در مصاحبه شغلی چطور به سوال «بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست» پاسخ دهیم؟

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 9دقیقه
در مصاحبه شغلی چطور به سوال «بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست» پاسخ دهیم؟

تصور کنید بعد از جست و جوهای فراوان در سایت‌ استخدامی آنلاین جاب ویژن و فرستادن رزومه برای شرکت‌های مختلف، در نهایت توانسته‌اید توجه کارفرمای شرکت محبوبتان را جلب کنید و حالا در یک قدمی مصاحبه شغلی قرار دارید. شاید تصور کنید مصاحبه شغلی پایان شیرین داستان پیدا کردن کار است و همه چیز تمام شده است! اما باید گفت مصاحبه شغلی و قرار گرفتن روبروی کارفرما، تازه شروع ماجرا است؛ یک مصاحبه شغلی موفق می‌تواند شما را در مسیر شغلی چندین پله بالاتر ببرد. برعکس، رعایت نکردن نکات ساده پاسخ به سوالات مصاحبه استخدامی، می‌تواند شما را یک قدم به عقب برگردانده و دوباره وارد فرایند طاقت‌فرسای کاریابی کند.

استخدام

یکی از سوالات روانشناسی رایج مصاحبه استخدامی این است: «بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟»؛ پاسخ هوشمندانه به سوال مربوط به نقطه ضعف در مصاحبه شغلی، اهمیت زیادی دارد. نیازی به گفتن نیست که جواب‌هایی مثل: «من به شدت کمال‌گرا هستم!» یا «آدم منظمی نیستم!» برای هیچ کارفرمایی مطلوب نیست و باعث رد شدن شما در مصاحبه می‌شود. اما پاسخ درست به این سوالات چیست؟ چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم؟ در مصاحبه استخدامی چه بگوییم که تاثیر مثبتی روی کارفرما داشته باشد؟ در این مقاله از سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و به شما کمک کنیم تا با پاسخ درست به سوالات روانشناسی مصاحبه شغلی، شغل دلخواهتان را به دست بیاورید.

مهارت‌های نرم شانس استخدام شما را بالاتر می‌‌برند

شاید فکر کنید هیچ چیز به اندازه یک رزومه حرفه‌ای، مهارت‌های فنی و تجارب کاری با ارزش نیست؛ اما کارفرماهای امروزی به مهارت‌های نرم و ویژگی‌های شخصیتی کارجویان هم در کنار مهارت‌های فنی آن‌ها، اهمیت می‌دهند. خیلی اوقات کارجویانی با رزومه حرفه‌ای و سابقه کار، به علت دارا نبودن مهارت‌های نرم لازم، از فرایند استخدامی سازمان‌ها خط می‌خورند.

برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق، هوشمندانه پاسخ دهید؛ همانطور که کارفرما با هوشمندی از شما سوال می‌پرسد! این یکی از اصلی‌ترین نکات مهم در مصاحبه کاری است. وقتی مصاحبه‌کننده از شما می‌پرسد: «بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟» در واقع می‌خواهد میزان خودشناسی، صداقت و پشتکار شما را برای رفع مشکلات و نقاط ضعفتان بسنجد.

پاسخ به سوالات نقطه ضعف در مصاحبه شغلی

برای پاسخ به سوالاتی راجع به نقاط ضعف می‌توانید از روش‌های دیگر استفاده کنید:

  1. از نقطه ضعفی در مصاحبه شغلی صحبت کنید که مانع موفقیت شما در آن موقعیت شغلی نمی‌شود. (مثلاً ضعف در مدیریت زمان برای فردی که قرار است مدیر پروژه شود پذیرفته نیست!)
  2. صادق باشید و درباره نقاط ضعف واقعی خود صحبت کنید.
  3. درباره راه‌هایی که برای مقابله با ضعف‌هایتان در پیش گرفته‌اید یا مهارت‌هایی که کسب کرده‌اید، صحبت کنید.
  4. نشان دهید به ضعف‌هایتان آگاه هستیید و برای کمک گرفتن از دیگران در جهت رشد و توسعه فردی گشاده‌رو هستید.
  5. نه مغرور باشید و نه خود را دست کم بگیرید.

از نقطه ضعفی صحبت کنید که مانع موفقیت شما نمی‌شود

همانطور که گفتیم هدف مصاحبه‌کننده از پرسیدن سوالات مربوط به نقطه ضعف در مصاحبه شغلی، سنجیدن میزان خودشناسی شما است. همه می‌دانیم که هر انسانی دارای نقاط ضعف مختلفی است و هیچکس از شما توقع بی‌نقص بودن ندارد. بنابراین پاسخ هوشمندانه به این سوال را به عنوان فرصتی برای نشان دادن میزان انگیزه مهارت‌آموزی و نحوه کنار آمدن با ضعف‌هایتان در نظر بگیرید.

مثلاً فرض کنید قرار است به عنوان «کپی رایتر» استخدام شوید و نقطه ضعف شما مهارت‌های محاسباتی و ریاضی است. می‌توانید این نقطه ضعف را در مصاحبه شغلی اینگونه بیان کنید: «من به کار با اعداد، محاسبات ریاضی و تحلیل داده‌ها چندان تسلط ندارم و این نقطه ضعف من است؛ با اینحال می‌دانم که من به عنوان یک نویسنده محتوا، باید تسلط ابتدایی به گوگل آنالیتیکس و تحلیل آمار داشته باشم تا از نتایج کارم مطمئن شوم. برای اینکه بتوانم به این ضعفم غلبه کنم، دوره‌های آنلاین مختلفی را در زمینه تحلیل داده‌ها گذرانده‌ام.»

چنین پاسخی می‌تواند به مصاحبه‌کننده نشان بدهد که شما هم به نقاط ضعفتان آگاه هستید و هم به خوبی می‌توانید راه رشد خود را پیدا کنید؛ همچنین به او این پیام را می‌رسانید که فردی خودجوش هستید و برای پیشرفت در کارتان، منتظر کمک دیگران نمی‌مانید.

مطلب مرتبط: چگونه به سوالات شخصی کارفرماها در مصاحبه شغلی جواب بدهیم؟

صادق باشید و از نقاط ضعف واقعی خود صحبت کنید

فرض کنید فردی کمال‌طلب هستید و این را نقطعه ضعف خود می‌دانید. واقعیت این است که کمال‌طلبی یک نقطه ضعف واقعی نیست؛ بلکه یک الگوی اضطرابی مخرب است. فرد کمال‌گرا در کوتاه‌مدت دستاوردهایی خواهد داشت؛ اما این الگوی مخرب در درازمدت می‌تواند باعث فرسایش شغلی، کاهش کیفیت کار و عدم تحویل به موقع کارها شود. طبیعی است که چنین شرایطی به علت هزینه‌های مالی و معنوی بالا برای هیچ سازمانی دلخواه نیست.

به جای کمال‌طلبی که یک الگوی رفتاری مخرب است، از یک نقطه ضعف واقعی مثل بی‌اعتمادی حرف بزنید. بی‌اعتمادی به تیم و شک داشتن به اینکه آیا اجازه اشتباه کردن را دارید یا خیر می تواند باعث تلاش بیش از حد برای بی‌نقص بودن (کمال‌طلبی) شود. این یک نقطه ضعف واقعی است که بی‌شک می‌توان به آن غلبه کرد.

پاسخ به سوالات نقطه ضعف در مصاحبه کاری

از راه‌حل‌های خود برای مقابله با ضعف‌هایتان صحبت کنید

هیچکس از شما توقع ندارد یک‌شبه ضعف‌هایتان را شناخته و بر آن‌ها غلبه کنید؛ همه ما نقطه ضعف‌هایی داریم که برای غلبه بر آن‌ها باید هر روز تلاش کنیم. وقتی مصاحبه‌کننده از نقاط ضعف شما در مصاحبه شغلی می‌پرسد، به تلاش‌هایی که برای رفع نقاط ضعفتان کرده‌اید اشاره کنید. با ذکر این مثال‌های واقعی، کارفرما می‌فهمد که شما می‌دانید چطور باید مشکلاتتان را شناسایی و رفع کنید. از طرف دیگر ممکن است سایر اعضای تیم هم نقاط ضعف مشابهی داشته باشند؛‌ بنابراین شما به عنوان فردی که در غلبه بر ضعف‌هایتان موفق بوده‌اید، می‌توانید منبع الهام‌بخشی برای آن‌ها باشید.

رزومه ساز

خودآگاهی به ضعف‌ها و اشتیاقتان را برای کمک گرفتن از دیگران نشان دهید

خیلی اوقات غلبه بر ضعف‌ها به تنهایی امکان‌پذیر نیست و باید از دیگران هم در این مسیر کمک گرفت. درخواست کمک از مدیر یا سایر اعضای تیم نشان‌دهنده مهارت خودآگاهی و تدبیر شما است؛ یعنی دو مهارتی که یادگیری آن‌ها سخت اما باارزش است. این مهارت به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که شما برای رفع نقاط ضعف خود حاضر هستید از دیگران هم کمک بگیرید.

حتماً در شغل‌های قبلی، مواردی وجود داشته که در آن‌ها ضعف داشته و برای حل آن‌ها از مدیر و همکارانتان کمک گرفته‌اید. برای اینکه به کارفرما مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله خود را نشان دهید، می‌توانید درباره این تجربیات خود صحبت کنید.

نه مغرور باشید و نه خود را دست کم بگیرید

یک نکته مهم هنگام پاسخ به سوالات نقطه ضعف در مصاحبه شغلی، از دست ندادن اعتماد به نفس و دست کم نگرفتن خود است. همانطور که گفتیم گاهی هدف از پرسیدن چنین سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی، سنجیدن اعتماد به نفس افراد است. اما اگر اعتماد به نفستان کم است باید چکار کنید؟

اولین توصیه ما به شما این است که با خودتان صادق باشید؛ تنها وقتی که با خودتان صداقت داشته باشید می‌توانید نقطه ضعف‌هایتان را بشناسید. بعد از شناخت نقطه ضعف‌ها، اجازه دهید کارفرما هم بداند که شما اعتماد به نفس کافی را برای پذیرش ضعف‌هایتان دارا هستید. تا زمانی که برای رشد و توسعه فردی خود تلاش می کنید، دلیلی برای احساس خجالت بابت نقص‌هایتان وجود ندارد.

مطلب مرتبط: در مصاحبه‌ی استخدامی چطور درباره‌ی دستمزد رایزنی کنیم؟

بهترین جواب‌ها برای سوال «نقطه ضعف شما چیست»

پیش از آنکه از ضعف‌هایتان با کارفرما صحبت کنید، به جواب سوال نقطه ضعف شما چیست؟ خوب فکر کنید و خود را برای پاسخگویی آماده کنید. در ادامه این مقاله، هفت مثال از ضعف‌های رایج کارجویان و نحوه صحبت کردن درباره آن‌ها را آورده‌ایم. این ضعف‌ها عبارتند از:

  1. صبر نداشتن
  2. نظم نداشتن
  3. تفویض اختیار
  4. کمرویی و تعارف
  5. صراحت و رک‌گویی
  6. صحبت کردن در جمع
  7. ضعف در تحلیل داده

صبر نداشتن

اگر نقطه ضعف شما صبر نداشتن است، می‌توانید اینگونه درباره آن صحبت کنید:

«من فرد خودکفایی هستم و این باعث شده در کار تیمی صبر کمی داشته باشم. اعتماد به دیگران و کمک گرفتن از آن‌ها برای تکمیل وظایفم برایم سخت است؛ به همین دلیل همیشه وارد موقعیت‌های شغلی شده‌ام که وابستگی کمتری به دیگران داشته باشند. با اینحال، تلاش کرده‌ام با شرکت در کارگاه‌های تیم‌سازی به این ضعفم غلبه کنم. با اینکه در کارها به صورت مستقل عمل می‌کنم، اما در مواردی که لازم باشد، به همکارانم اعتماد کرده و از آن‌ها کمک می‌گیرم.»

از آنجا که ضعف «صبر نداشتن در کار تیمی» نمی‌تواند مانع عملکرد خوب شما در کاری شود که ماهیت تیمی ندارد، چنین پاسخی مناسب به نظر می‌رسد. همچنین به کارفرما نشان می‌دهد که شما برای غلبه بر ضعف‌هایتان استراتژی دارید که این خود یک نقطه قوت مهم است.

نظم نداشتن

اگر از جمله افرادی هستید که نظم را در بی‌نظمی پیدا می‌کنند، به این سوال اینطور پاسخ دهید:

«منظم بودن برای من سخت است و همیشه پشت یک میز کار شلوغ و دسکتاپی پر از فایل‌های مختلف دیده می‌شوم. با اینکه این ضعف هیچوقت روی عملکردم تاثیر نداشته است، اما تلاش کرده‌ام زمانی را به نظم بخشیدن به فضای فیزیکی کار و فایل‌های کامپیوتری اختصاص دهم و تاثیر آن را روی بهتر شدن نتیجه کارم مشاهده کرده‌ام.»

خیلی از افراد میز کارهای شلوغی دارند؛ به همین دلیل چنین پاسخی برای مصاحبه‌کننده قابل درک است و از طرفی می‌تواند بفهمد که ضعف شما، به‌سادگی قابل حل است. اشاره به این نکته که بی‌نظمی محیط فیزیکی در انجام کارهایتان اختلال ایجاد نمی‌کند، اما نظم باعث ایجاد بهبود در عملکردتان می‌شود بسیار مهم است. برای اینکه تاثیر بهتری روی مصاحبه‌کننده بگذارید و به او بفهمانید که فردی خودآگاه و بالغ هستید، می‌توانید از کارهایی که برای نظم بخشیدن به کارها و رشد فردی انجام داده‌اید صحبت کنید.

بهترین پاسخ برای سوال نقطه ضعف شما چیست

تفویض اختیار

اعتماد به دیگران و تفویض اختیار برای خیلی افراد سخت است. اگر شما هم این ضعف را در خود می‌بینید، به این سوال اینگونه پاسخ دهید:

«من فردی متکی به خود هستم و گاهی که فکر می‌کنم خودم می توانم کارها را به اتمام برسانم، تفویض مسئولیت‌ها به دیگران برایم دشوار می‌شود. با اینحال در شغل قبلی که به عنوان مدیر فعالیت می‌کردم، تفویض اختیارات برای من به یک ضرورت تبدیل شد. برای اینکه بتوانم روی انجام صحیح امور توسط دیگران کنترل نسبی داشته باشم، از یک نرم‌افزار مدیریت پروژه برای پیگیری کارهای انجام شده استفاده کردم. این نرم‌افزار به من کمک کرد تا به ضعف خود در تفویض اختیار غلبه کنم.»

این پاسخ به مصاحبه‌کننده ثابت می‌کند شما توانایی کسب مهارت‌های لازم و انعطاف لازم را برای موقعیت‌های شغلی مختلف دارا هستید. از طرف دیگر، اشاره به استراتژی‌های به کار گرفته شده برای موفقیت در شغل قبلی نشا‌ن‌دهنده مهارت‌های رهبری شما است.

کمرویی و تعارف

تعارف کردن، کمرویی و بیان نکردن واقعیت‌ها در فرهنگ ما بسیار رایج است. اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌ترسید با انتقاد کردن به احساسات دیگران لطمه وارد کنید، می‌توانید به سوالات مربوط به نقطه ضعف اینطور پاسخ دهید:

«معمولاً وقتی باید به همکاران یا مدیرانم بازخورد بدهم، در دام تعارف و کمرویی می‌افتم؛ چرا که می‌ترسم با این کار، احساسات آن‌ها را جریحه‌دار کنم. با اینحال در شغل قبلی‌ام، یکی از همکاران از من خواست نوشته‌هایش را بخوانم و به او بازخورد بدهم. طی این تجربه یاد گرفتم که بازخورد دادن اگر به شکل صحیح انجام شود، می‌تواند برای هر دو طرف مفید باشد. از آن زمان به بعد، بازخورد دادن برایم ساده‌تر شد و فهمیدم می‌توانم از حس دلسوزی‌ام در جهت رشد همکارانم استفاده کنم.»

توضیح دادن درباره راهکارهای تبدیل تقطه ضعف به نقطه قوت می‌تواند جلسه مصاحبه را با موفقیت پیش ببرد. معمولاً کمرویی و حجب و حیا در محیط کار (به ویژه برای مشاغلی که نیاز به بازخورد دادن مداوم دارند) یک نقطه ضعف است. در این شرایط باید بتوانید توانایی خود را در تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت به کارفرما نشان دهید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

صراحت و رک‌گویی

در نقطه مقابل افرادی که نمی‌توانند به دیگران بازخورد بدهند، افراد رک‌گو و صریح قرار دارند.

«صراحت بیان سال‌ها به من در نقش مدیر تیم‌ها کمک کرده است؛ چرا که به کمک این قابلیت توانسته‌ام کارها را به‌خوبی پیش ببرم و افراد دیگر هم به دلیل صداقتم از من قدردانی کرده‌اند. با اینحال می‌دانم که رک‌گویی بیش از حد هنگام دادن بازخورد برای کارمندان خوشایند نیست. برای اینکه به این مشکل غلبه کنم، تلاش کرده‌ام حس دلسوزی را در خود تقویت کنم و ارتباطات عمیق‌تری را با اعضای تیم بسازم. همچنین در یک دوره آنلاین رهبری شرکت کرده‌ام و از اساتید برای تقویت مهارت‌های خود در بازخورد دادن کمک گرفته‌ام.»

گاهی برخی ویژگی‌‌های شخصیتی می‌توانند به شما در زمینه‌های خاصی از زندگی کمک کنند و در زمینه‌های دیگر مانع موفقیتتان شوند. به‌هرحال، هنگام پاسخ به سوالات مصاحبه شغلی باید بتوانید توانایی خود را در تشخیص ویژگی‌های شخصیتی که با شغلتان تداخل ایجاد می‌کنند نشان دهید. در مثالی که بررسی کردیم، ابتدا به جنبه مثبت ویژگی شخصیتی خود (مثل رک‌گویی) اشاره می‌کنید؛ سپس به این موضوع اشاره می‌کنید که از جنبه منفی آن هم آگاه هستید و درباره فعالیت‌هایی که برای رفع این مشکل انجام داده‌اید صحبت می کنید. آگاهی شما از بخش‌های تاریک شخصیتتان نشان‌دهنده هوش عاطفی بالا و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تیم لیدر خوب است.

ضعف‌های افراد در ارتباطات تیمی

صحبت کردن در جمع

خیلی‌ها از صحبت کردن در جمع واهمه دارند؛ اما در خیلی از موقعیت‌های شغلی نمی‌توان از صحبت کردن اجتناب کرد. پس وقتی مصاحبه‌کننده درباره نقاط ضعفتان می‌پرسد، چطور باید پاسخ مناسبی به او بدهید؟

«صحبت کردن در جمع به من حس اضطراب می‌دهد. من یک طراح وب هستم و چندان نیازی به صحبت کردن در میان جمعیت ندارم؛ با اینحال می‌دانم که این مهارت، به‌خصوص در جلسات کاری که می‌خواهم نظرم را بیان کنم بسیار مهم است. برای غلبه بر این ضعف، با مدیرم صحبت کردم و او پیشنهاد داد که در تمام جلسات کاری چند دقیقه درباره تاریخ تحویل، تقویم زمانی، مشتریان و اهداف پروژه‌های طراحی وب صحبت کنم. این تمرین به ایجاد آرامش در من کمک کرد و توانستم از صحبت میان جمع به عنوان فرصتی برای کمک به بهبود کار سایر همکارانم استفاده کنم.»

در این مثال خاص، شما به مهارتی اشاره می‌کنید که شاید در موقعیت شغلی شما چندان مهم نبوده اما برای بهبود آن تلاش کرده‌اید. این موضوع نشان‌دهنده اشتیاق شما به رفع نیازهای سازمان بوده و می‌تواند برای مصاحبه‌کننده تحسین‌برانگیز باشد. همچنین کمک گرفتن از مدیر برای رفع نقاط ضعف به صورت خودجوش نشان‌دهنده جاه‌طلبی و حرفه‌ای بودن شما است.

ضعف در تحلیل داده

افراد زیادی هستند که چندان با اعداد و تحلیل داده‌ها میانه خوبی ندارند؛ با اینحال همه شغل‌ها تا حدی با اعداد سروکار دارند.

«من در زمینه ریاضیات و تحلیل داده‌ها خیلی قوی نیستم؛ اما می‌دانم که این ضعف می‌تواند مانع از پیشرفت من در مسیر شغلی‌ام به عنوان نویسنده محتوا شود. در شغل قبلی من جلسات ماهانه‌ای با مدیر سئو داشتم و با هم درباره تحلیل داده‌ها و آمار نمایش مطالب صحبت می‌کردیم. همچنین اخیراً دوره آنلاین «گوگل آنالیتیکس» را گذرانده‌ام که به من در درک بهتر آمار نمایش مطالب کمک کرده است.»

در این مثال، شما علاقه خود را به رشد و یادگیری مهارت‌های فراتر از شرح شغلتان با هدف رشد سازمان نشان می‌دهید. این ذهنیت (اولویت قرار دادن رشد سازمان)‌ در جلسه مصاحبه شغلی به کارفرما نشان می‌دهد که شما برای سازمان فرد ارزشمندی هستید و برای درک و رفع نیازهای کلی آن تلاش می‌کنید.

صداقت، رمز موفقیت در جلسات مصاحبه

در مصاحبه چگونه صحبت کنیم؟ این سوالی است که ذهن کارجویان را همیشه درگیر می کند. به خصوص وقتی پای سوالات مربوط به نقاط ضعف در مصاحبه شغلی به میان می‌آید، اینکه در مصاحبه کاری چگونه رفتار کنیم اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. اینکه شما در صحبت کردن میان جمع یا تحلیل آماری ضعف دارید مهم نیست؛ آنچه که اهمیت بالاتری دارد و برای کارفرماها ارزشمند است، پذیرش این ضعف‌ها، اشتیاق برای بهبود آن‌ها، شرکت در دوره‌های آموزشی و کمک گرفتن از دیگران در این مسیر است. به خاطر داشته باشید که همه ما ضعف‌هایی داریم و هیچکس بی‌نقص نیست. آنچه شما به عنوان ضعف می‌شناسید، ممکن است در برخی جنبه‌های زندگی به عنوان نقطه قوت عمل کند.

در سایت کاریابی جاب ویژن می‌توانید موقعیت‌های شغلی مربوط به حوزه کاری خود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از رزومه‌ساز آنلاین، رزومه‌ای با قالب استاندارد ساخته و برای کارفرماها ارسال کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید مصاحبه‌های شغلی موفقی را پشت سر بگذارید.

منبع: Hubspot

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه