استخدام برنامه نویس اپلیکیشن چه شرایطی دارد و حقوق آن در ایران چقدر است؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 8دقیقه
استخدام برنامه نویس اپلیکیشن چه شرایطی دارد و حقوق آن در ایران چقدر است؟

حوزه برنامه‌نویسی بسیار گسترده‌ است و شاخه‌های زیادی دارد. برنامه‌نویسان معمولاً هسته اصلی تجارت‌های الکترونیک و سایر کسب‌و‌کارها هستند. دراین‌بین، یکی از شاخه‌های مهم حوزه برنامه‌نویسی، برنامه ‌نویس اپلیکیشن است؛ به‌طوری‌که آگهی‌های استخدام برنامه نویس اپلیکیشن امروزه به تعداد زیادی وجود دارند. در حقیقت این برنامه نویسان، تمام برنامه‌هایی را که روزانه توسط موبایل یا کامپیوتر و لب تاپ خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم، توسعه داده‌اند.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

برنامه‌نویسان اپلیکیشن به‌عنوان بخشی از یک یا چند تیم کار می‌کنند و وظیفه آن‌ها شامل یک فرایند بسیار منظم و کامل است. در این مطلب، ابتدا در مورد برنامه ‌نویسی اپلیکیشن صحبت خواهیم کرد. سپس وظایف یک برنامه نویس اپلیکیشن را توضیح داده و مسیر شغلی آن را به‌طور کامل شرح می‌دهیم. بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید برای محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین خود از ماشین حساب حقوق جاب ویژن کمک بگیرید.

برنامه نویسی اپلیکیشن چیست و برنامه نویسان اپلیکیشن چه کسانی هستند؟

برنامه نویس اپلیکیشن کیست؟

اپلیکیشن یک برنامه جامع و مستقل است که عملکرد خاصی را مستقیماً برای کاربر انجام می‌دهد و به زبان ساده، برنامه نویسان اپلیکیشن، کد نرم‌افزارهایی را که در رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی اجرا می‌شوند، می‌نویسند.

آن‌ها با نوشتن کدهایی که بدون خطا، قابل‌استفاده و مقیاس‌پذیر است، برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری را توسعه می‌دهند و آن‌ها را آزمایش و ارزیابی می‌کنند. همچنین اپلیکیشن‌ها را تغییر داده و بهبود می‌دهند تا مناسب استفاده‌ی کاربر شوند. سایر وظایف ممکن است شامل تعامل با مشتریان برای اطلاع از نیاز آن‌ها، آماده‌سازی نرم‌افزارها و آموزش به کاربران باشد.

تحصیلات موردنیاز برای استخدام برنامه نویس اپلیکیشن

اغلب برنامه‌نویسان اپلیکیشن حداقل مدرک لیسانس در رشته علوم کامپیوتر یا IT دارند؛ اما مهارت‌های یک برنامه‌نویس بیشتر از تحصیلات او اهمیت دارد و کارفرمایان اغلب در هنگام استخدام برنامه نویس اپلیکیشن، به توانمندی‌های کارجویان توجه بیشتری می‌کنند. یک برنامه نویس اپلیکیشن باید با نرم‌افزارهای مختلف و زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا آشنا باشد و دانش الگوریتمی خوبی نیز داشته باشد.

وظایف و مسئولیت‌های یک برنامه نویس اپلیکیشن

معمولاً شرح وظایف این برنامه نویسان، در آگهی‌های استخدام برنامه نویس اپلیکیشن ذکر می‌شود که شما با بررسی هرکدام از آن‌ها می‌توانید به وظایف اصلی یک برنامه نویس اپلیکیشن که معمولاً تمرکز اصلی کارفرمایان است، پی ببرید. در ادامه به چند وظیفه مهم که در اکثر آگهی‌های استخدام مشترک هستند، اشاره کرده‌ایم.

برنامه نویسان اپلیکیشن، کدهای برنامه‌ریزی‌شده‌ای را که در دستورالعمل‌ها و مشخصات فنی نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها ذکر شده، نوشته و نگهداری می‌کنند. همچنین وظایف اصلی یک برنامه نویس اپلیکیشن عبارت است از:

  • نوشتن و نگهداری کدهای اپلیکیشن مشخص‌شده در دستورالعمل‌ها
  • بازسازی یا توسعه برنامه‌های موجود برای افزایش کارایی یا سازگاری با نیازهای جدید کاربران
  • اجرای آزمایشی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری برای تأیید عملکرد مناسب آن‌ها
  • جمع‌آوری و نوشتن اسناد توسعه اپلیکیشن‌ها
  • شناسایی مشکلات فنی، فرآیندها و راه‌حل‌ها

زبان‌های مناسب برنامه نویسی اپلیکیشن

زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن

زبان‌های برنامه‌نویسی برای اپلیکیشن‌ها، بستگی به سیستم‌عاملی دارد که در آن اجرا می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، زبان برنامه نویس اپلیکیشن موبایل با برنامه‌نویس نرم‌افزارهای دسکتاپ، تفاوت‌هایی دارد. البته برخی از این زبان‌ها نیز مشترک هستند. در ادامه، این دسته‌بندی‌ها را شرح داده و زبان مناسب هرکدام را معرفی می‌کنیم.

زبان‌های برنامه نویسی مناسب برای نرم‌افزارهای دسکتاپ

  • #C: سی شارپ زبان برنامه نویسی مدرن و شی‌ءگرا است که توسط شرکت مایکروسافت طراحی و توسعه ‌یافته است. اگرچه این زبان ریشه در خانواده C دارد؛ اما کار کردن با آن برای برنامه نویسان جاوا و جاوا اسکریپت نیز راحت خواهد بود.
  • ++C: این زبان به‌عنوان زبانی شی‌ءگرا، کنترل خوبی بر منابع و حافظه سیستم در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. یک برنامه نویس اپلیکیشن می‌تواند از ++C نه‌تنها برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ بلکه برای سیستم‌ها، مرورگرها، بازی‌ها و بسیاری موارد دیگر استفاده کند.
  • پایتون: یک زبان برنامه نویسی شی‌ءگرا است که نیازی به نوشتن خطوط طولانی کد برای اجرا ندارد و بسیار انعطاف‌پذیر است که این موضوع به برنامه نویس اپلیکیشن اجازه می‌دهد برنامه‌ها را به روشی آسان و ایمن ایجاد کند.
  • جاوا: یک زبان برنامه نویسی شی‌ءگرا و مبتنی بر کلاس است که وابستگی‌های پیاده‌سازی کمی نیز دارد. برنامه‌نویسی اپلیکیشن با پایتون بسیار راحت است و به برنامه نویس اجازه می‌دهد تا کدهایی را بنویسد که قابل استفاده در هرجایی باشند.
  • جاوا اسکریپت: JS یک زبان برنامه نویسی پویا و شی‌ءگرا است و علیرغم اینکه به‌عنوان زبان برنامه نویسی اپلیکیشن تحت وب شناخته شده است، سیستم‌عامل‌های دیگری نیز از آن استفاده می‌کنند.
  • PHP: این زبان یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که برای مدیریت محتوای پویا و پایگاه‌های داده استفاده می‌شود. همچنین وردپرس و فیس‌بوک نیز با این زبان توسعه یافته‌اند.
  • GO: این زبان یک زبان برنامه نویسی منبع باز، کاربردی و شی‌ءگرا است که توسط شرکت گوگل توسعه یافته است. سینتکس‌های آن مشابه زبان C است؛ اما ویژگی‌های بهتری مانند ایمنی حافظه دارد. Go طراحی یک برنامه دستکتاپ کارآمد را برای مک و ویندوز آسان‌تر می‌کند.

رزومه ساز

زبان‌های برنامه نویسی اپلیکیشن برای سیستم‌عامل اندروید

  • جاوا
  • Kotlin
  • ++C
  • #C
  • پایتون
  • Corona
  • HTML، CSS و جاوا اسکریپت

زبان‌های برنامه نویسی اپلیکیشن برای سیستم‌عامل ios

  • Swift
  • Objective-C
  • #C
  • HTML5
  • جاوا
  • React Native
  • Flutter

برای مشاهده آگهی‌های استخدام mobile developer کلیک کنید.

حقوق برنامه نویس اپلیکیشن در ایران

حقوق یک برنامه نویس اپلیکیشن در ایران به عوامل مختلفی مانند سطح ارشدیت، شهر محل کار، میزان تحصیلات و سابقه کار و توانمندی‌های فردی بستگی دارد. بر اساس گزارش افزایش حقوق 1400 که در سایت جاب ویژن منتشر شده، حقوق برنامه نویسان اپلیکیشن اندروید، ios و cross platform در سطوح مختلف ارشدیت و شهرهای مختلف ایران بررسی شده است. در جدول‌های زیر خلاصه‌ای از این گزارش را برای شما آورده‌ایم.
قابل‌ذکر است که به دلیل کم بودن داده‌های آماری در برخی از قسمت‌های جدول، حقوق به‌صورت کلی بیان شده است.

برنامه نویس اندروید:

شهر سطح جونیور (Junior) سطح متوسط (Mid-level) سطح ارشد (Senior)
تهران 4/6 میلیون تومان 7/4 میلیون تومان 11/7 میلیون تومان
شهرهای بزرگ (اهواز، کرج، شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان) 4/4 میلیون تومان 6/3 میلیون تومان
شهرهای کوچک 4/4 میلیون تومان

برنامه‌نویس cross platform:

شهر سطح جونیور و متوسط سطح ارشد
تهران 6/9 میلیون تومان 12 میلیون تومان
شهرهای بزرگ (اهواز، کرج، شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان) 6/5 میلیون تومان

برنامه‌نویس ios: میانگین حقوق این برنامه نویسان در شهر تهران برای هر سه سطح 10/3 میلیون تومان است و 5 درصد این افراد، حقوقی بالاتر از 18/4 میلیون تومان در ایران دریافت می‌کنند.

مطلب مرتبط: مطالعه راهنمای استخدام برنامه نویس موبایل؛ از شرایط استخدام تا حقوق و دستمزد

چگونه یک برنامه نویس اپلیکیشن موفق شویم؟

چگونه یک برنامه نویس اپلیکیشن موفق شویم؟

مسیر شغلی برنامه نویسی معمولاً مزیت‌های زیادی ازجمله فرصت‌های شغلی با حقوق مناسب و رضایت شغلی بالا دارد. اگر شما هم قصد شروع یا ادامه این مسیر را دارید، خوب است تا با جزئیات آن به‌خوبی آشنا شوید. در ادامه به مراحلی که باید برای پیشرفت شغلی به‌عنوان یک برنامه نویس اپلیکیشن طی کنید، اشاره کرده‌ایم.

تحصیلات و آموزش‌های موردنیاز را کسب کنید

به‌عنوان یک برنامه نویس اپلیکیشن، تحصیلات دانشگاهی و حداقل مدرک لیسانس رشته نرم‌افزار یا رشته‌های دیگر مرتبط دیگر، در رزومه شما مزیت محسوب می‌شوند. درست است که مهارت‌های برنامه‌نویس مهم‌تر است؛ اما اگر شما در هنگام مصاحبه شغلی با شخص دیگری در حال رقابت باشید و مهارت‌های شما در یک سطح باشد، به‌احتمال‌زیاد هرکدام که تحصیلات بالاتری دارند، انتخاب می‌شوند.

علاوه‌بر‌این، دوره‌های آموزشی بسیاری وجود دارند که می‌توانند در تقویت توانمندی‌های شما مؤثر باشند. همچنین آن‌ها در انتهای دوره مدرک آموزشی به شما اهدا می‌کنند که هنگام استخدام برنامه نویس اپلیکیشن برای کارفرمایان نکته مثبت محسوب می‌شود.

یک زبان برنامه نویسی مناسب برای یادگیری انتخاب کنید

بسیاری از برنامه‌نویسان به دلیل وجود زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی، در انتخاب یک زبان مشخص گیج می‌شوند. زبان‌های رایج برنامه‌نویسی اپلیکیشن، جاوا، PHP، پایتون و ++C هستند و بهتر است از همان ابتدا یک زبان را از بین آن‌ها انتخاب کرده و به آن مسلط شوید. سپس وقتی به آن زبان تسلط کافی پیدا کردید، سراغ زبان دیگری بروید و دانش خود را گسترده‌تر کنید.

با یادگیری زبان‌های مختلف و تسلط روی هرکدام از آن‌ها، برای استخدام برنامه نویس اپلیکیشن شانس بالاتری خواهید داشت.

تمرین کنید

تمرین کردن یکی از روش‌های مؤثر در یادگیری است. تمرین باعث می‌شود تا چیزهایی را که یاد گرفته‌اید در حافظه‌تان ماندگار شوند و توانایی شما را نیز بهبود می‌بخشد.

از برنامه نویسان دیگر کمک بگیرید

یادگیری اصول برنامه نویسی اپلیکیشن کار راحتی نیست و گاهی اوقات بهتر است از برنامه‌نویسانی که در سطح بالاتری از شما قرار دارند، کمک بگیرید. همچنین می‌توانید سایت‌های آنلاینی را مانند Stack Overflow و Hacker News امتحان کنید. این سایت‌ها، بستر مناسبی برای ارتباط برنامه‌نویسان با یکدیگر ارائه می‌دهند؛ به‌طوری‌که آن‌ها می‌توانند به یکدیگر در حل مشکلات کمک می‌کنند.

مهارت‌های ریاضی خود را تقویت کنید

برنامه‌نویسان اپلیکیشن معمولاً از ریاضیات برای ایجاد الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که در توسعه نرم‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل شما باید مقداری از وقت خود را برای تقویت مهارت‌های ریاضی مخصوصاً حساب و آمار صرف کنید؛ زیرا آن‌ها کاربردی‌ترین شاخه ریاضیات در توسعه اپلیکیشن هستند.

پروژه عملی انجام دهید

بهترین راه برای آنکه متوجه شدید آیا برای شغل برنامه‌ نویس اپلیکیشن آماده هستید یا خیر، طراحی و ساخت یک اپلیکیشن است. این کار به شما کمک می‌کند نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای بهبود آن‌ها اقدام کنید. همچنین این پروژه‌های عملی می‌توانند به‌عنوان نمونه کار در رزومه شما قرار بگیرند.

فرصت‌های شغلی مناسب را جستجو کنید

توسعه اپلیکیشن موبایل و دستکتاپ، حوزه‌ای است که به‌سرعت در حال رشد است و فرصت‌های شغلی زیادی برای کارجویان فراهم می‌آورد. به همین دلیل همیشه در حال جستجوی موقعیت‌های شغلی مناسب باشید و آگهی‌های استخدام زیادی را بررسی کنید تا بتوانید برای بهترین آن‌ها اقدام کنید.

برای این کار، می‌توانید به صفحه فرصت‌های شغلی سایت استخدامی جاب ویژن سری بزنید و در صورت تمایل به‌صورت رایگان برای آن‌ها رزومه خود را ارسال کنید. همچنین برای ساخت رزومه می‌توانید از رزومه ساز استخدام دوزبانه و رایگان نیز کمک بگیرید.

در انتها توجه داشته باشید که برنامه‌نویسی اپلیکیشن شغلی است که نیاز به علاقه، سخت‌کوشی، تعهد و درک عمیق زبان‌های برنامه نویسی و کامپیوتر دارد. پس می‌توان گفت که مسیر شغلی آن فراز و نشیب‌های زیادی دارد؛ اما در صورت ادامه آن به پیشرفت‌های شغلی زیادی دست خواهید یافت.

چگونه آگهی‌های استخدام برنامه نویس اپلیکیشن را پیدا کنیم؟

اغلب کارفرمایان آگهی‌های استخدام برنامه نویس اپلیکیشن را تحت عنوان آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس موبایل منتشر می‌کنند؛ به همین دلیل دو راه برای جستجوی این آگهی‌ها پیش رو دارید:

راه اول این است که برای مشاهده آگهی‌ها، به صفحه فرصت‌‌های شغلی سایت استخدام جاب ویژن رفته و از نوار جستجو در قسمت گروه شغلی، فیلتر «توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی» را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید این فرصت‌های شغلی را در شهر مدنظرتان جستجو کنید. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال آگهی استخدام برنامه نویس اپلیکیشن در شیراز هستید، از قسمت انتخاب شهر، فیلتر «تمامی شهرهای فارس» یا «(شهر موردنظر)- فارس» را انتخاب کنید.

راه دوم این است که در قسمت عنوان شغلی، برنامه نویس اپلیکیشن را تایپ کرده تا فرصت‌های استخدام آن برای شما نمایش داده شود.

فیلترهای دیگری که برای جستجوی شغلی می‌تواند به شما کمک کند در قسمت جستجوی پیشرفته قرار دارند که عبارت‌اند از:

  • سابقه کاری: در این قسمت می‌توانید میزان سابقه کاری موردنظرتان یا گزینه کارآموزی را انتخاب کنید.
  • حقوق: در این بخش، می‌توانید میزان حقوق شغل موردنظرتان را وارد کنید.
  • نوع همکاری: گزینه‌های این قسمت شامل «تمام‌وقت»، «پاره‌وقت» و «قراردادی/پروژه‌ای» است.
  • مزایا و تسهیلات: در این قسمت باید مزایای شغلی که به دنبال آن هستید مانند امکان پرداخت وام یا پورسانت و … را انتخاب کنید.
  • زمان انتشار: این بخش مربوط به زمان انتشار آگهی‌های استخدامی است که حداقل زمان آن سه روز و حداکثر آن یک ماه است.
  • سطح ارشدیت: در این بخش از سطح کارمند تا مدیر ارشد گزینه‌های متعدد وجود دارد که با توجه به میزان سطحی که در آن قرار دارید، می‌توانید یک گزینه را انتخاب کنید.
  • صنعت: در این بخش به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال فرصت‌های استخدام برنامه نویس اپلیکیشن هستید، باید گزینه «فناوری اطلاعات/نرم‌افزار و سخت‌افزار» را انتخاب کنید.
  • امکان دورکاری: در این قسمت مشاغلی که امکان کار به‌صورت دورکاری دارند را با فعال‌سازی این گزینه، مشاهده خواهید کرد.
  • نام سازمان: در این قسمت نام شرکت یا سازمانی را که به دنبال فرصت‌های استخدامی آن هستید، انتخاب کنید.

شما می‌توانید با فعال‌سازی ایمیل اطلاع‌رسانی در پروفایل شخصی خود در سایت جاب ویژن یا عضویت در کانال تلگرامی به آدرس jobvision@، از جدیدترین آگهی‌های استخدامی باخبر شوید.

جمع‌بندی

برنامه نویس اپلیکیشن یکی از شاخه‌های حوزه برنامه‌نویسی است که امروزه گسترش زیادی پیدا کرده است. برنامه نویسان اپلیکیشن مسئولیت توسعه برنامه‌های موبایل و نرم‌افزارهای کامپیوتری یا تحت وب را بر عهده دارند. زبان برنامه‌نویسی آن‌ها نیز بسته به دستگاه یا سیستم‌عاملی که اپلیکیشن در آن اجرا می‌شود، می‌تواند متغیر باشد.

حقوق برنامه نویس اپلیکیشن به عوامل مختلفی مانند سطح ارشدیت، شهر محل کار، میزان سابقه و … بستگی دارد و اغلب در ایران به دلیل استفاده بیشتر از سیستم‌عامل اندروید، بازار کار این برنامه‌نویسان رونق بهتری دارد. شما می‌توانید برای مشاهده آگهی‌های استخدام برنامه نویس موبایل و اپلیکیشن کلیک کنید.

منبع: careerizma.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه