۱۵ اشتباه رایج در ساخت رزومه و نحوه اصلاح آن‌‌ها

رزومه اولین مواجهه کارفرما با شما و توانایی‌هایتان است و کوچک‌ترین اشتباهی در ساخت رزومه می‌تواند به ردشدن درخواست شما منجر بشود. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد درخواست شغلی‌اش تنها به خاطر اشتباهات کوچک در رزومه‌نویسی پذیرفته نشود. اما برخی اشتباهات رایج و متداول وجود دارند که بسیاری از کارجویان نادانسته مرتکب آن می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم در این مورد صحبت کنیم و به ۱۵ مورد از رایج‌ترین اشتباهات در ساخت رزومه اشاره کنیم. با اصلاح و رعایت این موارد می‌توانید شانس دیده شدن و دعوت خود به مصاحبه شغلی را به طور چشمگیری افزایش بدهید. پس در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

ساخت رزومه حرفه ای

اشتباهات کوچکی که کل اعتبار شما را زیر سوال می‌برند!

اگر هنوز در مورد تاثیر منفی اشتباهات رزومه نویسی متقاعد نشده‌اید به این اطلاعات اشاره کنید:

در سال ۲۰۱۸ تحقیقی جامع در مورد درخواست‌های ارسالی کارجویان و درصد پذیرش آنها از طریق یک سایت کاریابی انجام شد. در نتیجه ۷۰% کارفرماها و مسئولین جذب و استخدام اظهار کردند که مشاهده اشتباهات فاحش (مثل ایمیل غیرحرفه‌ای یا قالب غیراستاندارد) برای رد درخواست متقاضی کافی بوده و حتی در بسیاری از موارد دیگر تمایلی به خواندن بقیه اطلاعات نداشته‌اند (منبع: businessnewsdaily).

بنابراین، هرچند تجربیات کاری و مهارت‌ و توانایی برای انجام یک موقعیت شغلی ضروری هستند؛ اما برای به دست آوردن آن موقعیت شغلی ابتدا به ارائه رزومه‌‌ای استاندارد و عاری از اشتباه نیاز خواهید داشت. این اشتباهات چه در ساخت رزومه انگلیسی و چه فارسی می‌تواند تاثیر بدی بر روند گزینش و استخدام شما بگذارد. در ادامه به رایج‌ترین و متداول‌ترین اشتباهات در ساخت رزومه اشاره می‌کنیم:

۱٫ اشتباهات تایپی و غلط املائی و نگارشی

هرچقدر هم پیشینه کاری شما پربار و جذاب باشد کوچک‌ترین غلط املائی یا تایپی می‌تواند ارزش کل آن را زیر سوال ببرد. به همین دلیل موقع نوشتن resume به املای صحیح کلمات دقت کنید و اگر در مورد شکل صحیح نوشتن واژه‌ای شک دارید حتما در مورد آن تحقیق کنید. همین طور، در پایان نوشتن رزومه پیشنهاد می‌شود کل متن را چندین بار بخوانید و هرگونه غلط تایپی یا املایی را ویرایش کنید. حتی بد نیست از چند نفر دیگر بخواهید آن را بخوانند تا ایرادات تایپی و املائی احتمالی را به شما گوشزد کنند. در نهایت باید ۱۰۰% مطمئن باشید که هیچ گونه غلط و اشتباه نگارشی و تایپی وجود نداشته باشد.

در صورتی که علاوه بر رزومه فارسی، قصد ساخت رزومه انگلیسی را دارید نیز می‌بایست از املاء و نگارش صحیح کلمات مطمئن شوید. ساخت رزومه انگلیسی استاندارد شاید برای بسیاری از کارجویان دشوارتر باشد؛ رزومه ساز دوزبانه جاب ویژن این نگرانی را برای شما برطرف کرده است. با تکمیل اطلاعات به زبان فارسی در سیستم رزومه ساز، معادل انگلیسی صحیح آن‌ها به طور خودکار در رزومه انگلیسی قرار داده می‌شود و در پایان مراحل، شما هم رزومه فارسی و هم رزومه انگلیسی استاندارد و حرفه‌ای خواهید داشت.

بخش اطلاعات تماس رزومه

۲٫ اطلاعات تماس اشتباه یا ناقص

از هر قالب رزومه ای که استفاده می‌کنید معمولا ابتدای آن به اطلاعات تماس شما اختصاص دارد. در این بخش مشخصات فردی و همین‌طور اطلاعات تماس خود شامل شماره تلفن، ایمیل و لینک پروفایل لینکدین خود را قرار دهید. اطلاعات تماس به ویژه شماره تلفن خود را چندین بار چک کنید تا از درست بودن اعداد و ارقام مطمئن شوید. نیازی به نوشتن آدرس دقیق محل سکونت نیست؛ اما خوب است که شهر و محدوده سکونت خود را موقع ساخت رزومه اضافه کنید.

در صورتی که شماره تماس یا محل سکونت شما تغییر کرده در اولین فرصت آن را آپدیت کنید و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنید. اطلاعات تماس اشتباه می‌تواند مانع از دسترسی کارفرما به شما شود و نتوانید شغل مورد نظرتان را به دست بیاورید.

مطالب مرتبط: ساخت رایگان رزومه با استفاده از رزومه ساز جاب ویژن

استفاده از ایمیل غیرشخصی و غیرحرفه‌ای

افزودن ایمیل کاری یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت رزومه است. یکی از اشتباهات رایج، نوشتن ایمیل غیرحرفه‌ای با اسم و ظاهر فانتزی و شخصی است. یک ایمیل حرفه‌ای می‌بایست شامل نام و نام خانوادگی شما و کاملا ساده باشد و نوشتن هرگونه ایمیل شخصی با اسامی عجیب غریب و بامزه و فانتزی اصلا مناسب تاریخچه کاری نیست. اگر ایمیل حرفه‌ای ندارید همین الان به یکی از سرویس‌های ارائه ایمیل مثل Gmail مراجعه کنید و در زمانی کوتاه یک ایمیل کاری و حرفه‌ای برای خود بسازید.

۳٫ اطلاعات بیش از حد طولانی

رزومه کاری و حرفه‌ای می‌بایست در یک صفحه یا حداکثر دو صفحه نوشته شود. Resume بیش از حد طولانی که شامل چندین صفحه اطلاعات مفصل و طولانی باشد تنها باعث می‌شود نکات مهم و مهارت‌های کلیدی شما کمتر دیده شوند. قرار نیست داستان سرایی کنید و کل سال‌هایی که مشغول به کار بوده‌اید را با جزئیات دقیق روایت کنید. البته این به این معنا هم نیست که به اطلاعات مهم و کلیدی اشاره نکنید. بلکه بهتر است به صورت فهرست‌وار به شرح سوابق و مهارت‌ها و توانمندی‌های خود اشاره کنید تا هم تمامی موارد مهم را پوشش داده باشید و هم از طولانی شدن آن جلوگیری کنید.

۴٫ اطلاعات بیش از حد کوتاه و خلاصه

همان طور که ساخت رزومه طولانی اثر منفی بر روند گزینش شما می‌گذارد؛ بیش از حد کوتاه، خلاصه و ناقص بودن آن هم می‌تواند باعث رد شدن درخواست شغلی شما شود. چکیده حرفه‌ای باید تصویری کلی و واضح از مسیر شغلی شما از گذشته تاکنون را ارائه کند و کارفرما یا کارشناس منابع انسانی با مرور آن بتواند متوجه سوابق کاری و توانایی‌های شما بشود.

نوشتن چند خط کوتاه که به درستی مهارت‌ها و تجربیات شما را بازگو نمی‌کند نمی‌تواند شانس بالایی برای دیده شدن داشته باشد. در صورتی که سابقه کاری چندانی ندارید یا تازه فارغ التحصیل شده‌اید می‌توانید خلاء سوابق کاری را با فعالیت‌های داوطلبانه، کارآموزی و کارگاه‌ها و دوره‌‌های آموزشی پر کنید و به کارفرما نشان دهید که گرچه هنوز تجربه کاری زیادی ندارید اما واجد شرایط و مهارت‌های لازم برای شغل مورد نظر هستید.

۵٫ ادعاهای نادرست، مبالغه و دروغ!

نکته مهم در ساخت رزومه این است که اطلاعات را صادقانه و شفاف بنویسید و از مبالغه و ادعاهای نادرست و غیرمستند پرهیز کنید. تجربیات کاری دروغین شما را با ریسک بزرگی مواجه می‌کند. بسیاری از کارفرماها و مسئولین گزینش برای بررسی صحت اطلاعات با کارفرما و محل کار قبلی شما تماس می‌گیرند و اگر در مورد چیزی دروغ گفته باشید به زودی همه چیز برملا می‌شود. حتی اگر آنقدر خوش شانس باشید که شغل را به دست بیاورید هم در همان بدو کار، نادرست بودن ادعاهای شما مشخص می‌شود و باعث اخراج و از دست دادن شغلتان می‌شود.

 

مبالغه در رزومه نویسی

۶٫ تواضع و فرونتی بیش از حد!

بله، درست است که مبالغه و اطلاعات دروغ می‌تواند باعث خراب شدن وجهه حرفه‌ای شما بشود؛ اما تواضع و دست کم گرفتن خود نیز یکی از اشتباهات رایج در ساخت رزومه به حساب می‌آید. هدف از تهیه Resume، نشان دادن تجربیات کاری، مهارت‌های و توانایی‌های شماست؛ بنابراین تواضع را کنار بگذارید و صادقانه به تمامی دستاوردها، موفقیت‌های شغلی و توانمندی‌ها و مهارت‌هایی که دارید اشاره کنید. حتی اگر در مسیر شغلی خود، جوایز یا پاداشی کسب کرده‌اید (مثل کارمند نمونه) حتما به آن اشاره کنید.

۷٫ اشاره نکردن به تاریخ شروع و خاتمه همکاری

یکی دیگر از اشتباهات متداول که بسیاری از کارجویان انجام می‌‌دهند اضافه نکردن تاریخ و پایان مشاغل گذشته است. دلیل این کار می‌تواند کوتاه بودن سابقه کاری یا وجود خلاء و وقفه‌های کاری در بین تجربیات کاری باشد. اما به یاد داشته باشید که اشاره نکردن به مدت زمان اشتغال می‌تواند تاثیری به مراتب بدتر داشته باشد و شما را به عنوان فردی غیرحرفه‌‌ای نشان دهد. پس در بخش سوابق کاری حتما تاریخ شروع همکاری و تاریخ خاتمه همکاری را به تفکیک سال و ماه قید کنید. اگر بین تجربیات کاری‌تان چندین ماه وقفه و خلاء داشته‌اید می‌‌توانید در بخش‌های دیگر با افزودن فعالیت‌های داوطلبانه، تحصیل در دانشگاه، شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و …این وقفه را پر کنید.

۸٫ استفاده از قالب رزومه غیراستاندارد و غیرحرفه‌ای

مسئول بررسی رزومه‌ها قبل از آنکه شروع به خواندن اطلاعات شما بکند ظاهر و قالب آن را می‌بیند. قالب رزومه ناقص و غیراستاندارد در همان لحظه اول حس غیرحرفه‌ای بودن را القا می‌کند که می‌تواند در نظر و نتیجه نهایی تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین سعی کنید قبل از نوشتن اطلاعات به دنبال قالب و فرم استاندارد برای رزومه بگردید و مناسب‌ترین قالب را انتخاب کنید. سیستم رزومه ساز جاب ویژن این نگرانی را برای شما مرتفع می‌کند و با ارائه قالبی استاندارد و حرفه‌ای به شما در ساخت رزومه‌ای مناسب و تاثیرگذار کمک می‌کند.

۹٫ اطلاعات بیش از حد کلی و غیرمرتبط

هدف از نوشتن و ساخت رزومه ، معرفی خود و مهارت‌هایتان به کارفرماست. بنابراین از اطلاعات کلی و غیرشفاف و همینطور نوشتن اطلاعات غیرمرتبط با حوزه شغلی مورد نظر خودداری کنید.

مطالب مرتبط: چرا استفاده از رزومه ساز جاب ویژن، احتمال استخدام شما را بیشتر می‌کند؟

به عنوان مثال اگر کارشناس تولید محتوا هستید نباید در سوابق کاری تنها به فعالیت در واحد دیجیتال مارکتینگ اشاره کنید. بلکه بهتر است عنوان دقیق شغلی خود و جزئیات وظایف و مسئولیت‌‌های خود را قید کنید تا کارفرما با تجربیات کاری شما بهتر آشنا شود. همچنین در مشاغلی مثل فروش لازم است به دستاوردها، اعداد و ارقام و درصد و میزان موفقیت در فروش اشاره کنید تا به خوبی مهارت‌‌ها و تجربیات کسب شده خود را به نمایش بگذارید.

۱۰٫ عبور از «خط قرمزها» در ارائه اطلاعات

هدف از نگارش پیشینه شغلی، مجاب کردن مسئول گزینش شرکت برای دعوت شما به مصاحبه و در نهایت استخدام است. بنابراین در عین حال که اطلاعات را در کمال صداقت و شفافیت می‌نویسد از نوشتن اطلاعاتی مثل این خودداری کنید:

این شغل را فقط به خاطر نزدیک بودن به محل سکونتم قبول کردم!!
یا
شغل قبلی خود را ترک کردم چون رئیسش خسیس بود!

شاید این اطلاعات به نظرتان کاملا صادقانه بیاید اما جایی در رزومه کاری و حرفه‌ای ندارد و تنها اثر منفی بر وجهه کاری شما می‌گذارد.

اشتباهات رایج رزومه

۱۱٫ تمرکز بر سوابق کاری و تجربیات نامرتبط

اگر تجربیات کاری متنوعی داشته‌اید یا مسیر شغلی خود را تغییر داده‌اید بهتر است بیشتر بر اطلاعات مرتبط با شغل مورد نظر تمرکز کنید. نوشتن در مورد تجربیات کاری که هیچ گونه ارتباطی به موقعیت شغلی درخواستی ندارد نه تنها تاثیری در جذب شما ندارد، بلکه باعث طولانی‌‌ شدن و پراکنده بودن محتوای رزومه می‌شود. پس تجربیات و سوابق حرفه‌ای خود را کاملا با توجه به موقعیت شغلی و شرح شغلی و مهارت‌های موردنیاز بنویسید.

۱۲٫ یک رزومه ثابت برای تمامی موقعیت‌های شغلی

یکی دیگر از اشتباهات رایج متقاضیان این است که یک بار برای همیشه یک رزومه کاری می‌سازند و آن را برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال می‌کنند. این کار به خودیِ خود غلط نیست، اما شانس دیدن شدن و دعوت شما به مصاحبه را به حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

بنابراین قبل از ارسال درخواست، ابتدا آگهی استخدام و شرایط و الزامات شغلی را به خوبی مطالعه کنید و بعد رزومه‌تان را با توجه به آن به صورت هدفمند ویرایش کنید. به عبارتی دیگر، موقع ویرایش، تمرکز را بر اطلاعاتی بگذارید که انطباق و هماهنگی بیشتری با شغل مورد نظرتان دارد. اگر برای ساخت رزومه از سرویس رزومه ساز جاب ویژن استفاده کرده باشید در هر زمان می‌توانید اطلاعات آن را ویرایش کنید و نسخه به روز شده را برای کارفرما ارسال کنید.

۱۳٫ استفاده از لحن و ادبیات نامناسب و غیرحرفه‌ای

یکی دیگر از اشتباهات رایج در ساخت رزومه استفاده از ادبیات محاوره‌ای، صمیمی و غیرحرفه‌ای است. تمامی بخش‌ها می‌بایست با لحن و ادبیاتی رسمی و مودبانه نوشته شود. استفاده از تکیه کلام‌های محاوره‌ای، شکسته نویسی و ادبیات صمیمانه و دوستانه اصلا مناسب رزومه کاری نیست و وجهه غیرحرفه‌ای و نامناسبی به شما می‌دهد . حتی اگر در زندگی شخصی هم فردی اجتماعی و صمیمی هستید موقع ساخت رزومه می‌بایست لحن و ادبیات رسمی و حرفه‌ای را حفظ کنید.

۱۴٫ قرار دادن بخش تحصیلات دانشگاهی در ابتدای رزومه

ترتیب ارائه اطلاعات در رزومه‌نویسی اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان انجام می‌دهند قرار دادن اطلاعات تحصیلی در ابتدای resume است!

حتی اگر دانشجو هستید یا تازه فارغ التحصیل شده‌اید و هنوز سابقه کاری ندارید هم نباید رزومه‌تان را با تحصیلات دانشگاهی شروع کنید. در مقاله رزومه نویسی در مورد اصول صحیح نوشتن رزومه و ترتیب و اولویت بخش‌های مختلف صحبت کردیم و گفتیم که بعد از اطلاعات تماس، لازم است به شرح سوابق کاری و تجربیات حرفه‌ای بپردازید. مدارک و سوابق تحصیلی بعد از بخش تجربیات کاری و به صورت کوتاه و خلاصه باید نوشته شود.

در رزومه ساز جاب ویژن، ترتیب و اولویت استاندارد بخش‌ها کاملا مشخص شده‌اند و بدون نگرانی از این بابت، تنها کافی است با تکمیل اطلاعات، رزومه کاری خود را بسازید.

ارسال رزومه برای آگهی استخدام

۱۵٫ انتخاب فرمت و اسم نامناسب برای فایل رزومه

فایل رزومه بهتر است در فرمت PDF باشد تا از بهم ریختگی و نمایش نامناسب کلمات جلوگیری شود. همین‌طور موقعی که می‌خواهید فایل را ذخیره کنید حتما اسم مناسبی برای آن انتخاب کنید (شامل نام و نام خانوادگی). «رزومه-ویرایش جدید»، «رزومه ۲۰۲۰» و اسامی شبیه به این برای رزومه کاری و حرفه‌ای مناسب نیستند؛ چون فایل رزومه با همین اسم برای کارفرما ارسال می‌شود.

همین‌طور اگر قرار است رزومه کاری خود را از طریق ایمیل یا سایر شیوه‌های ارتباطی (واتساپ، لینکدین و …) برای کارفرما بفرستید حتما به نام فایل رزومه و همین طور عنوان ایمیل توجه کنید و عنوانی شفاف و گویا حاوی نام و نام خانوادگی انتخاب کنید.

البته اگر از طریق وبسایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن برای فرصت‌های شغلی مختلف درخواست ارسال می‌کنید این مشکل و نگرانی را نخواهید داشت. چون رزومه از طریق پروفایل حرفه‌ای شما و در قالبی استاندارد و مناسب برای کارفرما ارسال می‌شود.

جمع‌بندی

رزومه‌نویسی اصولی و حرفه‌ای کار سخت و غیرممکنی نیست و با رعایت اصول و نکات مهم در ساخت رزومه می‌توانید از استاندارد بودن آن مطمئن شوید. اشتباهات کوچک و رایجی که در نوشتن پیشینه حرفه‌ای ممکن است پیش بیاید می‌تواند تاثیر زیاد و بدی بر کارفرما و روند گزینش و استخدام شما بگذارد. با اطلاع از این اشتباهات و پرهیز از انجام آن‌ها می‌توانید رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای بسازید که هر کارفرمایی را جذب خود می‌کند. امیدواریم با رعایت این موارد بتوانید رزومه کاری بهتر و جذاب‌تری بسازید و به جلسه مصاحبه استخدامی دعوت شوید.

نظر شما چیست؟ به نظرتان چه اشتباهات دیگری در این زمینه ممکن است پیش بیایند؟ خوشحال می‌شویم برای ما کامنت بگذارید و نظر و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

منبعindeed.com