راهنمای استخدام کارخانجات اصفهان

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 4دقیقه
راهنمای استخدام کارخانجات اصفهان

استان اصفهان با بیش از ۵ میلیون و 121 هزار نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور و از قطب‌های صنعتی مهم ایران است. استخدام کارخانجات اصفهان بخش مهمی از استخدامهای نیروی کار در این استان را تشکیل می‌دهد.

این استان میزبان صنایع و معادن بسیار مهمی مثل ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه است و ۷۰ درصد از فولاد کشور را تولید می‌کند. البته این استان، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های بسیار عظیم و مهمی نیز دارد.

استخدام

حوزه صنایع استان اصفهان به سرعت در حال رشد است و نیاز بالایی به نیروی انسانی ماهر دارد. در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی که پیش روی صنایع اصفهان قرار دارد، مشکل کم آبی است.

در این مقاله به بررسی وضعیت استخدام کارخانجات اصفهان پرداخته و به این موضوع می‌پردازیم که فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌های دانشگاهی، شانس بیشتری برای استخدام در مراکز صنعتی این استان دارند.

نگاهی به آمار نیروی انسانی استان اصفهان

آمار نیوری انسانی اصفهان

طبق آمار ارائه شده از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان، نرخ بیکاری این استان که در بهار سال 1401، 12.6 درصد بوده است، در بهار 1402 با 3.4 کاهش، به ۹.۲ رسیده است. متأسفانه ۲۵ درصد نرخ بیکاری این استان مربوط به افراد تحصیل کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که تحصیلات بالا، شانس استخدام اصفهان را افزایش نمی‌دهد.

استان اصفهان 1 میلیون و 200 هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی دارد و بیش از ۴۱ درصد از نیروی کار این استان در استخدام کارخانجات و دیگر بخش‌های صنعتی این استان بوده و کشاورزی تنها ۱۱ درصد از نیروی کار اصفهان را به خودش اختصاص داده است. انتظار می‌رود بحران کم آبی، میزان نیروی کار حوزه کشاورزی را پایین‌تر نیز بیاورد. سهم اشتغال بالای ۴۲ درصدی در بخش صنعت در مناطق شهری استان اصفهان، یکی از بالاترین درصد‌های اشتغال در بخش صنعت در میان مناطق شهری استان‌های کشور محسوب می‌شود. البته در مناطق شهری این استان نیز بخش خدمات با اختصاص بیش از ۵۰ درصد نیروی کار به خود، اصلی‌ترین بخش اقتصادی اصفهان است.

از این آمار می‌توان نتیجه گرفت که بخش زیادی از آمار استخدام کارخانجات اصفهان و دیگر صنایع این استان و نیز، سایر بخش‌های اقتصادی، مربوط به نیروهای کار غیر تخصصی است. با این حال، نباید از سهم بالای مراکز کاریابی و استخدام آنلاین، به ویژه برای مشاغل تخصصی غافل شویم که در این آمار حاضر نیستند. در کنار سایت‌های کاریابی، بخش زیادی از نیازمندی های شغلی و استخدام گوناگون در اصفهان از جمله استخدام کارخانه تولیدی امروز و آگهی استخدام کارگر در این استان نیز در روزنامه استخدامی منتشر می‌شوند.

مطلب مرتبط: تحولات بازار کار اصفهان و نیازهای استخدامی

آمار استخدام در صنایع مختلف اصفهان

از کل استخدامی‌های کارخانجات و دیگر کارگاه‌های صنعتی استان اصفهان، بیشترین تعداد استخدامی را کارخانه‌های فعال در حوزه‌ی منسوجات به خود اختصاص داده‌اند. حوزه‌های تولید فلزات اساسی و صنایع غذایی و آشامیدنی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

آمارها حاکی از کاهش جذب در کارگاه‌های منسوجات و افزایش جذب در صنعت فلزات اساسی در طول دهه‌ی گذشته بوده است.

راهنمای استخدام کارخانجات اصفهان

راهنمای استخدام کارخانجات اصفهان

همانطور که در بالا اشاره شد، استان اصفهان میزبان کارخانه‌ها، پترشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و معادن بسیار مهم و یکی قطب‌های مهم صنعتی کشور است. در زیر تعدادی از مهم‌ترین کارخانه‌ها و صنایع این استان معرفی شده‌اند:

  • ذوب آهن اصفهان: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اولین و بزرگ‌ترین تولید کننده‌ محصولات فولاد ساختمانی و ریل راه‌آهن در کشور است. محصولات اصلی این شرکت شامل تیرآهن، ریل و میل‌گرد می‌شود. البته ذوب آهن اصفهان، محصولات جانبی مانند قطران، چدن، سولفات آمونیوم، کک، سرباره کوره بلند، زغال، لجن صنعتی، آهک، تولوئن، زایلین، اکسیژن، گوگرد و ازت مایع نیز تولید می‌کند.

این شرکت دارای کارگاه‌های مختلف شامل فولادسازی، نیروگاه‌های برق، تولید اکسیژن، کوره بلند، آگلومراسیون، نوردها، تولیدات کک و مواد شیمیایی، ریل راه آهن، نت راه و ساختمان و تعداد بسیار زیادی کارگاه‌های دیگر است.

تعداد زیادی از آگهی های استخدام در اصفهان در رشته‌های مختلف مثل مهندسی مواد، متالورژی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و … مربوط به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان است.

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان: فارغ‌التحصیلان رشته‌های اشاره شده می‌توانند در بزرگ‌ترین شرکت خصوصی و بزرگ‌ترین کارخانه‌ی فولاد ایران، یعنی فولاد مبارکه اصفهان نیز استخدام شوند.

یکی از ویژگی‌های این شرکت، توجه به فعالیت‌های پژوهشی و بخش تحقیق و توسعه است. به همین دلیل، یکی از بهترین فرصت‌ها برای فار‌غ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مواد و متالورژی و دیگر صنایع وابسته، جذب شدن در شرکت فولاد مبارکه است. این شرکت با بیش از ۱۱۰ مرکز پژوهشی، دانشگاهی و دانش‌بنیان همکاری دارد.

از مهم‌ترین تولیدات فولاد مبارکه می‌توان به انواع محصولات ورقه‌ای فولادی اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت در مقایسه با شرکت‌های فولاد دیگر در ایران، مشارکت در تولید فولاد از مرحله‌ی استخراج معدنی است. به همین دلیل، شرکت فولاد مبارکه برای رشته‌های مهندسی معدن و زمین شناسی نیز فرصت‌های شغلی زیادی دارد.

بر اساس آمارها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۳۵۲ هزار نفر مشارکت داشته است.

  • شرکت پلی اکریل اصفهان: این شرکت به تنهایی شانس استخدام کارخانجات اصفهان برای فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف شیمی و مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی صنایع را بسیار بالا برده است و همانطور که گفته شد، صنعت نساجی، بیشترین میزان استخدام شدگان از طریق مراکز کاریابی را به خودش اختصاص داده و به سرعت در حال رشد است.

مهم‌ترین محصولات این شرکت عبارتند از:

    • انواع مختلف نخ و الیاف از جنس پلی استر
    • انواع مختلف الیاف اکریلیک

از دیگر کارخانجات مهم اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • صنایع هواپیماسازی ایران
      • شرکت پتروشیمی اصفهان
      • شرکت نفت اصفهان
      • شرکت‌های خودروسازی مثل دیار خودروی گلپایگان
      • کارخانجات لوازم خانگی مانند اسنوا
      • کارخانه‌های صنایع غذایی مثل صنایع غذایی اصالت و بیسکوییت فرخنده

استخدام کارخانجات اصفهان 1402

استخدام کارخانجات اصفهان ۱۴۰۰

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام در اصفهان و استخدام کارخانجات اصفهان 1402 می‌توانید به سایت استخدام جاب ویژن مراجعه کرده و برای  شرکت‌های معتبری مثل تپ‌سی، جهان‌آرا، نفت سپاهان، هلدینگ نیتاکو، مادیران، ونداد کالا، ظریف مصور، سپاهان دانه پارسیان، اندیشه سرای ماکان، ایرسا، استخدام شرکت گلبافت اصفهان و … رزومه بفرستید.

جمع‌بندی

استان اصفهان یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که میزبان صنایع و معادن بسیار مهمی است. آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در این استان بسیار زیاد است و لزوما داشتن مدارک تحصیلی بالاتر، شانس استخدام کارجویان در این استان را افزایش نمی‌دهد. در نهایت، می‌توان گفت با وجود شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پلی اکریل اصفهان، شانس استخدام کارخانجات اصفهان برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مواد و متالوژی، شیمی و مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مهندسی برق، نسبتا بالا است.

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه