صنایع تبریز و مهم‌ترین کارخانجات استان آذربایجان شرقی

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 4دقیقه
صنایع تبریز و مهم‌ترین کارخانجات استان آذربایجان شرقی

شهر تبریز یکی از صنعتی‌ترین شهرهای کشور و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر و دیگر نقاط استان آذربایجان شرقی میزبان صنایع و کارخانجات متعددی می‌باشند. ۳۶٪ از نیروی کار استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۸ در صنایع این استان و به ویژه صنایع تبریز مشغول به کار بوده‌اند که این آمار در مناطق شهری به ۴۱/۱ درصد می‌رسد.

با اینکه همچنان سهم بخش اقتصادی خدمات از نیروی انسانی در مقایسه با بخش صنعت در مناطق شهری این استان بیشتر است ولی این اختلاف از خیلی از استان‌های کشور کمتر می‌باشد. بنابراین، می‌توان استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز را استان و شهری صنعتی و مولد در نظر گرفت که بر خلاف بسیاری از شهرهای ایران، نسبت مصرف‌گرایی به تولید در آن‌ خیلی زیاد نیست.

شهر تبریز میزبان صنایع و کارخانه‌های بسیار معتبری است که فرصت های استخدام تبریز را برای کارجویان این شهر و استان آذربایجان شرقی فرآهم می‌آورند.

در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین شرکت‌ها، کارخانجات و صنایع تبریز را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

لیست شرکت های تبریز

شرکت های تبریز

شرکت‌های متعددی در شهر تبریز مشغول به کار هستند. در جدول زیر می‌توانید لیست شرکت های تبریز و آذربایجان شرقی، همراه با زمینه‌ی فعالیت آن‌ها، مشاهده کنید.

ردیف شرکت زمینه فعالیت ردیف شرکت زمینه فعالیت
۱ آریا کیان سپهر خودرو و صنایع وابسته ۱۰ پخش پدیده پایدار شعبه تبریز کالاهای مصرفی و تند گردش
۲ شرکت آهنگری تراکتورسازی تبریز تولید قطعات صنعتی ۱۱ تبریز دیزاین وبسایت، وب‌اپلیکیشن، اپلیکیشن موبایل
۳ ارس پر بنیس بیسکوئیت و کلوچه ۱۲ شرکت دانش بنیان فخر اعلاء تبریز تولید و همگن‌سازی شمش آلیاژ
۴ ایران خودرو تبریز وسایل نقلیه و موتوری ۱۳ فرش بهشتی تبریز فرش
۵ ایران لایی محصولات نساجی تکمیل شده به غیر از پوشاک ۱۴ کانسپت تایل تبریز کالاهای لوکس ساختمانی
۶ پرشین نوش پرمیس کنسانتره، پوره، آبمیوه ۱۵ گروه صنعتی کاشی تبریز کاشی و سرامیک
۷ پمپ سازی نوید سهند صنایع پمپ سازی ۱۶ ماکان سیستم تبریز تجارت و بازرگانی
۸ آذر انرژی تبریز نفت، گاز و پتروشیمی ۱۷ شرکت نزمین سبامد قشم (شعبه آذربایجان شرقی) خدمات درمانی و سلامتی
۹ آرین میلاد تبریز خودرو و صنایع وابسته ۱۸ ایران حوله تبریز حوله

در جدول فوق فقط بعضی از شرکت‌های فعال در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز را به شما معرفی کردیم. این استان میزبان بیش از ۳۰۰۰ شرکت مختلف است. صنایع تبریز بسیار متنوع هستند و از خودرو و صنایع وابسته گرفته تا نساجی، صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی، فلزات و … را شامل می‌شود. با مراجعه به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در سایت استخدام جاب‌ویژن می‌توانید آگهی‌های شغلی متعددی را که توسط شرکت‌های مختلف شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی منتشر می‌شوند، ببینید و با این شرکت‌ها، بیشتر آشنا شوید.

مطلب مرتبط: هرانچه که باید درباره بازار کار تبریز بدانید

بهترین شرکت های تبریز

انتخاب برترین شرکت‌ها از میان تعداد بالای شرکت‌های فعال در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی کار دشواری است اما در مجموع می‌توان چندین شرکت را به عنوان بهترین شرکت های تبریز نام برد.

شیرین عسل

یکی از مهم‌ترین صنایع تبریز ، صنایع غذایی است. شیرین عسل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی می‌باشد که محصولاتی مثل شکلات، مارشمالو، آب‌نبات، بیسکوئیت، آدامس، رب گوجه‌فرنگی، کیک، لبنیات، روغن و … را تولید و حتی به خارج از کشور صادر می‌کند. این شرکت بیش از ۱۳۰۰۰ نفر پرسنل دارد و مالک چندین شرکت تابعه در نقاط مختلف ایران می‌باشد.

محصولات شیرین عسل به آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و کشورهای آسیایی، صادر می‌شوند. به علاوه، این شرکت دارای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تعدادی از استان‌های کشور شامل آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، بوشهر، ایلام، اردبیل، اصفهان، البرز، سیستان و بلوچستان، فارس، سمنان، خوزستان و زنجان است و دو نمایندگی نیز در کشورهای چین و مالزی دارد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های شغلی شیرین عسل می‌توانید به مرجع استخدام ایران مراجعه کرده و برای این آگهی‌ها رزومه بفرستید.

تراکتورسازی ایران و نقش پررنگ آن در صنایع تبریز

تراکتورسازی تبریز

شاید بتوان گفت مشهورترین شرکت تبریز، شرکت تراکتورسازی ایران است که محصولاتی مثل تراکتور، کامیونت و قطعات مختلف ریخته‌گری تولید می‌کند. این شرکت در کشورهای ونزوئلا، تاجیکستان و اوگاندا نیز دارای نمایندگی‌هایی است.

شرکت‌های خدمات صنعتی تبریز، ماشین‌آلات صنعتی تبریز، ریخته‌گری تراکتورسازی، موتورسازان تراکتورسازی، آهنگری تراکتورسازی، مهندسی و تأمین قطعات تراکتورسازی، ساخت ماشین و ابزار تراکتورسازی و بازرگانی و خدمات تراکتورسازی، شرکت‌هایی هستند که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ایران از شرکت تراکتورسازی ایران جدا شده‌اند.

شرکت تراکتورسازی ایران از سال ۲۰۱۸، در فهرست تحریم‌های تروریستی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفته است.

ایرانخودرو تبریز

یکی از مهم‌ترین صنایع تبریز، صنایع خودروسازی است. ایرانخودرو تبریز، در واقع نماینده‌ی شرکت ایرانخودرو در شهر تبریز است. این شرکت یک کارخانه بزرگ در شهر تبریز دارد و قطب صنعت خودرویی در شمال غرب کشور می‌باشد. خودروهای سمند و سورن از مهم‌ترین محصولات این شرکت هستند.

مطلب مرتبط: بررسی وضعیت بازار کار و فرصت های شغلی تبریز

لیست کارخانجات تبریز

همانطور که دیدید، اکثر شرکت‌های تبریز، شرکت‌های صنعتی و تولیدی هستند. این شرکت‌ها، کارخانه‌هایی در شهر تبریز و دیگر بخش‌های استان آذربایجان شرقی دارند. در زیر می‌توانید لیست کارخانجات تبریز را که از اهمیت زیادی برخوردار هستند، مشاهده کنید:

  • شیرین عسل
  • تراکتورسازی ایران
  • آهنگری تراکتورسازی
  • ریخته‌گری تراکتورسازی
  • کبریت توکلی
  • آردسازی تبریز
  • کارخانه مهر اصل
  • ایرانخودرو تبریز
  • کارخانه چرم‌سازی خسروی
  • کارخانه پنبه هیدروفیل و باند و گاز تبریز
  • ماشین‌سازی تسمیران
  • الوان پلاست
  • کمپرسورسازی تبریز
  • لیفتراک سازی سهند
  • آذر دما گستر
  • کارخانجات فولاد
  • پتروشیمی تبریز
  • پالایشگاه تبریز
  • کارخانه آیدین
  • کارخانه‌های دوغ زمزم، خوشگوار و پگاه تبریز
  • داروسازی زهراوی
  • سیمان سفید تبریز
  • و …

برای مشاهده‌ی آگهی‌های کاریابی تبریز در کارخانجات و شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

کاربرد آهن در صنایع تبریز

کاربرد آهن در صنایع تبریز

گفته شد که صنایع خودروسازی از صنایع مهم تبریز هستند. این صنایع، در کنار صنایع دیگری که قطعات صنعتی، دستگاه‌های سرمایشی-گرمایشی، لوازم خانگی و … تولید می‌کنند، نیاز بالایی به آهن، فولاد و محصولات مرتبط دارند. کاربرد آهن در صنایع تبریز به قدری بالاست که شرکت‌های متعددی در استان آذربایجان شرقی در بخش فولاد مشغول به کار هستند و این استان را به قطب صنعت فولاد خصوصی کشور تبدیل کرده‌اند. از مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت گسترش فولاد تبریز
  • شرکت فولاد مهر سهند
  • فولاد ناب تبریز
  • فولاد نصر آذربایجان

اداره صنایع تبریز

اداره صنایع تبریز یا همان اداره صنعت، معدن و تجارت تبریز در خیابان ششگلان-کوی داش دربند قرار دارد.

شماره تلفن اداره صنایع تبریز: ۳۵۲۱۱۰۰۱-۰۴۱ الی ۳۵۲۱۱۰۱۷-۰۴۱

جمع‌بندی

شهر تبریز یکی از شهرهای صنعتی کشور است که بیش از ۴۰ درصد از نیروی کار آن در بخش صنعت مشغول به کار هستند. این شهر میزبان شرکت‌های مهمی مثل شیرین عسل، تراکتورسازی و ایرانخودروی تبریز است. مهم‌ترین صنایع تبریز عبارتند از صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی، مصالح ساختمانی و صنایع سلولزی. به دلیل بالا بودن کاربرد آهن در صنایع تبریز، شرکت‌های فولاد در این شهر و استان آذربایجان شرقی، پیشرفت خوبی داشته‌اند.

منبع

سالنامه‌ی آماری کشور

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه