بهترین زبان های برنامه نویسی برای ورود به بازار کار

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
بهترین زبان های برنامه نویسی برای ورود به بازار کار

تسلط به یک یا چند زبان برنامه‌نویسی از الزامات مشاغلی مثل توسعه‌دهنده‌ی وب، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و اپلیکیشن، مهندسی سیستم‌های کامپیوتری، ادمین پایگاه داده و دیگر مشاغل مرتبط با فناوری‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات (IT) است. مطابق آمارها، حدود ۲۶ میلیون برنامه‌نویس فعال در سرتاسر دنیا وجود دارند و میزان استخدام برنامه نویس ها، روز‌به‌روز، در‌حال افزایش است. بسیاری از کسانی که تازه برنامه‌نویسی را شروع کرده‌اند و می‌خواهند آن را به عنوان یک حرفه، ادامه دهند، می‌پرسند که بهترین زبان برنامه نویسی برای ورود به بازار کار، کدام زبان است؟ در اینجا می‌خواهیم انواع زبان های برنامه نویسی و کاربرد آن ها را به شما معرفی کنیم. با جاب ویژن همراه باشید.

برای آموزش زبان های برنامه نویسی می‌توانید به بخش «توانمندتر شو» در جاب ویژن مراجعه کنید.

استخدام در سازمان های معتبر

۱- جاوا

سال‌ها است که زبان برنامه‌نویسی جاوا (Java)، یکی از پرکاربردترین و پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی بوده است. این زبان برنامه‌نویسی، در سال ۱۹۹۵ توسط جیمز گوسلینگ (James Gosling) در شرکت سان مایکروسیستمز (Sun Microsystems) توسعه پیدا کرد.

زبان برنامه‌نویسی جاوا براساس اصل «یکبار بنویس، همه‌جا اجرا کن» کار می‌کند؛ به این معنی که کد جاوای کامپایل شده (compiled) را می‌توان بدون ریکامپایل‌کردن (recompiling)، روی هر پلتفرمی که از این زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی کند، اجرا کرد.

جاوا

برنامه‌های نوشته شده با جاوا برای بایت ‌کد‌کردن (bytecoding)، کامپایل شده‌اند. بایت‌کد‌کردن جاوا را می‌توان روی JVM (ماشین مجازی جاوا) و مستقل از معماری زمینه، انجام داد. یادگیری و استفاده‌کردن از زبان برنامه‌نویسی جاوا بسیار راحت است. جاوا به شما این امکان را می‌دهد تا از هر کدی، چندباره استفاده کنید. به این دلایل، می‌توان جاوا را یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دانست که کاربردهای بسیار زیادی دارد.
مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا به شرح زیرند:

  • مطابق با اصول OOP (اصول چهارگانه‌ی شیء‌گرایی در برنامه‌نویسی شامل وراثت، مخفی‌سازی، چندشکلی و انتزاع)
  • کتابخانه‌های open-source غنی
  • مستقل از پلتفرم
  • پشتیبانی از چندریسمانی (multithreading)
  • تخصیص حافظه‌ی خودکار

در حال حاضر، حداقل ۷/۵ میلیون برنامه‌نویس جاوا در سرتاسر دنیا مشغول به کار هستند. این زبان برنامه‌نویسی، روی پلتفرم‌های مختلفی مثل ویندوز، مکینتاش، لینوکس و … کار می‌کند. جاوا بهترین زبان برنامه ‌نویسی برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب تجاری و اپلیکیشن‌های اندروید است.

۲- پایتون

نام این زبان برنامه‌نویسی از نام مانتی پایتون (Monty Python)، که یک گروه کمدی انگلیسی است، گرفته شده و نشان‌دهنده‌ی جالب و سرگرم‌کننده‌بودن این زبان برنامه‌نویسی است. زبان پایتون، سطح بسیار بالایی دارد و از الگوهای برنامه‌نویسی مختلفی مثل برنامه‌نویسی ساختارمند، برنامه‌نویسی عملکردی و برنامه‌نویسی شیء‌گرایانه، پشتیبانی می‌کند.

سینتاکس زبان برنامه‌نویسی پایتون، بسیار ساده است و تمرکز آن روی خوانایی کد می‌باشد و بنابراین، کار با پایتون، یکی از ساده‌ترین انواع برنامه نویسی است. به علاوه، زبان برنامه‌نویسی پایتون، طوری طراحی شده است که قابلیت گسترش بسیار بالایی دارد و به راحتی می‌توان ماژول‌هایی را به برنامه‌هایی که با این زبان نوشته شده اند، اضافه کرد. این ویژگی، پایتون را به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای کاربردهایی که نیاز به انعطاف‌پذیری بالایی دارند، تبدیل کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پایتون این است که می‌توان آن را همانند جاوا، روی پلتفرم‌های مختلفی اجرا کرد.

پایتون

مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون عبارتند از:

  • پشتیبانی کتابخانه‌ای گسترده
  • پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف
  • پشتیبانی از بازیافت خودکار حافظه
  • قابلیت یکپارچه‌سازی با زبان‌های برنامه‌نویسی C++، C، جاوا و …
  • پشتیبانی از برنامه‌نویسی GPI

مطابق با آمارها، در حال حاضر، حداقل حدود ۷ الی ۸ میلیون توسعه‌دهنده‌ی پایتون در سرتاسر دنیا وجود دارند. بیشترین کاربردهای پایتون در توسعه‌ی وب، توسعه‌ی نرم افزار و یادگیری ماشین است و خیلی از غول‌های IT مثل آمازون، گوگل، فیسبوک و … از این زبان برنامه‌نویسی برای پلتفرم‌های خود استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط: مشاهده آگهی‌های استخدام برنامه نویس

پایتون به دلیل دلیل اکوسیستم فوق العاده و قابل گسترش، مستقل بودن از پلتفرم، کدنویسی آسان، شیب ملایم منحنی یادگیری، جامعه‌ی پویای برنامه‌نویسان، انعطاف‌پذیری بالا و گزینه‌های بصری‌سازی بی‌نظیر، بهترین زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی است. به علاوه، این زبان برنامه‌نویسی به دلیل ساده بودن، بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع است. در صورتی که می‌خواهید برنامه‌نویسی پایتون را شروع کنید، می‌توانید در دروه‌های معتبر آموزش زبان برنامه نویسی پایتون در بخش توانمندتر شو جاب ویژن شرکت کنید. 

برای آشنایی با شرایط استخدام برنامه نویس، به مقاله‌ی «راهنمای استخدام برنامه‌نویس؛ هر آنچه که کارجویان باید بدانند»، مراجعه کنید.

۳- زبان برنامه‌نویسی C

زبان برنامه نویسی C

از آن جایی که تمامی سیستم‌های سطح پایین، مثل سیستم‌های عامل، به زبان برنامه‌نویسی C نوشته می‌شوند، می‌توان این زبان را به عنوان مادر زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی در نظر گرفت. زبان C، توسط دنیس ریچی (Dennis Ritchie) توسعه پیدا کرد و یک زبان رویه‌ای است. این زبان برنامه‌نویسی، اولین بار به عنوان یک زبان سیستمی برای نوشتن یک سیستم عامل توسعه پیدا کرد.

سینتاکس بسیاری از انواع زبان های برنامه نویسی مثل جاوا، PHP و … از سینتاکس زبان C مشتق شده است و می‌توان زبان برنامه‌نویسی ++C را که یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است، به عنوان نسخه‌ی پیشرفته‌تری از زبان برنامه‌نویسی C در نظر گرفت.

مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های زبان برنامه‌نویسی C عبارتند از:

  • سطح متوسط در میان زبان‌های برنامه‌نویسی
  • عملکردهای کتابخانه‌ای غنی
  • ساختارمند بودن
  • پشتیبانی از تخصیص داینامیک حافظه
  • گسترش آسان

ساخت رزومه حرفه ای

از زبان برنامه‌نویسی C، برای توسعه‌ی پلتفرم‌های مختلفی مثل مایکروسافت ویندوز، لینوکس و … استفاده شده است. زبان C، بهترین زبان برنامه نویسی برای مبتدیان است و پس از کار کردن با این زبان، می‌توان زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر را خیلی ساده‌تر یاد گرفت.

۴- سوییفت

زبان برنامه‌نویسی سوییفت (Swift) نیز یکی از پرتقاضاترین انواع برنامه نویسی در بازار کار است و محبوبیت آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی که توسط شرکت اپل طراحی شده است، یک زبان چندمنظوره و چندالگویی است که می‌توان از آن برای ساخت اپلیکیشن‌های iOS، مکینتاش، watchOS و tvOS استفاده کرد.

این زبان برنامه‌نویسی نسبت به زبان مادر خود، یعنی Objective-C، سریع‌تر و ایمن‌تر است و با کتابخانه‌های موجود برای زبان برنامه‌نویسی قدیمی Objective-C سازگاری دارد. سینتاکس زبان برنامه‌نویسی سوییفت بسیار ساده است و به همین دلیل یکی از ساده‌ترین انواع زبان های برنامه نویسی، از نظر خواندن و یادگیری است.

زبان برنامه نویسی سوییفت
مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های زبان برنامه‌نویسی سوییفت عبارتند از:

  • قابل استفاده با زبان برنامه‌نویسی Objective-C
  • مدیریت خودکار حافظه با استفاده از قابلیت شمارش خودکار رفرنس (ARC)
  • سریع، ایمن و ساده
  • الگوهای برنامه‌نویسی عملکردی
  • مدیریت قوی خطا

از آن جایی که شرکت اپل در حال حاضر، با ارزش‎ترین شرکت دنیا و روز‌به‌روز، در حال رشد است، بازار کار برنامه‌نویسان سوییفت نیز روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد که این زبان برنامه‌نویسی، در آینده‌ای نزدیک به بهترین زبان برنامه نویسی از نظر میزان تقاضا و فرصت استخدام در دنیا تبدیل شود.

۵- زبان برنامه‌نویسی PHP

عبارت PHP، خلاصه شده عبارت Hypertext Preprocessor و به معنی پیش‌پردازنده‌ی هایپرتکست است. زبان برنامه‌نویسی PHP، یکی از محبوب‌ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی است که open-source و server-side است و به طور ویژه، برای توسعه‌ی وب ساخته شده است.

این زبان برنامه‌نویسی، همانند دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی اسکریپتی، خیلی ساده است و به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. کدی که به زبان PHP نوشته می‌شود، ابتدا روی سرور اجرا می‌شود و سپس، نتیجه به مرورگر باز می‌گردد. این زبان برنامه‌نویسی بسیار انعطاف‌پذیر است و به‌راحتی می‌توان از آن درون کدهای نوشته شده با انواع زبان های برنامه نویسی استفاده کرد.

زبان برنامه نویسی PHP

مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی PHP به شرح زیرند:

  • انعطاف‌پذیری بالای سینتاکس
  • سازگاری با پلتفرم‌های مختلف
  • عملکرد سریع و مؤثر
  • پشتیبانی از قابلیت‌های برنامه‌نویسی شیء‌گرایانه
  • قابلیت یکپارچه‌سازی با زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، CSS، جاوا اسکریپت و …

در حال حاضر، حدود ۵ میلیون برنامه‌نویس متخصص در زبان PHP در دنیا مشغول به کار هستند و وبسایت‌های مهمی مثل فیسبوک، یاهو، ویکیپدیا و … با زبان PHP نوشته شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که زبان برنامه‌نویسی PHP، بهترین زبان برنامه نویسی برای بسیاری از کاربردهای مرتبط با توسعه‌ی وب است.

بهترین زبان برنامه‌نویسی برای کسب درآمد کدام زبان است؟

در این مقاله با انواع زبان های برنامه نویسی و کاربرد آنها آشنا شدید. معرفی یک زبان خاص به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی کار درستی نیست. هر زبان برنامه‌نویسی دارای قابلیت‌های خاص خودش است و بهتر بودن یک زبان نسبت به زبان‌های دیگر، به شرایط و پارامترهای کاملا متغییری وابسته است. برای اینکه بدانید کدام یک از انواع برنامه نویسی، فرصت‌های شغلی بیشتری پیش روی شما می‌گذارد، باید عوامل مختلفی مثل میزان کاربرد آن زبان در زمان کنونی و کشور محل سکونت شما و سرعت و جهت توسعه‌ی کاربردهای مرتبط با آن زبان برنامه‌نویسی را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، با وجود اینکه زبان برنامه‌نویسی سوییفت، یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی در دنیا برای کسب درآمد است، در کشور ما، به‌دلیل پایین بودن نسبی میزان کاربران محصولات اپل، که نتیجه‌ی پایین بودن ارزش پول ملی و قیمت بالای این محصولات در ایران می‌باشد، نسبت به زبان جاوا که از آن برای نوشتن برنامه‌های اندرویدی استفاده می‌شود، کاربرد و بازار کار کمتری دارد.

با توجه به سرعت بالای توسعه‌ی فناوری‌های دیجیتال و IT، فرصت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان روز‌به‌روز در حال زیاد شدن هستند. اگر شما می‌خواهید برنامه‌نویسی را به عنوان حرفه‌ی آتی خود برگزینید ولی هنوز در مورد انتخاب گروه شغلی به جمع بندی نرسیده‌اید، پیشنهاد ما به شما این است که روی یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا، پایتون، C، سوییفت و PHP سرمایه‌گذاری و در دوره‌های آموزش زبان های برنامه نویسی شرکت کنید.

منبع

Geeks for Geeks

نویسنده

بدون دیدگاه