رزومه کرونولوژیکال چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 8دقیقه
رزومه کرونولوژیکال چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

رزومه‌های کاری دارای انواع مختلفی هستند که بسته به میزان سابقه کاری، تنوع شغلی، وقفه‌های کاری ایجاد شده و میزان مهارت، باید مناسب‌ترین قالب را از میان آن‌ها، برای ارائه اطلاعات و سوابق شغلی به کارفرما استفاده کرد. یکی از انواع رایج رزومه، رزومه کرونولوژیکال است.

رزومه ساز

اما این رزومه چیست؟ چه زمانی باید از این رزومه برای ارائه تجربیات کاری به کارفرمایان استفاده کرد؟ چگونه نوشته می‌شود و در هنگام نوشتن آن باید چه نکاتی را رعایت نمود؟ در این مقاله قصد داریم گام‌به‌گام به این پرسش‌های متداول پاسخ دهیم. اگر شما هم به دنبال جواب این سوال‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله  همراه ما باشید.

رزومه کرونولوژیکال چیست؟

رزومه کرونولوژیکال چیست؟

همان‌طور که گفته شد، رزومه کاری، انواع مختلفی دارد و نوشتن آن به شکل‌های گوناگونی امکان‌پذیر است. به همین دلیل، پیش از آن که بخواهیم به‌صورت دستی و یا با استفاده از رزومه ساز آنلاین رزومه بنویسیم، در قدم نخست باید بر اساس سوابق شغلی خود و موقعیت شغلی موردنظر، مناسب‌ترین قالب از میان شکل‌های مختلف رزومه را انتخاب کنیم.

معمولا از میان انواع موجود، رزومه‌های کاری به یکی از سه شکل رایج زیر نوشته می‌شوند:

  •  رزومه کرونولوژیکال: مناسب برای کارجویانی که دارای تجربه کاری غنی و منسجم هستند.
  • رزومه عملکردی: مناسب برای کارجویانی که فاصله‌های زمانی کاری و یا تغییر شغل را تجربه کرده‌اند.
  • رزومه ترکیبی (ترکیب رزومه زمانی و ترکیبی): مناسب برای متقاضیانی که دارای سابقه کاری در زمینه‌های مختلفی هستند و یا کارجویانی که مهارت‌ها و توانایی‌هایشان در مقایسه با تجربه‌های کاری آن‌ها، ارتباط بیشتری با موقعیت شغلی موردنظر دارد.

می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع رزومه و کاربرد آن‌ها، مقاله «آشنایی با انواع رزومه و ویژگی‌های آن‌ها» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید. باتوجه به توضیحات گفته شده، رزومه کرونولوژیکال (chronological resume) یا زمانی که به آن رزومه زمانی معکوس نیز گفته می‌شود، یکی از سه شکل رایج رزومه ‌نویسی محسوب می‌شود. در واقع، رزومه زمانی به‌عنوان یک قالب رزومه شناخته می‌شود که تجربه‌های کاری و دستاوردهای مرتبط با موقعیت شغلی موردنظر را در اولویت قرار می‌دهد.

در این نوع رزومه، می‌توانید سوابق کاری خود را به ترتیب زمانی معکوس، یعنی از آخرین شغل به اولین شغل، فهرست کنید. به این صورت که در ابتدای بخش سوابق شغلی، باید آخرین شغلی که داشتید یا به آن مشغول هستید را بنویسید. سپس عنوان شغلی قبل از آن را نوشته و به همین ترتیب ادامه دهید تا به اولین عنوان شغلی خود برسید.

اگر در انتخاب مناسب‌ترین تمپلیت رزومه برای یک موقعیت شغلی خاص تردید داشتید، می‌توانید به الزامات ذکر شده در شرح شغل آن توجه کنید. کلمات کلیدی که کارفرما در بخش‌های مختلفی مثل وظایف و مسئولیت‌ها و مهارت‌های موردنیاز به کار برده است، می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب نوع مناسب و نوشتن رزومه باشد.

مزایای رزومه زمانی معکوس (Reverse-Chronological resume)

یک رزومه کرونولوژیکال این امکان را برای کارفرمایان فراهم می‌کند که بتوانند به‌سرعت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از آخرین و مرتبط‌ترین تجربه‌های کاری شما آگاه شوند. باتوجه به این که معمولا کارفرمایان برای مشاهده و بررسی هر رزومه کمتر از یک دقیقه زمان می‌گذارند، با اولویت‌دادن به آخرین سوابق شغلی و جدیدترین اطلاعات در این نوع رزومه، خیالتان از دیده‌شدن تجربه‌های کاری‌تان راحت می‌شود.

در واقع، می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت رزومه زمانی، انتقال و دریافت آسان‌تر و سریع‌تر اطلاعات بخش‌های مختلف است. این فرم رزومه، می‌تواند به‌خوبی سیر پیشرفت شغلی شما را به استخدام‌کنندگان نشان دهد.

یکی دیگر از مزایای رزومه زمانی معکوس، تدوین آسان‌تر این رزومه نسبت به شکل‌های دیگر رزومه کاری است. باتوجه به سیر نزولی این نوع رزومه از نظر زمانی، به‌راحتی می‌توان جزئیات و شرح هر عنوان شغلی را در بخش وظایف و دستاوردها نوشت.

چه زمانی باید از رزومه زمانی معکوس استفاده کرد؟

چه زمانی باید از رزومه کرونولوژیکال استفاده کرد؟

معمولا کارفرمایان ترجیح می‌دهند فرد استخدام شونده برای فرصت شغلی موردنظر، در حال حاضر در گروه شغلی مشابه این موقعیت مشغول به کار باشد و یا آخرین تجربه‌های کاری او به این شغل مرتبط باشد. به این دلیل که هرقدر کارمند جدید در زمینه موردنظر باتجربه‌تر باشد، میزان هزینه و زمان موردنیاز برای آموزش این فرد نیز کمتر خواهد بود.

باتوجه به توضیحاتی که در قسمت قبل داده شد، ساده‌ترین فرم رزومه برای اطمینان از دیده‌شدن آخرین سوابق کاری، رزومه کرونولوژیکال است و به همین دلیل نیز این قالب، متداول‌ترین فرمت رزومه محسوب می‌شود.

باوجود مزایا و اهمیت رزومه زمانی، نمی‌توان این رزومه را برای فرصت‌های شغلی‌ مختلف به کار برد. شما باید از یک رزومه زمانی معکوس استفاده کنید اگر:

  • دارای چندین سال تجربه کاری در یک مسیر شغلی مشخص هستید
  • برای کارفرماها یا مشتریان مختلفی در یک صنعت مشخص کار کرده‌اید
  • فاصله زمانی بین موقعیت‌های شغلی قبلی‌تان وجود نداشته و یا این فاصله کم بوده است

چه زمانی نباید از رزومه زمانی معکوس استفاده کرد؟

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، استفاده از گزینه رزومه زمانی، همیشه بهترین گزینه نیست و در برخی از موارد باید از نمونه رزومه های دیگری مانند رزومه عملکردی و یا ترکیبی استفاده کنید.

به‌عنوان نمونه، اگر به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید و تجربه کاری کمی دارید و یا اصلا سابقه کاری ندارید، بهتر است از انواع دیگر رزومه مانند رزومه عملکردی یا ترکیبی استفاده کنید. یکی دیگر از مواقعی که بهتر است از رزومه عملکردی استفاده کنید، زمانی است که مدت‌زمان بسیاری از فضای کاری دور بوده‌اید و شغلی نداشته‌اید.

همچنین اگر در حال تغییر موقعیت شغلی و یا صنعت و حوزه کاری خود هستید، رزومه ترکیبی می‌تواند گزینه مناسب‌تری برایتان باشد. در این موقعیت، رزومه‌ای که تاکید بیشتری بر مهارت‌ها و توانایی‌هایتان داشته باشد، برای کارفرمایان و مدیران منابع انسانی، گزینه مناسب‌تر و مفیدتری است.

باتوجه به توضیحات گفته شده، می‌توان گفت در موارد زیر بهتر است از رزومه کرونولوژیکال استفاده نکنید:

  • زمانی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و سابقه کاری ندارید.
  • زمانی که مسیر شغلی خود را تغییر داده‌اید.
  • زمانی که بین موقعیت‌های شغلی‌تان، فاصله زمانی وجود دارد و مدتی بیکار بوده‌اید.
  • هنگامی که به‌صورت مداوم در حال تغییر شغل هستید و در زمینه‌های گوناگونی سابقه کاری دارید.

در مواقع ذکر شده، انواع دیگر رزومه به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید مرتبط‌ترین تجربه‌های کاری خود را حتی درصورتی‌که جدیدترین موقعیت‌های شغلی شما نباشند، در ابتدای بخش سوابق و دستاوردها بنویسید. بدین ترتیب احتمال این که کارفرما متوجه سوابق کاری مرتبط شما بشود، بسیار بالا خواهد بود.

چگونه یک رزومه کرونولوژیکال بنویسیم؟

چگونه یک رزومه کرونولوژیکال بنویسیم؟

در بخش‌های قبل این مقاله به معرفی رزومه زمانی معکوس، مزایای آن و مواقعی که باید از آن استفاده کرد، پرداختیم. در این قسمت تلاش خواهیم کرد تا شما را به‌صورت گام‌به‌گام با نحوه درست کردن رزومه کاری زمانی آشنا کنیم. باید در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که نکات مربوط به رزومه کاری زمانی می‌تواند به شما در نوشتن رزومه تحصیلی و رزومه هنری نیز کمک کند؛ چرا که این قالب‌ها، دارای ویژگی‌های مشترک بسیاری هستند.

رزومه شما باید دربرگیرنده اطلاعات مرتبط با موقعیت شغلی موردنظرتان باشد. همچنین تنها درصورتی‌که دستاوردها و علایق شما مرتبط با موقعیت شغلی درخواستی است، می‌توانید آن‌ها را در انتهای رزومه درج کنید. اگر هم رزومه شما در حال حاضر چند صفحه‌ای است، بخش‌های اختیاری مانند بخش ذکر شده را حذف کنید تا رزومه شما تاحدامکان کوتاه، مختصر و خوانا باشد.

تفاوت اصلی بین رزومه کرونولوژیکال و نمونه رزومه‌های دیگر در نوع ساختار بخش تجربه‌های کاری است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در این قالب، ابتدا باید آخرین تجربه کاری خود را بنویسید. هنگام نوشتن جزئیات هر یک از شغل‌های قبلی خود، به شرح وظایف شغل موردنظرتان مراجعه کرده و دقت کنید که کارفرمایان در این قسمت چه کلمات کلیدی را به کار برده‌اند. این عبارات می‌توانند راهنمای خوبی برای توصیف هر یک از تجربه‌های کاری شما باشند.

جایگاه و ترتیب قرارگیری بخش سوابق شغلی و تحصیلی شما به ارتباط تحصیلاتتان با صنعت و حوزه انتخابی و این که در کدام مرحله از مسیر حرفه‌ای خود قرار دارید، بستگی دارد.

مثلا اگر در حال حاضر دانشجو هستید، احتمالا تمایل داشته باشید در رزومه خود به تحصیلات، بهای بیشتری داده و آن را در اولویت قرار دهید؛ چرا که اطلاعات مفیدتری برای کارفرمایان احتمالی خواهد داشت. این موضوع، به‌ویژه هنگامی که گواهینامه مرتبط، مدرک و یا دوره‌های آموزشی مرتبط با شغل موردنظر دارید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اما در مقابل، اگر سال‌های بسیاری است که مشغول کار هستید، احتمالا تمایل داشته باشید تحصیلات خود را بعد از بخش تجربیات و سوابق شغلی قرار دهید. مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» در بلاگ جاب ویژن، اطلاعات بیشتری را درباره نحوه نوشتن یک رزومه استاندارد در اختیارتان قرار می‌دهد.

یک رزومه زمانی شامل چه بخش‌هایی است؟

یک رزومه زمانی شامل چه بخش‌هایی است؟

از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در یک رزومه کرونولوژیکال وجود داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام و اطلاعات تماس

نوشتن رزومه را با نام و اطلاعات تماس خود شروع کنید. در این قسمت، نام، شماره تماس و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. در صورت تمایل می‌توانید اطلاعات اختیاری خود مانند آدرس پستی یا لینک پورتفولیوی آنلاین را نیز به این قسمت اضافه کنید.

خلاصه یا هدف

شما می‌توانید در ابتدای رزومه، علاوه بر نام و اطلاعات تماس، درباره مهارت‌ها و حرفه خود توضیح مختصری بدهید. در واقع خلاصه رزومه، این امکان را برای کارفرما فراهم می‌نماید که در همان ابتدای بررسی رزومه، ذهنیتی از شرایط کلی شما پیدا کند.

افرادی که سال‌ها در یک حوزه خاص به فعالیت پرداخته‌اند، باید در این قسمت به خلاصه‌ای از مهارت‌ها و تجربه‌های خود اشاره کنند. افراد تازه فارغ‌التحصیل شده یا دانشجویانی که هنوز مشغول تحصیل هستند، می‌توانند در این بخش، درباره اهداف کوتاه‌مدت خود، توضیح مختصری بدهند.

تجربه‌های کاری

بخش تجربه‌های کاری در یک رزومه کرونولوژیکال در صورت امکان باید همه تجربه‌های کاری مرتبط با موقعیت موردنظر را در بر بگیرد. همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، این قسمت را باید با شغلی که در حال حاضر به آن مشغول هستید و یا آخرین موقعیت شغلی خود، شروع کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر قصد دارید برای موقعیت شغلی دستیاری دندانپزشکی درخواست دهید، باید فهرست سوابق شغلی مرتبط خود را به‌گونه‌ای بنویسید که به ترتیب با شغل فعلی یا آخرین موقعیت شغلی‌تان شروع شود و با اولین شغل مرتبط شما در زمان تحصیل و یا پس از فارغ‌التحصیلی، پایان پیدا کند.

در هنگام نوشتن این بخش از رزومه زمانی معکوس، به این نکته دقت کنید که کدام یک از تجربه‌ها و سوابق شغلی شما با قدم بعدی که می‌خواهید در مسیر حرفه‌ای خود بردارید، ارتباط بیشتری دارند. مثلا، اگر در طول دوران تحصیل خود در یک رستوران کار کرده باشید، ممکن است تمایلی نداشته باشید که این تجربه را در رزومه درخواستی خود برای موقعیت شغلی دستیاری دندانپزشکی بنویسید.

تحصیلات

بخش تحصیلات در رزومه کرونولوژیکال، ساختاری مشابه قسمت تجربیات کاری دارد. به‌گونه‌ای که باید ابتدا آخرین دستاوردهای آموزشی خود را بنویسید و سپس به ترتیب به عقب برگشته و تحصیلات قبلی خود را توضیح دهید.

اگر در حال تحصیل در مقطع کاردانی و بالاتر هستید و یا مدرک دانشگاهی خود (کاردانی و بالاتر) را دریافت کرده‌اید، نیازی نیست که اطلاعات دبیرستان خود را بنویسید. اما اگر دبیرستان خود را تمام کرده‌اید و قصد رفتن به دانشگاه ندارید، می‌توانید اطلاعات دبیرستان را به همراه معدل خود (اگر معدل بالایی دارید) و دیگر اطلاعات مرتبط با تجربه‌های تحصیلی‌تان بنویسید.

بخش تحصیلات در رزومه زمانی باید بر روی کسب مدارک و واحدهای دانشگاهی تمرکز داشته باشد. اما می‌تواند دستاوردهای تحصیلی دیگری مانند دوره‌های آموزشی دارای مدرک و جوایز را نیز در بر بگیرد.

توانایی‌ها و مهارت‌ها

بخش مهارت‌ها و توانایی‌ها در رزومه کرونولوژیکال باید مرتبط‌ترین شایستگی‌های شما با موقعیت شغلی موردنظر را برجسته کند. این مهارت‌ها و توانایی‌ها می‌توانند شامل مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم باشند.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام نوشتن قسمت مهارت‌ها و توانایی‌ها به آن توجه کنید، این است که آیا این مهارت‌ها ارتباطی به موقعیت شغلی درخواستی دارند یا خیر. برای اطمینان از این موضوع، آگهی استخدام فرصت شغلی دلخواهتان را به‌دقت بررسی کنید تا متوجه شوید کارفرما برای موقعیت موردنظر، به دنبال چه مهارت‌هایی است و آن مهارت‌های منتخب را در این قسمت از رزومه بنویسید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی رزومه کرونولوژیکال، مزایای آن و مواقعی که باید از آن استفاده کرد، پرداختیم. علاوه بر این، به این سوال پاسخ دادیم که یک رزومه زمانی شامل چه بخش‌هایی است و هر بخش چگونه باید نوشته شود.

همان‌طور که مشاهده کردید، به کمک یک رزومه زمانی معکوس می‌توانید تجربه‌های کاری خود را به ترتیب زمانی معکوس، یعنی از آخرین شغل به اولین شغل، بنویسید. یک رزومه زمانی باید شامل نام و اطلاعات تماس، خلاصه یا هدف، تجربه‌های کاری، تحصیلات و توانایی‌ها و مهارت‌ها باشد. این رزومه به کارفرمایان اجازه می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آخرین و مرتبط‌ترین تجربه‌های کاری شما مطلع شوند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در صورت نداشتن تجربه یا وقت کافی برای ساخت یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای می‌توانید از رزومه ساز دوزبانه رایگان جاب ویژن استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید در کمترین زمان ممکن به‌صورت هم‌زمان، رزومه فارسی و رزومه انگلیسی رایگان بسازید و برای موقعیت‌های شغلی موردنظرتان ارسال نمایید.

منابع:
indeed.com
thebalancemoney.com

 

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه