حقوق بازنشستگان 1402؛ بررسی میزان افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه 1402

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
حقوق بازنشستگان 1402؛ بررسی میزان افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه 1402

یکی از موضوعات موردتوجه در بین اخبار حقوق و دستمزد در بازار کار، بحث افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سال 1402 است. هرساله با توجه به لایحه‌ بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه می‌دهد، میزان افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت موردبررسی قرارگرفته و تعیین تکلیف می‌شود. در اینجا سوالاتی مانند: «حداقل حقوق بازنشستگان 1402 چقدر است؟»، جزء موارد مطرح‌شده در این رابطه هستند.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

به همین دلیل در صحن مجلس و در مطالب خبرگزاری‌های مختلف، به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی پرداخته می‌شود. به دلیل اهمیت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402 و سایر بازنشستگان کشوری و لشکری، در این مقاله به بررسی میزان حداقل حقوق بازنشستگان در سال 1402 خواهیم پرداخت.

حداقل حقوق بازنشستگان 1402 چقدر است؟

حداقل حقوق بازنشستگان 1402

در این بخش قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که: «حداقل حقوق مستمری‌بگیران و میزان افزایش حقوق بازنشستگان 1402 چقدر است؟». در تاریخ 21 دی‌ماه 1401، لایحه بودجه‌ای از طرف ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد. به شکلی که در این لایحه بودجه‌، به بررسی مواردی مانند بودجه دستگاه‌های دولتی و اجرایی پرداخته شده است.

از موارد مهمی که در این لایحه بودجه مورداشاره قرار گرفته است، موضوع افزایش حقوق کارمندان و حداقل حقوق بازنشستگان در سال 1402 است. در حقیقت بر اساس این لایحه بودجه، سقف افزایش حقوق بازنشستگان 1402 اعم از بازنشستگان کشوری و لشکری مشخص شده است.

بر این اساس حداقل حقوق بازنشستگان در سال 1402 تعیین گردیده است. به شکلی که در لایحه بودجه سال 1402 حداقل حقوق بازنشستگان که شامل بازنشستگان کشوری و بازنشستگان لشکری می‌شود، به‌اندازه 6.300.000 تومان تعیین شده است.

خوب است بدانید که در تبصره 12 ماده‌واحده‌ای که در لایحه بودجه سال 1402 وجود دارد، میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402 از صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوقهای بازنشستگی مرتبط با دستگاه‌های دولتی و اجرایی، به‌طور متوسط به‌اندازه 20% خواهد بود.

این بدان معنا است که حداقل حقوق بازنشستگان 1402 و مشترکان صندوقهای بازنشستگی مورداشاره در بالا که مطابق با جدول حقوق بازنشستگان در بودجه 1402 تعیین شده است، مبلغی کمتر از 6 میلیون و سیصد هزار تومان در ماه نخواهد بود. به شکلی که این افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان در سال 1402، مطابق با سنوات خدمتی قابل‌قبولی که از طرف بازنشستگان کشوری و بازنشستگان لشکری اعلام شده است، در سال جدید قابل‌محاسبه و پرداخت است.

برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به افزایش حقوق سال 1402، مقاله «افزایش حقوق 1402، مالیات بر درآمد و عیدی کارگران در سال جدید» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

روند افزایش دستمزد بازنشستگان

بر اساس لایحه بودجه سال 1402، حقوق و دستمزد بازنشستگان 1402 از محل صندوقهای بازنشستگی حداقل به میزان 1.300.000 تومان نسبت به سال 1401 افزایش خواهد یافت. این در حالی است که حداقل حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سال 1401، یک افزایش 10 درصدی را تجربه کرده بود.

به شکلی که این میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401، حداقل حقوق و دستمزد دریافتی از صندوق بازنشستگی در این سال را به مبلغی معادل با 5 میلیون تومان رسانده بود. ذکر این نکته ضروری است که بازنشستگان کشوری و لشکری در حالی می‌توانند حقوق بازنشستگان 1402 را از صندوقهای بازنشستگی دریافت کنند که حداقل حقوق و دستمزد اعلامی، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

بررسی موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402

بررسی موضوع افزایش حقوق بازنشستگان

ممکن است این سوال مطرح شود که: «آیا حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 به‌اندازه حداقل حقوق و دستمزد اعلامی برای بازنشستگان کشوری و لشکری در لایحه بودجه سال 1402 خواهد بود؟».

در پاسخ به این سوال باید گفت که بحث حداقل حقوق بازنشستگان 1402 برای بازنشستگان تامین اجتماعی، در پایان سال جاری مطرح می‌شود. به شکلی که در پایان سال با تعیین افزایش حقوق کارگران 1402 و انتشار جدول حقوق کارگران 1402، میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402 مشخص خواهد شد.

درنتیجه برای آگاهی از حداقل حقوق و دستمزد بازنشستگان در سال 1402 برای بازنشستگان تامین اجتماعی، باید تا زمان اعلام میزان افزایش حقوق کارگران 1402 منتظر بمانیم.

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 1402

سوال دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که: «آیا حقوق کارمندان دولت در سال آینده با افزایش مواجه خواهد شد؟». سایت تجارت نیوز در تاریخ 24 دی‌ماه سال 1401، با انتشار مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته است. در این مطلب، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 1402 موردبررسی قرار گرفته است.

پیشنهادی که دولت در لایحه بودجه سال 1402 در رابطه با میزان افزایش حقوق کارکنان خود ارائه کرده است، همانند پیشنهاد ارائه‌شده برای میزان افزایش حقوق بازنشستگان 1402 است. این بدان معنا است که مطابق با لایحه بودجه 1402، کارمندان دولت در این سال یک افزایش حقوق 20 درصدی را نسبت به سال 1401 تجربه خواهند کرد.

به‌بیان‌دیگر می‌توان گفت که هیچ‌یک از کارمندان دولت در سال 1402، حقوق و دستمزدی کمتر از 7 میلیون تومان در ماه را دریافت نخواهند کرد. به شکلی که با اعمال ضریب حقوق و دستمزد کارمندان دولت و کارکنان حقوق‌بگیر در دولت، حقوق و دستمزد تمام کارکنان رسمی، پیمانی، کارکنان با قرارداد کار معین و کارکنان مشمول طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان، نباید از مبلغ 7.000.000 تومان در ماه کمتر باشد.

این در حالی است که دستمزدهای بیشتر از 7 میلیون تومان در ماه، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. درنتیجه مطابق با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال 1402، حداقل حقوق و دستمزد کارکنان و کارمندان دولت از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

بررسی جزئیات بیشتر از لایحه بودجه 1402

لایحه بودجه 1402

بر اساس مطلبی که اخیرا در سایت خبرگزاری فارس منتشر شده است، میزان منابع اختصاص‌یافته برای هزینه‌های جاری کشور که در لایحه بودجه سال 1402 مورد ارزیابی و محاسبه قرار گرفته است، به مبلغی بیش از 5.261.696 میلیارد تومان می‌رسد. خوب است بدانید که این رقم از بودجه در مقایسه با بودجه سال 1401، با یک افزایش 40 درصدی همراه شده است.

یکی از موضوعات مورداشاره در لایحه بودجه سال 1402، موضوع مستمری و حقوق والدین شهدا است. به شکلی که این میزان از پرداختی برابر با حداقل حکم حقوق بازنشستگان در سال آینده خواهد بود.

از سوالات دیگری که ممکن است در رابطه با حقوق بازنشستگان در سال 1402 مطرح شود می‌توان به این سوالات اشاره کرد که: «حق اولاد و عائله‌مندی در سال 1402 چقدر زیاد شده است؟» و «آیا پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه سال 1402 صحت دارد؟». به همین دلیل در ادامه این بخش قصد داریم تا به ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با سوالات مطرح‌شده در بالا بپردازیم.

حق اولاد و عائله‌مندی در سال 1402

یکی از موضوعات مورداشاره در لایحه بودجه 1402، جزئیات مربوط به افزایش حقوق مستمری‌بگیران است. در رابطه با افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان در سال 1402، بحث کمک‌هزینه عائله‌مندی و حق اولاد مطرح است. در راستای اجرای ماده 16 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور، امتیاز حق اولاد و کمک‌هزینه عائله‌مندی در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

بر اساس بند چهارم از ماده شصت‌وهشت قانون مدیریت خدمات کشوری، امتیاز کمک‌هزینه عائله‌مندی و حق اولاد برای شاغلان و بازنشستگان به ترتیب معادل با 2280 و 1050 خواهد بود. همچنین حداقل حقوق و دستمزد و مزایای شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، همانند حقوق بازنشستگان 1402 با یک افزایش 20 درصدی همراه خواهد بود. در ادامه به بررسی وضعیت افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه سال 1402 خواهیم پرداخت.

افزایش سن بازنشستگی کارمندان دولت

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در لایحه بودجه 1402، پیشنهاد دولت برای افزایش سن بازنشستگی کارکنان و کارمندان دولت است. سایت فردانیوز در تاریخ 25 دی‌ماه سال 1401، در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته است. در مطلب مورداشاره، به موضوع افزایش سن بازنشستگی کارمندان دولت در لایحه بودجه سال 1402 پرداخته شده است.

مطابق با بند «د» از تبصره 20 ماده‌واحده لایحه بودجه سال 1402، سنوات خدمت موردقبول برای بازنشستگی کارکنان مشاغل اختصاصی دولت در سال 1402، می‌تواند تحت شرایطی افزایش یابد. این افزایش در سن بازنشستگی مطابق با «اعلام نیاز دستگاه دولتی مربوطه» و «رضایت کارمندان دولت»، بدون رعایت شرط سنی انجام خواهد شد.

دلیل این موضوع می‌تواند وضعیت نامطلوب اقتصادی در صندوقهای بازنشستگی باشد. چنانچه این پیشنهاد مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار گیرد، به سن بازنشستگی کارکنان و کارمندان دولت 2 سال افزوده خواهد شد.

اخبار بیشتر از حقوق بازنشستگان در سال آینده

حقوق بازنشستگان در سال آینده

اخبار جدیدتر از افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده حاکی از آن است که این میزان افزایش ممکن است با اصلاحاتی همراه شود. در این رابطه سایت خبری فردانیوز در تاریخ 26 دی‌ماه 1401 مطلبی را منتشر کرده است،. بر این اساس برخی از بازنشستگان خواهان افزایش حداقل حقوق و دستمزد خود تا مبلغ 15 میلیون تومان در ماه هستند.

به شکلی که مستمری‌بگیران صندوقهای بازنشستگی نسبت به افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده انتقاد دارند. درنتیجه بحث افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به یکی از موضوعات داغ روز تبدیل شده است. تا جایی که خبرگزاری ساناپرس از درخواست بازنشستگان کشوری و لشکری، برای رسیدگی بیشتر به موضوع افزایش حقوق در لایحه بودجه سال آینده خبر داده است.

بسیاری از بازنشستگان لشکری و کشوری، حداقل حقوق و دستمزد تعیین‌شده در صندوقهای بازنشستگی را دریافت می‌کنند. درنتیجه این افزایش حقوق ممکن است نتواند پاسخگوی افزایش هزینه‌ها در سال 1402 باشد.

به همین دلیل برخی از بازنشستگان، خواهان همسان سازی حقوق و دستمزد تمام بازنشستگان هستند. این در حالی است که با بیشتر شدن حقوق بازنشستگان در سال 1402، موضوع دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان مطرح‌شده است. بااین‌حال هنوز خبر رسمی مبنی بر تغییر میزان افزایش حقوق بازنشستگان 1402 اعلام نشده است.

افزایش حقوق کارگران 1402

یکی دیگر از موضوعاتی که در رابطه با افزایش حقوق و دستمزد نیروهای کاری در سال 1402 مطرح است، میزان افزایش حقوق کارگران 1402 است. این در حالی است که تاکنون، تصمیم مشخصی برای میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1402 اتخاذ نشده است. درنتیجه تا زمان اعلام رسمی میزان افزایش حقوق کارگران 1402، جزئیاتی از جدول حقوق کارگران 1402 در دسترس نخواهد بود.

بااین‌حال نحوه تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده، در ماده 41 قانون کار مشخص شده است. به شکلی که طبق این ماده از قانون کار، حقوق و دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و هزینه سبد معیشت کارگران مشخص خواهد شد.

خوب است بدانید که سایت خبرگزاری خبرآنلاین در تاریخ 27 دی 1401، مطلبی را در این رابطه منتشر کرده است. در این مطلب یکی از مبالغی که برای حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402 پیشنهاد شده است، حقوق 10 میلیون تومان خواهد بود.

جمع‌بندی

موضوعاتی مانند میزان افزایش حقوق بازنشستگان 1402، افزایش حقوق کارمندان دولت و میزان افزایش حقوق کارگران 1402، جزء مهم‌ترین عناوین موردتوجه در بازار کار است. به شکلی که تأمین هزینه‌های بالای زندگی، یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از حقوق‌بگیران، بازنشستگان کشوری و لشکری، کارگران، کارکنان و کارمندان دولت است.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی نکات موجود در لایحه بودجه سال 1402 در رابطه با میزان افزایش حقوق بازنشستگان پرداختیم. همچنین با بررسی میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، موضوع افزایش حقوق کارگران 1402 را موردبررسی قرار دادیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

بدون دیدگاه