آشنایی با شرایط و ضوابط استخدام بانک خاورمیانه

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
آشنایی با شرایط و ضوابط استخدام بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه یک بانک عمده فروش و خصوصی است. اصلی‌ترین معیار استخدام بانک خاورمیانه شایسته‌سالاری است. این سازمان توجه زیادی به تحصیلات کارجویان دارد و برای پست‌های مدیریتی نیز افراد مجربی را به خدمت می‌گیرد. تعداد شعب بانک خاورمیانه محدود است و اکثر فعالیت‌های خودش را الکترونیکی کرده است. در این مقاله به بررسی شرایط استخدام بانک خاورمیانه 1402 می‌پردازیم.

تعداد آگهی استخدام این بانک به طور کلی چندان زیاد نیست، و همانند سایر بانک‌های فعال در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران از آیین‌نامه‌ی استخدامی نظام بانکی کشور، مصوب سال ۱۳۷۹ پیروی می‌کند. با این حال، ملاک اصلی آن در جذب نیروی انسانی، شایستگی افراد است.

جذب شدن در بانک خاورمیانه مزایای بسیار زیادی دارد. برای مثال، از آنجا که مشتری خرد ندارد، کارمندان آن، بعضی از سختی‌های کار در بانک‌های دیگر را متحمل نمی‌شوند. به علاوه، این سازمان توجه ویژه‌ای به رفاه حال کارمندان خود دارد. حقوق کارمندان بانک خاورمیانه تقریبا بالا است و به‌طور کلی مزایای بانک خاورمیانه، نسبت به بسیاری از بانک‌های کشور، بهتر است.

در اینجا به شما می‌گوییم که برای ورود به بانک خاورمیانه، چه تحصیلات و مهارت‌هایی نیاز دارید و در صورت جذب شدن در آن، چه مزایا و دشواری‌هایی پیش روی شما است. با جاب ویژن همراه باشید.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام بانک های سراسر کشور

از بانک خاورمیانه چه می‌دانیم؟

معرفی بانک خاورمیانهبانک خاورمیانه (middleeastbank) یک سازمان خصوصی موفق در ایران بوده که تمرکز اصلی آن روی مشتری‌های عمده و شخصیت‌های حقوقی است. این مجموعه تسهیلات خودش را به شرکت‌های فعال در بخش‌های اقتصادی مختلف کشور ارائه می‌دهد.

بانک خاورمیانه در سال ۱۳۹۱ وارد نظام بانکی کشور شد. بخشی از سرمایه‌ی لازم برای تأسیس‌ آن توسط هیئت موسس و بخشی دیگر نیز از طریق پذیره‌نویسی در سال ۱۳۹۱، تأمین شد. این بانک در سال ۱۳۹۳ با نماد وخاور فعالیت خودش را در بازار بورس تهران نیز آغاز کرد. خاورمیانه یک بانک عمده فروش محسوب می‌شود. بانک عمده فروش عمده‌ی خدمات و تسهیلات خود را به شرکت‌های بزرگ اختصاص دهد.

بانک خاورمیانه دارای ۱۶ شعبه در تهران، کرج، کرمان، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان است. البته دارای شعب درون شرکتی جهت ارائه‌ی تسهیلات به مشتریان اصلی خود نیز هست. به عبارت دیگر، این بانک به هر کدام از شرکت‌های اصلی‌ طرف قراردادش، یک رابط مالی اختصاص داده است. در ادامه مقاله به بررسی شرایط استخدام بانک خاورمیانه می‌پردازیم.

توجه ویژه‌ی بانک خاورمیانه به بانکداری الکترونیکی

بانک خاورمیانه تأکید بالایی به بانکداری الکترونیکی دارد و خیلی از خدمات خود را با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی، به مشتریانش ارائه می‌دهد. به همین دلیل، یکی از بیشترین فرصت‌های استخدام این مجموعه، برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های IT و مهندسی نرم‌افزار است. یکی از اصلی‌ترین مشاغل مورد نیاز آن، برنامه‌نویسی، به ویژه برنامه‌نویسی اندروید است.

جذب نیروی کار تحصیل کرده و مجرب

بانک خاورمیانه تأکید ویژه‌ای به تحصیلات و شایستگی در انتخاب نیروی انسانی دارد، تا جایی که حتی برای پست‌های معاون و مدیر شعبه نیز آگهی استخدام منتشر می‌کند.

شرایط استخدام بانک خاورمیانه

استخدام بانک خاورمیانه

 مطابق با آیین‌نامه‌ی استخدامی نظام بانکی کشور، مصوب سال ۱۳۷۹، شرایط استخدام بانک خاورمیانه شامل موارد زیر می‌شود:

  • داوطلبان باید تابعیت ایرانی داشته و به نظام جمهوری اسلامی ایران متعهد باشند.
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائمی از خدمت سربازی برای متقاضیان آقا، ضروری است.
  • تنها کسانی می‌توانند در بانک خاورمیانه مشغول به کار شوند که از یکی از ادیان رسمی کشور پیروی کنند.
  • فردی که در بانک خاورمیانه جذب می‌شود، باید دارای سلامت کامل جسمانی و روانی باشد.
  • افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر نمی‌توانند برای آگهی‌های دعوت به همکاری، رزومه ارسال کنند.
  • گواهی عدم سوء پیشینه‌ی کیفری برای شروع همکاری ضروری است.
  • بانک خاورمیانه نمی‌تواند افراد دارای سن کمتر از ۱۸ سال یا بیش از ۴۰ سال را به خدمت بگیرد. البته دارندگان مدرک دکترا می‌توانند تا سن ۴۵ سالگی نیز خدمت خود را شروع کنند. همچنین، آزادگان، جانبازان و فرزندان شهدا، تحت شرایط مشخصی، از محدودیت حداکثر سن معاف هستند.
  • متقاضی استخدام بانک خاورمیانه، باید علاوه بر شرایط عمومی، شرایط خصوصی شغل مورد نظر را داشته باشد.

تحصیلات مورد نیاز

حداقل مدرک تحصیلی لازم در شرایط استخدام بانک خاورمیانه، کارشناسی یکی از رشته‌های مدیریت (به ویژه گرایش بانکداری)، اقتصاد، حسابداری، حقوق، ریاضی، آمار، مهندسی سخت‌افزار و نرم‌افزار، IT و دیگر رشته‌های مرتبط اعلام شده است. دقت داشته باشید که این سازمان حتی برای جذب برنامه‌نویس نیز به حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌ی علوم کامپیوتر یا دیگر رشته‌های مرتبط، توجه دارد. یکی از مواردی که برای پذیرش در بانک خاورمیانه اهمیت زیادی دارد، معتبر بودن دانشگاهی است که مدرک تحصیلی خود را از آن دریافت کرده‌اید.

شغل کارشناس مالی یکی از مشاغل اصلی مورد نیاز بانک خاورمیانه است. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای تصاحب شغل کارشناس مالی در این سازمان، کارشناسی ارشد یکی از رشته‌های مدیریت، بازرگانی، کسب و کار یا مالی و حسابداری است.

تأکید بر سابقه کار

بانک خاورمیانه در فرایند جذب نیروی انسانی، تأکید بالایی به سابقه کار دارد. این مجموعه برای اکثر مشاغل مورد نیازش، حداقل دو سال سابقه کار می‌خواهد. برای جایگاه‌های شغلی مهم در این بانک، مثل مدیر و معاون شعبه، حداقل پنج سال سابقه کار به عنوان مدیر یا معاون یک شعبه‌ی بانکی مورد نظر است.

ضرورت آشنایی با زبان انگلیسی برای پذیرش

یکی از مهم‌ترین شرایط استخدام بانک خاورمیانه که در آگهی‌های شغلی این بانک جلب توجه می‌کند، تأکید به تسلط بر زبان انگلیسی است. به عنوان مثال، یکی از شرایط این مجموعه برای مشاغل کارشناس مالی و کارشناس تأمین مالی، سطح پیشرفه در زبان انگلیسی است.

مطلب مرتبط: شرایط کارمند بانک شدن چیست؟

مهارت‌های مورد نیاز 

مهارت‌های لازم برای استخدام در بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه یک بانک خرده‌فروش نیست و بنابراین به دنبال کارمند برای خدمت در پشت باجه نیز نیست. اکثر کارمندان این سازمان، کارشناسان مالی هستند که با شرکت‌های بزرگ برای فروش تسهیلات و خدمات بانک مذاکره می‌کنند. بنابراین مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام بانک خاورمیانه، با بانک‌های دیگر، تفاوت‌هایی دارد. از مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای جذب شدن در این سازمان نیاز دارید می‌توان به موارد زیر، اشاره کرد:

  • مهارت‌های ارتباطی مثل مهارت‌های گفتاری و نوشتاری
  • مهارت در مذاکره
  • مهارت در حل مسئله
  • مهارت‌های IT، مثل تسلط به مجموعه‌ی مایکروسافت آفیس، به ویژه مایکروسافت اکسل
  • مهارت‌های ریاضیاتی
  • مهارت‌ در زبان انگلیسی
  • مهارت‌های بانکی

چگونه برای بانک خاورمیانه، رزومه ارسال کنیم؟

بانک خاورمیانه آگهی‌های دعوت به همکاری خود را از طریق پلتفرم جاب ویژن منتشر می‌کند. شما می‌توانید با ثبت نام در جاب ویژن و پس از تکمیل رزومه‌ی خود، به بخش «فرصت‌های شغلی» مراجعه کنید و در آن جا با جستجوی کلیدواژه‌ی «بانک خاورمیانه» در کادر «نام سازمان» آگهی‌های دعوت به همکاری آن را پیدا کنید.

استخدام در بانک

مراحل استخدام بانک خاورمیانه

پس از اینکه رزومه‌ی خود را برای بانک خاورمیانه ارسال کردید، رزومه‌‌ی شما با دیگر متقاضیان مقایسه می‌شود. در صورتی که شرایط استخدام بانک خاورمیانه را داشته باشید و رزومه‌ی شما در مقایسه با رزومه‌های ارسالی دیگر، برتری داشته باشد، از شما درخواست می‌شود تا فرم همکاری با بانک خاورمیانه را پر کنید.

در صورت تایید موارد درج شده در فرم دعوت به همکاری بانک خاورمیانه توسط واحد منابع انسانی، از بانک خاورمیانه با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی‌های لازم برای جلسه‌ی مصاحبه، با شما انجام شود. در صورتی که از جلسه‌ی مصاحبه نیز با موفقیت خارج شوید، پیش از شروع به کار، باید در یک دوره‌ی‌ آزمایشی شرکت کنید. این دوره، حداقل ۶ ماه و حداکثر دو سال طول می‌کشد. حقوق و مزایای دوره‌ی آزمایشی، با دوره‌‌ی اصلی خدمت در بانک، تفاوتی ندارد. در صورت کسب امتیازات لازم در دوره‌ی آزمایشی می‌توانید رسما کار خود را در این سازمان شروع کنید.

نکاتی برای موفقیت در مصاحبه‌ی شغلی

مصاحبه بانک خاورمیانه

مرحله‌ی مصاحبه، مهم‌ترین مرحله در جذب نیروی انسانی است. جلسه‌ی مصاحبه، برای خیلی از کارجویان، بسیار دشوار و پراسترس است. با این حال، با پیروی از چند گام ساده می‌توانید تا حد زیادی، یک مصاحبه‌ی موفق داشته باشید.

۱- آماده شدن برای مصاحبه

درصورتی که شرایط استخدام بانک خاورمیانه را داشته باشید و در آزمون استخدامی این بانک (در صورت برگزاری) پذیرفته شوید، به جلسه مصاحبه دعوت خواهید شد. پیش از جلسه‌ی مصاحبه، در رابطه با بانک خاورمیانه و سیاست‌های آن تحقیق کنید. پاسخ سوالاتی را که ممکن است در جلسه‌ی مصاحبه از شما پرسیده شود، آماده کنید. در صورتی که می‌دانید چه کسی با شما مصاحبه می‌کند، در رابطه با او و ویژگی‌های رفتاری‌اش، تحقیق کنید. برای پاسخگویی به سوالاتی مثل «نقاط ضعف و قوت شما چیست؟» و «حقوق مورد نظر شما چقدر است؟» آماده باشید.

جلسه مصاحبه‌ی استخدام بانک خاورمیانه می‌تواند شامل سوالاتی در رابطه با مهارت‌های زبان و IT شما باشد. به علاوه، ممکن است مصاحبه کننده، مهارت‌های ارتباطی و ویژگی‌های اخلاقی شما را بسنجد. یکی از بخش‌های جلسه‌ی‌ مصاحبه در این مجموعه، آزمون‌های شخصیت‌شناسی است. هدف مصاحبه‌کننده از این کار، آشنایی با مهارت‌های نرم شما مثل مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، مسئولیت‌پذیری، انعطاف‌پذیری و … است.

بد نیست که پیش از جلسه‌ی مصاحبه، در چندین آزمون شخصیت‌شناسی شرکت کنید تا ضمن آشنایی با سوالات استخدامی که در این آزمون‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوید، نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و در صورت امکان، نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

یکی دیگر از مواردی که پیش از ورود به جلسه‌ی مصاحبه باید حتما به آن دقت داشته باشید، پوشش شیک و رسمی و ظاهری مناسب است. این مسئله به ویژه در مصاحبه‌های شغلی بانکی، اهمیت زیادی دارد.

لینک مرتبط: استخدام جدید بانک ها

۲- نکاتی که باید در جلسه‌ی مصاحبه رعایت کنید

با خوشرویی وارد جلسه‌ی مصاحبه شوید و سعی کنید که اثر مثبتی روی مصاحبه‌کننده داشته باشید. در صورت هرگونه برخوردی از سوی مصاحبه‌کننده، شما به هیچ وجه حالت تهاجمی یا دفاعی اتخاذ نکنید و خیلی راحت با رعایت اصول زبان بدن برای جلسه‌ی مصاحبه، مثل باز نگه داشتن دست‌ها، راحت نشستن روی صندلی، قرار دادن پاها روی زمین با اعتماد به نفس و حفظ ارتباط چشمی، به سوالات پاسخ دهید.

در جلسه‌ی مصاحبه، تا جای ممکن سعی کنید خودتان باشید و مهارت‌هایی را که ندارید، بیان نکنید. روی مهارت‌های خود، هر چند که اندک باشند، تأکید داشته باشد.

۳- نکاتی که باید در خاتمه‌ی جلسه‌ی مصاحبه رعایت کنید

تحت هر شرایطی و هر پاسخی که از مصاحبه‌کننده دریافت کردید، در انتهای جلسه‌ی مصاحبه‌ی استخدام بانک خاورمیانه، حتما یک یا چند سوال در رابطه با بانک خاورمیانه از مصاحبه‌کننده بپرسید. البته باید این سوالات را پیش از مصاحبه آماده کرده باشید. در انتها نیز با خوشرویی از مصاحبه‌کنندگان به دلیل وقتی که برای شما گذاشته‌اند، تشکر کنید.

مزایا و مشکلات کار کردن برای بانک خاورمیانه

مشکلات و مزایای استخدام در بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه از جمله سازمان‌هایی است که کار کردن برای آن، دشواری‌های ویژه‌ی بانک‌های دیگر، مثل حجم کاری بالا و نیاز به کار کردن پشت باجه را ندارد. به علاوه، این مجموعه حقوق و مزایای خوبی به کارمندان خود می‌دهد. هر چه‌قدر که پذیرش در بانک خاورمیانه دشوار است، اما کار کردن برای این مجموعه، لذت‌بخش و آسان است. البته مسئولیت‌های مالی که بر دوش کارمندان خاورمیانه قرار دارد، بسیار سنگین هستند.

جمع‌بندی

بانک خاورمیانه یک بانک خصوصی عمده‌فروش است که تنها ۱۶ شعبه در کشور دارد. این مجموعه برای به جذب نیروی کار جدید، علاوه بر شرایط عمومی مندرج در آیین‌نامه‌ی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران برای جذب نیروی انسانی، شرایط سخت‌گیرانه‌ای دارد.

از جمله شرایط استخدام بانک خاورمیانه می‌توان به تجربه‌ی بالا، حداقل مدرک تحصیلی لیسانس، مدرک کارشناسی ارشد برای خیلی از جایگاه‌‌های شغلی، تجربه‌ی ۵ تا ۱۰ ساله برای مشاغل مدیریتی و تسلط به زبان انگلیسی نام برد. این سازمان حتی برای پست‌هایی مثل معاون و مدیر شعبه نیز آگهی استخدام منتشر می‌کند. شما می‌توانید از طریق جاب ویژن برای آگهی‌های دعوت به همکاری بانک های خصوصی از جمله بانک خاورمیانه، رزومه ارسال کنید.

منبع

وب‌سایت بانک خاورمیانه

نویسنده

دسته بندی :
استخدام بانک
بدون دیدگاه