6 ترفند حرفه‌ای برای نگارش کاورلتر (cover letter)

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 8دقیقه
6 ترفند حرفه‌ای برای نگارش کاورلتر (cover letter)

احتمالا برای پیدا کردن یک شغل مناسب، تاکنون نمونه رزومه‌های کاری خود را برای آگهی‌های استخدامی مختلفی ارسال کرده‌اید. در حقیقت برای کار در بسیاری از فرصت‌های شغلی در داخل کشور، تنها ارسال رزومه کاری کافی خواهد بود. این در حالی است که در برخی از مواقع و برای کار در فرصت‌های شغلی خارج از کشور، کارجویان باید یک کاورلتر را همراه با نمونه رزومه کاری خود برای کارفرمایان ارسال نمایند.

رزومه ساز

کارفرمایان برای انجام ارزیابی‌های بیشتر، نیاز به بررسی کاورلتر دارند. همچنین ارسال یک کاورلتر همراه با رزومه کاری، می‌تواند نشان‌دهنده علاقه شما به استخدام شدن در موقعیت شغلی موردنظر باشد. درنتیجه نوشتن یک کاورلتر، شما را در موقعیتی برتر در مقایسه با سایر متقاضیان استخدامی قرار خواهد داد. به همین علت در این مقاله، به معرفی کاورلتر و بیان توضیحات بیشتر درباره نحوه نگارش کاورلتر خواهیم پرداخت.

کاورلتر چیست؟

کاورلتر چیست؟

یکی از روش‌هایی که به شما این فرصت را می‌دهد تا بیشترین تأثیر ممکن را روی نظر کارفرما داشته باشید، ارسال یک کاورلتر برای فرصت استخدامی موردنظر است. کاورلتر شغلی (cover letter) که با ‌عنوان نامه درخواست کار هم شناخته می‌شود، یک نامه با 3 الی 4 پاراگراف است که به بیان توضیحاتی درباره تمایل کارجو برای کار در یک شرکت و فرصت شغلی خاص می‌پردازد.

کاورلتر به کارفرما نشان می‌دهد که چطور کارجو می‌تواند برای جایگاه شغلی موردنظر، فردی مناسب باشد. به همین دلیل در هنگام ساختن رزومه، نگارش یک کاورلتر شغلی می‌تواند در کاریابی سریع‌تر بسیار موثر باشد. معمولا کاورلتر همراه با یک نمونه رزومه کاری برای شرکت‌ها ارسال می‌شود. در این صورت مطالعه کاورلتر شغلی، می‌تواند کارفرما را به خواندن نمونه رزومه کاری تشویق نماید.

ذکر این نکته ضروری است که برای دستیابی به موفقیت در کاریابی، بهتر است یک کاورلتر به شکل اختصاصی برای یک شرکت نوشته شود. دلیل این موضوع این است که کاورلتر شغلی (cover letter)، شامل مهارت‌ها، تجربه‌های کاری و دستاوردهای حرفه‌ای مرتبط با یک موقعیت شغلی خاص در یک شرکت است.

برخلاف یک رزومه کاری، در کاورلتر این اجازه را خواهید داشت تا جزئیات بیشتری درباره سوابق حرفه‌ای خود ارائه دهید. همچنین در این نامه رسمی می‌توانید این موضوع را نشان دهید که چرا شما برای تصدی شغل موردنظر، بهترین گزینه استخدامی هستید.

در حقیقت می‌توان کاورلتر را همانند یک روش تبلیغاتی برای کارجو دانست که به‌وسیله آن، توانایی‌های خود را در معرض دید کارفرما قرار می‌دهد. به همین دلیل است که معمولا در استخدام افراد در خارج از کشور، کاورلتر نقشی حیاتی و بسیار مهم را ایفا می‌کند.

درنتیجه می‌توان گفت که یک کاورلتر خوب، می‌تواند شما را از سایر متقاضیان استخدامی متمایز سازد. برای این منظور باید قبل از نگارش کاورلتر شغلی، حتما تحقیقات کامل و دقیقی درباره شرکت موردنظر خود انجام دهید. در بخش‌های بعدی به ارائه توضیحات بیشتر در این رابطه خواهیم پرداخت.

فرق رزومه و کاورلتر در چیست؟

ازآنجایی‌که در هنگام نوشتن رزومه و کاورلتر شغلی به دستاوردها، مهارت‌ها و سابقه کاری کارجویان اشاره می‌شود، ممکن است در اینجا این سوال مطرح شود که: «فرق رزومه و کاورلتر در چیست؟». در حقیقت یک نمونه رزومه کاری شامل بخش‌های جداگانه‌ای است که موارد مورداشاره و مهم، به شکل فهرست‌‌وار بیان می‌شوند. اغلب رزومه‌های کاری دارای بخش‌های زیر هستند:

  • سوابق تحصیلی
  • تجربه‌های کاری
  • مهارت‌های شغلی
  • خلاصه رزومه
  • افتخارات و دستاوردها

این در حالی است که کاورلتر جزئیات بیشتری از سوابق حرفه‌ای را در فرمت یک نامه رسمی، در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به شکل خلاصه می‌توان گفت که رزومه شغلی برای فهرست کردن مهارت‌ها، تجربه‌های کاری و سوابق تحصیلی است، درحالی‌که کاورلتر به ارائه توضیحات بیشتر درباره این موارد می‌پردازد.

همچنین ارسال کاورلتر معمولا به شکل اختیاری است و تنها برخی از کارفرمایان، ارسال آن را ضروری می‌دانند. درحالی‌که ارسال رزومه کاری، برای تصدی یک فرصت شغلی ضروری است. در ادامه به بیان توضیحات بیشتر درباره فرق رزومه و کاورلتر پرداخته شده است. برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف رزومه و نحوه نوشتن یک رزومه استاندارد می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه‌نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

فرمت کاورلتر و رزومه

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های نمونه رزومه کاری و کاورلتر، در ارتباط با فرمت کاورلتر و رزومه است. در رزومه با استفاده از فهرست‌های مختلف، به سوابق و مهارت‌ها اشاره می‌شود. درحالی‌که در کاورلتر شغلی، از جملات در قالب یک پاراگراف کامل استفاده می‌شود.

محتوا

یک رزومه کاری که با استفاده از یک رزومه ساز ایجاد می‌شود، تصویری کلی از مهارت‌ها، سوابق تحصیلی و کاری فرد به کارفرما ارائه می‌دهد. درحالی‌که محتوای کاورلتر به شکل اختصاصی و تنها برای یک موقعیت شغلی خاص نوشته می‌شود.

اگرچه ممکن است برخی از اطلاعات کارجو در هر دو فرمت کاورلتر و رزومه کاری بیان شوند، اما یک کاورلتر بیشتر روی اهداف کنونی و آینده شغلی فرد تمرکز دارد. این در حالی است که در رزومه، به دستاوردها و سوابق حرفه‌ای کارجو اشاره می‌شود.

هدف از نوشتن رزومه و کاورلتر

هدف از نوشتن رزومه (Resume) با Cover letter متفاوت است. یک نمونه رزومه کاری به بیان طیف وسیعی از اطلاعات کارجو در یک یا دو صفحه می‌پردازد. در حقیقت کارفرمایان از رزومه برای ارزیابی کلی کارجو و بررسی سریع مهارت‌ها و سوابق حرفه‌ای متقاضی استخدامی استفاده می‌کنند. درحالی‌که کاورلتر با اختصاص جزئیات بیشتر، دید بهتری از شما در ذهن کارفرما ایجاد خواهد کرد.

تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه

تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه

انگیزه نامه را می‌توان یکی دیگر از نامه‌های رسمی دانست که معمولا با کاورلتر شغلی اشتباه گرفته می‌شود. زمانی که نیاز به ارائه توضیحاتی قانع‌کننده درباره صلاحیت کارجو برای تصدی یک موقعیت شغلی باشد، نگارش کاورلتر و ارسال آن به کارفرما موردتوجه خواهد بود.

کاورلتر با فراهم آوردن فرصتی برای ارائه توضیحات بیشتر درباره انگیزه کارجو جهت انتخاب یک فرصت شغلی، امکان ایجاد موقعیتی برتر در مقایسه با رقبای استخدامی را در اختیار کارجو قرار می‌دهد. یک کاورلتر حرفه‌ای معمولا شامل 3 پاراگراف و کمتر از یک صفحه است. پاراگراف اول در کاورلتر شغلی به مقدمه، پاراگراف دوم به مهم‌ترین تجربه‌ها یا مهارت‌ها و پاراگراف سوم، به نتیجه‌گیری اختصاص خواهد داشت.

در اینجا ممکن است این سوال مطرح شود که: «تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه در چیست؟». در کاورلتر شغلی (cover letter) مثال‌هایی روشن و مشخص از مهارت‌ها، دستاوردها و سوابق کاری مرتبط با یک فرصت استخدامی بیان می‌شوند. این در حالی است که در یک انگیزه نامه، بیشتر روی علایق، ویژگی‌های شخصیتی فرد و انگیزه کارجو از ارسال رزومه به موقعیت شغلی تمرکز می‌شود.

همچنین انگیزه نامه (motivation letter) معمولا برای مقاصد آکادمیک و ادامه تحصیل موردتوجه قرار می‌گیرد. به شکلی که ساختار، نحوه نگارش و طول انگیزه نامه، با نحوه نگارش و فرمت کاورلتر کاملا متفاوت خواهد بود. درنتیجه در انگیزه نامه (motivation letter)، بیشتر به سوابق تحصیلی فرد اشاره می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که نامه علاقه‌مندی (letter of interest) نوع دیگری از نامه‌های رسمی است که ممکن است با انگیزه نامه و کاورلتر اشتباه گرفته شود. به‌طور خلاصه چنانچه به کار در یک شرکت علاقه داشته باشید اما هیچ فرصت استخدامی وجود نداشته باشد، می‌توانید با ارسال نامه علاقه‌مندی به شرکت، تمایل خود را برای استخدام در شرکت موردنظر نشان بدهید.

مطلب مرتبط: چگونه برای موقعیت‌های کارآموزی رزومه بفرستیم؟

انواع کاورلتر

انواع مختلفی از کاورلتر وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کاورلتر برای درخواست شغلی (Application cover letter)، کاورلتر برای جستجوی فرصت شغلی (prospecting cover letter) و کاورلتر برای شبکه ارتباطی (Networking cover letter) اشاره کرد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره هریک از انواع کاورلتر ارائه خواهیم کرد.

«کاورلتر برای درخواست شغلی»، همان کاورلتر یا نامه‌ای است که به همراه نمونه رزومه کاری برای کارفرما ارسال می‌شود. «کاورلتر برای جستجوی فرصت شغلی» زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما علاقه‌مند به کار در یک شرکت هستید اما هیچ فرصت شغلی از آن شرکت در دسترس نیست.

درنهایت «کاورلتر برای شبکه ارتباطی» زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما تمایل داشته باشید از همکاران، آشنایان و افراد موجود در حلقه ارتباطی خود، برای کاریابی و پیدا کردن یک شغل مناسب استفاده کنید.

نکات بسیار مهم پیش از نگارش کاورلتر شغلی

نکات بسیار مهم پیش از نگارش کاورلتر شغلی

برای نوشتن یک کاورلتر حرفه‌ای، باید ابتدا اطلاعات جامع و دقیقی درباره موضوعات مختلف در اختیار داشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از اپلای برای یک موقعیت شغلی و نگارش کاورلتر، حتما به نکاتی که در ادامه آورده شده است توجه کنید.

سوابق حرفه‌ای خود را با نیازهای کارفرما گره بزنید

به تجربه‌های کاری خود فکر کنید. این موضوع که سوابق کاری خود را چگونه بنویسیم که با نیازهای کارفرما بیشترین مطابقت را داشته باشند، مهم‌ترین نکته در نگارش یک کاورلتر حرفه‌ای خواهد بود. به این موضوع فکر کنید که بهتر است کارفرما از کدام‌یک از مهارت‌ها یا دستاوردهای شما باخبر شود.

به نحوه پیدا کردن موقعیت شغلی توجه کنید

یکی دیگر از مواردی که بهتر است پیش از نگارش کاورلتر شغلی به آن توجه کنید، نحوه یافتن آگهی استخدامی موردنظر است. چنانچه به‌وسیله یک شخص خاص از فرصت استخدامی موجود در شرکت مطلع شده‌اید، بهتر است نام و عنوان شغلی فرد موردنظر را در نمونه کاورلتر بیان نمایید.

اگر فرصت شغلی را از طریق مراجعه به یک سایت کاریابی پیدا کرده‌اید، در هنگام نوشتن کاورلتر به نام منبع کاریابی و زمان یافتن آگهی شغلی اشاره کنید. همچنین می‌توانید در صورت لزوم، به هر یک از موارد مورداشاره در متن آگهی شغلی اشاره کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای نوشتن رزومه کاری برای فریلنسرها

پیش از نگارش کاورلتر، درباره شرکت موردنظر خود تحقیق کنید

به این موضوع که چه عاملی موجب شده‌ است تا درخواست همکاری خود را برای شرکت موردنظر ارسال کنید، فکر کنید. آیا علاقه‌مند به برند شرکت یا فرهنگ‌سازمانی آن هستید؟ درباره شرکت تحقیق کنید و درباره مأموریت‌ها و اهداف آینده شرکت، اطلاعات کاملی جمع‌آوری کنید.

به مخاطب نامه توجه کنید

طبیعی است که نمی‌توانید مخاطب نامه شغلی خود را نادیده بگیرید! اگر از هویت فرد استخدام‌کننده اطلاع دارید، مخاطب کاورلتر شغلی را با نام و عنوان شغلی خطاب قرار دهید. چنانچه از هویت کارفرما اطلاعی ندارید، بهتر است با عبارت‌هایی مانند «مسئول محترم منابع انسانی» یا «مدیریت محترم»، محتوای نامه خود را به شکلی صحیح به فرد استخدام‌کننده ارتباط دهید.

نحوه نگارش کاورلتر به چه صورت است؟

نحوه نگارش کاورلتر به چه شکل است؟

کاورلتر را بهتر است در یک صفحه، به شکل تایپ‌شده و با استفاده از یک فونت ساده و رسمی ایجاد کنید. برای نوشتن کاورلتر به زبان انگلیسی،‌ می‌توانید از فونت «Times New Roman» با اندازه 12 و فاصله خطوط 1.5 استفاده کنید. در این صورت فرمت کاورلتر شما، فرمتی مناسب برای بیان توضیحات موردنظر خواهد بود.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که بهتر است حتما در هنگام نگارش کاورلتر به آن توجه کنید این است که تا جایی که امکان دارد از کلمات کلیدی موجود در متن آگهی استخدامی، در کاورلتر خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا زمانی که شرکت‌ از سیستم ردیابی متقاضی یا هریک از سیستم‌های خودکار منابع انسانی استفاده می‌کند، رزومه شما برای کلمات کلیدی موردنظر کارفرما بهینه‌سازی شده باشد.

معمولا یک نمونه کاورلتر شغلی (cover letter) دارای بخش‌هایی مانند مقدمه، بخش میانی و نتیجه‌گیری است. به شکلی که فرمت کاورلتر را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • سربرگ نامه که شامل تاریخ و اطلاعات تماس کارجو است.
  • نام مخاطب
  • مقدمه
  • پاراگراف میانی
  • پاراگراف انتهایی
  • نام و امضای کارجو

سربرگ

بهتر است مانند هر نامه رسمی دیگر، برای کاورلتر خود یک سربرگ ایجاد نمایید. در سربرگ می‌توانید مواردی مانند نام، نام شهر و کد پستی، ایمیل و شماره تلفن را با یک خط فاصله از تاریخ ذکر کنید. همچنین در ادامه می‌توانید عنوان دریافت‌کننده نامه، نام شرکت و آدرس شرکت را بیان نمایید.

نام مخاطب

در جستجوی شغلی خود، بهتر است نام فرد دریافت‌کننده نمونه رزومه کاری را پیدا کنید. در این صورت شخص موردنظر را در ابتدای نامه مورد خطاب قرار دهید.

مقدمه

در بخش مقدمه یا پاراگراف ابتدایی در کاورلتر شغلی، به نام فرصت شغلی موردنظر و نحوه پیدا کردن آن اشاره کنید. به‌منظور نمایش دادن کوشش خود، درباره شرکت و علاقه‌مندی خود به کسب جایگاه شغلی توضیحاتی ارائه دهید.

پاراگراف میانی

در پاراگراف میانی به خلاصه‌ای از سوابق حرفه‌ای خود اشاره کنید. این تجربیات باید در ارتباط با موقعیت شغلی موردنظر باشند. دستاوردها، مهارت‌ها و تخصص‌های کلیدی خود را در این قسمت از نامه بیان کنید. بهتر است روی یک یا دو مورد از دستاوردهای خود تمرکز کرده و به شکل کمی، درباره میزان موفقیت‌های خود در مشاغل قبلی صحبت کنید.

پاراگراف انتهایی

در پاراگراف انتهایی روی یکی دیگر از مهارت‌ها یا دستاوردهای کلیدی که در ارتباط با موقعیت شغلی است تمرکز کنید. به‌ شکل خلاصه و با بیان داستانی کوتاه، مهارت کلیدی خود را که در ارتباط با فرصت شغلی است، نشان دهید.

نام و امضای کارجو

در انتها می‌توانید نام و امضای خود را در انتهای کاورلتر قرار دهید. بهتر است قبل از نام و امضا، در یک پاراگراف کوتاه به بیان تشکر و قدردانی بپردازید. همچنین به شکل کوتاه به دلایلی که موجب شده‌ است تا درخواست خود را ارسال کنید، اشاره کنید.

جمع‌بندی

نگارش و ارسال یک کاورلتر می‌تواند در ارزیابی کارفرما و اخذ تصمیمات استخدامی، تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر ارسال کاورلتر به همراه نمونه رزومه کاری، بیانگر اشتیاق و علاقه کارجو برای تصاحب یک موقعیت شغلی است. همین موضوع می‌تواند در جلب نظر کارفرما بسیار موثر باشد.

برای دستیابی به این هدف، تنها کافی است مهارت‌ها و تجربه‌های کاری خود را به بهترین شکل ممکن با نیازهای کارفرما مطابقت دهید. در این مقاله با معرفی کاورلتر و ارائه توضیحات بیشتر درباره انواع آن، به این سوال که: «کاورلتر چیست؟»، پاسخ دادیم. همچنین با بیان موضوعاتی مانند «تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه» و «فرق رزومه و کاورلتر»، نحوه نگارش کاورلتر را موردبررسی قرار دادیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه