رد شدن در مصاحبه استخدامی پایان ماجرا نیست!

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
رد شدن در مصاحبه استخدامی پایان ماجرا نیست!

شما تصمیم می‌گیرید کار جدیدی پیدا کنید. مدت‌ها به دنبال آگهی‌های استخدامی متنوع هستید. برای شرکت‌های مختلف رزومه ارسال می‌کنید. برای جلسات مصاحبه منتظر می‌مانید و در نهایت با رد شدن در مصاحبه کاری ناامید می‌شوید.

پس از ناامید شدن از یک موقعیت شغلی، چه سوالی از خودتان می‌پرسید؟ چرا نتوانستم؟ چه مشکلی داشتم؟ به اندازه کافی خوب نبودم؟

اگر به دنبال جواب این سوالات هستید و اغلب سوالات‌تان با کلمه «چرا» شروع می‌شود؛ نه تنها نمی‌توانید کار مورد علاقه خودتان را پیدا کنید، بلکه با افزایش تعداد جواب‌های منفی کارفرماها، احتمالا افسردگی هم به مشکلات‌تان اضافه خواهد شد.

استخدام

اگر باور دارید که مشکلی در فرآیند مصاحبه و پیدا کردن شغل دارید، از خودتان بپرسید که «چطور باید مشکل را حل کنم؟». این سوال نه توانایی‌های فردی و اعتمادبه‌نفس‌تان را نابود می‌کند و نه شما را در حلقه بی‌نهایت شکست می‌اندازد. در عوض به شما فرصتی برای رشد و رسیدن به شغلی مطلوب می‌دهد. اما چگونه این کار را انجام بدهیم؟

در این مطلب درباره‌ راهکارهای برنده‌ای صحبت می‌کنیم که می‌تواند پس از رد شدن در مصاحبه استخدامی، کارجوها را در مسیر رشد و موفقیت قرار دهد. با ما همراه باشید.

راهکارهای برنده برای روز بعد از رد شدن در مصاحبه کاری

راهکارهایی برای بعد از رد شدن در مصاحبه کاری

اینکه فقط بگوییم: «رد شدن در مصاحبه کاری آخر دنیا نیست»، کمی کلیشه به نظر می‌رسد. چون این جمله خبری هیچ راهکار جدیدی ارائه نمی‌کند. پس قدرتی برای کاهش رنج و ناامیدی‌تان ندارد.

شما حق دارید که از قبول نشدن در مصاحبه استخدامی ناراحت باشید. طبیعی است که در لاک خودتان فرو بروید، سردرگم و کلافه شوید. اما برای تجربه تمامی این حالات فقط یک روز فرصت دارید. چون فردا روز جدیدی است. یک روز تازه فرصت برابری برای رسیدن به موفقیت با خود به همراه دارد. پس باید بدون پیش‌داوری درباره آن، برای رسیدن به خواسته و رویاهایتان تلاش کنید.

اما پس از رد شدن در مصاحبه شغلی، بهتر است چه کارهایی را انجام بدهیم؟ در ادامه، این راهکارها آورده شده‌اند. 

مطلب مرتبط: مهارت‌هایی که در مصاحبه به شما کمک می‌کنند

پذیرش و مدیریت احساسات 

پس از رد شدن در مصاحبه کاری، احتمالاً احساسات متفاوتی خواهید داشت، و بنابراین لازم است کمی زمان بگذارید تا بتوانید احساسات خود را درک و تحلیل کنید. 
رد شدن به این معنی نیست که ویژگی‌ها و توانمندی‌های شما قابل توجه نیستند. وقتی صحبت از استخدام می‌شود، کارفرمایان موارد بسیار متعددی را در نظر می‌گیرند. عوامل زیادی ممکن است منجر به رد شدن شما شده باشد، از جمله عدم صلاحیت یا صلاحیت بیش از حد، نگرش شما نسبت به شغل و شرکت، تجربه مصاحبه و بسیاری موارد دیگر.

برخی از این عوامل ممکن است خارج از کنترل شما باشند. شما باید درک کنید که در بازار کار رقابتی امروز، صدها و شاید هزاران متقاضی برای یک نقش وجود دارد، بنابراین انتخاب یک نفر برای یک موقعیت شغلی تصمیم بسیار چالش‌برانگیزی است. در نتیجه، حتی اگر این کار به شما پیشنهاد نشود، لزوما به این معنا نیست که شما به اندازه کافی خوب نیستید.

هر زمان که در مصاحبه‌ای رد شدید، پس از اطلاع از نتیجه، از کارفرما تشکر کرده و در ادامه از او بپرسید که آیا می‌تواند به شما بازخورد بدهد یا خیر. دریافت بازخورد و یا ارزیابی شخصی خودتان از مصاحبه، کمک می‌کند تا در مصاحبه‌های بعدی عملکرد بهتری داشته باشید. 

به طور کلی، برای اینکه زودتر از حالت غم و ناراحتی پس از رد شدن در مصاحبه کاری بیرون بیایید، خوب است چند نکته را به خودتان یادآوری کنید:

  • کارفرمایی که شما را رد کرده است دوست‌تان نیست، اما دشمنی هم با شما ندارد. پس رد شدن در مصاحبه را شخصی نکنید.
  • ظرفیت «نه» شنیدن خودتان را افزایش دهید. هیچ چیز به سادگی بدست نمی‌آید. پس تا رسیدن به خواسته‌هایتان باید صدها هزار بار کلمه جذاب «نه» را بشنوید.
  • کاملا درست است که با رد شدن در مصاحبه شغلی کمی از خواسته‌هایتان دور می‌شوید، اما حتی در موقع عقب‌نشینی هم سرتان را بالا بگیرید. چون شما هیچ کار اشتباهی نکرده‌اید.

دانستن مهمترین علل رد شدن در گزینش استخدامی نیز می‌تواند کمک کند تا اقدامات سازنده‌ای را پس از ریجکت شدن انجام بدهید. 

با یادآوری همین چند نکته به ظاهر ساده، بیش از نیمی از مسیر برای کسب جایگاه شغلی موردعلاقه‌تان را طی می‌کنید. در ادامه این مسیر باید روی بهبود توانمندی‌های خودتان کار کنید.

بازبینی موشکافانه رزومه شغلی

بازبینی رزومه شغلی

چطور می‌توانید رزومه شغلی خودتان را بهبود دهید؟ این مهم‌ترین سوالی است که در این مرحله باید به آن پاسخ دهید، چراکه علت رد شدن در مصاحبه شغلی می‌تواند داشتن یک رزومه نامناسب باشد. هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. سپس آن‌ها را دسته‌بندی نمایید. شاید لازم باشد توانایی جدیدی در رزومه‌تان ثبت کنید. پس برای گذراندن دوره آموزشی مورد نظرتان برنامه‌ریزی کرده و منابع مفیدی پیدا کنید.

یکی از دلایل رایج برای رد شدن در مصاحبه کاری این است که رزومه شما با شغل درخواستی‌تان تناسب ندارد. مثلا اگر شما برنامه‌نویس کامپیوتر هستید ولی در لیست توانمندی‌ها به جای تسلط به پلتفرم‌های مختلف از توانایی کار با آفیس و پاورپوینت صحبت کنید، طبیعی است که کسی شما را جدی نگیرد.

برای هر شغلی یک سری اولویت‌های مهم وجود دارد. باید سعی کنید اولویت‌های مهم خودتان را به بهترین نحو در رزومه درج کنید. همینطور تا حد امکان روزمه‌تان مختصر، مفید و بولت‌وار باشد. پیروی از یک ساختار درست در رزومه‌نویسی می‌تواند قابلیت‌هایتان را بهتر نشان دهد. می‌توانید برای ساخت یک رزومه حرفه‌ای و مورد تایید کارفرما، از رزومه ساز آنلاین رایگان جاب ویژن استفاده کنید.

یادگیری از اشتباهات

اگر یک ایمیل با متن رد شدن در مصاحبه کاری دریافت کردید، لازم است بعد از هر مصاحبه، چند دقیقه بنشینید و فکر کنید چه کارهایی را بهتر می‌توانستید انجام دهید. از نحوه پاسخگویی‌تان به سوالات مصاحبه گرفته تا مهارت‌های ارائه و حتی وضعیت بدن خود در طول مصاحبه را بررسی کنید.
اگر احساس می‌کنید که در مهارت‌های ارائه‌ ضعیف هستید، قبل از مصاحبه بعدی روی ارائه به دیگران کار کنید تا هم استرس کمتری داشته و هم بتوانید ارائه بهتری در مصاحبه داشته باشید.

همین ایده برای پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه نیز صدق می‌کند، برخی از سؤالاتی که با آن‌ها مشکل داشتید را یادداشت کنید و در مورد اینکه چگونه می‌توانستید بهتر به آن‌ها پاسخ دهید، فکر کنید. همچنین، سوالاتی که خودتان در جلسه مصاحبه مطرح می‌کنید نیز اهمیت زیادی دارند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید مقاله «در مصاحبه استخدامی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم؟» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید. 
هدف از فکر کردن به کارهایی که می‌توانستید به گونه‌ای متفاوت انجام دهید، این نیست که خودتان را به خاطر اشتباهاتتان سرزنش کنید، بلکه برای این است که بتوانید از آن‌ها یاد گرفته و عملکردتان را بهبود بدهید. رد شدن درمصاحبه کاری را به عنوان فرصتی جهت قوی‌تر شدن برای مصاحبه بعدی در نظر بگیرید.

تمرکز روی افزایش توانمندی‌های شغلی

برای اینکه به یک مدیر محتوا تبدیل شوید باید توانمندی‌های خاص و مشخصی در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال، آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی برای تولید محتوای تصویری، قابلیت‌های بهبود محتوا مثل آشنایی با انواع تکنیک‌های پیدا کردن کلمات کلیدی ترند و پرجستجو، نگارش محتوا بر اساس استانداردهای سئو و خوانایی، شناسایی پرسونای مشتری و… داشته باشید.

شغل مورد نظر شما چه توانمندی‌هایی نیاز دارد؟ شما روی چند مورد از این ویژگی‌ها تسلط دارید؟

پاسخ همین دو سوال به سادگی می‌تواند یکی از دلایل رد شدن در مصاحبه کاری شما را مشخص کند. در هر آزمون یا مصاحبه استخدامی رقابت بین کارجوها شدید است. بنابراین کسی شانس موفقیت بیشتری دارد که زمان و توجه کافی برای تسلط روی مهارت‌های شغلی خود گذاشته باشد.

به جای غمگین بودن از نتیجه مصاحبه، اولین قدم را برای بهبود مهارت‌های شغلی‌تان بردارید. به این ترتیب قبول نشدن در مصاحبه استخدامی به اولین پله صعودتان تبدیل می‌شود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را به دست آورید!

تبدیل نقطه ضعف به نقطه قوت

تبدیل نقطه ضعف به نقطه قوت

فکر می‌کنید رد شدن در شغل یک نقطه ضعف است؟ یکی از سوالات رایج مصاحبه استخدامی درباره نقاط ضعف و قدرت شما است. به نظرتان چرا چنین سوالی از کارجوها می‌پرسند؟

آگاهی افراد از نقاط ضعفشان و توانایی آن‌ها برای قبول و بیانشان، به تنهایی یک نقطه قوت به شمار می‌رود. چون افرادی که به این باور رسیده‌اند، با تکیه به نیروی درونی خود در مسیر پیشرفت و رشد قدم بر می‌دارند. این همان روحیه‌ای است که برای هر کسب‌وکاری ارزشمند به شمار می‌رود.

سعی کنید این روحیه را در خود پرورش دهید تا به گزینه محبوب کارفرما تبدیل شوید. از رد شدن در مصاحبه شغلی به عنوان پلی برای برطرف کردن ضعف‌های شغلی و توانمندی‌های فردی خود استفاده کنید.

تمرکز روی نقاط قوت

اگرچه در مصاحبه شغلی رد شدید و موقعیت کاری مورد نظرتان را بدست نیاوردید، اما لزوماً به این معنی نیست که در هیچ زمینه‌ای مهارت نداشتید. بنابراین، کمی زمان بگذارید تا آنچه را که فکر می‌کردید در مصاحبه به خوبی انجام شد، ارزیابی کنید. اگر توانستید بازخورد دریافت کنید، از مصاحبه کننده بپرسید که از نظر او در چه زمینه‌هایی عملکرد بهتری داشتید. تمرکز بر نقاط قوتتان به اندازه تشخیص و بهبود نقاط ضعف اهمیت دارد.
با تمرکز بر نقاط قوت خود و برجسته کردن آن‌ها در مصاحبه‌های آینده، می‌توانید به کارفرمایان نشان دهید که چرا بهترین گزینه برای این موقعیت هستید.

برنامه‌ریزی شغلی

فارغ از اینکه پس از رد شدن در مصاحبه کاری، کاریابی و رسیدن به شغل مورد علاقه‌تان تا چه اندازه غیر ممکن به نطر می‌رسد، سعی کنید یک برنامه ریزی شغلی دقیق داشته باشید. رد شدن در مصاحبه به این معنی نیست که دیگر نمی‌توانید مسیر شغلی رویایی‌تان را دنبال کنید. برای موقعیت‌های مختلفی رزومه فرستاده و مسیر شغلی خود را برنامه ریزی کنید. 

خوب است بدانید که در 1، 5 و 10 سال آینده خود را کجا می‌بینید. قصد دارید به چه اهدافی رسیده و برای هرکدام چه اقداماتی را باید انجام بدهید. 

جمع‌بندی

پیدا کردن کار فرآیند سختی است و رد شدن در مصاحبه کاری می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد. با این حال، آنچه مهم است این است که پس از مواجهه با این مساله، چه کاری انجام می‌دهید. اگر برای ارزیابی مجدد خود، توانایی‌ها و مهارت‌هایتان وقت بگذارید، در مصاحبه‌های بعدی عملکرد بسیار بهتری خواهید داشت و شانس استخدامتان را افزایش می‌دهید. 

به نظرتان نمودار موفقیت شغلی چه شکلی است؟ خط صافی که از پایین با شیبی تند به سمت بالا حرکت می‌کند؟ یا ترکیبی سینوسی از سقوط و صعودهای پی‌درپی است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که گزینه دوم درست است. بنابراین فقط کسانی به شغل رویایی خود می‌رسند که با وجود شکست‌های مکرر به تلاششان ادامه دهند. روی خواسته‌هایتان پافشاری کنید و به شکست لبخند بزنید. اگر بتوانید از نظر روحی با رد شدن در مصاحبه مقابله کنید، باقیمانده مسیر بسیار قابل تحمل‌تر بوده و با موانعی کمتر همراه خواهد بود.

منابع:

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
5 دیدگاه