معرفی بهترین پادکست‌ها و کتاب‌ها در حوزه کسب و کار

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 7دقیقه
معرفی بهترین پادکست‌ها و کتاب‌ها در حوزه کسب و کار

در سال‌های اخیر تعداد طرفداران پادکست تا حد زیادی افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون 117.8 میلیون نفر به‌صورت میانگین در جهان به یک قسمت از پادکست‌های مختلف گوش می‌دهند. در حقیقت گوش دادن به پادکست هم‌زمان با انجام کارهای دیگر مانند رانندگی، پیاده‌روی کردن و سایر کارهای روتین امکان‌پذیر است و همین امر، محبوبیت پادکست را بیشتر کرده است.

استخدام

اگر شما هم از طرفداران پادکست یا کتاب صوتی هستید و علاقه دارید درباره مفاهیم مرتبط با حوزه کسب و کار بیشتر بدانید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله از سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن، بهترین پادکستها و کتاب‌های صوتی و فیزیکی در حوزه کسب و کار را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

معرفی بهترین پادکست‌های کسب و کار ایرانی

بهترین پادکست های ایرانی

در این بخش قصد داریم مهم‌ترین و بهترین پادکست های کسب و کار ایرانی را به شما معرفی کنیم و درباره هرکدام توضیح کوتاهی بدهیم.

طبقه 16

پادکست طبقه 16 یکی از بهترین پادکست های کسب و کار است که سهیل علوی، هم‌بنیان‌گذار Tribe و مدیرعامل استارتاپ ریحون این پادکست را ساخته است. سهیل علوی در هر قسمت از این پادکست، با یکی از مدیران استارتاپ‌های موفق ایرانی صحبت کرده و آن‌ها تجربیات خود را از مسیری که طی کرده‌اند، به اشتراک می‌گذارند.

اگر علاقه دارید درباره مسیری که هرکدام از استارتاپ‌های ایرانی که بسیاری از آن‌ها امروزه به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند، بیشتر بدانید، پادکست طبقه 16 را از دست ندهید. این پادکست را می‌توانید در تمامی اپلیکیشن‌های پادکست مانند castbox یا podcast addict پیدا کنید.

10 صبح

10 صبح معروف‌ترین و بهترین پادکست در مورد کسب و کار است که اولین بار در سال 1396 شروع به فعالیت کرده است و از آن زمان توانسته است به پرشنونده‌ترین پادکست حوزه کارآفرینی و کسب و کار به زبان فارسی تبدیل شود. میزبانان این پادکست میثم زرگرپور و امید اخوان هستند که در هر قسمت از این پادکست با یکی از مدیرعاملان و بنیان‌گذاران شرکت‌های بزرگی مانند اسنپ، علی بابا، دیجی کالا، ازکی، پیاده و… مصاحبه کرده و تجربیات بسیار مفیدی را در اختیار شنوندگان قرار می‌دهند.

هم‌اکنون بیشتر از 154 قسمت از پادکست 10 صبح منتشر شده است و به‌طور میانگین هر قسمت از این پادکست کسب و کار، 19 هزار بار شنیده شده است.

فوربو

پادکست فارسی فوربو یا Furbo یکی از پادکست‌های مرتبط با حوزه کسب و کار اینترنتی است که درباره مفاهیم مرتبط با این کسب و کارها مانند دیجیتال مارکتینگ و سئو صحبت می‌کند. سایت فوربو در حقیقت یک سرویس آموزش دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای آنلاین است که از تیر 1397 شروع به فعالیت کرده است و اولین قسمت از پادکست آن نیز از آبان همین سال منتشر شده است. در هر قسمت از این پادکست آموزشی می‌توانید با اصول مختلف دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی آشنا شوید.

مدیر ممتاز

پادکست مدیر ممتاز یکی دیگر از معروف‌ترین پادکست های کسب و کار است که علاقه‌مندان این حوزه حتماً اسم آن را شنیده‌اند. سازنده این پادکست، ناصر غائم زاده، بنیان‌گذار استارتاپ nivo و مدیر پیشین کسب و کار فینوا است که به‌عنوان مشاور در حوزه توسعه کسب و کار نیز فعالیت می‌کند.
این پادکست مراحل مختلف مسیر تبدیل‌شدن از یک کارآفرین به یک مدیر و رهبر موفق را شرح می‌دهد و در هر قسمت آن درباره یکی از مفاهیم استارتاپی مانند اعتبارسنجی ایده، lean startup، MVP و… صحبت می‌شود.

مطلب مرتبط: انتخاب شغل مناسب با توجه به تست نیازهای اساسی گلاسر

کارکسب

نزدیک به دو سال پیش که پادکست کارکسب شروع به کار کرد، دو موضوع اصلی را دنبال کرده است:

  • چالش‌هایی که کسب و کارهای ایرانی با آن مواجه هستند مانند استراتژی کسب و کار، زنجیره تأمین و…
  • عواملی که تأثیر مستقیم روی کسب و کارها دارند مانند نرم‌افزارهای ERP و…

در کارکسب با افراد متخصص در حوزه کسب و کار مصاحبه می‌شود و آن‌ها مفاهیم مختلفی را برای مخاطبان شرح داده و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. البته تمامی قسمت‌های پادکست مصاحبه نیست و در برخی از قسمت‌ها درباره مقاله‌هایی که در حوزه کسب و کار کاربرد دارند، صحبت می‌شود. پادکست کارکسب را می‌توانید از طریق تمامی اپلیکیشن‌های پادکست دنبال کنید.

Exit

پادکست Exit یکی از پادکست‌های معروف فارسی در حوزه کسب و کار است که درباره اهمیت تأمین مالی و جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها صحبت می‌کند. در این پادکست نیز مانند پادکست‌های قبلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، با افراد متخصص مصاحبه شده و داستان‌های موفقیت و شکست استارتاپ‌های مختلف از زبان آن‌ها بیان می‌شود.

لینک مرتبط: آگهی‌های استخدام جدید

معرفی بهترین پادکست‌های کسب و کار انگلیسی

بهترین پادکست های انگلیسی

حال که تا اینجا با بهترین پادکست‌های فارسی در حوزه کسب و کار آشنا شدیم، نوبت به معرفی بهترین پادکست‌های انگلیسی‌زبان می‌رسد.

Mind your business

پادکست mind your business یکی از بهترین پادکست‌های انگلیسی‌زبان در حوزه کسب و کار است که به کارآفرینان کمک می‌کند تا در زمان‌های سخت و چالش‌برانگیز ثابت‌قدم باشند و بتوانند به شکلی کاملاً متفاوت برای حل مشکلات کسب و کار خود فکر کنند. میزبان این پادکست جیمز ودمور است که در هر قسمت از پادکست با افراد متخصص مصاحبه می‌کند تا کسب و کار شما را در مسیر درستی نگه دارد.

Entrepreneurs on Fire

این پادکست به میزبانی جان لی دوما یکی از بهترین پادکست های کسب و کار انگلیسی است که در آن با افراد مشهوری مانند تیم فریس و تونی رابینز مصاحبه می‌شود. این پادکست دارای بیش از 3 هزار قسمت است که در آن درباره نحوه ایجاد یک کسب و کار بزرگ از یک ایده و افزایش بازدهی و بهره‌وری شغلی صحبت می‌شود.

لینک مرتبط: معتبرترین سایت کاریابی

How I built this

این پادکست که محصول رادیو NPR است، یکی از معروف‌ترین پادکست‌های حوزه کسب و کار و بیزنس است که در هر قسمت آن با یکی از بنیان‌گذاران شرکت‌های معروف درباره نحوه شکل‌گیری برند و مزایای رقابتی آن‌ها مصاحبه می‌شود. هر قسمت از این پادکست کمتر از یک ساعت است و به همین دلیل وقت زیادی از شما نمی‌گیرد.

رزومه ساز

HBR IdeaCast

در این پادکست درباره ایده‌های اولیه شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و راهکارهای آن‌ها برای افزایش مزیت رقابتی و بهره‌وری صحبت می‌شود. هر قسمت از این پادکست بین 20 تا 30 دقیقه است و به همین دلیل یکی از بهترین پادکست های کسب و کار برای دانشجویان و افرادی است که وقت زیادی برای گوش دادن به پادکست ندارند.

برخی از مهمانان این پادکست شامل اریک اشمیت از گوگل و رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بیل کلینتون هستند. سایر موضوعات این پادکست درباره نحوه مدیریت فردی، چالش‌هایی که اقلیت‌ها در محل کار با آن مواجه هستند و روش‌های فکر کردن خارج از چارچوب که می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند.

Smart Passive Income

میزبان این پادکست پت فلین است که هر قسمت آن شامل مصاحبه‌ها، استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی درباره چگونگی افزایش سود و رشد کسب و کارهای آنلاین است. همچنین در این پادکست، پت فلین تمام استراتژی‌های کسب‌وکار آنلاین و وبلاگ‌نویسی، منابع درآمد و نکات و ترفندهای بازاریابی خود را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

Ambitious Entrepreneur Show

این پادکست انگلیسی‌زبان یکی از بهترین پادکست‌های حوزه کسب و کار است که توسط Annemarie Cross میزبانی می‌شود تا به کارآفرینان جوان در دستیابی به موفقیت و برجسته شدن در بازار رقابتی امروز کمک کند. در این پادکست به انواع موضوعات مرتبط با حوزه کسب و کار مانند رهبری، بازاریابی آنلاین، مدیریت کسب و کار و پرسونال برندینگ اشاره می‌شود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

معرفی بهترین کتاب‌های حوزه کسب و کار

بهترین کتاب های حوزه کسب و کار

علاوه بر پادکست‌ها، کتاب‌های بی‌شماری در حوزه کسب و کار وجود دارند که با وجود آن‌که اغلب آن‌ها کتاب‌های انگلیسی‌زبان هستند، ترجمه آن‌ها در بازار و اپلیکیشن‌های کتابخوانی مانند فیدیبو و طاقچه وجود دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین کتاب‌های مرتبط با حوزه کسب و کار را برای شما نام خواهیم برد.

کفش باز

کتاب کفش باز که ترجمه کتاب Shoe Dog است، نوشته پاول نایت بنیان‌گذار برند بزرگ نایکی است. در این کتاب پاول نایت بیان می‌کند که چگونه شرکت Nike را با قرض گرفتن فقط 50 دلار از پدرش راه‌اندازی کرده است! این کتاب داستان موفقیت و شهرت یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا را روایت می‌کند که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه آن را از دست ندهید. این کتاب که برای انتشارات میلکان است، در تمامی فروشگاه‌های کتاب و اپلیکیشن‌های مختلف کتابخوانی وجود دارد.

آن یک چیز

کتاب آن یک چیز که ترجمه کتاب The One Thing است یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه کسب و کار در دهه‌های اخیر است. در این کتاب درباره این صحبت می‌شود که چگونه برای ایجاد کسب و کار خود باید در ابتدا یک دید بزرگ داشته باشید و سپس آن را به اهداف کوچک‌تر تبدیل کنید. همچنین در این کتاب درباره افزایش بهره‌وری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف خود صحبت می‌شود.

این کتاب فقط برای کارآفرینان نوشته نشده است؛ بلکه تمامی کسانی که در رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت خود به مشکل خورده‌اند، می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند.

کسب و کار کوچک، چشم‌انداز بزرگ

کتاب Small business, Big vision نوشته دو برادر به نام‌های آدام و میتو تورن درباره موفقیت کسب و کارهای کوچک و مزایای رقابتی آن‌ها صحبت می‌کند. این کتاب شامل مصاحبه با بیش از هفتاد کسب و کار کوچک است که داستان موفقیت و شکست آن‌ها بیان شده است. همچنین در کتاب کسب و کار کوچک، چشم‌انداز بزرگ درباره تکنیک‌های بازاریابی و راه‌اندازی یک کسب و کار بدون سرمایه اولیه بزرگ صحبت می‌شود.

مطالعه این کتاب به صاحبان کسب و کارهای کوچک، فریلنسرها و کسانی که به‌تنهایی کار می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

سختی کارهای سخت

کتاب سختی کارهای سخت یا The Hard thing about Hard things نوشته بن هاروویتز است که یکی از بنیان‌گذاران شرکت Andreessen Horowitz است. بن هاروویتز سال‌های زیادی تجارب خود را از شروع یک استارتاپ و رشد کسب و کار در وبلاگ شخصی خود به اشتراک می‌گذاشت و این کتاب تمامی مقالات او را در این حوزه جمع‌آوری کرده است. همچنین در این کتاب درباره چگونگی عبور از مشکلات اجتناب‌ناپذیر هنگام شروع و رشد یک کسب‌وکار مخصوصاً در کنار یک شغل دیگر، صحبت می‌شود.

هاروویتز مشکلاتی را که رهبران هرروز با آن مواجه هستند، تجزیه و تحلیل می‌کند و راهکارهای خود را برای آن‌ها به اشتراک می‌گذارد. همچنین در این کتاب موضوعاتی مانند راه‌اندازی کسب و کار با دوستان و آشنایان، اخراج افرادی که برای کسب و کار مضر هستند، تحلیل رقبا و نحوه تفکر مانند یک مدیرعامل پوشش داده می‌شود.

سرگذشت مک دونالد

کتاب Grinding it out: The Making of McDonald’s نوشته ری کروک خالق برند کمپانی مک دونالد و داستان شکل‌گیری آن است. در این کتاب بیان می‌شود که چگونه مک دونالد توانسته است به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شود و نکته جالب اینجاست که در این کتاب با کارآفرینی که اولین بار در جوانی ایده بزرگی به ذهنش رسیده است، روبرو نیستیم؛ زیرا اولین بار که مک دونالد پایه‌های اولیه این کمپانی را بنا نهاده است، 52 سال داشته است!

مطلب مرتبط: گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد؟

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی بهترین پادکست های کسب و کار فارسی و انگلیسی و بهترین کتاب‌های این حوزه پرداختیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. پادکست‌ها و کتاب‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد به‌طور خلاصه عبارت‌اند از:

  • پادکست طبقه 16
  • پادکست 10 صبح
  • پادکست مدیر ممتاز
  • پادکست فوربو
  • پادکست اگزیت
  • پادکست کارکسب
  • پادکست The Mind Your Business
  • پادکست Entrepreneurs on Fire
  • پادکست Ambitious Entrepreneur Show
  • پادکست How I built this
  • پادکست HBR IdeaCast
  • پادکست Smart Passive Income
  • کتاب کفش باز (Shoe dog)
  • کتاب کسب و کار کوچک، چشم‌انداز بزرگ (Small business, big vision)
  • کتاب آن یک چیز (The One Thing)
  • کتاب سختی کارهای سخت (Hard thing about Hard things)
  • کتاب سرگذشت مک دونالد (Grinding it out: The Making of McDonald’s)

منبع: ryrob.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه