بررسی وضعیت بازار کار و معرفی فرصت‌های شغلی تبریز

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
بررسی وضعیت بازار کار و معرفی فرصت‌های شغلی تبریز

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از کلان‌شهرهای ایران است. این شهر بعد از تهران و مشهد، بزرگ‌ترین شهر ایران است و بزرگ‌ترین قطب اقتصادی منطقه آذربایجان و مرکز بازرگانی، صنعتی و اداری این منطقه به‌حساب می‌آید. همین موضوع باعث به وجود آمدن شرکت‌ها و کسب‌وکارهای متعددی در این شهر و استان شده که خود به اشتغال و افزایش فرصت های شغلی تبریز کمک می‌کنند.

شهر تبریز به‌ویژه در بخش صنایع تولیدی سنگین و سبک، صنایع غذایی، صنایع‌دستی و هنری، تجارت و خدمات بسیار فعال است و 4 برند تجاری از مجموع 100 برند معتبر ایران در این شهر قرار دارند.

در این مقاله از سری مقالات سایت استخدام جاب ویژن قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر وضعیت استخدام و کاریابی تبریز و برخی از صنایع فعال و اشتغال‌زای تبریز و استان آذربایجان شرقی را به شما معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

استخدام

نرخ بیکاری و اشتغال تبریز و استان آذربایجان شرقی

علیرغم وجود صنایع مختلف در تبریز و شهرهای استان، تعداد فرصت های شغلی تبریز و نرخ اشتغال استان آذربایجان شرقی چندان مطلوب نیست و گاهی کارجویان تبریزی برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب مجبور به مهاجرت به شهرها و استان‌های دیگر می‌شوند. به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، میانگین نرخ مشارکت استان 42 درصد بوده است. همچنین میانگین نرخ بیکاری در این استان حدود 10 درصد ارزیابی شده است. با توجه به اینکه میانگین بیکاری کشور 10.6 درصد است، نرخ بیکاری این استان اندکی از میانگین کشوری پایین‌تر است. به اعتقاد آقای بهبودی، علت این امر این است که نیروی کار در صورت پیدا نکردن کار و عدم اشتغال برای جستجوی کار به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کند و همین موضوع، باعث افزایش موج مهاجرت از استان آذربایجان شرقی شده است.

وضعیت اقتصادی و اشتغال‌زایی آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی به خاطر وجود صنایع بزرگ در مرکز استان، از وضعیت اقتصادی نسبتا خوبی برخوردار است و یکی از قطب‌های صنعتی مهم کشور به شمار می‌رود. بخش عمده صنایع و کارخانه‌های مشهور در شهر تبریز متمرکز هستند؛ اما بعد از تبریز، شهرهای شبستر، بستان‌آباد، مرند، مراغه و میانه و جلفا نیز سهم قابل‌توجهی در فعالیت‌های اقتصادی این استان ایفا می‌کنند.

بر اساس اطلاعات مندرج در صفحه ویکی پدیای استان، حدود 4342 کارگاه تولیدی در استان آذربایجان شرقی فعال هستند که از این میان، 832 کارگاه صنعتی بوده است. لیست کارخانجات تبریز شامل صنایع ماشین‌سازی، مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات، ماشین‌آلات و تجهیزات، نساجی، پوشاک، چرم و کفش تبریز می‌شود.

مطلب مرتبط: استخدام تبریز و هرآنچه لازم است در مورد کار در این شهر بدانید!

ازجمله شرکت‌های معروف استان می‌توان به بافندگی لایکو، پالایشگاه تبریز، پتروشیمی تبریز، شرکت ایدم تبریز، تراکتورسازی ایران، چرم‌سازی تبریز، حوله برق لامع، کبریت‌سازی توکلی، ماشین‌سازی، شرکت پالایش نفت تبریز، نساجی تبریز و نیروگاه بزرگ حرارتی اشاره کرد. در بخش بعد برخی از این شرکت‌ها و کارخانه‌ها را به‌تفصیل معرفی خواهیم کرد:

صنایع سنگین و نقش آن‌ها در کاریابی تبریز

تبریز یکی از مراکز مهم صنعتی و قطب صنایع سنگین در منطقه شمال غرب کشور به‌حساب می‌آید. صنایع سنگین فعال در این شهر شامل صنعت سیمان، نساجی، خودرو، ماشین‌سازی، پتروشیمی و داروسازی می‌شود. کبریت توکلی یکی از اولین کارخانه‌های احداث‌شده در تبریز است که پیشرو صنعتی شدن این شهر محسوب می‌شود.

شرکت تراکتورسازی ایران

صنایع تبریز

یکی از کارخانجات مشهور و معتبر تبریز، تراکتورسازی ایران است که محصولاتی چون تراکتور، کامیونت، قطعات ریخته گردی و موتور را تولید می‌کند. این شرکت به دلیل گستردگی فعالیت و محصولاتش، زمینه‌ساز ایجاد موقعیت‌های شغلی فراوانی شده و باعث افزایش فرصت های شغلی تبریز شده است و یکی از کارخانجات معتبر برای پیدا کردن کار در تبریز با حقوق بالا به شمار می‌آید. در حال حاضر بیش از 5000 نفر شامل کارگر، مهندسین، بخشه‌ای فروش، خدمات و … در این شرکت مشغول به کار هستند.

مظالب مرتبط: آگهی های کاریابی تبریز

شرکت ماشین‌سازی تبریز

یکی دیگر از کارخانجات بزرگ و معتبر شهر تبریز، گروه ماشین‌سازی تبریز است که در قراملک واقع‌شده است. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ماشین‌سازی ایران است و بعد از ماشین‌سازی اراک، دومین شرکت قدیمی در این زمینه به‌حساب می‌آید.
این کارخانه انواع محصولات و ماشین‌آلات صنعتی مثل ماشین‌ابزار، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته‌گری و دستگاه‌های سی ان سی را تولید می‌کند.

ماشین‌سازی تبریز نقش مهمی در اشتغال‌زایی و کاریابی تبریز داشته و در حال حاضر 800 نفر در زمینه‌های مختلف در این شرکت مشغول به کار هستند.

صنایع کوچک فعال در شهر تبریز

علاوه بر صنایع سنگین، صنایع کوچکی مثل صنایع شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات، صنایع خانگی، نساجی، آشامیدنی و دخانیات، پوشاک و چرم نیز در این منطقه بسیار فعال هستند و سرمایه گذاری روی این حوزه‌ها باعث اشتغال‌زایی و رونق و افزایش فرصت های شغلی تبریز شده‌اند. درواقع، بازار کار خوب تبریز و قرارگیری بیش از 55 درصد کارگاه‌های بزرگ صنعتی استان آذربایجان شرقی در این شهر باعث شده بسیاری از کارجویان برای یافتن موقعیت کاریابی و استخدام مناسب، از شهرهای مختلف استان به تبریز مهاجرت کنند.

سهم صنایع غذایی در اشتغال‌زایی تبریز

تبریز و استان آذربایجان شرقی، یکی از مراکز و قطب‌های مهم صنایع غذایی و آشامیدنی ایران و منطقه خاورمیانه محسوب می‌شوند. درواقع، بیش از 50 درصد شیرینی و شکلات تولید داخلی که شامل بیش از 600 نوع محصول مختلف می‌شود در کارخانجات شهر تبریز تولید می‌شود.

گروه صنعتی نجاتی (آناتا)، گروه صنعتی غذایی شیرین عسل و شرکت صنایع غذایی داداش برادر (آیدین) ازجمله صنایع غذایی معتبر و مشهور این شهر هستند که امروزه در سطح کشوری و بین‌المللی فعالیت خود را گسترش داده‌اند.

وجود کارخانجات متعدد صنایع غذایی باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی در این شهر شده و به افزایش نرخ اشتغال و فرصت های شغلی تبریز کمک زیادی کرده است.

صنایع‌دستی و هنری

تبریز و منطقه آذربایجان از قدیم یکی از مراکز عمده صنایع‌دستی و هنری بوده و به‌ویژه در زمینه قالی‌بافی، تولید سفال و سرامیک و جواهرسازی و نقره‌کاری فعال بوده است. شاید مهم‌ترین صنایع‌دستی تبریز که به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود را بتوان قالی مشهور تبریز دانست. شهرت این شهر ازنظر قالی باقی تا حدی است که از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب‌شده است.

علاوه بر این، صنعت چرم تبریز نیز از گذشته بسیار فعال و مشهور بوده و به اعتقاد بسیاری، این شهر قطب چرم‌سازی ایران به شمار می‌رود. صنعت چرم نیز سهم قابل‌توجهی در اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت کاریابی تبریز داشته و در بخش تولید، عرضه و فروش محصولات، نیروی کار زیادی را به کار گرفته است.

کاریابی آنلاین چگونه به استخدام شما در تبریز کمک می‌کند؟

با روند دیجیتالی شدن کسب‌وکارها، فرآیند جستجوی کار و استخدام نیز به سمت آنلاین و اینترنتی شدن پیش رفته است. در حال حاضر، وب‌سایت‌های کاریابی متعددی در ایران فعال هستند که سایت کاریابی جاب ویژن یکی از مورداعتمادترین و کارآمدترین آن‌هاست.

آگهی کاریابی تبریز

 

فرآیند کاریابی سنتی بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و کارجویان باید زمان و انرژی زیادی را صرف مراجعه حضوری و بررسی روزنامه‌های مختلف می‌کردند. کاریابی آنلاین به شما کمک می‌کند بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز کاریابی، تنها با استفاده از موبایل، تبلت یا کامپیوتر خود به دنبال آگهی‌های استخدام تبریز و آذربایجان شرقی بگردید و با این کار، در هزینه و انرژی به مقدار قابل‌توجهی صرفه‌جویی کنید.

در سایت جاب ویژن می‌توانید تمامی فرصت‌های شغلی و کاریابی تبریز و آذربایجان شرقی از جمله استخدام نگهبان، کارگر ساده، استخدام دولتی تبریز، استخدام کارخانه شیرین عسل تبریز و آگهی‌های کار در تبریز برای خانمها را ببینید؛ مشخصات و شرح وظایف شغلی را مطالعه کنید و درصورتی‌که تمایل داشتید رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید. نتیجه بررسی رزومه و نظر کارفرما نیز به‌صورت آنلاین به شما اطلاع داده می‌شود و به‌این‌ترتیب، می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تر و با سرعت بیشتری شغل مناسبی پیدا کنید و استخدام شوید.

مطلب مرتبط: صنایع تبریز و مهم‌ترین کارخانجات استان آذربایجان شرقی

چطور فرصت های شغلی تبریز را پیدا کنم؟

در جاب ویژن همه‌روزه صدها آگهی استخدام آنلاین مربوط به شهرها و استان‌های مختلف ایران منتشر می‌شود. برای اینکه تنها فرصت‌های کاریابی تبریز و استان را مشاهده کنید در صفحه اصلی جاب ویژن از بخش جستجو در مشاغل، شهر تبریز و تمامی شهرهای آذربایجان شرقی را انتخاب کنید تا نتایج مربوط به شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی به شما نمایش داده شود. حال با انتخاب گروه شغلی و استفاده از فیلترهای ویژه، می‌‌توانید جستجوی خود را محدودتر و مشخص‌تر کنید.

رزومه ساز

فیلترهای جستجوی آگهی استخدامی

با کلیک روی جستجوی پیشرفته می‌توانید فیلترهای بیشتری برای جستجو انتخاب کنید.

سابقه کاری موردنیاز: از این بخش می‌توانید میزان سابقه کاری را مشخص کنید. درصورتی‌که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و هنوز سابقه کار ندارید گزینه کارآموزی را انتخاب کنید تا تمام فرصت‌های کارآموزی در تبریز و استان آذربایجان شرقی به شما نمایش داده شود.

نوع همکاری: از این قسمت می‌توانید نوع همکاری مدنظرتان را از بین گزینه‌های تمام‌وقت، پاره‌وقت، قراردادی یا پروژه‌ای انتخاب کنید.

امکان جستجوی فرصت‌های دورکاری: با توجه به بیماری همه‌گیر کرونا، روزبه‌روز کارجویان بیشتری تمایل به همکاری به‌صورت دورکاری و غیرحضوری دارند. خوشبختانه در سالی که گذشت شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی هم متوجه فواید دورکاری شده‌اند و در حال حاضر فرصت‌های شغلی متعددی به‌صورت دورکاری وجود دارد. برای اینکه فرصت‌های دورکاری تبریز و استان را مشاهده کنید کافی است فیلتر «دورکاری» را فعال کنید تا این موقعیت‌های شغلی به شما نمایش داده شود.

جمع‌بندی

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از مراکز مهم صنعتی و اقتصادی ایران و منطقه است. در این استان، کارخانجات و شرکت‌های معتبر زیادی وجود دارند که باعث اشتغال‌زایی شده‌اند؛ بااین‌حال، بخش زیادی از این شرکت‌ها در مرکز استان متمرکز هستند و به همین دلیل، وضعیت کاریابی و کار در تبریز به‌مراتب بهتر از سایر شهرهای استان است. این موضوع، منجر به افزایش مهاجرت کارجویان از شهرهای اطراف به تبریز شده است.

شهر تبریز در زمینه صنایع سنگین، خودروسازی، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، مواد غذایی، چرم‌سازی، فرش‌بافی و صنایع‌دستی و هنری فعالیت‌های اقتصادی چشمگیری دارد و در بسیاری از این زمینه‌ها در سطح کشور و منطقه خاورمیانه سرآمد شده است.

با استفاده از سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن به‌راحتی تمامی فرصت های شغلی تبریز و استان آذربایجان شرقی از جمله فرصت‌های استخدام در کارخانه های تبریز 1402 را مشاهده کنید و بعد از بررسی مشخصات و شرح شغلی، برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. درصورتی‌که هنوز رزومه کاری حرفه‌ای ندارید به صفحه رزومه ساز مراجعه کنید و در عرض چند دقیقه به‌طور رایگان، برای خود رزومه بسازید.

منبع: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه