چگونه مدیر فروشگاه شویم؛ راهنمای کامل استخدام مدیر فروشگاه

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
چگونه مدیر فروشگاه شویم؛ راهنمای کامل استخدام مدیر فروشگاه

بسیاری از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف نیاز به استخدام مدیر فروشگاه دارند و یکی از پر درآمدترین شغل‌ها در سطح جهان، صنایع خرده‌فروشی و فروشگاه‌ها هستند. بیشتر مردم برای تامین مایحتاج خود نیاز به خرید مواد غذایی یا لباس ضروری دارند؛ همین عامل باعث شده تا در فروشگاه‌ها هم استخدام مدیر فروشگاه با حساسیت بسیار بالایی انجام شود. هرچه‌قدر یک فروشگاه بزرگ‌تر باشد یعنی حقوق و درآمد یک مدیر فروشگاه بیشتر است.

یک لحظه خودتان را در موقعیتی در نظر بگیرید که در یک شرکت تولید پوشاک مشغول به کار هستید. در این شرکت هیچ مدیری وجود ندارد. شاید در ابتدای مسیر، جاده‌ هموار باشد و هیچ خللی در انجام‌ کارها پیش نیاید. اما به مرور زمان بی‌نظمی در بخش‌های مختلف شرکت ایجاد می‌شود، کارها به درستی انجام نمی‌شوند و در نهایت سرمایه و اهداف آن شرکت نابود می‌شود. در یک فروشگاه هم به همین شکل است یعنی وجود مدیر فروشگاه بسیار حائز اهمیت است.

استخدام

در این مطلب از سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم در خصوص وظایف، ساعت کاری، میانگین حقوق و درآمد مدیر فروشگاه صحبت کنیم. سپس بازار کار این موقعیت شغلی در شهرهای مختلف ایران مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

مدیر فروشگاه کیست؟

مدیر فروشگاه به متخصص توانا، پر انرژی و مسئولیت‌پذیر گفته می‌شود که سرپرستی و مدیریت یک فروشگاه را برعهده دارد و باید ارتباط خوبی با کارکنان فروشگاه برقرار کند تا آن‌ها به درستی به وظایف خود عمل کنند. سرپرستی صحیح کارکنان یک فروشگاه تاثیر مستقیمی در رسیدن به اهداف فروش و جذب مشتریان بیشتر دارد.

مدیر فروشگاه چه وظایفی دارد؟

وظایف مدیر فرشگاه

وظایف مدیر فروشگاه با توجه به زمینه کاری آن‌ها در تمام فروشگاه‌ها یکسان نیست. مدیران فروشگاه‌ها بر اساس اهداف فروش و سرمایه وظایف متفاوتی را بر عهده دارند. اصلی‌ترین وظایف مدیر فروشگاه عبارت‌اند از:

  • افزایش سود فروشگاه و رسیدن به اهداف فروش
  • رسیدگی به خدمات مشتریان مانند بررسی شکایات و پاسخ به سوالات آن‌ها
  • جذب و استخدام نیروی جدید کار
  • نظارت و ارزیابی عملکرد کلیه مدیران و کارکنان
  • ایجاد رفاه برای تمامی کارمندان و کارکنان مانند کارکنان بخش فروش
  • مدیریت و رسیدگی به محصولات آسیب‌دیده و موجودی فروشگاه
  • ایجاد انگیزه به کارکنان به خصوص در شرایط بحرانی
  • ایجاد امنیت و رضایت مشتریان فروشگاه
  • مدیریت و سرپرستی تمام بخش‌های فروشگاه
  • ارائه گزارش مربوط به خرید یا ضرر و زیان
  • نظارت بر عملکرد و فعالیت روزانه یک فروشگاه
  • تدوین استراتژی برای رسیدن به اهداف فروشگاهی
  • برگزاری جلسات با کارکنان یا مدیران
  • پیدا کردن بهترین راهکار و راه‌حل در شرایط بحرانی
  • حفظ وضعیت خوب فروشگاه بر اساس استانداردها

مدیر فروشگاه چند ساعت در هفته کار  می‌کند؟

مدیران فروشگاه بین ۳۷ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. با توجه به اینکه‌ آخر هفته‌ها از جمله روز‌های شلوغ‌ به شمار می‌رود؛ پس مدیران فروشگاه در این شرایط باید در فروشگاه‌ها حضور داشته باشند و کار کنند. اگر با توجه به شرایط زندگی خود توانایی کار در تمام روز‌های هفته را ندارید؛ بهتر است رزومه خود را برای آگهی‌های استخدام مدیر فروشگاه ارسال نکنید.

رزومه ساز

میانگین درآمد مدیر فروشگاه در ایران و خارج

یکی از اصلی‌ترین عوامل برای تعیین حقوق، تجربه و سابقه کار است. کاملا مشخص است که یک مدیر فروشگاه با تجربه و با سابقه، حقوق بالاتری نسبت به یک مدیر فروشگاه تازه‌کار دریافت کند. اما آیا می‌دانید یک مدیر فروشگاه در کشوری مانند انگلستان چه میزان درآمدی دارد؟ در ایران چطور؟

میانگین درآمد مدیر فروشگاه در ایران

هر روز هزاران آگهی استخدام مدیر فروشگاه در سایت‌های کاریابی مانند جاب ویژن منتشر می‌شود. وظایف و مسئولیت‌های مدیران فروشگاه‌ها در شرکت‌های مختلف متفاوت است اما چیزی که به نظر می‌رسد این است که میزان حقوق و درآمد ماهانه یک مدیر فروشگاه در ایران به طور میانگین حدود 6-10 میلیون تومان است.

میزان درآمد مدیر فروشگاه در ایران

مطلب مرتبط؛ جدیدترین آگهی‌های کار و استخدام مدیر فروشگاه در جاب ویژن

درآمد مدیر فروشگاه در انگلستان

اگر قصد مهاجرت کاری به انگلستان را دارید بد نیست بدانید که میانگین حقوق یک مدیر فروشگاه در انگلستان چیزی حدود ۱۹ هزار پوند تا ۴۰ هزار پوند است که بر اساس میزان تجربه، مهارت و سابقه شما، محل زندگیتان و بزرگی و کوچکی فروشگاه متفاوت است.

میانگین درآمد سالانه مدیر فروشگاه در ایالات متحده

میانگین حقوق و دستمزد یک مدیر فروشگاه در ایالات متحده حدود ۴۴.۳۳۰ دلار در سال است. با توجه به بازار کار خوب مدیر فروشگاه تعداد زیادی از افراد باتجربه برای این فرصت شغلی رزومه ارسال می‌کنند. میانگین حقوق مدیر فروشگاه در ایالت متحده می‌تواند بر اساس عوامل مختلف مانند تحصیلات، مهارت‌، دانش و سابقه کار آن متخصص متفاوت باشد.

چطور تبدیل به یک مدیر فروشگاه موفق شویم؟

آیا تصمیم جدی برای شروع کار به‌عنوان مدیر فروشگاه را دارید؟ آیا می‌خواهید تمام وقت در فروشگاه‌ها مشغول به کار باشید؟ اگر پاسخ به تمام این سوالات مثبت است. قبل از شروع باید دانش خود را از طریق راه‌های زیر افزایش دهید.

تحصیلات خوب لازمه ورود به بازار کار است!

شما می‌توانید بدون داشتن مدرک دیپلم در فروشگاه‌ها کار کنید اما برای اینکه تبدیل به یک مدیر فروشگاه شوید باید با اصول اولیه یک کسب‌و‌کار آشنایی کامل داشته باشید. برای یادگیری این اصول بهتر است مدرک کاردانی یا کارشناسی خود را در یکی از رشته‌های مرتبط با کسب و کار بگذرانید.

یادگیری و آموزش

برای یادگیری اصول مدیریت فروشگاه نیاز است در بخشی از یک فروشگاه مشغول به کار شوید و این اصول را از مدیران فروشگاه بیاموزید. هم‌چنین می‌توانید مهارت‌های خدمات به مشتری را تمرین کنید یا حتی نحو سازماندهی و فروش محصولات در یک فروشگاه را یاد بگیرید.

کسب مهارت‌ها

چطور تبدیل به مدیر فروشگاه موفق شویم

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک مدیر فروشگاه موفق مشغول به کار شوید. نیاز است مهارت‌های زیر را یاد بگیرید و تسلط کافی نسبت به این موارد داشته باشید.

  1. مهارت رهبری؛ برای مدیریت بهتر بخش‌های مختلف یک فروشگاه به این مهارت نیاز دارید
  2. مهارت‌های ارتباطی؛ برای ایجاد ارتباط، رفع مشکلات و پاسخ به سوالات مشتریان و کارمندان به این مهارت نیاز دارید
  3. مهارت سازمانی؛ بدون در نظر گرفتن شرایط باید وظایف خود مانند مدیریت فروشگاه را به درستی انجام دهید
  4. مهارت حل مسئله؛ برای شناسایی بهترین راه‌حل نیاز است که مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی را داشته باشید
  5. تسلط به نرم‌افزارهای مدیریت فروشگاه
  6. شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی

چطور رزومه برای آگهی‌های شغلی و استخدام مدیر فروشگاه ارسال کنیم؟

اگر با تمام این توضیحات فکر می‌کنید که مهارت، دانش و تجربه کافی برای مدیریت و رسیدگی به وظایف، محصولات، کارمندان و مشتریان را دارید، می‌توانید همین حالا وارد سایت کاریابی جاب ویژن شوید و اطلاعاتی مانند اطلاعات شخصی و سابقه کار خود را وارد کنید تا رزومه به صورت خودکار و رایگان برای شما ساخته شود. بعد از ویرایش، می‌توانید رزومه خود را برای فرصت‌های شغلی نمایش‌ داده‌شده، ارسال کنید یا وارد صفحه اصلی سایت شوید. فیلتر گروه شغلی را روی گزینه «کادر مدیریتی و اجرایی فروشگاه‌ها» قرار دهید تا تمام فرصت‌های شغلی را به شما نمایش دهد.

نکته: بر خلاف باور افراد، آگهی‌های استخدام مدیر فروشگاه فقط برای نیروی کار مرد نیست. بلکه برخی از فروشگاه‌ها به دنبال استخدام نیروی خانم می‌گردند که می‌توانید فرصت‌های شغلی را از طریق سایت جاب ویژن ببینید.

چه فروشگاه‌هایی به دنبال استخدام مدیر فروشگاه هستند؟

مدیر فروشگاه می‌تواند در هر فروشگاه کوچک یا بزرگی مشغول به کار شود. اگر فروشگاهی که در آن کار می‌کنید، کوچک باشد احتمالا شما باید تمام گزارشات خود را به صاحب فروشگاه دهید. اما در فروشگاه‌های بزرگ اینطور نیست و تیم‌های مدیریتی هستند که گزارشات را از شما دریافت می‌کنند.

استخدام مدیر فروشگاه‌ زنجیره‌ای و بزرگ

معمولا فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند کوروش، خاطره، شهروند، هفت، رفاه و جانبو به دنبال استخدام مدیر فروشگاه هستند. کسی که در این فروشگاه‌ها استخدام می‌شود باید توانایی بالایی در برقراری ارتباط با اعضای دیگر بخش‌ها و تسلط کافی روی اصول فروش، مهارت‌های فردی و مدیریتی داشته باشد.

استخدام مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای

استخدام مدیر فروشگاه در پرند

شهر پرند یکی از شهرهای تقریبا جدید است که در ۳۰ کیلومتری استان تهران قرار دارد. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر حدود ۹۷.۴۶۴ نفر بوده است. در این شهر قیمت مسکن، آلودگی و ترافیک کمتر از تهران است. به همین دلیل افراد زیادی برای سکونت و کار به این شهر مهاجرت کرده‌اند. فروشگاه‌های زیادی در پرند هستند که به دنبال مدیر فروشگاه می‌گردند.

استخدام مدیر فروشگاه در مشهد

مشهد یکی از کلان‌ شهرهای مذهبی ایران به شمار می‌رود. سالانه مسافران زیادی به این شهر سفر می‌کنند. به همین دلیل فروشگاه‌های زیادی در شهر مشهد دایر شده‌اند که نیازمند استخدام مدیر فروشگاه هستند. اگر مهارت فردی و مدیریتی خوبی دارید، مسئولیت‌پذیر هستید و توانایی مدیریت و سرپرستی کارکنان یک فروشگاه را دارید، پس رزومه خود را برای آنان ارسال کنید.

مزایا و معایب شغل مدیر فروشگاه

از مهم‌ترین مزایای مدیر فروشگاه کسب درآمد، حقوق، پاداش و مزایا بالا است. هم‌چنین یک مدیر فروشگاه مسئولیت بیشتری دارد به همین دلیل تجربه بیشتری هم در این مسیر به‌ دست خواهد آورد. اما این شغل هم مانند فرصت‌های شغلی دیگر در کنار مزایا، معایبی هم دارد که عبارت‌اند از:

  • باید ساعت بیشتری برای انجام کارها اختصاص دهید و حتی ممکن است دیگر تعطیلات زیادی نداشته باشید
  • گرفتن تصمیمات در شرایط سخت و دشوار؛ گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که باید با صبوری و حوصله بهترین تصمیم را بگیرید.
  • هر چه‌قدر مسئولیت بیشتری داشته باشید احتمالا باعث می‌شود تحت فشار بیشتری از سوی مدیران یا کارکنان قرار بگیرید.

تفاوت مدیر فروش با مدیر فروشگاه

وقتی در اینترنت عبارت «مدیر فروشگاه» را جستجو می‌کنیم تعداد زیادی از سایت‌ها را می‌بینیم که به دنبال استخدام مدیر فروش می‌گردند اما آیا واقعا وظایف و عملکرد یک مدیر فروشگاه با مدیر فروش یکسان است؟ شما چه فکر می‌کنید؟ بذارید کمی عمیق‌تر به شرح وظایف مدیر فروش و مدیر فروشگاه نگاه کنیم.

احتمالا تا الان با شرح وظایف مدیر فروشگاه آشنا شده‌اید؛ مدیر فروشگان به شخصی گفته می‌شود که مسئول استخدام و اخراج نیرو‌های کار، بررسی و مدیریت گزارش کار، نظارت بر عملکرد کارکنان، رضایت مشتریان، مسئول گزارش‌دهی روزانه، ماهانه و سالانه طبق موجودی فروشگاه و مدیریت و ارتباط با مدیران اصلی و مشاوران بخش فروش و قسمت‌های دیگر است.

مدیر فروش بر خلاف مدیر فروشگاه نیاز نیست در خصوص تمام بخش‌ها اطلاعات کافی را داشته باشد. بلکه به شخصی گفته می‌شود که مسئول بخش فروش و مدیریت کارکنان فروش است. وظیفه مدیر فروش این است که حقوق کارکنان فروش را مدیریت کند، گزارش و تجزیه و تحلیل داده‌های این بخش بر عهده او است. هم‌چنین در صورت لزوم به کارکنان، آموزش‌های لازم را بدهد تا به اهداف فروش آن سازمان دست پیدا کند.

تفاوت مدیر فروش و مدیر فروشگاه

هم‌چنین مدیر فروش می‌تواند به صورت پاره‌و‌قت یا تمام وقت با فروشگاه‌ها کار کند و لازم نیست در تمام ساعات کاری مشغول به کار باشد بلکه باید تنها در ساعات کاری کار کند و این در حالی است که مدیر فروشگاه در ساعت‌های غیر کاری هم مشغول به کار است و معمولا به صورت تمام وقت استخدام می‌شود.

متاسفانه برخی از شرکت‌های کوچک به دلیل ترس از به خطر افتادن اطلاعات مالی شرکت و ترس از اشتباه مدیر فروشگاه، دسترسی کامل به تمامی اطلاعات را به او نمی‌دهند. این اتفاق می‌تواند در درازمدت صدمه و آسیب زیادی به فروشگاه وارد کند و مدیر فروشگاه نمی‌تواند کمکی برای بخش‌هایی که به داده‌ها دسترسی ندارد، انجام دهد.

مطلب مرتبط: آشنایی با شغل مدیر فروش

جمع‌بندی

خیلی از فروشگاه‌ها در سطح‌ شهرهای بزرگ و کوچک هستند که برای مدیریت، سرپرستی کارکنان، فروش بیشتر، رسیدگی به خدمات مشتریان و استخدام نیروی کار به دنبال استخدام مدیر فروشگاه هستند. البته وظایف تمام مدیران فروشگاهی یکسان نیست اما برخی اوقات دیده می‌شود که خیلی از فروشگاه‌ها به دلیل ترس، آمار و داده‌های خود را در اختیار مدیر فروشگاه قرار نمی‌دهند. این عامل به تنهایی می‌تواند تاثیر منفی در فروش و جذب مشتریان داشته باشد.

هم‌چنین فردی که رزومه خود را برای این فرصت شغلی ارسال می‌کند باید به یک‌سری مهارت فردی و مدیریتی و اصول فروش مسلط باشد. او باید بتواند عملکرد و بازده کارکنان را ارزیابی کند و بهترین شرایط را برای فروشگاه به وجود آورد. اگرچه مدیر فروشگاه درآمد تقریبا خوبی دارد اما نسبتا کار و مسئولیت زیادی بر دوش او هست و شاید حتی نیاز باشد در هر ساعتی از روز یا حتی روزهای تعطیل هم کار کند.

برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی مدیر فروشگاه می‌توانید به سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید. یا می‌توانید از کانال و ربات تلگرامی جاب ویژن، موقعیت‌های شغلی جدید مدیر فروشگاه را مشاهده کنید.

منبع: indeed

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه