مهارت‌های فردی مهمی که بهتر است در رزومه خود بیاورید

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
مهارت‌های فردی مهمی که بهتر است در رزومه خود بیاورید

بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نیروهای کاری جوان، تنها به داشتن سابقه کاری زیاد برای موفقیت در کاریابی توجه دارند. اگرچه داشتن تجربه کاری مرتبط با یک موقعیت شغلی می‌تواند شانس کاریابی را افزایش دهد، اما نباید از نوشتن مهارت های فردی در رزومه کاری غافل شد. دلیل این موضوع این است که برای استخدام شدن در هر شغلی، باید مهارت‌های مرتبط با آن شغل را داشته باشید.

رزومه ساز

شما می‌توانید بدون سابقه کار یا حتی بدون یک مدرک تحصیلی دانشگاهی شغل پیدا کنید، اما قطعا بدون داشتن مهارت‌های شغلی نمی‌توانید کسب درآمد کنید. سوالاتی که در اینجا مطرح می‌شوند این است که: «مهم ترین مهارت ها برای نوشتن در رزومه چه مهارتهایی هستند؟» و «کدام مهارت‌های نرم را باید در رزومه نویسی موردتوجه قرار دهیم؟». با مطالعه ادامه این مقاله، پاسخ این سوالات را خواهید یافت.

چگونه رزومه بنویسیم؟

چگونه رزومه بنویسیم؟

پیش از پرداختن به مهارت های مهم برای استخدام شدن و ارائه لیست مهارت های فردی در رزومه کاری، بهتر است با نحوه نوشتن یک نمونه رزومه استاندارد آشنا شویم. قطعا ذکر مواردی مانند سوابق تحصیلی، تجربه‌های کاری و مشخصات فردی در رزومه، زمانی می‌تواند بیشترین تأثیر را روی نظر کارفرما داشته باشد که تمام این موارد، در یک قالب استاندارد رزومه بیان شده باشند.

ازآنجایی‌که کارجویان تمایل دارند هرچه سریع‌تر وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند، بهتر است برای نوشتن مهارت های فردی در رزومه از یک رزومه ساز استفاده شود. با استفاده از یک رزومه ساز امکان ساخت سریع و آسان انواع نمونه رزومه‌های کاری وجود خواهد داشت. به شکلی که ساخت نمونه رزومه‌هایی مانند رزومه تحلیلگر آمار، نمونه رزومه حسابدار، رزومه مهندس عمران و رزومه برنامه‌نویس، به‌راحتی از طریق یک رزومه ساز امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین برخی از رزومه سازها امکان ساخت رزومه کاری رایگان را در اختیار کارجویان قرار می‌دهند. از طرف دیگر استفاده از یک رزومه ساز موجب می‌شود تا مهارتهایی را که برای تصدی یک شغل در اختیار دارید، همراه با مشخصات فردی در رزومه به شکلی حرفه‌ای و تأثیرگذار بیان نمایید.

به همین دلیل است که در هنگام مشورت با یک مشاور و دریافت مشاوره شغلی، استفاده از یک رزومه ساز جهت کاریابی سریع‌تر توصیه می‌شود. رزومه‌ سازهای مختلف بخش‌های مجزایی را در فرم خام رزومه ایجاد می‌کنند.

نحوه نوشتن رزومه کاری به این صورت است که معمولا در متن رزومه کاری، از جملات بلند و کامل کمتر استفاده می‌شود. به شکلی که مواردی مانند مهارت های نرم در رزومه، تجربه کاری و سوابق تحصیلی، در قالب فهرست‌های جداگانه بیان می‌شوند.

همچنین یک رزومه کاری معمولا در 1 الی 2 صفحه نوشته می‌شود. در بخش بعدی، توضیحات بیشتری درباره مهم‌ترین بخش‌های یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد آورده شده است.

بخش‌های یک رزومه کاری استاندارد

کارجو باید مشخصات فردی در رزومه را دسته‌بندی کرده و در بخش‌های جداگانه‌ای ذکر نماید. در ادامه، فهرستی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در یک نمونه رزومه کاری استاندارد آورده شده است:

  • خلاصه رزومه
  • اطلاعات تماس
  • سوابق تحصیلی
  • سوابق شغلی
  • بخش مربوط به لیست مهارت های فردی
  • افتخارات و دستاوردها

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در یک رزومه کاری، بخش مرتبط با مهارت های فردی در رزومه است. ذکر لیست مهارت های شغلی در رزومه بیانگر این موضوع است که کارجو، مهارتهایی را که برای کسب موفقیت در موقعیت شغلی ضروری هستند، در اختیار دارد.

به شکلی که در اغلب موارد کارفرمایان با بررسی دقیق مهارت‌های سخت و مهارت های نرم در رزومه، تصمیم خود را برای انتخاب کارجویان خواهند گرفت. به همین دلیل کارجویان بهتر است پیش از نوشتن رزومه کاری، مهم‌ترین مهارت‌ها در یک حوزه کاری و مهارت های مهم برای استخدام شدن در شغل موردنظر خود را شناسایی کنند.

همچنین بهتر است در بخش‌هایی مانند خلاصه رزومه و سوابق کاری، به مهارت های مهم برای استخدام شدن اشاره کنید. در ادامه این مقاله، به بیان توضیحات بیشتر درباره مهارت‌های سخت و مهارت های نرم در رزومه خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با بخش‌ها و نحوه نوشتن یک رزومه کاری استاندارد، می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

منظور از مهارت‌های سخت و مهارت های نرم در رزومه چیست؟

مهارت‌های سخت و مهارت های نرم در رزومه

احتمالا در بخش قبلی با مشاهده عبارت «مهارت‌های سخت و مهارت های نرم در رزومه»، به دنبال یافتن تعریفی دقیق برای این نوع از مهارت‌ها بوده‌اید. در حقیقت هریک از مهارت‌ها و توانمندی‌های شما در لیست مهارت های فردی در رزومه، جزء یکی از بخش‌های «مهارت‌های سخت» یا «مهارت‌های نرم» قرار دارند.

برای پیدا کردن کار و استخدام شدن در یک فرصت شغلی، داشتن مهارتهایی از هر دو گروه مهارت‌های شغلی ضروری است. درحالی‌که مهارت‌های سخت مانند مهارت های نرم افزاری در رزومه را می‌توان از طریق شرکت در کلاس‌های آموزشی، مشاهده فیلم‌های‌ آموزشی یا مطالعه کتب‌ و متون آموزشی به‌راحتی یاد گرفت، تقویت نمودن مهارتهایی که در لیست مهارت های نرم در رزومه قرار دارند به این سادگی نخواهد بود.

دلیل این موضوع این است که مهارت های نرم در رزومه، تا اندازه زیادی از ویژگی‌های شخصیتی افراد تأثیر می‌پذیرند. در اغلب موارد مهارت های نرم در رزومه می‌توانند موجب تقویت مهارت‌هایی شوند که در لیست مهارت‌های سخت قرار دارند. درنتیجه می‌توان گفت که مهارت های نرم در رزومه، ارزش و جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت.

به‌عنوان‌مثال اگر یک برنامه‌نویس جزئی‌نگر هستید، به‌احتمال‌زیاد می‌توانید خطاها و عیب‌های موجود در نرم‌افزارها را به‌سرعت شناسایی کنید. به همین دلیل است که مهارت های نرم در رزومه، توجه بسیاری از کارفرمایان را به خود جلب خواهند کرد.

لیست مهارت های فردی در رزومه

برای نوشتن مهارت های فردی در رزومه، باید به مهارت‌های سخت و نرمی که در شرایط استخدامی قرار دارند، توجه کنید. هر فرصت شغلی مهارت‌های سخت مخصوص به خود را دارد. کارجویان معمولا این نوع از مهارت‌ها را در دوران تحصیل یا در هنگام کسب تجربه کاری می‌آموزند. در ادامه فهرستی از مهارت‌های سخت موجود در لیست مهارت های فردی در رزومه، آورده شده است:

  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس
  • مهارت های زبانی در رزومه
  • تسلط به کار با یک ابزار یا وسیله‌ای خاص
  • مهارت های نرم افزاری در رزومه
  • توانایی ثبت علائم حیاتی بدن

مهارت های نرم در رزومه

برخلاف مهارت‌هایی که در لیست مهارت‌های سخت قرار دارند، مهارت‌های نرم را می‌توان در انواعی از رزومه‌های کاری مانند رزومه تحلیلگر آمار، رزومه مهندس عمران و رزومه مدیر فروش، به کار برد. از لیست مهارت های نرم در رزومه ممکن است با عناوینی مانند «لیست مهارت های فردی» یا «لیست مهارت‌های اجتماعی» هم یاد شود. از مهم‌ترین مهارت‌های نرم که بهتر است در رزومه خود بیاورید، می‌توان به مهارت‌های زیر اشاره کرد:

  • مهارت‌های ارتباطی
  • توانایی ارائه خدمات به مشتری
  • قدرت تصمیم‌گیری
  • مهارت در رهبری
  • مهارت‌های مدیریتی
  • سازمان‌دهی
  • قدرت حل مسئله
  • توانایی کار تیمی
  • مدیریت زمان

به‌عنوان یک کارجو باید بتوانید به مهارت‌های سخت و نرم خود در رزومه کاری، به شکلی موثر اشاره کنید. همچنین ایجاد ارتباط بین مهارت‌های موجود در هر دو لیست «مهارت‌های سخت» و «مهارت های نرم در رزومه»، می‌تواند شما را به‌عنوان مناسب‌ترین متقاضی شغلی معرفی نماید.

مطلب مرتبط: تفاوت رزومه و سی وی چیست؟

مهم ترین مهارت ها برای نوشتن در رزومه کاری

مهم ترین مهارت ها برای نوشتن در رزومه کاری

اگرچه در اغلب موارد می‌توانید با توجه به موقعیت شغلی و حوزه کاری موردنظر خود لیست مهارت‌های سخت را مشخص کنید، اما معمولا انتخاب مهارت‌های نرم برای نوشتن در رزومه، کار چندان راحتی نخواهد بود. به همین دلیل ممکن است این سوالات برای شما مطرح شوند که: «مهم‌ترین مهارت های فردی در رزومه کدامند؟» و «کدام مهارت های نرم را باید در رزومه بنویسی؟».

در حقیقت برای استخدام شدن در هر شغلی باید به توانمندی‌های خود و شرایط استخدامی توجه کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید مهم ترین مهارت ها برای نوشتن در رزومه کاری را شناسایی کنید. در ادامه به‌منظور کمک به شما کارجویان عزیز، 7 مورد از مهم ترین مهارت ها برای نوشتن در رزومه کاری آورده شده است.

گوش دادن فعالانه: یکی از مهم‌ترین مهارت های فردی در رزومه

یکی از هفت مهارت مهم در رزومه نویسی، توانایی گوش دادن فعالانه است. گوش دادن فعالانه یکی از مهارت های مهم برای استخدام شدن است که به توانایی کارجو در تمرکز روی صحبت‌های طرف مقابل اشاره دارد. در گوش دادن فعالانه فرد پیام طرف مقابل را درک کرده و با دریافت صحیح منظور گوینده، پاسخی مناسب و محترمانه را ارائه می‌دهد.

افرادی که دارای این مهارت هستند از تکنیک‌های مختلفی برای درک طرف مقابل خود استفاده می‌کنند. داشتن مهارت در گوش دادن فعالانه به این معنا است که شما به انجام وظایف و مسئولیت‌های شغلی علاقه‌مند بوده و می‌توانید با همکاران خود تعامل سازنده‌ای داشته باشید. از مهارت های فردی در رزومه که در ارتباط با این نوع از مهارت‌ هستند می‌توان به توانایی در پرسیدن سوال، یادداشت‌برداری، سازمان‌دهی و مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد.

مهارت‌های ارتباطی: یکی از مهارت های مهم برای استخدام شدن

یکی از مهم ترین مهارت ها برای نوشتن در رزومه، مهارت‌های ارتباطی است. در هر شغلی که مشغول به کار شوید، باید بتوانید با همکاران، مدیران یا مشتریان خود ارتباط سازنده‌ای برقرار کنید. مهارت‌های ارتباطی زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند که فرد، در حال دریافت یا انتقال اطلاعات به فرد یا افراد دیگر است.

به شکلی که اشتراک‌گذاری ایده‌ها، افکار، احساسات و وقایع، همگی با استفاده از مهارت‌های ارتباطی امکان‌پذیر خواهند بود. گوش دادن، صحبت کردن، مشاهده کردن و همدردی، بخش‌های موردتوجه در مهارت‌های ارتباطی هستند. از مهارت‌های مرتبط با مهارت‌های ارتباطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوش دادن فعالانه
  • توانایی ارائه نقد سازنده
  • توانایی سخنرانی در جمع
  • مهارت‌های نوشتاری

مهارت‌های کامپیوتری

یکی از مهارت‌هایی که معمولا در لیست مهارت های شغلی قرار می‌گیرد، مهارت‌های کامپیوتری است. امروزه بسیاری از کارفرمایان به توانایی کارجویان در یادگیری و اجرای انواعی از برنامه‌های کامپیوتری، نیاز دارند. مهارت‌های سخت‌افزاری به توانایی فرد برای راه‌اندازی سیستم‌های کامپیوتری اشاره دارند.

از طرف دیگر مهارت‌های نرم‌افزاری به توانایی فرد به استفاده بهینه از نرم‌افزارها اشاره دارند. برخی از کارفرمایان به مهارت‌های نرم‌افزاری مانند برنامه‌نویسی یا توانایی کار با اکسل توجه ویژه‌ای دارند. به همین دلیل اشاره به مهارت های نرم افزاری در رزومه، دارای اهمیت فراوانی است.

مطلب مرتبط: چطور در کمتر از 10 دقیقه رزومه انگلیسی بنویسیم؟

توانایی ارائه خدمات به مشتری

برای ایجاد تجربه‌ای خوشایند در ذهن مشتریان، توانایی ارائه خدمات به مشتری موردتوجه قرار می‌گیرد. این نوع از مهارت‌ در لیست مهارت‌های فردی در رزومه، تا اندازه‌ زیادی از مهارت‌های ارتباطی و قدرت حل مسئله تأثیر می‌پذیرد. همچنین معمولا مهارت‌های مرتبط با ارائه خدمات مشتری، در فهرست مهارت های نرم در رزومه قرار داده می‌شوند.

مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی

یکی دیگر از مهارتهایی که در هنگام تعامل با همکاران خود به آن نیاز خواهید داشت، مهارت‌های بین فردی است. نوشتن این نوع از مهارت های فردی در رزومه می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که شما می‌توانید یک تیم را رهبری کرده و توانایی حل مسائل مختلف را در حوزه کاری خود خواهید داشت. از مهارت‌های مرتبط با مهارت‌های بین فردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رهبری
  • صبر و تحمل
  • انعطاف‌پذیری
  • مهارت‌های ارتباطی
  • همدلی

مهارت‌ در رهبری

مهارت‌ در رهبری یکی از مهارت‌های مهم در لیست مهارت های شغلی است. این نوع از مهارت برای سازمان‌دهی افراد جهت رسیدن به هدفی خاص موردتوجه قرار می‌گیرد. همچنین این نوع از مهارت، یکی از مهم ترین مهارت ها برای نوشتن در رزومه مدیر است.

مهارت‌ در رهبری به یک مدیر این اجازه را می‌دهد تا در اعضای تیم خود انگیزه کافی برای انجام وظایف و مسئولیت‌های شغلی را ایجاد نماید. از مهارت‌های مرتبط با مهارت‌ رهبری در لیست مهارت های فردی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی بیان مطلب
  • انعطاف‌پذیری
  • ریسک‌پذیری
  • توانایی ایجاد گروه
  • مدیریت زمان

مهارت‌های مدیریتی

برای مدیریت وظایف و اعضای تیم، نیاز به استفاده از مهارت‌های مدیریتی خواهید داشت. یک مدیر موفق مدیری است که دارای ترکیبی از مهارت‌های نرم و سخت مرتبط با حوزه کاری خود باشد. در ادامه برخی از مهارت‌های مدیریتی که می‌توانند در یک نمونه رزومه مدیر مورداشاره قرار گیرند، آورده شده است:

  • توانایی ایجاد تعامل و ارتباط سازنده با اعضای تیم
  • قدرت تصمیم‌گیری
  • توانایی برنامه‌ریزی
  • توانایی رهبری تیم

جمع‌بندی

در این مقاله به این سوال که: «چگونه رزومه بنویسیم»، پاسخ دادیم. همچنین با بیان مهم‌ترین بخش‌های موجود در یک نمونه رزومه کاری استاندارد، به تفاوت بین مهارت‌های سخت و مهارت های نرم در رزومه اشاره کردیم.

به شکلی که با ارائه فهرستی از مهارت های فردی در رزومه، به ارائه لیست مهارت های شغلی مهم در هنگام رزومه نویسی پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید ضمن شناسایی مهم ترین مهارت ها برای نوشتن در رزومه کاری خود، در سریع‌ترین زمان ممکن در یک شغل مناسب استخدام شوید.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه