هر آنچه که باید درباره بازار کار تبریز و آذربایجان شرقی بدانید

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
هر آنچه که باید درباره بازار کار تبریز و آذربایجان شرقی بدانید

شهر تبریز یکی از صنعتی‌ترین شهرهای کشور و میزبان کارخانه‌های متعددی است. این شهر با جمعیت بیش از 1 میلیون و ۵۰۰ هزار نفری خود، مرکز استان 3 میلیون و ۹۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی است. شهر تبریز در حال حاضر با یک موج جمعیتی در گروه سنی ۳۰ الی ۳۴ سال رو به رو است. با توجه به اینکه این گروه سنی در سن استخدام قرار دارند، رقابت در بازار کار تبریز در حال حاضر بسیار زیاد است. به علاوه، به دلیل وجود شرکت‌های معتبر و کارخانه‌های بزرگ، تعداد زیادی نیروی کار، به ویژه نیروی کار تخصصی، به این شهر مهاجرت می‌کنند. این موضوع، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در تبریز و آذربایجان شرقی را شدیدتر کرده است.

رزومه ساز

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام تبریز در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

انتظار می‌رود که تا ۱۵ الی ۲۰ سال آینده، با کاهش جمعیت ۲۰ الی ۳۴ ساله در استان آذربایجان شرقی، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در این استان، کمی کاهش یابد.

شهر تبریز را می‌توان مهم‌ترین شهر ترک‌نشین کشور و یکی از کلانشهرهای ایران دانست. این شهر یک شهر مدرن با آب‌وهوایی بسیار مطلوب و زمستان‌های سرد با بارندگی زیاد است. کارخانه‌های مهمی مثل تراکتورسازی تبریز، ماشین‌سازی تبریز، موتوژن، آمیکو، مهر اصل، فولاد آذربایجان، پالایشگاه تبریز، شرکت نفت پاسارگاد، کبریت‌سازی توکلی و تعداد زیادی برند مطرح در حوزه‌ی صنایع غذایی و شرکت‌های نساجی در این شهر فعالیت دارند. بنابراین، فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی نفت، مهندسی برق، مهندسی شیمی و صنایع غذایی، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی مکانیک و … در بین آگهی‌های استخدام در کارخانه های تبریز وجود دارد.

البته به غیر از صنعت، بخش‌های کشاورزی و خدمات نیز در استان آذربایجان شرقی بسیار فعال هستند. استان آذربایجان شرقی یکی مهم‌ترین استان‌های کشور از نظر گردشگری بوده و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است. این استان در بخش کشاورزی نیز رتبه‌ی خوبی در کشور دارد و اولین تولید کننده‌ی حبوبات ایران است. به علاوه، این استان از نظر تولید محصولات باغی نیز یکی از استان‌های برتر کشور است.

در ادامه به بررسی بازار کار تبریز، وضعیت استخدام تبریز و در مجموع، اشتغال و اقتصاد استان آذربایجان شرقی می‌پردازیم.

آشنایی با وضعیت بازار کار تبریز و اشتغال در استان آذربایجان شرقی

بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۸ گردآوری شده است، حدود ۴۴/۴ درصد از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر استان آذربایجان شرقی، از نظر اقتصادی فعال هستند که از این میزان، ۴/۴ درصد بیکار هستند. البته زنان خانه‌دار که بیش از ۳۴ درصد از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر این استان را تشکیل می‌دهند، در این آمار جای ندارند و فرصت‌های کار در تبریز برای خانمها در منزل کمتر است. بیش از ۷۲ درصد از جمعیت فعال اقتصادی استان آذربایجان شرقی را مردان و کمتر از ۱۷ درصد از آن را زنان تشکیل می‌دهند. تفاوت چشمگیری بین مناطق شهری و کل استان در این آمار دیده نمی‌شود. البته جمعیت زنان دارای مشارکت اقتصادی در مناطق روستایی این استان، نسبت به جمعیت زنان دارای مشارکت اقتصادی در مناطق شهری، به طور معنی‌داری، بیشتر است که این موضوع می‌تواند به دلیل مشارکت زنان روستایی در بخش کشاورزی استان باشد.

وضعیت اشتغال در تبریز

سهم بالای بخش صنعت در بازار کار تبریز

در سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۳ درصد از جمعیت استان آذربایجان شرقی در بخش خدمات فعال بوده‌اند که این آمار برای مناطق شهری این استان، حدود ۵۴ درصد بوده است. بنابراین، می‌توان گفت که بیشترین آگهی‌های استخدام تبریز، مربوط به بخش خدمات هستند. سهم صنعت در اشتغال استان آذربایجان شرقی، حدود ۳۶ درصد و سهم کشاورزی از نیروی کار این استان، کمتر از ۲۱ درصد است.

در مناطق شهری، این آمار به ترتیب، ۴۱/۱ درصد و ۴/۸ درصد است. بنابراین، اگر می‌خواهید در آینده در شهر تبریز مشغول به کار شوید، بهتر است در کارهای خدماتی، به ویژه هتلداری و مدیریت جهانگردی و گردشگری یا در کارهای صنعتی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مواد غذایی، مهندسی برق، مهندسی مواد و متالوژی و … متخصص شوید. البته این استان در مناطق روستایی خود دارای کشاورزی بسیار فعالی است.

بر اساس آمار سال ۱۳۹۸، متأسفانه بیش از ۴۲ درصد از جمعیت بیکار استان آذربایجان شرقی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر بوده‌اند. در همین سال، در استان آذربایجان شرقی، بیش از ۶۵ هزار فرصت شغلی در مراکز کاریابی ثبت شده و تعداد متقاضیان کار، کمتر از ۱۲ هزار نفر بوده است. این در حالی است که کمتر از ۳۰۰۰ نفر در این استان وارد بازار کار شده‌اند. تعداد آگهی‌های استخدام تبریز که در سال ۱۳۹۸ در شهر تبریز ثبت شده‌اند، بیش از ۴۲ هزار آگهی و تعداد متقاضیان کار که در مراکز کاریابی این شهر ثبت نام کرده‌اند، بیش از ۴ هزار نفر بوده است. این در حالی است که در آن سال، تنها کمتر از ۲۳۰۰ نفر در شهر تبریز، استخدام شده‌اند.

دلیل اختلاف بسیار زیاد تعداد فرصت‌های شغلی ثبت شده و تعداد افراد استخدام شده در بازار کار تبریز با وجود فراوان بودن افراد متقاضی کار، می‌تواند استفاده از نیروهای کار غیربومی به ویژه در بخش صنعت باشد. همانطور که در مقدمه گفتیم، شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی میزبان تعداد زیادی شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی بزرگ و معتبر است. این شرکت‌ها معمولا برندهای مطرحی هستند و محصولات بسیار با کیفیتی تولید می‌کنند. بنابراین، توجه ویژه‌ای به شایستگی نیروی انسانی خود دارد و استخدام نیروهای بومی را در اولویت خود قرار نمی‌دهند. چنین شرکت‌هایی، پذیرای متقاضیان کار تحصیل‌کرده و دارای تخصص از سراسر ایران هستند. برخی از فرصت‌های کار در تبریز با جای خواب نیز مربوط به این شرکت‌ها است.

بنابراین، اگر ساکن استان آذربایجان شرقی یا شهر تبریز بوده و در حال برنامه‌ریزی برای آینده‌ی شغلی خود هستید، باید بدانید که به ویژه در بخش صنعت، نه تنها از خود آذربایجان شرقی، بلکه از سرتاسر ایران، رقبای زیادی برای استخدام دارید.

از تعداد کل متقاضیان کار در شهر تبریز در سال ۱۳۹۸، تعداد ۳۱۳۸ نفر مرد بوده‌اند که از این تعداد، ۱۸۹۳ نفر به کار گمارده شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که محیط اقتصادی تبریز بیشتر مردانه بوده و بنابراین، به عنوان یک خانم، شانس کمتری برای پیدا کردن شغل مناسب در شهر تبریز خواهید داشت.

مطلب مرتبط: راهنمای کاریابی و معرفی فرصت های شغلی تبریز

استخدام

کارجویان استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشتند که نشان‌دهنده‌ی همزمانی موج جمعیتی و سن استخدام در این استان در سال ۱۳۹۸ و رقابت شدید برای تصاحب فرصت‌های شغلی در آن سال است. اکثر متقاضیان کار در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز نیز دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بوده‌اند. این موضوع می‌تواند منعکس‌کننده‌ی سطح بالای تحصیلات در استان آذربایجان شرقی باشد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا تعداد فرصت‌های استخدام تبریز و آذربایجان شرقی، جوابگوی جمعیت تحصیل‌کرده‌ و البته مهاجران جویای کار به این استان است؟

از سوی دیگر، تعداد افراد استخدام شده‌ی دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در بازار کار تبریز، با اختلاف نسبت به افراد استخدام شده‌ در دسته‌های تحصیلی دیگر، بیشتر است و یک سوم کل آمار مربوط به استخدام تبریز را تشکیل می‌دهد. این موضوع نشان‌دهنده‌ی اهمیت مدرک تحصیلی برای فرصت‌های شغلی در شهری است که اغلب نیروی کار آن در بخش خدمات و صنعت، مشغول هستند.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام جدید

به نظر می‌رسد با وجود اینکه شهر تبریز یک شهر صنعتی و البته استان آذربایجان شرقی یک استان دارای کشاورزی بسیار خوب است، اما تحصیلات شانس شما را برای پیدا کردن فرصت‌های کار در تبریز با حقوق بالا، چندان بالا نمی‌برد. شاید یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساکنان این استان، تحصیل در رشته‌های مرتبط با کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های بالای این استان برای کارآفرینی در این حوزه باشد.

شرایط استخدام شهرداری تبریز

شهرداری تبریز یکی از سازمان‌یافته‌ترین و بهترین شهرداری‌های کشور است. شهر تبریز به ۱۰ منطقه‌ی شهری تقسیم می‌شود و هر منطقه، شهرداری اختصاصی خودش را دارد. تقاضا برای استخدام در شهرداری تبریز بسیار بالا است. شرایط استخدام شهرداری تبریز شامل شرایطی عمومی مثل محدوده‌ی سنی ۳۵-۲۵ سال، داشتن کارت پایان خدمت و حداقل مدرک تحصیلی پایان دوره‌ی متوسطه، برای همه‌ی مشاغل است. البته هر شغل نیز شرایط اختصاصی خودش را دارد. برای مثال آتشنشان در هنگام درخواست همکاری، نباید بیش از ۲۵ سال سن داشته باشد.

استخدام در کارخانه های تبریز

بازار کار تبریز بیشتر صنعتی است. همانطور که در مقدمه گفتیم، استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز میزبان کارخانه‌های بسیار مهمی است. مهم‌ترین صنعت در شهر تبریز، صنعت خودروسازی و نیروی محرکه است. تراکتورسازی تبریز و ماشین سازی تبریز کارخانه‌های بسیار بزرگی هستند که شدیدا نیازمند نیروی انسانی متخصص هستند. فارغ‌التحصیلان رشه‌های مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو، مهندسی برق، مهندسی مواد و متالوژی و بسیاری از رشته‌های دیگر می‌توانند در این کارخانه‌ها مشغول به کار شوند. البته این کارخانه‌ها نیازمند نیروهای غیرتخصصی زیادی نیز هستند.

شرکت‌های ایرانخودرو و سایپا نیز در شهر تبریز دارای کارخانه هستند و فرصت‌های شغلی زیادی را برای نیروهای تخصصی در حوزه‌ی خودرو و البته نیروهای غیرتخصصی، فرآهم آورده‌اند. شرکت ارس خودرو دیزل یا همان آمیکو نیز از مطرح‌ترین شرکت‌های تولید کننده‌ خودروهای دیزلی در ایران است که کارخانه‌ اصلی آن در شهر تبریز قرار دارد. این شرکت، آگهی‌های استخدام خود را از طریق کاریابی آنلاین جاب ویژن منتشر می‌کند.

استان آذربایجان شرقی دارای چهار نیروگاه بزرگ به نام‌های نیروگاه حرارتی تبریز، نیروگاه حرارتی سهند، نیروگاه گازی صوفیان و نیروگاه برقابی ارس است. فارغ‌التحصیلان رشته‌ برق، به ویژه برق قدرت می‌توانند در این نیروگاه‌ها مشغول به کار شوند.

استخدام در کارخانه های تبریز

تعداد زیادی شرکت فعال در ساخت تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه‌ی مطبوع، مثل مهر اصل، آذر دما گستر، هواسازان و هواسان نیز تعداد زیادی فرصت استخدام تبریز برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی مکانیک، حسابداری و دیگر رشته‌های مرتبط را در بازار کار تبریز فرآهم آورده‌اند. کارخانه‌‌های طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات و ابزارآلات سایپا، شرکت صنایع نساجی ایران، شرکت سولار پمپ، شرکت مهندسی فوژ، صبافرین، سیمکات، نوید سهند، نوید موتور و … نیر در شهر تبریز قرار دارند.

استان آذربایجان از قطب‌های فولاد و ریخته‌گری کشور است. این استان میزبان شرکت‌های فولاد آذربایجان، فولاد شاهین بناب، فولاد ناب تبریز، فولاد نائب تبریز، فولاد ظفر بناب، فولاد سهند بناب، فولاد شهریار بناب و تعداد زیادی زیخته‌گری شامل آهنگری تراکتورسازی تبریز، ریخته‌گری تراکتورسازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و فراورده‌های پودری سهند است. به علاوه، شرکت‌های آلومینای سراب و مجتمع مس سونگون نیز در این استان قرار دارند.

چندین شرکت معتبر تولید کننده‌ی لوازم خانگی، محصولات شیمیایی و سلولزی، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی کانی‌های غیرفلزی و مصالح و شرکت‌های فعال در حوزه‌ی نساجی در شهر تبریز قرار دارند.

شهر تبریز یکی از قطب‌های تولید محصولات غذایی و دارویی است. وجود شرکت‌های معتبری مثل آیدین، آناتا، شیرین عسل، پگاه آذربایجان شرقی، زم زم آذربایجان، داروسازی دانا و داروسازی زهراوی، فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع غذایی، مهندسی شیمی و داروسازی در این شهر فرآهم آورده است.

مطالب مرتبط: آگهی های کاریابی تبریز

شرایط زندگی در شهر تبریز

شهر تبریز در شمال غرب کشور واقع شده و یکی از کلانشهرهای ایران محسوب می‌شود. از آن‌جایی که این شهر میزبان کارخانه‌ها و صنایع متعددی است، نیروی کار مهاجر زیادی را به خودش جذب می‌کند. بنابراین، در اینجا می‌خواهیم در رابطه با شرایط زندگی در تبریز صحبت کنیم تا اگر به دنبال کار در این شهر بزرگ و مدرن تبریز هستید، بتوانید برای مهاجرت به این شهر، راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

در صورتی که با زبان ترکی آشنایی داشته باشید، زندگی کردن در این شهر برای شما بسیار راحت‌تر از کسانی خواهد بود که به این زبان آشنایی ندارند. این شهر آب و هوای بسیار دلپذیری در فصل تابستان دارد، اما باید انتظار زمستان‌های سرد و پربرفی را داشته باشید. می‌توان گفت که شهر تبریز از نظر پاکیزگی هوا جزو شهرهای برتر ایران است.

استان آذربایجان شرقی از زیباترین استان‌های کشور از نظر منابع طبیعی است و با سکونت در شهر تبریز، به راحتی می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و جاهای دیدنی این استان مثل دریاچه‌ی ارومیه و دامنه‌های دلنشین کوه‌های سر به فلک کشیده‌ لذت ببرید. زندگی کردن در این استان برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و طبعیت‌گردی بسیار مناسب است.

شرایط زندگی در تبریز

 

حمل و نقل در شهر تبریز با وجود متروی این شهر که دارای چهار خط است، بسیار راحت است. همچنین، با توجه به وجود فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی و ایستگاه راه آهن آن، رفت و آمد از سایر استان‌های ایران به شهر تبریز، کار راحتی است.

شهر تبریز در میان کلانشهرهای ایران، ارزان محسوب می‌شود و قیمت مسکن در این شهر با توجه به اقتصاد فعال و امکانات آن، چندان بالا نیست. در کل می‌توان گفت که شهر تبریز، به عنوان یک شهر تمیز با میزان جرائم پایین و اختلاف طبقاتی اندک در کشور شناخته می‌شود. اگر با زبان و فرهنگ آذری مشکلی راحت هستید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما برای آگهی‌های استخدام تبریز رزومه بفرستید.

جمع‌بندی

شهر تبریز یکی از صنعتی‌ترین شهرهای ایران و میزبان کارخانه‌های متعددی است. موج جمعیتی این شهر در حال حاضر در حال عبور از سن استخدام است و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در بازار کار تبریز کاهش یابد. میزبانی از صنایع متعدد و شرکت‌های معتبری مثل ایرانخودرو، سایپا، تراکتورسازی تبریز، آمیکو، موتوژن و … سبب جذب کارجویان از سرتاسر کشور به مرکز استان آذربایجان شرقی شده است.

تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام تبریز متعلق به کارخانه‌های متعدد فعال در حوزه‌های خودروسازی، فلزات و ریخته‌گری، کانی‌های غیرفلزی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و سلولزی، صنایع مرتبط با نساجی و بازار سرپوشیده تبریز است.

جمعیت دارای تحصیلات عالی در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز بسیار زیاد است و بنابراین، نسبت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در این شهر بسیار بالا است.

زندگی کردن در شهر مدرن و خوش آب و هوای تبریز، در صورت آشنایی با زبان و راحت بودن با فرهنگ ترکی آذری، بسیار راحت و لذت‌بخش است و هزینه‌های زندگی در این شهر نیز در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور، چندان بالا نیست. بنابراین اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی شیمی و مواد غذایی، مهندسی مکانیک، حسابداری، مهندسی خودرو، مهندسی برق، مهندسی مواد و متالوژی و حتی مهندسی کشاورزی هستید، بدون نگرانی از شرایط زندگی این شهر، برای آگهی‌های استخدام تبریز رزومه ارسال کنید.

منبع

سالنامه آماری کشور

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه