مهارت کار تیمی چیست و چطور یک تیم‌ورکر عالی باشیم؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 5دقیقه
مهارت کار تیمی چیست و چطور یک تیم‌ورکر عالی باشیم؟

فارغ از اینکه در چه موقعیت، حوزه و صنعتی فعالیت می‌کنید، داشتن مهارت کار تیمی شرط لازم برای موفقیت در کار است. وجود مهارت کار تیمی باعث می‌شود بتوانید ارتباط موثرتری با همکاران، مدیران و مشتریان برقرار کرده و در حین تبدیل کردن محیط کار به فضایی دلپذیر برای خودتان و سایرین، بازدهی کارتان را نیز افزایش بدهید. سازمانی که به اهمیت کار گروهی واقف باشد، فضای کاری سالم، موفق و پربازده‌ای برای کارکنان خواهد داشت؛ چرا که رسیدن به اهداف تعیین شده و رشد کسب و کار از مزایای کار تیمی و در حقیقت، قدرت کار تیمی است.

استخدام

در این مطلب از بلاگ جاب ویژن به تعریف مهارت کار تیمی، چرایی اهمیت آن و روش‌هایی برای تبدیل شدن به یک تیم‌ورکر بهتر می‌پردازیم.

مهارت کار تیمی چیست؟

مهارت کار تیمی چیستتعریف کار تیمی ساده است: کاری که در تعامل با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک انجام می‌شود. کار گروهی اثربخش می‌تواند یک شرکت یا سازمان را به موفقیت‌های بزرگی برساند. اما مهارت کار تیمی، به معنی داشتن ویژگی‌ها و توانایی‌هایی است که به شما اجازه می‌دهند در طول مکالمات، پروژه‌ها، جلسات یا سایر همکاری‌ها به خوبی با دیگران کار کرده و در کار گروهی خوب عمل کنید. رعایت اصول کار تیمی در سازمان می‌تواند بازدهی آن را به طور چشمگیری افزایش بدهد. داشتن این مهارت‌ها برای هر فرد شاغل و کارآفرینی یک ضرورت است. از شغل مدیر اجرایی گرفته تا هر موقعیت کاری دیگری که نیازمند تعامل با سایر افراد است، همه برای رسیدن به موفقیت نیازمند داشتن این مهارت‌ها هستند.

داشتن مهارتهای کار تیمی به توانایی شما در برقراری ارتباط مناسب، گوش دادن فعال، مسئولیت پذیری و صادق بودن بستگی دارد. مهارت‌های نرم دیگری وجود دارد که می‌تواند شما را به یک هم‌تیمی فوق‌العاده تبدیل کند که در ادامه مطلب به این مهارت‌ها می‌پردازیم.

چرا داشتن مهارت‌های کار تیمی حائز اهمیت است؟

در هر سازمان و شرکتی شما باید در کنار افراد دیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنید. انجام کار در کنار اعضای تیم به شیوه‌ای همدلانه، کارآمد و مسئولانه، می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف شغلی، قوی‌تر شدن رزومه خودتان و موفقیت سازمان کمک کند. داشتن مهارت‌های کار تیمی می‌تواند به ایجاد روابط کاری عمیق‌تر، ارتباطات و احتمالاً فرصت‌های جدید منجر شود.

لینک مرتبط: سایت استخدام جاب ویژن

مهارت‌های کار تیمی شامل چه مواردی است؟

تیمی موفق است که همه اعضای آن مهارت لازم برای همکاری با یکدیگر را داشته باشند. مهارت‌های کار تیمی اثربخش شامل مهارت‌های نرم متعددی می‌شود که می‌توانید آن‌ها را در خودتان تقویت کنید. این مهارت‌ها شامل:

برقراری ارتباط

توانایی برقراری ارتباط به شیوه‌ای شفاف و موثر یکی از مهارت‌های مورد اهمیت کار تیمی محسوب می‌شود. زمانی که با تیمی متشکل از افراد مختلف کار می‌کنید، به اشتراک گذاری افکار، ایده‌ها و اطلاعات به نحوی که برای آن‌ها قابل درک باشد اهمیت زیادی دارد. مهارت‌های ارتباطی مختلفی از جمله مهارت‌های ارتباط کلامی و غیر کلامی وجود دارد که باید در خودتان تقویت کنید.

مسئولیت پذیری

یکی از اصول کار در یک تیم، پذیرش مسئولیت کارها توسط تمام اعضای تیم است. اینکه شما مسئولیت کاری که بر عهده تیم گذاشته شده را پذیرفته و برای تحویل کار در زمان مقرر تلاش کنید، از مهارت‌های مهم کار گروهیاست. تنها زمانی که تمام اعضای تیم نسبت به وظیفه‌ای که بر عهده دارند احساس مسئولیت کنند، می‌توانند به اهداف مشترک تیم دست یابند. چه کاراموز تحلیل کسب و کار باشید، چه سرپرست دیجیتال مارکتینگ، مسئولیت پذیری در قبال وظایف، اصلی مهم و اساسی در کار تیمی محسوب می‌شود.

مطلب مرتبط: چگونه می‌توانید مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی خود را ارتقا دهید؟

صداقت

داشتن صداقت و شفافیت در انجام امور بسیار مهم است. زمانی که به هر دلیلی نتوانستید کار را در زمان مورد نظر به اتمام برسانید باید این مساله را صادقانه و با اعلام دلایل منطقی به دیگر افراد تیم و مدیرتان اطلاع بدهید. بدون وجود صداقت و شفافیت در کار، اعتماد بین اعضا وجود نخواهد داشت و در نتیجه تیم نمی‌تواند عملکرد خوبی از خود نشان بدهد.

گوش دادن فعالانه

درست مثل مهارت برقراری ارتباط، مهارت گوش دادن فعالانه می‌تواند به افزایش درک و اعتماد بین اعضای تیم کمک کند. گوش دادن فعالانه به معنی تمرکز روی فرد مقابل هنگام ارائه نظرات، ایده‌ها، افکار و احساساتش است. همچنین برای درک بهتر فرد مقابل و نشان دادن توجه، می‌توانید سوالاتی درباره موضوعات مطرح شده از او بپرسید و ارتباط عمیق‌تری با فرد مقابل برقرار کنید.

مطلب مرتبط: تفکر خارج از چارچوب و تاثیر آن بر افزایش خلاقیت

همدلی

داشتن حس همدلی نسبت به اعضای تیم به درک بهتر احساسات و انگیزه آن‌ها توسط شما کمک می‌کند. تلاش برای گوش دادن فعالانه و درک افکار و نحوه انجام کار دیگران به برقراری ارتباط درست‌تر با آن‌ها منجر می‌شود.

همکاری

کار تیمی به معنی انجام کار توسط گروهی از افراد با مهارت‌ها و استعدادهای مختلف برای رسیدن به یک هدف مشترک است؛ در نتیجه همکاری با سایر افراد تیم و به اشتراک گذاری ایده‌ها برای بهبود کار سایرین و کمک به شکل‌گیری یک تیم موفق‌تر بسیار ضروری است.

آگاهی

زمانی که عضو یک تیم هستید باید دائما نسبت به پویایی تیم آگاه باشید. به طور مثال: اگر یکی از افراد تیم متکلم وحده بوده و اجازه صحبت و ارائه ایده را به دیگران نمی‌دهد، ایجاد تعادل و به وجود آوردن فضایی که همه افراد تیم بتوانند در نتایج کار سهیم باشند اهمیت پیدا می‌کند. در مقابل، اگر فردی خجالتی است و یا در بیان ایده‌ها و نظراتش تردید دارد، باید فضایی ایجاد شود که تمام اعضای تیم برای اعلام افکار و نظراتشان در آن احساس راحتی ‌کنند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

چطور مهارت‌های کار تیمی خودمان را بهبود بدهیم؟

تقویت مهارت‌های کار تیمی و تبدیل شدن به یک تیم‌ورکر عالی، نیاز به تمرین و کسب تجربه دارد. مهم این است که در این مسیر صبور بوده و برای بهبود مهارت‌هایتان همواره تلاش کنید. راهکار‌هایی که در ادامه آوردیم می‌تواند در بهبود مهارت‌هایتان موثر باشد:

  • از دیگران درخواست بازخورد صادقانه داشته باشید. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص ضعف‌های مهارتی، بازخورد گرفتن از دیگران است. مهم است که در این مسیر از یک دوست، همکار یا منتور مورد اعتماد نظرخواهی کنید که بتواند بازخورد صادقانه‌ای در رابطه با نقاط قوت و ضعف‌تان در انجام کار تیمی به شما بدهد.
  • اهداف شخصی تعیین کنید. از شناختی که نسبت به خودتان دارید و بازخوردهایی که دریافت می‌کنید برای تنظیم اهداف قابل دستیابی، مشخص و زمانبندی شده برای تقویت مهارت‌های کار تیمی خودتان استفاده کنید. چارچوب تعیین هدف SMART روش خوبی برای مشخص کردن اهداف کاری و شخصی است.
  • تمرین کنید. بهبود مهارت‌ها نیاز به زمان و تمرین کافی دارد. در طول روز به نحوه برقراری تعامل و رفتارهای تیمی‌ خودتان توجه کنید. این موضوع کمک می‌کند تا برای تقویت مهارت‌های مورد نظرتان قدم‌های آگاهانه برداشته و با استراتژی پیش بروید.
  • از دیگران الگو بگیرید. به افرادی که مهارت‌های تیمی خوبی دارند توجه کنید و زمانی که رفتار درستی دیدید آن را یادداشت کنید. الگو برداری از تیم‌ورکرهای موفق در بهبود و تقویت مهارت‌های شما موثر خواهد بود.

معرفی 2 کتاب برای تقویت مهارت‌های کار تیمی

کتاب مهارت کار تیمی

پنج دشمن کار تیمی

یکی از کتاب‌های کاربردی در این زمینه، کتاب «پنج دشمن کار تیمی» به قلم پاتریک لنچیونی (Patrick Lencioni) است. لنچیونی در این کتاب به بررسی چالش‌ها و مشکلات کار گروهی در شرکت‌ها و استارتاپ‌ها پرداخته است. با خواندن این کتاب با 5 اصل اثربخش و 5 دشمن تخریب‌گر کار تیمی آشنا خواهید شد.

لینک مرتبط: استخدام جدید

17 اصل کار تیمی

کتاب دیگری که در این زمینه نوشته شده، «17 اصل کار تیمی» اثر جان سی مکسول (John C.Maxwell) است. در این کتاب شما با 17 مهارت اساسی که به عنوان یک تیم‌ورکر باید داشته باشید آشنا خواهید شد. مکسول در این کتاب راهکارهایی برای تقویت این مهارت‌ها و تبدیل شدن به یک تیم‌ورکر موفق ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

توسعه و تقویت مهارت‌های کار تیمی می‌تواند هم در حرفه فعلی و هم در زمان جستجوی فرصت‌های شغلی جدید به شما کمک کند. برای ارزیابی مجموعه مهارت‌های فعلی خود و شناسایی مهارت‌هایی که نیاز به بهبود دارند زمان بگذارید. با گذشت زمان و تمرین کافی، می توانید به یک تیم‌ورکر عالی که آرزوی هر سازمانی است تبدیل شوید.

منبع: indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه