درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان براساس به‌روزترین اطلاعات

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان براساس به‌روزترین اطلاعات

برنامه‌نویسی از مشاغلی است که بازار کار و درآمد آن روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. با ادامه روند دیجیتالی شدن کارهای روزمره، نیاز به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن نیز به سرعت در حال افزایش است. می‌توان گفت برنامه‌نویسی از معدود گروه‌های شغلی است که در آن، رقابتی بین کارجویان برای تصاحب فرصت‌های شغلی وجود ندارد؛ بلکه کارفرمایان باید با هم دیگر برای جذب برنامه‌نویسان، رقابت کنند. همین مسئله سبب بالا رفتن درآمد برنامه نویسی شده است.

درآمد زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف با هم دیگر تفاوت‌هایی دارد. هرچه یک زبان برنامه‌نویسی جدیدتر، دشوارتر یا پرکاربردتر باشد، درآمد آن بیشتر است. دلیل این موضوع، کم بودن تعداد افراد کاربلد در آن زبان برنامه‌نویسی است. به عنوان مثال، درآمد برنامه‌نویس Objective-C نسبت به درآمد برنامه نویس #C بیشتر است.

برای اطلاع دقیق از درآمد برنامه نویسی زبان‌های مختلف می‌توانید از ماشین حساب حقوق برنامه نویسان استفاده کنید و میانگین حقوق زبان‌های مختلف برنامه نویسی را نیز مشاهده کنید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

 

دستمزد برنامه‌نویسان در بخش‌های مختلف دنیا با هم دیگر تفاوت‌هایی دارد. میانگین درآمد برنامه نویس در آمریکا در سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۶ هزار دلار بوده است. حتی درآمد زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف در کشورهای مختلف با هم‌دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران بسیار زیاد است و پس از آن، جاوا و ++C/C در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. این در حالی است که در دنیا، پایتون در رتبه‌ی دهم پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی جای دارد.

عوامل دیگری نیز روی درآمد برنامه نویسی در جهان مؤثر هستند. سطح تجربه یکی از مهم‌ترین این عوامل است. نوع شغل و نحوه‌ی همکاری برنامه‌نویس روی درآمدش تأثیرگذار است. معمولا برنامه‌نویسانی که به صورت فریلنسینگ کار می‌کنند، درآمد پایین‌تری نسبت به برنامه‌نویسانی دارند که در استخدام یک سازمان هستند. البته این مورد همیشه صادق نیست و گاها فریلنسرها، درآمدهای بسیار بالایی دارند. شهر محل کار از تأثیرگذارترین عوامل روی دستمزد برنامه‌نویسی است. به عنوان مثال، درآمد برنامه نویس در تهران، با اختلاف نسبتا زیادی، بیش از دستمزد برنامه‌نویس در شهرستان‌ها است.

در این مقاله قصد داریم با در نظر گرفتن عوامل مختلف، درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان را بررسی کنیم. با جاب ویژن همراه باشید.

دانستن جزئیات دستمزد برنامه‌‌نویسی چه اهمیتی دارد؟

کسانی که هنوز برای وارد شدن به حوزه‌ی برنامه‌نویسی به جمع‌بندی نرسیده‌اند، با دانستن میزان درآمد برنامه نویسی، می‌توانند تصمیم خود را قطعی کنند. همچنین، دانستن اینکه کدام زبان برنامه‌نویسی بیشترین درآمد و بهترین بازار کار را دارد، به این افراد در تعیین زبان برنامه‌نویسی که می‌خواهند در آن متخصص شوند، کمک می‌کند.

یکی از سوالات مرسوم در هر جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی که کارفرما از کارجو می‌پرسد، میزان حقوق پیشنهادی است. در صورتی حقوق مدنظر کارجو با حقوق مدنظر کارفرما همخوانی نداشته باشد، بعید است همکاری صورت گیرد. در مقابل، اگر کارجو حقوقی کمتر از حقوق مرسوم کمتر باشد، او به نوعی متضرر می‌شود. دانستن جزئیات دستمزد برنامه‌نویسی، به کارجویان کمک می‌کند تا بهترین پاسخ را به این سوال بدهند.

چه عواملی روی درآمد برنامه نویسی کامپیوتر تأثیر دارند؟

عوامل اثرگذار روی درآمد برنامه نویسی

دستمزد برنامه‌نویسی نیز همانند مشاغل دیگر، تحت تأثیر چندین عامل قرار دارد. عواملی مثل تجربه، کشور و شهر محل سکونت، شیوه‌ی همکاری و نوع شغل، تحصیلات، دانش تخصصی، مهارت‌های میان‌فردی و … روی دستمزد برنامه‌نویسان، تأثیر دارند.

تأثیر سابقه کار روی دستمزد برنامه‌نویس

اولین و مهم‌ترین عامل مؤثر روی حقوق برنامه نویس، سابقه‌ی کار و سطح تجربه‌ی اوست. معمولا، برنامه‌نویسان مسیر شغلی خود را با یک دوره‌ی کارآموزی شروع می‌کنند که معمولا زیر دو سال طول می‌کشد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این گروه شغلی این است که دستمزد کارآموزی بسیار بالایی در مقایسه با دوره‌های کارآموزی دیگر مشاغل دارد.

برنامه‌نویسان را از نظر سطح تجربه به سه سطح زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • سطح تازه‌کار (Junior): برنامه‌نویسان تازه‌کار، زیر دو سال سابقه کار دارند.
  • سطح متوسط (Mid-level): این برنامه‌نویسان، دو الی پنج سال سابقه کار دارند.
  • سطح ارشد (Senior): به برنامه‌نویسانی که بیش از پنج سال سابقه کار دارند، برنامه‌نویس ارشد گفته می‌شود.

اگی می‌خواهید برنامه‌نویس شوید، ابتدا باید برای آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه‌نویسی، رزومه ارسال کنید. پس از پایان دوران کارآموزی خود، می‌توانید کار خود را به عنوان برنامه‌نویس و با یک حقوق نسبتا خوب، شروع کنید. پس از پنج سال از شروع کارآموزی، می‌توانید به عنوان یک برنامه‌نویس ارشد، استخدام شوید و درآمد بسیار بالایی داشته باشید.

تأثیر نوع شغل و شیوه‌ی همکاری روی درآمد برنامه نویسی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گروه شغلی برنامه‌نویسی، امکان دورکاری است. برنامه‌نویسان می‌توانند در شرایطی که در استخدام یک سازمان هستند، بدون حضور در سازمان و به صورت دورکاری، مشغول باشند. به علاوه، برنامه‌نویسان نیازی به عقد قراردادهای بلندمدت با سازمان‌ها برای کسب درآمد ندارند و می‌توانند به صورت فریلنسینگ یا پروژه‌ای کار کنند. روش دیگر درآمدزایی برنامه‌نویسان، راه‌اندازی کسب و کار خود با استفاده از اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها یا دیگر ابزارهایی است که می‌توانند برای خود، طراحی کنند.

در صورتی که برنامه‌نویس می‌خواهد درآمدی ثابت و نسبتا خوب داشته باشد، بهترین کار این است که برای آگهی استخدام برنامه نویس سازمان‌ها، رزومه ارسال نماید و با یک سازمان، قرارداد همکاری بلندمدت، به صورت حضوری یا دورکاری، امضا کند. چنین قراردادهایی، با وجود امنیت شغلی که برای برنامه‌نویس فرآهم می‌آورند، محدودیت‌هایی نیز دارند و برنامه‌نویس باید به قرارداد متعهد باشد و تا پایان مدت قرارداد، برای سازمان کار کند. معمولا دورکار بودن یا همکاری حضوری، تأثیر چندانی بر دستمزد برنامه‌نویس ندارد.

فریلنسینگ و کار پروژه‌ای در برنامه‌نویسی می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد ولی نیازمند یک رزومه‌ی قوی است. برنامه‌نویسانی که کار خودشان را با فریلنسری شروع می‌کنند، در ابتدا درآمد پایین‌تری از برنامه‌نویسانی دارند که در خدمت سازمان‌ها هستند. با این حال، فریلنسرها با کسب تجربه و یک رزومه‌ی خوب، می‌توانند درآمدهایی به مراتب بالاتر از برنامه‌نویسان دارای حقوق ثابت داشته باشند.

تأثیر تحصیلات روی درآمد برنامه نویسی

جالب است که درآمد برنامه نویسی، با تمام تخصصی که این گروه شغلی نیاز دارد، وابستگی چندانی به سطح تحصیلات ندارد. با وجود اینکه اکثر برنامه‌نویسان فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار هستند، ولی افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارد یا کسانی که فارغ‌التحصیل رشته‌های غیرمرتبط هستند، می‌توانند یادگیری برنامه‌نویسی را شروع کنند.

البته در بعضی از مشاغل برنامه‌نویسی، مثل برنامه‌نویسی برای سازمان‌ها، به ویژه سازمان‌های دولتی، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط برای استخدام برنامه نویس اهمیت دارد و گاها ضروری است. در چنین سازمان‌هایی، سطح تحصیلات می‌تواند روی حقوق برنامه نویس، مؤثر باشد. به عنوان مثال، برای استخدام شدن در یکی از بانک‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان برنامه‌نویس، باید دارای حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار یا دیگر رشته‌های مرتبط باشید.

پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌‌نویسی در دنیا کدامند؟

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی

زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی، درآمدهای متفاوتی دارند. عواملی مثل میزان نیاز به یک زبان برنامه‌نویسی، میزان پیچیدگی آن زبان و جدید یا قدیمی بودن یک زبان برنامه‌نویسی، روی دستمزد برنامه‌نویسان آن زبان، تأثیر دارند.

در حال حاضر زبان برنامه نویسی اندروید در ایران و جهان رونق زیادی دارد و زبان‌های python، جاوا و جاوا اسکریپت، پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی هستند؛ ولی از آن‌جایی که تعداد برنامه‌نویسان مسلط به این زبان‌ها، به نسبت زبان‌های دیگری مثل Scala ،Go و Objective C بسیار بیشتر است، درآمد کمتری نسبت به این زبان‌ها دارند. در ادامه ۱۰ زبان برنامه‌نویسی پردرآمد در دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: بررسی درآمد مهندس مکانیک در ایران و خارج از کشور

دستمزد برنامه‌نویسان Scala

درآمد برنامه نویسی Scala با میانگین جهانی ۷۶ هزار دلار در سال ۲۰۲۰، از تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، بالاتر است. Scala، یک زبان چندمنظوره‌ی سطح بالا و چندالگویی است که یادگیری آن چندان دشوار نیست و همبستگی نزدیکی با زبان محبوب جاوا دارد.

درآمد برنامه نویسی Go

این زبان open-source، توسط شرکت گوگل و برای توسعه‌ی آسان اپلیکیشن، ساخته شده است. به علاوه، می‌توان از این زبان برای توسعه‌ی وب، در تیم‌های عملیاتی و زیرساختی و … استفاده کرد. میانگین درآمد جهانی این زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۰، ۷۲ هزار و ۷۰۰ دلار آمریکا بوده است.

دستمزد برنامه‌نویسی Objectiv-C

زبان برنامه‌نویسی Objective-C با میانگین درآمد جهانی ۶۶ هزار و ۶۹۷ دلار آمریکا در سال ۲۰۲۰، زیرمجموعه‌ای از زبان C است و دارای قابلیت‌های شیءگرا و زمان اجرا (runtime) داینامیک است. کاربرد اصلی این زبان در توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی براس سیستم‌های عامل iOS وmacOS است.

دستمزد برنامه‌نویسان سوییفت

این زبان برنامه‌نویسی توسط شرکت اپل و با هدف جبران نواقص زبان Objective-C توسعه پیدا کرده است. میانگین جهانی درآمد برنامه نویسی سوییفت در سال ۲۰۲۰، تقریبا ۶۵ هزار و ۱۷۱ دلار آمریکا بوده است.

درآمد زبان برنامه‌نویسی پاسکال

زبان پاسکال به منظور آموزش سیستماتیک برنامه‌نویسی، توسعه یافته است. این زبان برپایه‌ی Algol است و بعضی از مؤلفه‌های آن را دارد. میانگین دستمزد برنامه‌نویسان پاسکال در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۲ هزار و ۷۷۳ دلار آمریکا بوده است.

حقوق برنامه‌نویسی R

زبان برنامه‌نویسی R، مورد استفاده‌ی آماریست‌ها، پژوهشگران و بازاریابان برای گردآوری، تفسیر، بصری‌سازی و ارائه‌ی داده‌ها قرار می‌گیرد. این زبان برنامه‌نویسی، open-source است و نسخه‌های مختلف آن برای سیستم‌های عامل لینوکس، ویندوز و مکینتاش موجود هستند. در سال ۲۰۲۰، میانگین درآمد جهانی این زبان برنامه‌نویسی، ۶۱ هزار و ۶۲۹ دلار آمریکا بوده است.

ساخت رزومه حرفه ای

درآمد زبان پایتون

پایتون یکی از محبوبترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا است. این زبان تفسیری و شیء‌گرا، برخلاف سایر زبان‌های برنامه‌نویسی که از نشانه‌گذاری استفاده می‌کنند، از کلیدواژه‌های انگلیسی استفاده می‌کند و بنابراین، یادگیری آن بسیار آسان است. پایتون کاربردهای مختلفی شامل توسعه‌ی وب، توسعه‌ی بازی، کاربردهای علمی و آماری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، توسعه‌ی نرم‌افزار و … دارد. در سال ۲۰۲۰، میانگین درآمد جهانی برنامه‌نویسان پایتون، ۵۶ هزار و ۶۷۰ دلار آمریکا بوده است.

دستمزد زبان جاوا اسکریپت

تمامی کسانی که در حوزه‌ی مهندسی نرم‌افزار فعالیت دارند و به ویژه کسانی که در حوزه‌ی توسعه‌ی وب کار می‌کنند، باید بر زبان برنامه‌نویسی جاوا مسلط باشند. برنامه‌نویسان می‌توانند از ترکیب جاوا اسکریپت و Node.js برای تولید محتوای وب در سطح سرور و پیش از ارسال صفحه به مرورگر استفاده کنند. از این قابلیت می‌توان برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای تحت وب استفاده کرد. کسب درآمد برنامه نویسی از زبان جاواسکریپت در سال ۲۰۲۰، ۵۵ هزار و ۶۹۰ دلار آمریکا بوده است.

درآمد برنامه نویسی سی شارپ و ++C

زبان‌های برنامه‌نویسی سی شارپ و ++C، به عنوان زبان‌های چندالگویی، از ۶ شیوه‌ی مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. این زبان‌ها به عنوان نسخه‌ی بهبود یافته‌های زبان C توسعه پیدا کردند تا الگوی شیء گرا را شامل شوند و بتوان از آن‌ها برای توسعه‌ی بازی‌ها، نرم‌افزارهای دسکتاپ، سیستم‌های عامل و … استفاده کرد.

این زبان‌های برنامه نویسی به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک می‌کند تا مسائل پیچیده را به مسائل کوچکتر و ساده‌تر بشکنند. همچنین این دو، کتابخانه‌‌های غنی دارند. میانگین جهانی دستمزد برنامه‌نویسان سی شارپ و ++C در سال ۲۰۲۰، ۵۵ هزار و ۳۶۳ دلار آمریکا بوده است.

درآمد زبان برنامه‌نویسی کوتلین

میانگین جهانی درآمد برنامه نویسی کوتلین (Kotlin) در سال ۲۰۲۰، حدود ۵۴ هزار دلار آمریکا بوده است. کوتلین، یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شیء گرا است. در سال ۲۰۱۷، گوگل از این زبان به عنوان یک زبان رسمی برنامه‌نویسی اندروید، رونمایی کرد.

برای آشنایی بیشتر با این گروه شغلی و شرایط استخدام آن، مقاله‌ی «راهنمای استخدام برنامه‌نویس؛ هرآنچه کارجویان باید بدانند» را مطالعه کنید.

درآمد برنامه‌نویسی در ایران

درآمد برنامه نویسی در ایران

میانگین درآمد برنامه نویس ها در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است. با این حال، برنامه‌نویسی یکی از مشاغل پردرآمد در کشور ما محسوب می‌شود. درآمد برنامه‌نویسی در شهرهای مختلف ایران با هم دیگر متفاوت است. درآمد برنامه نویس در تهران در مقایسه با شهرستان‌های دیگر، بالاتر است. در شهرهای بزرگ دیگر مثل اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز نیز برنامه‌نویسان درآمد نسبتا بالاتری نسبت به شهرهای کوچکتر دارند.

پیشبینی می‌شود که با افزایش نیاز به برنامه‌نویسان، میزان حقوق و درآمد برنامه نویسی نیز در سال‌های آینده، افزایش چشمگیری داشته باشد.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران کدام است؟

معمولا کسانی که به دنبال کار در تهران با حقوق بالا هستند، یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون را انتخاب می‌کنند؛ زیرا بر اساس گزارش سراسری حقوق و دستمزد که در سال 1401 توسط تیم جاب ویژن تهیه شده است، پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران، پایتون است.

میانگین حقوق برنامه نویس 1401 پایتون در شهر تهران در سطح کارشناس 7.2 میلیون تومان در ماه پیش بینی شده است. همچنین دستمزد برنامه‌نویسان سطح متوسط پایتون نیز با 12 میلیون تومان در ماه، در مقایسه با برنامه‌نویسان زبان‌های دیگر در سطح متوسط، بالاتر بوده است. با این حال، کارآموزان برنامه‌نویسی پایتون، دستمزدی مشابه کارآموزان دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی داشته‌اند.

درآمد برنامه نویس #C و C در تهران در سال 1400، برابر با 19.6 میلیون در سطح ارشد، پس از برنامه‌نویس پایتون، در رتبه‌ی بعدی قرار داشته است.

بازار گار و درآمد برنامه نویسی در آمریکا و سایر کشورهای جهان

حداکثر درآمد برنامه نویسی در جهان در ایالات متحده‌ی آمریکا است. میانگین حقوق برنامه‌نویسان در سال ۲۰۲۰ در آمریکا، بیش از ۱۰۶ هزار دلار بوده است. زبان برنامه‌نویسی Scala در سال ۲۰۲۰ پردرآمدترین زبان برنامه‌نویسی در این کشور بوده است و پس از آن، زبان‌های Clojure و Go در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشته‌اند. میانگین حقوق برنامه نویس اندروید در سال ۲۰۲۰ در آمریکا، ۱۰۳ هزار دلار بوده است. همچنین درآمد برنامه نویسی در آلمان و سوییس از وضعیت خوبی برخوردار است.

در شکل زیر می‌توانید گزارشی از درآمد برنامه نویسی و میانگین دستمزد برنامه نویسی کامپیوتر در کشورهای مختلف دنیا در سال ۲۰۲۰ را مشاهده کنید.

درآمد برنامه نویسی در کشورهای مختلف جهان

جمع‌بندی

برنامه‌نویسی یکی از پردرآمدترین گروه‌های شغلی در جهان و ایران است. پیشبینی می‌شود که در دهه‌ی آینده، کسب درآمد از برنامه نویسی پیشرفت چشمگیری داشته باشد. عوامل مختلفی مثل سابقه کار، شهر و کشور محل کار، نوع شغل و شیوه‌ی همکاری، سطح تحصیلات و … روی دستمزد برنامه نویس تأثیر دارند.

برای ارسال رزومه به سازمان‌های نیازمند برنامه‌نویس و بهترین شرکت های نرم افزاری ایران، می‌توانید به بخش «استخدام برنامه نویس» در پلتفرم کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا، زبان‌های Objective-C، Go، Scala، سوییفت، پاسکال، R، پایتون، جاوااسکریپت، ++C و کوتلین هستند. درآمد برنامه نویسی و طراحی سایت در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا پایین‌تر است ولی این شغل جزو مشاغل پردرآمد در کشور ما محسوب می‌شود. درآمد برنامه نویس در تهران نسبت به سایر شهرهای ایران بالاتر است. پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران، زبان پایتون با میانگین حقوق ماهانه‌ی ۹/۸ میلیون تومان است.

منبع:

Analytics Insights

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه