راهکارهایی برای شاد بودن در محیط کار

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهکارهایی برای شاد بودن در محیط کار

شاد بودن در محیط کار به دلایل مختلفی از جمله بهبود سلامت روان، افزایش بهره‌وری و رضایت شغلی اهمیت زیادی دارد. اگر به صورت تمام وقت شاغل هستید و اغلب ساعت‌های مفید روز خود را در محل کارتان می‌گذرانید، داشتن یک محیط کاری شاد و ایجاد نشاط در محیط کار برای شما بسیار حائز اهمیت است.

استخدام

شاد بودن در محیط کار، خلاقیت و بهره‌وری شما را افزایش داده و مانع احساس فرسودگی شغلی می‌شود. در این مقاله از سایت کاریابی جاب ویژن به این موضوع می‌پردازیم که چگونه محیط کار سالم داشته باشیم و به ایجاد نشاط در محیط کار بپردازیم.

شاد بودن در کار به چه معناست و چه تاثیراتی دارد؟

شاد بودن در کار به چه معناست

شادی در محل کار به میزان رضایت شخصی یا حرفه‌ای کارکنان در محل کار اشاره دارد. فردی که اغلب از کار خود احساس رضایت داشته و در یک محیط کاری شاد فعالیت می‌کند، متمرکزتر، آرام‌تر و سازنده‌تر بوده و وظایف خود را به طور موثرتری انجام دهد. این افراد همچنین در نشان دادن توانایی‌ها و نقاط قوت خود بهتر عمل کرده و روابط قوی‌تر و معنادارتری با همکاران خود ایجاد می‌کنند.

احساس شادی در کار می‌تواند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود که برخی از آن‌ها در زیر آورده شده‌اند:

  • پیشرفت شغلی: افرادی که می‌توانند در کار خود پیشرفت کرده و مهارت‌های خود را بهبود بخشند، میزان شادی و رضایت کاری بیشتری را تجربه می‌کنند.
  • دریافت پاداش: افرادی که برای انجام کار خود پاداش دریافت می‌کنند، رضایت شغلی و شادی بیشتری را تجربه خواهند کرد. دریافت پاداش نقش انگیزشی داشته و می‌تواند به بهبود عملکرد کارمندان کمک کند.
  • کنترل بیشتر: افرادی که کنترل بیشتری بر کارهای روزانه خود داشته و نیاز کمتری به هماهنگی با مدیران یا سرپرستان دارند، احساس شادی و رضایت بیشتری در کار خواهند داشت.
  • روابط با همکاران: افرادی که روابط مثبت و سالم‌تری با همکاران و مدیران خود دارند، سطح شادی و رضایت بیشتری را در محیط کار تجربه خواهند کرد. وجود روابط کاری سالم و سازنده تاثیر مستقیمی بر افزایش شادی در سازمان و شکل‌گیری یک محیط کاری شاد دارد.

در ادامه به بررسی راههای افزایش شادی و نشاط در محیط کار می‌پردازیم.

مطلب مرتبط: افسردگی شغلی و راه‌های پیشگیری از آن

20 راهکار برای شاد بودن در محل کار

راهکارهای شاد بودن به عنوان کارمند

برای شاد بودن در محیط کار، راهکارهای زیادی وجود دارد. در ادامه، 20 راهکار برای شادتر بودن و افزایش انگیزه در محل کار را به شما معرفی می‌کنیم.

1. به تاثیر کار خود فکر کنید

مهم نیست که عنوان شغلی شما چیست یا در چه صنعتی کار می‌کنید، باید بدانید مسئولیت‌هایی که برعهده دارید، اغلب تأثیر مهمی دارند. سازمانی که در آن کار می‌کنید، برای دستیابی به اهداف خود به شما نیاز دارد و کاری که انجام می‌دهید می‌تواند به شکلی برای جامعه و دیگر افراد مفید باشد. معنادار و تاثیرگذار بودن فعالیت‌های روزمره، می‌تواند به افزایش شادی در محیط کار منجر شود.

2. دلایلی برای جشن گرفتن پیدا کنید

اتمام یک پروژه تیمی، تولدها، رویدادهای مهم و نقاط عطف زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود را جشن بگیرید. این جشن گرفتن می‌تواند کارهای کوچک، مانند ارسال یک ایمیل گروهی برای تمجید از همه اعضای تیم، یا چیزهای بزرگ‌تر، مانند یک دورهمی دوستانه و جشن گرفتن موفقیت تیم در شرکت باشد. با جشن گرفتن موفقیت‌ها و دستاوردهای کوچک و بزرگ، یک محیط کاری شاد را تجربه خواهید کرد.

3. در طول روز استراحت‌های کوتاه داشته باشید

حتی اگر مشغله زیادی دارید، زمانی را به استراحت اختصاص بدهد. استراحت‌های کوتاه در حین کار تاثیر زیادی در کاهش استرس و افزایش حس آرامش و شادابی شما دارد. بهتر است بعد از هر 1 تا 1 ساعت و نیم کار کردن، 10 دقیقه استراحت کنید تا ذهن و جسم‌تان انرژی لازم برای ادامه کار را پیدا کند. استراحت کردن می‌تواند شامل پیاده روی در اطراف ساختمان شرکت یا انجام حرکات کششی پشت میز باشد.

4. تشکر کنید

کارهای ساده‌ای مانند تشکر کردن، می‌تواند تفاوت عمده‌ای در تعاملات روزانه شما در محل کار ایجاد کند. وقتی از همکاران خود تشکر می‌کنید، به آن‌ها نشان می‌دهید که قدردان زمان و دانش آن‌ها هستید. این کار همچنین می‌تواند به شکل‌گیری یک رابطه قوی‌تر با هم تیمی‌هایتان کمک نموده و در نهایت به ایجاد یک محیط کاری شاد منجر شود.

5. بازخورد بخواهید

دریافت بازخورد می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و نقاط ضعف خود را شناسایی و رفع کنید. همچنین می‌تواند رابطه شما با مدیرتان را بهبود بخشد، زیرا این پیام را به مدیر می‌دهد که شما روی شرکت و موفقیت آن سرمایه گذاری کرده و علاقه‌مند به پیشرفت و رشد در شرکت هستید.

6. مسئولیت بیشتری برعهده بگیرید

مسئولیت بیشتری برعهده بگیرید

ممکن است فکر کنید داشتن مسئولیت بیشتر با افزایش استرس همراه خواهد بود؛ هرچند در برخی موارد این موضوع درست است، اما برخی از افراد زمانی که استقلال کاری بیشتری دارند، احساس خوشحالی می‌کنند. اگر این موضوع درباره شما صدق می‌کند، با سرپرست، مدیر یا کارفرمای خود برای دریافت مسئولیت‌ها و اختیارات بیشتر در کار صحبت کنید.

7. تعادل در کار و زندگی را حفظ کنید

حفظ تعادل در کار و زندگی و ایجاد مرز بین مسئولیت‌های شخصی و حرفه‌ای، از طرق مختلفی می‌تواند به افزایش شادی شما کمک کند. زمانی که کار و زندگی شما در هم تلفیق نشده باشند، سطح شادی و رضایت بیشتری را تجربه خواهید کرد. در این حالت، شما استرس کمتری را تجربه نموده و می‌توانید بعد از کار استراحت کنید، که باعث می‌شود وقتی دوباره به کار برمی‌گردید، پرانرژی و شادتر باشید.

8. آب کافی به بدنتان برسانید

هنگامی که بدنتان آب کافی دریافت کرده باشد، اغلب وضوح ذهنی و تمرکز بیشتری را تجربه می‌کنید که می‌تواند سطح شادی شما را افزایش بدهد. سعی کنید همیشه یک بطری آب معدنی یا یک لیوان آب روی میزتان قرار دهید تا در طول روز حواستان به مصرف آب کافی باشد.

9. رویدادهای گروهی ترتیب بدهید

هرچه بیشتر با همکاران خود در خارج از فضای کار وقت بگذرانید، شادی و رضایت بیشتری را از تعامل با آن‌ها در محیط کار تجربه خواهید کرد. می‌توانید برای دورهمی‌های دوستانه و رویدادهای گروهی مثل خوردن صبحانه، نهار یا گردش در یک روز تعطیل با همکارانتان برنامه‌ریزی کنید. با این کار علاوه بر اینکه دوستان بیشتری پیدا می‌کنید، به گسترش شبکه حرفه‌ای خود و ایجاد یک محیط کاری شاد نیز کمک نموده‌اید.

مطلب مرتبط: تاثیر ویروس کرونا بر زندگی شغلی افراد

10. فضای کار خود را زیباتر کنید

چه یک اتاق مخصوص به خود داشته و چه پشت یک میز مشترک در کنار سایر افراد کار می‌کنید، زیباتر کردن محیط اطرافتان نقش مهمی در افزایش حس شادی و نشاط در محیط کار دارد. می‌توانید چند عکس، گل و گیاه و هر چیز دیگری که دیدنشان حس خوبی به شما منتقل می‌کند را در فضای کارتان بگذارید. داشتن اقلام شخصی در فضای کار، علاوه بر ایجاد یک محیط کاری شاد و صمیمی، می‌تواند به افزایش حس آرامش و راحتی شما کمک نموده و در نهایت بهره‌وری‌تان را بهبود بدهد.

11. از مرخصی‌های خود استفاده کنید

اگر مرخصی با حقوق به شما تعلق می‌گیرد، سعی کنید هر ماه از آن استفاده کنید. همچنین، اگر شرکت شما امکان دریافت مرخصی‌ها به صورت یکجا را به شما می‌دهد، می‌توانید این زمان را برای گذراندن تعطیلات و رفتن به سفر اختصاص دهید. با این کار، با احساس سرزندگی و شادی بیشتری به محل کارتان برمی‌گردید.

12. به خودتان پاداش بدهید

زمانی که انگیزه و هدف دارید، شادی بیشتری را تجربه خواهید کرد. یکی از راه‌های حفظ انگیزه و تجربه یک محیط کاری شاد، پاداش دادن به خودتان است. هر زمان که به یکی از اهدافی که برای خود مشخص کردید رسیدید، به خودتان پاداش بدهید. این پاداش می‌تواند هر چیزی باشد، از خوردن غذای مورد علاقه‌تان گرفته تا خرید چیزی که مدت‌ها است در فکر آن بودید.

13. یک پلی‌لیست کاری برای خودتان بسازید

موسیقی می‌تواند خلق و خو و تمرکز شما را بهبود ببخشد، بنابراین داشتن یک پلی‌لیست مناسب برای گوش دادن در محیط کار تاثیر زیادی بر افزایش حس شادی شما دارد. موسیقی مناسب می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته و فرد خلاق‌تری باشید.

14. خوش بگذرانید

از محل کار خود لذت ببرید، کار نباید همیشه جدی باشد، شما می‌توانید در محیط کار هم خوش بگذرانید. یکی از ایده های جالب برای محیط کار این است که اگر فرهنگ فضای کاری‌تان اجازه می‌دهد، مدیران را تشویق کنید تا زمانی را برای برگزاری بازی‌های گروهی در شرکت اختصاص بدهند. بازی کردن با همکاران در محیط کار تاثیر مهمی در شکل‌گیری یک محیط کاری شاد و صمیمانه دارد.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

15. به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم می‌تواند با ترشح اندورفین، سطح شادی و نشاط شما را افزایش بدهد. این موضوع خصوصا اگر یک کار پشت میز نشینی دارید، برایتان ضروری است. اگر کارتان فعالیت بدنی زیادی را می‌طلبد، باز هم ورزش کردن به افزایش توان جسمی و بهبود عملکردتان در کار کمک شایانی می‌کند.

رزومه ساز

16. برای افزایش حقوق یا ترفیع با کارفرمای خود صحبت کنید

اگر فکر می‌کنید با توجه به توانایی‌ها و میزان تلاشتان، لیاقت دریافت حقوق بیشتر یا ارتقای شغلی را دارید، حتما با مدیر خود صحبت کنید. زمانی که حس کنید تلاش‌هایتان دیده می‌شود و در شغل خود پیشرفت می‌کنید، احساس شادی بیشتری خواهید داشت. برای اطلاع از سطح حقوق منصفانه شغل خود، می‌توانید گزارش حقوق و دستمزد سایت جاب ویژن را مطالعه کنید.

17. غذاهایی بخورید که خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشند

یکی از مهم‌ترین عواملی که در خلق و خو و شاداب و پرانرژی بودن شما تاثیر دارد، تغذیه است. در طول روز حتما از مواد مغذی که انرژی لازم بدنتان را تامین می‌کنند استفاده کنید. حتما این موارد را در رژیم غذایی خود داشته باشید: کربوهیدرات‌های پیچیده (مانند نخود، لوبیا و غلات کامل)، پروتئین کم چرب (مانند تخم مرغ، ماست کم چرب، ماهی قزل آلا، عدس و مرغ)، چربی‌های سالم (مانند آووکادو، زیتون، پنیر توفو و بادام)، منابع آهن (مانند سیب زمینی، حبوبات، اسفناج و گوجه فرنگی)، اسیدهای چرب امگا 3 (مانند ماهی سالمون و تخم کتان) و سبزیجات تیره که منبع خوبی از منیزیم هستند.

18. به یک همکار کمک کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن حس نوع دوستی و کمک به دیگران، باعث می‌شود تا ما احساس خوشبختی بیشتری داشته باشیم. کمک کردن به یک همکار، علاوه بر نقشی که در ایجاد یک محیط کاری شاد دارد، سطح رضایت و شادی فردی شما را نیز افزایش داده و در عین حال به تقویت روابطتان در محل کار کمک می‌کند.

19. به جای دستاوردها به تلاش‌های خود بها بدهید

عادت کنید که بیشتر از «کمیت» بر «کیفیت» کارهایتان تمرکز کنید. معمولا موفقیت با میزان درآمد، تعداد فالوورها و هر دستاورد قابل شمارش دیگری سنجیده می‌شود، اما آن چیزی که واقعا اهمیت دارد، میزان تلاش و تعهد شما برای رسیدن به اهدافتان است. روی دستاوردهای کوچک تمرکز کنید و مطمئن باشید که به زودی دستاوردهای بزرگ‌تری خواهید داشت، با داشتن چنین ذهنیتی، فرد شادتری خواهید بود.

20. از آخر هفته و تعطیلات نهایت استفاده را ببرید

تا حد امکان در روزهای تعطیل کار نکنید. حتما از زمان فراغت خود برای وقت گذرانی با خانواده و دوستان، رفتن به سفر یا تفریح یک روزه و هرکاری که به شما انرژی خوبی می‌دهد استفاده کنید. با این کار، با انرژی بسیار بیشتری به محل کار برگشته و شادی و رضایت بیشتری از انجام کارتان خواهید داشت.

جمع‌بندی

بدون شک یک محیط کاری شاد می‌تواند بهره وری شما را افزایش بدهد. یک کارمند شاد، رضایت شغلی بالاتری داشته و احساس موفقیت بیشتری می‌کند. شاد بودن در محیط کار به دلایل مختلفی از جمله افزایش بهره‌وری، کاهش خروج کارکنان، رشد کسب و کار و… اهمیت زیادی دارد و در نتیجه شناخت راه های شاد کردن محیط کار، هم برای کارکنان و هم کارفرمایان حائز اهمیت است. در این مقاله 20 راهکار برای افزایش نشاط سازمانی و فردی را معرفی کردیم. امیدواریم با استفاده از راهکارهای معرفی شده در این مقاله، احساس شادی و رضایت شغلی بیشتری را تجربه کنید. 

منبع: Indeed.com

 

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
1 دیدگاه