راهنمای استخدام فروشنده دورکار و مزایا و معایب فروشندگی غیرحضوری

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای استخدام فروشنده دورکار و مزایا و معایب فروشندگی غیرحضوری

فروش از راه دور پدیده جدیدی نیست و قبلاً هم به روش‌های مختلف انجام می‌شده است، ولی شروع بیماری همه‌گیر کرونا در سال 2020 کسب‌وکارها را وادار کرد به سمت فروش دورکار بروند و راه و رسم نوین آن را یاد بگیرند. مطالعه‌ای که در سال 2020 انجام شد نشان داد که تا پیش از کرونا، تنها 27% از فروشندگان از روش‌های فروش دورکاری استفاده می‌کردند؛ اما در ماه می 2020 و بعد از شروع همه گیری کرونا، 71% اذعان کردند که بیش از نیمی از فرآیند فروش را از روش‌های دورکاری و مجازی پیگیری می‌کنند؛ یعنی 163% افزایش فروش غیرحضوری!

آگهی استخدام

در حال حاضر، بخش عمده‌ای از فروش شرکت‌ها و سازمان‌ها به صورت دورکار و آنلاین انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد. به همین دلیل در حال حاضر نیاز شرکت‌ها و کسب‌وکارها به استخدام فروشنده دورکار در حال بیشتر شدن است.

برای مشاهده فرصت‌های شغلی فروشنده کلیک کنید.

اگر فروشنده هستید و در این کار مهارت بالایی دارید لازم است در مورد مهارت‌های موردنیاز برای فروش از راه دور هم اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید همچنان در امر فروش موفق باشید. در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد فروش دورکار و شرایط لازم برای استخدام فروشنده دورکار صحبت کنیم. همچنین در مورد مزایا و معایب این نوع فروش در مقایسه با فروش حضوری هم نکاتی ارائه خواهیم کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فروش دورکار چیست و چطور انجام می‌شود؟

همیشه تصور می‌شد که دست دادن محکم و گرم در انتهای جلسه به این معناست که جلسه فروش با موفقیت انجام شده است. فروشنده حضوری می‌توانست در حین جلسه رابطه‌‌ای دوستانه با خریداران برقرار کند و حتی بعد از جلسه آن‌ها را به یک نوشیدنی یا شام دعوت کند تا موفقیتش را تضمین کند. اما در حال حاضر، جلسات فروش مستقیم و حضوری روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و به جای آن، جلسات فروش دورکار و آنلاین جای آن را می‌گیرند.

فروش از راه دور همان‌طور که از اسمش مشخص است به این معناست که فروشنده و خریدار در کل فرآیند فروش در یک مکان حضور ندارند و از راه دور و به کمک ابزارهای مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند.

به ویژه الان که درگیر پاندمی کرونا هستیم نیاز شرکت‌ها به استخدام فروشنده دورکار بیش‌ازپیش شده و این فروشندگان می‌بایست به کمک ابزارهای دیگر، به‌ویژه ابزارهای دیجیتال برای موفقیت و نهایی کردن فروش تلاش کنند. علاوه بر این، بین‌المللی شدن شرکت‌ها باعث شده بخش عمده‌ای از مشتریان و خریداران در کشورهای دیگر دنیا باشند و تنها راه ارتباط با آن‌ها، از طریق ابزارهای آنلاین و دورکاری باشد.

دیگر نیازی به سفر کردن فروشنده برای ملاقات با یک مشتری عمده در شهر یا کشور دیگر نیست؛ کافی است هر دو طرف به اینترنتی دسترسی داشته باشند و از طریق پلتفرم‌های مختلف مثل اسکایپ، گوگل میت، واتساپ و …. با یکدیگر جلسه آنلاین و مجازی داشته باشند.

فروش دورکار

فروشنده دورکار به چه کسی گفته می‌شود؟

اگر قصد دارید برای آگهی‌های استخدام فروشنده دورکار رزومه ارسال کنید قبل از هرچیز باید بدانید که این نوع فروش تفاوت‌هایی با فروش سنتی و میدانی تفاوت دارد. به عبارت ساده، فروش از راه دور به معنی جستجوی خریداران و مشتریان بالقوه از جایی به‌جز محل کار است.

مطلب مرتبط: راهنمای شرایط و مهارتهای لازم برای فروشندگی

بنابراین، فروشنده دورکار به جای حضور روزانه در محل کار، از منزل کار می‌کند و به جای برگزاری جلسات و ملاقات‌های حضوری با مشتریان، از روش‌های دیگر مثل تماس تلفنی یا روش‌های آنلاین مثل ارسال ایمیل، پیام‌رسانی در پلتفرم‌های پیام‌رسان (واتساپ، تلگرام و …)، جلسات مجازی و آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهد کرد. در برخی موارد ممکن است فروشنده برای ارائه محصولات به صورت حضوری نزد مشتری و خریدار برود؛ ولی به طور کلی، میزان حضور فیزیکی در این مدل فروش بسیار کم و حداقلی است.

البته فروشنده‌ها و بازاریاب‌های میدانی هم تا به حال از بسیاری از این روش‌ها استفاده می‌کردند، ولی این روش‌ها برای فروشنده دورکار، اصلی‌ترین و در مواردی تنها روش‌های ارتباط با مشتری و خریدار است. به‌این‌ترتیب، برخی الزامات شغلی برای استخدام شدن را می‌توان دسترسی به اینترنت پرسرعت و آنلاین بودن، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، چک کردن مدام موبایل و مهارت ساخت ویدیو دانست.

شرایط و محیط کار فروشنده دورکار در ایران

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای بازاریابی و فروش محصولات و خدماتشان به استخدام فروشنده دورکار نیاز دارند. ولی با بررسی فرصت‌های شغلی و آگهی‌های استخدام و جذب فروشنده متوجه می‌شویم از دید برخی شرکتها، اندک تفاوتی در مفهوم فروش از راه دور و دورکاری وجود دارد.

در برخی شرکت‌ها، منظور از فروشنده دورکار فردی است که نیازی به حضور فیزیکی در شرکت و محل کار ندارد؛ ولی برای بازاریابی و ملاقات با مشتریان و انجام فرآیندهای فروش، لازم است که جلسات و ملاقات‌های حضوری انجام شود. بازاریابی محصولات برای فروشگاه‌ها یک نمونه رایج از شغل فروشنده دورکار در ایران است که فرد ساعات کاری شناور و انعطاف‌پذیری دارد؛ ولی لازم است هرروز یا چند بار در هفته برای تأمین محصولات مشتریان به صورت حضوری به فروشگاه‌ها سرکشی کند.

بنابراین اگر به دنبال آگهی‌های استخدام فروشنده دورکار هستید این نکته را در نظر داشته باشید و با مطالعه دقیق توضیحات شغل و شرح وظایف و ساعات کاری از نحوه همکاری مطمئن شوید.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام امروز

مهارت‌های لازم برای استخدام فروشنده دورکار

فروش دورکار از نظر اصول و مبانی اولیه فروش تفاوت چندانی با فروش حضوری ندارد و همان مهارت‌های لازم برای فروشنده حضوری برای استخدام فروشنده دورکار هم لازم است. بااین‌حال، فروشنده از راه دور لازم است برخی مهارت‌ها و توانمندی‌های دیگر را نیز داشته باشد.

مهارت‌های فروشنده دورکار

  • قدرت تأثیرگذاری و مذاکره
  • توانایی مدیریت و سازماندهی بالا
  • مدیریت زمان و زمان‌بندی فرآیندهای مختلف فروش
  • اعتمادبه‌نفس بالا
  • مهارت‌های ارتباطی بالا
  • توانایی و مهارت ارائه
  • روحیه همدلی و خدمتگزاری
  • آینده‌نگری
  • انگیزه و اشتیاق برای فروش
  • سابقه کار در حوزه فروش
  • آشنایی با فرآیندها و استراتژی‌های فروش

مهارت‌های ویژه فروش از راه دور

  • مهارت‌های IT و کار با کامپیوتر
  • داشتن تجهیزات لازم برای فروش آنلاین و از راه دور (تلفن همراه هوشمند، لپ‌تاپ و کامپیوتر، امکان برگزاری جلسات ویدیویی و صوتی، دسترسی به اینترنت پرسرعت و ..)
  • توانایی ارائه محصول و خدمات به‌صورت آنلاین از طریق ساخت فایل پاورپوینت، ویدیو و …

رزومه ساز

شرح وظایف و مسئولیت‌های فروشنده دورکار

فروشنده دورکار اگرچه خارج از شرکت و معمولاً از منزل کار می‌کند، اما همچنان بخشی از تیم فروش شرکت است و لازم است طبق دستورالعمل‌ها و قوانین سازمان و شرکت محل کار فعالیت کند. وظایف کلی فروشنده دورکار هم تا حد زیادی شبیه به فروشندگان و نمایندگان فروش حضوری است و تفاوت اصلی در شکل اجرا و پیاده‌سازی و انجام این وظایف است. اکثر کارفرمایان از استخدام فروشنده دورکار توقع دارند موارد زیر را انجام دهد:

  • برقراری ارتباط مؤثر و سازنده با مشتریان و خریداران جدید
  • حفظ و تقویت ارتباط با مشتریان فعلی
  • تلاش برای افزایش رضایتمندی مشتریان از طریق ارائه بهترین خدمات و پشتیبانی
  • شناسایی و پاسخگویی به‌موقع به نیازها و خواسته‌های مشتریان
  • آشنایی کامل با محصولات، سرویس‌ها و خدمات شرکت، محصولات جدید و محصولاتی که قرار است در آینده وارد بازار شوند
  • پیگیری سفارش‌های مشتری
  • پیش‌بینی نیازها و مشکلات مشتری و خریدار و ارائه راهکارهای مناسب
  • ملاقات با مشتریان و خریداران (تماس تلفنی، چت کردن، جلسه آنلاین صوتی و تصویری و …) و ارائه راهنمایی و مشاوره در صورت لزوم
  • ارائه گزارش منظم به مدیر و سرپرست فروش و در جریان گذاشتن او از روند فروش و مشکلات احتمالی

مزایای فروش از راه دور برای فروشنده و شرکت

با این که بسیاری از کسب‌وکارها به خاطر پیامدهای بیماری کرونا مجبور به دورکاری شدند و شاید تمایل بیشتری به فروش حضوری داشتند؛ ولی این نوع فروش مزایای زیادی برای کسب‌وکارها به دنبال دارد. درواقع، روز به روز شرکت‌ها بیشتر به فواید و مزیت‌های استخدام فروشنده دورکار پی می‌برند و انتظار می‌رود حتی پس از برطرف شدن خطر کرونا هم باز کسب‌وکارها به فروش از راه دور ادامه بدهند.

مطالب مرتبط: برای مشاهده آگهی های استخدام دورکاری کلیک کنید.

برخی از مزایای فروشندگی دورکار عبارت‌اند از:

کاهش هزینه‌ها: بارزترین مزیت فروش از راه دور این است که دیگر نیازی به صرف هزینه برای رفت‌وآمد، تهیه دفتر کار و تجهیزات، هزینه مسافرت و پرواز و … بپردازید. در ملاقات و جلسات حضوری با مشتریان که در رستوران برگزار شود هزینه پذیرایی و شام و ناهار به عهده شرکت یا در برخی مواقع، فروشنده است؛ ولی فروش از راه دور این هزینه‌ها را هم از دوش شما بر می‌دارد.

افزایش بازدهی و بهره‌وری: رفت‌وآمد و آمادگی برای ملاقات‌های حضوری با مشتریان بسیار زمان‌بر و وقت‌گیر است. اما در فروش دورکاری در زمان صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانید این ساعات را صرف آمادگی بیشتر، افزایش کیفیت مکالمه و پیاده‌سازی استراتژی‌های قوی‌تر فروش بکنید و در امر فروشندگی موفقیت بیشتری به دست بیاورید.

فروش بدون مرز و محدودیت جغرافیایی: فروش حضوری منوط به مراجعه حضوری فروشنده و ملاقات رودررو با خریدار است و اگر خریدار در شهر دیگری باشد فروشنده باید زمان زیادی را صرف سفر و رفتن پیش مشتری بکند. این موضوع باعث می‌شود فرآیند فروش کندتر پیش برود و محدودیت‌های زیادی در فروش به نقاط مختلف وجود داشته باشد.

روش های فروش آنلاین

اما فروشنده دورکار این امکان را دارد که به مشتریان و خریداران در سرتاسر دنیا خدمات ارائه کند؛ زیرا تنها ابزاری که نیاز دارد دسترسی به اینترنت، تلفن و مهارت‌های فروشندگی‌اش است. در واقع، اگر از ابزار و پلتفرم مناسبی برای فروش از راه دور استفاده کنید امکان تبادل فایل‌ها و کاتالوگ‌ها، پیگیری سریع‌تر مشتریان، پاسخگویی سریع‌تر و در نهایت، فروش بهتر را خواهید داشت.

توانمندسازی فروشندگان: شرکت‌ها و کسب‌وکارها به کمک فروش از راه دور و استخدام فروشنده دورکار می‌توانند انگیزه بیشتری به فروشندگان و نمایندگان فروش خود بدهند. زیرا زمانی که فروشنده اختیار بیشتری بر فرآیند فروش داشته باشد، ساعات کاری منعطفی داشته باشد و از محیط راحت منزل خود کار کند اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کند و تلاش بیشتری برای رسیدن به نتیجه بهتر و فروش بیشتر انجام می‌دهد.

در یک نظرسنجی، 65% فروشندگان بیان کردند که زمانی که از منزل و به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند بازدهی به‌مراتب بیشتری از مدل سنتی فروش حضوری دارند.

چالش‌های فروش از راه دور و برقراری ارتباط با مشتریان و خریداران

فروشندگان اغلب افراد برونگرا و اجتماعی هستند و بخشی از مهارت آن‌ها در فروش در گرو ملاقات حضوری و رودررو با مشتریان است. در واقع، طی تحقیقات انجام‌شده، ساخت ارتباط مؤثر بین فروشنده و خریدار شامل موارد زیر می‌شود:

  • 7% کلمات و صحبت‌های گفته‌شده
  • 38% لحن و تن صدا
  • 55% زبان بدن!

پس می‌بینیم که زبان بدن و رفتار و حرکات فروشنده می‌تواند نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط و موفقیت فروش داشته باشد. در فروش دورکاری متأسفانه این ابزار تأثیرگذار در دسترس نیست و مثلاً در تماس صوتی و تلفنی، فروشنده و خریدار اصلاً همدیگر را نمی‌بینند. البته در تماس تصویری و ویدیو کال طرفین می‌توانند همدیگر را ببینند و ارتباط مؤثرتری با هم داشته باشند؛ ولی باز هم تأثیر زبان بدن به‌اندازه ملاقات حضوری نیست و این موضوع می‌شود برقراری ارتباط و فروش برای فروشندگان دورکار کمی سخت‌تر باشد.
علاوه بر این، بسیاری از فروشندگان برونگرا، با ملاقات رودررو با مشتری و حس مثبتی که از آن می‌گیرند انگیزه و انرژی پیدا می‌کنند. از همین رو، ممکن است انگیزه بخشی و اشتیاق برای پیگیری فرآیند فروش در مدل دورکاری و از راه دور کمی چالش‌برانگیز باشد.

جمع‌بندی

فروشنده دورکار همان‌طور که از اسمش مشخص است به‌صورت از راه دور و به روش‌های مختلف، محصولات و خدمات مختلف را به مشتریان ارائه می‌کند. از جمله روش‌های مورداستفاده برای فروش از راه دور می‌توان به تماس تلفنی، ارسال پیام از طریق پیام‌رسان‌های اینترنتی، ارسال ایمیل و برگزاری جلسات ویدیویی و صوتی آنلاین با مشتریان و خریداران است. البته در ایران به فروشندگان و بازاریاب‌هایی که در محل شرکت حضور ندارند ولی برای فروش محصولات به‌صورت حضوری نزد مشتریان و خریداران می‌روند هم فروشنده دورکار گفته می‌شود.

فروشنده دورکار استقلال کاری بیشتری دارد، ساعات کاری معمولاً شناوری دارد و کل فرآیند فروش را می‌بایست خود مدیریت و اجرا کند. به همین دلیل، چنین شخصی باید علاوه بر مهارت‌های معمول فروش، واجد شرایط و توانایی‌های دیگر مثل توانایی مدیریت، مدیریت زمان، پیگیری، برقراری ارتباط مؤثر حتی به‌صورت آنلاین و …. هم باشد.

با مراجعه به سایت جاب ویژن و جستجوی گروه شغلی فروشنده می‌توانید انواع موقعیت‌های شغلی را مشاهده کنید. هر یک از این موقعیت‌ها که به صورت دورکاری باشد با تگ دورکاری کنار آگهی مشخص شده است. اگر می‌خواهید فقط آگهی‌های استخدام فروشنده دورکار را مشاهده کنید می‌توانید از قسمت جستجوی پیشرفته، فیلتر دورکاری را فعال کنید تا تنها موقعیت‌هایی را مشاهده کنید که به استخدام فروشنده دورکار نیاز دارند.

منبعpipedrive.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه