چگونه برای موقعیت‌های کارآموزی رزومه بنویسیم؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 6دقیقه
چگونه برای موقعیت‌های کارآموزی رزومه بنویسیم؟

گذراندن یک دوره کارورزی می‌تواند اولین قدم مهم برای وارد شدن به حرفه‌ای باشد که قصد فعالیت در آن را دارید. به‌عنوان فردی بدون سابقه کاری، نشان دادن اینکه پتانسیل موفقیت در موقعیت شغلی مورد نظرتان را دارید، با نوشتن و ارسال یک رزومه کارآموزی تاثیرگذار به کارفرما شروع می‌شود. بنابراین، آشنایی با نحوه نوشتن رزومه کارآموز، اهمیت زیادی برای به دست آوردن فرصت‌های کارآموزی دارد. در این مقاله، ویژگی‌های کلیدی و مراحل و نحوه نگارش رزومه کارآموزی برای استخدام را بررسی می‌کنیم.

رزومه ساز

رزومه کارآموزی چیست؟

رزومه کارآموزی چیست

رزومه کارآموزی رزومه‌ای است که در درجه اول بر مهارت‌ها، تحصیلات و سایر نقاط قوت شما تمرکز دارد؛ چراکه هنوز تجربه کاری زیادی برای نشان دادن ندارید. باتوجه به نداشتن سابقه کاری، نوشتن یک رزومه برای کارآموزی می‌تواند چالش برانگیز باشد و احساس کنید به اندازه کافی چیزی برای گنجاندن و ارائه در رزومه ندارید. با این حال، نوشتن رزومه کارآموزی فرصتی است تا در مورد نقاط قوت خود و چیزهایی که شما را متمایز می‌کنند، فکر کنید.

می‌توانید برای ساده‌تر شدن فرآیند رزومه نویسی از ابزار رزومه ساز سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن استفاده کنید. همچنین دیدن نمونه cv و نمونه رزومه تازه فارغ التحصیل رشته‌های مختلف مثل حسابداری، کامپیوتر، معماری و… هم می‌تواند دید بهتری درباره فرمت رزومه استاندارد به شما بدهد.

حتی اگر تجربه کاری ندارید، احتمالا تجربیات منحصربه‌فرد دیگری دارید که به شما کمک کرده‌اند مهارت‌های مهمی را کسب کنید. مهارت‌هایی که می‌توانند در استخدام شما موثر باشند. نگارش رزومه کارآموزی فرصت خوبی است برای فکر کردن درباره دستاوردهای خود، از جمله تحصیلات، کارهای داوطلبانه، فعالیت‌های فوق برنامه، یا هر زمینه‌ای که در آن موفقیت کسب کرده و مهارتی به دست آورده‌اید.

برای آشنایی با انواع رزومه و نحوه نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

نحوه نوشتن رزومه کارآموزی

نوشتن رزومه کارآموزی

قبل از اینکه نوشتن یک رزومه کارآموزی را شروع کنید، دو قدم مهم وجود دارد:

قدم اول: جمع‌آوری اطلاعات

چیزی که در نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کاری اهمیت دارد، این است که در مورد الزامات و مسئولیت‌های شغلی که قصد ورود به آن را دارید تحقیق کنید. شما می‌توانید برای اینکه بفهمید چه مواردی را باید در رزومه خود بگنجانید، از شرح شغل در آگهی‌های استخدام، به عنوان راهنمای خود استفاده کنید. در شرح شغل، به اینکه چه مهارت‌هایی مورد نیاز است (هم مهارت‌های سخت، مانند اکسل یا وردپرس، و هم مهارت‌های نرم، مانند مدیریت زمان یا ارتباطات نوشتاری)، از چه کلماتی برای توصیف کارجوی ایده آل استفاده شده است و کارفرما به دنبال چه تجربیات، سوابق کاری، یا پیشینه‌ای است دقت کنید.

سپس، به طور جداگانه، آنچه را که از شرح شغل متوجه شده‌اید، یادداشت کنید. در مرحله بعد، با تهیه یک لیست از همه کارهایی که انجام داده و می‌تواند با شغل مورد نظرتان مرتبط باشد، شروع کنید. مواردی که می‌توانید در نظر بگیرید شامل:

  • سابقه تحصیلی (رشته، معدل، کار تحقیقاتی، پروژه‌ها، برنامه‌های تحصیل در خارج از کشور، افتخارات یا جوایز)
  • مشاغل تابستانی، پاره وقت یا مربوط به دانشگاه
  • کار داوطلبانه
  • فعالیت در سازمان‌های دانشجویی، باشگاه‌ها و…

قدم دوم: مشخص کردن بخش‌های رزومه

رزومه شما باید شامل این بخش‌ها باشد:

  • تحصیلات و جوایز
  • تجربه کاری و رهبری
  • فعالیت‌ها
  • مهارت‌ها و علایق

شما همچنین می‌توانید بخش‌هایی را حذف یا اضافه کنید. به‌طور مثال، اگر تجربه زیادی در انجام کارهای داوطلبانه دارید، می‌توانید موارد مرتبط را در یک دسته بندی خاص با عنوان «تجربه داوطلبانه» فهرست کنید. داشتن یک الگو برای رزومه نویسی می‌تواند به کارتان سرعت بدهد. می‌توانید قالب‌های رزومه آماده را دانلود کرده و آن‌ها را براساس مواردی که در ادامه آمده است ویرایش کنید.

اما چگونه باید یک رزومه کارآموزی برای موقعیت‌های شغلی مختلف مثل برنامه نویس یا مهندس معمار بنویسیم؟ انجام شش مرحله زیر به شما کمک می‌کند تا یک رزومه تاثیرگذار برای به دست آوردن فرصت‌های کارآموزی در شغل مورد علاقه‌تان آماده کنید:

1. با دوستان و اطرافیان خود مشورت کنید

قبل از شروع دوره کارآموزی، با اساتید، مشاوران، دوستان، خانواده یا هر کسی که می‌شناسید و می‌تواند به شما در ایجاد یک مسیر شغلی کمک کند، صحبت کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

شما همچنین می‎توانید از شبکه افراد نزدیک خود برای تکمیل رزومه نیز کمک بگیرید. دوستان و آشنایان می‌توانند به شما در شناخت نقاط قوت و مهارت‌هایتان کمک کنند و همچنین برای شناخت توانمندی‌ها و کمک به مشخص کردن اهداف شغلی‌تان افراد مناسبی خواهند بود.

2. یک خلاصه تاثیرگذار بنویسید

یک خلاصه رزومه خوب، نیازهای شغلی را دربر می‌گیرد. شرح شغل چند آگهی استخدام کارآموز از شرکت‌های مختلفی را که می‌خواهید در آن‌ها کار کنید بخوانید و موارد مشترک آن‌ها را یادداشت کنید. این موارد، مهارت‌هایی هستند که در آگهی‌های شغلی به عنوان الزامات و پیش‌نیازهای استخدام کارآموز درج شده‌اند.

زمانی که خلاصه رزومه کارآموزی را می‌نویسید، مطمئن شوید که شامل همان عبارات کلیدی و مهارت‌هایی است که برای کارفرما اهمیت زیادی دارند. در نهایت، یک خلاصه رزومه باید در یک تا سه جمله توصیف کند شما چه کسی هستید، چه نقاط قوتی دارید و اهداف شغلی شما چیست.

3. مدارک و مهارت‌های مهم را در ابتدای رزومه بیاورید

از نظر ساختار رزومه، باید بهترین مدارک و برجسته‌ترین مهارت‌هایتان را در درجه اول اهمیت قرار دهید. برای دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان، سابقه تحصیلی شما همان چیزی است که شما را متمایز می‌کند. برای کسانی که سوابق تحصیلی یا کاری ندارند، درج تجربه کارهای داوطلبانه یا سایر دستاوردهای منحصر به فرد می‌تواند رزومه شما را متمایز کند. هر چیزی که شما را منحصر به فرد می‌کند، باید در قسمت بالای رزومه و درست در زیر بخش «خلاصه» آورده شود. استفاده از ابزار رزومه‌ساز یا سی وی بیلدر جاب ویژن به شما کمک می‌کند تا از ترتیب درست اطلاعات در رزومه خود مطئن شوید.

4. تمام سوابق کاری خود را وارد کنید

در بررسی متقاضیان جهت استخدام دوره‌های کارآموزی، بیشتر از مرتبط بودن تجربه کاری قبلی، صرف داشتن تجربه و مهارت‌های نرم مرتبط با موقعیت شغلی است که اهمیت دارد. حتی تجربه یک کار پاره وقت در یک رستوران برای نشان دادن اینکه شما دارای اخلاق کاری و توانایی کار به عنوان بخشی از یک تیم هستید، موثر است.

اگر اولین بار است که قصد استخدام به عنوان کارآموز را دارید، به احتمال زیاد تجربه کاری قبلی برای وارد کردن در این بخش رزومه نخواهید داشت. با این حال، همچنان می‌توانید بخش «تجربه» رزومه خود را با فعالیت‌های فوق برنامه در مدرسه، دانشگاه یا حتی در جامعه خود پر کنید. هدف از بخش تجربه در رزومه کارآموزی، نشان دادن وجود توانایی کار در تیم و آشنایی با فضا و مقررات کاری است.

مطلب مرتبط: چگونه بدون سابقه کاری رزومه بنویسیم؟

5. دستاوردها، جوایز و افتخارت خود را فهرست کنید

درج جوایز و دستاوردها

اگر هیچ اطلاعات قابل ارائه‌ای برای بخش سوابق کاری ندارید، بخش دستاوردها اهمیت زیادی برایتان پیدا می‌کند. در این بخش می‌توانید جوایزی که دریافت کرده‌اید یا پروژه‌هایی که انجام داده‌اید را فهرست کرده و مهارت‌هایی که در عمل به کار برده‌اید را به کارفرما نشان دهید.

6. ساده و کوتاه بنویسید

کارفرمایانی که کارجویان را برای استخدام در دوره‌های کارآموزی بررسی می‌کنند، به دنبال تجربه و سابقه کاری زیادی در متقاضیان نیستند؛ بنابراین نیازی نیست رزومه خود را پر کنید تا کامل‌تر از آنچه هست به نظر برسد. یک رزومه استاندارد یک صفحه‌ای که به طور خلاصه شامل فعالیت‌ها یا دستاوردهای مرتبط با دوره کارآموزی باشد کافی است.

در نوشتن رزومه کارآموزی، اختصار مهم است. کارفرمایان از متقاضیان کارآموزی انتظار رزومه طولانی ندارند. چیزی که آنها انتظار دارند وضوح، اشتیاق و هدف مشخص است. رزومه خود را به یک صفحه محدود کنید و مطمئن شوید که تمام جزئیات مهم در آن گنجانده شده است. این محدودیت و اختصار، ارزیابی رزومه شما را برای کارفرما آسان‌تر می‌کند.

مطلب مرتبط: 6 ترفند حرفه‌ای برای نوشتن کاورلتر

7. رزومه خود را ویرایش و اصلاح کنید

زمانی که رزومه کارآموزی خود را تکمیل کردید، سعی کنید به رزومه خود از چشم یک کارفرما نگاه کنید؛ چه اطلاعاتی برای یک مدیر مهم است؟ چه چیزی مسئول استخدام را متقاعد می‌کند که شما بهترین کاندیدا برای دوره کارآموزی هستید؟

در نهایت، رزومه را از نظر ایرادات محتوایی و غلط‌های املایی بررسی کنید. از یک دوست یا اعضای خانواده بخواهید که رزومه‌تان را بررسی کنند، گاهی با وجود بررسی و اصلاح رزومه، ممکن است همچنان اشتباهاتی وجود داشته باشد که شما متوجه آن‌ها نشدید. وجود غلط املایی و اشتباهات متنی و محتوایی می‌تواند باعث حذف شدن شما از فرآیند بررسی رزومه‌ها شود؛ بنابراین انجام این مرحله اهمیت زیادی برای شما دارد.

4 نکته برای متمایز و برجسته کردن رزومه کارآموزی

نکاتی برای نوشتن رزومه کارآموزی

علاوه بر انجام مراحل بالا، چند راهکار وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها رزومه خود را از دیگران متمایز کرده و شانس خود را برای دعوت شدن به مصاحبه افزایش دهید.

از کلمات ساده و رایج استفاده کنید

برخی از افراد برای حرفه‌ای‌تر دیده شدن، از کلمات پیچیده و پرطمطراقی در نوشتن رزومه خود استفاده می‌کنند. این کار حتی می‌تواند تاثیر عکس بگذارد و شما را به عنوان یک فرد غیرحرفه‌ای به کارفرما نشان دهد. به جای آن از کلمات و افعال ساده استفاده کرده و اطلاعات را خیلی شفاف و واضح وارد کنید.

همه تجارب کاری را فهرست کنید

اگر پرستار بچه بوده یا تجربه کار در یک کافه یا رستوران را دارید، نیازی به ارائه توضیحات طولانی درباره کار و وظایفتان ندارید، اما فهرست کردن هر نوع کاری که تا پیش از این تجربه انجام دادن آن را داشتید، شما را در چشم کارفرما و مسئول استخدام به فردی قابل اعتماد و با انگیزه تبدیل می‌کند که از قوانین و رفتارهای متناسب با یک محیط کاری مطلع است.

بخش سرگرمی‌ها و علایق را اضافه کنید

اگر سرگرمی یا علاقه‌ای دارید که به شما در توسعه مهارت‌های خاصی کمک کرده است، آن را در انتهای رزومه در بخشی با عنوان «علایق و سرگرمی‌ها» وارد کنید. به عنوان مثال، بازی فوتبال نیاز به توانایی کار گروهی و هماهنگی دارد و یا ورزش قایقرانی نیاز به تفکر استراتژیک و جزئیات محور دارد. وارد کردن این چنین سرگرمی‌هایی می‌تواند به متمایز دیده شدن رزومه شما کمک کند.

از داده‌ها و مثال‌های ملموس استفاده کنید

در صورت امکان، گواهینامه‌ها یا جوایزی را که کسب کرده‌اید و هر موفقیت قابل اندازه‌گیری را در رزومه کارآموزی خود درج کنید. به‌طور مثال، اگر عضو یک نشریه دانشگاهی بودید، تعداد مقالاتی که نوشتید یا یک داستان خاص که نیاز به تحقیق و گزارش زیادی داشته است را ذکر کنید.

جمع‌بندی

نوشتن یک رزومه تاثیرگذار در به دست آوردن موقعیت‌های کارآموزی اهمیت زیادی دارد. اما این مورد اولین قدم برای شروع کارآموزی است و شخصیت شما و نوع رفتارتان در جلسه مصاحبه است که تعیین می‌کند آیا برای موقعیت شغلی مورد نظرتان مناسب هستید یا خیر. در نهایت، طبق نکات و مراحلی که در این مقاله گفته شد، هر آنچه که با موقعیت مورد نظرتان مرتبط است را در رزومه کارآموزی وارد کرده و به خودتان و توانایی‌هایتان باور داشته باشید.

منبع: indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه