بررسی رایج‌ترین خطاهای رزومه نویسی و نحوه اصلاح آن‌‌ها

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
بررسی رایج‌ترین خطاهای رزومه نویسی و نحوه اصلاح آن‌‌ها

رزومه، اولین مواجهه کارفرما با شما و توانایی‌هایتان است و کوچک‌ترین اشتباهی در ساخت آن می‌تواند به رد شدن درخواست شما منجر شود. مطمئنا هیچکس دوست ندارد درخواست شغلی‌اش تنها به خاطر اشتباهات کوچک در رزومه‌نویسی پذیرفته نشود. اما برخی خطاهای رزومه نویسی رایج وجود دارند که بسیاری از کارجویان نادانسته مرتکب آن‌ها می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم نحوه نوشتن رزومه به شیوه استاندارد و 15 خطای رایج در ساخت رزومه را بررسی کنیم. با اصلاح و رعایت این موارد می‌توانید شانس دیده شدن و دعوت خود به مصاحبه شغلی را به طور چشمگیری افزایش بدهید. پس در ادامه با جاب ویژن همراه باشید.

ساخت رزومه حرفه ای

خطاهای رزومه نویسی که شانس استخدام شما را از بین می‌برند!

اشتباهات رزومه چه تاثیری بر استخدام دارند؟ در سال 2018، تحقیقی جامع در مورد رزومه‌های ارسالی کارجویان و درصد پذیرش آن‌ها از طریق یک سایت کاریابی انجام شد. در این تحقیق، 70 درصد از کارفرماها و مسئولین جذب و استخدام، اظهار کردند که مشاهده اشتباهات فاحش (مثل ایمیل غیرحرفه‌ای یا قالب غیراستاندارد) برای رد درخواست متقاضی کافی بوده و حتی در بسیاری از موارد دیگر تمایلی به خواندن بقیه اطلاعات نداشته‌اند (منبع: businessnewsdaily).

بنابراین، هرچند تجربیات کاری و مهارت‌ و توانایی شما برای انجام یک موقعیت شغلی ضروری هستند؛ اما برای به دست آوردن آن موقعیت شغلی ابتدا به ارائه رزومه‌‌ای استاندارد و عاری از اشتباه نیاز داشته و باید بدانیم که چگونه رزومه بنویسیم. این اشتباهات چه در ساخت رزومه انگلیسی و چه فارسی، می‌تواند تاثیر بدی بر روند گزینش و استخدام شما بگذارد. در ادامه، به بررسی خطاهای رایج رزومه نویسی می‌پردازیم:

1. اشتباهات تایپی و غلط املائی و نگارشی

یکی از رایج‌ترین خطاهای رزومه نویسی، عدم توجه به غلط‌های املایی و نگارشی است. هرچقدر هم پیشینه کاری شما پربار و جذاب باشد، کوچک‌ترین غلط املائی یا تایپی می‌تواند ارزش جملات تاثیرگذار در رزومه را زیر سوال ببرد. به همین دلیل موقع نوشتن رزومه به املای صحیح کلمات دقت کنید و اگر در مورد شکل صحیح نوشتن واژه‌ای شک دارید حتما در مورد آن تحقیق کنید. همین طور، در پایان نوشتن رزومه پیشنهاد می‌شود کل متن را چندین بار بخوانید و هرگونه غلط تایپی یا املایی را ویرایش کنید. حتی بد نیست از چند نفر دیگر بخواهید آن را بخوانند تا ایرادات تایپی و املائی احتمالی را به شما گوشزد کنند. در نهایت باید صددرصد مطمئن باشید که هیچ گونه غلط و اشتباه نگارشی و تایپی وجود نداشته باشد.

در صورتی که علاوه بر رزومه فارسی، قصد ساخت رزومه انگلیسی را نیز دارید، باید از املاء و نگارش صحیح کلمات مطمئن شوید. ساخت رزومه انگلیسی استاندارد شاید برای بسیاری از کارجویان دشوارتر باشد؛ رزومه ساز دوزبانه جاب ویژن این نگرانی را برای شما برطرف کرده است. با تکمیل اطلاعات به زبان فارسی در سیستم رزومه ساز، معادل انگلیسی صحیح آن‌ها به طور خودکار در رزومه انگلیسی قرار داده می‌شود و در پایان مراحل، شما هم رزومه فارسی و هم رزومه انگلیسی استاندارد و حرفه‌ای خواهید داشت.

2. اطلاعات تماس اشتباه یا ناقص

بخش اطلاعات تماس رزومه

از هر قالب رزومه‌ای که استفاده می‌کنید معمولا ابتدای آن به اطلاعات تماس شما اختصاص دارد. در این بخش مشخصات فردی و همین‌طور اطلاعات تماس شامل شماره تلفن، ایمیل و لینک پروفایل لینکدین خود را قرار دهید. اطلاعات تماس به ویژه شماره تلفن خود را چندین بار چک کنید تا از درست بودن اعداد و ارقام مطمئن شوید. نیازی به نوشتن آدرس دقیق محل سکونت نیست؛ اما خوب است که شهر و محدوده سکونت خود را موقع ساخت رزومه اضافه کنید.

در صورتی که شماره تماس یا محل سکونت شما تغییر کرده در اولین فرصت آن را آپدیت کنید و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنید. اطلاعات تماس اشتباه می‌تواند مانع از دسترسی کارفرما به شما شده و نتوانید شغل مورد نظرتان را به دست بیاورید.

افزودن ایمیل کاری یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت رزومه است. یکی از خطاهای رزومه نویسی رایج، نوشتن ایمیل غیرحرفه‌ای با اسم و ظاهر فانتزی و شخصی است. این مورد نمونه رزومه مبتدی است و معمولا در نمونه رزومه تازه فارغ التحصیل ها یا افراد بی‌تجربه دیده می‌شود.

یک ایمیل حرفه‌ای باید شامل نام و نام خانوادگی شما و کاملا ساده باشد و نوشتن هرگونه ایمیل شخصی با اسامی عجیب غریب و یا بامزه و فانتزی اصلا مناسب تاریخچه کاری نیست. اگر ایمیل حرفه‌ای ندارید می‌توانید به یکی از سرویس‌های ارائه ایمیل مثل Gmail مراجعه کنید و در زمانی کوتاه یک ایمیل کاری و حرفه‌ای برای خود بسازید.

مطلب مرتبط: چگونه ساخت رزومه در لینکدین به استخدام سریعتر شما کمک می‌کند؟

3. اطلاعات بیش از حد طولانی

رزومه کاری و حرفه‌ای باید در یک صفحه یا حداکثر دو صفحه نوشته شود. رزومه بیش از حد طولانی که شامل چندین صفحه اطلاعات مفصل و طولانی باشد تنها باعث می‌شود نکات مهم و مهارت‌های کلیدی شما کمتر دیده شوند. دانستن اینکه در رزومه چه چیزهایی باید نوشت، به شما کمک می‌کند یک رزومه استاندارد آماده کنید. قرار نیست داستان سرایی کنید و کل سال‌هایی که مشغول به کار بوده‌اید را با جزئیات دقیق روایت کنید. البته این به این معنا هم نیست که به اطلاعات مهم و کلیدی اشاره نکنید. یک رزومه بدون سابقه کار یا بیش از حد خلاصه هم در به دست آوردن موقعیت شغلی کمکی به شما نمی‌کند. بهتر است به صورت فهرست‌وار به شرح سوابق و مهارت‌ها و توانمندی‌های خود اشاره کنید تا هم تمامی موارد مهم را پوشش داده باشید و هم از طولانی شدن آن جلوگیری کنید.

4. اطلاعات بیش از حد کوتاه و خلاصه

همان طور که ساخت رزومه طولانی اثر منفی بر روند گزینش شما می‌گذارد؛ بیش از حد کوتاه، خلاصه و ناقص بودن آن هم از خطاهای رزومه نویسی است که می‌تواند باعث رد شدن درخواست شغلی شما شود. چکیده حرفه‌ای باید تصویری کلی و واضح از مسیر شغلی شما از گذشته تاکنون را ارائه کند و کارفرما یا کارشناس منابع انسانی با مرور آن بتواند متوجه سوابق کاری و توانایی‌های شما بشود.

نوشتن چند خط کوتاه که به درستی مهارت‌ها و تجربیات شما را بازگو نمی‌کند نمی‌تواند شانس بالایی برای دیده شدن داشته باشد. در صورتی که سابقه کاری چندانی ندارید یا تازه فارغ التحصیل شده‌اید، می‌توانید خلاء سوابق کاری را با فعالیت‌های داوطلبانه، کارآموزی و کارگاه‌ها و دوره‌‌های آموزشی پر کنید و به کارفرما نشان دهید که گرچه هنوز تجربه کاری زیادی ندارید، اما واجد شرایط و دارای مهارت‌های لازم برای شغل مورد نظر هستید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان

5. ادعاهای نادرست، مبالغه و دروغ

مبالغه در رزومه نویسی

نکته مهم در ساخت رزومه حرفه ای، مثل رزومه مهندس کامپیوتر، این است که اطلاعات را صادقانه و شفاف بنویسید و از مبالغه و ادعاهای نادرست و غیرمستند پرهیز کنید. تجربیات کاری دروغین شما را با ریسک بزرگی مواجه می‌کند. بسیاری از کارفرماها و مسئولین گزینش برای بررسی صحت اطلاعات با کارفرما و محل کار قبلی شما تماس می‌گیرند و اگر در مورد چیزی دروغ گفته باشید به زودی همه چیز برملا می‌شود. حتی اگر آنقدر خوش شانس باشید که شغل را به دست بیاورید هم در همان بدو کار، نادرست بودن ادعاهای شما مشخص می‌شود و باعث اخراج و از دست دادن شغلتان خواهد شد.

6. تواضع و فرونتی بیش از حد

بله، درست است که مبالغه و اطلاعات دروغ می‌تواند باعث خراب شدن وجهه حرفه‌ای شما بشود؛ اما تواضع و دست کم گرفتن خود نیز یکی از خطاهای رزومه نویسی رایج به حساب می‌آید. هدف از تهیه رزومه، نشان دادن تجربیات کاری، مهارت‌ها و توانایی‌های شماست؛ بنابراین تواضع را کنار بگذارید و صادقانه به تمامی دستاوردها، موفقیت‌های شغلی و توانمندی‌ها و مهارت‌هایی که دارید اشاره کنید. حتی اگر در مسیر شغلی خود، جوایز یا پاداشی کسب کرده‌اید (مثل کارمند نمونه) حتما به آن اشاره کنید.

7. اشاره نکردن به تاریخ شروع و خاتمه همکاری

یکی دیگر از اشتباهات متداول که بسیاری از کارجویان انجام می‌‌دهند، اضافه نکردن تاریخ شروع و پایان مشاغل گذشته است. دلیل این کار می‌تواند کوتاه بودن سابقه کاری یا وجود خلاء و وقفه در بین تجربیات کاری باشد. اما به یاد داشته باشید که اشاره نکردن به مدت زمان اشتغال می‌تواند تاثیری به مراتب بدتر داشته باشد و شما را به عنوان فردی غیرحرفه‌‌ای نشان دهد. پس در بخش سوابق کاری حتما تاریخ شروع و تاریخ خاتمه همکاری را به تفکیک سال و ماه قید کنید. اگر بین تجربیات کاری‌تان چندین ماه وقفه و خلاء داشته‌اید می‌‌توانید در بخش‌های دیگر با افزودن فعالیت‌های داوطلبانه، شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و… این وقفه را پر کنید.

8. استفاده از قالب رزومه غیراستاندارد

مسئول بررسی رزومه‌ها قبل از آنکه شروع به خواندن اطلاعات شما بکند ظاهر و قالب آن را می‌بیند. قالب رزومه ناقص و غیراستاندارد در همان لحظه اول حس غیرحرفه‌ای بودن را القا می‌کند که می‌تواند در نظر و نتیجه نهایی تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین سعی کنید قبل از نوشتن اطلاعات به دنبال قالب و فرم استاندارد برای رزومه بگردید و مناسب‌ترین قالب را انتخاب کنید. سیستم رزومه ساز دوزبانه جاب ویژن نگرانی از وجود این نوع خطاهای رزومه نویسی را برای شما مرتفع می‌کند و با ارائه قالبی استاندارد و حرفه‌ای به شما در ساخت رزومه‌ای مناسب و تاثیرگذار کمک می‌کند.

9. اطلاعات بیش از حد کلی و غیرمرتبط

هدف از نوشتن و ساخت رزومه، معرفی خود و مهارت‌هایتان به کارفرماست. بنابراین از اطلاعات کلی و غیرشفاف و همینطور نوشتن اطلاعات غیرمرتبط با حوزه شغلی مورد نظر خودداری کنید.

به عنوان مثال، اگر کارشناس تولید محتوا هستید نباید در سوابق کاری تنها به فعالیت در واحد دیجیتال مارکتینگ اشاره کنید. بلکه بهتر است عنوان دقیق شغلی خود و جزئیات وظایف و مسئولیت‌‌های خود را قید کنید تا کارفرما با تجربیات کاری شما بهتر آشنا شود. همچنین در مشاغلی مثل فروش لازم است به دستاوردها، اعداد و ارقام و درصد و میزان موفقیت در فروش اشاره کنید تا به خوبی مهارت‌‌ها و تجربیات کسب شده خود را به نمایش بگذارید.

10. عبور از «خط قرمزها» در ارائه اطلاعات

اشتباهات رایج رزومه

هدف از نگارش پیشینه شغلی، مجاب کردن مسئول گزینش شرکت برای دعوت شما به مصاحبه و در نهایت استخدام است. بنابراین در عین حال که اطلاعات را در کمال صداقت و شفافیت می‌نویسد از نوشتن اطلاعاتی مثل موارد زیر خودداری کنید:

این شغل را فقط به خاطر نزدیک بودن به محل سکونتم قبول کردم!

یا

شغل قبلی خود را ترک کردم چون رئیسش خسیس بود!

شاید این اطلاعات به نظرتان کاملا صادقانه بیاید اما جایی در رزومه کاری و حرفه‌ای ندارد و تنها اثر منفی بر وجهه کاری شما می‌گذارد.

11. تمرکز بر سوابق کاری و تجربیات نامرتبط

اگر تجربیات کاری متنوعی داشته‌اید یا مسیر شغلی خود را تغییر داده‌اید، بهتر است بیشتر بر اطلاعات مرتبط با شغل مورد نظر تمرکز کنید. نوشتن در مورد تجربیات کاری که هیچ گونه ارتباطی به موقعیت شغلی درخواستی ندارد، نه تنها تاثیری در جذب شما ندارد، بلکه از خطاهای رزومه نویسی است که باعث طولانی‌‌ شدن و پراکنده بودن محتوای رزومه می‌شود. پس تجربیات و سوابق حرفه‌ای خود را کاملا با توجه به موقعیت شغلی و شرح شغلی و مهارت‌های موردنیاز بنویسید.

12. یک رزومه ثابت برای تمامی موقعیت‌های شغلی

یکی دیگر از اشتباهات رایج متقاضیان این است که یک بار برای همیشه یک رزومه کاری می‌سازند و آن را برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال می‌کنند. این کار به خودیِ خود غلط نیست، اما شانس دیدن شدن و دعوت شما به مصاحبه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

بنابراین قبل از ارسال درخواست، ابتدا آگهی استخدام و شرایط و الزامات شغلی را به خوبی مطالعه کنید و بعد رزومه‌تان را با توجه به آن به صورت هدفمند ویرایش کنید. به عبارت دیگر، هنگام ویرایش، تمرکز را بر اطلاعاتی بگذارید که انطباق و هماهنگی بیشتری با شغل مورد نظرتان دارد. اگر برای ساخت رزومه از سرویس رزومه ساز جاب ویژن استفاده کرده باشید، در هر زمان می‌توانید اطلاعات آن را ویرایش کنید و نسخه به روز شده را برای کارفرما ارسال کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای ساخت رزومه حرفه‌ای با رزومه ساز جاب ویژن

13. استفاده از لحن و ادبیات نامناسب و غیرحرفه‌ای

یکی دیگر از خطاهای رزومه نویسی رایج، استفاده از ادبیات محاوره‌ای، صمیمی و غیرحرفه‌ای است. تمامی بخش‌ها باید با لحن و ادبیاتی رسمی و مودبانه نوشته شود. استفاده از تکه کلام‌های محاوره‌ای، شکسته نویسی و ادبیات صمیمانه و دوستانه اصلا مناسب رزومه کاری نیست و وجهه غیرحرفه‌ای و نامناسبی به شما می‌دهد. حتی اگر در زندگی شخصی هم فردی اجتماعی و صمیمی هستید موقع ساخت رزومه باید لحن و ادبیات رسمی و حرفه‌ای را حفظ کنید. می‌توانید با مشاهده چند مثال برای نوشتن درباره من در رزومه و یا بخش‌های دیگر در یک رزومه استاندارد، از مناسب بودن لحن رزومه خود مطمئن شوید.

14. قرار دادن بخش تحصیلات دانشگاهی در ابتدای رزومه

ترتیب ارائه اطلاعات در رزومه‌نویسی اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان انجام می‌دهند قرار دادن اطلاعات تحصیلی در ابتدای رزومه است.

حتی اگر دانشجو هستید یا تازه فارغ التحصیل شده‌اید و هنوز سابقه کاری ندارید هم نباید رزومه‌تان را با تحصیلات دانشگاهی شروع کنید. هرچند این مورد درباره نوشتن یک رزومه تحصیلی صدق نمی‌کند. بعد از اطلاعات تماس، لازم است به شرح سوابق کاری و تجربیات حرفه‌ای در رزومه بپردازید. مدارک و سوابق تحصیلی بعد از بخش تجربیات کاری و به صورت کوتاه و خلاصه باید نوشته شود.

در رزومه ساز جاب ویژن، ترتیب و اولویت استاندارد بخش‌ها کاملا مشخص شده‌اند و بدون نگرانی از این بابت، تنها کافی است با تکمیل اطلاعات، رزومه کاری خود را بسازید.

15. انتخاب فرمت و اسم نامناسب برای فایل رزومه

ارسال رزومه برای آگهی استخدام

فایل رزومه بهتر است با فرمت PDF ذخیره شده تا از بهم ریختگی و نمایش نامناسب کلمات جلوگیری شود. همین‌طور موقعی که می‌خواهید فایل را ذخیره کنید حتما اسم مناسبی برای آن انتخاب کنید (شامل نام و نام خانوادگی). «رزومه-ویرایش جدید»، «رزومه 2020» و اسامی شبیه به این برای رزومه کاری و حرفه‌ای مناسب نیستند؛ چون فایل رزومه با همین اسم برای کارفرما ارسال می‌شود.

همین‌طور اگر قرار است رزومه کاری خود را از طریق ایمیل یا سایر شیوه‌های ارتباطی (واتساپ، لینکدین و…) برای کارفرما بفرستید، حتما به نام فایل رزومه و همین طور عنوان ایمیل توجه کنید و عنوانی شفاف و گویا حاوی نام و نام خانوادگی انتخاب کنید.

البته اگر از طریق وبسایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن برای فرصت‌های شغلی مختلف درخواست ارسال می‌کنید، نگرانی وجود این دسته از خطاهای رزومه نویسی را نخواهید داشت. چون رزومه از طریق پروفایل حرفه‌ای شما و در قالبی استاندارد و مناسب برای کارفرما ارسال می‌شود.

جمع‌بندی

رزومه‌نویسی اصولی و حرفه‌ای کار سخت و غیرممکنی نیست و با رعایت اصول و نکات مهم در ساخت رزومه می‌توانید از استاندارد بودن آن مطمئن شوید. خطاهای رزومه نویسی رایجی که در این مقاله بررسی کردیم، می‌تواند تاثیر زیاد و بدی بر کارفرما و روند گزینش و استخدام شما بگذارد. با اطلاع از این اشتباهات و پرهیز از انجام آن‌ها می‌توانید رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای بسازید که هر کارفرمایی را جذب خود می‌کند. امیدواریم با رعایت این موارد بتوانید رزومه کاری بهتر و جذاب‌تری بسازید و به جلسه مصاحبه استخدامی دعوت شوید.

منبعindeed.com

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه