بیمه بیکاری 1402؛ شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
بیمه بیکاری 1402؛ شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای برخی از نیروهای کاری جذاب باشد، شرایط استفاده از بیمه بیکاری 1402 است. بسیاری از نیروهای کاری ممکن است به دلایل مختلف نتوانند در مقاطع زمانی مشخصی، با کارفرما یا شرکت موردنظر خود ادامه همکاری داشته باشند. در این صورت تا پیدا کردن یک شغل جدید، استفاده از حق بیمه بیکاری می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را پوشش دهد.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

درنتیجه اطلاع از مواردی مانند شرایط بیمه بیکاری 1402، قانون جدید بیمه بیکاری، ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی و آخرین اخبار واریز بیمه بیکاری، برای مدیریت نمودن هزینه‌های دوران بیکاری ضروری خواهد بود. در این مقاله با پرداختن به این موضوعات، به شرایط و مدارک لازم جهت ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی اشاره خواهیم کرد.

مزایای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی

مزایای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افرادی که به شکل قراردادی مشغول به کار هستند، پایان یافتن مدت‌زمان قرارداد همکاری و ترس از هزینه‌های ناشی از بیکاری است. ازآنجایی‌که کاریابی می‌تواند فرآیندی زمان‌بر و هزینه‌بر باشد، از دست دادن شغل و درآمد ناشی از آن می‌تواند به دغدغه اصلی بسیاری از نیروهای کاری تبدیل شود.

بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی با تعیین شرایط بیمه بیکاری 1402، حق استفاده از این نوع از خدمات پوشش بیمه‌ای را در اختیار کارجویان خانم و آقا قرار داده است. طبیعتا یکی از مهم‌ترین مزایایی که برای استفاده از حق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، دریافت مقرری بیمه و مبلغ بیمه بیکاری به شکل ماهانه است. به شکلی که فردی که کار خود را به شکل اجباری از دست داده است، می‌تواند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را با استفاده از مبلغ بیمه بیکاری 1402 پوشش دهد.

از دیگر مزیت‌هایی که برای استفاده از حق بیمه بیکاری وجود دارد، حفظ سابقه خدمتی افراد است. به شکلی که افراد تا هنگامی‌که واریز بیمه بیکاری را در حساب خود دارند، سابقه خدمتی هم برای مدت بیمه بیکاری آن‌ها لحاظ خواهد شد.

این بدان معنا است که در زمان استفاده از مقرری بیمه بیکاری، تمام‌روزهای این دوران از زندگی فرد به‌عنوان بخشی از سوابق پرداختی حق بیمه منظور خواهد شد. این در حالی است که در صورت نیاز کارفرمایان به جذب نیروی جدید، این افراد در اولویت معرفی به شرکت‌ها قرار خواهند گرفت. درنتیجه افرادی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، ضمن دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌توانند از مزایای فوق بهره‌مند شوند.

قانون جدید بیمه بیکاری

قانون بیمه بیکاری یکی از قوانین رسمی کشور است که در سال 1369، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. یکی از موارد موجود در این قانون، حمایت از کارگرانی است که برای مدت موقت از کار خود تعدیل شده‌اند.

همچنین یکی از مواردی که در قانون جدید بیمه بیکاری لحاظ شده است، در رابطه با دریافت خدمات درمانی بیمه تأمین اجتماعی است. به شکلی که بیمه‌شدگان می‌توانند در کنار دریافت مقرری بیمه بیکاری، از پوشش درمانی بیمه استفاده کنند.

از دیگر مواردی که در قانون جدید بیمه بیکاری به آن پرداخته‌شده است، مبلغ مقرری بیمه بیکاری است. به شکلی که 55% از متوسط دستمزد فرد بیمه‌شده در 90 روز قبل از تاریخ شروع بیکاری، به‌عنوان مبنای محاسبه حق بیمه بیکاری تعیین خواهد شد. به شکلی که حداقل مقرری بیمه بیکاری، از حداقل حقوق و دستمزد سال 1402 کمتر نخواهد بود. برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به افزایش حقوق سال 1402، مقاله «افزایش حقوق 1402، مالیات بر درآمد و عیدی کارگران در سال جدید» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

یکی از شرایط جدیدی که در رابطه با واریز بیمه بیکاری ایجاد شده است، امکان انجام تمام مراحل درخواست ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی به شکل غیرحضوری است. به شکلی که فرد متقاضی بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شعبه‌های تامین اجتماعی، می‌تواند تمام مراحل بررسی شرایط و برقراری مقرری بیمه بیکاری را غیرحضوری انجام دهد.

مهم‌ترین شرط دریافت بیمه بیکاری در سال 1402

یکی از مهم‌ترین شرایط استفاده از بیمه بیکاری در سال 1402، از دست دادن فرصت شغلی به شکل غیرارادی است. به شکلی که فرد در مدت‌زمان همکاری خود با کارفرما، به شکل ناخواسته از کار موردنظر کنار گذاشته شده است. این بدان معنا است که فرد علا رغم داشتن تمایل برای ادامه همکاری با کارفرما، نتوانسته است در شغل خود به ادامه فعالیت بپردازد.

در چنین شرایطی افرادی که شغل خود را به‌تازگی ازدست‌داده‌اند، می‌توانند برای دریافت واریز مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند؛ بنابراین بیمه بیکاری را می‌توان دستمزد یا حقوقی دانست که به شکل ماهانه، به فردی که کار خود را اجبارا از دست داده است تعلق می‌گیرد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با شرایط استفاده از بیمه بیکاری آورده شده است.

شرایط بیمه بیکاری 1402

شرایط بیمه بیکاری 1402

در بخش‌ قبلی به یکی از شرایط استفاده از مقرری بیمه بیکاری اشاره کردیم. برای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی، فرد باید شرایط دیگری را هم داشته باشد. یکی از شرایط بیمه بیکاری 1402، بیکار شدن به شکل موقت است.

در حقیقت حق بیمه بیکاری به آن گروه از کارجویانی تعلق می‌گیرد که به شکل موقت و غیرارادی کار خود را ازدست‌داده‌اند. در این صورت افراد بیمه‌شده‌ای که آماده همکاری با شرکت‌ها و واحدهای صنعتی باشند، می‌توانند برای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی اقدام کنند.

بر این اساس بیمه‌شدگانی که از شغل خود استعفا داده‌اند، مشمول دریافت مبلغ بیمه بیکاری نخواهند شد. از طرف دیگر افرادی که بر اساس حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی مجبور به از دست دادن شغل خود شده‌اند، می‌توانند برای دریافت مبلغ بیمه بیکاری اقدام کنند.

همچنین کارگران فصلی که از کار خود در پایان فصل اخراج شده‌اند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری 1402 استفاده کنند. در ادامه می‌توانید برخی دیگر از شرایط بیمه بیکاری 1402 را مشاهده کنید:

  • فرد متقاضی واریز بیمه بیکاری، باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • دارا بودن حداقل 12 ماه سابقه بیمه در آخرین کارگاه محل کار الزامی است.
  • فرد متقاضی مقرری بیمه بیکاری باید دارای قرارداد کار 1 ساله با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد.
  • فرد متقاضی ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی نباید مستمری‌بگیر، بازنشسته یا ازکارافتاده باشد.
  • در زمان ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی، فرد باید حداقل دارای 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که افرادی که دارای بیمه اختیاری هستند، نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری 1402 استفاده کنند. بااین‌حال افرادی که با توجه به شرایط مورداشاره در بالا بیکار تشخیص داده شوند، می‌توانند از قانون جدید بیمه بیکاری استفاده کنند.

مهلت ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی

افراد دارای شرایط بیمه بیکاری 1402، تنها 30 روز از زمان شروع بیکاری خود فرصت دارند تا برای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی اقدام کنند. این افراد باید در این مدت، واحد کار و امور اجتماعی را در جریان وضعیت بیکاری خود قرار دهند. به شکلی که افراد بیمه‌شده باید در مدت‌زمان مذکور، آمادگی خود را برای فعالیت در شغل مشابه اعلام نمایند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که: «چنانچه در زمان مورداشاره در بالا فرد بیمه‌شده نتواند برای تشکیل پرونده اقدام کند، آیا فرصت استفاده از مزایای بخشنامه بیمه بیکاری 1402 را از دست خواهد داد؟».

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که تحت شرایطی، امکان استفاده از مقرری بیمه بیکاری وجود دارد. به شکلی که چنانچه متقاضی دریافت مبلغ بیمه بیکاری نتواند حداکثر 30 روز بعد از بیکاری به اداره کار مراجعه کند، باید عذر موجهی را ارائه نماید. در این صورت با تأیید هیئت حل اختلاف در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان مراجعه تا 3 ماه وجود خواهد داشت.

بعد از بررسی صلاحیت افراد بیمه‌شده، سازمان تأمین اجتماعی برای واریز بیمه بیکاری اقدام خواهد کرد. خوب است بدانید که مقرری بیمه بیکاری برای افراد بیمه‌شده‌ای که بیکار تشخیص داده شوند، از روز اول بیکاری محاسبه خواهد شد.

حذف معرفی‌نامه کارفرما از مدارک لازم برای استفاده از قانون جدید بیمه بیکاری

حذف معرفی‌نامه کارفرما

اگر شرایط مورداشاره در این مقاله را جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری دارا هستید، کافی است مدارک لازم برای ثبت درخواست بیمه بیکاری را آماده نمایید. شما در این صورت می‌توانید مدارک مورداشاره در این بخش را به اداره کار تحویل دهید. در صورت مراجعه حضوری برای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی در سال 1402، مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی صفحات شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی
  • عکس 4×3
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان
  • اصل و کپی قرارداد کاری

در گذشته برای دریافت بیمه بیکاری، متقاضی باید نسخه‌‌‌ای از معرفی‌نامه کارفرما را به اداره کار تحویل می‌داد. به شکلی که کارفرما باید با درج تاریخ قطع همکاری در معرفی‌نامه، به عدم نیاز مجموعه وی برای به‌کارگیری فرد بیمه‌شده اشاره می‌نمود.

به‌عنوان‌مثال چنانچه قرارداد کاری فرد با کارفرما تا تاریخ 1399/06/31 بود، کارفرما باید تاریخ قطع همکاری را به شکل 1399/07/01 اعلام می‌کرد. این در حالی است که خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، از حذف شرط گرفتن نامه از کارفرما در قانون جدید بیمه بیکاری خبر داده است.

همچنین امکان ثبت نام به شکل غیرحضوری برای افراد بیمه‌شده وجود دارد. برای این منظور افراد متقاضی دریافت مبلغ بیمه بیکاری، می‌توانند به «سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری» در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.

مراحل ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی

ممکن است تمایل داشته باشید که به شکل غیرحضوری برای ثبت نام بیمه بیکاری کرونا، آتش‌سوزی، زلزله و… اقدام کنید. برای ثبت نام بیمه بیکاری 1402 به شکل غیرحضوری، می‌توانید به سامانه بیمه بیکاری مراجعه کنید. در این صورت کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به سامانه جامع روابط کار در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید. برای این منظور می‌توانید عبارت «سامانه جامع روابط کار» را در اینترنت جستجو کنید.
  2. بعد از ورود به سامانه جامع روابط کار، با پیغامی مبنی بر انجام مراحل احراز هویت مواجه می‌شوید. چنانچه مراحل احراز هویت خود را در سامانه جامع روابط کار انجام داده‌اید، کافی است روی گزینه «متوجه شدم»، کلیک کنید.
  3. برای ورود به سامانه بیمه بیکاری، باید نام کاربری و گذرواژه خود را در سامانه جامع روابط کار وارد نمایید.
  4. برای ثبت درخواست در سامانه بیمه بیکاری، باید روی گزینه «ثبت درخواست بیمه بیکاری» کلیک کنید. برای این منظور باید ابتدا روی گزینه «پنجره واحد خدمات» و سپس روی گزینه «اداره کل حمایت از مشاغل و بیکاری» در سامانه بیمه بیکاری کلیک کنید.
  5. اطلاعات موجود در فرم درخواست بیمه بیکاری را تکمیل و روی گزینه «ارسال» کلیک نمایید.
  6. در گام بعدی، دلیل بیکاری خود را در سامانه بیمه بیکاری وارد نمایید.
  7. مدارک خود را در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کنید.
  8. اطلاعات مربوط به کارگاهی را که در آن مشغول به کار بوده‌اید، وارد نمایید.
  9. در مرحله بعدی اطلاعات مربوط به بیمه خود را در سامانه بیمه بیکاری وارد نمایید.
  10. بعد از ارسال اطلاعات، درخواست شما موردبررسی قرارگرفته و نتیجه آن از طریق پیامک اعلام خواهد شد.

مدت بیمه بیکاری

مدت بیمه بیکاری

یکی دیگر از موضوعاتی که در رابطه با بیمه بیکاری موردتوجه افراد بیمه‌شده قرار دارد، مدت بیمه بیکاری است. مدت بیمه بیکاری، به سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی افراد بستگی دارد. به شکلی که سقف پرداختی مبلغ بیمه بیکاری از 6 ماه تا 50 ماه متغیر خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که در حالت کلی، افراد متأهل می‌توانند تعداد ماه بیشتری از واریز بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. در حقیقت حداکثر مدت بیمه بیکاری، برای افراد متأهل خواهد بود.

جزئیات بیشتر از مقرری بیمه بیکاری

یکی از سوالاتی که در رابطه با بیمه بیکاری 1402 مطرح می‌شود این است که: «آیا مبلغ عیدی همراه با بیمه بیکاری واریز می‌شود؟». در پاسخ به این سوال باید گفت که عیدی به افرادی که واریز بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، تعلق نمی‌گیرد. همچنین تحت یکی از شرایط زیر، واریز بیمه بیکاری قطع خواهد شد:

  • پایان مدت‌زمان واریز بیمه بیکاری مطابق با جدول مورداشاره در بخش قبل
  • دریافت حقوق بازنشستگی
  • ازکارافتادگی کلی بیمه‌شده
  • اشتغال به کار فرد بیمه‌شده
  • عدم شرکت در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی بدون دلیل موجه
  • فوت بیمه‌شده
  • خودداری بیمه‌شده از قبول شغل پیشنهادی

جمع‌بندی

بیمه بیکاری 1402 یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی است. به شکلی که افراد بیمه‌شده‌ای که تابع قوانین کار هستند، می‌توانند تحت شرایط خاصی از واریز بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. در این مقاله ضمن بیان تعریفی از بیمه بیکاری، به مزایای ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی اشاره کردیم.

همچنین با اشاره به شرایط دریافت بیمه بیکاری، مدارک لازم برای استفاده از قانون جدید بیمه بیکاری را معرفی نمودیم. به شکلی که با انجام مراحل ثبت نام بیمه بیکاری تامین اجتماعی، می‌توانید طی مدت بیمه بیکاری از مقرری بیمه استفاده کنید.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
قانون کار
بدون دیدگاه