۴ نکته اساسی برای طراحی پاداش انگیزشی کارکنان

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 2دقیقه
۴ نکته اساسی برای طراحی پاداش انگیزشی کارکنان

نحوه طراحی پاداش انگیزشی کارکنان شما می‌تواند تفاوت زیادی در بخش‌های مختلف کسب و کار شما ایجاد کند، بنابراین در این راه هرگز کوتاهی نکنید.

سازمان‌ها از برنامه‌هایی نظیر پرداخت‌های مالی متغیر برای کمک به منابع انسانی جهت ایجاد رقابت سالم و بالا بردن سطح توانمندی کارکنان استفاده می‌برند. در نتیجه در ارزیابی عملکرد کارکنان بهترین نتایج را بدست خواهند آورد. اما زمانی که شما در این راه اشتباهی انجام می دهید، ممکن است هزینه‌های گزافی پرداخت کنید و کارکنان خود را به سمت رفتار نامطلوب که به موفقیت‌های طولانی مدت سازمان شما آسیب می‌رساند، سوق دهید.

پاداش انگیزشی همان چیزی است که کارکنان و مدیران را به سازمان و برنامه ریزی‌های آینده آن پیوند می‌دهد.

با به کار بردن نکات زیر، می‌توانید دریابید که چگونه شرایط منحصر به فرد سازمان شما می‌تواند به طراحی درست برنامه پاداش انگیزشی کارکنان شما کمک کند.

هم تراز کردن پاداش انگیزشی کارکنان با نتایج سازمانی

یکی از اولین سوالاتی که از تصمیم‌گیران پرسیده می‌شود این است که “اهداف سازمانی شما چیست؟”

معمولا ذی‌نفقان با اهداف عالی‌رتبه و توانایی خود پاسخ می‌دهند: استخدام، حفظ، توسعه. این اهداف قطعا خوب هستند اما اهداف کسب و کار نیستند. هدف کسب و کار برای مثال این است که درآمد پنج ساله را دو برابر کند. استراتژی پاداش انگیزشی باید اولویت‌های سازمان را در نظر بگیرد و به استراتژی کسب و کار و در نهایت اهداف کسب و کار کمک کند.

اهداف معنی دار و ارزشمند داشته باشید.

برای هماهنگ کردن دیدگاه های نیروی انسانی، باید اهداف معنی داری تعیین کنید. بیشترین تأکید، بر نیاز به اهدافی است که تا حدی قابل سنجش است و محدودیت زمانی را در نظر میگیرد. بدیهی است، اهداف باید نقاط ارتباط بین عملکرد فردی و سازمانی را به هم متصل کنند. اهداف باید مختصر و ساده باشند. همانطور که نیروی انسانی در حال انجام کار روزانه خود هستند، باید برای آنها روشن شود که چه کارهایی برای رسیدن به اهداف خود انجام دهند.

نیروی انسانی خود را در نظر بگیرید: برای آنها چه چیزی مهم است؟

برای طراحی پاداش انگیزشی موثر، با فکر کردن درباره آنچه که نیروی کار شما را تقویت می‌کند، شروع کنید. از خودتان بپرسید، چه چیزی باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند در راه درستی هستند و از کار کردن برای شما لذت میبرند؟ به یاد داشته باشید که ارزشی که کارکنان برای سازمان شما قایل هستند، به مراتب فراتر از پرداخت هایی است که انجام می‌شود. بنابراین شایسته است بسته کامل پاداش‌ها، فرصت‌های توسعه، توانایی انجام کار یا هر چیزی که به نیروی انسانی شما بیشترین انگیزه را می‌دهد را در نظر بگیرید.

به تفاوت‌های میان نیروی انسانی خود فکر کنید.

نیروی کار شما قطعا با یکدیگر یکسان نیستند. راه هایی برای در نظر گرفتن افراد مختلف در کارهای مختلف وجود دارد تا بتوانید پاداش های مختلف انگیزشی برای افراد مختلف را شناسایی کنید. از جمله این راه‌ها توجه به تفاوت نسل‌ها، وظیفه کاری و سطح شغلی کارکنان و همچتین سرعت چرخه کسب و کار و سازمان ها است.

نویسنده

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه