تحولات بازار کار اصفهان و نیازهای استخدامی

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 6دقیقه
تحولات بازار کار اصفهان و نیازهای استخدامی

احتمالا با شنیدن نام اصفهان به یاد بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در این منطقه از کشور خواهید افتاد. این در حالی است که صنعت گردشگری، تنها یکی از بخش‌های اقتصادی فعال در اصفهان است. حقیقت این است که بازار کار اصفهان شامل طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

به شکلی که برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌های موجود در این منطقه، می‌توانند فرصت‌های کار در اصفهان با حقوق بالا را در اختیار کارجویان قرار دهند. در این مقاله ضمن معرفی استان اصفهان، به بررسی ظرفیت‌های اقتصادی این استان خواهیم پرداخت. همچنین با بررسی نیازمندیهای اصفهان در مشاغل مختلف، تغییر و تحولات صورت گرفته در بازار کار اصفهان را بررسی خواهیم نمود.

معرفی استان اصفهان

معرفی استان اصفهان

استان اصفهان با مساحتی بیش از 107 هزار کیلومترمربع، بیش از 6.5 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان که در بخش مرکزی ایران واقع‌شده است، دارای مناطق شهری و شهرستان‌های متعددی است.

از شهرستان‌های استان اصفهان می‌توان به شهرستان آران و بیدگل، اصفهان، چادگان، خوانسار، سمیرم، شهرضا و نطنز اشاره کرد. استان اصفهان به مرکزیت شهر اصفهان، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق کشور است. این استان در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی را در حوزه شهرنشینی تجربه کرده است.

به شکلی که بسیاری از فرصت‌های کار در اصفهان برای خانم‌ها و آقایان کارجو، در مناطق شهری هستند. همچنین بررسی بازار کار اصفهان نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی در این استان، در ارتباط با بخش‌های مختلف اقتصادی هستند.

از بخش‌های اقتصادی فعال در این منطقه می‌توان به بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع فلزی و داروسازی اشاره کرد. در حقیقت استان اصفهان با برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی و منابع انسانی قابل‌توجه، یکی از مناطق مهم و تأثیرگذار در اقتصاد کشور است.

همین موضوع موجب شده است تا بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی در بخش صنعت، مربوط به استان اصفهان باشد. در ادامه این مقاله ضمن بررسی ظرفیت‌های اقتصادی استان اصفهان، به بررسی بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری در اصفهان خواهیم پرداخت.

ظرفیت‌های اقتصادی اصفهان

شغلهای موجود در بازار کار اصفهان را می‌توان در ارتباط با بخش‌های اقتصادی مختلف دانست. بااین‌حال بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری، جزء مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در این منطقه هستند. در ادامه با بررسی جداگانه هریک از این بخش‌های اقتصادی، به ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه می‌پردازیم.

تأثیر صنعت بر بازار کار اصفهان

خوب است بدانید که صنایع مختلفی در اصفهان فعالیت دارند که از آن جمله می‌توان به صنایع نظامی، صنایع شیمیایی، صنعت سیمان، برق و الکترونیک، صنعت ساختمان، داروسازی و صنایع غذایی اشاره کرد.

آمارها حاکی از آن است که بیش از 9000 واحد صنعتی در این منطقه از کشور در حال فعالیت هستند. موضوعی که موجب شده است تا فرصت‌های استخدامی متعددی در دسترس کارجویان خانم و آقا در اصفهان قرار گیرد.

از تولیدات شاخص واحدهای صنعتی در استان اصفهان می‌توان به مصالح ساختمانی، فولاد و مصنوعات طلا اشاره کرد. همچنین اصفهان با برخورداری از حدود 70 منطقه صنعتی، یکی از فعال‌ترین مناطق کشور در بخش صنعت است.

این در حالی است که استان اصفهان در بخش صنایع معدنی، دارای جایگاه ویژه‌ای است. به شکلی که این استان با برخورداری از حدود 8 درصد از ذخایر معدنی کشور، یکی از 3 استان کشور با بیشترین میزان منابع معدنی است.

همین موضوع موجب شده است تا در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی و صنایع مرتبط در اصفهان افزایش یابد. به شکلی که امروزه بخش قابل‌توجهی از نیازمندیهای اصفهان، در ارتباط با این نوع از فعالیت‌های اقتصادی هستند.

بخش کشاورزی

اگرچه مشکل کم‌آبی در اصفهان بر فعالیت بخش کشاورزی تأثیر گذاشته است، اما این استان دارای تولیدات قابل‌توجه در حوزه محصولات باغی و زراعی است. تولید محصولاتی مانند سیب، گردو، انگور، بادام و انار در این منطقه رواج دارد.

همچنین پرورش گل محمدی در این استان موردتوجه کشاورزان قرارگرفته است. در بخش دام‌پروری می‌توان استان اصفهان را تولیدکننده محصولاتی نظیر گوشت مرغ، ماهی قزل‌آلا، عسل، شیر و تخم‌مرغ دانست.

این در حالی است که استان اصفهان یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات گلخانه‌ای در کشور است. موضوعی که می‌تواند ضمن افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی، به افزایش فرصت‌های استخدامی این حوزه در بازار کار اصفهان کمک نماید. برای مشاهده تمام فرصت‌های استخدام اصفهان امروز در بخش کشاورزی، می‌توانید روی لینک مورداشاره کلیک کنید.

صنایع‌دستی و گردشگری

اصفهان به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در سطح ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود. وجود آثار تاریخی شاخص و متعدد در اصفهان موجب شده است تا این استان، یکی از مناطق اصلی در جذب گردشگر داخلی و خارجی در کشور باشد.

از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌توان به میدان نقش‌جهان، مسجد جامع اصفهان، پل خواجو، بازار قیصریه و محله جلفا اشاره کرد. این در حالی است که محصولات صنایع‌دستی در اصفهان شهرتی جهانی دارند.

به شکلی که یکی از تحولات بازار کار اصفهان، در رابطه با نحوه فروش صنایع‌دستی است. امروزه فروش صنایع‌دستی اصفهان از طریق سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، موجب رونق این حوزه کاری شده است.

بااین‌حال عدم امکان استفاده از کارت‌های اعتباری خارجی در مراکز خرید و گردشگری اصفهان، یکی از مشکلات جدی در چرخه درآمدزایی و جذب سرمایه‌های خارجی است. در صورت رفع این مشکل، گردشگران می‌توانند به‌راحتی خریدهای خود را بدون نیاز به حمل پول نقد انجام دهند.

مطلب مرتبط: چالش‌ها و فرصت‌های استخدام در صنعت گردشگری اصفهان

شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ اصفهان

شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ اصفهان

استان اصفهان دارای نواحی و شهرک‌های صنعتی مختلفی است. وجود تعداد زیادی از مناطق صنعتی در اصفهان، زمینه مناسبی را برای فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی در این منطقه فراهم کرده است. از مناطق صنعتی در اصفهان می‌توان شهرک صنعتی آران و بیدگل، شهرک صنعتی جی، شهرک صنعتی راوند کاشان، شهرک صنعتی گلپایگان و شهرک صنعتی چادگان را نام برد.

همچنین، در استان اصفهان تعداد زیادی از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ و معتبر مشغول فعالیت هستند که از آن جمله می‌توان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان، گروه صنعتی لنت پارس و شرکت قند اصفهان اشاره کرد. در ادامه، به معرفی برخی از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی فعال در اصفهان می‌پردازیم.

فولاد مبارکه اصفهان

یکی از شرکت‌های فعال در صنعت فولاد کشور، شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. ورق‌های فولادی تولیدشده در این شرکت، در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، صنایع لوازم‌خانگی و برق و الکترونیک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

شرکت داروسازی فارابی

داروسازی فارابی باسابقه بیش از 30 سال فعالیت در صنعت داروسازی کشور، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های داروسازی در ایران است. این شرکت با تولید انواع محصولات دارویی، توانسته است محصولات خود را به کشورهای مختلفی همچون عراق، تاجیکستان، بلاروس، امارات، عمان و جمهوری آذربایجان صادر نماید.

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک

این شرکت که فعالیت خود را از سال 1379 در اصفهان شروع کرده است، در حوزه تولید انواع لوازم‌خانگی فعالیت دارد. گروه انتخاب هم‌اکنون با در اختیار داشتن حدود 12 زیرمجموعه، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده لوازم‌خانگی در کشور است.

برای مشاهده آگهی استخدام انتخاب الکترونیک در مشاغل مختلف، می‌توانید روزانه به سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید. همچنین با مراجعه به سایت رسمی این شرکت و از بخش «همکاری با ما»، می‌توانید رزومه خود را برای گروه انتخاب الکترونیک ارسال کنید.

شرکت سیم و کابل اصفهان

شرکت سیم و کابل اصفهان که فعالیت خود را از سال 1379 در اصفهان شروع کرده است، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع سیم و کابل مفتولی و مخابراتی در کشور است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی این شرکت و تکمیل فرم استخدامی، درخواست همکاری خود را برای شرکت سیم و کابل اصفهان ارسال کنید.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان

یکی دیگر از واحدهای صنعتی بزرگ در اصفهان، شرکت ذوب‌آهن اصفهان نام دارد. این مجموعه که فعالیت خود را از سال 1350 شروع کرده است، در حوزه تولید انواع محصولات فولادی فعالیت دارد. این شرکت هم‌اکنون با اجرای پروژه‌های مختلف، توانسته است شغلهای متعددی را در اختیار کارجویان اصفهانی قرار دهد.

گروه صنعتی سپاهان

مجموعه گروه صنعتی سپاهان یکی از شرکت‌های باسابقه در اصفهان است که در حوزه تولید انواع لوله‌های ساختمانی و صنعتی فعالیت دارد. این شرکت که یکی از صادرکنندگان لوله فولادی در کشور است، به‌عنوان یکی از پیشتازان صنعت فولاد در ایران شناخته می‌شود.

گروه صنعتی سپاهان با داشتن حدود 800 نیروی کاری، دارای زیرمجموعه‌های مختلفی است. نورد و لوله پروفیل سپاهان، ساخته‌های فلزی اصفهان و بار آهن سپاهان، زیرمجموعه‌های این گروه صنعتی هستند.

شرکت قند اصفهان

شرکت تولیدی قند اصفهان با بیش از 60 سال سابقه فعالیت تولیدی، یکی از معتبرترین شرکت‌های موجود در اصفهان است. این شرکت با داشتن بیش از 400 نفر نیروی کار قراردادی و رسمی، توانسته است محصولات تولیدی خود را به بازارهای داخلی عرضه کند.

از مشتریان این شرکت می‌توان به شرکت‌های بزرگ و معتبری همچون زمزم، شرکت پاکدیس، لبنیات پاستوریزه پاک و شرکت بهنوش ایران اشاره کرد.

نیازمندی‌های شغلی در بازار کار اصفهان

نیازمندی‌های شغلی در بازار کار اصفهان

در بخش صنعت، نیازمندیهای شغلی بازار کار اصفهان عمدتا در ارتباط با صنایعی همچون فولاد، سنگ تزئینی، سیمان، قطعه‌سازی، نساجی، طلا، داروسازی، صنایع‌دستی و صنایع معدنی است. همچنین با بررسی سامانه جستجوی شغل جاب ویژن، درمی‌یابیم که فرصت‌های استخدامی متعددی برای کار در اصفهان با حقوق بالا وجود دارد. در ادامه، برخی از نیازمندیهای اصفهان آورده شده است:

  • راننده
  • آگهی استخدام کارمند اداری
  • کارگر ساده
  • کارشناس حسابداری
  • فروشنده
  • مهندس برق
  • منشی و مسئول دفتر
  • حراست و نگهبان
  • صندوقدار
  • انباردار
  • تکنسین فنی
  • ادمین اینستاگرام
  • طراح سایت

برای مشاهده آگهی‌های استخدامی در بازار کار اصفهان مانند فرصت‌های استخدام خانم در اصفهان، آگهی‌های استخدامی مهندسی برق و الکترونیک و فرصت‌های استخدام کارشناس حسابداری در شرکت‌های بزرگ و معتبر، همین‌الان به صفحه نیازمندیهای اصفهان در سایت جاب ویژن مراجعه کنید.

تحولات بازار کار اصفهان

یکی از تحولاتی که در بازار کار اصفهان به چشم می‌خورد، در رابطه استخدام نیروهای کاری تحصیل‌کرده است. امروزه اغلب شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از نیروهای کاری با تحصیلات دانشگاهی در سازمان خود استفاده کنند؛ بنابراین حتی اگر دارای مهارت بالایی در یک شغل فنی هستید، اخذ مدارک تحصیلی می‌تواند شما را یک گام به فرصت‌های کار در اصفهان با حقوق بالا نزدیک نماید.

همچنین اخذ گواهینامه‌های آموزشی موسسات معتبر مانند سازمان جهاد دانشگاهی، می‌تواند مزیت استخدامی خوبی را از آن شما نماید. از دیگر موارد موردتوجه در بازار کار استان اصفهان، فعالیت شرکت‌های بزرگ در حوزه صادرات است. موضوعی که نشان می‌دهد این شرکت‌ها به جذب و استخدام کارمندانی آشنا به زبان‌های خارجی نیاز دارند.

یکی دیگر از تغییرات صورت گرفته در بازار کار مناطق مختلف کشور ازجمله شهر اصفهان، حضور پررنگ کسب‌وکارها در فضای مجازی است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها بخشی از فروش خود را به شکل اینترنتی انجام می‌دهند. درنتیجه وجود مشاغلی مانند ادمین اینستاگرام، طراح سایت و برنامه‌نویس برای گسترش فعالیت کسب‌وکارها امری ضروری است.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی استان اصفهان و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در این منطقه از کشور پرداختیم. همچنین با معرفی برخی از شرکت‌های بزرگ و معتبر در اصفهان، به برخی از نیازمندیهای اصفهان امروز نگاهی انداختیم. درنهایت با بررسی آخرین تحولات در بازار کار اصفهان، شما را در انتخاب یک مسیر شغلی مناسب در این منطقه یاری نمودیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه