10 شایستگی کلیدی لازم برای موفقیت شغلی در سال 2020

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 2دقیقه
10 شایستگی کلیدی لازم برای موفقیت شغلی در سال 2020

موفقیت شغلی در زندگی افراد نقش بسیار مهمی دارد و یکی از راه‌هایی که می‌تواند در این راه به ما کمک کند آگاهی از مهارت‌هایی است که امروزه بیش‌تر مورد نیاز شرکت‌هاست. در این راستا مجمع جهانی اقتصاد با انجام تحقیقی از مدیران منابع انسانی تعدادی از برترین شرکت‌های جهان گزارشی تهیه کرده که به مهم‌ترین این مهارت‌ها در سال 2020 اشاره دارد. در ادامه این مهارت‌ها را معرفی می‌کنیم.

1- انعطاف‌پذیری ادراکی

موفقیت شغلی

یعنی چقدر می‌توانیم از روش‌های مختلف فکرکردن (خلاقانه، محاسباتی، انتقادی و…) استفاده کنیم و چقدر سریع بین آن‌ها می‌توانیم جا‌به‌جا شویم و از ظرفیت فکری خود استفاده کنیم.

2- مهارت مذاکره

موفقیت شغلی

قدرت مذاکره کردن با همکاران، مدیران، مشتریان و افراد تیم حتی برای افرادی که شغلشان کاملا فنی است یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها خواهد بود.

3- خدمات محور بودن

موفقیت شغلی

یعنی شخص فعالانه به دنبال پیش‌بینی نیازهای مشتری در آینده باشد و بتواند راهکارهایی برای رفع این نیازها ارایه دهد.

4- قضاوت و تصمیم‌گیری

موفقیت شغلی

شرکت‌ها امروزه به داده‌ها و آمار‌ها اهمیت خیلی زیادی می‌دهند. وجود افرادی که بتوانند از این ورودی‌ها برای تصمیم‌گیری و پیشرفت سازمان استفاده کنند بسیار مورد نیاز است.

5- هوش هیجانی

موفقیت شغلی

مهارتی اجتماعی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توانیم رفتارمان را مدیریت می‌کنیم، چگونه با بحران‌هایی که برایمان پیش می‌آید مواجه می‌شویم و در تصمیم‌گیری‌ها به چه صورت عمل می‌کنیم.

6- هماهنگی و سازگاری اجتماعی

موفقیت شغلی

هماهنگی با دیگران داشتن مهارت‌های قوی ارتباطی، آگاهی از نقاط ضعف و قدرت افراد و توانایی کارکردن با تیپ‌های مختلف شخصیتی

7- مهارت مدیریت انسان‌ها

موفقیت شغلی

یعنی فرد توانایی مدیریت کردن تیمش را داشته باشد، بتواند به آن‌ها انگیزه دهد و کارایی تیم را بیشینه کند. برای بهبود این توانایی روش‌های مختلفی وجود دارد و مهارت‌هایی زیادی را باید آموخت. یکی از راه‌هایی که می‌تواند هم به مدیران هم به کارمندان کمک کند، شوخ‌طبعی است. اگر مایل به استفاده از این روش هستنید، مقاله مربوط به فواید شوخ‌طبعی در محیط کار را مطالعه کنید.

8- خلاقیت

موفقیت شغلی

با پيچيدگی‌های روزافزون در دنيای امروز و افزایش رقابت، خلاقیت اهمیت دوچندانی برای سازمان‌ها پیدا کرده‌است.

9- تفکر نقادانه

موفقیت شغلی

یعنی استفاده از دلیل و منطق برای بررسی کردن یک مساله و ارایه راهکارهای مختلف برای آن و ارزیابی جنبه‌های مثبت و منفی هرکدام از راه‌حل‌ها.

10- مهارت حل مسائل پیچیده

موفقیت شغلی

این مهارت نیز مانند سال ٢٠١٥ همچنان در رتبه اول باقی خواهد ماند و کماکان مهم‌ترین مهارت فرد در دنيای پيچيده امروز محسوب مى‌شود.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه