میانگین درآمد مهندس برق در ایران و سایر کشورها چقدر است؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
میانگین درآمد مهندس برق در ایران و سایر کشورها چقدر است؟

رشته مهندسی برق یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین رشته‌های مهندسی است و از گذشته رقابت سختی هم برای پذیرش آن در دانشگاه وجود داشته است. اما آیا وضعیت حقوق و درآمد مهندس برق به‌اندازه محبوبیتش، خوب و قابل‌قبول است؟ میانگین حقوق یک مهندس برق در ایران چقدر است و در سایر کشورهای دنیا این مهندسین چقدر درآمد دارند؟

در این مقاله از سری مقالات سایت استخدام جاب ویژن قصد داریم در مورد درآمد مهندس برق صحبت کنیم و دید جامعی از درآمدزایی این رشته مهندسی محبوب داشته باشیم. لازم به ذکر است که اطلاعات و داده‌های این مقاله همگی از گزارش سراسری حقوق و دستمزد جاب ویژن استخراج شده‌اند و از اعتبار بالایی برخوردار هستند. همچنین شما می‌توانید بعد از مطالعه این مقاله، محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین 1401 خود را از لینک زیر انجام دهید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

مهندس برق کیست و چه می‌کند؟

برای اینکه درک بهتری از شغل مهندسی برق پیدا کنیم و بتوانیم میانگین و حداکثر درآمد مهندس برق در ایران و کشورهای مختلف مقایسه کنیم بهتر است اول در مورد وظایف شغلی این افراد صحبت کنیم.

مهندس برق همان‌طور که از نام شغلش مشخص است مسئولیت طراحی هر ابزار و وسیله‌ای که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از نیروی الکتریسیته و برق استفاده می‌کند را بر عهده دارد. این مهندسین سیستم‌های الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی را بررسی و آزمایش می‌کنند تا قبل از راه‌اندازی و استفاده عموم از عملکرد صحیح و ایمن آن‌ها مطمئن شوند.

میزان درآمد و حقوق مهندس برق تا حد زیادی به میزان تحصیلات، دانش فنی و مهارت‌های تخصصی فرد و همین‌طور تجربیات عملی و سابقه کاری او  بستگی دارد.

گزارش سراسری حقوق و دستمزد جاب ویژن

اطلاع از میانگین حقوق برای گروه‌های شغلی مختلف مثل درآمد مهندس برق قدرت یا درآمد رشته الکترونیک همیشه دغدغه کارجویان و کارفرمایان بوده است. کارجویان تمایل دارند با اطلاع از میانگین حقوق در شغل خود، از منصفانه بودن حقوقشان مطمئن شوند و کارفرمایان نیز برای استخدام مهندسین برق بتوانند مبلغ مناسبی را به او پرداخت کنند.

گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن

سایت کاریابی جاب ویژن در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر به کارجویان و کارفرمایان عزیز، اقدام به برگزاری نظرسنجی در مورد حقوق و دستمزد کرد. جدیدترین گزارش سراسری حقوق و دستمزد در اسفند سال 1400 انجام شد و بیش از 50 هزار نفر از 60 گروه شغلی مختلف در این نظرسنجی مشارکت کردند و مقدار حقوق فعلی و میزان افزایش حقوق درخواستی خود را اعلام کردند. تعداد بالای شرکت‌کنندگان باعث معتبر شدن نتایج به‌دست‌آمده شده و می‌تواند مرجع و منبعی معتبر و موثق برای تعیین حقوق در سال 1401 باشد.

اطلاعاتی که راجع به میانگین حقوق و درآمد مهندس برق در بخش بعد ارائه می‌کنیم نیز از همین گزارش استخراج شده‌اند.

میانگین حقوق و درآمد مهندس برق در ایران

در نظرسنجی حقوق و دستمزد جاب ویژن، مشاغلی مثل مهندسی برق، مهندس مخابرات، مهندس الکترونیک، کارشناس ابزار دقیق و طراح مدارهای الکترونیکی همگی جزء گروه شغلی اصلی مهندسی برق در نظر گرفته ‌شده‌اند و آمار به دست آمده مربوط به میانگین حقوق در تمام این موقعیت‌های شغلی است.

میانگین حقوق مهندسی برق در تهران

سطح کارشناس: بر اساس این گزارش، میانگین درآمد مهندس برق در سال 1400 در تهران حدود 6.5 میلیون تومان بوده است و کمترین مبلغ در این سطح شغلی 3.5 میلیون تومان و بیشترین مبلغ، 12.6 میلیون تومان ابراز شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که میانگین حقوق مهندس برق در سال 1401 به 8.4 میلیون تومان برسد. کمترین مبلغ درخواستی در گروه شغلی برق در سال 1401، حدود 4.6 میلیون تومان و بیشترین مبلغ مورد انتظار 16.1 میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است.

سطح کارشناسی ارشد: مهندسین برقی که سابقه کاری بیشتری دارند و به سطح کارشناسی ارشد رسیده‌اند حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و انتظار افزایش حقوق بیشتری نیز در سال 1401 داشته‌اند. میانگین درآمد ماهانه مهندس های برق در سطح کارشناسی ارشد در سال 1400 حدود 8.5 میلیون تومان بوده است و این افراد انتظار دارند در سال 1401، مبلغ دریافتی‌شان به 11 میلیون تومان در ماه برسد.

سطح مدیر: مهندسین برقی که با سال‌ها سابقه کار به سطح مدیریتی رسیده‌اند در سال 1400 به‌طور میانگین 11 میلیون تومان در ماه دریافت می‌کردند. این متخصصین در سال 1401 انتظار دارند درآمد ماهیانه‌شان به 13.8 میلیون تومان برسد.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام مهندس الکترونیک

میانگین حقوق و درآمد مهندس برق در شهرهای بزرگ ایران

در نظرسنجی جاب ویژن، شهرهای کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز به عنوان شهرهای بزرگ در نظر گرفته شده‌اند.

سطح کارشناس: در شهرهای بزرگ، میانگین حقوقی که یک کارشناس برق در سال 1400 دریافت می‌کرده برابر با 6 میلیون تومان بوده است. افراد شاغل در این سمت، انتظار دارند در سال 1401 درآمد ماهیانه‌شان با افزایش 30% به 7.8 میلیون تومان برسد.

سطح کارشناسی ارشد و مدیر: مهندسین برق در رده ارشد و مدیریت که در شهرهای بزرگ مشغول به کار هستند در سال 1400 به‌طور میانگین ماهانه 8 میلیون تومان درآمد داشتند. به همین منوال، این مهندسین توقع دارند حقوق ماهیانه‌شان در 1401 به 10.4 میلیون تومان برسد.

میانگین درآمد مهندس برق در شهرهای کوچک

بر اساس تعاریف گزارش دستمزد جاب ویژن، هر شهری به‌جز تهران و شهرهای بزرگ که در بالا ذکر شد به‌عنوان شهر کوچک در نظر گرفته می‌شود. میزان دریافتی و افزایش حقوق مورد انتظار مهندسین برق در این شهرهای تهران، شهرهای بزرگ و کوچک به این شرح است:

سطح کارشناس: مهندس‌های برقی که در سطح کارشناس مشغول به کار هستند به‌طور میانگین 6.4 میلیون تومان در ماه درآمد داشته اند. برای سال 1401، این افراد انتظار دارند ماهیانه میانگین 8.4 میلیون تومان دریافت کنند.

سطح کارشناسی ارشد: مهندسین برق در سطح کارشناسی ارشد که در شهرهای کوچک ایران کار می‌کنند در سال 1400 به طور میانگین 8 میلیون تومان ماهانه دریافت کرده‌اند. در سال 1401 نیز این متخصصین انتظار دارند تا میزان درآمدشان به 9.9 میلیون تومان در ماه افزایش پیدا کند.

سطح مدیر: در پست مدیریتی نیز، مهندسین برق در سال گذشته میانگین 11 میلیون تومان درآمد ماهانه داشته‌اند و امیدوارند در سال 1401 میانگین حقوق ماهیانه‌شان به 14.4 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

میزان حقوق و درآمد مهندس برق در کشورهای مختلف دنیا

اگر به عنوان یک مهندس برق قصد مهاجرت کاری به کشورهای خارجی را دارید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود. داده‌های زیر از سایت SalaryExpert استخراج شده‌‌اند:

آمریکا: میانگین حقوق electrical engineering حدود 115.849 دلار در سال برآورد شده است. همچنین پیش بینی شده که حوزه مهندسی برق در فاصله سال‌های 2016 تا 2026 حدود 7% رشد پیدا کند که این امر به‌منزله افزایش فرصت‌های شغلی استخدام در این حوزه خواهد بود. حقوق پایه درنظرگرفته شده به اندازه و بودجه کلی شرکت و سازمان هم بستگی دارد؛ اما به طور میانگین در آمریکا، این رقم از 73.839 دلار شروع می‌شود.

کانادا: میانگین درآمد مهندس برق در کانادا حدود 119.694 دلار کانادا (CAD) برآورد شده است. یک مهندس تازه‌کار و جونیور (با سابقه کاری 1-3) معمولاً با مبلغ 83.654 دلار مشغول به کار می‌شود. از طرف دیگر، مهندسی برق سینیور یا باتجربه (بیشتر از 8 سال سابقه کار) به‌طور میانگین سالیانه 148.677 دلار کانادا می‌تواند درآمد داشته باشد.

انگلیس: مهندسین برق در کشور انگلیس هم به طور میانگین سالیانه 62.141 پوند درآمد دارند. به همین ترتیب، یک مهندس برق جونیور با سابقه کاری کمتر از 3 سال 43.430 پوند و یک مهندس سینیور با سابقه کاری بیشتر از 8 سال 77.188 پوند در سال درآمدزایی خواهند داشت.

ترکیه: در کشور همسایه خودمان ترکیه نیز میانگین درآمد سالیانه یک مهندس برق حدود 116.472 لیر برآورد شده است. در این کشور 82.265 لیر برای کارجوی جونیور (سابقه کاری 1-3 سال) و 146.210 لیر برای استخدام کارجوی سینیور (سابقه کاری بیشتر از 8 سال) در یک سال پرداخت می‌شود.

آلمان: میانگین درآمد مهندس برق در آلمان در سال حدود 83.132 یورو تخمین زده شده است. مهندس جونیور با سابقه کاری کمتر از 3 سال حدود 58.101 یورو در سال درآمد خواهد داشت و در مورد مهندس سینیور با سابقه کاری بیش از 8 سال، میانگین درآمد سالیانه، 103.262 یورو برآورد شده است.

مهندسین برق بیشتر در چه حوزه‌ها و صنایعی کار می‌کنند؟

مهندسی برق با استفاده از اصول ریاضی و فیزیک، تجهیزات و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی را طراحی، تولید و ارزیابی می‌کند. این افراد با طیف وسیعی از تکنولوژی‌های روز مثل سیستم‌های روشنایی و سیم کشی ساختمان‌ها، انتقال نیرو، مخابرات، صدا و سیما، ارتباطات از راه دور و تلکام و ارتباطات ماهواره‌ای کار می‌کنند.

مهندسین برق معمولا در یک زمینه خاص مثل الکترونیک، میکروالکترونیک، پردازش سیگنال، برق، ارتباطات از راه دور و ابزار دقیق، تخصص دارند و در شرکتها و سازمانهای مربوط به تخصص خود مشغول به کار میشوند. بیشتر مهندسین برق در حوزه‌های زیر فعالیت می‌کنند: خدمات مهندسی، تولید، انتقال و توزیع برق، شرکت‌های تولیدکننده قطعات الکترونیکی و نیمه هادی، طراحی و تولید ابزارها و تجهیزات کنترل، ناوبری، اندازه‌گیری و الکتروپزشکی.

شغل مهندسی برق

علاوه بر این، صنایع مختلفی ممکن است برای انجام پروژه‌های مختلف به تخصص و مهارت در برق و الکترونیک نیاز داشته باشد. صنعت حمل و نقل، ساخت، انرژی، مخابرات و ارتباطات از راه دور و پتروشیمی از جمله صنایع نیازمند این افراد هستند.

محیط کاری و سختی‌های شغل مهندسی برق

طیف وسیعی از صنایع و کسب و کارها به استخدام مهندس برق و الکترونیک نیاز دارند؛ از همین روز مهندسین برق در محیط‌های کاری مختلفی مثل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، معادن، کارخانه‌های صنعتی و تولیدی، نیروگاه‌ها و تنظیمات اداری مشغول به کار می‌شوند محیط کاری مهندسی برق ممکن است خطراتی نیز به همراه داشته باشد؛ به ویژه اگر در نزدیکی تجهیزات و سیستم‌های الکترونیکی فشار قوی مشغول به کار باشند.

اغلب مهندسین برق و الکترونیک بخش زیادی از ساعات کاری‌شان پشت میز و مشغول توسعه طرح‌های مختلف، برنامه‌ریزی بودجه و آماده‌سازی برنامه‌ و زمانبندی پروژه‌ها هستند؛ اما گاهی لازم است برای بررسی مشکلات یا جمع آوری اطلاعات راجع به پروژه‌های جدی از سایت‌ها و محیط‌های کاری مختلف بازدید کنند.

همچنین ممکن است لازم باشد زمان زیادی را صرف نظارت بر کار متخصصین برق، دانشمندان، برنامه‌نویسان و سایر مهندسین بکنند. با این که ممکن است فرد برای انجام برخی پروژه‌ها نیاز به سفرهای کاری و ماموریت نیز داشته باشد؛ اما به طور کلی، ساعات کاری این افراد هم بر طبق قانون کار و 44 ساعت در هفته است.

مهندسین برق چه تحصیلاتی باید داشته باشد؟

رشته برق یکی از برترین انتخابها در رشته علوم ریاضی است و این رشته، انتخاب برترین و بهترین دانش آموزان برای ورود به دانشگاه است.
بااینکه در دانشگاه‌های ایران، رشته مهندسی برق در سطح کاردانی نیز ارائه می‌شود؛ اما اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها از کارجویان انتظار حداقل مدرک کارشناسی را دارند. شما با مدرک کارشناسی مهندسی برق می‌توانید در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی مشغول به کار شوید و حقوق و درآمد قابل قبولی داشته باشید.

رزومه ساز

بااین‌حال، برخی سازمان‌های بزرگ و معتبر برای مشاغل حساس و مهم ترجیح می‌دهند مهندسین برق با مدرک کارشناسی ارشد و حتی بالاتر را در اولویت جذب قرار بدهند. بدیهی است هرچقدر مدرک تحصیلی شما در رشته برق و الکترونیک بالاتر باشد پست شغلی بالاتر و به‌تبع آن درآمد و حقوق بیشتری هم خواهید داشت؛ اما مسئولیت‌های شغلی بیشتر و سخت‌تری نیز بر عهده شما قرار گذاشته خواهد شد.

مطلب مرتبط: میزان درآمد داروساز در ایران و جهان

جمع‌بندی

مهندسی برق یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در گروه ریاضی-فیزیک است و بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور، این رشته مهندسی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. بااین‌حال، این شغل سختی‌های زیادی دارد و بازار کار و آینده شغلی آن اگرچه خوب و قابل‌قبول است؛ اما در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی تفاوت محسوسی ندارد.

در این مقاله در مورد میزان حقوق و درآمد مهندس برق در ایران صحبت کردیم و برای این امر، از نتایج و داده‌های به‌دست‌آمده از نتایج نظرسنجی حقوق و دستمزد جاب ویژن استفاده کردیم. برای اینکه دید بهتری از میزان حقوق این موقعیت شغلی داشته باشید میانگین حقوق را به تفکیک تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها ارائه کردیم. همچنین در ادامه به منظور مقایسه حقوق این گروه شغلی در مقیاس بین‌المللی، به مبلغ حقوق این مهندسین در چند کشور دنیا نیز اشاره داشتیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند دید جامعی نسبت به وضعیت اقتصادی و درآمدزایی شغل مهندسی برق پیدا کرده باشید. اگر فارغ التحصیل این رشته هستید و هنوز شغل رؤیایی و دلخواه خود را پیدا نکرده‌اید با مراجعه به سایت جاب ویژن می‌توانید انواع آگهی‌های استخدام جدید در حوزه برق را مشاهده کنید و بعد از خواندن توضیحات و شرایط شغلی، برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه