معرفی بهترین دوره های آموزشی کورسرا برای یادگیری در تعطیلات

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 9دقیقه
معرفی بهترین دوره های آموزشی کورسرا برای یادگیری در تعطیلات

روزهای تعطیل سال مانند عید نوروز، تعطیلات تابستانی یا تعطیلات پایان هفته، بهترین فرصت برای یادگیری مهارت جدید، مطالعه کتاب‌های مفید یا دیدن فیلم‌های مطرح است. افراد بسیاری، این زمان را برای یادگیری، مناسب می‌بینند و از این فرصت برای یادگیری بهترین دوره های آموزشی استفاده می‌کنند.

انتخاب دوره‌های آموزشی برتر از میان انبوهی از دوره‌های آموزشی حضوری، آنلاین و آفلاین و از میان سایت‌ها و پلتفرم‌های مطرحی همچون یوتیوب، کورسرا، یودمی و هاب اسپات اصلا کار ساده‌ای نیست. در میان سایت‌های موجود، سایت کورسرا در سال‌های اخیر، مورد استقبال بسیاری از دانشجویان و کارجویان در سراسر دنیا قرار گرفته است.

استخدام

باتوجه به توضیحات گفته شده، در این مقاله پس از معرفی سایت کورسرا و آشنایی با این سایت، به معرفی دوره‌های آموزشی برتر این پلتفرم برای روزهای تعطیل سال خواهیم پرداخت.

کورسرا (Coursera) چیست؟

کورسرا چیست و معرفی بهترین دوره های آموزشی کورسرا

سایت کورسرا یکی از بهترین سایت‌های ارائه‌دهنده دوره های آموزشی آنلاین با مدرک معتبر محسوب می‌شود. در واقع، Coursera یک ارائه‌دهنده آموزش آنلاین است که دوره های درخواستی را از بهترین دانشگاه‌ها و موسسات در سراسر جهان ارائه می‌کند.

سایت Coursera بیش از 4300 دوره آموزشی و تخصصی را در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های آموزشی پوشش می‌دهد. از جمله این موضوعات کاربردی و پولساز می‌توان به بهترین دوره های آموزشی فنی، علوم اجتماعی، کسب‌وکار و توسعه فردی اشاره کرد.

در حال حاضر کورسرا جدیدترین دوره های آموزشی را با همکاری بیش از 200 دانشگاه برتر شامل دانشگاه‌هایی همچون استنفورد، پنسیلوانیا، هاروارد، دوک، میشیگان، جان‌هاپکینز، کلمبیا، ییل و پرینستون ارائه می‌کند. علاوه بر این، سایت Coursera برای ارائه دوره‌ها و گواهینامه‌های تخصصی مرتبط با صنعت بر روی پلتفرم خود با شرکت‌هایی مانند IBM، Google ، Amazon ، Intel ، PwC همکاری می‌کند. در حقیقت، سایت کورسرا، این سطح از استاندارد در فضای آموزش آنلاین را از طریق همکاری با این دانشگاه‌ها و موسسات پیشروی جهانی به دست آورده است.

Coursera در سال‌های اخیر رشد تصاعدی داشته است؛ به‌طوری‌که ثبت‌نام دانشجویان در دو سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. این پلتفرم با بیش از 68 میلیون دانشجو در سراسر جهان به محبوب‌ترین ارائه‌دهنده دوره‌های آموزشی آنلاین (MOOC: Massive Open Online Courses) تبدیل شده است. علاوه بر این، کورسرا پلتفرم انتخابی بیش از 2800 سازمان است که برای آموزش نیروی کار خود به آن متکی هستند.

اطلاعات آماری و نکات کلیدی این پلتفرم در زمان نگارش مقاله به شرح زیر است:

• بیش از 68 میلیون دانشجو
• بیش از 4300 دوره
• بیش از 450 دوره تخصصی
• بیش از 440 پروژه
• بیش از 30 گواهینامه حرفه‌ای
• بیش از 17 گواهینامه MasterTrack
• بیش از 20 مدرک آنلاین

گزینه‌های یادگیری Coursera؛ چگونه باید از سایت کورسرا استفاده کرد؟

چگونه باید از سایت کورسرا استفاده کرد

همان‌طور که گفته شد، کورسرا بستر جامع آنلاینی را برای دانش‌پذیران در سراسر جهان فراهم کرده است تا از طریق آن بتوانند بهترین دوره های آموزشی را با اساتید دانشگاه‌های برتر دنیا فرا بگیرند. Coursera دوره‌های آنلاینی در همه موضوعات از هنر و موسیقی گرفته تا ریاضیات، علوم کامپیوتر، ارز دیجیتال (مانند فارکس و کریپتو)، توسعه نرم‌افزار، تقویت حافظه، امور مالی و توسعه فردی، ارائه می‌کند.

دوره‌های کورسرا از دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی (MOOC) تا دوره‌های تخصصی مهارت‌محور را در برمی‌گیرند.

گزینه‌های یادگیری سایت کورسرا عبارت‌اند از:

• Individual Courses
• Specializations
• Professional Certificates
• MasterTrack Certificates
• Online Degrees
• Guided Projects

در ادامه دو گزینه Coursera Courses و Coursera Specializations را بررسی خواهیم کرد:

Coursera Courses

Courses دوره‌های کوتاه‌مدتی هستند که می‌توانید از طریق سایت کورسرا، آن‌ها را بگذرانید و علاوه بر یادگیری یک آموزش جدید، این مهارت‌ها را به رزومه خود اضافه کنید. در زمان نگارش این مقاله، فهرست Coursera از بیش از 4300 دوره تشکیل شده است که به‌صورت مستمر نیز در حال افزایش است. این دوره‌ها با همکاری دانشگاه‌ها یا مشارکت سازمان‌های بزرگ تکنولوژی جهانی ارائه می‌شوند.

این دوره‌های کورسرا شامل ویدئوهای آموزشی از پیش ضبط شده، همراه با آزمون، تکلیف و تمرین، درس‌نامه، جزوه و بسیاری موارد دیگر است. علاوه بر این، کورس‌ها دارای فروم‌های گفتگوی دانشجویی و مدرک پایان دوره نیز هستند.

تماشای فیلم‌ها و بررسی تمام مطالب آموزشی این دوره‌های Coursera بدون هزینه و کاملا رایگان هستند. اما دسترسی به تکالیف و تمرین‌ها یا گواهی پایان دوره، رایگان نیستند. در اغلب موارد، اگر می‌خواهید مدرک Coursera را دریافت کنید، باید هزینه دوره را بپردازید.

Coursera Specializations

همان‌طور که گفته شد، کورسرا بهترین دوره های آموزشی را در قالب گزینه‌های مختلفی به دانش‌پذیران سراسر جهان ارائه می‌کند. یکی از این قالب‌ها، دوره‌های مهارت‌محور یا تخصصی (specializations) است. دوره‌های تخصصی از چند Course تشکیل شده‌اند که دانش عمیق‌تری درباره موضوع موردنظر به دانشجویان ارائه می‌دهند.

این دوره‌های تخصصی گزینه بسیار مناسبی برای کسب یک مهارت شغلی در مدت 4 تا 6 ماه هستند. فراگیران این دوره‌های مهارت‌محور برای دریافت گواهی‌نامه تخصصی باید تمامی دوره‌های مرتبط به تخصص موردنظر را بگذرانند. Coursera در حال حاضر بیش از 450 دوره تخصصی را در پلتفرم خود ارائه می‌کند.

باید به این نکته اشاره کرد که در هر دو گزینه Courses و Specializations محتوا از پیش ضبط شده و کلاس به‌صورت آنلاین و وبینار نخواهد بود. به همین دلیل، شما می‌توانید این دوره‌ها را خیلی سریع‌تر از زمان‌بندی ذکر شده برای دوره پیش ببرید.

آیا دوره های آموزشی Coursera رایگان است؟

در حالت کلی می‌توان گفت که بهترین دوره های آموزشی Coursera به‌صورت رایگان در دسترس همه افراد در سراسر جهان قرار دارند. یعنی هر کسی می‌تواند مطالب دوره از جمله ویدئوهای آموزشی و غالبا آزمون‌های بدون سطح‌بندی دوره را پیش ببرد. اما تعدادی از آیتم‌های دوره بدون پرداخت هزینه قابل‌دسترس نخواهند بود. این آیتم‌ها عبارت‌اند از:

• تمرین‌ها و تکالیف سطح‌بندی شده
• مدرک پایان دوره
• مربیگری
• ویدئوهای جایزه یا درس‌نامه‌های اضافی در برخی از دوره‌ها

هنگامی که قصد دارید در یک دوره ثبت‌نام کنید، می‌توانید با انتخاب گزینه “purchase” آن دوره را بخرید یا با انتخاب گزینه “Audit” به مطالب دوره دسترسی پیدا کنید.

اگرچه امکان آزمون و دریافت مدرک پایان دوره در بسیاری از دوره‌ها تنها با پرداخت هزینه وجود دارد؛ اما همچنان از آزمون‌های صدها دوره می‌توان به‌صورت رایگان استفاده کرد و تنها برای دریافت مدرک به پرداخت هزینه نیاز خواهد بود.

در هنگام ثبت‌نام دوره می‌توانید با انتخاب گزینه “Full Course, No Certificate.” به دوره کامل، بدون گواهی پایان دوره به‌صورت رایگان دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه خرید دوره، علاوه بر دسترسی به دوره، مدرک پایان دوره را نیز دریافت کنید. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که دسترسی به برخی از دوره‌های کورسرا تنها با پرداخت هزینه امکان‌پذیر است.

به این نکته مهم نیز دقت کنید که امکان پرداخت هزینه و دریافت گواهینامه پایان دوره به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، از کشور ایران امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل برای گرفتن مدرک دوره در ایران می‌توانید از سایت‌های واسط مطمئن برای پرداخت ارزی استفاده کنید و یا با استفاده از گزینه Financial aid available یا همان نیاز به کمک مالی و توضیح شرایط، به‌صورت رایگان مدرک دوره را دریافت نمایید.

معرفی بهترین دوره های آموزشی کورسرا برای یادگیری در تعطیلات

معرفی بهترین دوره های آموزشی کورسرا

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، با استفاده از سایت کورسرا می‌توان به دوره های آموزشی مجازی رایگان با مدرک معتبر دسترسی پیدا کرد. زبان این دوره‌ها، به زبان‌هایی همچون زبان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی است. همچنین برای همه ویدئوها زیرنویس انگلیسی و زیرنویس به چند زبان رایج نیز وجود دارد. به‌ندرت دوره‌ها زیرنویس به زبان فارسی دارند. اما معمولا می‌توان با سطح زبانی متوسط، از طریق زیرنویس انگلیسی، دروس را درک کرد و یاد گرفت.

در ادامه به معرفی تعدادی از دوره های آموزشی کاربردی که می‌توان در ایام تعطیلات عید یاد گرفت، خواهیم پرداخت.

Programming for Everybody (Getting Started with Python)

در سایت کورسرا بهترین دوره های آموزشی فنی برای دانشجویان در سراسر دنیا ارائه می‌گردد. رشته کامپیوتر نیز در زیرمجموعه این دوره‌های فنی قرار دارد و سایت Coursera همانند یک آموزشگاه کامپیوتر برتر، بهترین دوره‌ها در زمینه کامپیوتر از جمله برنامه‌نویسی کامپیوتر را پوشش می‌دهد. یکی از بهترین دوره‌ها در این حوزه، “برنامه‌نویسی برای همه (شروع کار با پایتون) ” است.

هدف از این دوره، آموزش اصول برنامه‌نویسی کامپیوتر با استفاده از پایتون به افراد مختلف است. این دوره که فصل 1 تا 5 کتاب‌درسی “Python for Everybody” را پوشش می‌دهد، هیچ پیش‌نیازی ندارد. پس از به پایان رساندن این دوره، آماده گذراندن دوره‌های برنامه‌نویسی پیشرفته‌تر خواهید شد. در این دوره مباحث زیر را خواهید آموخت:

• نصب پایتون و نوشتن اولین برنامه خود
• آشنایی با اصول اولیه برنامه‌نویسی پایتون
• استفاده از متغیرها برای ذخیره، بازیابی و محاسبه اطلاعات
• استفاده از ابزارهای اصلی برنامه‌نویسی مانند توابع

در حال حاضر برنامه‌نویسی یکی از شغل‌های پردرآمد ایران و جهان محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی از جمله پایتون با استفاده از دوره‌هایی همچون این دوره که بسیاری، آن را بهترین دوره آموزش مبتدی برای افراد مختلف می‌دانند، می‌تواند به شما در یافتن شغلی پردرآمد کمک کند.

Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects

یکی از بهترین دوره های آموزشی برای یادگیری مطالب سخت، دوره ” آموزش نحوه یادگیری: ابزارهای ذهنی قدرتمند برای کمک به شما در تسلط بر موضوعات سخت” است. این دوره به شما امکان دسترسی آسان به تکنیک‌های ارزشمند یادگیری را می‌دهد که توسط متخصصان هنر، موسیقی، ادبیات، ریاضی، علوم، ورزش و بسیاری از رشته‌های دیگر استفاده می‌شود.

این دوره اشتباهات یادگیری، تکنیک‌های حافظه، برخورد با اهمال‌کاری و بهترین روش‌هایی را که تحقیقات نشان داده‌اند برای کمک به شما در تسلط بر موضوعات سخت مؤثرتر هستند، پوشش خواهد داد.

با استفاده از این رویکردها، مهم نیست که در چه سطح مهارتی در موضوعاتی که می‌خواهید به آن مسلط شوید، قرار دارید؛ در هر حال، می‌توانید تفکر خود را تغییر داده و زندگی خود را تغییر دهید. در واقع، اگر تمایل دارید در هر کاری بهتر شوید، این دوره به‌عنوان راهنما، به شما کمک خواهد کرد. باید به این نکته اشاره کرد که دوره مطرح‌شده دارای زیرنویس فارسی است و اگر سطح زبانتان ضعیف است، می‌توانید به‌راحتی این دوره را مشاهده کرده و به اتمام برسانید.

The Science of Well-Being

در این دوره که جزو بهترین دوره های آموزشی کورسرا محسوب می‌شود، شما درگیر یک سری چالش خواهید بود که برای افزایش شادی و خوشبختی و ایجاد عادات سازنده‌تر طراحی شده‌اند. در دوره “علم بهتر زندگی‌کردن” که توسط دانشگاه ییل ارائه می‌شود، با شکرگزاری، شادی، مدیتیشن و روان‌شناسی مثبت آشنا خواهید شد. شما در نهایت آماده خواهید بود تا با موفقیت، یک فعالیت سلامتی خاص را در زندگی خود بگنجانید.

Becoming a changemaker: Introduction to Social Innovation

این دوره رایگان برای کسانی است که می‌خواهند تفاوت ایجاد کنند. چه از قبل با حوزه نوآوری اجتماعی یا کارآفرینی اجتماعی آشنا باشید، چه برای سازمانی کار می‌کنید که می‌خواهد تأثیر اجتماعی خود را افزایش دهد، یا تازه شروع به کار کرده‌اید، این دوره شما را به سفری برای کشف مشکلات پیچیده‌ای که ما را احاطه کرده است، چگونگی مواجهه با آن و شروعی برای فکرکردن به راه‌حل‌ها می‌برد.

در دوره “تبدیل‌شدن به یک تغییرساز: مقدمه‌ای بر نوآوری اجتماعی” شما به چالش کشیده خواهید شد تا از منطقه راحتی خود خارج شوید و شروع به درگیرشدن با فضاهای متنوع اطراف خود کنید. در پایان دوره، شما رویکرد خود را نسبت به نوآوری اجتماعی شکل خواهید داد و شروع به توسعه مفاهیم، طرز فکر، مهارت‌ها و روابطی خواهید کرد که به شما امکان می‌دهد به‌عنوان یک تغییردهنده شروع کرده و تکامل پیدا کنید.

HTML, CSS, and Javascript for Web Developers

یکی دیگر از بهترین دوره های آموزشی Coursera، دوره” HTML، CSS، و جاوا اسکریپت برای توسعه‌دهندگان وب” است. در این دوره با ابزارهای اولیه‌ای که هر کدنویس صفحه وب باید بداند آشنا می‌شوید. سیلابس دوره مطرح شده شامل مقدمه‌ای بر HTML5، معرفی CSS3، کدگذاری سایت رستوران استاتیک، معرفی جاوا اسکریپت و استفاده از جاوا اسکریپت برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب، است.

Graphic Design Specialization

همان‌طور که می‌دانید گرافیک دیزاین یا همان “طراحی گرافیک”، یکی از شغل‌های پردرآمد قرن 21 در ایران و جهان محسوب می‌شود. اگر شما نیز در این زمینه به فعالیت می‌پردازید، تعطیلات عید فرصت مناسبی برای ارتقا و به‌روز کردن اطلاعاتتان با استفاده از دوره تخصصی “طراحی گرافیک” است.

در این دوره تخصصی که توسط انستیتوی هنر کالیفرنیا ارائه می‌شود، مهارت‌های اساسی موردنیاز برای یک طراح گرافیک را به دست خواهید آورد، با تصویرسازی و تایپوگرافی آشنا خواهید شد، پروژه‌ای را برای اضافه‌کردن به پورتفولیوی خود تکمیل خواهید کرد و همه مواردی که برای کار در زمینه طراحی رابط کاربری، موشن‌گرافیک و صفحه‌آرایی نیاز دارید، خواهید آموخت.

Digital Marketing Specialization

دوره تخصصی “دیجیتال مارکتینگ” نیز یکی دیگر از بهترین دوره های آموزشی کورسرا محسوب می‌شود. این Specialization که از شش Course تشکیل شده است، مهارت‌های جدید بازاریابی دیجیتال، از جمله موضوعاتی مانند تجزیه‌وتحلیل بازاریابی دیجیتال، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و چاپ سه‌بعدی را بررسی می‌کند.

هنگامی که “تخصص بازاریابی دیجیتال” را به پایان برسانید، درک غنی‌تری از مبانی چشم‌انداز جدید بازاریابی دیجیتال خواهید داشت و مجموعه جدیدی از داستان‌ها، مفاهیم و ابزارها را به دست خواهید آورد که به شما در ایجاد، توزیع، تبلیغ و قیمت‌گذاری محصولات و خدمات کمک خواهد کرد.

Search Engine Optimization (SEO) Specialization

این تخصص به شما می‌آموزد که محتوای وب‌سایت را برای بهترین رتبه ممکن در موتورهای جستجو بهینه کنید. دوره تخصصی سئو به معرفی سئوی گوگل و اصول سئوی گوگل مانند الگوریتم‌های گوگل، استراتژی سئو و کیورد ریسرچ آشنا می‌پردازد. علاوه بر این، شما بهینه‌سازی وب‌سایت برای جستجوی گوگل و استفاده از بازاریابی محتوایی و شبکه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی سایت را نیز خواهید آموخت.

رزومه ساز

Data Science Specialization

دوره تخصصی دیتا ساینس، یکی دیگر از بهترین دوره های آموزشی فنی سایت کورسرا است. این تخصص، مفاهیم و ابزارهایی را که در علم داده به آنها نیاز دارید، از پرسیدن انواع سؤالات صحیح گرفته تا استنتاج و انتشار نتایج را پوشش می‌دهد. در پروژه نهایی این دوره، مهارت‌های آموخته شده را با ساختن یک محصول داده با استفاده از داده‌های دنیای واقعی به کار خواهید گرفت. در پایان، یک نمونه کار خواهید داشت که تسلط شما را بر مطالب آموخته شده نشان خواهد داد.

Successful Negotiation: Essential Strategies and Skills

همان‌طور که می‌دانید، مهارت مذاکره، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم و کلید موفقیت هر کسب‌وکاری است. هیچ کسب‌وکاری بدون قراردادهای پرسود نمی‌تواند دوام بیاورد. شما با کسب مهارت‌های مذاکره می‌توانید به پیشرفت شغلی خود کمک کنید. پس بهتر است از فرصت تعطیلات عید برای ارتقای مهارت مذاکره استفاده نمایید و از این طریق، در سال جدید، به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

در دوره ” مذاکره موفق: استراتژی‌ها و مهارت‌های ضروری”، شما مهارت مذاکره موفق را در قالب چهار مرحله برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های مذاکره، استفاده از تاکتیک‌های کلیدی برای موفقیت، ایجاد قرارداد و در نهایت اجرا و ارزیابی، یاد خواهید گرفت و تمرین خواهید کرد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سایت کورسرا و گزینه‌های یادگیری آن پرداختیم و بهترین دوره های آموزشی کورسرا برای یادگیری در ایام تعطیلات را معرفی نمودیم. همان‌طور که مشاهده کردید، سایت کورسرا Coursera، ارائه‌دهنده برترین دوره های آموزشی آنلاین با مدرک معتبر است که دوره های درخواستی را از بهترین دانشگاه‌ها و موسسات در سراسر جهان ارائه می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم از فرصت تعطیلات برای یادگیری بهترین دوره‌های این سایت در زمینه کاری خود استفاده کنید. با این کار، علاوه بر آموختن مطالب به‌روز حوزه تخصصی خود و دریافت مدرک معتبر، می‌توانید رزومه قوی‌تری ساخته، ارتقای شغلی یافته و یا به شغل موردنظر خود دست پیدا کنید.

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه