رزومه عملکردی یا functional چیست؟

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 8دقیقه
رزومه عملکردی یا functional چیست؟

افرادی که به دنبال یک فرصت شغلی مناسب هستند یا تاکنون در مشاغل مختلفی مشغول به کار شده‌اند، احتمالا با رزومه نویسی در فرآیند کاریابی سروکار داشته‌اند. در حقیقت نگارش رزومه و ارسال آن به فرصت‌های استخدامی، جزو مهم‌ترین کارهایی هستند که هر کارجو برای یافتن شغل موردنظر خود انجام می‌دهد. دراین‌بین آشنایی با انواع رزومه ها مانند رزومه عملکردی، برای کسب نتایج بهتر در کاریابی ضروری است.

رزومه ساز

نگارش رزومه شغلی تنها فرصتی است که به کارجویان اجازه می‌دهد تا بتوانند ویژگی‌ها، مشخصات فردی و توانایی‌های خود را به بهترین شکل ممکن به کارفرمایان معرفی نمایند. تنها بعد از نگارش رزومه و ارسال آن به کارفرما است که امکان شرکت در یک مصاحبه شغلی وجود خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله ضمن معرفی یکی از انواع رزومه ها، به نحوه نوشتن رزومه عملکردی (Functional resume) اشاره خواهیم کرد.

رزومه چیست؟

رزومه چیست؟

اگر به دنبال یک کار مناسب هستید، احتمالا با سوالات مختلفی مانند اینکه: «چطور باید رزومه بدون سابقه کار بنویسم؟»، «فرمت نوشتن رزومه کاری به چه شکل است؟» و «فرم رزومه کاری را از کجا می‌توانم تهیه کنم؟»، مواجه شده‌اید.

اگرچه در این مقاله می‌توانید پاسخ سوالات ذکرشده در بالا را بیابید، اما در ابتدا بهتر است با مفهوم رزومه (resume) و انواع رزومه ها مانند رزومه عملکردی بیشتر آشنا شویم. در حقیقت رزومه کاری را می‌توان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند استخدامی کارجویان دانست. اگر مدتی است که بیکار هستید یا شغل مناسبی ندارید، برای یافتن شغل دلخواه خود چاره‌ای جز نگارش رزومه و ارسال آن به آگهی‌های استخدامی نخواهید داشت.

در تعریف رزومه و به بیانی ساده می‌توان گفت که نمونه رزومه کاری یک سند رسمی است که کارجو برای یافتن شغلی مناسب، آن را نوشته و برای کارفرما ارسال می‌کند. در حقیقت رزومه ترکیبی از مشخصات فردی مختلف است و در هنگام نگارش رزومه شغلی، ویژگی‌هایی مانند سوابق تحصیلی، تجربه‌های کاری و مهارت‌های شغلی موردتوجه قرار می‌گیرند.

هدف از نگارش رزومه کاری (resume) این است که فرد کارجو بتواند توانمندی‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن، به کارفرمای موردنظر نشان داده و خود را به‌عنوان بهترین گزینه استخدامی معرفی نماید. برای آشنایی بیشتر با انواع رزومه و نحوه نوشتن یک رزومه استاندارد، می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

معمولا برای کار در خارج از کشور و در برخی از موقعیت‌های استخدامی کارجویان باید در کنار نمونه رزومه انگلیسی، اسناد دیگری مانند کاورلتر را برای کارفرما ارسال نماید. برای نوشتن رزومه و دریافت فرم خام رزومه کاری، می‌توانید از رزومه سازهایی مانند رزومه ساز جاب ویژن استفاده کنید.

بررسی تأثیر رزومه در استخدام

اگرچه در اغلب موارد برای پیدا کردن شغل چاره‌ای جز نگارش رزومه کاری وجود ندارد، اما رزومه نویسی حرفه‌ای تأثیر فراوانی در یافتن یک شغل مناسب دارد. نگارش رزومه کاری و ارسال آن به کارفرما، این فرصت را به شما می‌دهد تا بتوانید در مصاحبه شغلی شرکت کنید. در حقیقت نمونه رزومه کاری، سریع‌تر از خود شما در معرض دید کارفرما قرار می‌گیرد.

درنتیجه تنها شانس شما برای شرکت در یک مصاحبه شغلی و تصدی یک شغل مناسب، ساخت رزومه کاری و ارسال آن به کارفرما است. یک رزومه کاری استاندارد و حرفه‌ای می‌تواند کارفرما را به استخدام کردن شما ترغیب نماید.

همچنین درصورتی‌که نگارش رزومه (resume) به شکل حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند بین شما و سایر رقبای استخدامی تمایز قابل‌توجهی را ایجاد نماید. استفاده از فرم رزومه مناسب و قالب رزومه استاندارد، زمینه مناسبی را برای تبلیغ مهارت‌ها و شایستگی‌های شما فراهم خواهد کرد.

این در حالی است که با استفاده صحیح از انواع رزومه ها و قالب های مختلف نوشتن رزومه، می‌توانید برند شخصی مناسبی از خود ایجاد نمایید. ایجاد تصویری مثبت از توانمندی‌های خود در ذهن کارفرما و نمایش دستاوردها به بهترین شکل ممکن، از دیگر موارد موردتوجه برای رزومه نویسی است.

بر اساس آماری که سایت معتبر CareerBuilder منتشر کرده است، 39 درصد از کارفرمایان مدت‌زمانی کمتر از 1 دقیقه را به خواندن رزومه‌های کاری اختصاص می‌دهند. این در حالی است که 23 درصد از کارفرمایان در کمتر از 30 ثانیه، یک رزومه کاری را موردبررسی قرار می‌دهند.

این آمارها نشان می‌دهند که نحوه نوشتن رزومه و انتخاب قالب های مختلف نوشتن رزومه کاری، دارای اهمیت هستند. به همین دلیل پیش از نوشتن رزومه انگلیسی یا فارسی، بهتر است مناسب‌ترین فرمت رزومه را برای خود انتخاب نمایید. در ادامه این مقاله، به معرفی رزومه عملکردی و نحوه نوشتن این نوع از انواع رزومه ها خواهیم پرداخت.

منظور از رزومه عملکردی چیست؟

انواع رزومه ها

رزومه عملکردی (Functional Resume) یکی از انواع رزومه ها است که می‌تواند برای رزومه نویسی مورداستفاده کارجویان مشاغل مختلف قرار گیرد. در این نوع از رزومه به‌جای تمرکز روی تجربیات کاری، بیشتر روی مهارت‌ها و توانمندی‌های کارجو تأکید می‌شود. به همین دلیل است که از این نوع از انواع رزومه ها، با عنوان رزومه مهارت محور هم یاد می‌شود.

معمولا در این نوع از رزومه تاریخ‌های خاص، اسامی و نام مکان‌های مختلف مورداشاره قرار نمی‌گیرند. همچنین در این رزومه کاری به‌جای بیان تجربه‌های کاری و مسئولیت‌های مرتبط با هر موقعیت شغلی، به مسئولیت‌های خود در طول سال‌های گذشته اشاره‌ کرده و این وظایف را به مهارت‌های خود مرتبط می‌سازید.

درنتیجه اگر به دنبال نوشتن رزومه بدون سابقه کار هستید، انتخاب این نوع از رزومه می‌تواند بیشترین تأثیر را روی کارفرما داشته باشد. به‌عنوان‌مثال تصور کنید دارای مهارت‌های متعددی در حوزه برنامه‌نویسی هستید، اما تجربه کاری چندانی ندارید. در این صورت می‌توانید با استفاده از این فرمت رزومه، مهارت‌های برنامه‌نویسی و گواهینامه‌های خود را در ابتدای رزومه بیان کرده و به نحوه استفاده از این مهارت‌ها در پروژه‌ها و شغل موردنظر خود اشاره کنید.

چه زمانی باید از رزومه عملکردی استفاده کنیم؟

یکی از سوالاتی که در اینجا مطرح می‌شود این است که: «در چه شرایطی باید از رزومه عملکردی در هنگام رزومه نویسی استفاده کنیم؟». در حقیقت یکی از موارد کاربرد این نوع از انواع رزومه ها، در هنگام تغییر شغل است.

اگر به‌تازگی شغل خود را تغییر داده‌اید و سابقه کاری زیادی در شغل جدید خود ندارید، فرمت رزومه کاری عملکردی می‌تواند بهترین قالب رزومه برای نمونه رزومه کاری شما باشد. در ادامه این بخش، به برخی دیگر از موارد استفاده این نوع از قالب رزومه اشاره شده است.

بعد از فارغ‌التحصیلی

اگر اخیرا دوره تحصیلی خود را به اتمام رسانده‌اید، می‌توانید از رزومه کاری عملکردی برای نوشتن مهارت‌ها و مشخصات فردی خود استفاده کنید. معمولا افرادی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند، بدون سابقه کار یا با سوابق کاری کمی هستند.

به همین دلیل استفاده از یکی از انواع رزومه ها که بتواند این مشکل را برطرف نماید، توصیه می‌شود. رزومه عملکردی رزومه‌ای است که با برجسته نمودن سوابق تحصیلی و مهارت‌های فرد، احتمال کاریابی سریع‌تر را افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: چگونه بدون داشتن سابقه کاری یک رزومه خوب بنویسیم؟

وجود دوران بیکاری در مسیر شغلی

معمولا در مسیر شغلی برخی از افراد، مدت‌زمانی وجود دارد که فرد بیکار بوده و با هیچ شرکتی همکاری نداشته است. اگرچه دلایل مختلفی برای وجود دوران بیکاری در مسیر شغلی بیان می‌شوند که ممکن است برخی از آن‌ها منطقی باشند، اما معمولا اشاره به این موضوع در نمونه رزومه کاری چندان توصیه نمی‌شود. رزومه عملکردی با ایجاد تأکید بیشتر روی مهارت‌های کارجو، می‌تواند تمرکز کارفرما را به‌جای سوابق کاری، روی مهارت‌های شغلی فرد معطوف سازد.

برجسته بودن مهارت‌های شغلی در مقایسه با سوابق کاری

اگر اغلب مهارت‌های خود را در دوران تحصیل یا از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی بدست آورده‌اید، استفاده از رزومه عملکردی را به شما توصیه می‌کنیم. معمولا کارجویانی که مهارت‌های خود را در محیطی غیر از محل کار تقویت نموده‌اند، بهتر است از این نوع از انواع رزومه ها برای رزومه نویسی استفاده کنند.

نحوه نوشتن رزومه عملکردی

رزومه عملکردی

اگرچه قالب‌های مختلفی برای ساخت رزومه حرفه‌ای وجود دارند، اما شما می‌توانید بخش‌های موجود در هر قالب رزومه را با توجه به نیازهای خود شخصی‌سازی کنید. برای نوشتن رزومه عملکردی، می‌توانید به مواردی که در ادامه آورده شده است توجه کنید.

رزومه نویسی را با بخش «خلاصه رزومه» شروع کنید

اگرچه نوشتن خلاصه‌ای از رزومه در ابتدای نمونه رزومه کاری موضوعی اختیاری است، اما این بخش از رزومه می‌تواند شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما معرفی نماید. در بخش «خلاصه رزومه»، می‌توانید به مواردی مانند مهم‌ترین تجربه‌های کاری، مهارت‌های مرتبط با موقعیت شغلی و اهداف شغلی خود اشاره کنید.

اطلاعات تماس خود را در فرمت رزومه وارد کنید

پیش از نوشتن بخش خلاصه رزومه، اطلاعات تماس خود را وارد کنید. شما می‌توانید مواردی مانند نام و نام خانوادگی، نشانی ایمیل، شماره تماس و نام شهر محل سکونت خود را در بخش اطلاعات تماس ذکر کنید.

در هنگام نوشتن رزومه به مهارت‌های خود اشاره کنید

در گام بعدی می‌توانید مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را در رزومه کاری بیان کنید. برای این منظور بهتر است مهارت‌های خود را در رزومه، در قالب یک فهرست بیان کنید. همچنین پیش از نوشتن مهارت‌های شغلی و فردی خود در رزومه، بهتر است مهارت‌های خود را با توجه به مهارت‌های مورداشاره در متن آگهی استخدامی بنویسید.

به‌علاوه در هنگام اشاره به هر مهارت، بهتر است به تجربیات و دستاوردهای مرتبط با آن مهارت اشاره کنید. برای این منظور می‌توانید نتایج استفاده از مهارت‌های خود را به شکل کمی بیان کنید. به‌عنوان‌مثال بعد از اشاره به مهارت‌های ارتباط تلفنی، می‌توانید به دستاورد کاری خود در این زمینه مانند: «برقراری بیش از 100 تماس تلفنی در روز با نرخ تبدیل 20 درصد»، اشاره کنید.

به‌عنوان‌مثالی دیگر چنانچه به کار با برنامه ورد (Word) مسلط هستید، بهتر است به تعداد کلمه‌ای که می‌توانید در یک بازه زمانی مشخص تایپ کنید، اشاره کنید.

سوابق حرفه‌ای خود را ذکر کنید

اگرچه ممکن است در برخی از زمان‌ها در مسیر شغلی خود با دوران بیکاری مواجه شده باشید، اما همواره بیان سوابق کاری در نمونه رزومه می‌تواند تأثیر مثبتی روی نظر کارفرما داشته باشد. اگر سوابق کاری شما در ارتباط با موقعیت استخدامی است، حتما به این تجربه‌های کاری خود در هنگام ساخت رزومه عملکردی اشاره کنید.

سوابق تحصیلی خود را در رزومه بیان کنید

در انتهای رزومه، به سوابق تحصیلی خود اشاره کنید. در این بخش از رزومه می‌توانید به مواردی مانند نام دانشگاه یا موسسه آموزشی و رشته تحصیلی خود اشاره کنید. ازآنجایی‌که تحصیلات برخی از کارجویان در ارتباط با فرصت شغلی موردنظر آن‌ها نیست، معمولا از بیان آن در رزومه عملکردی خودداری می‌کنند.

در حقیقت همواره بهتر است آن بخشی از سوابق تحصیلی خود را در رزومه بیان کنید که شما را در موقعیتی برتر از سایر رقبای استخدامی قرار می‌دهد. درنتیجه اگر معدل شما در سوابق تحصیلی روی نظر کارفرما تأثیر منفی دارد، می‌توانید از بیان آن در رزومه خودداری کنید.

مطلب مرتبط: آشنایی با انواع رزومه

مزایا و معایب رزومه عملکردی

مزایا و معایب رزومه عملکردی

اگر مهارت‌های مختلفی دارید، رزومه عملکردی می‌تواند بهترین انتخاب قالب رزومه باشد. افراد خلاق که پروژه‌های مختلفی را انجام داده‌اند، می‌توانند از این فرمت رزومه استفاده کنند. این در حالی است که خواندن سریع نمونه رزومه عملکردی تااندازه‌ای دشوار است. همچنین این نوع از رزومه‌ها سازگاری خوبی با سیستم‌های ردیابی متقاضیان شغلی ندارند.

بر اساس مطلبی که در سایت jobscan منتشر شده است، معمولا کارفرمایان علاقه چندانی به دریافت این فرمت رزومه از خود نشان نمی‌دهند. یکی از دلایل این موضوع این است که برخی از کارجویان از این قالب رزومه، برای مخفی کردن برخی از اطلاعات خود استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال برخی از کارجویان با استفاده از این قالب رزومه، مدت‌زمان زیادی را که بیکار بوده‌‌اند از نگاه کارفرما مخفی می‌کنند. همچنین ازآنجایی‌که بخش سوابق شغلی و تحصیلات کارجو در بالای رزومه بیان نمی‌شوند، خواندن سریع این نوع از نمونه رزومه کاری تااندازه‌ای زمان‌بر خواهد بود.

به همین دلیل رزومه ترکیبی می‌تواند جایگزین مناسبی برای رزومه عملکردی باشد. در رزومه ترکیبی مهارت‌های مرتبط با سوابق کاری موردتوجه بیشتری قرار می‌گیرند. همچنین فرمت رزومه ترکیبی شکاف‌های متعلق به دوران بیکاری را پوشانده و با سیستم‌های ATS هم سازگار هستند.

در استفاده از رزومه ترکیبی به این نکته دقت کنید که فرآیند سازمان‌دهی کردن اطلاعات در این نوع از قالب رزومه، تااندازه‌ای دشوار است. همچنین این نوع از قالب رزومه بیشترین کارایی را برای افراد متخصص و ماهر خواهد داشت. درنتیجه تمام کارجویان نمی‌توانند به شکل موثری از این قالب رزومه استفاده کنند.

جمع‌بندی

رزومه نویسی حرفه‌ای یکی از اولین اقداماتی است که در تسریع روند کاریابی و یافتن یک فرصت شغلی مناسب، تأثیر فراوانی دارد. کاریابی سریع‌تر، استخدام شدن در یک فرصت شغلی مناسب و کار در شرکت‌های بزرگ و معتبر، تنها برخی از مزایای نوشتن یک نمونه رزومه استاندارد و حرفه‌ای هستند. این در حالی است که در شرایط و موقعیت‌های استخدامی مختلف، بهتر است از انواع مختلفی از رزومه‌ها استفاده کرد.

به همین دلیل آشنایی با مفاهیمی مانند انواع رزومه ها، قالب های مختلف نوشتن رزومه و نحوه نوشتن رزومه، تأثیر فراوانی در استخدام شدن کارجویان خواهد داشت. در این مقاله ضمن بیان تعریفی از نمونه رزومه شغلی، به بررسی تأثیر رزومه در استخدام شدن کارجویان پرداختیم. همچنین با نگاهی به یکی از انواع رزومه ها، تعریفی دقیق از رزومه عملکردی (Functional resume) ارائه نمودیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه