چطور در شرایط کرونایی مصاحبه شغلی موفق و آنلاین داشته باشیم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 4دقیقه
چطور در شرایط کرونایی مصاحبه شغلی موفق و آنلاین داشته باشیم؟

ویروس کرونا در ابتدا تنها مهمانی ناخوانده بود ولی با گذشت ماه‌ها به جزئی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. طوری که در تمام دنیا کسب‌وکارها و اقتصادها را تحت تأثیر خود قرار داده است. مشاغل اندکی هستند که در این همه‌گیری تغییر ماهیت نداده باشند. استخدام نیروی کار جدید هم متاثر از همین شرایط است.

برخی شرکت‌ها برای مدتی استخدام نیروی جدید را متوقف کرده‌اند ولی هنوز بسیاری از کسب‌وکارها برای پیشرفت رو به جلو نیاز به نیروی کار متخصص و تازه دارند. اما چطور باید در شرایط کرونایی از پس مصاحبه شغلی آنلاین بربیاییم؟

در ادامه راهکارهایی برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق و اسکایپی را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نکاتی برای داشتن مصاحبه‌های آنلاین بهتر

تقاضای کسب‌وکارها برای جذب نیروی جدید نمی‌تواند منتظر مهار شدن ویروس کرونا باقی بماند به همین خاطر کسب‌وکارها روش تازه‌ای برای جذب نیرو پیدا کرده‌اند. احتمالا شما هم این روزها واژه مصاحبه آنلاین یا مصاحبه اسکایپی را زیاد شنیده‌اید. این راهکار در هزینه‌ها و زمان برگزاری یک مصاحبه رودررو صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر این نگرانی‌های مربوط به شرکت در مصاحبه حضوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد.

اگر به دنبال شغلی جدید یا ارتقا هستید؛ برای مصاحبه شغلی موفق و آنلاین باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

وقت‌شناسی

مصاحبه شغلی آنلاین

یک مصاحبه شغلی موفق با وقت‌شناسی کارجو شروع می‌شود. فرقی ندارد که شما در یک مصاحبه حضوری، آنلاین یا تلفنی شرکت می‌کنید. اهمیت به زمان اولین ویژگی است که به چشم کارفرما می‌آید. پس ده دقیقه جلوتر از زمان اصلی مصاحبه آنلاین در دسترس باشید و مقدمات مصاحبه اسکایپی را آماده کنید. همینطور می‌توانید یک پیام متنی ارسال کنید که نشان‌دهنده حضور و آمادگی شما است. مثلا: «سلام، وقت بخیر. من هر زمان که برای شما مناسب باشد، آماده هستم.»

وضعیت ظاهری و پوشش

معمولا زمانی که در یک مصاحبه حضوری شرکت می‌کنید، به نحوه‌ی پوشش خود اهمیت زیادی می‌دهید. در مصاحبه آنلاین هم شرایط مشابه است. کارفرما شما را می‌بیند. پس آراستگی ظاهر و پوشیدن یک لباس مناسب را جزو اولویت‌های مصاحبه شغلی موفق خود قرار دهید.

مصاحبه شغلی آنلاین

ممکن است در هنگام مصاحبه بلند شوید یا بایستید؛ پس پوشش کامل، مرتب و ساده بهترین انتخاب برای یک مصاحبه شغلی موفق و آنلاین است.

نمایش زبان بدن

مصاحبه شغلی آنلاین

تماس چشمی در هنگام مصاحبه شغلی آنلاین از اهمیت زیادی برخوردار است. در طول مصاحبه اسکایپی به وب‌کم (دوربین) نگاه کنید. از خیره شدن به پایین یا صفحه مانیتور خودتان پرهیز کنید. در طول مصاحبه سر تکان دهید، نسبت به صحبت‌های مصاحبه‌گر، واکنش مثبتی داشته باشید و از حالات صورت برای نمایش آن کمک بگیرید و برای مدت طولانی ثابت و بی‌حرکت باقی نمانید.

برقراری ارتباط

کلمات یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مصاحبه شغلی موفق هستند. خوب صحبت کردن را پیش از شروع مصاحبه تمرین کنید. تا در زمان لزوم بتوانید به صورت واضح و روشن به کارفرما بگویید که چرا برای این شغل مناسب هستید (با توجه به شرح وظایف شغل مربوطه) و با استخدام شما چطور برای کسب‌وکارشان ارزش آفرینی می‌کنند. همینطور به صورت واضح نشان دهید که مشتاق هستید تا با آن‌ها همکاری کنید.

پس از پایان مصاحبه، ارسال یک ایمیل تشکر هم می‌تواند نشانه‌ی اخلاق خوب و برخورد حرفه‌ای شما باشد. ضمن اینکه علاقه‌تان برای همکاری را یادآوری می‌کند.

مصاحبه شغلی آنلاین

آماده‌سازی مقدمات فنی برای مصاحبه اسکایپی

مدیریت جنبه‌های فنی مصاحبه آنلاین متفاوت از مصاحبه شغلی حضوری است. شاید در دوران قرنطینه کرونا با شگفتی‌های برنامه‌های ویدئو کنفرانس مثل اسکایپ آشنا شده باشید. اما برای روز مصاحبه نمی‌توانید تنها به آشنایی جزئی خود تکیه کنید.

مصاحبه شغلی آنلاین
  • حتما پیش از روز مصاحبه کمی وقت بگذارید؛ نرم‌افزار ویدئو کنفرانسی که انتخاب کرده‌اید را نصب و بررسی کنید.
  • از یک نام کاربری ساده و حرفه‌ای برای مصاحبه اسکایپی استفاده کنید. مثل نام خودتان یا ترکیب نام و شغل‌تان، تا پیدا کردن اسمتان برای مصاحبه‌گر ساده‌تر شود.
  • محل مناسبی برای مصاحبه آنلاین انتخاب کنید که بتوانید با بستن در اتاق جلوی ورود سر و صدا را هم بگیرید.
  •  زاویه دوربین و محل قرار گرفتن آن را امتحان کنید.
  • بررسی اتصالات اینترنت را هم در لیست کارهای خود قرار دهید. باید مطمئن شوید که در هنگام مصاحبه شغلی آنلاین هر گونه مشکل صوتی یا تصویری پیش نیاید.
  • اگر برایتان مقدور است یک تلفن هوشمند یا تبلت پشتیبان در کنار خود بگذارید تا به محض قطع شدن اتصال، ادامه مصاحبه را در آن دنبال کنید. این موضوع می‌تواند کارفرمایتان را تحت تاثیر قرار دهد. چون بیانگر آینده‌نگری و برنامه‌ریزی شما برای اتفاقات احتمالی است.
  • برای از بین بردن نویز پس‌زمینه هم می‌توانید از هدست استفاده کنید.
  • سعی کنید طوری بنشینید که منبع نور پشت سرتان نباشد. کامپیوتر را روبروی پنجره قرار دهید یا چراغ مطالعه را طوری تنظیم کنید که نور مناسبی برایتان فراهم کند.
  • هشدار سایر برنامه‌های کاربردی کامپیوترتان را مسدود کنید تا در روز مصاحبه با پیامشان حواس شما را منحرف نکنند.
  • یک کاغذ و خودکار هم نزدیک کامپیوترتان بگذارید، شاید در هنگام مصاحبه شغلی آنلاین بخواهید نکته‌ای را یادداشت کنید.

برگزاری مصاحبه ساختگی

برای اینکه مطمئن شوید برای روز مصاحبه آنلاین آمادگی کامل دارید، می‌توانید با یکی از دوستان یا آشنایان یک مصاحبه ساختگی راه بیاندازید. در این صورت هم ویژگی‌های فنی مورد نیاز را بررسی کرده‌اید و هم استرستان برای مصاحبه شغلی آنلاین کاهش پیدا می‌کند.

سخن آخر

همه‌گیری کرونا یک موقعیت نامناسب برای  زندگی روزمره، کسب‌وکارها و استخدام نیروهای جدید است. هر روز، آمارهای افزایش تعداد مبتلایان را می‌شنویم و تعداد درخواست‌های دورکاری (کار در منزل) زیادتر از قبل شده اند. با این حال می‌توان از هر موقعیت ناخوشایندی، یک تجربه ارزشمند و متفاوت کسب کرد.

برگزاری مصاحبه شغلی آنلاین همان تجربه تازه‌ای است که می‌توانید با نکات موجود در این مطلب خودتان را به سادگی برای آن آماده کنید. بنابراین اجازه دهید؛ مصاحبه شغلی موفق و اسکایپی امسال، تجربه‌ای جدید و هیجان‌انگیز در میان دستاوردهای حرفه‌ای شما باشد.

منابع:

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه