ترس از شکست: احساس مشترکی که روی عملکرد شغلی ما تأثیر می‌گذارد

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 7دقیقه
ترس از شکست: احساس مشترکی که روی عملکرد شغلی ما تأثیر می‌گذارد

بدون شک همه ما ترس از شکست را حداقل یک‌بار در حوزه‌های مختلف زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم و با آن آشنا هستیم. این ترس در بخش‌های مهم‌تر زندگی ممکن است پررنگ‌تر نیز بشود. یکی از این بخش‌ها شغل شما است و موفقیت و شکست نخوردن در آن همیشه برای ما مهم بوده و است؛ اما باید بدانیم که تفاوت انسان‌های موفق با دیگران این نیست که آن‌ها ترسی را تجربه نمی‌کنند؛ بلکه با کسب تجربه و بعد از شکست‌های بسیار یاد گرفته‌اند چگونه با این ترس کنار بیایند و آن را کم‌رنگ‌تر کنند.

استخدام

در این متن از سایت کاریابی جاب ویژن در مورد ترس از شکست سعی کردیم به تأثیرات مختلفی که این ترس‌ها روی عملکرد شغلی ما می‌گذارند اشاره‌کرده و در ادامه راهکارهایی را برای مقابله با آن بیان کنیم.

ترس از شکست چه تأثیری روی عملکرد شغلی ما می‌گذارد؟

اثر ترس از شکست روی عملکرد شغلی اگر ترسیدن از شکست باعث می‌شود که نتوانید از نقطه امن خود خارج شوید مثلاً در جمع نظر خود را بگویید یا پروژه‌هایی را که برای شما جدید هستند را قبول کنید، پس این ترس بدترین دشمن شما برای پیشرفت است. ترس از شکست باعث می‌شود که ریسک‌پذیری و خلاقیت پایینی داشته باشید؛ زیرا پذیرفتن کارها و فعالیت‌های جدید به خلاقیت و ایجاد ایده‌های تازه در ذهن شما کمک بسزایی می‌کنند.

درست است که با نپذیرفتن ریسک، اشتباهات کمتری در انجام وظایف خود خواهید کرد؛ اما در مقابل نیز، فرصت دیده شدن توانایی‌های مدیریتی خود را از دست می‌دهید و ارتقای شغلی کمتری خواهید داشت. وقتی اجازه می‌دهید که ترس از شکست بر شما غلبه کند، از قبول فرصتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد سرباز می‌زنید و این‌گونه نمی‌توانید به‌عنوان یک فرد خلاق و پرانگیزه در برابر مدیران خود ظاهر شوید.

اما سؤال مهم این است که چگونه با این ترس‌ها مقابله کنیم؟ در ادامه به چندین راهکار که به شما در این مسیر کمک خواهد کرد اشاره‌ کرده‌ایم.

۱- نگرش خود را درباره شکست تغییر دهید

برای آن‌که بتوانید روحیه ریسک‌پذیری خود را بالاتر ببرید، باید به شکست‌هایتان جور دیگری نگاه کنید. افراد زیادی شکست را یک فرصت عالی برای یادگیری چیزهای جدید می‌بینند. شکست تنها وقتی شکست محسوب می‌شود که افراد از آن درسی نگیرند و اشتباهات خود را دائماً تکرار کنند. باید همیشه به خاطر داشته باشیم که همه‌ی انسان‌ها در طول زندگی خود شکست می‌خورند و آن‌هایی موفق‌تر هستند که اشتباهات خود را کمتر تکرار می‌کنند و از شکست‌های خود درس می‌گیرند.

مایکل جردن که یکی از مشهورترین ستارگان عرصه‌ی ورزش است، جمله معروفی دارد که می‌گوید: «من بیش از 9000 ضربه موفق را ازدست‌داده‌ام و حدوداً 300 بازی را باخته‌ام. 26 بار فرصت ضربه‌ای که باعث برنده شدن تیم می‌شد را نیز ازدست‌داده‌ام. من بارها و بارها شکست‌خورده‌ام و به همین دلیل موفق شدم.»

رزومه ساز

پس همیشه به خاطر داشته باشید که موفقیت‌های بزرگ، بدون شکست، هرگز به دست نمی‌آیند. پس اگر قصد پیشرفت شغلی دارید، باید ریسک‌پذیرتر باشید و بگذارید که این ترس به شما برای قبول فرصت‌های جدید در حوزه شغلی‌تان کمک کند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

۲- از کمک گرفتن از دیگران نترسید

از دیگران کمک بگیرید

برای مقابله با ترس از شکست تلاش کنید انتظارات خود را پایین بیاورید. کمال‌گرایی بعضی‌اوقات بیشتر از این‌که به شما کمک کند به ضرر شما می‌شود. همچنین از سؤال پرسیدن و ندانستن نترسید. درخواست کمک از دیگران نشانه ضعف نیست؛ بلکه در اکثر مواقع باعث قوی‌تر شدن روابط شما با همکارانتان می‌شود و نشانه‌ی روحیه‌ی کار تیمی شماست. همچنین سؤال پرسیدن از مدیران و بالادستیان باعث قوی‌تر شدن رابطه با آن‌ها و یادگرفتن و تقویت مهارت‌هایتان می‌شود که روی افزایش اعتمادبه‌نفس شما تأثیر به سزایی خواهد داشت.

۳- برای انجام وظایف جدید، به‌دقت برنامه‌ریزی کنید

انسان‌ها ذاتاً از چیزهایی که ناشناخته هستند ترس دارند. به همین دلیل پذیرفتن وظایفی که در مورد آن هیچ اطلاعاتی ندارید برایتان ترسناک به نظر می‌آید. راهکار این مشکل در برنامه‌ریزی و پیش‌بینی مسیری است که می‌خواهید در آن قدم بگذارید. با این کار، حتی اگر شرایط طبق مسیری که شما تعیین کرده‌اید پیش نروند، برای آن آماده خواهید بود و راه‌های جایگزین دیگری را انتخاب می‌کنید تا به هدفی که در نظر دارید برسید.

۴- از شکست‌هایتان درس بگیرید

برای آن‌که بتوانید به‌طور مؤثری از شکست‌های خود درس بگیرید، سعی کنید یکی از آن‌ها را به خاطر آورید و سه درسی را که از این شکست یاد گرفته‌اید، یادداشت کنید. به‌عنوان‌مثال اگر مهلت انجام کار مهمی را ازدست‌داده‌اید، یاد می‌گیرید که در آینده اولویت‌بندی بهتری برای انجام پروژه‌های خود داشته باشید، وظایف کمتری را هم‌زمان قبول کنید و یا کمال‌گرایی خود را کمتر کنید.

همیشه این سؤال را از خود بپرسید که آیا تغییری در عملکرد خود به وجود آورده‌اید که باعث شود اشتباهات مشابه قبلی را کمتر تکرار کنید؟ اگر جواب منفی است حتماً زمانی را به این‌که چه تغییراتی را می‌توانید اعمال کنید اختصاص بدهید. در قدم بعدی، از دوستان یا همکاران خود در مورد شکست‌هایشان و درسی که از آن گرفته‌اند بپرسید. با این کار متوجه می‌شوید که شکست برای همه انسان‌ها وجود دارد و شما تنها نیستید. همچنین با گوش دادن به تجربیات دیگران یاد می‌گیرید که چگونه اشتباهات خودتان را تبدیل به یک فرصت یادگیری ارزشمند بکنید.

لینک مرتبط: استخدام بدون سابقه کار

۵- استرس ناشی از ترس از شکست را نیروی محرکه خود ببینید

انجام دادن وظایف مهم و ترس از شکست خوردن در آن قطعاً استرس‌آور است؛ اما اگر شما به این استرس نه به‌عنوان یک تهدید؛ بلکه به‌عنوان یک چالشی که باید آن را پشت سر بگذارید نگاه کنید، آنگاه اعتمادبه‌نفس بیشتری برای انجام آن احساس خواهید کرد. محققان بیان کرده‌اند که استرس می‌تواند به افزایش عملکرد شما کمک کند؛ زیرا در هنگام استرس، فعالیت‌های شیمیایی درون مغز باعث قوی‌تر شدن ارتباط بین سلول‌های عصبی می‌شود و به حافظه و قدرت تمرکز کمک می‌کند.

بدون شک استرس بیش‌ازحد، برای انسان بسیار خطرناک است؛ اما نکته اصلی این است که با تغییر نگرش درباره استرس‌های مقطعی و کوتاه‌مدتی که برای شما ترسناک به نظر می‌آید، می‌توانید عملکرد بهتری در شرایط سخت داشته باشید.

۶- از نیروی تخیل خود استفاده کنید

کمک گرفتن از تخیل

اگر دائماً خود را در حال شکست خوردن تصور کنید، ترس‌های شما افزایش می‌یابند. اگر از قوه‌ی تخیل خود درست کمک بگیرید، تأثیر بسیاری در کاهش ترس‌های شما خواهد داشت. مثلاً خود را در حال موفق شدن و یا پشت سر گذاشتن یک موقعیت سخت که برای شما استرس‌آور است تصور کنید و مطمئن باشید تأثیرگذار خواهد بود.

مطلب مرتبط: سندرم ایمپاستر چیست؟

۷- در مورد ترستان بنویسید

قلم و کاغذ بردارید و چیزی را که شما را نگران و مضطرب می‌کند، بنویسید و به ترستان اجازه‌ی ناشناخته‌ماندن ندهید. سپس برای هر ترس، سه زیر شاخه با دسته‌بندی زیر در نظر بگیرید:

 1- شرح

در حدود ۱۰ یا ۲۰ مورد از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در اثر انجام دادن کاری که مضطربتان کرده، رخ دهد، بنویسید. به عنوان مثال اگر قصد شروع کسب و کارتان را دارید، ۱۰ مورد از بدترین اتفاقات ممکنی که نتیجه‌ی آن کسب‌و‌کار خواهد بود، بنویسید. چیزهایی مثل بر باد رفتن سرمایه، از دست دادن شغل و هر چیزی را که باعث می‌شود به این راه شک کنید یا بترسید، روی کاغذ بیاورید.

2- راه جلوگیری

در مرحله بعدی تعیین کنید برای اینکه هر کدام از این اتفاقات بد نیفتند، چه کاری می‌توانید انجام دهید. اگر ترس شروع یک کسب‌وکار جدید را دارید و دلیلش این است که فکر می‌کنید تجربه کافی ندارید، با افراد با تجربه‌ای شریک شوید. اگر می‌ترسید که پولی برای گذراندن زندگی نداشته‌ باشید، کاری را شروع کنید که به شما امکان داشتن شغل دوم و یک منبع درآمد دیگری را می‌دهد.

3- جبران

اگر کنترل کردن و جلوگیری از برخی اتفاقات بد، از عهده‌ی شما خارج است، مشخص کنید چه کار دیگری می‌توانید انجام بدهید. شاید لازم باشد در برنامه‌ی کاری خود «نقاط رها کردن» در نظر بگیرید و در موارد، برخی کارها را انجام ندهید. شاید راه سومی در نظر بگیرید تا اگر برخی چیزها اتفاق افتاد یا نیفتاد، آن‌ها را انجام دهید. برای تصمیمی که می‌گیرید، وقت بگذارید و قبل از آن تعیین کنید اگر بعضی کارها به درستی انجام نشوند، چه کاری باید انجام بدهید. این تمرین به شما اطمینان می‌دهد که اگر بدترین اتفاق‌ها هم رخ دهند، برای مقابله با آن‌ها آماده هستید.

لینک مرتبط: سایت کاریابی آنلاین

8- همیشه و در هر شرایطی با خود مهربان باشید

یکی از دلایل ترس از شکست این تصور است که شما باید همیشه بی‌نقص و کامل همه‌ کارها را انجام دهید اما شما بدانید که شکست، اجتناب‌ناپذیر است. در این موقعیت‌ها همه ما از دست خودمان عصبانی می‌شویم و روی به خودسرزنشی می‌آوریم. خوب است به خاطر داشته باشید که حق شکست خوردن دارید و همیشه با خودتان خصوصاً در این شرایط مهربان‌تر باشید. برای این کار، خود مراقبتی بسیار مهم است که جنبه‌های مختلفی هم دارد.

به‌عنوان‌مثال وقتی ناراحت و غمگین هستید، صحبت کردن با کسی که کنار او احساس راحتی می‌کنید و یا ورزش کردن که تأثیر زیادی در کاهش استرس‌های موجود در محل کار و زندگی دارد. همه‌ی آدم‌ها در زندگی شکست می‌خورند؛ پس نیازی نیست که با احساس خشم و شرم در مورد خودتان این شرایط را سخت‌تر کنید. اگر دوست نزدیک یا کسی که برای شما اهمیت زیادی دارد در مورد شکست‌هایش بگوید آیا شما از دست او عصبانی می‌شوید و او را سرزنش می‌کنید؟ احتمالاً برعکس این کار را انجام می‌دهید و سعی می‌کنید با او همدلی کرده و نکات مثبت شخصیت او را به او یادآوری کنید.

پس یادتان باشد همیشه مانند یک دوست با خودتان برخورد کنید؛ زیرا با این کار، شروع دوباره و قدم برداشتن بسیار راحت‌تر می‌شود.

مطلب مرتبط: بی‌نقص‌گرایی مسیر سالمی برای عالی بودن نیست!

ترس از شکست در کنکور

ترس از شکست در کنکور کنکور یکی از مقاطع حساس زندگی همه‌ی ما ایرانی‌هایی است که سعی می‌کنیم از طریق تحصیلات عالی به موفقیت برسیم. تمامی نکات و راهکارهای فوق در مورد ترس از شکست در کنکور نیز صادق هستند. اگر کنکوری هستید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • همیشه راه موفق شدن در زندگی، قبول شدن در کنکور و تحصیلات نیست.
  • اگر یک سال در کنکور قبول نشدید، دنیا به آخر نرسیده و سال‌های دیگر می‌توانید آماده‌تر و با تجربه‌تر در کنکور شرکت کنید.
  • اگر رتبه‌ی کنکور شما خیلی خوب نشد و نتوانستید در دانشگاهی که می‌خواهید قبول شوید، به یاد داشته باشید که دانشگاه‌های ایران، به ویژه در مقطع لیسانس تفاوتی با هم دیگر ندارند و این خود شما هستید که تفاوت را رقم می‌زنید.
  • اگر رتبه‌ی کنکور شما خیلی خوب نشد و نتوانستید در شهر محل سکونت خوب قبول شوید در یک دانشگاه خوب قبول شوید به یاد داشته باشید که زندگی دانشجویی در یک شهر دیگر، می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین مراحل زندگی شما باشد که باور کنید هرگز نمی‌خواهید به پایان برسد.
  • اگر نتوانستید در رشته‌ای که می‌خواهید قبول شوید، به یاد داشته باشید که در مقاطع بالاتر می‌توانید گرایش‌هایی را که به علاقه‌مندی شما نزدیک‌تر هستند انتخاب کنید.

معرفی کتاب ترس از شکست

تعداد زیادی کتاب ترس از شکست منتشر شده است اما شاید یکی از بهترین‌های آن‌ها کتاب «غلبه بر ترس از شکست»، اثر سوم باتلا (Conquer Your Fear of Failure, by Som Bathla) است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود بالا ببرید و بدون ترس از شکست، کارهایی جدید را شروع کنید.

جمع‌بندی

با به خاطر داشتن تمامی نکاتی که در این متن در مورد ترس از شکست گفتیم، بدون شک قادر خواهید بود که راحت‌تر با احساس ترستان کنار بیایید و این ترس را به‌عنوان یک راهنما برای پیش رفتن در مسیر اهداف خود به کار بگیرید. هر چه قدر تعداد دفعات بیشتری در مسیر شغلی‌تان از نقطه امن خود بیرون بیایید و ترس را نشانه‌ای برای پیشرفت و رشد ببینید، پس از مدتی ترس از شکست در شما از بین خواهد رفت و این شکست‌ها دیگر بزرگ به نظر نمی‌آیند و یاد خواهید گرفت که در همه موقعیت‌ها چگونه با آن‌ها مقابله کنید.

وقت آن رسیده که ترس از شکست را کنار بگذارید و همین حالا با استفاده از رزومه ساز رایگان جاب ویژن یک رزومه برای خود بسازید و آن را برای فرصت‌های شغلی در سایت کاریابی جاب ویژن ارسال کنید.

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه