شغل های پردرآمد دنیا – لیست مشاغل پولساز ایران و جهان

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 18دقیقه
شغل های پردرآمد دنیا – لیست مشاغل پولساز ایران و جهان

بدون شک یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب شغل، درآمد آن است. شغل های پردرآمد جهان کارهایی هستند که با حوزه‌های سلامت، مهندسی، برنامه‌نویسی و کامپیوتر، حقوق و قضا و امور مالی مرتبط هستند.

وقتی که در حال برنامه‌ریزی برای آینده‌ی شغلی خود هستید، باید علاوه بر درآمد، به بازار کار آن شغل نیز توجه داشته باشید. گاهی اوقات، یک شغل درآمد بسیار خوب ولی بازار کار بسیار ضعیفی دارد و شانس اشتغال درآن بسیار پایین است.

استخدام

به غیر از عواملی مثل درآمد و بازار کار، باید به علاقه‌‌ی خود نیز توجه خاصی داشته باشید. هیچ چیز بهتر از این نیست که از علاقه‌ی خود کسب درآمد کنید. به یاد داشته باشید که شغل شما بخش بسیار مهمی از زندگی شما است و اگر به آن علاقه نداشته باشید، هرگز احساس خوشبختی نخواهید داشت.

در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن می‌خواهیم شغل های پردرآمد جهان را به شما معرفی کنیم. قبل از معرفی این شغل‌ها، به بررسی مهم‌ترین انگیزه‌های کار کردن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

برای مشاهده جدیدترین آگهی های استخدام در سراسر کشور کلیک کنید.

انگیزه‌ی شما از کار کردن چیست؟

انگیزه شغلی

به طور کلی می‌توان انگیزه‌های کار کردن را به دو دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • انگیزه‌های درونی (intrinsic): انگیزه‌هایی هستند که منشاء آن‌ها در وجود خود شما قرار دارد و تحت تأثیر عوامل خارجی قرار ندارند. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های درونی، علاقه به شغل است.
  • انگیزه‌های بیرونی (extrinsic): انگیزه‌هایی هستند که منشاء آن‌ها در وجود شما قرار ندارد و وابسته به محیط خارجی هستند. از مهم‌ترین این انگیزه‌ها می‌توان به درآمد و وجهه‌ی اجتماعی شغل اشاره کرد. در واقع، انگیزه‌های بیرونی بر اساس سیستم پاداش و جزا قرار دارند.

اما انگیزه‌های درونی مهم‌تر هستند یا انگیزه‌های بیرونی؟

در جواب به این سوال باید به شما بگوییم که در موارد کوتاه مدت، مثل یک کار موقتی، انگیزه‌های بیرونی اهمیت بیشتری دارند و دریافت پاداش در ازای انجام کاری که از آن متنفر هستید، باعث می‌شود آن را سریع‌تر و بی‌عیب و نقص‌تر انجام دهید. در مقابل، در موارد بلندمدت‌تر مثل یک شغل مادام‌العمر، انگیزه‌های درونی اهمیت بیشتری دارند و سبب رشد و پیشرفت حرفه‌ای شما می‌شوند.

درآمد یک انگیزه‌ی بیرونی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید شغلی برای تمام زندگی خود انتخاب کنید، نباید تنها معیار شما درآمد باشد و انگیزه‌های بیرونی اهمیت بسیار بیشتری دارند. بر اساس فهرستی که در زیر به شما معرفی می‌کنیم، شغل های پردرآمد جهان محدود به چندین حوزه‌ی خاص هستند. اگر حوزه‌ای که به آن علاقه دارید، به هیچ یک از این مشاغل ارتباطی ندارد، ناامید نشوید و به یاد داشته باشید که در هر حوزه‌ای، اگر جزء بهترین‌ها باشید، درآمد بالایی خواهید داشت.

چه شغل هایی پردرآمد هستند؟

در زیر فهرستی از شغل های پردرآمد در جهان را برای شما آورده‌ایم. همچنین در پایان این بخش، می‌توانید جدول رده‌بندی این شغل‌ها به همراه میانگین درآمد ماهیانه‌ جهانی مشاهده کنید.

۱- جراح مغز و اعصاب؛ از شغل های پردرآمد جهان در حوزه‌ی پزشکی

جراح مغز و اعصاب

میانگین درآمد سالانه‌ی یک جراح مغز و اعصاب در دنیا، بیش از ۳۸۰ هزار دلار است. به علاوه، این شغل می‌تواند برای اغلب افراد با انگیزه‌هایی درونی همراه باشد.

کار کردن با پیچیدگی‌های فوق العاده مغز انسان، به هیچ عنوان کار آسانی نیست و واقعا این متخصصان لایق این دستمزد بسیار بالا هستند. در صورتی که جزء بهترین جراحان مغز و اعصاب باشید، درآمد شما می‌تواند تا رقم نجومی ۲ میلیون دلار در سال نیز برسد. بنابراین، اگر در رشته‌ی پزشکی تحصیل می‌کنید و هنوز برای تخصص خود تصمیم نگرفته‌اید، تخصص مغز و اعصاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با این حال، باید آگاه باشید که این کار روحیه‌ی خاص خودش را می‌طلبد و با استرس بسیار زیادی همراه است. یک متخصص مغز و اعصاب، باید با ظریف‌ترین و حساس‌ترین بخش بدن کار کند و کوچکترین اشتباهی می‌تواند به بهای جان یک انسان تمام شود.

۲- متخصص بیهوشی

شاید برای شما عجیب باشد که یکی از شغل های پردرآمد جهان، شغل متخصص بیهوشی است. متخصص بیهوشی به کسی گفته می‌شود که پیش از عمل جراحی، فرآیند بیهوش کردن بیمار را هدایت می‌کند و به انجام می‌رساند.

حداقل مدرک تحصیلی لازم برای این شغل، لیسانس هوشبری است. ممکن است بعضی‌ها تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نیز داشته باشد. این شغل معمولا تجربه‌ی بالایی نیاز دارند و جدیدترین راهنمای شغل های پردرآمد مجازی،خانگی،فنی در ایران و سایر کشورهای جهان بدون نیاز به سرمایه یا با سرمایه کم با بازار کار همیشگی در پیش از استخدام شدن به عنوان متخصص هوشبری باید علاوه بر مدارک تحصیلی و مهارت‌های لازم، حداقل ۵ سال سابقه‌ی کار در اتاق عمل داشته باشید.

برای مشاهده‌ی جزئیات افزایش حقوق در سال 1403 کلیک کنید.

۳- برنامه‌نویسی؛ از شغل های ثروت ساز در حوزه‌ی فناوری

حقوق برنامه نویس

برنامه‌نویسی شغلی است که بهترین بازار کار را در میان تمامی مشاغل دارد و پیش‌بینی می‌شود که از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، بازار کار این شغل بیش از ۲۲ درصد افزایش داشته باشد. این میزان افزایش، حدود ۶ برابر میزان رشد میانگین پیش‌بینی شده برای تمامی مشاغل است.

برنامه‌نویس‌ها کدهای برنامه‌های کامپیوتری و اپلیکیشن‌های موبایل را می‌نویسند. با توجه به اینکه در سال‌های آینده زندگی انسان وابستگی بسیار شدیدی به اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها خواهد داشت، این شغل بسیار هیجان‌انگیز، آینده‌ی فوق العاده درخشانی دارد و می‌توان آن را یکی از بهترین مشاغلی دانست که می‌تواند نه تنها انگیزه‌های بیرونی، بلکه والاترین انگیزه‌های درونی شما را ارضاء کند. البته این شغل، نیاز به خلاقیت بالایی دارد.

از دیگر مزایای برنامه نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به تحصیلات دانشگاهی و سواد بالا
  • امکان دورکاری
  • امکان راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام برنامه نویس کلیک کنید.

۴- مدیر عامل اجرایی

افرادی که مسئول تعیین یا فرموله کردن سیاست‌های سازمان‌ها هستند، مدیر عامل اجرایی (chief executive) نامیده می‌شوند. هم سازمان‌های دولتی و هم سازمان‌های خصوصی دارای این پست حساس و پردرآمد هستند.

مدیر عامل اجرایی، فعالیت‌های یک سازمان را در بالاترین سطوح، هماهنگ می‌کند، برای اجرای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌‌کند و هدایت اجرای آن‌ها را بر عهده دارد. این شغل کار بسیار سختی است و ممکن است تمامی وقت شما را در طول شبانه‌روز بگیرد و با دغدغه‌های ذهنی بسیاری همراه باشد. به همین دلیل، مدیر عامل اجرایی یکی از شغل های پردرآمد جهان است.

۵- متخصص پوست و مو

درآمد متخصص پوست و مو

همه‌ی ما دوست داریم پوست و موی شاداب و زیبا داشته باشیم و حاضریم بخش زیادی از درآمد خود را به این موضوع اختصاص دهیم. این علاقه‌ی شدید انسان‌ها به زیبایی، بازار کار متخصصان پوست و مو را حسابی داغ کرده و درآمد آن‌ها را بسیار بالا برده است. یکی از مهم‌ترین مزایای این شغل، حساسیت و دشواری پایین آن است و اگر به دنبال یک شغل نسبتا راحت با درآمد بسیار بالا هستید، این شغل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۶- فیزیوتراپی

فیزیوتراپ‌ها با استفاده از ابزارها و روش‌های خاصی، درد بیماران را کاهش می‌دهند. بعضی از بیماری‌ها و آسیب‌های بدنی، با درد بسیار زیادی همراه هستند که زندگی شخص را مختل می‌کند و در بعضی از موارد، خود درد، مشکل اصلی است.

تقریبا همه‌ی ما حاضریم هر چقدر که لازم است هزینه کنیم تا دردهای جسمانی خود را تسکین دهیم و بنابراین، بازار کار و درآمد فیزیوتراپ‌ها بسیار بالا است.

۷- تحلیل‌گر مالی؛ از شغل های پردرآمد جهان در حوزه‌ی مالی

طبیعی است که یکی از پردرآمدترین شغل های جهان تحلیل مالی باشد. کسانی که در این زمینه تخصص دارند، می‌توانند وضعیت بازارهای مختلف را پیش‌بینی کنند و خیلی راحت سرمایه‌های مالی خود را چندین برابر کنند. به علاوه، خیلی از سازمان‌ها تحلیلگران مالی را با درآمدهای بالایی استخدام می‌کنند.

البته این شغل معایب زیادی دارد. چه با سرمایه‌ی خودتان کار کنید و چه به عنوان تحلیل‌گر مالی در استخدام یک شخص حقیقی یا حقوقی باشید، کار شما بسیار پر استرس خواهد بود زیرا بازارهای مالی همیشه مطابق تحلیل‌ها پیش نمی‌روند و این کار، هر چقدر هم که با دانش و تخصص به آن وارد شوید، وابسته به شانس و احتمال است. کوچک‌ترین خطایی در تحلیل‌ها یا کوچک‌ترین بدشانسی و رویدادهای پیش‌بینی نشده، می‌توانند سرمایه‌های مالی شما یا مشتریانتان را بر باد دهند.

از دیگر معایب شغل تحلیل مالی این است که این شغل، مشابه با تمامی مشاغل مالی دیگر، برای اکثر افراد، انگیزه‌ای جز انگیزه‌های خارجی ندارد و می‌تواند خیلی زود شما را خسته و افسرده کند.

۸- مترجمی

حقوق مترجم

شاید تعجب کنید ولی مترجمی در جایگاه هشتم لیست شغل های پردرآمد جهان قرار دارد. با اینکه این شغل در کشور ما فاقد امنیت شغلی و درآمد خوب است، اما باید توجه داشته باشید که در خیلی از کشورهای جهان، به دلیل گستردگی روابط بین المللی مثل روابط حساس سیاسی و تجاری، ترجمه اهمیت بسیار زیادی دارد.

یک مترجم باید به چندین زبان خارجی تسلط کامل داشته باشد. این شغل سطوح مختلفی دارد و اگر بتوانید خود را به سطوح بالا مثل مترجمی برای شرکت‌های تجاری بین‌المللی یا سازمان‌های دولتی دارای روابط خارجی برسانید، کارهای شما بسیار حساس خواهند بود و به ازای همین حساسیت و دشواری کار شما، درآمدتان نیز بالا خواهد بود.

حساسیت کار مترجم به این است که به ویژه در متون حقوقی و قراردادها، در صورتی که کوچکترین اشتباهی در ترجمه صورت گیرد، ممکن است منافع یک سازمان یا حتی منافع یک کشور، در خطر جدی قرار بگیرد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مترجم در سازمان‌های معتبر کلیک کنید.

۹- متخصص آموزش و توسعه؛ از پردرآمدترین شغل های دنیا در حوزه‌ی آموزش

آیا اولین بار است که اسم این شغل به گوش شما می‌خورد؟ دلیلش این است که در کشور ما آن اهمیتی که باید به حوزه‌ی منابع انسانی داده شود، مورد غفلت قرار گرفته است اما خوشبختانه، با افزایش آگاهی و به روزتر شدن کارفرماها و اهمیت دادن آن‌ها به یادگیری پرسنل، وضعیت در حوزه‌ی منابع انسانی در ایران در حال بهتر شدن است.

متخصص آموزش و توسعه به کسی می‌گویند که برای آموزش پرسنل و یادگیری کارکنان سازمان، برنامه‌ریزی می‌کند.

رزومه ساز

۱۰- ادمین پایگاه داده

یکی دیگر از شغل های پردرآمد جهان، ادمین پایگاه داده است. مدیریت تمامی داده‌هایی که در بستر وب وجود دارند بر عهده‌ی ادمین‌های پایگاه داده است و امروزه، هر شرکتی یک ادمین پایگاه داده دارد.

ادمین پایگاه داده از نرم‌افزارهای خاصی برای مدیریت پایگاه‌های داده‌ی شرکت‌ها استفاده می‌کنند. این کار یک شغل بسیار تخصصی است و نیاز به دانش بالایی دارد. ادمین‌های پایگاه داده، اطلاعات مالی و سوابق خرید را سازمان‌دهی می‌کنند.

۱۱- تأمین سرمایه

کسانی که در شغل تأمین سرمایه مشغول به کار هستند، به شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی دولتی یا خصوصی کمک می‌کنند تا از طریق پذیره‌نویسی، در سهام شرکت‌ها شریک شوند. این کار استرس بالایی دارد ولی یکی از شغل های پردرآمد جهان است. یک اقدام اشتباه سبب می‌شود که سرمایه‌ای که به امانت نزد شرکت تأمین سرمایه قرار داده شده است، بر باد رود.

۱۲- تحلیل‌گر امنیت اطلاعات

کار تحلیلگر امنیت اطلاعات، حفاظت از داده‌های کامپیوتری و شبکه‌های کامپیوتری است. این متخصصان به دلیل توانایی خود در برنامه‌نویسی و مسئولیتشان برای به‌کارگیری، به روزرسانی و نظارت بر سیستم‌های امنیتی که می‌توانند کامپیوترها را از تمامی تهدیدها و حملات دور نگه‌دارند، دستمزد بالایی دریافت می‌کنند.

۱۳- مهندس نفت؛ از شغل های پردرآمد جهان در حوزه‌ی مهندسی

مهندسی نفت یکی از پر درآمد ترین شغل های جهان

مهندسین نفت با طراحی و توسعه‌ی روش‌های مختلف استخراج نفت و گاز محبوس شده در زیر سطح زمین، خدمت بزرگی به کشور ارائه می‌دهند. این شغل تنها در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۱٪ رشد داشت و دستمزد سالانه‌ی یک مهندس نفت در سال به طور میانگین، بیش از ۴۰ هزار دلار است.

 ۱۴- خلبان خطوط هوایی

اگر عاشق سفر و پرواز باشید، این کار برای شما عالی است. شما با این کار می‌توانید هر روز به یک سفر دوردست بروید و برای سفر به شما پول بسیار خوبی هم می‌دهند.

خلبانی خطوط هوایی یک شغل بسیار جذاب است و در عین حال، یکی از شغل های پردرآمد برای آقایان است؛ اما خانم‌ها نیز در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند به عنوان خلبان خطوط هوایی، مشغول به کار شوند. با این حال، فقط ۶ درصد از خلبان‌ها در خطوط هوایی جهان، خانم هستند.

البته این شغل در کنار مزیت‌هایش می‌تواند یک شغل بسیار پر استرس نیز باشد؛ زیرا مسئولیت جان مسافرها در دستان خلبان است. به علاوه، تبدیل شدن به خلبان کار بسیار سختی است و هر کسی شرایط سخت‌گیرانه‌ی لازم برای این شغل را ندارد.

۱۵- حسابداری خصوصی

بسیاری از شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی که دارای تراکنش‌های مالی بسیار زیادی هستند، از میان بهترین حسابداران، کسانی به عنوان حسابدار خصوصی خود انتخاب می‌کنند و مبالغ زیادی به عنوان دستمزد به این حسابداران می‌پردازند.

حسابداری خصوصی به رغم درآمد بسیار بالا، شغل پر استرسی است و مسئولیت‌های مالی بسیار سنگینی دارد. به علاوه، ممکن است بسیاری از مواقع مجبور شوید خارج از ساعات اداری و در روزهای تعطیل کار کنید.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام حسابدار در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

۱۶- حفاری فراساحل

حفاری فراساحل

به کسانی که کار حفاری در کف آب‌ها مثل کف دریاها و دریاچه‌ها را انجام می‌دهند، مهندس حفاری فراساحل (offshore drilling) گفته می‌شود. این شغل به دلیل حساسیت‌ها و دشواری‌هایی که دارد، یکی از شغل های پردرآمد جهان است.

۱۷- متخصص زنان و زایمان

این متخصصان با موضوعاتی مهم و حیاتی مثل زایمان، سقط جنین، ناباروری و بیماری‌های دستگاه تولید مثلی بسیار پیچیده و حساس زنان سر و کار دارند و به ازای چنین کارهای دشواری دستمزد بالایی دریافت می‌کنند.

این شغل هم می‌تواند با انگیزه‌های درونی بسیاری همراه باشد؛ کمک به یک نوزاد برای به دنیا آمدن، کمک به یک مادر برای مادر شدن و درمان بسیاری از مشکلات سلامتی و جنسی زنان و زوجین، انگیزه‌ای بزرگ برای رشد و پیشرفت در کار است. انگیزه‌ی خارجی نیز درآمد حدود ۲۰۰ هزار دلار در سال است.

۱۸- مهندس مکانیک

جالب است بدانید که یک مهندس مکانیک می‌تواند به طور متوسط، حدود ۱۱۰ هزار دلار آمریکا در سال درآمد داشته باشد. مهندسی مکانیک می‌تواند یک شغل بسیار جذاب باشد و شما می‌توانید با دانش مهندسی مکانیک،‌ وسایل مکانیکی جدید را خلق و ثبت اختراع کنید. همچنین این رشته در کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان و استرالیا بازار کار و درآمد بسیار بالایی دارد.

اگر دارای تحصیلات در رشته‌ی مهندسی مکانیک هستید و هنوز کاری که دوست دارید پیدا نکرده‌اید، حتما نگاهی به آگهی‌های استخدام رشته‌ی مهندسی مکانیک بیاندازید.

۱۹- جراح قلب

درآمد جراح قلب

این پزشکان با مشکلات قلبی سر و کار دارند و اگر مشکلات قلبی با دارو یا دیگر روش‌های غیرتهاجمی قابل درمان نباشند، دست به جراحی قلب خواهند زد که کاری بسیار سخت و پر استرس است.

تعجبی ندارد که جراحان قلب در سال به طور متوسط، بیش از ۳۵۰ هزار دلار درآمد دارند؛ به همین دلیل مهاجرت کاری در این شغل معمولا زیاد است.

۲۰- توسعه‌ی وب

توسعه دهنده‌ی وب کسی است که وب‌سایت‌ها را طراحی می‌کند و در واقع، نوعی برنامه‌نویس است که با زبان‌های توسعه‌ی وب کار می‌کند. این شغل، یک شغل بسیار جذاب است که دشواری‌های خاصی ندارد و توسعه‌دهندگان وب به دلیل دانش و مهارت خود، دستمزد بسیار بالایی دریافت می‌کنند. این شغل، تمامی مزایای شغل برنامه‌نویسی و توسعه‌ی نرم‌افزار و اپلیکیشن را دارد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام توسعه‌دهنده‌ی وب می‌توانید به بهترین سایت استخدام ایران مراجعه کنید و برای این آگهی‌ها رزومه بفرستید.

۲۱- متخصص آماد

قطعا برایتان جالب خواهد بود که بدانید یکی از شغل های پردرآمد جهان ، متخصص آماد (logistician) است. کار اصلی متخصص آماد یا لجستیک برنامه‌ریزی برای تهیه‌ی کالاها و اقلام مورد نیاز یک سازمان است.

۲۲- مدیریت رویداد

ممکن است مدیریت یک رویداد کار آسانی به نظر برسد؛ ولی وقتی قرار باشد یک رویداد بسیار پرهزینه برای یک سازمان بسیار بزرگ طراحی کنید، کار بسیار پیچیده و حساس خواهد شد. این شغل استرس بسیار زیادی دارد ولی درآمد آن نیز به همان اندازه بالا است.

۲۳- مدیر ارشد ساخت و ساز

مدیر ارشد ساخت و ساز

یکی از مشاغل پردرآمد بسیار حساس و تخصصی، مدیریت ساخت و ساز است. مهندسین عمران می‌توانند پس از سال‌ها کسب تجربه و پیشرفت، به جایگاه مدیریت ارشد ساخت و ساز که یکی از شغل های پردرآمد جهان است، برسند. این شغل، دشواری‌ها، استرس‌ها و مسئولیت‌های خاص خودش را دارد و نیازمند دانش بالا و تجربه‌ی زیادی است.

مهندسین عمران می‌توانند برای مشاهده‌ی آگهی‌های شغلی رشته‌ی عمران و ارسال رزومه به آن‌ها، کلیک کنند.

۲۴- مدیر بیمارستان

مدیریت یک بیمارستان کاری بسیار حساس و دشوار است و می‌تواند تمام وقت شما را در طول روز بگیرد. مدیر بیمارستان باید در تعامل پیوسته با پزشکان، بیماران، پرستاران و سایر پرسنل بیمارستان باشد و به مشکلات آن‌ها رسیدگی کند و همه را از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را راضی نگه دارد. این شغل در کنار این دشواری‌ها، درآمد بالایی هم دارد.

۲۵- پرستاری

پرستاری یکی از مشاغلی است که علی‌رغم تمام دشواری‌هایش در ایران به آن توجه چندانی نمی‌شود؛ ولی جالب است بدانید که یکی از شغل های پردرآمد جهان است. این شغل علاوه بر درآمد بالا، انگیزه‌های درونی بسیاری دارد؛ ولی مسئولیت‌هایش کمتر از یک پزشک نیست.

۲۶- مهندس هوا فضا

مهندسی هوافضا یکی از شاخه‌های مهندسی مکانیک است. این مهندسین کار حساس و بسیار تخصصی طراحی هواپیماها، فضاپیماها و موشک‌ها را بر عهده دارند و بخشی از کار آن‌ها، به طور کامل، پژوهشی است. درآمد بالا و جذابیت شغلی از جمله مهم‌ترین مزیت‌های حرفه‌ی مهندسی هوا فضا هستند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های شغلی مهندسی هوا فضا کلیک کنید.

۲۷- قاضی و دادستان؛ از شغل های پردرآمد جهان در حوزه‌ی حقوقی

حقوق قاضی

شغل قضاوت را شاید بتوان یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین شغل‌های دنیا نامید. قضات و دادستان‌ها زندگی معمولی ندارند و خود و خانواده‌شان باید تحت مراقبت باشند. بنابراین، طبیعی است که درآمد بسیار بالایی برای این کار بسیار دشوار داشته باشند. همچنین، شغل وکالت نیز درآمد بالایی دارد.

۲۸- پزشکی ورزشی

پزشک ورزشی کسی است که به آسیب دیدگی‌های ورزشکاران رسیدگی می‌کند. آسیب‌دیدگی‌های ورزشکاران حرفه‌ای معمولا با آسیب‌دیدگی‌های افراد معمولی تفاوت دارد. پزشک ورزشی باید این آسیب‌ها را طوری درمان کند تا ورزشکار بتواند بعد از ریکاوری به مسابقات برگردد.

این شغل، درآمد بسیار بالایی دارد و در صورتی که توانایی‌های خود را اثبات کرده و در حرفه‌ی خود مطرح شوید، می‌توانید در تیم‌های ورزشی بزرگ کار کنید و درآمد بسیار بالایی داشته باشید.

۲۹- روانپزشکی

روانپزشکی نسبت به خیلی از گرایش‌های دیگر پزشکی، دشواری‌ها و حساسیت‌های کمتری دارد. روانشناسان تنها با گوش دادن به سخنان بیمارانشان و صحبت کردن با آن‌ها می‌توانند ساعتی بیش از ۸۵ دلار درآمد داشته باشند. شاید بتوان روانپزشکی را بهترین و پر درآمدترین شغل ساعتی دانست.

۳۰- رادیولوژیست

استخدام رادیولوژیست

رادیولوژیست‌ها با استفاده از پرتوها از بخش‌های مختلف بدن عکس‌برداری می‌کنند. به علاوه، این متخصصین می‌توانند با استفاده از پرتوها، بعضی از بیماری‌ها مثل سرطان را درمان کنند که به این کار پرتودرمانی گفته می‌شود.

رادیولوژی شغل بسیار پرخطری است. قرار گرفتن برای ساعات طولانی در هر روز در مقابل پرتوهای پر انرژی، خطر ابتلا به سرطان در این متخصصین را بسیار بالا می‌برد و به همین دلیل، این شغل یکی از شغل های پردرآمد جهان است.

جدول کامل شغل های پردرآمد جهان ۲۰۲۰

در جدول زیر می‌توانید رتبه‌بندی ۵۰ شغل پر درآمد دنیا را مشاهده کنید.

رتبه شغل سطح استرس تعادل شغل-زندگی میانگین سالانه‌ی جهانی درآمد
۱ جراح مغز و اعصاب بالا بالاتر از متوسط ۳۹۰ هزار دلار
۲ جراح قلب بالا بالاتر از متوسط ۳۶۲ هزار دلار
۳ جراح فک و دهان بالاتر از متوسط پایین‌تر از متوسط ۲۹۷ هزار دلار
۴ متخصص پوست و مو پایین‌تر از متوسط بالاتر از متوسط ۲۹۱ هزار دلار
۵ رادیولوژیست پایین بالاتر از متوسط ۲۸۳ هزار دلار
۶ اورتودنتیست زیر متوسط بالاتر از متوسط ۲۸۱ هزار دلار
۷ جراح عمومی بالا پایین ۲۷۰ هزار دلار
۸ متخصص بیهوشی بالا پایین ۲۶۶ هزار دلار
۹ روانشناس بالاتر از متوسط متوسط ۲۶۰ هزار دلار
۱۰ متخصص پروتز دندان پایین‌تر از متوسط بالاتر از متوسط ۲۴۹ هزار دلار
۱۱ متخصص زنان و زایمان بالاتر از متوسط پایین‌تر از متوسط ۲۳۰ هزار دلار
۱۲ پزشک عمومی بالا متوسط ۲۰۷ هزار دلار
۱۳ متخصص کودکان بالاتر از متوسط متوسط ۱۸۸ هزار دلار
۱۴ مدیر فناوری اطلاعات بالا پایین‌تر از متوسط ۱۸۴ هزار دلار
۱۵ دندان پزشک متوسط بالاتر از متوسط ‍۱۸۴ هزار دلار
۱۶ پزشک ورزشی پایین بالاتر از متوسط ‍۱۸۰ هزار دلار
۱۷ پزشک متخصص اطفال متوسط متوسط ۱۷۹ هزار دلار
۱۸ پرستار بیهوشی بالاتر از متوسط پایین‌تر از متوسط ۱۷۲ هزار دلار
۱۹ مدیر بازاریابی بالاتر از متوسط پایین‌تر از متوسط ۱۶۶ هزار دلار
۲۰ مدیر مالی بالا متوسط ۱۶۴ هزار دلار
۲۱ مهندس نفت بالاتر از متوسط پایین‌تر از متوسط ۱۵۷ هزار دلار
۲۲ مدیر عامل اجرایی بالا متوسط ۱۵۰ هزار دلار
۲۳ وکیل بالا پایین‌تر از متوسط ۱۵۰ هزار دلار
۲۴ مدیر خدمات بهداشت و سلامت بالاتر از متوسط بالاتر از متوسط ۱۴۷ هزار دلار
۲۵ حسابدار خصوصی پایین‌تر از متوسط بالاتر از متوسط ۱۴۷ هزار دلار
۲۶ مدیر فروش بالا زیر متوسط ۱۴۲ هزار دلار
۲۷ مدیر ارشد ساخت و ساز متوسط زیر متوسط ۱۳۵ هزار دلار
۲۸ داروسازی بالاتر از متوسط پایین‌تر از متوسط ۱۳۳ هزار دلار
۲۹ مشاور مالی بالاتر از متوسط متوسط ۱۳۲ هزار دلار
۳۰ مدیر عملیات کسب و کار بالاتر از متوسط پایین‌تر از متوسط ۱۳۰ هزار دلار
۳۱ مهندس هوا فضا بالا متوسط ۱۲۲ هزار دلار
۳۲ مهندس مکانیک پایین‌تر از متوسط بالاتر‌ از متوسط ۱۲۱ هزار دلار
۳۳ چشم‌پزشک متوسط بالاتر از متوسط ۱۲۱ هزار دلار
۳۴ پژوهشگر سیاسی متوسط متوسط ۱۲۰ هزار دلار
۳۵ بیم‌سنجی متوسط متوسط ۱۱۸ هزار دلار
۳۶ ادمین پایگاه داده متوسط بالاتر از متوسط ۱۱۳ هزار دلار
۳۷ خلبان خطوط هوایی بالا پایین ۱۱۲ هزار دلار
۳۸ تحلیل‌گر امنیت اطلاعات پایین‌تر از متوسط بالاتر از متوسط ۱۰۳ هزار دلار
۳۹ مدیر بیمارستان متوسط متوسط ۱۰۲ هزار دلار
۴۰ توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار بالاتر از متوسط بالاتر از متوسط ۱۰۲ هزار دلار
۴۱ فیزیوتراپ بالاتر از متوسط پایین‌تر از متوسط ۹۱ هزار دلار
۴۲ حفاری فراساحل پایین بالاتر از متوسط ۹۱ هزار دلار
‍۴۳ تأمین سرمایه بالا بالاتر از متوسط ۹۰ هزار دلار
۴۴ تحلیل‌گر مالی بالا پایین‌تر از متوسط ۸۵ هزار دلار
۴۵ توسعه دهنده‌ی وب بالاتر از متوسط بالاتر از متوسط ۸۱ هزار دلار
۴۶ قاضی و دادستان بالا بالاتر از متوسط ۸۱ هزار دلار
۴۷ متخصص آماد بالاتر از متوسط بالاتر از متوسط ۷۷ هزار دلار
۴۸ مدیریت رویداد بالاتر از متوسط بالاتر از متوسط ۶۶ هزار دلار
۴۹ مترجم بالاتر از متوسط متوسط ۵۳ هزار دلار
۵۰ متخصص آموزش و توسعه بالاتر از متوسط متوسط ۵۱ هزار دلار

حالا که فهرست شغل های پردرآمد جهان ۲۰۲۰ را مشاهده کردید، بهتر است فهرستی از انواع شغل های پردرآمد در ایران را به شما معرفی کنیم تا با وضعیت حقوق و دستمزد در ایران بیشتر آشنا شوید.

شغل های پردرآمد مجازی

شغل‌های مجازی، به دلیل امکان دورکاری، طرفداران بسیار زیادی دارند. بعضی از این شغل‌ها، مثل مشاغل مختلف در حوزه برنامه‌نویسی، درآمدهای بسیار بالایی دارند و جزء شغل های پردرآمد در منزل محسوب می‌شوند. از مهم‌ترین شغل‌های پر درآمد مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مهندس معماری نرم‌افزار اینترنت اشیاء

۲- مهندس کلان داده

۳- معمار نرم‌افزار

۴- مهندس بلاک‌چین

۵- مهندس توسعه اپلیکیشن

۶- معمار فضاهای ابری

۷- برنامه‌نویس فول استک

۸- مهندس هوش مصنوعی

۹- مدیر محصول

۱۰- طراح گرافیک

شغل های فنی پردرآمد با بازارکار همیشگی

شغل‌های فنی نیز در سطح دنیا جزء شغل های پر درآمد محسوب می‌شوند. با این حال، خیلی از این شغل‌ها، بازار کار دائمی ندارند. البته بعضی از شغل‌های فنی با درآمد بالا وجود دارند که بازار کار آن‌ها، دائمی و همیشگی است. از رایج‌ترین این شغل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مهندس برق

۲- مهندس کامپیپوتر و سخت‌افزار

۳- مهندس تجهیزات پزشکی

۴- مهندس مکانیک

۵- مهندس اتوماسیون و رباتیک

۶- مهندسی کشاورزی

شغل های پردرآمد بدون سرمایه در منزل

بعضی از مردم که سرمایه بالایی ندارند، به دنبال راه‌اندازی کسب و کارهایی با سرمایه کم در منزل خود هستند. رایج‌ترین شغل های پول ساز خانگی به شرح زیر هستند:

۱- راه‌اندازی یک بلاگ و کسب درآمد از طریق گرفتن تبلیغات

۲- افیلیت مارکتینگ

۳- توسعه اپلیکیشن‌های موبایل

۴- طراح گرافیک

۵- طراح وب

شغل‌ های پردرآمد با سرمایه کم برای بانوان

رایج‌ترین شغل های پردرآمد آزاد برای خانم ها به شرح زیر هستند:

  • صنایع دستی
  • خیاطی
  • آرایشگری
  • تراشکاری سنگ‌های نیمه‌قیمتی
  • کیک‌پزی

شغل های جدید و پردرآمد در ایران

در جدول زیر کارهای پردرآمد سال ۱۳۹۹ در ایران را مشاهده می‌کنید:

رتبه عنوان شغلی حداکثر حقوق دریافتی ماهانه حدودی
‍۱ مدیر کارخانه/شرکت ۳۷ میلیون تومان
۲ مالی و حسابداری ۲۵ میلیون تومان
۳ علوم داده ۲۰ میلیون تومان
۳ فروش و بازاریابی ۲۰ میلیون تومان
۳ مهندسی معماری و شهرسازی ۲۰ میلیون تومان
۳ تحلیل و توسعه کسب و کار ۲۰ میلیون تومان
۳ حقوقی ‍۲۰ میلیون تومان
۴ منابع انسانی ۱۹ میلیون تومان
۴ بازرگانی و تجارت ۱۹ میلیون تومان
۵ برنامه‌نویسی و توسعه‌ی نرم‌افزار ۱۸ میلیون تومان
۵ مدیر محصول ۱۸ میلیون تومان
۶ مهندسی برق ۱۷ میلیون تومان
۶ مهندسی صنایع ۱۷ میلیون تومان
۶ مدیریت و امنیت شبکه ۱۷ میلیون تومان
۷  مهندسی مکانیک و مهندسی هوا فضا ۱۶ میلیون تومان
۷ مهندسی عمران ۱۶ میلیون تومان
۷ داروسازی ۱۶ میلیون تومان
۸ پیراپزشکی/دام‌پزشکی/پرستاری ۱۵ میلیون تومان
۸ مدیر اجرایی/مدیر داخلی ‍۱۵ میلیون تومان
۸ لجستیک/حمل و نقل /ترابری ۱۵ میلیون تومان
۸ خرید و تدارکات ۱۵ میلیون تومان
۸ HSE ۱۵ میلیون تومان
۸ مهندسی شیمی/نفت و گاز ۱۵ میلیون تومان
۹ دیجیتال مارکتینگ و سئو‍ ۱۴ میلیون تومان
۱۰ خدمات و پشتیبانی مشتریان/روابط عمومی ۱۳ میلیون تومان
۱۱ طراحی UI/UX ۱۲ میلیون تومان
۱۱ مهندس معدن/مواد و متالوژی ۱۲ میلیون تومان
۱۲ طراحی و گرافیک ۱۱ میلیون تومان
‍۱۲ مهندسی شیمی/صنایع غذایی ۱۱ میلیون تومان

برای آشنایی با وضعیت حقوق و و دستمزد در ایران می‌توانید گزارش حقوق و دستمزد را مطالعه کنید.

شغل های پردرآمد خانگی با سرمایه کم در ایران

  • مدیریت شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام
  • معامله در بازار بورس
  • سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال
  • کسب درآمد دلاری از طریق مشاغل دیجیتال مثل برنامه‌نویسی یا بهینه سازی سایت در سایت‌های فریلنسینگ خارجی

جالب‌ترین شغل های دنیا

همانطور که گفتیم، برای انتخاب یک شغل جدید و آینده دار بهتر است توجه بیشتری به انگیزه‌های درونی داشته باشید تا انگیزه‌های بیرونی. بنابراین، پس از معرفی شغل های پردرآمد دنیا، بد نیست که با برخی از جالب‌ترین شغل های دنیا نیز آشنا شوید.

۱- منتقد سینما

منتقد سینمایی

بعضی از شرکت‌های تولید کننده‌ی فیلم و سریال مثل شبکه‌ی نتفلیکس به بعضی از افراد دارای صلاحیت‌های خاص، پول می‌دهند تا فیلم‌ها و سریال‌هایشان را ببینند و آن‌ها را نقد کنند.

۲- نگهبان جزیره‌ی خصوصی

در جهان جزایر متروکه‌ کوچک متعددی وجود دارد که در مالکیت پولدارترین افراد جهان هستند. بعضی از این جزایر نیز متعلق به سلبریتی‌ها است. معمولا مالکان این جزایر فقط در هنگام تعطیلات به جزیره‌ی خود سفر می‌کنند. بنابراین، تأسیسات جزیره مثل لوله کشی‌های آب، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و … باید به طور مرتب مورد سرویس و نگهداری قرار بگیرند. باغ‌ها، گلدان‌ها و حیوانات خانگی و اهلی نیز نیازمند رسیدگی هستند و نمی‌توان جزیره را به حال خود رها کرد. به همین دلیل مالکان این جزایر، افرادی را جهت انجام این کارها و مراقبت تمام‌وقت از جزیره، استخدام می‌کنند.

این جزایر معمولا جزایری زیبا و استوایی در نواحی خاص مثل جزایر دور افتاده‌ی اقیانوس آرام جنوبی یا اقیانوس هند هستند. سواحل و جنگل‌های این جزایر به قدری زیبا هستند که برای نگهبانان مانند تعطیلات مرفه‌ترین مردم جهان است. به علاوه، این نگهبانان به امکانات رفاهی مثل ویلاها و استخرهای بسیار زیبای مالکان جزیره دسترسی دارند.

۳- عکاسی

عکاسی، به ویژه عکاسی مسافرتی و عکاسی از طبیعت شاید کار آسانی نباشد و نیازمند تجهیزات گران‌قیمتی باشد؛ ولی از این جهت که همواره در حال سفر یا ماجراجویی در دل طبیعت هستید و خروجی کار شما، آثار هنری زیبا است، یکی از جذاب‌ترین شغل‌های جهان است.

به ویژه، اگر در استخدام یک سازمان معتبر مثل شبکه‌ی نشنال ژئوگرافی باشید که تمام هزینه‌ی سفرهای شما به دور دنیا را پرداخت کند و در انتها نیز دستمزد بسیار بالایی به شما بدهد، شغل شما یکی از بهترین شغل‌های جهان خواهد است.

۴- ماجراجو/بلاگر مسافرتی

این شغل پردرآمدترین شغل آزاد است که برای آن نیازی نیست که در استخدام سازمان یا یک شخص حقیقی باشید و می‌توانید یک کسب و کار پر درآمد برای خود داشته باشید. یکی از کارهای جذابی که اگر در مسیر درستش قرار بگیرید، می‌تواند درآمد خوبی برای شما داشته باشد، وبلاگ‌نویسی مسافرتی و ماجراجویی است.

برای این کار به یک وبسایت حرفه‌ای و یک دوربین حرفه‌ای نیاز دارید و مابقی کار به توانایی‌های شما برای طراحی سایت، تولید محتوای قوی و توانایی ماجراجویی در سفر به ناشناخته‌ها بستگی دارد. پس از مدتی خواهید دید که تعداد زیادی فالوور شما را دنبال می‌کنند و شما با گرفتن تبلیغات می‌توانید درآمدهای خوبی داشته باشید.

۵- عضو تیم نمای خیابانی گوگل

عضویت در تیم نمای خیابانی گوگل

آیا تا به حال از قابلیت نمای خیابانی سرویس نقشه‌ی گوگل استفاده کرده‌اید؟ برای این کار فقط کافی است پس از باز کردن سرویس نقشه‌ی گوگل، آدمک زردرنگ را در خیابان‌هایی که روی نقشه مشخص شده است، رها کنید. این سرویس تصاویری سه بعدی از خیایابان‌ها در بسیاری از نقاط دنیا دارد. اما این تصاویر چگونه تهیه می‌شوند؟

گوگل افرادی را در بسیاری از کشورهای دنیا استخدام می‌کند و امکاناتی مثل دوچرخه و دوربین‌های خاص در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا با دوچرخه‌سواری در خیابان‌های کشورشان، تصاویر نمای خیابانی گوگل را تهیه کنند.

۶- تست کننده‌ی سرسره‌ی آبی

تست کننده‌ی سرسره‌ی آبی قطعا یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین مشاغل پردرآمد جدید در دنیا است. پارک‌های آبی دنیا هر سال از سرسره‌های آبی جدیدی رونمایی می‌کنند و کسانی را تحت تست کننده‌ی سرسره‌ی آبی استخدام می‌کنند. این افراد این سرسره‌ها را امتحان کرده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را گزارش کنند.

۷- عضو تیم فرمول یک

شاید تنها کاری که از عضویت در یک تیم فرمول یک جذاب‌تر باشد، خود رانندگی فرمول یک است. اگر به دنبال هیجان رقابتی هستید، این شغل جذاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما در این شغل، باید با سرعت تمام و با هماهنگی کامل با سایر اعضای تیم، تایرهای خودروهای فرمول یک را در طول مسابقه عوض کنید.

۸- متخصص خرید

بسیاری از خانم‌ها عاشق خرید کردن هستند و فرقی نمی‌کند برای خودشان خرید کنند یا برای دیگران! یکی از شغل‌ها به ویژه در صنعت مد و فشن، متخصص خرید است. در این شغل، شما خریدار را در فروشگاه همراهی کرده و در خرید کردن به او راهنمایی می‌دهید.

۱۰- بدلکار سینمایی؛ از شغل های پردرآمد جهان

بلدکار سینمایی

اگر به دنبال یک شغل پر خطر و هیجان انگیز هستید، چه شغلی بهتر از یک بدلکار سینمایی؟ معمولا کسی بدلکارها را نمیشناسد و اکثر مردم فقط به بازیگران اصلی فیلم‌ها توجه دارند ولی بدون بدلکارها، فیلم‌های سینمایی اکشن، هیچ هیجانی ندارند.

این شغل نیازمند آمادگی جسمانی فوق‌العاده و دل و جرأت بسیار زیادی است؛ ولی میانگین درآمد یک بدلکار، ۷۰ هزار دلار بر سال است و بنابراین، بدلکاری سینمایی یکی از شغل های پردرآمد جهان است.

تعداد شغل‌های خاص، هیجان‌انگیز و جذاب در دنیا کم نیست و بعضی دیگر از این شغل‌ها عبارتند از:

  • مستندساز
  • معامله‌گر بورس
  • مهماندار هواپیما
  • مهماندار کشتی تفریحی
  • تست کننده‌ی شکلات
  • اکولوژیست
  • زیست‌شناس دریایی
  • برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار
  • هکرهای قانونی و دولتی
  • طراح بازی‌های کامپیوتری
  • و …

اگر شغل جذاب دیگری می‌شناسید که در این فهرست به آن اشاره نکرده‌ایم، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات در زیر این مقاله به آن اشاره کنید.

جمع‌بندی شغل های پردرآمد جهان

در این مقاله در رابطه با پردرآمدترین مشاغل در جهان و ایران صحبت کردیم. گفته شد که انگیزه‌های اصلی کار به دو دسته‌ی درونی و بیرونی تقسیم‌بندی می‌شوند و در انتخاب یک شغل مادام‌العمر باید توجه بیشتری به انگیزه‌های درونی داشت.

همانطور که دیدید، شغل های پردرآمد دنیا عمدتا مشاغلی هستند که با حوزه‌های سلامتی، مالی، حقوقی و فناوری در ارتباط هستند. در انتهای این مقاله نیز برای حسن ختام، فهرستی از جالب‌ترین شغل‌های دنیا را برای شما آوردیم.

منبع: wisestep

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه