راهنمای جستجوی کار در یزد و بررسی بازار کار مشاغل مختلف استان

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای جستجوی کار در یزد و بررسی بازار کار مشاغل مختلف استان

تابه حال شده به این موضوع فکر کنید که استان یزد با وجود صنایع مختلف و مکان‌های تاریخی و گردشگری چه وضعیت اشتغالی برای نیروی کار فراهم کرده است؟ فارغ‌التحصیلان کدام رشته بازار کار بهتری در استان یزد دارند؟ کدام مشاغل به دنبال استخدام کارجوی یزدی هستند یا سوالاتی از این قبیل. متاسفانه طبق آمار، نرخ بیکاری در استان یزد نسبت به کل کشورمان بالا است. اما به نظر شما چه عواملی باعث شده‌اند تا شرایط کار در این استان خوب نباشد؟ در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با شرایط کار در یزد و وضعیت بیکاری و اشتغال صحبت کنیم. هم‌چنین تا آخر این مطلب به تمام سوالات شما حول محور پیدا کردن کار پاسخ می‌دهیم؛ پس برای شناخت بیشتر استخدامی های جدید استان یزد همراه ما باشید.

یزد را بهتر بشناسیم

یزد یکی از کلان‌شهرهای ایران است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ استان یزد با مرکزیت شهر یزد جمعیتی حدود ۱.۱۳۸.۵۳۳ نفر دارد. استان یزد از نظر صنعت و معدن نسبت به استان‌های دیگر از وضعیت خوبی برخوردار است. وجود معادن معدنی مانند سنگ آهن در این استان باعث شده تا یزد به‌عنوان بهشت معادن شناخته شود و از نظر مواد معدنی در جایگاه دوم قرار بگیرد؛ به همین دلیل فرصت‌های شغلی و استخدام جدید زیادی در این استن ایجاد شده است. به علاوه شرکت‌ها و کارخانجات بزرگی مانند کارخانه کاشی، نساجی، کارخانه فولاد و گندله‌سازی هم فرصت‌های شغلی بیشماری را برای کارجویان یزدی ایجادکرده‌اند.

استخدام

 

گذشته از این، وجود صنایع، مکان‌های دیدنی و تاریخی در این استان باعث شده تا بخش زیادی از کارجویان یزدی در بخش خدمات به ویژه بخش گردشگری و صنایع دستی مشغول به کار شوند. اما متاسفانه به دلیل کمبود بارش باران، خشکسالی و خشکی آب و هوا، بخش کشاورزی پیشرفت چندانی نسبت به سایر بخش‌ها نکرده است. هم‌چنین در سال ۱۳۹۸ بخش خدمات، صنعت و کشاورزی به ترتیب حدود ۴۶٪، ۴۵٪ و ۸٪ از سهم اشتغال این استان را تشکیل داده‌اند.

نگاهی به وضعیت آمار نیروی کار در بخش‌های دولتی یزد

جمعیت استان یزد نرخ مشارکت اقتصادی تعداد شاغلین یزد تعداد کارکنان دستگاه اجرایی (از ۴۹۲۰۶ نفر) تعداد نیروی بیکار یزدی
۱۱۳۸۵۳۳ نفر ۴۰.۸ ۳۱۴‍۱۶۶ تعداد کارکنان رسمی تعداد کارکنان غیر رسمی ۴۵۹۱۲
۲۶۰۷۸ ۲۳۱۲۸

متاسفانه بیکاری در شهرستان یزد بسیار زیاد است و بیشتر فارغ‌التحصیلان در این شهرستان بیکار هستند. اما به نظر شما بیشتر نیروی کار خانم هستند یا آقا؟ و به نظر شما چقدر مدرک تحصیلی در آگهی‌های استخدام دولتی یزد مهم است؟ برای رسیدن به جوابتان تنها نیاز است به آمار زیر توجه ویژه‌ای کنید.

از تعداد کل کارکنان دستگاه اجرایی، تعداد کارکنان مرد و زن به ترتیب ۳۰۲۳۰ و ۱۸۹۷۶ نفر بوده است. این یعنی کار در یزد برای خانم‌ها کمتر از آقایان است. به‌علاوه تعداد کارکنان با داشتن مدرک زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، ارشد، دکترا به ترتیب ۳۹۷۶، ۹۴۵۹، ۵۶۷۶، ۲۰۱۶۷، ۷۳۰۹ و ۲۸۱۹ نفر بوده است. این آمار نشان می‌دهند که داشتن مدرک تحصیلی در دستگاه‌های اجرایی و دولتی تاثیر زیادی بر استخدام نیروی کار ندارد و احتمالا متوجه شدید که بخش زیادی از بیکاران را افراد تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهد.

چرا فارغ‌التحصیلان با تحصیلات عالی درصد زیادی از بیکاران این استان را تشکیل داده‌اند؟

برخلاف سایر استان‌های ایران، بیشترین سهم نرخ بیکاری یزد به فارغ‌التحصیلان با تحصیلات عالی اختصاص دارد. اما آمار اینطور نشان می‌دهند که دلایل زیر باعث شده‌اند تا نرخ بیکاری در این قشر افراد (کسانی که حداقل مدرک کارشناسی دارند) بیشتر از سایر افراد باشد:

  • انتخاب رشته‌های تحصیلی که بازار کار خوبی در استان ندارند
  • کارجویان به مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام مسلط نیستند
  • بیشتر صنایع و کارخانجات به دنبال استخدام نیروی کارگر هستند و نیازی به افراد با تحصیلات عالی ندارند

بررسی وضعیت بیکاری و اشتغال در شهرستان‌های یزد

بررسی وضعیت بیکاری و اشتغال در شهرستان‌های یزد

طبق جدول زیر بالاترین نرخ بیکاری استان به شهرستان یزد می‌رسد و شهرستان‌های اردکان و میبد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. از طرفی استان یزد بسیار مهاجرت‌پذیر است و بیشتر نیروهای کارگری از سایر استان‌های همسایه به این استان و به ویژه یزد مهاجرت کردند.

شهرستان وضعیت اشتغال وضعیت بیکاری
ابرکوه ۴۹۰۳۸ ۲۵‍۱۴
اردکان ۹۴۲۳۶ ۳۷۲۴
خاتم ۳۴۴۶۶ ۲۰۹۶
یزد ۶۲۹۸۶۱ ۲۶۶۱۳
بافق ۴۹۳۲۹ ۱۵۱۶
میبد ۹۶۸۰۵ ۲۹۲۲

هم‌چنین وضعیت اشتغال و کار در یزد نسبت به کل کشور به شرح زیر است. متاسفانه به دلیل افزایش تقاضای برای ورود خانم‌ها به بازار کار باعث شده تا نرخ بیکاری در خانم‌ها بیشتر از آقایان باشد.

نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری
کل کشور مجموع مردان زنان مجموع آقایان خانم‌ها
۳۹/۴ ۶۴/۱ ۱۴/۹ ۱۲/۴ ۱۰/۵ ۲۰/۷
استان ۴۰/۸ ۶۳/۵ ۱۷/۲ ۱۲/۸ ۹ ۲۷

کدام بخش‌ها بهترین بازار کار در یزد را دارند؟

به طور کل بخش خدمات، کشاورزی و صنعت و معدن، بخش اقتصادی استان یزد را تشکیل می‌دهند که بخش صنعت و معدن و خدمات بیشترین تاثیر را بر اقتصاد این استان داشته‌اند و بسیاری از افراد جویای کار در یزد در این موقعیت‌های شغلی استخدام می‌شوند. در ادامه وضعیت اشتغال را در هر یک از بخش‌ها به صورت مجزا بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم کدام بخش بیشترین بازار کار در یزد را به خود اختصاص دادند و بیشتر آگهی‌های استخدم در یزد مربوط به کدام بخش است.

رزومه ساز

  • سهم صنعت و معدن در ایجاد فرصت‌های شغلی یزد

یزد یکی از استان‌های صنعتی ایران، است که بخش صنعت حدود ۴۵ درصد از اشتغال کل استان را به خود اختصاص داده است. هم‌چنین به نظر می‌رسد بیشترین اشتغال مربوط به بخش‌هایی مانند کاشی و لعاب، معدن، نساجی و پوشاک، فولاد، لاستیک و پلاستیک باشد.

  • بخش کشاورزی

بخش کشاورزی که تنها حدود ۸٪ از اشتغال کل استان را به خود اختصاص داده است به علت کمبود آب و خشکی زیاد هوا پیشرفت زیادی نداشته است. اما جالب است بدانید که استان یزد در تولید روناس، دامداری، دامپروری، تولید گوشت، پسته، انار، زردآلود و قیسی و زعفران جایگاه خوبی در کشور دارد. فارغ‌التحصیلان رشته‌ کشاورزی می‌توانند به‌عنوان مشاور یا کارگر استخدام شوند. البته اگر از سرمایه خوبی برخوردار هستید، می‌توانید در زمینه تولید پسته، روناس و صادرات زعفران هم مشغول به کار شوید.

  • خدمات، موثرترین بخش کاریابی یزد

بخش خدمات بالاترین میزان اشتغال کارجویان یزد را دارد که از مهم‌ترین بخش‌های این حوزه می‌توانیم به صنایع دستی، گردشگری و توریسم، سلامت، فناوری اطلاعات و اصناف اشاره کنیم. متاسفانه مشکلات زیادی در بخش‌های گردشگری و سلامت مانند گمنامی برخی از مکان‌های تاریخی برای گردشگران، عدم پیشرفت نمایشگاه‌های دائمی و نبود سرمایه‌گذار وجود دارند.

در حوزه گردشگری فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند گردشگری و هتلداری به وجود آمده. هم‌چنین کارجویان یزدی می‌توانند به‌عنوان راننده وسایل نقلیه گردشگری، راهنمای تور و موزه، مدیر اردوگاه‌های گردشگری، کارمند فروش بلیط، مهماندار اتوبوس و هواپیما و در خدمات مسافربری مشغول به کار شوند.

مطلب مرتبط: راهنمای کاریابی و استخدام شدن در استان یزد

شرایط کار و کاریابی در یزد چگونه است؟

فعال بودن بخش‌های خدمات و صنعت در استان یزد باعث شده تا بخش قابل توجهی از فرصت‌های شغلی مربوط به سازمان‌های دولتی باشد. به همین دلیل تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام یزد مربوط به سازمان‌های دولتی هستند. در ادامه می‌خواهیم درباره مهم‌ترین مراکز و سازمان‌های دولتی که به دنبال افراد جویای کار در یزد می‌گردند، صحبت کنیم.

استخدام تامین اجتماعی در یزد

سازمان تامین اجتماعی به منظور راه‌اندازی مراکز درمانی در شهرستان‌های ابرکوه و تفرش نیاز به جذب نیروی کار جدید در یزد دارد. برای مشاهده شرایط آزمون استخدامی و اطلاعیه‌های برگزاری آزمون می‌توانید به سایت اصلی تامین اجتماعی مراجعه کنید. حداقل مدرک مورد نیاز برای استخدام تامین اجتماعی یزد دیپلم است.

استخدام نیروی انتظامی یزد

نیروی انتظامی یکی از ارگان‌های دولتی است که طی چند سال اخیر در حال جذب نیروی کار بوده است. متقاضیان مرد علاقه‌مند این کار، می‌توانند برای فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته‌هایی مانند رایانش امن، فناوری اطلاعات، مهندسی برق، علوم سیاسی و رمزنگاری اقدام کنند و به صورت حضوری به آدرس یزد، خیابان سلمان فارسی، اداره گزینش و استخدام نیروی انتظامی یزد مراجعه کنند.

استخدام دانشگاه علوم پزشکی یزد

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و وابسته به وزارت بهداشت و درمان یزد است. برای مشاهده موقعیت‌های شغلی و شرایط استخدام دانشگاه علوم پزشکی یزد می‌توانید به سایت سنجش مراجعه کنید.

استخدام در آموزش و پرورش یزد

یکی از پرطرفدارترین سازمان‌ها برای استخدام نیروی کار، آموزش و پرورش است. وزارت آموزش و پرورش یزد در رشته‌های مختلف اقدام به جذب نیروی کار می‌کند که شما می‌توانید شرایط استخدام در آموزش و پرورش یزد را در سایت سنجش بخوانید.

استخدام بانک در یزد

بخش زیادی از آگهی‌های استخدام و کاریابی یزد مربوط به استخدام بانک‌های خصوصی و دولتی استان یزد است. معمولا شرایط استخدام در تمام بانک‌ها یکسان نیست و شما برای مشاهده آگهی‌های استخدام آنان می‌توانید به سایت اصلی آن بانک مراجعه کنید.

تمام آگهی‌های استخدام و کار یزد به اینجا ختم نمی‌شوند. وجود کارخانجات و شرکت‌های خصوصی بسیار باعث شده تا موقعیت‌های شغلی زیادی برای نیروی کار ایجاد شود. در ادامه به چند مورد از کارخانجات استان یزد اشاره می‌کنیم.

کارخانجات، فرصتی طلایی برای یافتن بهترین موقعیت‌های شغلی و کار در یزد

شرایط کار در کارخانه‌های صنعتی یزد

شرکت‌ها و کارخانجات بزرگی در شهرک‌های صنعتی استان یزد هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کارخانه گندله‌سازی اردکان

این کارخانه در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در ۲۵ کیلومتری جاده اردکان- نایین قرار دارد. کارخانه گندله‌سازی اردکان فرصت‌های شغلی و اشتغال زیادی برای نیرو کار ایجاد کرده و حدودا ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم با این شرکت کار می‌کنند.

  • کارخانه بافندگی یزدبافت

کارخانه یزدبافت یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های نساجی در ایران است که در سال ۱۳۳۵ در شهر یزد تاسیس شد. این کارخانه انواع پارچه‌های شلواری، مانتویی، پرده‌ای و الیاف مصنوعی را تولید می‌کند و هم‌چنین محصولات خود را به کشورهای دیگر مانند آلمان و ترکیه صادر می‌کند. این کارخانه بیش از ۱۰۰۰ پرسنل دارد و فرصت‌های شغلی متعددی برای افراد جویای کار در یزد فراهم کرده است.

  • شرکت فولاد یزد

شرکت فولاد یزد در سال ۱۳۵۸ تاسیس شد. از جمله تولیدات این شرکت می‌‌توان به انواع میلگرد، تیرآهن، سنگ آهن و مفتول اشاره کرد. در حال حاضر این شرکت بیش از ۱۵۰۰ نیروی کار دارد.

  • شرکت فولاد آلیاژی ایران

این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد آلیاژی خاورمیانه شناخته می‌شود که در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسید و از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات استفاده می‌کند. معمولا از محصولات این شرکت در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع خودروسازی، ماشین‌سازی و تهیه وسایل پزشکی و جراحی استفاده می‌شود. شرکت فولاد آلیاژی ایران موقعیت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی برق، مکانیک، متالوژی، صنایع و کامپیوتر دارد.

  • کارخانه شیشه اردکان

یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید شیشه در خاورمیانه است که در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ نیروی کار مختصص در این شرکت مشغول به کار هستند. این کارخانه با بهره‌گیری از تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا به تولید انواع شیشه فلوت رنگی، ساده، لمینت، دوجداره و نشکن می‌پردازد.

شما هم‌چنین می‌توانید آگهی‌های استخدامی شرکت‌های بزرگی مانند اسنپ و تپسی در استان یزد را در سایت کار و استخدامی جاب ویژن ببینید و اگر سابقه کاری و مهارت‌هایتان با آگهی‌های استخدامی یزد تطبیق داشت، رزومه خود را برای آن‌ شرکت‌ها ارسال کنید.

جمع‌بندی

وجود معادن معدنی و آثار تاریخی زیاد در استان یزد باعث شده تا بخش صنعت و معدن و خدمات تاثیر بسزایی در اقتصاد کل استان و ایران داشته باشند. از طرفی شرکت‌ها و کارخانجات بزرگی مانند شرکت فولاد آلیاژی ایران، کارخانه شیشه اردکان و یزدبافت وجود دارند که باعث شدند تا فرصت‌های شغلی و کار در یزد بالا رود و حتی برخی از افراد بتوانند رزومه خود را برای آگهی‌های استخدام در یزد ارسال کنند.

اگر قصد دارید برای کار به این استان مهاجرت کنید باید بدانید نرخ بیکاری زنانِ این استان بسیار بالاتر از نرخ کل کشوری است و شهرستان یزد بیشترین نرخ بیکاری استان را به خود اختصاص داده است؛ اما یزد شهر مهاجرپذیری برای کارگران است. هم‌چنین می‌توانید برای پیدا کردن جدیدترین و به‌روز‌ترین آگهی‌های استخدامی و کار در یزد به سایت استخدام جاب ویژن مراجعه و سپس رزومه خود را برای بهترین شغل ارسال کنید.

منبع: معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه