میزان درآمد داروساز در ایران و جهان + عوامل موثر بر افزایش درآمد

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 5دقیقه
میزان درآمد داروساز در ایران و جهان + عوامل موثر بر افزایش درآمد

داروسازی از رشته‌های پرطرفداری است که در دسته مشاغل با درآمد بالا قرار دارد. به همین دلیل، افراد بسیاری هنگام انتخاب رشته، داروسازی را به عنوان حرفه‌ای با آینده شغلی و بازار کار خوب در نظر می‌گیرند. داروساز مسئول ارائه دارو به بیمار براساس نسخه پزشک، توضیح درباره نحوه مصرف داروها، انجام تحقیقات روی داروهای جدید، بررسی کیفیت داروهای موجود و… است.اگر در حال حاضر در حوزه داروسازی فعالیت می‌کنید می‌توانید از طریق لینک محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد، میزان حقوق رایج را براساس گروه شغلی، سطح ارشدیت و شهر محل فعالیتتان به طور دقیق محاسبه کرده و با حقوق فعلی‌تان مقایسه کنید.

در این مقاله با بررسی وضعیت درآمد داروسازان در ایران و جهان، بررسی می‌کنیم که آیا داروسازی واقعا جزو مشاغل پردرآمد به شمار می‌آید یا خیر؛ پس با ادامه این مقاله همراه باشید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

شغل داروسازی و عوامل موثر بر درآمد آن

اگر قصد انتخاب رشته داروسازی را دارید، مشغول به تحصیل هستید و یا در صنعت داروسازی مشغول به فعالیت بوده و نیاز دارید اطلاعات بیشتری درباره میزان درآمد داروسازی داشته باشید، این مقاله برای شما است. شغل داروسازی، در صورتی که به آن علاقه داشته باشید می‌تواند تجربه حرفه‌ای منحصر به‌فردی باشد. شما به عنوان یک داروساز امکان فعالیت در حوزه‌های مختلفی را دارید. یک داروساز می‌تواند در داروخانه، بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، موسسات پژوهشی، مراکز فیزیوتراپی، شرکت‌های تولید و پخش دارو استخدام شده و یا به صورت مستقل به تاسیس داروخانه اقدام کند.

بسته به اینکه داروساز در چه محیطی فعالیت می‌کند، چه میزان تخصص و تجربه دارد و تا چه مقطعی به تحصیل ادامه داده است، حقوق او می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برای شروع فعالیت می‌توانید با گذراندن دوره تکنسین داروخانه به عنوان دستیار داروساز در داروخانه‌ها مشغول به فعالیت شده و به صورت عملی تجربه کسب کنید. زمان طولانی تحصیل داروسازی و وجود تعداد بالای دروس تخصصی را می‌توان از معایب رشته داروسازی دانست که باعث می‌شود دیرتر بتوانید وارد بازار کار این رشته شوید.

میزان درآمد داروساز در ایران

میزان درآمد داروساز در ایران

شغل داروسازی از مشاغل پردرآمد ایران و جهان به شمار می‌آید. همانطور که قبل‌تر اشاره شد، میزان درآمد این شغل بستگی زیادی به سطح ارشدیت و تخصص شما، مدرک تحصیلی، شرکت یا سازمان محل فعالیت و حتی شهر و کشور دارد.

در ادامه، میزان حقوق و دستمزد یک داروساز در تهران و شهرهای بزرگ و کوچک را براساس سطح ارشدیت مشاهده می‌کنید. میزان حقوق اعلام شده در جدول‌های زیر، براساس آخرین گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن است که میزان حقوق دریافتی متخصصان این رشته در سال 1400 را نشان می‌دهد (براساس قانون کار، میزان حقوق داروسازی 1401 و دیگر مشاغل، افزایش 57 درصدی داشته است).

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان و شرایط افزایش حقوق سال 1401 می‌توانید مقاله «افزایش حقوق ۱۴۰۱کارگران و میزان مالیات بر درآمد چقدر خواهد بود؟» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

میزان درآمد داروساز در تهران

سطح ارشدیت میزان حقوق
کارشناس 6 میلیون و 500 هزار تومان
کارشناس ارشد 7 میلیون و 500 هزار تومان
مدیر 12 میلیون و 800 هزار تومان

میزان درآمد داروساز در شهرهای بزرگ

سطح ارشدیت میزان حقوق
کارشناس 6 میلیون و 300 هزار تومان
کارشناس ارشد و مدیر 9 میلیون تومان

میزان درآمد داروساز در شهرهای کوچک

سطح ارشدیت میزان حقوق
کارشناس 5 میلیون و 800 هزار تومان

میزان درآمد داروساز در جهان

داروسازان در تعدادی از کشورهای جهان درآمد بیشتری در مقایسه با سایر نقاط دنیا دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. اگر در رشته داروسازی تحصیل کرده و به دنبال لیست بهترین کشورها برای مهاجرت کاری هستید، دانستن میزان حقوق و دستمزد پرداختی برای این رشته می‌تواند یکی از مواردی باشد که به انتخاب بهتر شما کمک می‌کند.

میزان درآمد داروساز در آمریکا

یک داروساز در کشور آمریکا براساس سطح ارشدیت، شهر و کمپانی محل فعالیت می‌تواند از 68 تا 199 هزار دلار در سال درآمد داشته باشد. بدیهی است در شهرهای گران‌تر مثل نیویورک، متوسط درآمد دریافتی متخصصان بیشتر خواهد بود، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این اختلاف درآمد در مقایسه با بالاتر بودن هزینه زندگی در نیویورک نسبت به سایر شهرها تا چه اندازه تناسب دارد.

میزان درآمد داروساز در آلمان

به دلیل نیاز بالا به جذب نیروی پزشکی متخصص در آلمان، این کشور به عنوان یکی از مقاصد مناسب برای مهاجرت نیروی انسانی حوزه پزشکی شناخته می‌شود. یک داروساز در کشور آلمان براساس سطح ارشدیت، شهر و کمپانی محل فعالیت به طور میانگین بین 2 تا 7 هزار یورو در ماه می‌تواند درآمد داشته باشد.

میزان درآمد داروساز در استرالیا

استرالیا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت داروسازان محسوب می‌شود. یک داروساز در کشور استرالیا براساس سطح ارشدیت، شهر و کمپانی محل فعالیت سالانه بین 57 تا 177 هزار دلار استرالیا می‌تواند درآمد داشته باشد.

از دیگر کشورهای مناسب برای مهاجرت داروسازان می‌توان به سوئیس، کانادا، ترکیه و انگلیس اشاره کرد که میزان حقوق پرداختی هر کدام در لیست زیر آورده شده است:

سوئیس: 83 تا 127 هزار دلار در سال

کانادا: 54 تا 144 هزار دلار در سال

انگلیس: 32 تا 110 هزار یورو در سال

ترکیه: 5 تا 15 هزار لیر در ماه

عوامل موثر بر افزایش درآمد داروساز

عوامل موثر بر افزایش درآمد داروساز

میزان درآمد شما از شغل داروسازی به عوامل مختلفی مثل سطح ارشدیت، مدرک تحصیلی، شهر و کشور محل فعالیت، سازمان محل فعالیت، میزان ساعات کاری و… بستگی دارد. علاوه بر این موارد، مهارت‌ها و راهکارهایی وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها عملکرد بهتری در این شغل داشته و درآمدتان را افزایش بدهید.

مطلب مرتبط: استخدام داروسازی

آگاهی از جدیدترین متدها و تکنولوژی‌های روز

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به افزایش سطح درآمد منجر شود، داشتن آگاهی و همچنین توانایی استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای رسیدن به نتایج بهتر است. هرچه شما تخصص و دانش به‌روزتر و بیشتری در حوزه کاری‌تان داشته باشید، بیشتر شناخته شده و درآمد بالاتری نیز خواهید داشت. همچنین با افزایش دانش و اطلاعات‌تان می‌توانید به ارائه مشاوره و یا تدریس در این حوزه بپردازید.

داشتن مهارت‌های ارتباطی عالی

ممکن است اینطور به نظر برسد که برای موفقیت در شغل داروسازی نیازی به ارتباط مستقیم با سایر افراد ندارید؛ در حالی که برقراری ارتباط موثر با افراد و داشتن مهارت ارتباطی خوب می‌تواند به شما در به دست آوردن موقعیت‌های شغلی بهتر و همچنین داشتن تعامل موثرتر با افراد فعال در این حوزه کمک شایانی بکند.

ارائه مشاوره آنلاین

یکی از راه‌هایی که به افزایش درآمد شما کمک می‌کند، ارائه مشاوره دارویی آنلاین به صورت شخصی و یا از طریق پلتفرم‌‌های موجود است. باتوجه به اینکه می‌توانید کار مشاوره را به عنوان شغل دوم و در کنار کار روزمره‌تان به عنوان داروساز انجام بدهید، این مورد می‌تواند به افزایش درآمدتان کمک شایانی بکند.

مطلب مرتبط: بررسی حقوق پرستار در سال 1401

راه‌اندازی کسب و کار شخصی

طبیعی است که درآمد موسس یک داروخانه از کارکنان آن بیشتر است. در صورتی که سرمایه اولیه برای راه‌اندازی داروخانه و امکان فعالیت به عنوان موسس و مسئول فنی داروخانه را دارید، این مورد یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد بالا از حوزه داروسازی به شمار می‌آید.

کسب مدارک بالاتر

هرچه مدرک تحصیلی بالاتری داشته و یا با شرکت در دوره‌های آموزش تکمیلی، مدارک و گواهینامه‌های معتبر بیشتری دریافت کنید، درآمد شما به عنوان یک داروساز افزایش خواهد یافت.

جمع‌بندی

شغل داروسازی از مشاغلی با پتانسیل بالا برای کسب درآمد زیاد است. هرچند استخدام در این حوزه به تنهایی منجر به کسب درآمد بالا نمی‌شود، امکان همکاری با سازمان‌های مختلف، راه‌اندازی کسب و کار شخصی و پیشبرد چند کار همزمان در این حوزه باعث شده تا متخصصان داروسازی بتوانند درآمد بسیار خوبی از این حوزه کسب کنند. در این مقاله وضعیت حقوق و دستمزد داروسازی در ایران و جهان را بررسی کرده و راهکارهایی را جهت کسب درآمد بیشتر از این حوزه به شما معرفی کردیم که می‌توانند در بهبود وضعیت درآمدی شما موثر باشند.

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه