درآمد برنامه‌ نویسی در ایران و جهان طبق جدیدترین اطلاعات

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
درآمد برنامه‌ نویسی در ایران و جهان طبق جدیدترین اطلاعات

برنامه‌ نویسی از جمله مشاغلی است که درآمد آن روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. با ادامه روند دیجیتالی شدن کار‌های روزمره، نیاز به برنامه نویسان نیز به سرعت در حال افزایش است. می‌توان گفت برنامه‌ نویسی از معدود گروه‌های شغلی است که در آن، رقابتی بین کارجویان برای تصاحب فرصت‌های شغلی وجود ندارد؛ بلکه کارفرمایان باید با یکدیگر برای جذب برنامه نویسان رقابت کنند. همین مسأله سبب افزایش میزان درآمد برنامه‌ نویسی شده است.

برای اطلاع از درآمد برنامه‌ نویسی زبان‌های مختلف می‌توانید از ماشین حساب حقوق برنامه نویسان استفاده و میانگین حقوق زبان‌های مختلف برنامه‌ نویسی را مشاهده کنید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

در این مقاله قصد داریم با در نظر گرفتن عوامل مختلف، درآمد برنامه‌ نویسی در ایران و جهان را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید از برنامه‌ نویسی درآمد کسب کنید، با جاب ویژن همراه باشید.

دانستن جزئیات درآمد برنامه‌ نویسی چه اهمیتی دارد؟

کسانی که هنوز برای وارد شدن به حوزه برنامه‌ نویسی به جمع‌بندی نرسیده‌اند، با دانستن میزان درآمد برنامه‌ نویسی می‌توانند تصمیم خود را قطعی کنند. همچنین، دانستن اینکه کدام زبان برنامه‌ نویسی بیشترین درآمد و بهترین وضعیت بازار کار را دارد، به این افراد در تعیین زبان برنامه‌ نویسی که می‌خواهند در آن متخصص شوند، کمک می‌کند.

یکی از سؤالات مرسوم در هر جلسه مصاحبه شغلی که کارفرما از کارجو می‌پرسد، میزان حقوق پیشنهادی است. در صورتی که حقوق مدنظر کارجو با حقوق مدنظر کارفرما همخوانی نداشته باشد، بعید است که همکاری صورت گیرد. در مقابل، اگر حقوق درخواستی کارجو کمتر از حقوق مرسوم باشد، او به نوعی متضرر می‌شود. دانستن جزئیات دستمزد برنامه‌ نویسی، به کارجویان کمک می‌کند تا بهترین پاسخ را به این سؤال بدهند.

مطلب مرتبط: بازار کار برنامه نویسی و پردرآمدترین شغل های برنامه نویسی در ایران

چه عواملی روی درآمد برنامه‌ نویسی تأثیر دارند؟

دستمزد برنامه‌ نویسی نیز مانند مشاغل دیگر، تحت تأثیر چندین عامل قرار دارد. عواملی مثل سطح تجربه، کشور و شهر محل سکونت، شیوه همکاری و نوع شغل، تحصیلات، دانش تخصصی، مهارت‌های میان‌فردی و… روی دستمزد برنامه نویسان تأثیر دارند.

عوامل اثرگذار روی درآمد برنامه نویسی

تأثیر سابقه کار روی دستمزد برنامه‌ نویس

اولین و مهم‌ترین عامل مؤثر روی حقوق برنامه‌ نویس، میزان سابقه کار و سطح تجربه او است. برنامه نویسان معمولاً مسیر شغلی خود را با یک دوره کارآموزی آغاز می‌کنند که معمولاً زیر دو سال طول می‌کشد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این گروه شغلی این است که دستمزد کارآموزی بالاتری در مقایسه با دوره‌های کارآموزی سایر مشاغل دارد.

از نظر سطح تجربه، برنامه نویسان را به سه سطح زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • سطح تازهکار (Junior): برنامه نویسان تازه‌کار، زیر دو سال سابقه کار دارند.
  • سطح متوسط (Mid-level): این برنامه نویسان، دو الی پنج سال سابقه کار دارند.
  • سطح ارشد (Senior): به برنامه نویسانی که بیش از پنج سال سابقه کار دارند، برنامه‌‌نویس ارشد گفته می‌شود.

اگی می‌خواهید برنامه‌ نویس شوید، ابتدا باید برای آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه‌ نویسی، رزومه ارسال کنید. پس از پایان دوران کارآموزی خود، می‌توانید کار خود را به عنوان برنامه‌ نویس و با یک حقوق نسبتاً خوب، شروع کنید. پس از پنج سال از شروع کارآموزی، می‌توانید به عنوان یک برنامه‌ نویس ارشد استخدام شوید و درآمد بالایی داشته باشید.

تأثیر نوع شغل و شیوه همکاری روی درآمد برنامه‌ نویسی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گروه شغلی برنامه‌ نویسی، امکان دورکاری است. برنامه نویسان می‌توانند در شرایطی که در استخدام یک سازمان هستند، بدون حضور در سازمان و به صورت دورکاری مشغول به کار شوند. به علاوه، برنامه نویسان نیازی به عقد قرارداد‌های بلندمدت با سازمان‌ها برای کسب درآمد ندارند و می‌توانند به صورت فریلنسینگ یا پروژه‌ای کار کنند. روش دیگر درآمدزایی برنامه نویسان، راه‌اندازی کسب و کار خود با استفاده از اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها یا دیگر ابزار‌هایی است که می‌توانند برای خود طراحی کنند.

در صورتی که یک برنامه‌ نویس می‌خواهد درآمدی ثابت و نسبتاً مناسب داشته باشد، بهترین کار این است که برای آگهی استخدام برنامه‌ نویس سازمان‌ها، رزومه ارسال کند و با یک سازمان، قرارداد همکاری بلندمدت، به صورت حضوری یا دورکاری، امضا کند. چنین قرارداد‌هایی با وجود امنیت شغلی که برای برنامه‌ نویس فرآهم می‌آورند، محدودیت‌هایی نیز دارند و برنامه‌ نویس باید به قرارداد متعهد باشد و تا پایان مدت قرارداد، برای سازمان کار کند. معمولاً دورکار بودن یا همکاری حضوری، تأثیر چندانی بر دستمزد برنامه‌ نویس ندارد.

فریلنسینگ و کار پروژه‌ای در برنامه‌ نویسی می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد، ولی نیازمند یک رزومه قوی است. برنامه نویسانی که کار خودشان را با فریلنسری شروع می‌کنند، در ابتدا درآمد پایین‌تری از برنامه نویسانی دارند که در خدمت سازمان‌ها هستند. با این حال، فریلنسر‌ها با کسب تجربه و یک رزومه خوب، می‌توانند درآمد‌هایی به مراتب بالاتر از برنامه نویسان دارای حقوق ثابت داشته باشند.

تأثیر تحصیلات روی درآمد برنامه‌ نویسی

جالب است که درآمد برنامه‌ نویسی، با تمام تخصصی که این گروه شغلی نیاز دارد، وابستگی چندانی به سطح تحصیلات ندارد. با وجود اینکه اکثر برنامه نویسان فارغ‌التحصیلان رشته ‌های علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار هستند، ولی افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارد یا کسانی که فارغ‌التحصیل رشته‌های غیرمرتبط هستند، می‌توانند یادگیری برنامه‌ نویسی را شروع کنند.

البته در بعضی از مشاغل برنامه‌ نویسی، مثل برنامه‌ نویسی برای سازمان‌ها، به ویژه سازمان‌های دولتی، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط برای استخدام برنامه‌ نویس اهمیت دارد و گا‌هاً ضروری است. در چنین سازمان‌هایی، سطح تحصیلات می‌تواند روی سطح حقوق برنامه‌ نویس مؤثر باشد. به عنوان مثال، برای استخدام شدن در یکی از بانک‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان برنامه‌ نویس، باید دارای حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار یا دیگر رشته‌های مرتبط باشید.

در بلاگ جاب ویژن بخوانید: چگونه نمونه متن آگهی استخدام برنامه نویس بنویسیم؟

پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌ نویسی در دنیا

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی

زبان‌های مختلف برنامه‌ نویسی، درآمد‌های متفاوتی دارند. عواملی مثل میزان نیاز به یک زبان برنامه‌ نویسی، میزان پیچیدگی آن زبان و جدید یا قدیمی بودن یک زبان برنامه‌ نویسی، روی دستمزد برنامه نویسان آن زبان تأثیر دارند.

در حال حاضر، سطح درآمد برنامه نویسی موبایل در ایران و جهان مناسب است و زبان‌های python، جاوا و جاوا اسکریپت، پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌ نویسی هستند. ولی از آن‌ جایی که تعداد برنامه نویسان مسلط بر این زبان‌ها، به نسبت زبان‌های دیگری مثل Scala، Go و Objective C بیشتر است، درآمد کمتری نسبت به این زبان‌ها دارند. در ادامه، ۱۰ زبان برنامه‌ نویسی پردرآمد در دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: بررسی درآمد مهندس مکانیک در ایران و خارج از کشور

دستمزد برنامه نویسان Scala

درآمد برنامه‌ نویسی Scala با میانگین 136,435 دلار در سال 2024 در آمریکا، از تمامی زبان‌های برنامه‌ نویسی دیگر بالاتر است. Scala، یک زبان چندمنظوره سطح بالا و چندالگویی است که یادگیری آن چندان دشوار نیست و همبستگی نزدیکی با زبان محبوب جاوا دارد.

درآمد برنامه‌ نویسی Go

این زبان open-source، توسط شرکت گوگل و برای توسعه آسان اپلیکیشن ساخته شده است. به علاوه، می‌توان از این زبان برای توسعه وب، در تیم‌های عملیاتی و زیرساختی و… استفاده کرد. میانگین درآمد این زبان برنامه‌ نویسی در سال 2024، حدود 130,500 دلار در آمریکا است.

دستمزد برنامه‌ نویسی Objectiv-C

زبان برنامه‌ نویسی Objective-C با میانگین درآمد جهانی 123,138 دلار در آمریکا در سال 2024، زیرمجموعه‌ای از زبان C است و دارای قابلیت‌های شیءگرا و زمان اجرا (runtime) داینامیک است. کاربرد اصلی این زبان در توسعه اپلیکیشن‌هایی براس سیستم‌های عامل iOS وmacOS است.

دستمزد برنامه نویسان سوییفت

این زبان برنامه‌ نویسی توسط شرکت اپل و با هدف جبران نواقص زبان Objective-C توسعه پیدا کرده است. میانگین درآمد برنامه‌ نویسی سوییفت در سال 2024، تقریباً 95,166 دلار در آمریکا بوده است.

درآمد زبان برنامه‌ نویسی پاسکال

زبان پاسکال به منظور آموزش سیستماتیک برنامه‌ نویسی توسعه یافته است. این زبان برپایه Algol است و بعضی از مؤلفه‌های آن را دارد. میانگین دستمزد برنامه نویسان پاسکال در سال 2024، حدود 51,199 دلار در آمریکا است.

حقوق برنامه‌ نویسی R

زبان برنامه‌ نویسی R، مورد استفاده آماریست‌ها، پژوهشگران و بازاریابان برای گردآوری، تفسیر، بصری‌سازی و ارائه داده‌ها قرار می‌گیرد. این زبان برنامه‌ نویسی open-source است و نسخه‌های مختلف آن برای سیستم‌های عامل لینوکس، ویندوز و مکینتاش موجود هستند. در سال 2024، میانگین درآمد این زبان برنامه‌ نویسی، 63,795 دلار در آمریکا است.

ساخت رزومه حرفه ای

درآمد پایتون

پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌ نویسی در دنیا است. این زبان تفسیری و شیء‌گرا، برخلاف سایر زبان‌های برنامه‌ نویسی که از نشانه‌گذاری استفاده می‌کنند، از کلیدواژه‌های انگلیسی استفاده می‌کند و بنابراین، یادگیری آن بسیار آسان است. پایتون کاربرد‌های مختلفی شامل توسعه وب، توسعه بازی، کاربرد‌های علمی و آماری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، توسعه نرم‌افزار و… دارد. در سال 2024، میانگین درآمد برنامه نویسان پایتون، 112,382 در آمریکا است.

درآمد زبان جاوا اسکریپت

تمامی کسانی که در حوزه مهندسی نرم‌افزار فعالیت دارند و به ویژه کسانی که در حوزه توسعه وب کار می‌کنند، باید بر زبان برنامه‌ نویسی جاوا مسلط باشند. برنامه نویسان می‌توانند از ترکیب جاوا اسکریپت و Node. js برای تولید محتوای وب در سطح سرور و پیش از ارسال صفحه به مرورگر استفاده کنند. از این قابلیت می‌توان برای توسعه نرم‌افزار‌های تحت وب استفاده کرد. میزان درآمد برنامه‌ نویسی از زبان جاواسکریپت در سال 2024، 130 هزار دلار در آمریکا است. همچنین در این کشور، متوسط درآمد یک برنامه‌ نویس فول استک جاوااسکریپت در سطح سنیور نیز 72 هزار تا 113 هزار دلار در سال است.

درآمد برنامه‌ نویسی سی شارپ و ++C

زبان‌های برنامه‌ نویسی سی شارپ و ++C، به عنوان زبان‌های چندالگویی، از ۶ شیوه مختلف برنامه‌ نویسی پشتیبانی می‌کنند. این زبان‌ها به عنوان نسخه بهبود یافته‌های زبان C توسعه پیدا کردند تا الگوی شیء گرا را شامل شوند و بتوان از آن‌ها برای توسعه بازی‌ها، نرم‌افزار‌های دسکتاپ، سیستم‌های عامل و… استفاده کرد.

این زبان‌های برنامه‌ نویسی به برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک می‌کنند تا مسائل پیچیده را به مسائل کوچکتر و ساده‌تر بشکنند. میانگین دستمزد برنامه نویسان سی شارپ و ++C در سال 2024، 111,761 دلار در آمریکا است.

درآمد زبان برنامه‌ نویسی کاتلین

میانگین جهانی درآمد برنامه‌ نویسی کاتلین (Kotlin) در سال 2024، حدود 88,976 دلار در آمریکا است. کاتلین، یک زبان برنامه‌ نویسی چندمنظوره و شیء گرا است. در سال ۲۰۱۷، گوگل از این زبان به عنوان یک زبان رسمی برنامه‌ نویسی اندروید رونمایی کرد.

برای آشنایی بیشتر با این گروه شغلی و شرایط استخدام آن، مقاله‌ «راهنمای استخدام برنامه‌نویس؛ هرآنچه کارجویان باید بدانند» را مطالعه کنید.

درآمد و بازار کار برنامه‌ نویسی در ایران

درآمد برنامه نویسی در ایران

درآمد شغل برنامه‌ نویسی در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است. با این حال، برنامه‌ نویسی یکی از مشاغل پردرآمد در کشور ما محسوب می‌شود. درآمد برنامه‌ نویسی در شهر‌های مختلف ایران متفاوت است. درآمد برنامه‌ نویس در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرها بالاتر است. در شهر‌های بزرگ دیگر مثل اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز نیز برنامه نویسان درآمد نسبتاً بالاتری نسبت به شهر‌های کوچکتر دارند.

پیش‌بینی می‌شود که با افزایش نیاز به برنامه نویسان، میزان حقوق و درآمد برنامه‌ نویسی در سال‌های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

پردرآمدترین زبان برنامه‌ نویسی در ایران کدام است؟

همانطور که ذکر شد، میزان درآمد زبان ‌های مختلف برنامه‌ نویسی متفاوت است. معمولاً کسانی که به دنبال کار در تهران با حقوق بالا هستند، یادگیری زبان برنامه‌ نویسی پایتون را انتخاب می‌کنند. زیرا بر اساس گزارش سراسری حقوق و دستمزد که در سال 1403 توسط تیم جاب ویژن تهیه شده است، یکی از پردرآمدترین زبان برنامه‌ نویسی در ایران، پایتون است.

میانگین حقوق برنامه‌ نویس 1403 پایتون در شهر تهران در سطح متوسط 26.4 میلیون تومان در ماه پیش‌بینی شده است. همچنین میزان درآمد برنامه‌ نویسی پایتون در ایران در سطح متوسط در مقایسه با بسیاری از برنامه نویسان زبان‌های دیگر در همین سطح، بالاتر است. با این حال، کارآموزان برنامه‌ نویسی پایتون، دستمزدی مشابه کارآموزان دیگر زبان‌های برنامه‌ نویسی داشته‌اند. همچنین وضعیت بازار کار پایتون در خارج از کشور نیز مناسب است.

بازار کار و درآمد برنامه‌ نویسی در آمریکا و سایر کشور‌های جهان

حداکثر درآمد برنامه‌ نویسی در جهان، متعلق به آمریکا است. میانگین حقوق برنامه نویسان در سال 2024 در آمریکا، بیش از 68 هزار دلار در سال بوده است. زبان برنامه‌ نویسی Solidity در سال 2024 پردرآمدترین زبان برنامه‌ نویسی در این کشور بوده و پس از آن، زبان‌های Rust و ABAP در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشته‌اند.

همچنین میزان درآمد برنامه‌ نویسی در کانادا، آلمان و سوییس مناسب است و می‌توانید این کشور‌ها را برای مهاجرت کاری در نظر بگیرید.

جمع‌بندی

برنامه‌ نویسی یکی از پردرآمدترین گروه‌های شغلی در جهان و ایران است. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده، کسب درآمد از برنامه‌ نویسی پیشرفت چشمگیری داشته باشد. عوامل مختلفی مثل سابقه کار، شهر و کشور محل کار، نوع شغل و شیوه همکاری، سطح تحصیلات و… روی میزان دستمزد برنامه‌ نویس تأثیر دارند. برای کسب درآمد برنامه‌ نویسی در خانه، به صورت فریلنسری یا استخدامی می‌توانید به بخش «استخدام برنامه‌ نویس» در پلتفرم کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

منبع:

Analytics Insights

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه