راهنمای استخدام در شیراز و هر آنچه کارجویان باید درباره آن بدانند

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای استخدام در شیراز و هر آنچه کارجویان باید درباره آن بدانند

استان فارس به مرکزیت شیراز، یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور و چهارمین استان وسیع ایران است. شهر شیراز نیز پنجمین شهر پرجمعیت کشور می‌باشد. اقتصاد این استان وابسته به صنعت توریسم و کشاورزی است.با اینکه اکثر فرصت‌های استخدام شیراز مربوط به بخش خدمات هستند ولی در سایر شهرستان‌های استان فارس، بخش زیادی از نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول به کار می‌باشند.

استان فارس بزرگ‌ترین باغ‌های انجیر، مرکبات و زیتون کشور را دارد و بخش زیادی از تولیدات باغی این استان، به خارج از کشور صادر می‌شود. پرورش دام و طیور نیز از جمله ارکان اقتصادی این استان محسوب می‌شود. فارس، یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور است.

البته بخش صنعت نیز بخش زیادی از نیروی کار استان فارس را به خودش اختصاص داده است. وجود پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مهم در فارس، فرصت‌های شغلی مناسبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مثل نفت، شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و دیگر رشته‌های مرتبط فرآهم آورده است. از شرکت‌های فولاد، ذوب‌آهن و خودروسازی نیز نباید غافل شد که فرصت‌های شغلی متعددی در این استان ایجاد کرده‌اند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با وضعیت استخدام شیراز و فرصت‌های شغلی در استان فارس صحبت کنیم. در انتها نیز مختصری در رابطه با شرایط زندگی در شیراز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نگاهی آماری به وضعیت اقتصاد و نیروی کار استان فارس

اقتصاد و نیروی انسانی فارس

استان فارس با بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، چهارمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. مرکز این استان، یعنی شهر شیراز با جمعیت بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵، در جایگاه پنجم شهرهای پرجمعیت کشور قرار دارد. در حال حاضر، بیشترین جمعیت این استان در گروه سنی ۳۵ الی ۳۹ سال قرار دارند و می‌توان گفت که موج جمعیتی این استان از سن استخدام عبور کرده و رفته رفته، در دهه‌ی آینده، رقابت برای تصاحب فرصت‌های استخدام شیراز و استان فارس، رو به کاهش خواهد بود.

مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، حدود ۳۸ درصد از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر استان فارس، از نظر اقتصادی، فعال بوده‌اند. از این ۳۸ درصد، حدود ۳۵ درصد شاغل و تنها حدود ۳ درصد بیکار بوده‌اند. مطابق انتظار، عمده‌ی جمعیت غیرفعال از نظر اقتصادی را زنان تشکیل داده‌اند.

مطالب مرتبط: ساخت رزومه با رزومه ساز رایگان جاب ویژن

بخش کشاورزی

اقتصاد استان فارس وابستگی زیادی به بخش کشاورزی دارد. این استان، از نظر تولیدات زراعی در کشور رتبه‌ی دوم را دارد. وضعیت استان فارس از نظر تولید محصولات باغی نیز بسیار خوب است و مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، رتبه‌ی چهارم کشور را از نظر تولید محصولات باغی به خودش اختصاص می‌دهد.

یکی دیگر از تولیدات مهم استان فارس، محصولات دامی است که از این حیث، رتبه‌ی پنج کشور را در اختیار دارد. استان فارس از نظر تولید طیور و دیگر محصولات پروتئینی مثل لبنیات و تخم مرغ، جایگاه بسیار خوبی دارد و یکی از قطب‌های تولید عسل در ایران می‌باشد. این استان، ۲ درصد از شیلات کشور را تأمین می‌کند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و رشته‌های مرتبط مثل مهندسی صنایع غذایی، از شانس بالایی برای استخدام شیراز و دیگر شهرستان‌های استان فارس برخوردار هستند.

بخش صنعت و معدن

بخش صنعت و معدن، بیش از ۲۵ درصد ارزش افزوده‌ی استان فارس را به خودش اختصاص می‌دهند که خیلی بیشتر از بخش کشاورزی با سهم ۱۴/۷ درصدی است. بخش اقتصادی صنعت و معدن را می‌توان به سه زیرشاخه‌ی صنعت، معدن و تأمین آب، برق و گاز طبیعی، تقسیم‌بندی کرد. تقریبا نیمی ار ارزش افزوده‌ی بخش صنعت و معدن در استان فارس، به زیرشاخه‌ی تأمین اب، برق و گاز طبیعی اختصاص دارد. در زیرشاخه‌ی صنعت نیز صنایع غذایی، با اختلاف زیاد، حرف اول را می‌زنند.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی نفت، برق، علوم و مهندسی آب، صنایع غذایی، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع، شانس بالایی برای استخدام شیراز یا پیدا کردن شغل در دیگر شهرستان‌های استان فارس دارند.

استخدام

بخش خدمات

بخش خدمات بیش از نیمی از اززش افزوده‌ی استان فارس را به خودش اختصاص داده است. استان فارس، یکی از استان‌های مهم ایران از نظر گردشگری محسوب می‌شود که مهم‌ترین حوزه‌ی خدماتی در دنیا است. این استان، علاوه بر مهم‌ترین آثار تاریخی ایران، مثل تخت جمشید، جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز دارد. بخش زیادی از صنعت گردشگری، مربوط به هتلداری است و استان فارس، از این نظر، جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد. توریسم خارجی، کمک زیادی به بخش گردشگری در استان فارس کرده است که البته از زمان شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، بسیاری از کسب‌وکارها در این بخش دچار ضررهای زیادی شده‌اند.

استان فارس به دلیل پیشرو بودن در صنعت گردشگری، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برای فارغ التحصیلان رشته‌های هتلداری، مدیریت جهانگردی و دیگر رشته‌های مرتبط دارد.

سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از نیروی کار استان فارس

در حالی که همانند دیگر استان‌های ایران، بیش از ۵۰ درصد از نیروی کار استان فارس در بخش خدمات مشغول به کار هستند، بخش‌های صنعت و کشاورزی اختلاف چندانی از نظر سهمشان از نیروی کار فعال این استان ندارند. البته بخش صنعت با بیش از ۲۸ درصد در مقایسه با بخش کشاورزی با حدود ۲۱ درصد، سهم بیشتری از نیروی کار فارس دارد. نرخ بیکاری این استان در سال ۱۳۹۸، تنها ۸ درصد بوده که در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور، رقم پایین‌تری است.

در نقاط شهری استان فارس بیش از ۶۲ درصد از نیروی کار فعال از نظر اقتصادی در بخش خدمات مشغول به فعالیت بوده‌اند. متأسفانه نرخ مشارکت اقتصادی زنان در مناطق شهری این استان کمتر از ۱۳ درصد بوده است و بیش از ۷۵ درصد از زنان فعال از نظر اقتصادی در بخش خدمات مشغول به فعالیت بوده‌اند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام شیراز، کلیک کنید.

مطابق با آمار سال ۱۳۹۵، بیش از ۵۲ درصد از نیروی کار استان فارس در مناطق روستایی در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. سهم بخش‌های صنعت و خدمات نیز از نیروی کار فعال در مناطق روستایی این استان جنوبی کشور، برابر است.

ارتباط تحصیلات با آمار بیکاری و اشتغال در استان فارس

مطابق با آمار سال ۱۳۹۴، متأسفانه بیش از ۴۴ درصد از آمار بیکاری استان فارس را افراد دارای تحصیلات دانشگاهی تشکیل می‌دادند و تنها ۲۴/۳ درصد از افراد شاغل، دارای تحصیلات عالی بودند. این در حالی است که افراد دارای تحصیلات ابتدایی و سوادآموزی، راهنمایی و متوسطه‌ی اول و دیپلم و پیش‌دانشگاهی، به ترتیب، ۲۱، ۲۶/۸ و ۲۲/۷ درصد از آمار اشتغال در استان فارس را در اختیار خود دارند.

این موضوع، شاید حاکی از اهمیت پایین تحصیلات دانشگاهی در استخدام شیراز و استان فارس است. البته این موضوع در مقایسه با سال‌های قبل در حال بهبود است و هر سال، نسبت به سال قبل، درصد بیشتری از افراد شاغل را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. البته این موضوع می‌تواند متأثر از درصد فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلی مختلف به نسبت کل جمعیت نیز باشد.

فرصت‌های استخدام شیراز و استان فارس و افراد به کار گمارده شده به روایت آمار

در سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۲ هزار فرصت شغلی در مراکز کاریابی استان فارس به ثبت رسیده که از این تعداد، بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی متعلق به شهر شیراز بوده است. این در حالی است که تعداد افراد در جستجوی کار در کل استان، حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر و در شهر شیراز، حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر بوده‌اند.

بیش از ۵ هزار نفر متقاضی مرد و بیش از ۳۵۰۰ نفر متقاضی زن برای تصاحب فرصت‌های استخدام شیراز رقابت کرده‌اند که از این میان، ۱۲۸۴ مرد و ۱۰۰۳ زن به کار گمارده شده‌اند. این آمار به وضوح نشان می‌دهند که شانس استخدام زنان در شیراز اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست. شاید دلیل این موضوع، اهمیت بخش خدمات، به ویژه کسب‌وکارهای مرتبط با توریسم و گردشگری در شهر شیراز باشد.

جالب است است که تنها ۵۰۰ نفر از متقاضیان کار در سال ۱۳۹۸ در شهر شیراز، دارای تحصیلات لیسانس یا بالاتر بودند. و حدود ۳۰۰۰ نفر از افراد متقاضی کار ثبت نام شده در مراکز کاریابی شیراز در آن سال، دارای مدرک دبیرستانی و بیش از ۴۲۰۰ نفر مدرک تحصیلی فوق دیپلم داشتند. احتمالا تعداد زیادی از افراد دارای تحصیلات لیسانس یا بالاتر، از طریق سایت های استخدامی در جستجوی کار بوده‌اند یا مستقیما برای کارفرماها رزومه فرستاده‌اند.

متأسفانه، از کل ۶۵۳۷ نفر افراد به کار گمارده شده در کل استان فارس از طریق مراکز کاریابی در سال ۱۳۹۸، تنها ۳۲۷ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بودند. این در حالی است که بیشتر به کار گمارده‌شدگان در این استان، دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم، دیپلم و دبیرستانی بودند. در شهر شیراز نیز تنها ۱۰۰ نفر با مدرک لیسانس یا بالاتر استخدام شده‌اند و افراد دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم، ۱۰۰۰ نفر از آمار به کار گمارده شدگان را به خود اختصاص داده‌اند. از بیش از ۲۲۰۰ نفر متقاضی کار به کار گمارده شده در شهر شیراز در سال ۱۳۹۸، یک نفر هم در دستگاه‌های دولتی استخدام نشده است و بنابراین، بهتر است که اگر جویای کار در مرکز استان فارس هستید، بهتر است که به دنبال آگهی استخدام شیراز در بخش خصوصی یا تعاونی باشید و امیدی به استخدام دولتی نداشته باشید.

استخدام در کارخانه های شیراز

استخدام در کارخانه های شیراز

بخشی از آمار استخدام شیراز مربوط به جذب نیروی انسانی توسط کارخانه‌ها و بخش صنعتی در شیراز است. شهر شیراز دارای یک شهرک صنعتی است که کارخانه‌های صنایع الکترونیکی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع سلولزی و صنایع فلزی در آن قرار دارند.

شرکت‌های خودروسازی مثل ایرانخودرو فارس، شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌هایی نیز در شیراز وجود دارند که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مرتبط مثل نفت، شیمی، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک خودرو و … می‌توانند در آن‌ها استخدام شوند.

تعدادی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده‌ی لوازم الکترونیکی کشور، در شهر شیراز واقع هستند و اگر فارغ‌التحصیل رشته‌ی الکترونیک باشید، به احتمال زیاد، فرصت‌های شغلی زیادی برای استخدام شدن در این شهر دارید.

برای استخدام در کارخانه های شیراز کلیک کنید.

استخدام شیراز امروز

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام شیراز امروز می‌توانید به وب‌سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید. در صفحه‌ی اصلی این سایت، فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «شیراز-فارس» قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های استخدام موجود، جستجو کنید. اگر می‌خواهید آگهی‌های شغلی تمامی استان فارس را مشاهده کنید، این فیلتر را روی گزینه‌ی «تمام شهرهای فارس» قرار دهید.

زندگی در شیراز چگونه است؟

زندگی در شیراز چگونه است

شهر شیراز، پنجمین شهر مهاجرپذیر ایران است. سالانه، افراد زیادی در جستجوی فرصت‌های استخدام شیراز، روانه‌ی این شهر می‌شوند. اگر می‌خواهید برای کار به شیراز بروید، بد نیست که با شرایط زندگی در این شهر جنوبی ایران، آشنا شوید.

شیراز آب و هوایی معتدل و مدیترانه‌ای دارد و یکی از زیباترین شهرهای کشور است. با اینکه شیراز یک کلان‌شهر است، اما به دلیل وجود خطوط متروی گسترده در این شهر، حمل‌ونقل درون‌شهری آن بسیار آسان است. به علاوه، شهر شیراز یک ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی است. بنابراین، برای رفت و آمد به شهر مادری خود، در هر جای ایران که باشد، مشکلی نخواهید داشت.

شیراز جزء شهرهای گران‌قیمت ایران حساب می‌شود و هزینه‌های زندگی در این شهر، بالا است. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم تنها در صورتی برای کار به این شهر مهاجرت کنید که فرصت‌های شغلی خوب با حقوق و دستمزد بالا، انتظار شما را می‌کشند.

جمع‌بندی

شهر شیراز، مرکز استان فارس و پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. استان فارس، اقتصادی وابسته به کشاورزی، پرورش دام و طیور، صنایع الکترونیکی، نفت، گاز و پتروشیمی دارد. در حال حاضر آمار بیکاری در استان فارس تنها ۸ درصد است. این در حالی است که انتظار می‌رود با عبور موج جمعیتی از سن استخدام، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در این استان، کاهش یابد.

عمده‌ی نیروی کار استان فارس و شهر شیراز در بخش خدمات مشغول به کار هستند. این شهر، شرکت‌های توریسم و گردشگری متعددی دارد. شهرک صنعتی شیراز چندان بزرگ نیست ولی میزبان چندین کارخانه‌ی لوازم الکترونیکی بسیار مهم می‌باشد.

تحصیلات دانشگاهی برای استخدام شدن در شهر شیراز و استان فارس، اهمیت چندانی ندارد ولی داشتن یک مدرک فوق دیپلم، شانس شما را برای استخدام شدن در این شهر به طور قابل توجهی بالا می‌برد.

شهر شیراز یکی از زیباترین شهرهای کشور با هوایی معتدل است اما از شهرهای گران ایران محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی برق الکترونیک، مهندسی کشاورزی و رشته‌های مرتبط با توریسم، مثل مدیریت هتلداری و مدیریت جهانگردی، از شانس خوبی برای استخدام شیراز برخوردار هستند.

مطالب مرتبط: فرصت‌های استخدام شیراز

منبع

سالنامه اطلاعات آماری کشور

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه