معرفی کامل تست نئو و معیارهای سنجش این آزمون

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 8دقیقه
معرفی کامل تست نئو و معیارهای سنجش این آزمون

داشتن شناخت کافی از تیپ شخصیتی و نقاط ضعف و قوت خودمان، می‌تواند ما را در تصمیم گیری برای بسیاری از موقعیت‌های مهم شخصی و شغلی یاری کند. اگر عبارت «تست‌ شخصیت شناسی» را در اینترنت جستجو کنید، با تعداد زیادی تست مختلف مواجه می‌شوید که انتخاب گزینه مناسب را برایتان سخت می‌کند. این تست‌های شخصیت‌شناسی از نظر کاربرد و میزان اعتبار باهم تفاوت دارند. یکی از تست‌های معتبر در زمینه شخصیت‌شناسی فردی و شغلی، تست نئو است. این تست در بسیاری از شرکت‌ها و موسسات توسط کارفرمایان در فرآیند جذب و استخدام افراد استفاده می‌شود و نتایج آن با اعتبار بالایی همراه است. اما تست نئو چیست؟ در این مقاله به معرفی کامل مولفه‌ها و نحوه بررسی و تفسیر تست نئو می‌پردازیم.

تست روانشناسی نئو چیست؟

تست شخصیت شناسی نئو

NEO-PI-R یک تست روانشناسی است که برای سنجش کلی شخصیت و ارزیابی‌های قبل از استخدام به عنوان بخشی از فرآیند جذب و استخدام در سراسر جهان استفاده می‌شود. این تست از طریق یک پرسشنامه 240 سوالی، ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان و بزرگسالان را به دقت ارزیابی کرده و می‌تواند به انتخاب مسیرهای شغلی مناسب باتوجه به نوع تیپ شخصیتی افراد کمک کند. از آنجایی که این تست 5 وجه شخصیتی را ارزیابی می‌کند، به نام «تست پنج عاملی» یا «big five» نیز شناخته می‌شود. برای اینکه بدانید سوالات دقیق تست نئو چیست می‌توانید به صورت آنلاین در تست نئو رایگان شرکت کنید.

آزمون 5 عاملی نئو در سال 1978، توسط دو پژوهشگر به نام‌های «پال کاستا» و «رابرت آر مک ری»، به عنوان ابزار تشخیصی قبل و بعد از استخدام برای کمک به به حداکثر رساندن بهره‌وری نیروی کار طراحی شد. این تست در دو نسخه طولانی و کوتاه ارائه شده است. تست کامل و بلندتر با عنوان NEO PI-R شامل ۲۴۰ سوال و تست کوتاه‌تر با عنوان NEO-FFI شامل 60 سوال است. تست پنج عاملی شخصیت نئو در ابتدا برای ارزیابی شخصیت مردان و زنان بالغ و بدون آسیب روانی طراحی شد. اما در حال حاضر از این آزمون برای ارزیابی شخصیت کودکان بالای 12 سال و نوجوانان نیز استفاده می‌شود.

نتایج تست نئو به عنوان یکی از تست‌های شخصیتی معتبر و مهم، می‌تواند در کنار سایر تست‌های شخصیتی ماننده mbti برای بررسی بهتر تیپ شخصیتی و ترجیحات شغلی افراد استفاده شود. به دلیل تفاوت تست MBTI با تست های نئو و سایر تست‌های شخصیت شناسی، نمی‌توان آن‌ها را جایگزین یکدیگر دانست. 

آزمون نئو چه چیزی را می سنجد؟

فاکتورهای سنجش در آزمون نئو

حال که متوجه شدید تست نئو چیست، برای درک بهتر محتوای این تست، مولفه‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. دو تست‌ روانشناسی نئو (NEO-PI-3 و NEO-FFI) پنج مولفه شخصیتی زیر را در افراد ارزیابی می‌کنند که هر کدام از این 5 مولفه، از طریق 6 جنبه بررسی می‌شوند:

  • پذیرا بودن
  • مسئولیت‌پذیری
  • برونگرایی
  • توافق‌پذیری
  • روان‌نژدی

1. پذیرا بودن

این عامل، میزان پذیرا بودن و انعطاف‌پذیری فرد در مقابل رخدادهای دنیای پیرامون او را می‌سنجد. میزان پذیرا بودن فرد در مقابل رخدادها و تغییرات، در یک طیف که سوی دیگر آن «بسته بودن نسبت به تغییرات» است سنجیده و نمایش داده می‌شود.

فردی که نمره بالایی در این مقیاس کسب کرده باشد، فردی خلاق، مبتکر، علاقمند به مفاهیم انتزاعی و ماجراجو است. چنین فردی همچنین ممکن است رفتاری غیرقابل پیش‌بینی داشته و به سختی بتواند روی کارهایش تمرکز کند.

اگر امتیاز این عامل کمتر باشد، فرد معمولا عملکرد ثابتی داشته و محتاط‌تر است، علاقه‌ای به تغییر نداشته و عموما در برابر آن مقاومت می‌کند.

شش جنبه یا خرده مقیاس مورد بررسی مولفه پذیرا بودن عبارتند از:

  • تخیل
  • زیبایی‌شناسی
  • احساسات
  • اقدامات
  • ایده‌ها
  • ارزش‌ها

2. وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری

مولفه وظیفه شناسی در تست شخصیتی نئو، میزان قابل اعتماد بودن و نظم فرد را می‌سنجد. میزان وظیفه شناسی فرد در یک طیف که سوی دیگر آن «خودانگیختگی» است سنجیده و نمایش داده می‌شود.

فردی که امتیاز بالایی در این مولفه کسب کرده باشد، مهارت‌های سازماندهی خوبی داره، متمرکز بر جزئیات و سخت کوش است. همچنین ممکن است به عنوان فردی سرسخت و انعطاف‌ناپذیر شناخته شود. در مقابل، امتیاز پایین در عامل وظیفه شناسی، نشان می‌دهد که فرد راحت و انعطاف‌پذیر است، اما نظم و دقت کمتری در انجام فعالیت‌های خود دارد.

شش جنبه مورد بررسی مولفه وظیفه شناسی عبارتند از:

  • صلاحیت
  • نظم
  • وظیفه‌شناسی
  • تلاش برای موفقیت
  • خود انضباطی
  • انعطاف‌پذیری

3. برون‌گرایی

این ویژگی نحوه تعامل با افراد و اجتماعی بودن فرد را ارزیابی می‌کند. این ویژگی در یک طیف از «درون گرا» تا «برون گرا» اندازه‌گیری و نمایش داده می‌شود.

اگر فرد امتیاز بالایی در این عامل کسب کرده باشد، فردی برونگرا، پرانرژی، قاطع و اجتماعی است و ممکن است هیجانی و نیازمند توجه نیز باشد.

نمره پایین در این عامل نشان می‌دهد که فرد در تنهایی خود احساس راحتی بیشتری داشته و محتاط و متفکر است. همچنین ممکن است گوشه‌گیر به نظر بیایید و علاقه‌ای به حضور در جمع نداشته باشد.

شش جنبه مورد بررسی مولفه برونگرایی عبارتند از:

  • صمیمیت
  • جمع‌گرایی
  • قاطعیت
  • فعالیت و تحرک
  • هیجان‌طلبی
  • احساسات مثبت

4. توافق‌پذیری

توافق پذیری چگونگی رفتار با دیگران، میزان همدردی، دلسوزی و اعتماد نسبت به دیگران را بررسی می‌کند. این ویژگی در یک طیف دوسویه از «خصومت آمیز» تا «توافق‌پذیر» اندازه‌گیری و نمایش داده می‌شود.

کسب امتیاز بالا در این عامل نشان می‌دهد که فرد رفتاری دوستانه و دلسوزانه داشته و به همکاری با دیگران تمایل دارد، اما ممکن است در مواقعی جهت اجتناب از درگیری، مطیع عمل کرده و بیش از اندازه به دیگران اعتماد کند.

در سوی دیگر طیف این مولفه، اگر فرد امتیاز پایینی کسب کرده باشد، فردی تحلیلگر و رقابتی است و به سختی به دیگران اعتماد می‌کند.

شش جنبه مورد بررسی مولفه توافق عبارتند از:

  • اعتماد
  • سادگی
  • نوع دوستی و همدردی
  • تبعیت
  • فروتنی
  • ملایمت

5. روان نژدی

این ویژگی میزان تعادل عاطفی فرد و میزان مستعد بودن در تجربه هیجانات منفی مانند افسردگی و اضطراب را بررسی می‌کند. این عامل شخصیتی در یک طیف دو سویه از «ثبات عاطفی» تا «روان رنجوری» ارزیابی شده و نمایش داده می‌شود.

امتیاز بالا در روان رنجوری، بیانگر این است که فرد حساس و عصبی، نگران و مستعد تأثیرات استرس است و در معرض تغییرات خلقی قرار دارد.

در مقابل، نمره پایین نشان دهنده آرام بودن فرد، توانایی کنار آمدن با استرس و داشتن ثبات عاطفی است.

شش جنبه مورد بررسی مولفه روان نژدی عبارتند از:

  • اضطراب
  • خشم / کینه
  • افسردگی
  • احساس شرم
  • تکانش‌گری یا تغییرات خلقی
  • آسیب پذیری در برابر استرس

همانطور که اشاره شد، نتایج تست شخصیت شناسی نئو به جای یک مقدار عددی، در یک طیف بررسی و نمره گذاری می‌شود. میزان انطباق هرکدام از این مولفه‌ها با شخصیت فرد آزمون دهنده، در یک طیف بررسی می‌شود و ممکن است امتیاز کسب شده شما جایی در میانه طیف باشد. به طور مثال، شما ممکن است جایی نزدیک به میانه طیف برونگرایی و درونگرایی بوده و ویژگی‌های شخصیتی مربوط به هر دو مولفه را در خود داشته باشید.

مثالی از نتایج تست نئو و نحوه تفسیر آن

برای مثال، نتیجه یک تست نئو را بررسی می‌کنیم.

فرض کنید نتیجه تست NEO-PI شما به این صورت باشد:

  • امتیاز بالا در مقیاس «پذیرا بودن»
  • امتیاز حد وسط و نزدیک به پایین در مقیاس «وظیفه‌شناسی»
  • امتیاز حد وسط در «برون‌گرایی»
  • امتیاز حد وسط و نزدیک به بالا در مقیاس «توافق‌پذیری»
  • امتیاز حد وسط در مقیاس «روان‌رنجوری»

اما معنی این نتایج در تفسیر تست نئو چیست؟ این نتایج نشان‌دهنده این است که شما فردی خلاق و پذیرای ایده‌های جدید، انعطاف‌پذیر اما کمی بی‌نظم، دارای وضعیت متعادل بین برون‌گرایی و درون‌گرایی، اجتماعی، قاطع، و از نظر عاطفی پایدار هستید.

اینکه نتایج این آزمون روانشناختی تا چه میزان از صحت و اعتبار برخوردار باشد، بستگی زیادی به دقت و صداقت شما در پاسخ دادن به سوالات آزمون NEO-PI دارد.

سوالات رایج درباره تست نئو

سوالات رایج درباره تست نئو

کاربردها و موارد استفاده از تست نئو چیست؟

NEO-PI توسط کارفرمایان به عنوان ابزار سنجش شخصیت کارجویان در فرآیند استخدام استفاده می‌شود. کارفرمایان می‌توانند نتایج این تست را با نتایج دیگر آزمون‌های روانشناسی و مصاحبه‌ها تطبیق دهند تا تصمیمات بهتری در مورد اینکه چه کسی می‌تواند در موقعیت شغلی مورد نظر پیشرفت کند و عملکرد خوبی داشته باشد، بگیرند.

همچنین انجام این پرسشنامه شخصیتی توسط کارجو نیز می‌تواند به درک بهتر ویژگی‌های فردی و تصمیم‌گیری شغلی فرد و همچنین کمک به تشخیص وجود اختلالات روانی در فرد توسط روانشناس کمک کند.

یکی دیگر از کاربردهای نتایج تست نئو، در مشاوره پیش از ازدواج است. انجام این تست به شناخت ویژگی‌های شخصیتی دو طرف، میزان تطابق آن‌ها با یکدیگر و بررسی چالش‌های احتمالی رابطه توسط مشاور یا روانشناس کمک می‌کند.

آیا تست NEO-PI معتبر است؟

تحقیقات زیادی در رابطه با تست NEO-PI و میزان اعتبار و اثربخشی آن انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که تست روانشناسی نئو از میزان اعتبار بالایی در ارزیابی شخصیت افراد برخوردار است. همچنین، فاکتور مهمی که میزان اعتبار نتایج آزمون را مشخص می‌کند، میزان صداقت فرد در پاسخ دادن به سوالات تست نئو است.

آیا ممکن است در آزمون NEO-PI رد شویم؟

امکان رد یا قبول شدن در آزمون NEO-PI وجود ندارد. این آزمون یک تست شخصیت‌شناسی است و هیچ تیپ شخصیتی درست یا غلطی وجود ندارد. نتایج این تست به شما کمک می‌کند تا در شناخت خودتان و انتخاب یک مسیر شغلی مناسب، بهتر عمل کنید.

NEO در NEO-PI مخفف چیست؟

“NEO” مخفف «روان رنجوری (Neuroticism)، برونگرایی (Extraversion) و پذیرا بودن (Openness)» است. اولین نسخه از این تست، سه ویژگی شخصیتی اشاره شده را بررسی می‌نمود و به همین دلیل به تست نئو معروف شد.

انواع تست NEO-PI

تست نئو دو نسخه کامل یا طولانی و کوتاه دارد. NEO PI نسخه بلندتر و کامل‌تر این تست و NEO-FFI تست کوتاه‌تر با تعداد سوالات کمتر است.

NEO-PI

انجام این آزمون به صورت آنلاین در حدود 35 تا 45 دقیقه طول می‌کشد. این آزمون 240 سوال دارد که داوطلب به هرکدام از آن‌ها براساس میزان ارتباط سوال با ویژگی‌های فردی خود نمره می‌دهد (امتیازدهی در طیفی از «کاملا موافقم» تا «کاملا مخالفم» با اعدادی بین 1 تا 5 انجام می‌شود). تست نئو 240 سوالی علاوه بر ارزیابی کلی 5 ویژگی شخصیتی، 30 جنبه جزئی مربوط به 5 مولفه را نیز می‌سنجد (همانطور که اشاره شد، هر عامل 6 جنبه دارد).

NEO-FFI

این تست یک نسخه کوتاه‌تر است که حدود 15 دقیقه طول می‌کشد تا تکمیل شود و تنها 60 سوال برای آن در نظر گرفته شده است. این تست برای سنجش 5 ویژگی شخصیت کلی، ارزیابی شخصیت در مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی، جذب و استخدام کارکنان در کمترین زمان و بررسی و پژوهش‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای تست نئو چیست؟

مزایای تست نئو

تست NEO می‌تواند یک ارزیابی کامل و معتبر از شخصیت فرد ارائه بدهد. نتایج این تست به کسب و کارها کمک می‌کند تا در مورد کارمندان و اعضای تیم خود تصمیمات بهتری بگیرند.

یکی از بزرگترین مزایای تست شخصیتی NEO، قابلیت اطمینان و اعتبار آن است. این بدان معنی است که کارفرمایان و کارجویان می‌توانند با اطمینان بالایی از داده‌های ارائه شده در نتایج این تست استفاده کنند. از دیگر مزایای این تست برای کارجویان و کارفرمایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به انتخاب شغل و مسیر حرفه‌ای

تست نئو به شناخت بهتر خود و ارزیابی ویژگی‌هایی مانند پذیرا بودن نسبت به تجربیات جدید، برونگرایی یا درونگرایی، نحوه رفتار در روابط و… کمک می‌کند. در نتیجه، با بررسی نتایج این تست می‌توانید مناسب‌ترین شغل را برای خود انتخاب کنید.

افزایش رضایت از کار و زندگی

آزمون نئو به ارزیابی نوع رفتار شما در مواجهه با احساسات منفی و استرس نیز می‌پردازد. در نتیجه، اگر امتیاز بالایی در بخش روان‌رنجوری کسب کرده‌اید، با آگاهی از این موضوع می‌توانید برای رسیدن به ثبات عاطفی بیشتر و در نتیجه افزایش رضایت شغلی و شخصی خود تلاش کنید.

افزایش بازدهی کاری و عملکرد شغلی

با شناخت ویژگی‌های رفتاری خود و نقط ضعف و قوت رفتاری از طریق تحلیل نتایج تست نئو، می‌توانید به تقویت عواملی مثل سازگاری، بهبود روابط با دیگران، مسئولیت‌پذیری و مهارت کار تیمی و حس همکاری پرداخته و در نتیجه عملکرد شغلی بهتر و بهره‌وری بیشتری در محیط کار داشته باشید.

تقویت روابط کاری و اجتماعی

یکی از مولفه‌های مورد بررسی در آزمون نئو، میزان برونگرایی و درونگرایی و رفتار فرد در موقعیت‌های اجتماعی است. با انجام تست نئو و شناخت کیفیت روابط اجتماعی خود و تقویت نقاط ضعفتان در ارتباط با دیگران، می‌توانید برای بهبود روابط کاری و شخصی خود اقدام کنید. همچنین از نتایج تست نئو برای ازدواج و ارائه مشاوره در این خصوص نیز استفاده می‌شود.

افزایش شانس استخدام

از آنجایی که کارفرمایان از تست نئو برای استخدام و بررسی میزان تطابق کارجویان با موقعیت شغلی استفاده می‌کنند، انجام این تست و ارائه نتایج آن به کارفرما می‌تواند شانس استخدام شما را در مشاغل مناسب با شخصیتتان افزایش دهد.

مدیریت بهتر تیم‌ها

اما مزیت کارفرمایی تست نئو چیست؟ تست نئو به عنوان یک ابزار معتبر برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی افراد و میزان تطابق آن‌ها برای موقعیت‌های شغلی در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در سراسر دنیا به کار می‌رود. کارفرمایان می‌توانند از نتایج این تست برای شناخت بهتر کارکنان خود استفاده کنند. شناخت ویژگی‌های شخصیتی افراد تیم می‌تواند در مدیریت بهتر آن‌ها و در نتیجه افزایش بازدهی کار تیمی اثرگذار باشد.

انجام تست نئو در سایت جاب ویژن

شما می‌توانید تست neo را به صورت آنلاین در سایت جاب ویژن انجام بدهید. در صورت انجام تست نئو آنلاین در سایت جاب ویژن، نتایج آن نیز به صورت آنلاین و فایل PDF برای کارفرما ارسال می‌شود. این موضوع به نوبه خود می‌تواند شانس استخدام شما را افزایش بدهد. لازم به ذکر است که نتیجه این آزمون تنها به کارفرمایانی که برای موقعیت‌ شغلی آن‌ها رزومه فرستاده باشید، نمایش داده می‌شود و به صورت عمومی قابل مشاهده نیست.

برای دسترسی به تست نئو در سایت جاب ویژن می‌توانید از بخش «محصولات» در نوار بالای صفحه اصلی سایت، گزینه «خودت رو بشناس» و سپس «آزمون شخصیت شناسی NEO» را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور کامل به سوال تست نئو چیست پاسخ دادیم. همانطور که گفته شد، تست نئو یکی از معتبرترین تست‌های شخصیت‌شناسی است که به دلیل دقیق بودن نتایج، به عنوان ابزاری برای بررسی کارجویان در فرآیند جذب و استخدام نیز به کار می‌رود. شما می‌توانید این تست را به صورت آنلاین در سایت جاب ویژن انجام بدهید. در صورت گذراندن تست نئو در سایت جاب ویژن، نتایج به صورت آنلاین برای کارفرمایانی که رزومه خود را برایشان ارسال کردید فرستاده می‌شود و می‌تواند شانس شما را برای استخدام در موقعیت شغلی مناسب‌تان

افزایش بدهد.

نویسنده

بدون دیدگاه