راهنمای کامل کارجویان در مورد استخدام برنامه نویس جاوا

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای کامل کارجویان در مورد استخدام برنامه نویس جاوا

زبان برنامه‌نویسی جاوا از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که کاربردهای وسیعی در برنامه‌نویسی موبایل، توسعه‌ی نرم‌افزارهای دسکتاپ، توسعه‌ی وب، توسعه‌ی بازی و … دارد. در حال حاضر، سازمان‌های متعددی، نیاز به استخدام دولوپر و برنامه نویس جاوا دارند. برنامه‌نویسان جاوا از مزیت‌های متعدد گروه شغلی برنامه‌نویسی مثل حقوق نسبتا بالا، امکان خودآموزی و دورکاری برنامه نویسی بهره‌مند هستند.

در حال حاضر، نیاز به برنامه‌نویسی جاوا در دنیا در اوج خودش قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که بازار کار این زبان برنامه‌نویسی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا ۹ درصد کاهش یابد. با این حال، بسیاری از سازمان‌ها، هنوز به استخدام برنامه‌نویس، در خیلی از زبان‌های برنامه‌نویسی، شامل زبان جاوا، نیاز دارند.

استخدام

در این مقاله، قصد داریم در رابطه با زبان برنامه‌نویسی جاوا، مزیت‌های شغل برنامه‌نویسی جاوا، تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز برای پیدا کردن شغل به عنوان برنامه‌نویس جاوا، مشاغل مختلف برنامه‌نویسان و بازار کار و آینده‌ی شغلی برنامه‌نویسی جاوا صحبت کنیم. با سایت استخدامی جاب ویژن همراه باشید.

مقدمه‌ای بر زبان برنامه‌نویسی جاوا

زبان برنامه‌نویسی جاوا یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که اکثر سینتاکس آن از C و ++C مشتق شده است. اکنون نزدیک به سی سال از توسعه‌ی این زبان توسط جیمز گوسلینگ (James Gosling) می‌گذرد. هدف برنامه‌نویسی جاوا، نوشتن یک برنامه و پیاده‌سازی آن در چندین سیستم عامل است. پلتفرم جاوا، معمولا با ماشین مجازی جاوا و کتابخانه‌های مرکزی جاوا مرتبط است.

هر اپلیکیشن جاوا به بایت‌کد جاوا که مجموعه دستورالعمل‌های ماشین مجازی جاوا (JVM) است، کامپایل (compile) می‌شود. کاربردهای گسترده‌ی این زبان برنامه‌نویسی، به ویژه در برنامه‌نویسی اندروید و توسعه‌ی وب، نیاز به استخدام برنامه نویس جاوا را بالا برده است.

ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی به شرح زیر است:

  • شی‌گرا
  • مستقل از پلتفرم
  • ساده
  • ایمن
  • مستقل از معماری دستگاه
  • پرتابل
  • چند نخی (Multi-Threading)
  • تفسیری
  • توزیع شده (distributed)
  • داینامیک

برای مشاهده‌ی آگهی‌‌‌‌های استخدام برنامه نویس جاوا مثل جذب توسعه‌دهنده‌ی جاوا، استخدام برنامه نویس بکند جاوا، استخدام برنامه نویس front-end جاوا و … در کاریابی جاب ویژن، کلیک کنید.

مطلب مرتبط: آشنایی با شغل برنامه نویسی

کاربردهای زبان برنامه‌نویسی جاوا

برنامه نویسی جاوا

سازمان‌ها برای کاربردهای مختلفی، نیاز به استخدام برنامه نویس جاوا دارند. در این بخش، در رابطه با مهم‌ترین کاربردهای این زبان برنامه‌نویسی صحبت می‌کنیم.

توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل

زبان برنامه‌نویسی جاوا، اصلی‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل است. جاوا با نرم‌افزارهایی مثل اندروید استودیو و کوتلین سازگار است. یکی از دلایل تعداد زیاد فرصت شغلی برنامه‌نویسی جاوا، نیاز بالا به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندروید است و برنامه‌نویسان جاوا می‌توانند برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس جاوا رزومه ارسال کنند.

توسعه‌ی نرم‌افزارهای دسکتاپ

تمامی نرم‌افزارهای دسکتاپ را به راحتی می‌توان با جاوا نوشت. برای توسعه‌ی GUI می‌توان از ابزارهای مختلفی مثل AWT،Swing و JavaFX استفاده کرد.

رزومه ساز

توسعه‌ی وب

یکی از دلایل نیاز به استخدام برنامه نویس جاوا، توسعه‌ی وب است. با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا و فناوری‌های Servlets ،Struts یا JSPs، می‌توان هر نوع اپلیکیشن تحت وب را توسعه داد. کدنویسی آسان و امنیت بالای جاوا، این زبان را برای توسعه‌ی وب، مناسب ساخته است.

دیگر کاربردهای برنامه‌نویسی جاوا

پلتفرم Java Enterprise یا Java EE که API و محیط runtime را برای کدنویسی اپلیکیشن‌های سازمانی شامل نرم‌افزارهای شبکه و نرم‌افزارهای تحت وب، فرآهم می‌آورد. جاوا از قوی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای محاسبات علمی و عملیات ریاضیاتی است که برای فناوری‌های کلان داده (big data) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی بازی‌های کامپیوتری نیز استفاده می‌شود.

بازار کار برنامه‌نویسی جاوا

با توسعه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی جدید، به ویژه پایتون، نیاز به استخدام برنامه نویس جاوا اندکی کاهش یافته و رقابت برای پیدا کردن فرصت شغلی در این حوزه‌ی برنامه‌نویسی، تا حدودی تشدید شده است. با این حال، جاوا، همچنان زبان اصلی برنامه‌نویسی اندروید است و به دلیل کاربردهای بسیار گسترده‌ای که دارد هیچ وجه در حال منسوخ شدن نیست.

مزایای برنامه‌نویسی جاوا

مشاغل مختلف برنامه‌نویسی جاوا، همانند سایر حوزه‌های برنامه‌نویسی، مزایای بسیار زیادی دارند که در اینجا می‌خواهیم در رابطه با آن‌ها صحبت کنیم.

امکان دورکاری برنامه نویسی

یکی از مزایای مشترک تمامی مشاغل برنامه‌نویسی، امکان دورکاری است. خیلی از سازمان‌ها به برنامه‌نویسان خود این امکان را می‌دهند تا بدون حضور فیزیکی در سازمان، کارهای خود را پیش ببرند. دورکاری، مزایای مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم نیاز به رفت و آمدهای پرهزینه و پرخطر اشاره کرد.

برای مشاهده فرصت‌های استخدام برنامه نویس کلیک کنید.

شغل برنامه نویس جاوا

امکان فریلنسینگ و کار کردن به صورت پاره‌وقت

یک برنامه نویس جاوا، همانند هر برنامه‌نویس دیگری، نیازی به جذب شدن دائمی ندارد و می‌تواند به صورت فریلنسینگ یا پروژه‌ای کار کند. به علاوه، خیلی از سازمان‌ها، نیازمند استخدام برنامه نویس جاوا برای مشاغل پاره‌وقت هستند. بنابران، اگر در حال تحصیل هستید یا به هر دلیل دیگری نمی‌توانید تمام‌وقت کار کنید، مشاغل زیادی در حوزه‌ی برنامه‌نویسی جاوا برای شما وجود دارد.

کاربردهای مختلف در صنایع متنوع

آیا به دنبال تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای اندروید هستید؟ آیا به توسعه‌ی وب علاقه‌مندید؟ آیا از طراحی بازی‌های کامپیوتری لذت می‌برید یا می‌خواهید گامی در جهت پیشرفت علم بردارید؟ برنامه‌نویسی جاوا، کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد و به هر صنعتی که علاقه‌مند باشید، می‌توانید شغلی به عنوان برنامه‌نویس جاوا در آن صنعت بیابید.

ابزارهای قدرتمندی برای برنامه‌نویسی جاوا موجود هستند

یکی از مهم‌ترین عواملی که در هنگام انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی باید به آن دقت کرد، موجود بودن ابزارهای توسعه‌ای خوب برای آن زبان است. بسیاری از ابزارهای جاوا، رایگان یا open-source هستند. دو ابزار NetBeans و Eclipse، دو مثال عالی در محیط توسعه‌ی یکپارچه (IDE) هستند.

جامعه‌ی برنامه‌نویسان جاوا، فعال و پویا هستند

زبان برنامه‌نویسی جاوا، جامعه‌ای فعال و پویا دارد که به رشد سریع‌تر این زبان کمک می‌کنند و ابزارهای قدرتمندی برای آن توسعه می‌دهند که خیلی از آن‌ها، open-source هستند.

تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام شدن به عنوان برنامه‌نویس جاوا

بسیاری از کارفرمایان در استخدام برنامه نویس جاوا، توجه چندانی به مدرک تحصیلی ندارند با این حال، داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های مرتبط، مثل علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار، شانس جذب شما را بالاتر می‌برد و ممکن است روی دستمزد شما نیز اثرگذار باشد.

برنامه‌نویسی جاوا همانند هر زبان برنامه‌نویسی دیگری، نیازمند مهارت‌های متعددی است. مهم‌ترین مهارت‌های مقدماتی برای پیدا کردن شغل به عنوان برنامه‌نویس جاوا عبارتند از:

  • ابزارهای JavaServer pages و servlets
  • فریم‌ورک‌های وب مثل Struts و Spring
  • مهماری سرویس محور/سرویس‌های وب (SOAP/REST)
  • فناوری‌های وب مثل HTML، CSS، جاوا اسکریپت و JQuery
  • زبان‌های نشانه‌گذاری مثل XML و JSON
  • مفاهیم و الگوهای برنامه‌نویسی شی‌محور (OOP)
  • کلاس‌ها و رابط‌های Abstract
  • آشنایی با کانستراکتورها
  • ماشین مجازی جاوا (JVM) و مدیریت حافظه

مهارت‌های تکمیلی که شانس استخدام برنامه نویس جاوا را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • هوش مصنوعی و machine learning
  • بلاک‌چین
  • پایتون
  • کلان‌داده‌
  • توسعه‌ی نرم‌افزارهای موبایل
  • فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت (مثل Angular ،React و VueJS)

ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های میان‌فردی (مهارت‌های نرم) مورد نیاز برای ورود به حوزه‌ی برنامه‌نویسی جاوا به شرح زیر هستند:

  • مهارت‌های میان‌فردی و ارتباطی خوب
  • علاقه‌مند بودن به یادگیری
  • کار تیمی
  • توانایی حل مسئله

مهارت های خود را تقویت کنید

برای اینکه بتوانید شانس استخدام و جایگاه خود را به عنوان یک برنامه‌نویس جاوا بهبود ببخشید، باید مهارت‌هایی را که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، در خود تقویت کنید. جاب ویژن تنها یک کاریابی نیست. شما می‌توانید با مراجعه به بخش «توانمندتر شو»، در دوره‌های آموزشی مختلف برنامه‌نویسی جاوا و دیگر دوره‌های آموزشی شرکت کنید.

وظایف و مسئولیت‌های شغلی برنامه‌نویسان جاوا

مهارتهای برنامه نویس جاوا

اهداف سازمان‌های مختلف از استخدام برنامه نویس جاوا با یکدیگر متفاوت است. با این حال، ما در اینجا رایج‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف شغلی برنامه‌نویسان جاوا را به شما معرفی می‌کنیم.

  • طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی نرم‌افزارها با جاوا
  •  مشارکت در پروژه‌های معماری و مهندسی نرم‌افزار
  • کدنویسی، آنالیز، تست کردن و رفع اشکال نرم‌افزارها
  • مدیریت توسعه‌ی اپلیکیشن جاوا و Java E
  • و …

مشاغل مختلف برنامه‌نویسی جاوا

همانطور که پیش از این گفتیم، برنامه‌نویسی جاوا کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. جایگاه‌ها و عناوین شغلی مختلفی برای استخدام برنامه نویس جاوا وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهندسی نرم‌افزار
  • برنامه‌نویس front-end
  • مدیر توسعه‌ی جاوا
  • مدیر توسعه‌ی وب
  • مدیر محصول
  • و …

درآمد برنامه‌نویسی جاوا

برنامه‌نویسان جاوا از پردرآمدترین برنامه‌نویسان هستند. در گزارش جاب ویژن از وضعیت حقوق برنامه‌نویسان در سال 1400 در کشور ما، برنامه‌نویسان جاوا با سابقه کار متوسط و بین دو تا پنج سال، درآمدی بالاتر از میانگین درآمد کل برنامه‌نویسان با سابقه کار مشابه داشتند. متوسط حقوق سالیانه برنامه‌نویسان جاوا در ایالات متحده‌ی آمریکا، ۱۰۵ هزار دلار است.

مسیر شغلی برنامه‌نویسی جاوا

مسیر برنامه نویسی جاوا

برنامه‌نویسی جاوا یکی از مشاغلی است که جای بسیار زیادی برای پیشرفت دارد. شما می توانید پس از یادگیری مقدماتی این زبان برنامه نویسی، برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس جاوا که نیاز به سابقه کار زیر دو سال دارند، رزومه بفرستید و به عنوان کارآموز برنامه‌نویسی جاوا مشغول به کار شوید.در حال حاضر، تعداد زیادی فرصت شغلی کارآموزی جاوا در سایت استخدام آنلاین جاب ویژن وجود دارد. 

با وجود اینکه این زبان برنامه‌نویسی، یکی از گسترده‌ترین و دشوارترین زبان‌هاست، ممکن است کارآموزی آن کمتر از دو سال طول می‌کشد و حقوق کارآموزی آن به نسبت خیلی از مشاغل دیگر، بهتر است.

معمولا، مسئولیت‌ها و وظایف شغلی برنامه‌نویس جاوا در دوره‌ی کارآموزی شامل کدنویسی، رفع باگ و تهیه‌ی اسناد فنی است. در این مرحله، شما باید انرژی خود را روی یادگیری اکوسیستم جاوا و متخصص شدن در یک یا دو حوزه‌ی آن، متمرکز سازید.

کارآموز برنامه‌نویسی جاوا می‌تواند پس از کسب حدود یک سال تجربه، برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس بکند، استخدام برنامه نویس front-end، استخدام برنامه نویس اندروید، توسعه‌دهنده‌ی وب، توسعه‌دهنده‌ی بازی و …، رزومه ارسال کند.

برای مشاهده فرصت‌های استخدام برنامه نویس جاوا کلیک کنید.

با افزایش تجربه و تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای جاوا، مسئولیت‌های شما نیز افزایش می‌یابد و حتی باید به کارآموزان جدید، آموزش دهید و در طراحی کلی و پیاده‌سازی نرم‌افزار نیز مشارکت کنید. با وجود اینکه ممکن است هنوز هم بخشی از وظایف شما، کدنویسی باشد، ولی رفته رفته، نقش شما در آموزش کاربران برای استفاده از نرم‌افزارها، بیشتر می‌شود. در این مرحله، شما باید به دنبال یک جایگاه شغلی مدیریتی باشید و کسب مهارت‌ها و گواهینامه‌های بیشتر، در این کار به شما کمک می‌کند.

یک برنامه‌نویس جاوا با بیش از ۱۰ سال سابقه کار، می‌تواند برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس جاوا که شامل مسئولیت‌های سنگینی مثل ارتباط با کاربران و مشتریان، جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و نیازمندی‌های نرم‌افزارها و معماری کلی سیستم‌های نرم‌افزاری می‌باشند، رزومه ارسال کنند.

جمع‌بندی

زبان‌برنامه‌نویسی جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. این زبان برنامه‌نویسی که سینتاکس آن از زبان C و ++C مشتق شده است، یک زبان شی‌گرا است که زبان اصلی برای برنامه‌نویسی اندروید است. کاربردهای دیگر جاوا عبارتند از: توسعه‌ی بازی، توسعه‌ی وب، کلان‌داده و … .

برنامه‌نویسان جاوا از مزیت‌های مختلف گروه شغلی برنامه‌نویسی مثل دورکاری برنامه نویسی، حقوق نسبتا بالا، جامعه‌ی فعال و … برخوردار هستند. مشاغل برنامه‌نویسی جاوا همانند سایر مشاغل برنامه‌نویسی، نیازمند تحصیلات نیستند ولی داشتن مدرک تحصیلی در رشته‌های مرتبط مثل علوم کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار، می‌تواند شانس استخدام برنامه نویس جاوا را افزایش دهد.

زبان برنامه‌نویسی جاوا یکی از پیچیده‌ترین و قوی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و نیازمند مهارت‌های سخت و نرم مختلفی می‌باشد. وظایف و مسئولیت‌های برنامه‌نویس جاوا، اشتراکات زیادی با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد. برنامه‌نویسان جاوا از جمله پردرآمدترین برنامه‌نویسان هستند.

شما با هر میزان سابقه کار، می‌توانید به عنوان برنامه‌نویس جاوا مشغول به کار شوید و با یادگیری مهارت‌های تکمیلی و تخصصی، می‌توانید به جایگاه‌های شغلی بالایی مثل معماری نرم‌افزار و مدیریت پروژه‌های توسعه‌ی نرم‌افزار برسید. در صورتی هنوز برای آگهی‌های همکاری با برنامه‌ نویس جاوا، رزومه ارسال نکرده‌اید، همین حالا می‌توانید با مراجعه به بخش «فرصت‌های شغلی» سایت کاریابی جاب ویژن، رزومه‌ی خود را برای آگهی‌های مختلف ارسال کنید.

منبع: makeuseof

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه