کارآموزی حسابداری چیست و چه تاثیری بر موفقیت حسابدار دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
کارآموزی حسابداری چیست و چه تاثیری بر موفقیت حسابدار دارد؟

یکی از مراحلی که برای موفقیت در بسیاری از شغل‌ها باید پشت سر بگذارید، یک دوره‌ی کارآموزی است. شغل حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیست و گذراندن یک دوره‌ی کارآموزی حسابداری برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق، الزامی است.

هدف از این دوره‌ها این است که افراد را برای ورود به بازار کار آماده کنند. چنین دوره‌هایی، نه تنها سبب افزایش تجربه و سابقه کار شما می‌شوند، بلکه مزیت‌های متعدد دیگری نیز دارند. کارآموزها ممکن است حقوق دریافت کنند یا نکنند. این موضوع، از رشته‌ای به رشته‌ی دیگر و از دوره‌ای به دوره‌ی دیگر، فرق دارد. خیلی از این دوره‌ها، بین شش ماه تا دو سال طول می‌کشند ولی دوره‌هایی که ظرف مدت دو هفته به پایان می‌رسند نیز کم نیستند.

استخدام

خیلی‌ها سوال می‌پرسند که برای کارآموزی حسابداری کجا بریم؟ دقت داشته باشید که اکثر آگهی‌های شغلی که در آن‌ها کارفرما از شما سابقه کار زیر دو سال می‌خواهد، مخصوص کارآموزها هستند. معمولا این شغل‌ها دستمزد پایین‌تری در مقایسه با مشاغلی دارند که سابقه کار بیش از ۲ سال از شما می‌خواهند. بنابراین، شما می‌توانید در کاریابی‌های اینترنتی مثل جاب ویژن، آگهی‌های کارآموزی حسابداری را پیدا کنید.

حسابداری یکی از مشاغلی است که جای پیشرفت خیلی زیادی دارد. بنابراین، هر چه سطح تحصیلات، تجربه و دانش خود را بالا ببرید، در این شغل، موفق‌تر خواهید شد. بهترین راه برای افزایش تجربه و دانش دز این حوزه، شرکت در همین دوره‌های دارای حقوق پایین و بعضا بدون حقوق است اما مطمئن باشید که جواب صبر و تلاش‌های خود را با استخدام شدن در شرکت‌های معتبر و طی کردن پله‌های موفقیت، خواهید گرفت.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام حسابدار در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

برای شرکت در این دوره‌ها هیچ وقت زود نیست و حتی در دوران دانشجویی نیز می‌توانید برای مشاغل حسابداری نیازمند سابقه کار زیر ۲ سال، رزومه بفرستید.

در این مقاله می‌خواهیم ارزش و اهمیت دوره‌های کارآموزی در رشته‌ی حسابداری را برای شما تشریح کنیم و توضیح خواهیم داد که کارآموزی حسابداری چیست و سپس به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید دوره‌های مناسب خود را پیدا کرده و در آن‌ها شرکت کنید.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام کارآموز

کارآموزی چیست و چه اهمیتی دارد؟

کارآموزی چیست

یکی از مهم‌ترین معیارهای مد نظر کارفرمایان در جذب نیروی انسانی جدید، سابقه کار است. داشتن تجربه سبب می‌شود که فرد استخدام شده، به سرعت خودش را با محیط جدید وفق دهد و کارها با سرعت بیشتری پیش برود. با این حال، همه‌ی ما در ابتدای دوران حرفه‌ای خود، فاقد سابقه و تجربه‌ی کار بوده‌ایم.

کارفرمایان این موضوع را به خوبی درک می‌کنند و می‌دانند که نیروهای با تجربه و با سابقه‌ی زیادی منتظر آگهی‌های دعوت به همکاری آن‌ها نیستند. از سوی دیگر، جذب یک نیروی با تجربه و با سابقه، نیازمند پرداخت دستمزد بسیار بیشتر از یک نیروی فاقد سابقه کار است. حتی اگر یک نیروی با سابقه نیز جذب شود، هیچ تضمینی نیست که آن نیرو، دقیقا آن طوری باشد که کارفرما انتظار دارد. البته پیش از استخدام، مصاحبه برگزار می‌شود ولی با یک جلسه مصاحبه نمی‌توان به طور کامل با ویژگی‌های مثبت و منفی کارجویان آشنا شد و بهترین‌های آن‌ها را انتخاب کرد.

به دلایلی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، بسیاری از سازمان‌ها، دوره‌هایی تحت عنوان دوره‌ی کارآموزی (internship) برگزار می‌کنند و در پایان این دوره‌ها، شایسته‌ترین کارآموزها را برای جایگاه‌های شغلی خالی خود، انتخاب می‌نمایند. چنین دوره‌هایی می‌توانند از چند هفته تا حتی ۲ سال نیز طول بکشند و می‌توانند با حقوق یا بدون حقوق باشند.

این دوره‌ها هم برای کارفرمایان و هم برای کارجویان مفید هستند. کارفرمایان از طریق برگزاری این دوره‌ها می‌توانند شایسته‌ترین نیروها را با دستمزدی پایین جذب کرده و در سیستم خود، پرورش دهند. به علاوه، اگر این دوره‌ها رایگان نباشد، دستمزد آن‌ها در مقایسه با یک شغل واقعی، بسیار پایین‌تر است. بنابراین، مقدار زیادی از کارهای سازمان، توسط کارآموزهایی انجام می‌شود که یا دستمزدی نمی‌گیرند یا دستمزد بسیار پایینی دارند.

البته مزایای چنین دوره‌هایی برای کارجویان نیز بسیار زیاد است. مهمترین مزیت آن‌ها این است که تجربه‌ی بسیار ارزشمندی در اختیار کسانی می‌گذارند که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند. همچنین، اکثر کارفرمایان، کارآموزان خود را بیمه می‌کنند و این بیمه برای آن‌ها سابقه کار محسوب می‌شود. بنابراین، شانس آن‌ها برای پیدا کردن شغل بیشتر می‌شود.

به علاوه، تا زمانی که وارد بازار کار یک شغل نشوید، نمی‌توانید با قطعیت بگویید که آیا به آن کار علاقه دارید یا خیر. دوره‌های internship دیدی واقعی از آن حرفه در شما ایجاد می‌کنند و راخت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا به آن شغل علاقه دارید یا خیر.

مطالب مرتبط: برای مشاهده آگهی های کارآموزی حسابداری کلیک کنید.

کارآموزان در طول چنین دوره‌هایی، مهارت‌های بسیار زیادی را می‌آموزند که هرگز در دانشگاه به آن‌ها آموزش داده نمی‌شود. مهارت‌های نرمی مثل مهارت‌های ارتباطی، مهارت در مدیریت زمان، مهارت در سازماندهی و … مهارت‌هایی هستند که تنها از طریق حضور در محل کار به دست می‌آیند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دوره‌های internship ایجاد ارتباطات سازنده با کسانی است که می‌توانند در آینده کمک زیادی به پیشرفت شما کنند. شما می‌توانید با برقراری روابط سازنده با افراد با تجربه در رشته‌ی خود، نه تنها چیزهای زیادی از آن‌ها یاد بگیرید، بلکه به واسطه‌ی رابطه‌ای که با آن‌ها دارید، فرصت‌های شغلی بیشتری پیش روی شما قرار می‌گیرد و شانس پیدا کردن کار برای شما خیلی بیشتر می‌شود.

همانطور که گفتیم، سازمان‌ها معمولا در پایان دوره‌های internship، به شایسته‌ترین کارآموزان، موقعیت شغلی پیشنهاد می‌دهند. بنابراین، شرکت در هر کدام از این دوره‌ها می‌تواند دروازه‌ی ورود شما به بازار کار باشد.

در آخر، نباید از یاد برد که بعضی از این دوره‌ها مثل دوره‌ی کارآموزی حسابداری در بانک، با حقوق هستند و معمولا شانس جذب شدن در پایان چنین دوره‌هایی، بسیار زیاد است.

کارآموزی حسابداری چیست ؟

کارآموزی حسابداری چیست

این دوره، برای آماده‌سازی حسابداران به منظور ورود به بازار کار ارائه می‌شود. معمولا سازمان‌هایی که چنین دوره‌هایی ارائه می‌دهند، در پایان دوره از میان کارآموزان، شایسته‌ترین‌ها را به عنوان حسابدار انتخاب می‌کنند. بنابراین، چنین دوره‌هایی، فرصتی بسیار عالی برای کسانی هستند که می خواهند دوران حرفه‌ای خود را آغاز کنند.

کارآموز حسابداری، به یک سازمان گزارش می‌دهد تا دانش و تجربه‌اش در حوزه‌ی حسابداری بالا برود و پروژه‌ها و گزارش‌های مالی را انجام می‌دهد.

مسئولیت‌ها و وظایف کارآموز

با اینکه افراد برای یادگیری در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، ولی مسئلولیت‌ها و وظایفی به آن‌ها سپرده می‌شود. انجام دادن درست این وظایف مهم است زیرا در صورتی که کارآموز آن‌ها را انجام ندهد، ممکن است از دوره کنار گذاشته شود و قطعا در پایان دوره، شانس استخدام در همان سازمان را از دست خواهد داد. این وظایف و مسئولیت‌ها عبارتند از:

  • کمک کردن به تهیه‌ی گزارش‌های پایان ماه
  • کمک کردن به اصلاح صورت‌‌‌حساب‌های بانکی، پرداختی و دریافتی
  • کمک کردن به حسابرس‌ها
  • اصلاح حساب‌های ترازنامه
  • همکاری با تیم مالی برای برنامه‌ریزی‌های سالانه
  • پشتیبانی از تیم پردازش پرداخت
  • نقد کردن چک‌های اعتباری
  • کمک کردن در دیتا اینتری و ثبت و ضبط کامل داده‌های مالی
  • کار کردن با نرم‌افزارهای حسابداری
  • یادگیری چگونگی کار کردن به صورت بخشی از یک تیم حسابداری برای گردآوری و تحلیل داده‌ها، رهگیری اطلاعات و پشتیبانی از شرکت یا مشتریان
  • پیگیری کارها یا پروژه‌های بیشتر برای یادگیری بیشتر حسابداری و کارهای اداری مرتبط

شرایط پذیرفته شدن به عنوان کارآموز حسابداری چیست؟

حتی دوره‌های بدون حقوق نیز شرایطی برای پذیرفتن کارآموزان دارند. همان‌طور که در مقدمه گفتیم، هدف خیلی از سازمان‌ها از برگزاری چنین دوره‌هایی، آماده‌سازی حسابدارها و انتخاب بهترین افراد برای استخدام است. بنابراین، چنین سازمان‌هایی، وقت و انرژی خود را برای کسانی که صلاحیت‌های لازم جهت حضور در این دوره‌ها را ندارند، تلف نمی‌کنند. شرایط پذیرفته شدن در این دوره‌ها عبارتند از:

  • داشتن مدرک کاردانی یا بالاتر حسابداری یا دانشجو بودن در این رشته یا رشته‌های مرتبط مثل اقتصاد
  • نمرات و معدل خوب در دروس حسابداری
  • درک پایه‌ای خوب از اصول حسابداری
  • مهارت‌های ریاضیاتی خوب، تسلط به مجموعه‌ی نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس، به ویژه اکسل و تسلط به کارهای نرم‌افزاری و مهارت‌های ICDL
  • مهارت‌های گفتاری و نوشتاری قوی
  • مسئولیت‌پذیری بالا
  • توجه به جزئیات
  • انگیزه و میل بالا به یادگیری
  • توانایی انجام چندین کار به صورت همزمان

مطلب مرتبط: معرفی بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران و مزایای حسابداری آنلاین برای کسب و کارها

گزارش کارآموزی حسابداری چیست و چگونه می‌توان یک گزارش کارآموزی خوب نوشت؟

گزارش کارآموزی حسابداری

گزارش کارآموزی حسابداری خلاصه‌ای از تجربیاتی است که کارآموز در دوره به دست آورده است. بسیاری از کارفرمایان، از کارآموزان می‌خواهند تا در پایان دوره‌، این گزارش را نوشته و ارائه دهند. نوشتن این گزارش اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌توان گفت که هر چه بهتر آن‌ را بنویسید، شانس شما برای جذب شدن در آن سازمان، بیشتر می‌شود.

این گزارش شامل جزئیات تجربیات و آموخته‌های شما در دوره، مثل توصیف موقعیت خود در سازمان، کارهایی که انجام داده‌‌اید و مهارت‌هایی که آموخته‌اید، می‌باشد.

گزارشی که کارآموز ارائه می‌دهد باید جزئیات کلیدی تجربه‌ی کارآموزی حسابداری را پوشش دهد و باید شامل مروری بر مهارت‌هایی باشد که کسب شده‌اند. البته، خود کارفرما دستورالعمل‌هایی برای نوشتن این گزارش به شما خواهد داد و باید دقیقا از آن‌ها پیروی کنید. این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل محتوای مورد نیاز، فرمت گزارش و … باشد.

برای تهیه‌ی این گزارش می‌توانید مطابق با گام‌های زیر پیش بروید:

  • نوشتن صفحه‌ی عنوان
  • فهرست مطالب
  • اطلاعاتی زمینه‌ای در رابطه با شرکت
  • توصیف جایگاه و مسئولیت‌های خود
  • تشریح چیزهایی که یاد گرفته‌اید و مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید
  • نتیجه‌گیری و پیشنهادات

برای کارآموزی حسابداری کجا بریم ؟

یکی از سوالاتی که دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان این رشته می‌پرسند این است که برای کارآموزی حسابداری کجا بریم ؟ جایگاه شغلی حسابداری، جایگاهی است که در همه‌ی سازمان‌ها وجود دارد.در حالی که حسابداری کسب‌وکارهای کوچک را فقط یک یا دو نفر تشکیل می‌دهند، سازمان‌های بزرگ دارای دپارتمان‌های مالی و حسابداری هستند. چنین سازمان‌هایی به طور پیوسته نیازمند جذب نیروی جدید در تمامی زمینه‌ها و از جمله نیازمند جذب حسابداران تازه‌نفس می‌باشند. چنین سازمان‌هایی، هر از چندگاهی دوره‌های internship برای حسابداران برگزار می‌کنند.

رزومه ساز

به علاوه، فعالیت اصلی بعضی از سازمان‌ها، انجام پروژه‌های حسابداری برای سازمان‌های دیگر است. این سازمان‌ها به طور پیوسته این دوره‌ها را برگزار می‌کنند و از میان شایسته‌ترین افراد، نیروی کار جدید و تازه‌نفس جذب می‌نمایند.

اما چگونه می‌توانید این دوره‌ها را پیدا کرده و در آن‌ها شرکت کنید؟ معمولا بسیاری از آگهی‌های شغلی که در آن‌ها از کارجویان سابقه کار زیر دو سال خواسته شده باشد، نوعی internship محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش فرصت‌های شغلی در وب‌سایت جاب ویژن، فیلتر «گروه شغلی» را روی گزینه‌ی «مالی و حسابداری» و فیلتر «سابقه کار» را روی گزینه‌ی «کمتر از ۲ سال» قرار دهید و روی دکمه‌ی «جستجو در میان مشاغل» کلیک کنید. بسیاری از فرصت‌های شغلی که به شما نمایش داده می‌شوند، فرصت‌های کارآموزی هستند.

همچنین، اگر می‌خواهید در دوره‌های آموزشی این رشته شرکت کنید، می‌توانید به بخش «توانمندتر شو» در وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کرده و با استفاده از فیلترهای موجود، دوره‌های آموزشی معتبر جاب ویژن را مشاهده کرده و در آن‌ها شرکت کنید.

برای آشنایی بیشتر با شرایط استخدام حوزه حسابداری، مقاله «راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

کارآموزی حسابداری در بانک

کارآموزی حسابداری در بانک

بانک‌ها از جمله سازمان‌هایی هستند که نیاز بالایی به استخدام حسابداران دارند. مشاغل بانکی با وجود حساسیت بالا و مسئولیت‌های بسیار سنگین، حقوق و مزایای نسبتا خوبی دارند و به همین دلیل تقاضا برای این مشاغل، زیاد است. از آن‌جایی که شغل حسابدار بانک با دیگر شغل‌های حسابداری کمی تفاوت دارد و به طور کلی، محیطی کاری بانکی، محیط خاص و حساسی است و جای اشتباه زیادی به کارکنان خود نمی‌دهد، بانک‌ها برای بسیاری از جایگاه‌های شغلی خود، دوره‌های internship برگزار می‌کنند. کارآموزان در دوره‌ی کارآموزی حسابداری در بانک با مفاهیم، اصطلاحات و عملیات مختلف بانکی آشنا می‌شوند و کار در محیط واقعی بانک را تجربه می‌کنند. این دوره، همانند دوره‌ی بانکداری تنها برای کسانی برگزار می‌شود که رزومه‌ی آن‌ها مورد تأیید بانک قرار گرفته و در مصاحبه‌ی شغلی پذیرفته شده‌اند. دوره‌های کارآموزی حسابداری در بانک معمولا ۶ ماه تا دو سال طول می‌کشند، شامل حقوق و مزایای کامل می‌باشند و در انتها شما باید در انتها، یک گزارش به کارفرمای خود تحویل دهید. معمولا اکثر کارآموزان پس از طی این دوره، در بانک استخدام می‌شوند.

جمع‌بندی

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حسابداری برای آماده شدن جهت ورود به بازار کار باید در دوره‌های کارآموزی این رشته شرکت کنند. چنین دوره‌هایی می‌توانند با حقوق یا بابدون حقوق باشند و مدت آن‌ها از چند هفته تا چند سال متفاوت است. تنها افرادی در این دوره‌ها پذیرفته می‌شوند که فارغ‌التحصیل یا دانشجوی یک رشته‌ی مرتبط باشند و صلاحیت‌های مورد نظر کارفرما را داشته باشند.

دوره‌های internship مزایای زیادی، هم برای سازمان ارائه دهنده و هم برای کارآموزان دارند. سازمان‌ها از طریق برگزاری این دوره‌ها می‌توانند شایسته‌ترین نیروها را با حقوق نسبتا پایین جذب کنند و آن‌ها را مطابق با سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های خود، پرورش دهند. کارآموزان نیز تجربه‌ و سابقه کار لازم برای ورود به بازار کار را پیدا می‌کنند، مهارت‌های زیادی کسب می‌نمایند و با افراد با تجربه‌ای آشنا می‌شوند که می‌توانند بلیط ورود آن‌ها به بازار کار باشند.

کارآموزان در دوره‌های internship حسابداری، کارهای زیادی مثل کمک کردن به حسابداران با تجربه برای تهیه‌ی گزارش‌ها و صورت‌های مالی در بازه‌های زمانی مختلف، کار کردن با نرم‌افزارهای تخصصی، کارهای اداری مرتبط، اصلاح ترازنامه‌ها و بسیاری از کارهای دیگر را انجام می‌دهند تا به یک حسابدار ورزیده تبدیل شوند. هر یک از کارآموزان، یک گزارش در رابطه با مهارت‌ و تجربیاتی که در طول دوره کسب کرده است، به کارفرما تحویل می دهد و معمولا، کارفرمایان به شایسته‌ترین آن‌ها، فرصت‌های شغلی پیشنهاد می‌کنند.

پیدا کردن چنین دوره‌هایی، کار سختی نیست و معمولا تمامی آگهی‌های شغلی که در آن‌ها از کارجویان، سابقه‌ی کاری کمتر از ۲ سال خواسته می‌شود، برای جذب کارآموز منتشر می‌شوند. یکی از پرطرفدارترین این دوره‌ها که البته معیارهای سخت‌گیرانه‌تری برای پذیرش دارد، دوره‌ی کارآموزی حسابداری در بانک است. این دوره‌ها، همانند دوره‌های بانکداری هستند که تنها برای پذیرفته شدگان در مصاحبه‌‌های استخدامی بانک برگزار می‌شوند و در انتها نیز اکثر کارآموزان، وارد بانک خواهند شد.

منبع

Zippa

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه