میزان عیدی سال 1402 کارگران، کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران + جزئیات

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 6دقیقه
میزان عیدی سال 1402 کارگران، کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران + جزئیات

طبق قانون، در پایان هر سال، کارگران تامین اجتماعی، کارمندان دولت و نیروهای مسلح و بازنشستگان این مجموعه‌ها، باید مبلغی را به‌عنوان عیدی یا پاداش سالیانه از کارفرمایان و استخدام‌کنندگان خود دریافت کنند. اما میزان عیدی برای این افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی همچون سازمان استخدام‌کننده، نوع قرارداد و میزان سابقه کاری آن‌ها بستگی دارد. ‌به همین دلیل هر ساله با نزدیک‌شدن به پایان سال، بحث میزان عیدی و حداقل و حداکثر آن میان افراد شاغل در سازمان‌های مختلف و کارفرمایان، بحث داغی است. امسال نیز میزان عیدی سال 1402 بحث داغ این روزها است.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

حداقل عیدی سال 1402 کارگران تامین اجتماعی چقدر است؟ آیا عیدی کارمندی با 6 ماه سابقه کار در سازمان جدید، با سایر افراد برابر است؟ میزان سنوات امسال کارگران چقدر است؟ نحوه محاسبه عیدی و سنوات سال 1402 به چه صورت است؟

این سوالات، تعدادی از سوالات متداول این روزهای افراد شاغل را تشکیل می‌دهند. در این مقاله از بلاگ جاب ویژن قصد داریم درباره مبلغ عیدی کارگران، عیدی کارمندان، میزان عیدی بازنشستگان، میزان عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی 1402 و به‌صورت کلی میزان عیدی و سنوات 1402 صحبت کنیم تا در نهایت با شفاف‌شدن این موضوع، پاسخ این قبیل سوالات نیز مشخص شود. پس اگر شما نیز دغدغه این موضوع را دارید یا به دنبال پاسخ این سوالات هستید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

میزان عیدی سال 1402 کارگران

میزان عیدی سال 1402 کارگران، کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران + جزئیات

در این قسمت به بررسی میزان عیدی کارگران در سال 1402 و نحوه محاسبه عیدی و سنوات این افراد خواهیم پرداخت. اما پیش از آن باید به این سوال پاسخ دهیم که طبق قانون، به چه افرادی کارگر گفته می‌شود و مبلغ عیدی تعیین شده برای کارگران به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

تعریف کارگر از منظر قانون کار

منظور از کارگر طبق قوانین کار، فردی است که فارغ از میزان تحصیلات، در برابر انجام کاری مشخص برای کارفرما، حقوق یا دستمزد دریافت می‌کند و تحت پوشش حمایتی قانون کار و سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

باتوجه به توضیحات گفته شده، از نظر قانون کار، کارمندان بخش خصوصی هم کارگر در نظر گرفته می‌شوند.

نحوه محاسبه عیدی کارگران در سال 1402

مبلغ عیدی کارگران در سال 1402 بر اساس «ماده‌واحده قانونی مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران» تعیین می‌شود. بر اساس این ماده‌واحده قانونی، حداقل و حداکثر عیدی سال 1402 کارگران طبق فرمول‌های زیر، بر اساس حداقل دستمزد کارگران، محاسبه می‌شود:

حداقل عیدی کارگران= حداقل دستمزد روزانه × 60

حداکثر عیدی کارگران= حداقل دستمزد روزانه × 90

مبلغ حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1402

باتوجه به این که حداقل دستمزد روزانه در سال 1401 برابر با ۱۳۹,۳۲۵ تومان است، طبق فرمول قسمت قبل، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1402 برابر است با:

حداقل عیدی کارگران در سال 1402: 8.359.500 تومان

سقف عیدی سال 1402 کارگران:        12.539.250 تومان

محاسبه عیدی 1402 برای کارگران با کارکرد کمتر از 12 ماه

یکی از سوالات متداول افراد شاغل این است که در صورت کارکردن کمتر از 12 ماه، عیدی امسال آن‌ها چقدر خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت که بر اساس تبصره 1 ماده‌واحده قانونی که پیش‌تر گفته شد، «مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند، باید به ماخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه ‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده‌واحده این قانون تجاوز نماید.»

باتوجه به تبصره بیان شده، عیدی سال 1402 برای کارگران با سابقه کار کمتر از 12 ماه، مطابق با جدول زیر خواهد بود:

میزان کارکرد میزان عیدی 1402
یک ماه ۶۹۶,۶۲۵ تومان
دو ماه ۱,۳۹۳,۲۵۰ تومان
سه ماه ۲,۰۸۹,۸۷۵ تومان
چهار ماه ۲,۸۷۶,۵۰۰ تومان
پنج ماه ۳,۴۸۳,۱۲۵ تومان
شش ماه ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان
هفت ماه ۴,۸۷۶,۳۷۵ تومان
هشت ماه ۵,۵۷۳,۰۰۰ تومان
نه ماه ۶,۲۶۹,۶۲۵ تومان
ده ماه ۶,۹۶۶,۲۵۰ تومان
یازده ماه ۷,۶۶۲,۸۷۵ تومان
یک سال (حداقل) ۸,۳۵۹,۵۰۰ تومان
یک سال (حداکثر) ۱۲,۵۳۹,۲۵۰ تومان

 

محاسبه آنلاین عیدی سال 1402

باید به این نکته نیز اشاره کرد که امکان محاسبه آنلاین عیدی 1402 از طریق برخی از سایت‌های مرتبط وجود دارد. به این صورت که شما می‌توانید با واردکردن میزان حقوق پایه، مزایای مستمر (همچون فوق‌العاده و سختی کار که هر ماه با حقوق پرداخت می‌شوند.) و میزان کارکرد (جمعه، تعطیلات رسمی و مرخصی استحقاقی در کارکرد محاسبه می‌شوند.) از میزان دقیق عیدی خود در سال 1402 مطلع شوید.

برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به افزایش حقوق سال 1402، مقاله «افزایش حقوق 1402، مالیات بر درآمد و عیدی کارگران در سال جدید» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

میزان عیدی سال 1402 کارمندان

میزان عیدی سال 1402 کارمندان

در این قسمت به بررسی میزان عیدی کارمندان 1402 و نحوه محاسبه عیدی این افراد خواهیم پرداخت. اما پیش از آن باید به این سوال پاسخ دهیم که طبق قانون، به چه افرادی کارمند گفته می‌شود و مبلغ عیدی تعیین شده برای کارمندان به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

تعریف کارمند از منظر قانون کار

منظور از کارمند طبق قوانین کار، فردی است که در یک شرکت یا سازمان دولتی استخدام بوده و در برابر انجام کاری خاص و تعیین‌شده، حقوق ثابتی را دریافت می‌کند. بر اساس قانون استخدام کشوری، کارمندان به دو گروه رسمی و پیمانی تقسیم می‌شوند.

باتوجه به توضیحات گفته شده، هر دو گروه کارمندان دولت (کشوری) و کارمندان نیروهای مسلح (لشکری) کارمند محسوب می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، کارمندان بخش خصوصی مطابق با قانون کار، کارگر محسوب شده و قوانین مربوط به کارگران درباره آن‌ها صدق می‌کند.

میزان عیدی کارکنان دولت و کارمندان نیروهای مسلح

مطابق با واحد قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولتی، تعیین میزان عیدی کارمندان کشوری و لشکری به هیئت دولت واگذار شده است. به همین دلیل هیئت وزیران در پایان هر سال، میزان عیدی کارمندان را مشخص می‌کنند.

بر این اساس، میزان عیدی سال 1402 برای کارمندان دولت و کارمندان نیروی مسلح، 1.600.000 تومان در نظر گرفته شده است.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که مطابق با قانون نحوه پرداخت عیدی کارمندان، مبلغ عیدی باید به‌صورت مساوی به همه کارمندان کشوری و لشکری پرداخت گردد. طبق این قانون، عیدی همه کارکنان کشوری و لشکری در سال 1402، به یک میزان و برابر با یک میلیون و ششصد هزار تومان خواهد بود.

میزان عیدی سال 1402 بازنشستگان و مستمری بگیران

در این قسمت به بررسی میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال 1402 و نحوه محاسبه عیدی این افراد خواهیم پرداخت. اما پیش از آن باید به این سوال پاسخ دهیم که طبق قانون، به چه افرادی بازنشسته و مستمری بگیر گفته می‌شود و مبلغ عیدی تعیین شده برای بازنشستگان و مستمری بگیران به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

تعریف بازنشسته و مستمری‌بگیر از منظر قانون کار

منظور از بازنشسته طبق قوانین کار، فردی است که بعد از رسیدن به سن تعیین شده و با داشتن میزان سابقه کاری موردنیاز، بازنشست شده و از سازمان متبوع خود، حقوق بازنشستگی دریافت می‌نماید.

اما مستمری بگیر شامل دو گروه بازماندگان و ازکارافتادگان می‌شود که هر ماه از سازمان متبوع خود، حقوق ثابتی را دریافت می‌کنند.

باتوجه به توضیحات گفته شده، بازنشستگان و مستمری بگیران به سه گروه زیر تقسیم می‌گردند:

• مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی
• مستمری بگیران و بازنشستگان کشوری (کارمندان دولتی بازنشسته شده)
• مستمری بگیران و بازنشستگان لشکری (کارمندان نیروهای مسلح بازنشست شده)

میزان عیدی سال 1402 بازنشستگان و مستمری بگیران

میزان عیدی سال 1402 بازنشستگان

مطابق با واحد قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولتی، تعیین میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکری نیز به هیئت دولت واگذار شده است. به همین دلیل هیئت وزیران در پایان هر سال، میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران را مشخص می‌کنند.

باتوجه به توضیحات گفته شده، میزان عیدی سال 1402 تامین اجتماعی (بازنشستگان و مستمری بگیران) و بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری، همانند میزان عیدی کارمندان است که در ادامه به تفکیک بیان خواهد شد.

میزان عیدی سال 1402 بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران

میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 و مستمری بگیران این سازمان همانند عیدی کارمندان و دیگر بازنشستگان، 1.600.000 تومان خواهد بود.

میزان عیدی سال 1402 بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران

میزان عیدی مستمری‌بگیران و بازنشستگان کشوری نیز همانند عیدی کارمندان و دیگر بازنشستگان، 1.600.000 تومان خواهد بود.

میزان عیدی سال 1402 بازنشستگان لشکری و مستمری بگیران

میزان عیدی مستمری‌بگیران و بازنشستگان لشکری نیز همانند عیدی کارمندان و دیگر بازنشستگان، 1.600.000 تومان خواهد بود.

میزان مالیات عیدی سال 1402

میزان مالیات عیدی سال 1402

یکی دیگر از پرسش‌های متداول کارمندان و کارگران این است که آیا عیدی آن‌ها مشمول مالیات می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که بر اساس قانون معافیت مالیات عیدی سال 1401، کارمندان و کارگرانی که میزان عیدی آن‌ها کمتر از مبلغ 5.600.000 تومان است، مشمول معافیت مالیات عیدی خواهند بود.

طبق قانون مطرح‌شده، کارمندان و کارگرانی که مبلغ عیدی امسال آن‌ها بیشتر از مبلغ 5.600.000 تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

علاوه بر این، باید به این نکته درباره مالیات عیدی بازنشستگان نیز اشاره کرد که بر اساس قانون و همچنین اظهارنظر رسمی قائم‌مقام سازمان تامین اجتماعی، عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی معاف از مالیات بوده و از عیدی آن‌ها هیچ مالیاتی کم نمی‌شود.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به میزان عیدی سال 1402 کارگران، کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکری و بررسی جزئیات آن‌ پرداختیم.

همان‌طور که توضیح داده شد، حداقل عیدی کارگران در سال 1402 برابر با 8.359.500 تومان است و سقف عیدی سال 1402 برای کارگران نیز، 12.539.250 تومان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، میزان عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکری با یکدیگر برابر بوده و میزان آن 1.600.000 تومان تصویب شده است. می‌توانید در جدول عیدی و سنوات زیر، خلاصه این اطلاعات را مشاهده کنید.

افراد بر اساس نوع اشتغال
میزان عیدی سال 1402
کارگران حداقل عیدی کارگران 1402 8.359.500 تومان
حداکثر عیدی کارگران 1402 12.539.250 تومان
کارمندان کارمندان دولت 1.600.000 تومان
کارمندان نیروی مسلح
بازنشستگان بازنشستگان کشوری 1.600.000 تومان
بازنشستگان لشکری
بازنشستگان تامین اجتماعی
مستمری بگیران مستمری‌بگیران کشوری 1.600.000 تومان
مستمری‌بگیران لشکری
مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

 

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

بدون دیدگاه