قبل از مصاحبه استخدامی چه اطلاعاتی از شرکت باید به دست بیاوریم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
قبل از مصاحبه استخدامی چه اطلاعاتی از شرکت باید به دست بیاوریم؟

اولین قدم برای استخدام در شرکت معتبر و خوب، ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی متفاوت است. در همین بین ممکن است رزومه شما توسط شرکت معتبری دیده شود و برای مصاحبه استخدامی با شما تماس بگیرند. می‌دانیم که دیده شدن رزومه توسط شرکت محبوبتان بهترین قسمت ماجرا است؛ اما به این معنا نیست که دیگر رزومه شما مورد تایید کارفرما قرار گرفته‌ و از همین فردا می‌توانید کار خود را شروع کنید.

معمولا مصاحبه شغلی و استخدام برای برخی از کارجویان با چالش‌ها و استرس‌های زیادی همراه است؛ اما باید به خود مسلط باشید چراکه استرس زیاد می‌تواند تاثیر منفی بر روی مصاحبه کاری شما بگذارد و در نهایت فرصت شغلی خود را برای همیشه از دست دهید. برای رسیدن به موقعیت شغلی باید قبل از مصاحبه استخدامی، در رابطه با آن شرکت تحقیق کنید (یعنی آمادگی قبلی داشته باشید). انجام این کار به شما کمک می‌کند تا انتظارات کارفرمایان را بهتر درک کنید و بتوانید پاسخ بهتری به سوالات آن‌ها دهید. اما منظور از تحقیق چیست و شما به‌عنوان یک متقاضی کار نیاز به چه اطلاعاتی از آن شرکت دارید؟

استخدام

در این مطلب از سایت استخدامی جاب ویژن قصد داریم به مهم‌ترین دغدغه و سوال کاربران یعنی «قبل از مصاحبه استخدام باید چه اطلاعاتی از شرکت به دست بیاوریم؟» پاسخ دهیم و در نهایت به شما خواهیم گفت که این اطلاعات را باید از چه طریقی به‌دست آورید. پس همراه ما باشید.

چرا باید قبل از مصاحبه اطلاعاتی از شرکت به دست آوریم؟

اگر می‌خواهید مصاحبه شغلی خوبی را سپری کنید باید قبل از مصاحبه استخدام، در رابطه با شرکت تحقیق کنید تا اطلاعات و جزئیات کلیدی به دست آورید. این اطلاعات علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کنند بتوانید به تمامی سوالات کارفرما پاسخ دهید، به کارفرما نیز کمک می‌کند در طول فرایند استخدام، متوجه علاقه شما به این موقعیت شغلی شود. هم‌چنین می‌توانید به کمک اطلاعات و دانشی که در رابطه با شرکت به دست آورده‌اید سوالات خوبی در رابطه با شرکت از کارفرما بپرسید و حتی به‌صورت جزئی‌تر مهارت و تخصص خود را در طول فرایند مصاحبه اشاره کنید و آن را به صورت کامل‌تر توضیح دهید. اصلی‌ترین دلایل انجام این کار عبارت‌اند از:

  • به کارفرما نشان می‌دهید که به این موقعیت شغلی علاقه دارید و دوست دارید استخدام شوید
  • شناخت بهتری نسبت به فرهنگ و ارزش‌های شرکت به دست می‌آورید
  • به شما کمک می‌کند تا سوالات بهتری از کارفرما در رابطه با شرکت بپرسید

به‌عنوان مثال شما قبلا در رابطه با اهداف سازمان مطالعه کرده‌اید حالا می‌توانید از کارفرما بپرسید که چه اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد و شما چطور می‌توانید برای رسیدن به این اهداف به آن‌ها کمک کنید.

مطلب مرتبط: چگونه استرس مصاحبه را مدیریت کنیم؟

۷ نکته ای که باید قبل از مصاحبه استخدام در رابطه با شرکت بدانید!

برای کاهش استرس و اضطراب بهتر است قبل از اینکه برای مصاحبه استخدام خود آماده شوید در رابطه با اطلاعات و محصولات شرکت مطالعه‌ای داشته باشید. شناخت این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا جلسه اول مصاحبه را به خوبی بگذرانید و بتوانید سوالات مهم و تاثیرگذاری را از کارفرما بپرسید.

  • دستیابی به اطلاعات کوتاه و مختصر در رابطه با شرکت

هیچ‌چیز خجالت‌آورتر از این نیست که شما در مصاحبه حضوری یا آنلاین حاضر شوید اما وقتی کارفرما در رابطه با حوزه فعالیت شرکت از شما سوال می‌پرسد، سکوت کنید و حتی نام آن شرکت را ندانید. شاید باورش برایتان سخت باشد که بگوییم یکی از بزرگ‌ترین گله‌های بیشتر کارفرمایان این است که برخی از کارجویان در رابطه با نام شرکتی که برای مصاحبه به آن مراجعه کرده‌اند هم اطلاعاتی ندارند چه برسد به حوزه فعالیت شرکت! برای جلوگیری از ایجاد سوتفاهم برای کارفرما باید قبل از مصاحبه، نام شرکت را در گوگل جستجو کنید و کمی اطلاعات در رابطه با شرکت، صنعت و حوزه فعالیت کار و موقعیت شغلی خود به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از بخش درباره ما در سایتشان استفاده کنید.

رزومه ساز

  • کسب مهارت‌های لازم برای استخدام

احتمالا هدف اصلی شما مانند سایر کارجویان این است که کارفرمایان را متقاعد کنید که برای فرصت شغلی، شما را استخدام کنند؛ اما صرفا داشتن چنین خواسته‌ای مورد قبول نیست. شما باید مهارت‌های سخت و نرم متناسب با موقعیت شغلی خود را بهبود بخشید تا کارفرمایان در بین هزاران کارجو، شما را انتخاب کنند. حتی می‌توانید در رابطه با شرح وظایفی که کارفرمایان نوشته‌اند مطالعه داشته باشید و از خودتان بپرسید چقدر این وظایف با مهارت‌ها و تجربیات من مطابقت دارد و چگونه می‌توانید آن را با مصاحبه‌کننده در میان بگذارید.

به‌عنوان مثال کارفرمایان در آگهی‌های کاری استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی به تسلط شما بر الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی می‌کنند. پس به‌عنوان کارجو باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید برای کارفرما توضیح دهید که مهارت و تسلط کافی بر این موضوع را دارید.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام جدید در رابطه با حوزه شغلی خود می‌‌‌توانید به صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن سری بزنید.

شناخت فرهنگ سازمانی

  • شناخت فرهنگ سازمانی

یکی از مزیت‌های بزرگ مصاحبه استخدامی این است که مصاحبه‌کننده احساس خوبی در رابطه با شخصیت شما و میزان سازگاریتان با فرهنگ شرکت داشته باشد. پس یکی دیگر از کارهایی که باید قبل از مصاحبه کاری خود انجام دهید، تحقیق در خصوص فرهنگ سازمانی آن شرکت است. با شناخت فرهنگ سازمانی می‌توانید محل کارتان را بهتر بشناسید. ارزیابی و تحقیق درباره فرهنگ سازمان کار سختی نیست و شما می‌توانید نحوه صحبت سازمان‌ها در رابطه با محل کار یا کارکنان را در شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی دهید یا قسمت «درباره ما» سایت شرکت را مطالعه کنید. دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند که شرکت را بهتر بشناسید، خودتان را همسو با فرهنگ سازمانی آن شرکت کنید و در نهایت نشان دهید که برای آن موقعیت شغلی فرد مناسبی هستید.

حتی جالب است بدانید با تحقیق در رابطه با سازمان و شناخت فرهنگ سازمانی یک شرکت می‌توانید بهترین پوشش مناسب برای حضور در جلسه مصاحبه را انتخاب کنید.

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها از شبکه‌های اجتماعی خود مانند لینکدین و اینستاگرام برای به تصویر کشیدن مشارکت کارکنان و کارمندان خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید به کمک آن کمی اطلاعات در رابطه با فرهنگ سازمانی آن شرکت به دست آورید. به عنوان مثال اگر محیط کار بسیار فعال و پر جنب و جوش است، خوب است شما خودتان را سازگار با چنین محیطی نشان دهید و مثلا بگویید من خیلی دوست دارم در چنین محیطی کار کنم چراکه به نظر می‌رسد محیط پر جنب‌و‌جوش است.

مطلب مرتبط: مهارت‌هایی که در مصاحبه به شما کمک می‌کنند

  • توجه به خدمات و محصولات

شناخت جزئیات و به دست آوردن اطلاعات مهم در رابطه با مشتریان، محصولات و خدمات شرکت قبل از زمان مصاحبه شغلی بسیار مفید است. با انجام این کار می‌توانید به صورت کاملا هوشمندانه جواب تک تک سوالات کارفرمایان را بدهید. از طرفی شما در مصاحبه کاری خود نباید تنها به سوالات جواب دهید بلکه باید سوالاتی در رابطه با موقعیت شغلی خود و شرکت از کارفرما بپرسید. با تحقیق در رابطه با شرکت، دیگر نیاز نیست نگران این باشید که چه سوالی بپرسید. هم‌چنین کارفرما می‌تواند از طریق سوالات و پاسخ‌های شما به علاقه شما به این کار پی ببرد.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید قبل از شروع مصاحبه کاری انجام دهید پیدا کردن پاسخ مناسب برای سوالات زیر است. این جواب‌ها می‌تواند به شما کمک کند با آمادگی کامل در مصاحبه حاضر شوید و اطلاعات کاملی در رابطه با شرکت مربوطه داشته باشید:

  • شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت دارد؟
  • وضعیت مالی شرکت چگونه است؟
  • این سازمان چه رقبای قوی و قدری دارد؟
  • محصولات و خدمات این شرکت چیست؟
  • آشنایی با رقیب‌های سازمان

اگر تجربه شرکت در مصاحبه‌های کاری را داشته باشید، احتمالا می‌دانید که برخی از کارفرمایان دوست دارند بدانند که چرا شما می‌خواهید در آنجا استخدام شوید؟ و چه چیزی شرکت آن‌‌ها را از سایر شرکت‌ها متمایز کرده است. حتی برخی از کافرمایان در رابطه با رقبا سوالاتی از شما می‌پرسند تا ببینند چه‌قدر اطلاعات و آگاهی برای مصاحبه دارید. برای پاسخ به این سوال کافی است یک قدم جلوتر از کارفرما باشید یعنی قبل از شروع مصاحبه کمی در رابطه با سایر رقبای شرکت تحقیق کنید و اطلاعات مفیدی به دست آورید. سپس نتیجه‌گیری کنید و بر اساس دید خودتان مزایا و تفاوت‌ها را شناسایی کنید و در طول جلسه مصاحبه به آن‌ها اشاره کنید.

  • اطلاع از آخرین اخبار

قبل از آماده شدن برای مصاحبه شغلی شاید بد نباشد گوشی خود را به دست بگیرید و در رابطه با آخرین تحولات و اخبار منتشر شده درباره شرکت بخوانید. اگر از طریق جستجو در گوگل به دیتاهای خوبی دست پیدا نکرده‌اید، برای مشاهده اخبار شرکت‌ها می‌توانید به وب‌سایت و خبرنامه‌های شرکت سری بزنید و اصلا ببینید که آیا خبری جدید منتشر کرده‌اند یا خیر! احتمالا در این قسمت می‌توانید اخبار خوبی در رابطه با سازمان یا شرکت خصوصی به دست آورید. انجام این کار به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به دستاوردها و چالش‌های اخیر شرکت به‌دست آورید. هم‌چنین اگر مصاحبه‌کننده درباره محصول یا موفقیت جدید شرکت صحبت کرد، تعجب نمی‌کنید بلکه می‌توانید گفتگو را ادامه دهید. از طرفی نشان می‌دهد شما آدم بیکار و تنبلی نیستید و برعکس؛ واقعا به کار در این شرکت علاقه دارید و قبل از حضور در مصاحبه، تمام اطلاعات لازم در رابطه با شرکت را به دست آورده‌اید.

توجه داشته باشید این جلسهِ مصاحبه کاری شما است پس نباید در رابطه با اخبار و مطبوعات منفی منتشر شده از شرکت صحبت کنید. چراکه ممکن است باعث عصبانیت فرد مصاحبه‌کننده شود و در نهایت تاثیر منفی بر روی مصاحبه شغلی شما بگذارد.

  • اطلاعاتی درباره فرد مصاحبه‌کننده

اگر می‌خواهید ارتباط خوبی با کارفرما برقرار کنید نیاز است قبل از حضور در جلسه مصاحبه، اطلاعاتی در رابطه با شخص مصاحبه‌کننده به دست آورید. در بیشتر مواقع نام مصاحبه‌کننده در ایمیل ارسالی به شما مشخص است اما اگر اطلاعاتی در رابطه با او وجود نداشت، می‌توانید پیامی به آن شخص ارسال کنید و از او بخواهید نام خود را به شما بگوید. حالا نوبت شما است که به کمک موتور جستجوگر گوگل، شبکه‌های اجتماعی و سایت شرکت اطلاعات خوبی در رابطه با او به دست آورید. این اطلاعات می‌تواند شامل سابقه کاری، علایق و موقعیت شغلی او در شرکت باشد.

چگونه اطلاعات مناسب مصاحبه استخدامی خود را به دست آوریم؟

چگونه اطلاعات مناسب برای مصاحبه استخدامی را به دست آوریم؟

  • استفاده از وب‌سایت اصلی شرکت

اولین مکانی که می‌توانید برای به دست آوردن اطلاعات شرکت به آن سر بزنید، وب‌سایت اصلی شرکت است. معمولا در وب‌سایت شرکتی اطلاعاتی مانند تاریخچه شرکت، محصولات و خدمات و اهداف و چشم‌انداز سازمان‌ها وجود دارد.

  • رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر سری به شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، لینکدین و اینستاگرام بزنید و اطلاعات خوبی در رابطه با جدیدترین اخبار و محصولات شرکت، حوزه فعالیت شرکت به دست آورید. حتی می‌توانید از آپارات، فیسبوک و یوتوپ شرکت برای به‌ دست آوردن اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

جمع‌بندی

یک فرد معمولی در طول زندگی خود حدود ۹۰.۰۰۰ ساعت کار می‌کند. حالا تصور کنید اگر علاقه‌ای به انجام کار خود نداشته باشد مسلما خیلی راحت در محل کار حضور پیدا نمی‌کند و این می‌تواند تاثیر منفی بر روی زندگی شخصی بگذارد. از طرفی در زمان مصاحبه استخدامی نمی‌توانید جواب درستی به سوالات کارفرما دهید یا سوالات درستی از آن‌ها بپرسید. بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند نیروی کاری را استخدام کنند که علاقه واقعی به این موقعیت شغلی دارد و صرفا برای کسب درآمد، این شغل را انتخاب نکرده است. با داشتن دانش کافی در رابطه با شرکت، شرایط مورد نیاز و مهارت‌های خود به خوبی می‌توانید خودتان را بهتر بشناسید و  شانس استخدام خود را در بین کارجویان دیگر افزایش دهید یا حتی نظر کارفرما را به خود جلب کنید. پس به این نتیجه می‌رسیم که تحقیق در رابطه با کارفرما یا شرکتی که می‌خواهیم برای مصاحبه به آنجا رویم از اهمیت زیادی برخوردار است.

در سایت کار و کاریابی جاب ویژن می‌توانید فرصت‌های شغلی مرتبط با کار خود را ببینید و رزومه خود را برای آنان ارسال کنید و منتظر بمانید تا کارفرمایان برای مصاحبه استخدام با شما تماس بگیرند.

منبع: careerbuilder

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه