مهارت‌هایی که در مصاحبه به شما کمک می‌کنند

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
مهارت‌هایی که در مصاحبه به شما کمک می‌کنند

مصاحبه بخش مهمی از روند گزینش و استخدام است و بسیار مهم است که بتوانید تاثیر خوبی بر مصاحبه کننده بگذارید. فرقی نمی‌کند قصد شرکت در مصاحبه دکتری را داشته یا مصاحبه استخدامی بانک، مهارت‌های خاصی وجود دارد که به شما در موفقیت در مصاحبه کاری و تحصیلی (مصاحبه پس از آزمون دکتری) کمک می‌کند. هرچه بیشتر این مهارت‌ها را در خود پرورش دهید، با آمادگی بیشتری در جلسه مصاحبه حاضر شده و شانس استخدامتان را افزایش خواهید داد.

استخدام
زمان مصاحبه حضوری شما محدود است و نشان دادن مهارت‌ها و اثبات توانایی‌ها در این مدت کم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. داشتن مهارت‌های مصاحبه، شما را از سایر متقاضیان با مهارت و استعدادهای مشابه متمایز می‌کند. در این مقاله، به معرفی مهم‌ترین مهارت‌ها در مصاحبه شغلی که می‌توانند به پیشبرد بهتر جلسه مصاحبه و افزایش شانس استخدام شما کمک کنند می‌پردازیم. 

ایجاد آمادگی برای مصاحبه

ایجاد آمادگی برای مصاحبه

راز موفقیت در مصاحبه شغلی، داشتن آمادگی است. حتما قبل از جلسه مصاحبه تمرین کنید تا آمادگی لازم را داشته باشید. ایجاد آمادگی پیش از جلسه مصاحبه اعتماد به نفس شما را بالا برده و احتمال موفقیت در مصاحبه را افزایش می‌دهد. همچنین سعی کنید با ظاهری مناسب در جلسه مصاحبه ظاهر شوید. مقالات زیادی برای پاسخ به سوالات “در جلسه مصاحبه چه سوالاتی بپرسیم” و یا “چگونه خود را معرفی کنیم” و به طور کلی نحوه مصاحبه و رازهای موفقیت در آن، وجود دارد که می‌توانند به شما در کسب آمادگی بیشتر کمک کنند. علاوه بر آن، برای ایجاد آمادگی، زمانی را به تمرین کردن اختصاص دهید و کارهای زیر را انجام دهید:

  1. در ابتدا توضیحات موقعیت شغلی را بخوانید. به شرح وظایف و ویژگی‌های لازم برای این موقیت شغلی بیشتر توجه کنید و آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید تا بتوانید به سوالات در این حوزه پاسخ دهید.
  2. رزومه‌ای که برای شرکت فرستاده‌اید را دوباره بخوانید. شاید زمان زیادی از ارسال رزومه‌تان گذشته باشد، آن را دوباره بخوانید که بدانید در رزومه به چه مواردی اشاره کرده‌اید.
  3. سوالات مصاحبه را بررسی کنید. با توجه به موقعیت شغلی که برای آن رزومه ارسال کرده‌اید و سازمان مورد نظر، بررسی کنید چه سوال‌هایی بیشتر احتمال پرسیده شدن دارند و سوالات چالشی به چه صورت خواهند بود.
  4. شرکت را بیشتر بشناسید. در مورد شرکت یا سازمان مورد نظر تحقیق کنید تا با سابقه، دستاوردها و پروژه‌های اخیر آن آشنا شوید.
  5. تمرین کنید. بعد از بدست آوردن اطلاعات لازم، جواب‌هایتان را با خود یا دوستانتان تمرین کنید تا بتوانید به خوبی تجربه‌ها و دستاوردهای شخصی خودتان و چالش‌هایی که در این زمینه تجربه کرده‌اید را بیان کنید.

سروقت در جلسه حاضر شوید

یکی از موارد تاثیر گذار برای موفقیت در مصاحبه، سروقت حاضر شدن است. هیچ بهانه‌ای برای دیر رسیدن به جلسه مصاحبه پذیرفته نیست. تمام تلاش خود را بکنید تا 10 الی 15 دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید. اگر مصاحبه شما صبح زود است، وسایل خود را از شب قبل آماده کنید و حتما ساعت بگذارید تا به موقع از خواب بیدار شوید. حتی اگر توانستید به دوستان یا اعضای خانوادتان بسپارید تا شما را بیدار کنند.

قبل از صحبت کردن فکر کنید

اگر سوالی از شما پرسیدند که جواب آماده‌ای برای آن نداشتید، برای پاسخ دادن به آن تامل کنید. اینکه چند ثانیه فکر کنید و بعد از آن جواب سوال را بدهید بهتر از این است که جواب سریع ولی نامناسبی بدهید. البته باید توجه داشته باشید که نباید جواب دادن شما مدت زمان زیادی طول بکشد.

اگر احتیاج به زمان اضافه داشتید، سعی کنید زمان را مدیریت کنید. برای مثال می‌توانید سوال را دوباره تکرار کنید و یا بگویید ” چه سوال جالبی پرسیدید” و یا بگویید “من در یک مقاله دیدم که این سوال را پرسیده بود”. در نهایت اگر باز هم احتیاج به زمان اضافه داشتید می‌توانید بگویید “سوال جالبی است و من تا به حال به این موضوع فکر نکرده بودم و برای جواب دادن به آن احتیاج دارم کمی فکر کنم”.

مطلب مرتبط: قبل از مصاحبه استخدامی چه اطلاعاتی از شرکت به دست بیاوریم؟

واضح و شمرده صحبت کنید

واضح و شمرده صحبت کنید

صحبت کردن سریع شما را عصبی نشان می‌دهد و باید سعی کنید شمرده و واضح صحبت کنید. مدیریت استرس و حفظ آرامش می‌تواند تا حد زیادی موفقیت در مصاحبه استخدامی را تضمین کند. بسیار مهم است که استرس خود را در جلسه مصاحبه کنترل کنید. همچنین در حین مصاحبه سعی کنید خودتان را به خوبی معرفی کنید، اما حواستان باشد که مغرور نشوید و معرفی شما تعریف از خود به نظر نرسد. هر چقدر هم که در کارتان مهارت داشته باشید، باز هم ممکن است با موانعی در کار روبرو شوید که نتوانید به خوبی آن‌ها را مدیریت کنید.

با دقت به مصاحبه کننده گوش دهید

در طول مصاحبه حتما با دقت به مصاحبه کننده گوش دهید و سعی کنید با حرکاتی مانند لبخند زدن، سر تکان دادن و یا گفتن کلماتی مانند بله و درسته، با مصاحبه کننده همراه باشید. اگر به درستی به صحبت‌ها و سوالات گوش ندهید ممکن است بعضی نکات را از دست بدهید و نتوانید پاسخ خوب و کاملی ارائه کنید.

همچنین سعی کنید در طول مصاحبه تمرکز خود را حفظ کرده و به موضوعات متفرقه فکر نکنید. آماده کردن جملات و جواب‌هایی از قبل نیز به شما کمک می‌کند تا بدانید در مورد چه مسائلی باید صحبت کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

به زبان بدن خود توجه کنید

آگاه بودن از زبان بدن و مهارت داشتن در آن کمک می‌کند تا آرام‌تر و بااعتماد به نفس‌تر به نظر برسید. مصاحبه کننده می‌تواند از طریق زبان بدن‌تان متوجه استرس داشتن و عصبی بودن شما شود و این موضوع تاثیر منفی بر جلسه مصاحبه شغلی خواهد داشت.
می‌توانید قبل از جلسه مصاحبه، با یک دوست جلسه‌ای تمرینی برگزار کرده و یا جلوی آیینه تمرین کنید. این کار کمک می‌کند تا در جلسه مصاحبه اصلی، کنترل بیشتری بر زبان بدن خود داشته باشید.
یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل زبان بدن، نفس عمیق کشیدن و انجام تمرین تنفسی قبل از ورود به اتاق مصاحبه است. تنفس عمیق و آرام با کمک به ایجاد کنترل بیشتر و اضطراب کمتر، شانس موفقیت در مصاحبه را افزایش می‌دهد.

سعی کنید مثبت باشید

هیچ سازمانی علاقه ندارد فردی با تفکرات و ذهنیت منفی را استخدام کند. فرقی ندارد که موقعیت شما چه مقدار دشوار باشد، اما باز هم نباید از جملات و عبارات منفی استفاده کنید. از شرایط محیط کاری قبلی خود بد نگویید و سعی نکنید سازمان و یا مدیر سابق خود را متهم کنید.

به طور مثال، اگر در مورد چالش‌های کار قبلی شما پرسیده شد، سعی کنید با دید مثبت به آن‌ها جواب دهید و از آموزه‌هایی که برای شما داشته تا کارمند بهتری شوید صحبت کنید.

علاقه نشان دهید

نشان دادن بی‌علاقگی، بی‌تفاوتی و یکنواخت بودن باعث می‌شود مصاحبه‌کننده نیز نسبت به ادامه مصاحبه و گفتگو سرد شود. سعی کنید در طول مصاحبه بااشتیاق صحبت‌ها را پیگیری کنید، اما این اشتیاق بیش از حد هم نباید باشد.

به طور کلی سعی کنید خودتان را به خوبی به مصاحبه‌کننده معرفی کنید و در کنار اینکه از ویژگی‌های مثبت خود می‌گویید، ویژگی‌هایی را هم مدنظر داشته باشید که باید آن‌ها را بهبود دهید. در بیشتر مصاحبه‌ها در مورد شکست‌ها و مشکلات قبلیتان از شما پرسیده می‌شود، سعی کنید این سوالات را مدیریت کنید و در نهایت با جملات مثبت آن‌ها را تمام کنید.

در آخر زمان مصاحبه، از فرد و یا افرادی که در جلسه مصاحبه حضور داشتند، تشکر کنید. تشکر از آن‌ها به خاطر زمانی که صرف این جلسه کرده‌اند و راهنمایی‌هایی که در طول مصاحبه به شما ارائه داده‌اند، حس مثبتی نسبت به شما ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط: رد شدن در مصاحبه استخدامی پایان ماجرا نیست!

نکاتی برای قبل و بعد از مصاحبه

نکاتی برای قبل و بعد از مصاحبه

این اقدامات مهم قبل و بعد از مصاحبه شغلی، به افزایش احتمال موفقیت در مصاحبه کمک می‌کنند.

قبل از مصاحبه شغلی

  • آماده کردن چک لیست: قبل از مصاحبه، یک چک لیست از نقاط ضعف خود و مهارت‌هایی که نیاز به بهبود دارند تهیه کنید. با این کار آمادگی بیشتری برای حضور در جلسه مصاحبه خواهید داشت.
  • مرور رزومه: رزومه خود را قبل از مصاحبه (و همچنین قبل از اقدام برای پیدا کردن شغل) بررسی کنید و به تمامی موارد آن مسلط باشید تا بتوانید بهتر به سوالات مصاحبه تلفنی و حضوری پاسخ بدهید.
  • مثال‌های واقعی داشته باشید: لازم است در جلسه مصاحبه مهارت‌ها یا استعدادهای خاص خود را با مثال‌هایی از تجربیات قبلی و عملی خود به کارفرما نشان دهید. 

بعد از مصاحبه شغلی

  • تشکر کردن: در طی یک یا دو روز بعد از مصاحبه یک ایمیل تشکر ارسال کنید. متن این ایمیل باید مختصر بوده و در آن به جزئیات مثبت مصاحبه خود اشاره کنید.
  • صبوری: مصاحبه کننده شما به احتمال زیاد زمان مشخصی را برای اعلام نتیجه مصاحبه اعلام می‌کند. تا پیش از این زمان، بهتر است صبور باشید و با کارفرما برای پیگیری تماس نگیرید.

رزومه ساز

جمع‌بندی

مصاحبه شغلی مرحله مهمی در فرآیند استخدام است و عملکرد مناسب در آن می‌تواند شانس استخدام شما را افزایش بدهد. عملکرد خوب در جلسه مصاحبه نیازمند داشتن یک سری مهارت است که می‌تواند شما را از سایر کارجویان متمایز کنند. در این مقاله به بررسی اقدامات قبل و بعد از مصاحبه و مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای موفقیت در مصاحبه نیاز دارید پرداختیم.

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
1 دیدگاه