چطور به سوالات شخصی کارفرماها در مصاحبه استخدامی پاسخ بدهیم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 4دقیقه
چطور به سوالات شخصی کارفرماها در مصاحبه استخدامی پاسخ بدهیم؟

مصاحبه استخدامی به اندازه کافی برای کارجویان استرس‌زا است، اما گاهی افراد متقاضی کار با سوالات نامناسب و شخصی هم مواجه می‌شوند. پاسخگویی به برخی از سوالات در محیط کار احساس ناخوشایندی برای ما ایجاد می‌کند. به همین خاطر باید در مصاحبه شغلی کاملا هوشیار باشیم و با جواب‌های ظریف و سنجیده، این احساس ناخوشایند را از بین ببریم.

استخدام

در این مطلب از سایت استخدام جاب ویژن قصد داریم بعضی از سوالات شخصی کارفرماها در مصاحبه استخدامی را معرفی کرده و نحوه پاسخگویی به آن‌ها را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

چالش سوالات شخصی در محیط کار

بعضی اوقات با کارفرماها یا مدیرانی در مصاحبه شغلی و استخدامی مواجه می‌شویم که تخصصی در منابع انسانی ندارند. آن‌ها فقط به دنبال جذب افرادی با استعداد در تیم خود هستند. به همین خاطر ممکن است در مصاحبه شغلی سوالاتی نامناسب و شخصی از شما بپرسند که تناسبی با محیط کار ندارد.

پنج نمونه از سوالات نامناسب و شخصی که در محیط کار و مصاحبه استخدام پرسیده می‌شوند عبارت هستند از:

آیا می‌توانید مانند کارمندان جوان ما، ساعات زیادی را در شرکت کار کنید؟

سوالات نامناسب در مصاحبه شغلی

چرا نامناسب است: هر سوالی که به سن، نژاد، ملیت، جنسیت، مذهب، وضعیت تأهل و تمایلات جنسی شما مربوط باشد در دسته سوالات شخصی قرار می‌گیرند.

نحوه‌ی پاسخگویی: اگر کارفرما یا رئیستان درباره سن شما سوال کند از نظر قانون مشکلی وجود ندارد. همینطور کارشناسان جستجوی شغل در دنیا معتقدند که: «مدیر بخش استخدامی می‌تواند از کارجو درباره‌ی حجم کاری و توانایی رسیدگی به برنامه‌ها و پروژه‌های گوناگون سوال کند.» بنابراین برای جواب دادن به این نوع از سوالات کافی است بخش مربوط به سن را کنار بگذارید و نظرتان را درباره‌ی نحوه‌ی کار، سابقه کاریتان در شرکت‌های قبلی، توانایی خود در اجرای برنامه‌های گوناگون و همزمان بگویید. با جزئیات توضیح دهید که چطور از پس چالش‌های شغلتان برمی‌آیید. اما اگر ساعات طولانی کار در محیط کار مدنظرتان نیست، لزومی ندارد این پست شغلی را قبول کنید.

با توجه به شرایط خانوادگی‌تان آیا یک برنامه کاری منعطف می‌خواهید؟ قصد دارید بچه‌دار شوید؟

سوالات شخصی در یک مصاحبه استخدامی

چرا نامناسب است: اگر کارفرما سوالی درباره‌ی شرایط خانوادگی‌تان می‌پرسید باید کاملا ساده و بدون تکلف باشد. اما هنوز هم به خاطر وجود کارفرمایان متعصب، اغلب خانم‌ها با چنین سوالاتی در محیط کار و مصاحبه شغلی خود مواجه می‌شوند.

نحوه‌ی پاسخگویی: مؤدبانه‌ترین روش برای پاسخ به سوالات مربوط به کودکان یا فرزندآوری این است که بگویید می‌توانید بین محیط کاری و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنید و از عهده تمامی وظایف شغلی خود برمی‌آیید. البته می‌توانید از جواب دادن به چنین سوالاتی طفره بروید ولی جواب بالا راهکاری دیپلماتیک برای مقابله با رئیس یا کارفرمای متعصب است.

شاید هم مصاحبه‌کننده از روی ناآگاهی چنین سوال شخصی پرسیده باشد، بنابراین بهتر است که با جوابی دیپلماتیک، جو مصاحبه شغلی را همچنان مثبت نگهدارید.

مطلب مرتبط: در جلسه مصاحبه چگونه ظاهر شویم؟

اهل کجا هستید؟

تبعیض در مصاحبه استخدامی

چرا نامناسب است: این سوال معذب‌کننده و کاملا غیرضروری است. ضمن اینکه دسته‌بندی کردن افراد بر اساس محل تولد یا شهر سکونتشان نوعی رفتار تبعیض‌آمیز محسوب می‌شود.

نحوه‌ی پاسخگویی: اغلب مصاحبه‌کننده‌ها به صورت ناآگاهانه چنین سوال ناخوشایندی را مطرح می‌کنند. حتی تصور می‌کنند با پرسیدن آن می‌توانند گفتگویی دوستانه‌تر داشته باشند. تصمیم با شما است که چطور به این سوال پاسخ دهید. می‌توانید از پاسخی مبهم کمک بگیرید؛ مثلا بگویید: «در شهرهای زیادی زندگی کردم و چند سالی است که ساکن تهران هستم.»

اما بعد از اتمام مصاحبه شغلی، زمانی را برای فکر کردن اختصاص دهید. آیا پرسش رئیس یا کارفرمایتان مغرضانه بود؟ آیا واقعا می‌خواهید برای آن‌ها کار کنید؟

لینک مرتبط: استخدام بدون سابقه کار

درباره ناتوانی‌تان برایم توضیح دهید؟ چطور و چه زمانی اتفاق افتاد؟

سوالات خصوصی در مصاحبه استخدامی

چرا نامناسب است: این موضوع کاملا شخصی است. ضمن اینکه اگر فرد متقاضی کار توانایی‌های روحی و جسمی مناسب برای سمت شغلی پیشنهادی را داشته باشد، میزان و نوع معلولیت او اهمیتی در روند کاری نخواهد داشت. همچنین پرسیدن هر سوالی درباره معلولیت افراد، رفتاری تبعیض‌آمیز به شمار می‌رود.

نحوه‌ی پاسخگویی:  اگر شما هم با این سوال مواجه شدید، می‌توانید اینطور پاسخ دهید: «فکر می‌کنم می‌خواهید بدانید؛ آیا می‌توانم با توجه به معلولیتم وظایف شغلی شرکت را به خوبی انجام دهم یا خیر؟ من به کارم متعهد هستم و از هر فرصتی برای پیشبرد اهداف پروژه و شرکت استفاده می‌کنم.»

در مواجه با سوالات شخصی، مناظره‌های تلویزیونی سیاستمداران را به خاطر بیاورید. ابتدا کمی سوال را بچرخانید و بعد به سوال خودتان جواب بدهید. اما اگر سوالات آینده کارفرما یا رئیستان با تمرکز روی معلولیت‌هایتان پرسیده شد، بهتر است روی تصمیمتان برای دریافت این سمت شغلی تجدید نظر کنید. کسی که در اولین برخورد چنین رفتاری از خود به نمایش می‌گذارد، احتمالا در محیط کار باید منتظر واکنش‌های ناشایسته‌تری از او باشید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

ما با افراد سطح بالایی در این شرکت سرو کار داریم آیا می‌توانید با ظاهر و استایلی مناسب در محیط کار حاضر شوید؟

سوالات نامناسب در مصاحبه استخدامی

چرا نامناسب است: سوالات شخصی تنها به سن و نژاد یا جنسیت ختم نمی‌شوند، گاهی سطح رفاه زندگی شخصی و وضعیت اقتصادی شما هم دست‌آویزی برای تبعیض می‌شود.

نحوه‌ی پاسخگویی: یکی از بخش‌های مهم مصاحبه شغلی که شاید کمتر به آن توجه می‌کنیم، درباره‌ی ظاهر ما است. اغلب افراد بر اساس ظاهر داوری می‌شوند. سعی کنید برای حضور در مصاحبه شغلی، لباس و ظاهری متناسب با محیط کاری داشته باشید تا مدیر یا رئیستان در برخورد اول بتواند با شما و ظاهرتان ارتباط برقرار کند. اما اگر از بخت بد مخاطب این سوال قرار گرفتید، اینطور پاسخ دهید: «یکی از نقاط قوتم در سابقه کاری، مراوده با افراد گوناگون و همکاری با تیم‌های مختلف است. با توجه به مهارت و تجربه‌ام مطمئنم که می‌توانم مسئولیتم را با موفقیت انجام دهم».

مطلب مرتبط: در مصاحبه شغلی چطور به سوال «بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست» پاسخ دهیم؟

حرف آخر

اگر به عنوان کارجو در مصاحبه شغلی شرکت کرده باشید حتما می‌دانید که اصلاح کردن سوالات رئیس یا کارفرما در آن زمان تا چه اندازه چالش‌برانگیز و سخت است. از طرف دیگر خودداری از پاسخگویی هم روش درستی برای مواجه با چنین سوالاتی نیست.

بهترین سلاح شما به عنوان یک متقاضی کار، حفظ آرامش و تمرکز روی ارزیابی مصاحبه استخدامی است. با بررسی نوع سوالاتی که در مصاحبه شغلی می‌شنوید، می‌توانید محیط کاری و فرهنگ حاکم در شرکت را بسنجید. آیا این محیط کار برایتان مناسب است؟

شما هم به اندازه رئیس یا کارفرمایتان می‌توانید از مصاحبه شغلی برای انتخاب و بررسی شغل آینده خود استفاده کنید.

منابع:

www.thebalancecareers.com

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه