چگونه تصمیم‌ها و اهداف‌مان برای سال نو را واقعا عملی کنیم؟‍

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
چگونه تصمیم‌ها و اهداف‌مان برای سال نو را واقعا عملی کنیم؟‍

برنامه ریزی و هدف گذاری یکی از کارهای رایجی است که همه ما با شروع سال جدید انجام می‌دهیم. نو شدن سال، فرصتی برای شروع دوباره محسوب می‌شود و به همین خاطر آماده کردن یک لیست اهداف سالانه برایمان اهمیت دارد. اغلب ما از ابتدای فروردین ماه، ایده‌های مشخصی درباره اینکه در سال پیش رو چه کارهایی می‌خواهیم انجام بدهیم، داریم. اما در اغلب موارد و بعد از گذشت یک ماه، برنامه‌ها و اهداف سال جدید به فراموشی سپرده می‌شوند.

استخدام

اگر شما هم در متعهد ماندن به اهدافتان و عملی کردن آن‌ها دچار مشکل هستید، این مقاله برای شما است. در ادامه، 10 راهکار برای متعهد ماندن به اهداف و واقعا عملی کردن آن‌ها در سال جدید را به شما معرفی می‌کنیم.

چرا برای سال جدید هدف تعیین می‌کنیم؟

چرا برای سال جدید هدف تعیین می‌کنیم

مجموعه‌ای از مطالعات در مورد آنچه محققان «اثر شروع تازه» می‌نامند، به این موضوع پرداخته‌اند که چگونه بازه‌های زمانی می‌توانند رفتارهای آرمان‌گرایانه را در افراد برانگیزند. سال جدید مانند یک شروع تازه به نظر می‌رسد، به همین دلیل است که بسیاری از مردم اغلب در این زمان تصمیمات مهم‌تری می‌گیرند.

در یک مطالعه، مشخص شد که تنها حدود 12 درصد از افرادی که برای خود اهداف سال جدید تعیین کرده بودند، احساس کردند که در دستیابی به اهداف خود موفق بوده‌اند. برخی از رایج‌ترین نمونه اهداف شخصی عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • پایبندی به یک رژیم غذایی سالم
  • ورزش منظم
  • مدیریت مالی بهتر
  • ترک سیگار
  • گذراندن زمان بیشتر با خانواده
  • یادگیری یک مهارت جدید (مثل عکاسی، برنامه نویسی و…)

باوجود اینکه اغلب افراد در دستیابی به اهداف سال جدید خود موفق عمل نمی‌کنند، یک مطالعه نشان داد کسانی که به تعیین هدف برای سال جدید می‌پردازند، 10 برابر بیشتر از افرادی که هدفی در نظر ندارند، تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد خواهند کرد.

مطالعه دیگری در سال 2020 نشان داد که 55 درصد از شرکت‌کنندگان، ارزیابی مثبتی از میزان تعهد و رسیدن خود به اهدافشان داشتند. در این مطالعه، محققان دریافتند که افراد در حفظ اهدافی که مبتنی بر رویکرد (مانند تغییر عادات غذا خوردن یا خواب) هستند، در مقایسه با اهداف اجتناب محور (که بر اجتناب از چیزی تاکید دارند) موفق‌تر بودند.

اگر مطمئن نیستید که بهتر است چه اهدافی برای خودتان در ابتدای سال تعیین کنید و به دنبال ایده برای اهداف سال جدید هستید، می‌توانید درباره اهداف زندگی افراد موفق بخوانید. نکته مهم در اینباره این است که اهداف را با شرایط زندگی خودتان تطبیق داده و صرفا از موارد گفته شده در کتاب‌ها و مقالات انگیزشی کپی نکنید. وجود تناسب و تطابق بین اهداف با شرایط زندگی شخصی شما، احتمال رسیدن به آن‌ها را افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: کمال‌گرایی مسیر سالمی برای عالی بودن نیست!

چرا در عمل کردن به اهداف سال جدید شکست می‌خوریم؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا تصمیمات سال نو ممکن است شکست بخورند. برخی از دلایل رایج عبارتند از تعیین اهداف دست نیافتنی، داشتن برنامه‌های مبهم و نامشخص برای دستیابی به اهداف، پیگیری نکردن پیشرفت‌ها، فقدان انگیزه یا حمایت، رویدادهای غیرمنتظره زندگی یا چالش‌هایی که ادامه دادن مسیر را دشوار می‌کنند.

برای افزایش شانس موفقیت، تعیین اهداف مشخص و قابل دستیابی و ایجاد یک برنامه مشخص برای تعیین چگونگی دستیابی به آن‌ها مهم است. همچنین برای بررسی میزان پیشرفت، داشتن یک جمع دوستانه و حمایتگر تاثیر زیادی دارد. در ادامه این مقاله، 10 راهکار برای عملی کردن اهداف سال جدید را به شما معرفی می‌کنیم.

راهکارهایی برای عملی کردن اهداف سال جدید

راهکارهایی برای عملی کردن اهداف سال جدید

1. اهدافتان را روی کاغذ بنویسید

احتمالا این توصیه را زیاد شنیده‌اید؛ دلیل آن هم این است که نوشتن اهداف سال جدید در یک دفتر و یا مکتوب کردن آن‌ها به هر شکل دیگری، یکی از راه‌های اثبات شده برای متعهد ماندن به اهداف و برنامه‌ها است. طبق مطالعه‌ای که در Dominican University کالیفرنیا انجام شد، مکتوب کردن اهداف، احتمال رسیدن به آن‌ها را تا 42 درصد افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

2. خوش بگذرانید

صرفا داشتن هدف و برنامه باعث نمی‌شود تا در عمل کردن به آن‌ها متعهد باشید. برای اینکه میل و انگیزه بیشتری برای انجام برنامه‌ها و رسیدن به اهداف سال جدید خود داشته باشید، باید این فرآیند را برای خودتان جذاب‌تر کنید. هر زمان که به یکی از اهدافتان رسیدید، به خودتان پاداش بدهید. تعیین اهداف الهام بخش و کارهایی که انرژی و لذت بیشتری برایتان به همراه دارند نیز در متعهد ماندن شما به آن‌ها تاثیرگذار است. هر چند وقت یکبار اهداف خود را مجددا مرور کنید و ببینید که آیا هنوز می‌خواهید به این اهداف برسید یا نه. از مسیر رسیدن به اهدافتان لذت ببرید.

3. اهداف بلند مدت خود را به برنامه‌های کوتاه مدت تبدیل کنید

علاوه بر داشتن یک استراتژی کلی برای رسیدن به اهداف سالانه، برنامه‌های عملی هفتگی و ماهانه نیز برای دستیابی به آن‌ها داشته باشید. مواجه شدن با حجم زیادی از برنامه‌ها و کارهایی که باید برای رسیدن به اهداف سالانه خود انجام بدهید، ممکن است خیلی زود شما را خسته و ناامید کند. بنابراین، داشتن اهداف کوتاه مدت نیز برای متعهد ماندن به اهداف بلند مدت‌تر ضروری است. می‌توانید برنامه‌های هفتگی و ماهانه خود را روی یک استیکر نوشته و جایی بچسبانید که دائما جلوی چشمتان باشد.

اگر هدفتان یادگیری زبان انگلیسی یا یک مهارت جدید و پیدا کردن کار در یک حوزه شغلی متفاوت است، به این فکر کنید که چه تغییر کوچکی در این ماه می‌توانید در راستای رسیدن به این اهداف ایجاد کنید؟ تغییرات کوچک در طول زمان، به تغییرات و دستاوردهای بزرگ منجر می‌شوند.

مطلب مرتبط: یادگیری زبان انگلیسی چگونه به موفقیت و پیشرفت شغلی شما کمک می‌کند؟

4. خودتان را برای تغییر آماده کنید

یکی از دلایل اصلی و مهمی که مانع از عملی کردن اهداف سال جدید می‌شود، آماده نبودن فرد برای تغییر است. ایجاد تغییر نیازمند داشتن ذهنیت تغییر و آمادگی برای آن است. تغییر پایدار تا زمانی که ذهن شما آماده نشود اتفاق نمی‌افتد. آمادگی ذهنی صرفا با مجبور کردن خودتان به انجام برنامه‌هایی برای تغییر اتفاق نمی‌افتد، اگر بدانید که تغییری که در نظر دارید، بیش از نتایج منفی، نتایج مثبتی برایتان به همراه دارد، آمادگی ذهنی بیشتی برای ایجاد تغییر پیدا خواهید کرد.

5. به محدودیت‌های ذهنی خود آگاه باشید

به محدودیت‌های ذهنی خود آگاه باشید

همه ما به طور ناخودآگاه از رنج کشیدن و طرد شدن فاصله می‌گیریم. بنابراین، طبیعی است که در مسیر رسیدن به اهدافمان، با وجود تلاش و تعهدی که نسبت به آن داریم، انگیزه و انرژی خود برای ادامه مسیر را از دست بدهیم. ممکن است دریافت یک بازخورد منفی یا چالشی مهم در انجام کار، باعث شود تا از ادامه مسیر منصرف شوید. دانستن اینکه از دست دادن انگیزه، خسته شدن و عدم علاقه به ادامه دادن مسیر یک حس مشترک در همه افراد است، کمک می‌کند تا ثبات بیشتری در ادامه دادن مسیر برای رسیدن به اهدافتان داشته باشید.

6. عادت‌های خود را ارزیابی کنید

ما به ندرت به برنامه‌ها و اهداف سال جدید خود متعهد می‌مانیم، چراکه به بررسی وضعیت و عادات فعلی‌مان نمی‌پردازیم. هر زمان که هدفی برای خود تعیین می‌کنید، ابتدا باید ارزیابی کنید که برای رسیدن به آن باید کدام عادت‌ها را در خود تغییر داده یا کسب کنید. لازم است صرف نظر از آنچه می‌خواهید به دست بیاورید، بر روی آنچه برای رسیدن به آن لازم است تمرکز کنید.

لینک مرتبط: سایت کاریابی آنلاین

7. یک جمع حمایتگر داشته باشید

یکی از کارهایی که می‌تواند به شما در عملی کردن اهدافتان کمک شایانی بکند، پاسخگو بودن به دیگران است. یک تیم حمایتی شامل دوستان یا اعضای خانواده برای خود تشکیل داده و یکدیگر را در مسیر رسیدن به اهداف و برنامه‌هایی که تعیین کرده‌اید حمایت کنید. می‌توانید یک روز در ماه را برای ملاقات حضوری و صحبت کردن درباره پیشرفت‌هایتان در یک ماه گذشته تعیین کنید. اینکه دیگران از برنامه‌های شما مطلع بوده و پیگیر آن‌ها باشند، شما را به انجامشان متعهدتر خواهد کرد.

8. پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید

اندازه‌گیری و بررسی پیشرفت، به شما کمک می‌کند تا مدیریت بیشتری بر برنامه‌ها و اهداف سال جدید خود داشته باشید. یک چک لیست از اهداف روزانه برای خودتان آماده کنید. سپس پیشرفت خود را هر روز با علامت زدن “بله” یا “خیر” در کنار هر مورد در لیست اندازه‌گیری کنید. در پایان هفته، پیشرفت خود را مرور کنید و آن را با افراد تیم حمایتی‌تان به اشتراک بگذارید.

رزومه ساز

9. سعی کنید هر روز بهتر از دیروز باشید

زندگی شخصی و کاری همیشه در حال تحول است و ما همواره با موانع مختلفی روبرو می‌شویم که باید بر آن‌ها غلبه کنیم. هدف، کامل بودن یا رسیدن به چیزی نیست، بلکه میزان پیشرفت و تلاشی که در رسیدن به اهدافتان دارید بسیار ارزشمند است. سعی کنید هر روز بهتر از روز قبل خود باشید و پیشرفت‌های هرچند کوچک را به حساب بیاورید.

10. از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کنید

راهبرد دیگر برای حفظ تصمیمات و اهداف سال جدید این است که هر سال اشتباهات قبلی را تکرار نکنید. اگر تصمیم گرفتید به همان اهدافی برسید که در گذشته برای آن‌ها تلاش کردید، اما در رسیدن به آن‌ها موفق نبود‌ید، زمانی را صرف ارزیابی نتایج قبلی خود کنید. کدام استراتژی موثرتر بود؟ کدامیک کمترین تاثیر را داشت؟ چه چیزی باعث شد نتوانید تصمیم خود برای تغییر را در سال‌های گذشته حفظ کنید؟ با تغییر رویکرد، احتمال رسیدن به نتایج مورد نظرتان بسیار بیشتر خواهد شد.

اگر به اهداف خود نرسیدید…

اگر در تلاش برای رسیدن به اهداف سال جدید خود شکست خوردید، بدانید که تنها نیستید. برای اغلب ما رها کردن انگیزه‌های آنی و متعهد ماندن به برنامه‌های طولانی مدت، کار بسیار دشواری است. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که همیشه می‌توانید با درس گرفتن از اشتباهات گذشته، از نو شروع کنید.

نیازی نیست برای شروع مجدد همیشه منتظر نو شدن سال باشید. می‌توانید بعد از روز تولدتان یا بعد از تعطیلات آخر هفته را نقطه شروع دوباره در نظر بگیرید. بنابراین، اگر در رسیدن به اهداف سال نو خود موفق نبودید، می‌توانید از فردا، شنبه، بعد از روز تولد یا هر زمان دیگری که برای شما معنی دارد، دوباره شروع کنید.

در نهایت، با خودتان مهربان باشید و همان رفتاری را با خود داشته باشید که با عزیزترین فرد زندگی‌تان دارید. اگر فردی که خیلی دوستش دارید در رسیدن به اهدافش شکست خورده باشد، او را سرزنش می‌کنید یا کمک می‌کنید تا با احساس خوب بیشتری مجددا تلاش کند؟ یادتان باشد، شما باید بیش از هر فرد دیگری، خودتان را دوست داشته و مشوق خود باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله 10 راهکار موثر برای متعهد ماندن به اهداف و عملی کردن آن‌ها در سال جدید را به شما معرفی کردیم. همه ما در شروع سال تصمیم‌های مختلفی گرفته و اهداف متعددی را برای خودمان تعیین می‌کنیم. اما افراد بسیار کمی به اهداف سال جدید خود پایبند مانده و آن‌ها را عملی می‌کنند. دلایل مختلفی مثل تعیین اهداف دست نیافتنی، داشتن برنامه‌های مبهم و نامشخص برای دستیابی به اهداف، پیگیری نکردن پیشرفت‌ها، فقدان انگیزه یا حمایت و رویدادهای غیرمنتظره زندگی، باعث شکست در رسیدن به هدفهای تعیین شده برای سال نو می‌شوند. امیدواریم بتوانید با به‌کارگیری راهکارهای معرفی شده در این مقاله، به اهداف مهم خود برای سال جدید پایبند مانده و آن‌ها را عملی کنید.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه