دوره‌های کارآموزی عمران چه مزایایی دارند و چگونه شانس شما را برای استخدام افزایش می‌دهند؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
دوره‌های کارآموزی عمران چه مزایایی دارند و چگونه شانس شما را برای استخدام افزایش می‌دهند؟

مهندسی عمران شغلی است که نیاز به تخصص و تجربه‌ی بسیار زیادی دارد. کوچکترین اشتباهی در مهندسی یک سازه می‌تواند منجر به خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری شود. بنابراین، مهندسان عمران پیش از شروع دوران حرفه‌ای خود، باید کاملا برای پذیرش مسئولیت‌های سنگین این شغل آماده شوند. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌های فعال در حوزه‌ی ساخت‌وساز و عمران، دوره‌های کارآموزی عمران را برای آماده‌سازی هر چه بیشتر مهندسین پیش از ورود به بازار کار، برگزار می‌کنند.

استخدام

چنین دوره‌هایی هم برای کارآموزان و هم برای کارفرمایان، مزیت‌های بسیار زیادی به همراه دارند. دانشجویان و فارغ‌التخصیلان رشته‌ی عمران می‌توانند برای این دوره‌ها رزومه ارسال کنند. معمولا هدف کارفرما از برگزاری این دوره‌ها، یافتن استعدادهای برتر و پرورش آن‌ها برای ورود به بازار کار است. به همین دلیل، کارجویان برای پذیرفته شدن در این دوره‌ها باید شایستگی‌های لازم، مثل تحصیل یا فارغ‌التحصیلی از یک دانشگاه معتبر، معدل بالا و مهارت‌های نرم‌افزاری را داشته باشند. برای مشاهده‌ی آگهی‌های کارآموزی در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

برنامه‌های کارآموزی می‌توانند از چندین ماه تا چندین سال به طول بیانجامند و می‌توانند بدون حقوق یا همراه با حقوق باشند. البته حقوقی که کارآموز دریافت می‌کند، خیلی کمتر از حقوق یک فرد حرفه‌ای است. با این حال، شرکت در این برنامه‌ها، حتی اگر در پایان آن‌ها، توسط کارفرما جذب نشوید، تجربه‌ی بسیار خوبی است و شانس شما را برای پیدا کردن یک شغل مناسب در آینده، افزایش خواهد داد.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با دوره‌های مهندسی عمران و مزایای آن‌ها صحبت کنیم. همچنین به سوالات پر تکرار « دوره کارآموزی عمران چگونه است » و « برای کارآموزی عمران کجا بریم » پاسخ خواهیم داد.

مطالب مرتبط: آگهی های کارآموزی

کارآموزی چیست و چگونه شما را برای ورود به بازار آماده می‌کند؟کارآموزی چست

دوره‌های کارآموزی (internship) دوره‌هایی هستند که به منظور آماده‌سازی افراد جهت ورود به محیط کار برگزار می‌شوند. با اینکه تحصیلات دانشگاهی دانش و تخصص لازم را فرآهم می‌آورند، ولی شرایط محیط کار در دانشگاه تدریس نمی‌شوند و در بسیاری از مشاغل، تجربه و سابقه کار، حرف اول را می‌زند. از سوی دیگر، سازگاری با محیط کار و کسب تجربه می‌تواند زمان‌بر باشد و به احتمال زیاد، کسی که مستقیما از دانشگاه وارد بازار کار می‌شود، به اندازه‌ی یک فرد با تجربه، کارایی ندارد. گذشته از این‌ها، فرهنگ سازمانی و روتین کاری هر شرکتی با شرکت‌های دیگر متفاوت است و حتی اگر یک فرد با تجربه وارد یک سازمان جدید شود، برای تطبیق با شرایط جدید، اندکی زمان نیاز دارد.

به همه‌ی دلایل فوق، بسیاری از سازمان‌ها در حوزه‌های بسیار متنوعی، از پزشکی و علوم پایه گرفته تا مهندسی و هنر، دوره‌های کارآموزی برگزار می‌کنند. این دوره‌ها تنوع بسیار زیادی از نظر مدت و دستمزد دارند. بعضی از آن‌ها، تنها دو هفته طول می‌کشند و بعضی دیگر، ممکن است تا چندین سال ادامه داشته باشند. همچنین، در بعضی از این دوره‌ها هیچ حقوقی به کارآموزان تعلق نمی‌گیرد ولی در بعضی دیگر، دستمزدهای بسیار خوبی به آن‌ها پرداخت می‌شود. نکته‌ای که حائز اهمیت این است که در بسیاری از این دوره‌ها، به ویژه دوره‌های بالای سه ماه، کارفرما، افراد را بیمه می‌کند.

از آن‌جایی که یکی از اهداف اصلی سازمان‌ها از برگزاری این دروه‌ها، شناسایی استعدادهای برتر و افراد شایسته جهت استخدام است و گاهی اوقات چنین دوره‌هایی برای کارفرمایان هزینه‌بر هستند، آن‌ها معیارهایی مثل معدل بالا و مهارت‌های نرم و سخت قوی برای پذیرش کارآموز، تعیین می‌کنند. در اکثر موارد، هم دانشجویان و هم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. گاهی اوقات، سازمان‌ها با همکاری دانشگاه‌ها، دوره‌های کارآموزی را برگزار می‌کنند. چنین دوره‌هایی، مزایای بسیار متعددی هم برای کارفرما و هم برای کارجو دارند که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای شرکت در دوره‌های کارآموزی کلیک کنید.

مطالب مرتبط: برای مشاهده آگهی های استخدام مهندس عمران کلیک کنید.

مزایای دوره‌های internship برای کارفرمایان

  • استفاده از دانش و مهارت کارآموزان بدون پرداخت دستمزد یا با دستمزد پایین در طول مدت دوره
  • انتخاب شایسته‌ترین افراد برای استخدام در سازمان
  • پرورش نیروی متعهد، مطابق با سیاست‌ها و فرهنگ سازمان به منظور حداکثر کارایی
  •  ایجاد روابط سازنده با دانشگاه
  • افزایش مهارت‌های نظارتی پرسنل کنونی
  • بهبود نام برند و اعتبار سازمان

مزایای دوره‌های internship برای کارجویان

  • افزایش تجربه جهت حضور در محیط‌های کاری
  • کسب سابقه کار با توجه به بیمه شدن از طرف کارفرما
  • بعضی از دوره‌های کارآموزی دارای دستمزد نسبتا خوبی هستند
  • ایجاد روابط سازنده با افراد با تجربه در آن حرفه
  • احتمال استخدام شدن در سازمان برگزار کننده‌ی دوره در صورت عملکرد مناسب
  • تعیین مسیر پیشرفت حرفه‌ای
  • فهمیدن اینکه آیا به آن کار علاقه دارد یا خیر
  • کسب مهارت‌های جدید و تقویت مهارت‌های کنونی
  • ایجاد اعتماد به نفس

برای مشاهده‌ی دوره‌های کارآموزی در رشته‌های مختلف کلیک کنید.

دوره کارآموزی عمران چگونه است ؟

کارآموزی عمران چگونه است

مهندسی عمران از آن رشته‌هایی است که تجربه در آن بسیار مهم است. کاری که مهندسین عمران انجام می‌دهند، حساسیت بسیار بالایی دارد و کوچک‌ترین خطایی در محاسبات آن‌ها می‌تواند منجر به خسارات مالی و جانی فراوان شود. به همین دلیل، تمامی دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان این رشته برای ورود به بازار کار باید حتما دوره‌های کارآموزی را که معمولا چند سال طول می‌کشند، سپری کنند. اکثر این دوره‌ها، دستمزد نسبتا خوبی دارند. پیشبینی می‌شود که از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۸، تعداد دوره‌های کارآموزی عمران در سرتاسر دنیا، ۶ درصد رشد داشته باشد.

چنین دوره‌هایی، مهارت‌هایی مثل حل مسئله، مهارت‌های میان‌فردی و مهارت‌های فنی را در شما تقویت می‌کنند. شما در این دوره‌ها می‌آموزید که چگونه در قالب یک تیم کار کنید، زمان خود را مدیریت نمایید و از دانش خود استفاده کنید.

در دوره‌های کارآموزی عمران چه کارهایی انجام می‌دهید؟

  • تهیه‌ی گزارش‌ها
  • کمک به مهندسین عمران برای برطرف کردن مشکلات
  • بررسی فاکتورهای خرید
  • نقشه‌کشی
  • بازدید از محل‌های ساخت‌وساز و نظارت بر کار کارگران
  • گردآوری داده‌ها
  • تخمین هزینه‌های ساخت
  • انجام کارهای نرم‌افزاری

گزارش کارآموزی عمران

گزارش کارآموزی عمران

در پایان هر دوره‌ی internship باید یک گزارش از دوره توسط هر یک از کارآموزها تهیه و به کارفرما ارائه شود. این گزارش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب شایسته‌ترین افراد جهت استخدام در سازمان های معتبر می‌باشد. بنابراین، باید با نهایت دقت نوشته شود. چنین گزارش‌هایی معمولا با معرفی سازمان شروع می‌شوند.این معرفی شامل نام، آدرس و اطلاعات تماس سازمان، تاریخچه‌ای کوتاه از سازمان، انواع پروژه‌هایی که سازمان در آن‌ها مشارکت می‌کند و معرفی پرسنل اصلی سازمان می‌باشد. سپس، فرد تجربیات و مهارت‌هایی را که در طول دوره کسب کرده‌است، توضیح می‌دهد. در بخش پایانی گزارش نیز پیشنهاداتی جهت بکارگیری در دوره‌های آتی، مطرح می‌شود.

شما باید وقت زیادی برای نوشتن بخش اصلی این گزارش کارآموزی عمران اختصاص دهید و عکس‌ها، محاسبات، نقشه‌ها و هر سند دیگری را که در طول دوره تهیه کرده‌اید، ضمیمه‌ی آن کنید.

برای کارآموزی عمران کجا بریم ؟

برای خیلی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این رشته سوال پیش می‌آید که برای کارآموزی عمران کجا بریم ؟

پیدا کردن این دوره‌ها کار سختی نیست. بسیاری از شرکت‌های مهندسی و شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ساخت‌وساز، چنین دوره‌هایی را برگزار می‌کنند. برای پیدا کردن این دوره‌ها کافی است سری به وب‌سایت کاریابی جاب ویژن بزنید و در بخش فرصت‌های شغلی، پس از انتخاب گزینه‌ی «مهندسی عمران» در فیلتر «گروه شغلی»، فیلتر «سابقه کار» را روی گزینه‌ی «کمتر از ۲ سال» قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های موجود، جستجو کنید. اکثر فرصت‌های شغلی، به ویژه در گروه شغلی مهندسی عمران که نیازمند افراد دارای سابقه‌کار زیر دو سال هستند، دوره‌های کارآموزی می‌باشند.

رزومه ساز

چگونه می‌توانید شانس خود را برای پذیرفته شدن در این دوره‌ها افزایش دهید؟

پس از اینکه دوره‌های مناسب خود را پیدا کردید، باید برای آن‌ها رزومه بفرستید. اکثر کارجویانی که برای این فرصت‌های شغلی رزومه ارسال می‌کنند، یا فاقد سابقه کار هستند یا سوابق کاری قابل توجهی ندارند. با توجه به اینکه قسمت اصلی هر روزمه‌ی شغلی را سابقه کار تشکیل می‌دهد، این سوال پیش می‌آید که این افراد چگونه می‌توانند یک رزومه‌ی مناسب برای خود بسازند و شانس خود را برای پذیرش در دوره‌های internship افزایش دهند؟

در مقاله‌ی دیگری به نحوه‌ی نوشتن یک رزومه‌ی کارآموزی پرداخته‌ایم. در آن مقاله گفته شد که این رزومه‌ها، با رزومه‌های حرفه‌ای متفاوت هستند. در رزومه‌های internship باید سوابق کاری غیرمرتبط را نیز بیان کنید. در واقع، به هر کاری که برای انجام آن پول دریافت کرده‌اید، اشاره کنید. همچنین، باید تأکید بیشتری به تحصیلات خود داشته باشید. به علاوه، از آن‌جایی که معمولا مهارت‌های کارجویان در این مرحله، خیلی زیاد نیست و سطح تسلط آن‌ها در تکنیک‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی، پایین است، بهتر است که بیشتر روی مهارت‌های نرم تأکید داشته باشید.

مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید در یک رزومه‌ی کارآموزی عمران به آن‌ها اشاره داشته باشید عبارتند از:

  • مهارت‌های تکنیکی خاص مثل مهارت در کار کردن با نرم‌افزارهای Civil 3D و مهارت در کار کردن با نرم‌افزار GIS، مهارت در طراحی جاده، مهارت در طراحی مهندسی و مهارت در طراحی سازه
  • مهارت‌هایی نرم مثل مهارت‌های زیر:
    • مهارت در رهبری و هدایت تیم
    • مهارت در سازماندهی و منظم بودن
    • مهارت‌های ارتباطی شامل مهارت‌های کلامی و نوشتاری

پس از اینکه رزومه‌ی شما مورد پذیرش قرار گرفت، باید خود را برای جلسه‌ی مصاحبه آماده کند. در رابطه با شرکتی که دوره را برگزار می‌کند، اطلاعات کسب کنید. مروری بر دروس اصلی خود داشته باشید و روی نقاط ضعف خود کار کنید. خودتان را برای سوالاتی که ممکن است در جلسه‌ی مصاحبه از شما پرسیده شود، آماده کنید. برای جلسه‌ی مصاحبه، لباس رسمی و شیک بپوشید و با آراستگی و آمادگی کامل و با لبخند وارد جلسه‌ی مصاحبه شوید. در مصاحبه‌های کارآموزی، سخت‌گیری زیادی نمی‌شود و با رعایت اصول یک مصاحبه‌ی حرفه‌ای، به راحتی می‌توانید در آن دوره پذیرش شوید.

چگونه از دوره‌ی کارآموزی به عنوان دروازه‌ای برای ورود به بازار کار عمران استفاده کنیم؟

استخدام از طریق کارآموزی

همانطور که پیش از این گفتیم، اکثر سازمان‌های ارائه‌دهنده‌ی دوره‌های کارآموزی عمران، پس از پایان این دوره‌ها، با استعدادترین و شایسته‌ترین افراد را استخدام می‌کنند. بنابراین، عملکرد شما در چنین دوره‌هایی، اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی اگر قصد ندارید که پس از پایان دوره در همان سازمان مشغول به کار شوید، باید سعی کنید عملکرد مناسبی داشته باشید، زیرا این احتمال وجود دارد که کارفرمایان بعدی، پیش از جذب شما، از کارفرمای دوره‌ی internship شما نظرخواهی کنند.

وظایف و مسئولیت‌های خود را به خوبی بدانید

  • وظایف خود را به خوبی بدانید: مطمئن شوید که کاملا می‌دانید باید چه کاری انجام دهید و چه مسئولیتی دارید. از سوال کردن نترسید و بدانید که کارفرمایتان انتظار ندارد که شما همه چیز را در رابطه با مسئولیت‌ها و ظایف خود بدانید. به خوبی به پاسخ‌ها دقت کنید و یک سوال را چند بار نپرسید.
  •  اگر کاری را تمام کردید، بپرسید که کار بعدی شما چیست و اگر کار خاصی برای شما در نظر گرفته نشده است، کارهای داوطلبانه انجام دهید.
  • به پروژه و کارهایی که انجام می‌دهید، علاقه نشان دهید. در رابطه با پروژه‌ها و اهمیت وظایف شما در آن‌ها و در رابطه با پروژه‌هایی که همکاران شما انجام می‌دهند، از مهندسین با تجربه‌تر سوال بپرسید.
  • از اخبار و قوانین رشته‌ی مهندسی عمران آگاه باشید و خود را به روز نگه دارید.

به جزئیات، به ویژه در حوزه‌ی سلامتی و ایمنی، دقت داشته باشید

  • اگر در محل پروژه‌ی ساخت و ساز کار می‌کنید، در جلسات سلامتی و ایمنی حواستان کاملا جمع باشد و از دستورالعمل‌ها پیروی کنید. ممکن است یکی از وظایف شما این باشد که به رعایت نکات ایمنی توسط کارگران، نظارت داشته باشید.
  • پیش از تحویل نتایج کار خود به کارفرما، چندین بار آن را مرور کنید.

به دنبال یادگیری باشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در یک دوره‌ی کارآموزی عمران برای کارفرمایان مهم می‌باشد، این است که ببیند کارآموزان تا چه اندازه به دنبال یادگیری و کسب تجربه هستند.

  • چه به عنوان پیمانکار یا مشاور، چه در محل پروژه یا در یک دفتر اداری مشغول به مار هستید، تلاش کنید که تا جای ممکن، چیزهای جدیدی یاد بگیرید. اگر در محل پروژه کار می‌کنید، از همکاران خود در رابطه با کارهایی که در دفتر انحام می‌دهند، سوال بپرسید و اگر در دفتر مشغول به کار هستید، از مافوق خود بپرسید که آیا امکان حضور در محل پروژه و دیدن مراحل انجام آن وجود دارد یا خیر. در صورت حضور در محل پروژه، با اجازه‌ی کارفرمای خود، از پروژه عکاسی کنید. بعدا می‌توانید از این عکس‌ها در گزارش پایان دوره‌ی خود استفاده نمایید.
  • در رابطه با کارهای همکاران خود در محل کار خودتان، چه در دفتر باشد چه در محل پروژه، کنجکاو باشید.
  • تمامی کارهایی که انجام می‌دهید و مهارت‌هایی را که کسب می‌کنید، یادداشت نمایید. بعدا می‌توانید از این یادداشت‌ها در نوشتن گزارش کارآموزی عمران استفاده کنید.
  • بپرسید که اگر آیا این امکان برای شما وجود دارد که در پایان دوره، در یک جایگاه دیگر در همان سازمان، حتی برای یک روز هم که شده، مشغول کارآموزی شوید یا خیر.

جمع‌بندی

دوره‌های کارآموزی برای آماده‌سازی افراد جهت ورود به بازار کار برگزار می‌شوند. مهندسی عمران یکی ار رشته‌هایی است که دوره‌ی internship در آن بسیار مهم است. اکثر چنین دوره‌هایی در این رشته، طولانی مدت هستند و حقوق‌های نسبتا خوبی در مقایسه با دوره‌های مشابه در رشته‌های دیگر دارند. این دوره‌ها، هم برای کارفرمایان و هم برای کارجویان مزایای متعددی دارند. کارفرمایان با برگزاری این دوره‌ها، استعدادهای برتر و شایسته‌ترین افراد را برای استخدام شناسایی و جذب می‌کنند و آن‌ها را مطابق با سیاست‌‌های خود، پرورش می‌دهند. کارجویان نیز با شرکت در این دوره‌ها، تجربه و سابقه کار کسب می‌کنند، مهارت‌های جدیدی یاد می‌گیرند، با افراد جدیدی آشنا می‌شوند و شانس خود را برای تصاحب فرصت‌های شغلی، بسیار افزایش می‌دهند.

کارآموزان در رشته‌ی عمران، در کنار مهندسان با تجربه کار می‌کنند، کارهای اداری و غیرتخصصی را انجام می‌دهند، نقشه‌کشی می‌کنند، بر انجام پروژه‌ها توسط کارگران نظارت می‌کنند، به مهندسان با تجربه در رفع مشکلات پروژه‌ها کمک می‌کنند و در انتها نیز یک گزارش کامل از دوره‌ای که گذرانده‌اند، به کارفرمای خود ارائه می‌دهند.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام نیازمند نیروی کار دارای سابقه‌کار زیر ۲ سال، برای شرکت در دوره‌های internship درخواست دهند.

برای شرکت در دوره‌های کارآموزی کلیک کنید.

برای اینکه شانس خود را برای پذیرفته شدن در چنین دوره‌هایی تقویت کنید، باید بدانید که چگونه یک رزومه‌ی internship بنویسید. برای این کار باید روی تحصیلات و مهارت‌های نرم خود تأکید بیشتری داشته باشید و حتی سوابق کار بی‌ارتباط را نیز در رزومه‌ی خود وارد کنید. مهارت‌های تکنیکی نیز اهمیت زیادی در این رزومه‌ها دارند. پس از پذیرفته شدن رزومه، باید خود را برای مصاحبه آماده کنید و با رعایت اصول یک مصاحبه‌ی حرفه‌ای، می‌توانید در این دوره‌ها، پذیرش شوید. در طول گذراندن دوره‌ی کارآموزی عمران نیز باید سعی کنید با دانستن دقیق مسئولیت‌های خود، علاقه نشان دادن به یادگیری و توجه زیاد به جز‌ئیات، به ویژه در حوزه‌ی ایمنی، و در پابان با نوشتن یک گزارش خوب، رضایت کارفرمای خود را جلب کنید.

منبع

Handshake

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه