وضعیت اشتغال در استان گیلان و استخدام رشت چگونه است؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
وضعیت اشتغال در استان گیلان و استخدام رشت چگونه است؟

در این مقاله به بررسی وضعیت بازار کار رشت و شرایط جذب و استخدام در رشت و استان گیلان می‌پردازیم. استان گیلان یکی از سه استان شمالی کشور است که از نظر شاخص توسعه‌ی انسانی در رتبه‌ی یازدهم کشور و هم‌تراز با کشور مالزی قرار دارد. این استان یکی از موفق‌ترین استان‌های کشور از نظر اقتصادی است و آن را نمونه‌ای موفق از اقتصاد غیروابسته به نفت می‌نامند. این استان بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۶۷۰ هزار نفر آن در مرکز استان ساکن هستند. این استان، پیرترین جمعیت کشور را دارد. با این حال، با توجه به اینکه موج سنگینی از جمعیت در 5 سال آینده وارد بازار کار می‌شود، لذا انتظار می‌رود که رقابت برای پیدا کردن شغل در سال‌های آینده در این استان، زیاد شود. در حال حاضر، نرخ بیکاری در استان گیلان حدود ۱۱/۴ درصد است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام رشت در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

بخش کشاورزی، دام‌پروری و شیلات در استان گیلان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ۴۸ درصد از اقتصاد این استان به کشاورزی تکیه دارد. با اینکه گیلان یکی از استان‌های اصلی تولیدکننده‌ی برنج و چای در ایران است ولی بخش اصلی کشاورزی آن به نوغانداری اختصاص یافته‌است. نوغانداری به معنی پرورش کرم ابریشم به منظور تولید ابریشم است. زیتون نیز از دیگر محصولات کشاورزی مهم استان است و شیلات، دام‌پروری و تولید عسل در رتبه‌های بعدی اهمیت قرار دارند. البته تنها ۲۷ درصد از نیروی کار استان گیلان در بخش کشاورزی فعالیت دارند و نیاز به کشاورزی علمی، روزبه‌روز بیشتر در گیلان احساس می‌شود. به این دلایل، می‌توان این استان را بهشتی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی دانست. نیاز به بازاریابی و فروش کالاهای مورد نیاز در کشاورزی مثل کود و سم و ماشین‌آلات کشاورزی، فرصت‌های اشتغال زیادی به عنوان کارشناس فروش و بازاریابی در بازار کار رشت و استان گیلان فرآهم آورده است.

وضعیت اشتغال در استان گیلان

بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۷ به دست آمده است، ۴۴ درصد از جمعیت استان گیلان در اقتصاد این استان نقش دارند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در این استان در همان سال، تنها حدود ۲۱ درصد بوده است. با وجود سهم بالای کشاورزی در اقتصاد این استان، تنها حدود ۲۷ درصد از نیروی کار استان گیلان در بخش کشاورزی شاغل هستند و بخش صنعت نیز تفاوت زیادی با بخش اقتصادی ندارد. بیش از ۴۵ درصد از نیروی کار این استان در بخش خدمات متمرکز است که بیشتر این آمار مربوط به بازار کار رشت است. درصد اشتغال نیروی کار زن در بخش خدمات و کشاورزی تفاوت زیادی با درصد اشتغال نیروی مرد در این بخش‌ها ندارد ولی عمده‌ی نیروی کار بخش صنعت را مردان تشکیل می‌دهند.

وضعیت استخدام گیلان

در سال ۱۳۹۷، تنها حدود ۲۱ درصد از جمعیت شاغلین استان را افراد دارای مدرک لیسانس به بالا تشکیل می‌داده‌ و بیش از ۴۶ درصد از جمعیت بیکاران استان، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر بودند. این موضوع می‌تواند به دلیل سهم بالای کشاورزی در اقتصاد گیلان باشد. از آن‌جایی که کشاورزی در این استان همانند دیگر استان‌های کشور، تا حد زیادی به صورت سنتی انجام می‌شود، نیازی به استفاده از نیروی کار تحصیل کرده وجود ندارد. به نظر می‌رسد که این مشکل می‌تواند با افزایش نقش سازمان جهاد کشاورزی استان در علمی کردن کشاورزی و استفاده‌ی بیشتر از دانش تخصصی افراد تحصیل کرده، حل شود. این در شرایطی است که بیشتر آمار استخدام رشت نیز مربوط به بخش خدمات است و بخش صنعت نیز که بیشترین نیاز را به نیروی تحصیل کرده دارد، از کمترین سهم نیروی انسانی گیلان برخوردار است.

بررسی وضعیت اشتغال و بازار کار رشت

مطابق با آمار مراکز کاریابی در سال ۱۳۹۸، در استان گیلان وضعیت اشتغال در رشت با اختلاف بسیار زیاد از سایر شهر‌های استان بهتر بوده است. این موضوع می‌تواند بازتابی از این واقعیت باشد که اغلب کسب‌وکارها در شهر رشت در بخش خدمات فعال هستند. این در حالی است که در دیگر شهرها، کشاورزی حرف اول را می‌زند و اکثر نیروی کار فعال در این بخش به صورت استخدامی کار نمی‌کنند و کشاورزان نیز نیروی کار مورد نیاز خود را از طریق کاریابی‌ها درخواست نمی‌دهند، بلکه عمدتا از کارگران فصلی استفاده می‌کنند. همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، کشاورزی این استان به شدت سنتی است و جای زیادی برای استخدام نیروهای تحصیل کرده و متخصص وجود ندارد. همچنین، تنها شهر صنعتی استان، شهر رشت بوده که دارای پنجمین شهر صنعتی بزرگ ایران تحت عنوان شهر صنعتی رشت است. بخشی از فرصت‌های جذب و استخدام در رشت نیز مربوط به کارخانه‌ها و شرکت‌های فعال در این منطقه است. البته شهرهای دیگر استان مثل آستانه اشرفیه، بندر انزلی، آستارا و … نیز دارای شهرک‌های صنعتی هستند.

برای ارسال رزومه به شرکت‌های صنعتی معتبر در شهر رشت، به صفحه «فرصت‌های شغلی» در وب‌سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن مراجعه کنید و رزومه خود را به آگهی استخدام معتبرترین سازمان‌ها ارسال کنید.

رزومه ساز

با اینکه تعداد فرصت‌های شغلی ثبت شده در کاریابی‌ها در سال ۱۳۹۸ در شهر رشت، ۷۳۱۹ مورد بوده است اما ۶۵۱۶ نفر متقاضی کار در کاریابی‌ها ثبت نام کرده‌اند. از این تعداد حدود ۲۱۹۴ نفر استخدام شده‌اند. دلیل این اختلاف زیاد می‌تواند عدم تناسب فرصت‌های شغلی در بازار کار رشت با تحصیلات کارجویان بوده باشد. در اکثر موارد، فرصت‌های شغلی موجود در کاریابی‌ها مربوط به کارهای غیرتخصصی هستند و این در حالی است که اکثر کارجویان مراجعه کننده به کاریابی‌ها، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. در واقع، بیش از ۱۹۰۰ نفر از ثبت نام شدگان در کاریابی‌های رشت در سال ۱۳۹۸، دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بوده‌اند و بیش از ۱۵۰۰ نفر نیز دیپلم و بیش از ۱۰۰۰ نفر تحصیلات دبیرستانی داشته‌اند. بخشی از این مراجعه کنندگان تحصیل کرده می‌دانند که تقریبا هیچ شانسی برای پیدا شدن شغل متناسب با رشته‌ی خود ندارد و صرفا به منظور دریافت نامه‌ی عدم کاریابی و آزادسازی اصل مدرک دانشگاهی دولتی خود که در گروی تعهد خدمتی در ازای تحصیل رایگان است، در کاریابی ثبت نام می‌کنند.

آن دسته از کارجویان تحصیل کرده‌ای که واقعا به دنبال کار در رشت با حقوق بالا و فرصت‌های شغلی متناسب با رشته تحصیلی یا حداقل، سطح تحصیلاتشان هستند، بهتر است که در کاریابی جاب ویژن که محلی برای ثبت آگهی‌های شغلی تخصصی است، ثبت نام کنند، رزومه بسازند و برای آگهی‌های استخدامی مناسب خود، رزومه بفرستند.

مطالب مرتبط: ساخت رزومه رایگان به رزومه ساز جاب ویژن

از ۲۱۹۴ مورد استخدام ثبت شده در کاریابی های رشت در سال ۱۳۹۸، تعداد ۹۵۵ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بودند که این موضوع نیز نشان می‌دهد کمتر از نیمی از فرصت‌های شغلی ثبت شده در کاریابی‌ها و پیج کاریابی رشت، نیازمند نیروی کار تحصیل کرده هستند.

کار در منزل برای بانوان در رشت

از ۶۵۱۶ نفر متقاضی کار در سال ۱۳۹۸ در شهر رشت، ۲۶۷۲ مورد زن بوده‌اند ولی تنها ۸۷۸ نفر آن‌ها استخدام شده‌اند. امکان کار کردن در خارج از منزل به دلیل کلیشه‌های فرهنگی و انتظار از زنان به عنوان خانه‌دار در شهر رشت، برای بعضی از خانم‌ها وجود ندارد یا با محدودیت همراه است. با این حال، فرصت‌های کار در منزل برای بانوان در بازار کار رشت کم نیست. خانم‌های تحصیل کرده می‌توانند به فریلنسینگ یا دورکاری و انجام کارهایی مثل تولید محتوا، ترجمه، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، طراحی UI/UX، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ، حسابداری و … مشغول شوند. همچنین، کارهایی مثل ساخت صنایع دستی، بسته‌بندی یا مشارکت در کارهایی مثل نوغانداری برای خانم‌هایی که تحصیلات بالایی ندارد و می‌خواهند در منزل کار کنند، موجود است.

برای مشاهده‌ آگهی‌های استخدام رشت به صورت دورکاری، کلیک کنید.

فرصت‌های جذب و استخدام در نمایندگی‌ شرکت‌های بزرگ

از آنجایی که شهر رشت از کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شود، بسیاری از شرکت‌های بزرگ که در سرتاسر کشور فعالیت می‌کنند، نیازمند نیروی انسانی برای کار کردن در نمایندگی‌های خود در شهر رشت و دیگر شهرهای استان گیلان هستند.

فرصت‌های استخدام رشت

اکثر این مشاغل، مربوط به فروش هستند. به عنوان مثال، هلدینگ بازرگانی حلوائی که در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد یا شرکت تپ‌سی که یک سیستم هوشمند درخواست تاکسی است، نیازمند نیروهایی برای بازاریابی محصولات خود در شهر رشت هستند. تعداد این فرصت‌های شغلی در شهر رشت خیلی زیاد است و بنابراین، اگر دارای مهارت فروشندگی هستید، می‌توانید برای آگهی‌های استخدام بازاریاب و کارشناس فروش در این شهر، رزومه بفرستید.

صنایع اصلی استان

شاید بتوان گفت که صنعت اصلی استان گیلان، صنعت فولاد است. مجتمع فولاد گیلان یکی از بزرگترین مجتمع‌های فولاد در کشور است. شرکت صنایع ورق ایران نیز در شهرک صنعتی رشت فعال است. این شرکت‌ها نیروهایی در حوزه‌ی مکانیک، برق، متالوژی، مهندسی صنایع و … جذب می‌کنند. شرکت‌های تولید کننده محصولات شیمیایی مثل شرکت فومن شیمی که برندهای کاسپین و تارومار را در اختیار دارد و چندین شرکت تولید کننده کودها و سموم شیمیایی در این استان فعالیت دارند که فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیمی و مهندسی شیمی می توانند برای آن‌ها رزومه بفرستند.

صنایع غذایی نیز بخش مهمی از صنعت استان گیلان و فرصت‌های بازار کار رشت را تشکیل می‌دهد. شرکت‌هایی مثل سولیکو کاله، چای دبش و پگاه گیلان از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی هستند که فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع غذایی و مهندسی شیمی دارند. از دیگر فرصت‌های شغلی رشت می‌توان به کارخانه‌های داروسازی متعدد در اطراف این شهر اشاره کرد.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام گیلان و رشت

صنایع نساجی، پلاستیکی و سلولزی نیز از دیگر صنایع مهم در استان گیلان هستند که فرصت‌های شغلی زیادی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط فرآهم آورده‌اند. این استان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ساخت رادیاتورهای آلومینیومی، شوفاژ و پکیج را در کشور دارد که فرصت‌های شغلی خوبی برای جذب نیروی کار تخصصی فرآهم می‌آورند. برخی از کارخانجات و شرکت‌ها نیز فرصت‌های خوبی برای کار در رشت با جای خواب برای کارجویان مهاجر فراهم کرده‌اند.

استخدام امروز رشت

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام امروز رشت می‌توانید در ربات تلگرام کاریابی آنلاین جاب ویژن عضو شوید تا فرصت‌های شغلی مناسب خود را به صورت روزانه دریافت کنید. همچنین می‌توانید به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در وب‌سایت این کاریابی مراجعه کرده و با قراردادن فیلتر «شهر» روی «رشت-گیلان»، فرصت‌های شغلی مناسب خود را جستجو کنید. همچنین برای مشاهده‌ی آگهی‌های شغلی در همه‌ی شهرهای استان گیلان می‌توانید فیلتر «شهر» را روی «تمامی شهرهای گیلان» قرار دهید.

استخدام

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام رشت

همچنین، جاب ویژن فرصت‌های شغلی مناسب شما را به صورت هفتگی برایتان ایمیل می‌کند. در ارسال این آگهی‌ها، شهر محل سکونت شما نیز در نظر گرفته می‌شود و بنابراین، اگر شهر محل سکونت حود را در جاب ویژن، رشت قرار دهید، آگهی‌های شغلی رشت که با تخصص شما نیز انطباق داشته باشند، به آدرس ایمیل شما، ارسال می‌شوند.

زندگی در رشت چگونه است؟

از آن جایی که شهر رشت، یک کلان شهر محسوب می‌شود و با داشتن کارخانه‌های متعدد در حوزه‌های مختلفی مثل فولاد، نساجی، صنایع غذایی، صنایع دارویی و … و مراکز خرید، فرصت‌های شغلی متعددی دارد، ممکن است فرصت‌های شغلی مناسب برای بعضی از کارجویان که ساکن شهرهای دیگر هستند، در بازار کار رشت موجود باشد. بنابراین در ادامه، به‌طور خلاصه، زندگی در شهر رشت را برای شما توصیف می‌کنیم تا در صورتی که فرصتی برای اشتغال در این شهر داشتید، در تصمیم‌گیری برای مهاجرت به شما کمک کرده باشیم.

شهر رشت نسبت به شهرهای ساری و گرگان، در فصل تابستان، آب و هوای معتدل‌تری دارد و در زمستان، سردتر است. با این حال، هوای این شهر رطوبت بالایی دارد و در اکثر روزهای سال، بارانی است. بنابراین اگر هوای آفتابی دوست دارید، این شهر برای شما مناسب نیست. قیمت خرید و اجاره‌ی مسکن در شهر رشت همانند کلان‌شهرهای دیگر، نسبتا بالا محسوب می‌شود. این شهر یکی از فعال‌ترین فرودگاه‌های کشور را دارد و اگر شهر مادری شما فاصله‌ی زیادی با رشت دارد، نیازی نیست که نگران رفت‌وآمد باشید. به علاوه، این شهر و در مجموع، استان گیلان، جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله شهرداری رشت، بازار رشت و… را دارد و با زندگی در این استان می‌توانید به ویژه از جاذبه‌های طبیعی گیلان بهره‌مند شوید. بنابراین اگر یک پیشنهاد شغلی با درآمد کافی برای سکونت در این شهر را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما آن را در نظر بگیرد.

جمع‌بندی

شهر رشت، بزرگترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر شمالی کشور است که عمده‌‌ی اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است. با این حال، صنایع متعددی مثل صنایع فولاد، صنایع نساجی، داروسازی، شیمیایی، غذایی، سلولزی و … نقش پررنگی در رونق اقتصاد و بازار کار رشت و در کل، استان گیلان دارند. در حال حاضر نرخ بیکاری رشت، ۱۱/۴ درصد است. بیشتر فرصت‌های شغلی رشت مربوط به بخش خدمات است. به دلیل وابستگی عمده‌ی اقتصاد این استان به کشاورزی سنتی و نیاز کم به نیروی کار تخصصی، بیش از ۴۰ درصد از آمار بیکاری استان گیلان، مربوط به قشر دارای تحصیلات عالی است. با توجه به الگوی پراکندگی سنی جمعیت استان، از پنج سال آینده، موجی از جمعیت متقاضی کار در این استان ایجاد می‌شود.

فرصت‌های شغلی زیادی در بخش خدمات برای بانوان رشتی وجود دارد اما آن‌ها می‌توانند در منزل نیز به صورت دورکاری، فریلنسینگ یا مشاغل دستی خانگی مانند کار بسته بندی در منزل، کسب درآمد کنند. همچنین فرصت‌های کار نیمه وقت در رشت برای خانم ها نیز وجود دارد.

وجود شرکت‌های صنعتی مهمی مثل صنایع فولاد رشت و ورق ایران، فومن شیمی، پگاه گیلان، کاله و … فرصت‌های شغلی خوبی برای نیروی کار تخصصی در این استان ایجاد کرده‌است. به علاوه، شرکت‌های مهمی مثل تپ‌سی، هلدینگ حلوائی، آتیه‌سازان زندگی ایرانیان و … که در سرتاسر کشور فعالیت می‌کنند، توجه ویژه‌ای به شهر رشت دارند و نیازمند نیروی کار در این شهر هستند.

شما می‌توانید با عضویت در ربات تلگرام کاریابی جاب‌ویژن و از طریق ثبت‌نام در وب‌سایت این کاریابی و ساخت رزومه در آن، از جدیدترین آگهی‌های جذب و استخدام در رشت مطلع شوید. در صورتی که ساکن رشت نیستید اما فرصت‌های شغلی مناسبی با درآمد بالا برای شما در این شهر وجود دارد و مشکلی با کمبود نور آفتاب و رطوبت بالا ندارید، مهاجرت به این شهر را به شما توصیه می‌کنیم.

منبع

سامانه اطلاعات آماری استان گیلان

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه