در صورت تغییر مسیر شغلی، چگونه رزومه خود را آپدیت کنیم؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
در صورت تغییر مسیر شغلی، چگونه رزومه خود را آپدیت کنیم؟

بسیاری از افراد ممکن است در طول مسیر حرفه‌ای خود تصمیم به تغییر شغل بگیرند. تصمیم برای تغییر شغل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ ممکن است متوجه شده باشید که انتظارات یا علایق متفاوتی دارید و یا به دنبال شغلی هستید که تناسب بیشتری با سبک زندگی مورد نظرتان داشته باشد. استدلال شما هر چه که باشد، تغییر شغل و شروع از صفر در یک حوزه یا صنعت جدید می‌تواند هیجان‌انگیز و در عین حال پرچالش باشد. برای شروع یک مسیر حرفه‌ای جدید باید از منطقه امن خود خارج شوید و مهارت‌ها و دانش جدیدی کسب کنید. مهم‌ترین قدم برای استخدام در یک حرفه جدید، بعد از یادگیری مهارت‌های لازم، آماده کردن یک رزومه برای تغییر مسیر شغلی است.

رزومه ساز

از آنجایی که شما در شغل جدید تجربه‌ای ندارد، نوشتن رزومه می‌تواند با چالش زیادی همراه باشد. به همین دلیل، در این مقاله به نحوه نوشتن رزومه برای تغییر مسیر شغلی پرداخته‌ایم. پس اگر قصد کاریابی و استخدام در یک موقعیت شغلی جدید را دارید، تا انتها با این مقاله از جاب ویژن همراه باشید.

نحوه نوشتن رزومه برای تغییر مسیر شغلی

نوشتن رزومه برای تغییر شغلی

هنگام تغییر شغل، باید مطمئن شوید که رزومه شما با برجسته کردن مهارت‌های مرتبط‌تان، شما را به عنوان یک کاندیدای مناسب برای موقعیت شغلی جدید به کارفرما معرفی می‌کند. می‌توانید برای نوشتن رزومه از رزومه ساز دوزبانه جاب ویژن استفاده کرده و نمونه رزومه مربوط به مشاغل مختلف را نیز مشاهده کنید. با این کار علاوه بر ساخت آنلاین یک رزومه استاندارد، می‌توانید آن را در هر زمانی که می‌خواهید به راحتی ویرایش کنید. هنگام نوشتن رزومه برای تغییر مسیر شغلی (خصوصا زمانی که تجربه مرتبط ندارید) 6 قدم زیر را دنبال کنید:

  1. از فرمت رزومه ترکیبی استفاده کنید
  2. خلاصه یا هدف رزومه را درج کنید
  3. بخش مهارت‌ها را اضافه کنید
  4. گواهینامه‌ها/دوره‌های مرتبط را اضافه کنید
  5. بخش سوابق خود را بازنویسی کنید
  6. پروژه‌هایتان را وارد کنید
  7. تحصیلات خود را به‌روز کنید

در ادامه، هریک از این مراحل را بررسی می‌کنیم.

1. از فرمت رزومه ترکیبی استفاده کنید

«رزومه ترکیبی» یک فرمت ایده‌آل رزومه برای تغییر مسیر شغلی است؛ چراکه این نوع رزومه مهارت‌هایتان را برجسته می‌کند و آن‌ها را در مقایسه با سوابق شغلی شما در اولویت قرار می‌دهد. باتوجه به اینکه شما هنگام ورود به یک مسیر شغلی جدید تجربه کافی در آن ندارید، رزومه ترکیبی این چالش مهم را با اولویت قرار دادن مهارت‌هایتان رفع می‌کند.

رزومه ترکیبی، از ترکیب دو رزومه «عملکردی» و «زمانی» تشکیل شده است. این رزومه ابتدا بخش‌های مهارت‌ها و دستاوردها را برجسته می‌کند، سپس سوابق کاری شما را به نمایش می‌گذارد.

اگر در حال تغییر شغل هستید، رزومه ترکیبی فرمت مناسبی برای شما است؛ زیرا تمرکز را از تجربه کاری شما دور کرده و بر مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید تاکید می‌کند، حتی اگر این مهارت‌ها را در یک صنعت متفاوت، از طریق آموزش، کارآموزی یا کار داوطلبانه کسب کرده باشید.

یک رزومه ترکیبی به ترتیب شامل بخش‌های زیر است:

  • اطلاعات تماس
  • خلاصه/هدف رزومه
  • مهارت‌ها
  • دوره‌ها / گواهینامه‌ها (در صورت مرتبط بودن با شغل جدید)
  • تجربه کاری
  • تحصیلات

برای آشنایی بیشتر با انواع رزومه و نحوه چینش اطلاعات در رزومه استاندارد، می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

2. خلاصه یا هدف رزومه را درج کنید

وجود بخش «هدف» در رزومه اهمیت زیادی دارد، زیرا مهارت‌ها و تجربیات شما را خلاصه کرده و در زمان کارفرمایی که ممکن است بخواهد چندین رزومه را به طور همزمان بررسی کند، صرفه جویی می‌کند. بخش هدف یا خلاصه باید مستقیماً در زیر بخش اطلاعات تماس شما قرار بگیرد.

مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که در این بخش وارد می‌کنید باید با شغل جدید مورد نظرتان مرتبط باشند. در این بخش، به طور خلاصه اما واضح و مشخص در مورد این مهارت‌ها صحبت کنید. شما بعدا می‌توانید به طور جداگانه در بخش «مهارت‌ها» با جزئیات بیشتری به معرفی توانایی‌ها و مهارت‌هایتان بپردازید.

برای اینکه بدانید بهتر است کدام مهارت‌هایتان را هنگام نوشتن رزومه برای تغییر مسیر شغلی معرفی کنید، حتما شرح آگهی استخدامی را به دقت خوانده و مهارت‌های مهم و مورد نظر کارفرما را در رزومه خودتان درج کنید.

3. بخش مهارت‌ها را اضافه کنید

بخش مهارت‌ها باید بلافاصله بعد از بخش هدف یا خلاصه رزومه قرار بگیرد. این بخش مهم‌ترین قسمت رزومه شما است که در آن مهارت‌هایی که به طور خلاصه در بخش هدف رزومه ذکر کرده‌اید را توضیح می‌دهید. مشابه بخش خلاصه، در این قسمت نیز باید مهارت‌هایی را وارد کنید که به شرح شغل مورد نظرتان مربوط هستند.

مهارت‌ها می‌توانند شامل مهارت‌های سخت (فنی) و مهارت‌های نرم (بین فردی) باشند. با این حال، اولویت‌بندی مهارت‌های سخت مهم است. مهارت‌های سخت، مهارت‌های فنی و مختص شغل هستند. شما می‌توانید با درج این مهارت‌ها و نحوه یادگیری آن‌ها به کارفرمای بالقوه نشان دهید که در حال توسعه مجموعه مهارت‌های مورد نیاز خود هستید. مثلا:

تجزیه و تحلیل داده، JAVA، SQL: مسلط

مدیریت پروژه، تجزیه و تحلیل، اسکرام: متوسط

Agile (دوره Udemy): در حال یادگیری

در مقابل، مهارت‌های نرم قابل اندازه‌گیری نیستند و می‌توانند در محیط‌های مختلفی توسعه پیدا کنند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های بین فردی و فردی مانند ارتباطات، اخلاق کاری، انگیزه، توانایی مدیریت فشار و سازماندهی می‌شود. داشتن مهارت‌های نرم برای موفقیت فردی و کار به عنوان عضوی از یک تیم ضروری است.

4. گواهینامه‌ها یا دوره‌های مربوطه را اضافه کنید

گواهینامه‌ها در رزومه

اگر گواهینامه‌ای دریافت کرده یا دوره‌هایی را برای یادگیری مهارت‌های مرتبط با شغل جدید گذرانده‌اید، آن‌ها را در رزومه خود به نمایش بگذارید. این بخش به کارفرمایان نشان می‌دهد که با وجود نداشتن سابقه کاری مرتبط، اقداماتی را برای یادگیری اصول اولیه کار و موارد تئوری مرتبط با آن انجام داده‌اید. شما می‌توانید یک بخش جداگانه برای درج گواهینامه‌ها و دوره‌های گذرانده شده داشته و یا آن‌ها را در بخش مهارت‌های خود درج کنید.

5. بخش سوابق خود را بازنویسی کنید

بهترین راه برای بازنویسی بخش سوابق کاری هنگام نوشتن رزومه برای تغییر مسیر شغلی، این است که در هر بخش مهارت‌هایی که با شغل جدید مرتبط هستند را برجسته‌تر کنید. اگر برای ساخت رزومه فارسی یا انگلیسی خود از رزومه ساز جاب ویژن استفاده کرده باشید، می‌توانید به راحتی این بخش را ویرایش کنید.

تاکید بر مهارت‌هایی که در سوابق حرفه‌ای خود بکار بردید، به جای وظایف شغلی، به شما این امکان را می‎‌دهد که با برجسته کردن مهارت‌های مهم برای کارفرما در زمینه شغل جدید، شانس بیشتری برای به دست آوردن موقعیت شغلی مورد نظرتان پیدا کنید. به طور مثال، اگر شغل سابق شما دیجیتال مارکتینگ بوده و قصد دارید وارد حوزه شغلی طراحی UI شوید، می‌توانید به جای وظایف شغلی، بر مهارت‌هایی مثل مدیریت پروژه و یا کار تیمی تاکید کنید.

6. پروژه‌هایتان را وارد کنید

درج کردن اطلاعات پروژه‌های شخصی یا حرفه‌ای در رزومه کاری راه خوبی برای نشان دادن نحوه به‌کارگیری مهارت‌ها در عمل است. با این کار، کارفرمایان می‌توانند ببینند که چگونه از مهارت‌هایتان در عمل استفاده کرده‌اید. می‌توانید پروژه‌های مربوط به دوره‌های آموزشی و یا پروژه‌های شخصی و کاری گذشته که با مهارت‌های مربوط به شغل فعلی‌تان ارتباط دارند را در این بخش وارد کنید.

اطلاعات پروژه را به این صورت در رزومه خود درج کنید:

“نام پروژه، نقش، تاریخ

  • با توضیح بسیار مختصری از پروژه شروع کنید.
  • تجربه خود را با استفاده از این فرمول شرح دهید و مطمئن شوید که هر مهارتی را که استفاده کرده‌اید در آن گنجانده‌اید: کاری که انجام دادید (جزئیات بیشتر) + دلیل، نتیجه، یا نتایج کمی.
  • با درج خلاصه‌ای از مهارت‌هایی که به کار برده‌اید این بخش را پایان دهید.”

مطلب مرتبط: چگونه ساخت رزومه در لینکدین به استخدام شما کمک می‌کند؟

7. بخش تحصیلات خود را ویرایش و به‌روزرسانی کنید

اگر رشته تحصیلی‌تان چندان ارتباطی با شغل جدید ندارد، در این بخش می‌توانید دوره‌ها یا سوابق آکادمیک مرتبط‌تر با موقعیت شغلی جدید را نیز اضافه کنید.

همچنین هنگام نوشتن رزومه برای تغییر مسیر شغلی، روی مهارت‌های مرتبط با دوره‌های تحصیلی‌تان مانند تفکر انتقادی، تحقیق، نوشتن، کار گروهی و توسعه پروژه تاکید کنید. زیر هر عنوان تحصیلی، نکات مختصری را برای نشان دادن مهارت‌های توسعه داده شده و مرتبط ارائه دهید. توجه داشته باشید که تنها سوابق آکادمیک جدید (کمتر از 6 سال قبل) را وارد کنید.

چند نکته مهم برای به‌روزرسانی رزومه شغلی

نکاتی برای آپدیت کردن رزومه

علاوه بر مراحل و موارد گفته شده، رعایت نکات زیر در زمان به‌روزرسانی رزومه برای استخدام در یک موقعیت شغلی جدید اهمیت دارند:

در مورد موقعیت شغلی جدید تحقیق کنید

اگر می‌خواهید وارد یک موقعیت شغلی کاملاً جدید شوید، طبیعی است که درک عمیقی از نحوه کار آن نداشته باشید. این مورد به نوبه خود می‌تواند بر ارزش رزومه شما تأثیر بگذارد.

بنابراین، تحقیق درباره موقعیت شغلی جدید می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد تمام جنبه‌های حرفه جدید خود یاد بگیرید. بهترین کار این است که سعی کنید با افرادی که در موقعیت شغلی مورد نظرتان فعالیت دارند صحبت کنید.

از این فرصت استفاده کنید و از آن‌ها بپرسید که برای کار در این موقعیت شغلی به چه چیزهایی نیاز دارید، کارفرمایان نیاز دارند چه چیزهایی را در رزومه شما ببینند، مهارت‌ها و دانش مورد نیاز در آن صنعت، یا اصطلاحات خاصی را که باید بدانید چه چیزهایی هستند و سپس این موارد را در رزومه خود درج کنید.

مطلب مرتبط: نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس

زبان کار را یاد بگیرید

یکی دیگر از جنبه‌های مهم تغییر شغل این است که با اصطلاحات جدیدی آشنا می‌شوید. هر صنعت و حوزه‌ای اصطلاحات مخصوص به خود را دارد که تنها برای افراد فعال در آن حوزه آشنا هستند. برای آشنایی با این اصطلاحات و گنجاندن آن‌ها در رزومه، مشترک شدن در نشریات مرتبط با صنعت، دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی صنعت جدید و شرکت در رویدادهایی که مرتبط با حوزه هدف شما هستند، از فعالیت‌هایی است که می‌توانید انجام بدهید.

از درج اطلاعات غیر ضروری خودداری کنید

یک اشتباه رایج هنگام نوشتن رزومه برای تغییر مسیر شغلی، طولانی نوشتن آن و گنجاندن اطلاعات نامربوط به موقعیت شغلی جدید است. اگر می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید و سابقه کاری مرتبطی ندارید، برای پر کردن رزومه نیازی به درج تمامی سوابق کاری قبلی ندارید. تنها مواردی را درج کنید که مهارت‌های به کار رفته در آن‌ها با موقعیت شغلی فعلی مرتبط هستند.

بهترین فرمت رزومه برای تغییر مسیر شغلی

بهترین فرمت رزومه

در زمان تغییر شغل، می‌توانید بین به‌روزرسانی رزومه فعلی یا نوشتن یک رزومه جدید از ابتدا یکی را انتخاب کنید. در هر صورت، شما باید در مورد نحوه قالب بندی رزومه خود فکر کنید. در ادامه نگاهی به محبوب‌ترین فرمت‌های نوشتن رزومه و برخی از مزایا و معایب آن‌ها می‌اندازیم.

رزومه زمانی

در این فرمت رزومه، سوابق کاری خود را به ترتیب زمانی و از آخرین تجربه کاری خود در رزومه درج می‌کنید. رزومه‌های زمانی کاملا واضح هستند و کار بررسی آن‌ها برای مسئولین استخدام راحت‌تر است. این نوع رزومه همچنین فرمت بسیار خوبی برای نشان دادن چگونگی پیشرفت شغلی شما در طول زمان است.

رزومه عملکردی

یک رزومه عملکردی، مهارت‌ها، تحصیلات و دستاوردهای شما را در مرکز توجه قرار می‌دهد. اگرچه در این رزومه هم سوابق کاری خودتان را درج می‌کنید، اما معمولاً این بخش در انتهای رزومه عملکردی قرار می‌گیرد و لزوما نیازی به درج تاریخ شروع و پایان موقعیت‌های شغلی قبلی ندارید.

این فرمت رزومه تاکیدی بر سابقه کاری شما ندارد، بنابراین یک انتخاب هوشمندانه برای تازه فارغ التحصیلان و افرادی است که فاصله زیادی بین سوابق استخدامی خود دارند. با این حال، توصیه می‌کنیم تنها از فرمت رزومه عملکردی استفاده نکنید. به طورکلی، یک رزومه عملکردی در مقایسه با رزومه زمانی، اطلاعات کمی به مدیران استخدام می‌دهد.

رزومه ترکیبی

یک رزومه ترکیبی از یک الگوی زمانی پیروی می‌کند و در عین حال بر هدف شغلی، مهارت‌ها، تحصیلات و دستاوردهای شما تأکید دارد. این فرمت گزینه بسیار خوبی برای نوشتن رزومه برای تغییر مسیر شغلی است. یک رزومه ترکیبی علاوه بر این که تجربه کاری قبلی شما (حتی اگر در یک صنعت متفاوت باشد) را به کارفرما نشان می‌دهد، مهارت‌ها و دستاوردهای مرتبط شما را نیز به نمایش می‌گذارد.

جمع‌بندی

تغییر مسیر شغلی می‌تواند با چالش‌های زیادی همراه باشد. یکی از اولین چالش‌ها برای کارجویان، این است که “چگونه رزومه بنویسیم تا کارفرما متقاعد شود مناسب‌ترین فرد برای موقعیت شغلی مورد نظر هستیم؟”. باتوجه به اینکه در چنین شرایطی، تجربه کاری مرتبط ندارید، تنظیم رزومه هنگام تغییر مسیر شغلی کمی گیج کننده به نظر می‌رسد. در این مقاله به نحوه ویرایش و به‌روزرسانی رزومه برای تغییر مسیر شغلی پرداختیم. شما می‌توانید با استفاده از رزومه ساز دو زبانه جاب ویژن، به راحتی رزومه خودتان را ساخته و آن را در هر زمان به صورت آنلاین ویرایش کنید.

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه