10 راهکار برای کاهش استرس قبل از مصاحبه کاری

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 4دقیقه
10 راهکار برای کاهش استرس قبل از مصاحبه کاری

تجربه استرس در مصاحبه شغلی از رایج‌ترین احساساتی است که هر فردی ممکن است تجربه کند. ممکن است شما قبل از ورود به جلسه مصاحبه کاری در مورد سوالات احتمالی و نحوه گزینش شغل مورد نظرتان به اندازه کافی تحقیق کرده باشید و با این وجود هنگام مصاحبه احساس استرس را تجربه کنید. تجربه استرس موضوعی طبیعی است و تنها کاری که باید انجام بدهید مدیریت کردن آن است.

استخدام

تکنیک های مختلفی برای مدیریت و غلبه بر استرس مصاحبه استخدامی وجود دارد. در ادامه راهکارهایی را جهت کاهش استرس قبل از مصاحبه به شما معرفی می‌کنیم.

استرس مصاحبه چیست؟

استرس مصاحبه چیست

ترس از بد ظاهر شدن و مورد قضاوت قرار گرفتن در مصاحبه کاری می‌تواند باعث ایجاد استرس در افراد شود. خصوصا زمانی که یک موقعیت شغلی اهمیت زیادی برای شما دارد و نتیجه مصاحبه می‌تواند مسیر و آینده شغلی شما را تغییر بدهد، استرس بیشتری را تجربه خواهید کرد. عدم آمادگی، احساس کافی نبودن، ترس از قضاوت و خوب به نظر نرسیدن از رایج‌ترین دلایل ایجاد استرس هنگام مصاحبه کاری هستند. نحوه و علایم تجربه استرس در افراد مختلف متفاوت است.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

رایج‌ترین علایم استرس

رایج‌ترین علایمی که افراد هنگام استرس تجربه می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • ضربان قلب سریع
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • احساس خجالت
  • مشکل تنگی نفس
  • سرگیجه
  • لرزش صدا
  • افکار غیر منطقی

لینک مرتبط: بهترین سایت استخدام

راهکارهایی برای کاهش استرس مصاحبه شغلی

راهکارهایی برای کاهش استرس مصاحبه

راهکارهای مختلفی برای غلبه بر استرس مصاحبه استخدامی خصوصا قبل از انجام مصاحبه وجود دارد که می‌توانید با امتحان کردن آن‌ها مناسب‌ترین روش را برای خودتان پیدا کنید.

1. متد S.T.O.P را تمرین کنید

متد STOP یک راهکار 4 مرحله‌ای را برای کاهش فوری استرس پیشنهاد می‌دهد. حروف اول این متد براساس جملات انگلیسی انتخاب شده و به شرح زیر است:

  • هر کاری که انجام می‌دهید را متوقف کرده و روی افکارتان تمرکز کنید (Stop).
  • چند نفس عمیق بکشید (Take a breath).
  • هر چیزی که در بدن، ذهن و احساساتتان اتفاق می‌افتد و دلیل شکل‌گیری آن‌ها را مشاهده کنید (Observe).
  • با آگاهی به احساسات خود و دلایل شکل‌گیری آن‌ها رفتار کنید (Proceed).

2. برای سوالات مصاحبه آماده باشید

قبل از رفتن به جلسه مصاحبه درباره انواع سوال در مصاحبه و فرد مصاحبه کننده تحقیق کنید. آشنایی با سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود و همچنین شخص مصاحبه کننده و پیشینه و تجارب او می‌تواند به شما کمک کند تا با آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری در جلسه مصاحبه ظاهر شده و استرس کمتری داشته باشید.

مطلب مرتبط: با این سوالات در مصاحبه شغلی، مدیر خوب را از بد تشخیص دهید

3. قدم بزنید

قدم زدن و در معرض هوای تازه قرار گرفتن تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد. اگر مصاحبه آنلاین دارید بهتر است نیم ساعت قبل از آن پیاده‌روی کرده و یا دوی آرام انجام بدهید. بهتر است بین قدم زدن یا دوییدن تا شروع مصاحبه حداقل 5 دقیقه فاصله باشد تا بتوانید با آرامش بیشتری مصاحبه را شروع کنید.

4. برای بدترین‌ها آماده شوید

ممکن است تصور کنید فکر کردن به بدترین اتفاقات ترس و نگرانی شما را بیشتر می‌کند، اما اگر این اتفاقات منفی را در نظر داشته باشید می‌توانید برایشان راه‌حل پیدا کرده و برای هر موقعیتی آماده باشید. این کار بدون شک به کاهش استرس قبل از مصاحبه کمک می‌کند. از خودتان بپرسید چه مواردی در طول مصاحبه ممکن است بد پیش بروند؟ فراموش کردن مدارک، به هم ریختگی ظاهر، ندانستن جواب یک یا چند سوال و غیره.

5. غذای سبک و مقوی بخورید

وعده غذایی که قبل از جلسه مصاحبه می‌خورید روی عملکرد ذهنی شما اثر مستقیم دارد. بهتر است در روز مصاحبه یک وعده صبحانه یا نهار سبک اما مقوی بخورید. از مواد غذایی انرژی‌زا مثل بادام و دیگر مغزها، قهوه و شکلات تلخ استفاده کنید تا بتوانید با ذهنی فعال و بدنی پرانرژی مصاحبه را انجام بدهید.

6. با یک دوست صحبت کنید

یکی از راهکارهایی که تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد، صحبت با افرادی است که حس خوبی به شما منتقل می‌کنند. بهتر است قبل از شروع مصاحبه با یک دوست نزدیک و خوش انرژی تماس گرفته و صحبت کنید یا به سراغ فردی از اعضای خانواده که همیشه هوای شما را دارد بروید.

مطلب مرتبط: سوالاتی که می‌توانید در مصاحبه شغلی درباره مزایای شرکت بپرسید

7. به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش بدهید

شنیدن یک موزیک خوب، گوش دادن به پادکست یا سخنان انگیزشی فردی که برایتان الهام بخش است می‌تواند در کاهش استرس قبل از مصاحبه موثر باشد. با این کار افکار منفی ذهنتان را با افکار مثبت و لذت‌بخش جایگزین می‌کنید.

8. از استرس به عنوان آدرنالین استفاده کنید!

زمانی که قرار است برای جمعی سخنرانی کرده یا با صحبت کردن فرد یا افرادی را تحت تاثیر قرار بدهید، هیجان ناشی از استرس می‌تواند مفید باشد. به جای تلاش برای احساس آرامش، از احساس استرس به عنوان یک حس هیجانی مثبت استقبال کنید و با انرژی و هیجان بیشتری به جلسه مصاحبه استخدامی بروید.

9. برای بعد از مصاحبه برنامه داشته باشید

به انجام یک کار لذت‌بخش بعد از مصاحبه فکر کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. مثلا به کافه یا رستوران مورد علاقه‌تان بروید، فیلم یا سریال مورد علاقه‌تان را تماشا کرده و یا یک وقت ماساژ بگیرید. با فکر کردن به کار لذت‌بخشی که بعد از مصاحبه قرار است انجام بدهید می‌توانید تا حدودی استرس ناشی از مصاحبه را کاهش داده و با حس بهتری به جلسه مصاحبه استخدامی بروید.

لینک مرتبط: سامانه جستجوی شغل

10. موفقیت در مصاحبه را تجسم کنید

برای بدترین‌ها آماده شده و انتظار بهترین‌ها را داشته باشید! شما هر آنچه که ممکن است در طول جلسه مصاحبه بد پیش برود را پیش‌بینی کرده و برای آن آماده هستید، پس بهتر است نتیجه مصاحبه را در ذهنتان مثبت تجسم کنید. به لبخند رضایتی که از خوب پیش رفتن مصاحبه روی لبتان نشسته فکر کنید و انتظار بهترین نتیجه را داشته باشید.

جمع بندی

ترس از مصاحبه کاری و تجربه استرس و اضطراب قبل از مصاحبه، احساسی رایج و قابل انتظار است. مهم‌ترین کاری که در این شرایط باید انجام بدهید مدیریت استرس است. در این مقاله به راهکارها و نحوه کنترل استرس مصاحبه پرداختیم که می‌توانید از آن‌ها برای کاهش استرس و اضطراب قبل از جلسه مصاحبه کمک بگیرید. انجام راهکارهای این مقاله به کاهش استرس مصاحبه و افزایش شانس استخدام در شغلی که همیشه آرزویش را داشتید کمک می‌کنند.

منبع: Themuse.com

 

نویسنده

بدون دیدگاه