استخدام کارشناس محیط زیست چه شرایط و نیازمندی‌هایی دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
استخدام کارشناس محیط زیست چه شرایط و نیازمندی‌هایی دارد؟

تمامی سازمان‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها می تواند به طور غیر مستقیم روی محیط زیست اثر بگذارد، نیازمند استخدام کارشناس محیط زیست و استخدام کارشناس ایمنی هستند. تقریبا تمامی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ که فعالیت‌هایی صنعتی در مقیاس گسترده انجام می‌دهند، به شیوه‌های مختلف، می‌توانند محیط زیست را آلوده کنند.

امروزه، بحران‌های زیست‌محیطی به اصلی‌ترین بحران جامعه‌ی انسانی تبدیل شده‌اند. از بحران آب گرفته تا گرمایش جهانی، مشکلات بزرگی به ویژه برای حکومت‌های بی‌توجه به مسائل زیست‌محیطی، پدید آورده‌اند. بنابراین، حکومت‌ها در سال‌های اخیر قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای محدود کردن آسیب صنایع به محیط زیست وضع کرده‌اند که سازمان‌ها موظف به رعایت آن‌ها هستند.

استخدام

هم سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان سازمان ناظر و هم خود شرکت‌ها به منظور عدم تخطی از استانداردهای زیست‌محیطی که می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین و حتی تعطیلی کارخانه‌ها شود،به کارشناس محیط زیست نیاز دارند. به علاوه، امروزه با افزایش آگاهی مردم از بحران‌های زیست‌محیطی و نمود این بحران‌ها در زندگی روزمره، توجه یا بی‌توجهی یک سازمان به حفاظت از محیط زیست، نقش پررنگی در اعتبار و محبوبیت عمومی آن سازمان خواهد داشت که می‌تواند مستقیم یا غیر مستقیم، روی سوددهی سازمان، تأثیرگذار باشد.

برای احراز این شغل باید فارغ‌التحصیل رشته محیط زیست در مقطع کارشناسی یا یکی از گرایش‌های این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی باشید. این شغل، علاوه بر تحصیلات مرتبط، به مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم نیاز دارد.

در این مقاله سایت استخدام جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با شرایط و نیازمندی‌های استخدام کارشناس محیط زیست صحبت کنم. در ابتدا، توضیحاتی در رابطه با این رشته ارائه خواهیم دید و سپس هر آنچه که لازم است در رابطه با شغل کارشناس محیط زیست بدانید، برای شما خواهیم گفت. با جاب ویژن همراه باشید.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام کارشناس ایمنی

آشنایی با رشته‌ی محیط زیست

رشته محیط زیست چیست

رشته‌ی محیط زیست، یک رشته‌ی میان-رشته‌ای است با با ترکیب علوم مختلف مثل زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، زمین‌شناسی و حتی علوم انسانی مانند علوم اجتماعی و اقتصاد به بررسی تغییرات زیست‌محیطی می‌پردازد.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند عواملی را شناسایی کنند که پتانسیل آسیب زدن به محیط زیست را دارند. همچنین، آن‌ها برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی بهینه از نظر اقتصادی برای برطرف کردن عوامل آسیب‌زننده به محیط زیست، آموزش دیده‌اند.

اهمیت رشته‌ی محیط زیست

همانطور که پیش از این گفتیم، هم سازمان‌های دولتی مثل سازمان حفاظت از محیط زیست و هم شرکت‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها مستقیما روی محیط زیست اثرگذار است، نیازمند استخدام کارشناس محیط زیست هستند.

چرا هم دولت‌ها و هم شرکت‌های خصوصی، هزینه‌های هنگفتی برای حفاظت از محیط زیست می‌پردازند؟ اجازه دهید ابتدا از نقطه نظر دولت‌ها به این موضوع بپردازیم.

چرا دولت‌ها نیازمند استخدام کارشناس محیط زیست هستند؟

استخدام دولتی کارشناس محیط زیست

امروزه زمین حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت کره‌ی خاکی تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۱۰ میلیارد نفر برسد. فرآهم آوردن غذا و امکانات اولیه‌ی زندگی برای این جمعیت عظیم، نیازمند بهره‌برداری گسترده از منابع سیاره است. به همین منظور، صنایع و معادن روز‌به‌روز در حال گسترش هستند.

توسعه‌ی فعالیت‌های صنعتی با حمایت فناوری، به سرعت سبب تغییرات زیست‌محیطی می‌شود. سرعت این تغییرات به قدری است که از سرعت تکامل و سازگاری گونه‌های زیستی، از جمله خود انسان، فراتر رفته است. بنابراین، تعادل زیستی در سیاره‌ی ما در حال فروپاشی است و اگر این اتفاق وحشتناک رخ دهد، سیاره‌ی ما زیست‌پذیری خودش را از دست خواهد داد و جوامع انسانی، همانند دیگر جوامع زیستی نمی‌توانند حداقل به این شکلی که می‌شناسیم روی زمین زندگی کنند.

رزومه ساز

این یک فیلم آخرالزمانی هالیوودی نیست! همین حالا نیز خیلی دیر شده و اگر چاره‌ای برای بحران‌های زیست محیطی مثل بحران کمبود آب آشامیدنی سالم، آلودگی آب‌های آزاد، آلودگی هوا، فرسایش خاک‌ها، گرمایش جهانی، نابودی جنگل‌های بارانی و غیره و غیره پیدا نکنیم، سناریوی فوق، سرنوشتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

دولت‌ها به عنوان نمایندگان مردم، نه تنها وظیفه دارند امنیت غذایی و رفاه مردم را تأمین کنند، بلکه موظف هستند این کار را با حداقل آسیب به محیط زیست انجام دهند تا فرصت برای ظهور فناوری‌های سازگارتر با محیط زیست باقی بماند. در صورتی که دولت‌ها نتوانند از عهده‌ی چنین کاری بر بیایند، جامعه رو به فروپاشی خواهد رفت و حیات حکومت‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

به دلایلی که گفته شد، دولت‌ها با اختصاص بودجه‌های کلان به سازمان‌های حفاظت از محیط زیست و استخدام کارشناسان خبره در این حوزه، در تلاش برای حفظ و نگهداری از تعادل زیستی سیاره‌ی زمین هستند.

چرا شرکت‌های دولتی و خصوصی نیازمند استخدام کارشناس محیط زیست هستند؟

اما چرا شرکت‌های دولتی و خصوصی نیازمند صرف هزینه‌های کلان برای حفاظت از محیط زیست هستند؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات حکومت‌ها در حفاظت از محیط زیست، وضع قوانین سخت‌گیرانه برای فعالیت شرکت‌هایی است که کارهای آن‌ها مستقیما روی محیط زیست اثر می‌گذارند. تخطی از چنین قوانینی منجر به جریمه‌های مالی سنگین یا حتی تعطیلی سازمان‌ها می‌شود.

از سوی دیگر، همانطور که در بالا گفتیم، با افزایش آگاهی مردم از خطرات مشکلات زیست‌محیطی، سازمان‌های مختلف برای حفظ مقبولیت عمومی و به تبع، حفظ مشتریان جزئی و کلی خود، نیازمند رعایت استانداردهای زیست‌محیطی هستند.

بنابراین، چنین شرکت‌هایی با جذب فارغ‌التحصیلان رشته‌ی محیط زیست، برای توسعه‌ی فرایندهای سازگار با محیط زیست، یافتن عوامل خطرآفرین برای محیط زیست، پیدا کردن روش‌هایی برای دفع اصولی فاضلاب‌های صنعتی و ورود آلاینده‌ی کمتر به جو، پیدا کردن روش‌هایی برای مصرف کمتر انرژی و سوخت‌های فسیلی و در کل، برای آسیب رساندن کمتر به محیط زیست، تلاش می‌کنند.

گذشته از دلایل زیست‌محیطی، سازمان‌ها برای حفاظت ار سلامت کارکنان خود، نیازمند استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت محیط هستند.

کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام کارشناس محیط زیست هستند؟

همانطور که در بالا گفتیم، سازمان‌های دولتی و خصوصی متعددی به این کارشناسان نیاز دارند. از مهم‌ترین این سازمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازمان حفاظت از محیط زیست
  • وزارت جهاد کشاورزی
  • وزارت راه و شهرسازی
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • وزارت نفت
  • وزارت نیرو
  • شهرداری‌ها
  • معادن
  • پتروشیمی‌ها
  • داروسازی‌ها
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید سموم و کودهای کشاورزی
  • شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه‌ی انرژی
  • شرکت‌های مهندسی
  • دیگر شرکت‌های فعال در صنعت
  • و …

استخدام کارشناس محیط زیست در دادگستری

استخدام کارشناس محیط زیست در دادگستری

از سازمان‌هایی که در تمامی کشورهای دنیا به کارشناسان این رشته نیاز دارند، سازمان‌های حقوقی هستند. در کشور ما نیز دادگستری‌ها برای رسیدگی به پرونده‌های زیست‌محیطی مثل تخلفات کارخانه‌ها، به کارشناسان محیط زیست نیاز دارند.

هم فارغ‌التحصیلان رشته‌ی محیط زیست و هم فارغ‌التحصیلان رشته حقوق محیط زیست می‌توانند برای آگهی‌های استخدام کارشناس محیط زیست در دادگستری رزومه بفرستند.

استخدام کارشناس محیط زیست اصفهان

اصفهان یکی از استان‌های کشور است که با وجود کارخانه‌های مهمی مثل فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی اصفهان، پالایشگاه اصفهان و کارخانه‌های شرکت پلی‌آکریل، با بحران‌های محیط زیستی مختلفی مثل بحران آب و بحران آلودگی هوا مواجه است. به همین دلیل، تعداد آگهی‌های استخدام کارشناس محیط زیست اصفهان روز‌به‌روز در حال افزایش است.

استخدام کارشناس محیط زیست در شهرداری تهران

شهرداری‌ها نقش بسیار مهمی در زیست‌پذیری شهرها دارند و می‌توانند با نظارت بر فعالیت سازمان‌های مختلف، اجرای طرح‌های ترافیکی، مدیریت پسماند و سایر اقدامات، شهرها را به محیط‌های بهتری برای زندگی شهروندان تبدیل کنند.

شهر تهران نیز سال‌ها است به دلیل تراکم بالای جمعیت و سوء مدیریت با بحران‌های زیست‌محیطی وحشتناکی دست و پنجه نرم می‌کند و امروزه، شهرداری تهران نیاز بالایی به کارشناسان محیط زیست دارد تا به کمک آن‌ها بتواند با این بحران‌ها، مقابله کند.

فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف محیط زیست و دیگر رشته‌های مرتبط می‌توانند برای آگهی‌های استخدام کارشناس محیط زیست در شهرداری تهران رزومه ارسال کنند.

وضعیت بازار کار

با توجه به رویارویی جامعه‌ی انسانی با بزرگ‌ترین بحران‌های زیست‌محیطی تاریخ در دهه‌های آتی، نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. پیش‌‌‌بینی شده است که از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، نیاز به استخدام کارشناس محیط زیست حدود ۸ درصد رشد داشته باشد که این میزان رشد، دو برابر رشد میانگین تمامی مشاغل است. قطعا این رشد در بازار کار، با افزایش درآمد این شغل نیز همراه خواهد بود.

شرایط جذب

حالا که با اهمیت رشته‌ی محیط زیست، سازمان‌های استخدام‌کننده و بازار کار این رشته آشنا شدید، وقت آن است که در رابطه با شرایط استخدام کارشناس محیط زیست صحبت کنیم. همانطور که پیش از این گفتیم، برای این شغل، باید تحصیلات مرتبط و مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم داشته باشید.

تحصیلات لازم برای شغل کارشناس محیط زیست

تحصیلات لازم برای شغل کارشناس محیط زیست

بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی برای این شغل از شما حداقل مدرک کارشناسی در رشته محیط زیست می‌خواهند. ممکن است برای بعضی از مشاغل در این حوزه، نیازمند مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی نیز باشد؛ به عنوان مثال، اکثر مشاغل پژوهشی در حوزه‌ی محیط زیست نیازمند یک مدرک تحصیلات تکمیلی هستند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های HSE و بهداشت محیط نیز می‌توانند برای آگهی‌های استخدام کارشناس محیط زیست رزومه بفرستند. در واقع، مدرک تحصیلی مورد نیاز برای این شغل، کاملا وابسته به نوع فعالیت‌ها و هدف سازمان از تعریف شغل کارشناس محیط زیست است.

مهارت‌های سخت و نرم مورد نیاز برای شغل کارشناس محیط زیست

  • مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری
  • مهارت در گزارش‌نویسی
  • مهارت در حل مسئله
  • ذهن پرسشگر
  • مهارت در مشاهده و تفکر انتقادی
  • تفکر خلاقانه
  • دانش بالا در حوزه‌ی آمار و احتمالات
  • مهارت در کار کردن با نرم‌افزارهای آماری

یک کارشناس محیط زیست چه کارهایی انجام می‌دهد؟

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس محیط زیست

کارهایی که این کارشناسان انجام می‌دهند، تا حد زیادی وابسته به سازمان یا صنعتی است که در آن فعالیت دارند. در مجموع می‌توان گفت که وظایف و مسئولیت‌های کارشناسان محیط زیست شامل موارد زیر است:

  • بازدید از محیط‌های صنعتی و شناسایی ریسک‌های زیست‌محیطی
  • گزارش‌نویسی در رابطه با وضعیت استانداردهای زیست‌محیطی در محل‌های مورد بازدید
  • تحلیل ریسک‌های زیست‌محیطی از جنبه‌های مختلف و ارائه‌ی راه حل‌هایی برای برطرف کردن این ریسک‌ها با حداقل هزینه‌ی ممکن برای سازمان‌ها
  • آزمایش روی نمونه‌های محیطی مثل آب، خاک و هوا برای پیدا کردن آلاینده‌ها
  • پیگیری کارهای حقوقی مربوط به مشکلات زیست‌محیطی سازمان‌ها
  • انجام پژوهش و برآورد آسیب‌های زیستی پروژه‌های در دست اقدام

مزایا و معایب شغل کارشناس محیط زیست

همانطور که گفتیم این رشته بازار کار بسیار خوبی دارد و نیاز به استخدام کارشناس محیط زیست روز به روز در حال افزایش است. به علاوه، این کارشناسان درآمدهای نسبتا خوبی هم دارند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی محیط زیست و دیگر رشته‌های مرتبط می‌توانند تنها با یک مدرک لیسانس کار پیدا کنند و نیازی به تحصیلات بیشتر ندارند. به علاوه، کسانی که در این رشته تحصیل کرده باشند می‌توانند برای آگهی‌های استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت محیط نیز رزومه بفرستند.

کارشناسان محیط زیست شغلی با معنی و ارزشمند دارند؛ آن‌ها می‌توانند ناجی نوع انسان باشند و مانع از نابودی حیات بر روی زمین شود. چه انگیزه‌ای می‌تواند از این بالاتر باشد؟

البته کار کردن به عنوان یک کارشناس محیط زیست، به ویژه برای یک سازمان ناظر و دولتی می‌تواند استرس‌های خاص خودش را داشته باشد. به یاد داشته باشید که این شغل می‌تواند شما را در مقابل سازمان‌های مخوفی قرار دهد که برای رسیدن به اهداف خود، از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند و جان انسان‌ها نیز برای آن‌ها مهم نیست. بنابراین، این شغل می‌تواند استرس بالایی داشته باشد.

همچنین، این کارشناسان باید مطالعات میدانی انجام دهند و ممکن است مجبور شوند در محیط‌های آلوده و خطرناک مثل منطقه‌ی عسلویه حضور داشته باشند. گاهی اوقات این شغل نیازمند ساعت‌ها پیاده‌روی است و شرایط جسمانی خوبی نیاز دارد. حتی ممکن است لازم باشد خارج از ساعات معمول و در روزهای تعطیل کار کنید. بعضی وقت‌ها نیز در شرایط بد آب‌وهوایی باید به کار خود ادامه دهید.

جمع‌بندی

امروزه با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی مختلفی که جامعه‌ی انسانی با آن‌ها رو‌برو است، حکومت‌ها قوانین و استانداردهای زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌ای وضع می‌کنند که هم سازمان‌های دولتی و هم شرکت‌های خصوصی ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

در خیلی از کشورها، دولت برای نظارت بر اجرای این قوانین و استانداردها، کارشناسان محیط زیست را جذب می‌کند و سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز برای جریمه نشدن توسط دولت و حفظ اعتبار و محبوبیت عمومی خود با به خدمت گرفتن فارغ‌التحصیلان رشته‌های محیط زیست، بهداشت محیط و دیگر رشته‌های مرتبط، برای کاهش اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های خود می‌کوشند. همچنین، سازمان‌های دولتی و خصوصی برای حفظ سلامت کارکنان خود نیازمند استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت محیط هستند.

سازمان‌های دولتی مختلف از سازمان حفاظت از محیط زیست گرفته تا دادگستری‌ها و شهرداری‌ها و نیز، سازمان‌های تعاونی و خصوصی مختلف مثل شرکت‌های مالک کارخانه‌های بزرگ و صنعتی، نیازمند این کارشناسان هستند.

کار اصلی کسی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد، نظارت بر رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و ارائه‌ی راهکارهایی برای کاهش اثرات فعالیت‌های انسانی روی محیط زیست است.

سازمان‌ها در به خدمت‌گیری کارشناسان محیط زیست، علاوه بر مدرک تحصیلی مرتبط، به مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم، شامل مهارت‌های ارتباطی، توجه به جزئیات، حل مسئله و دانش کافی در حوزه‌ی فعالیت خود، دقت دارند.

پیشبینی می‌شود که بازار کار و فرصت‌های استخدام کارشناس محیط زیست از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود ۸ درصد رشد داشته باشد. به دلیل تقاضای زیاد، درآمد این کارشناسان نیز نسبتا بالا است. کار کردن به عنوان یک کارشناس محیط زیست، معنی بسیار زیادی به زندگی انسان می‌بخشد ولی استرس‌ها و دشواری‌های خاص خودش را نیز دارد.

شما با مراجعه به سایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن می‌توانید جدیدترین آگهی‌های استخدام کارشناس محیط زیست را در شرکت‌های معتبر و در سرتاسر ایران، مشاهده کنید و برای آن‌ها رزومه بفرستید.

منبع: Careers in public health.net

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه