کارآموزی حسابداری چیست و چه تاثیری بر موفقیت حسابدار دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
کارآموزی حسابداری چیست و چه تاثیری بر موفقیت حسابدار دارد؟

یکی از مراحلی که برای موفقیت در بسیاری از مشاغل باید پشت سر بگذارید، شرکت در دوره‌ کارآموزی است. شغل حسابداری از جمله شغل‌های پرکاربرد است که از این قاعده مستثنی نیست و گذراندن دوره‌ کارآموزی حسابداری برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق الزامی است. هدف این دوره‌ها این است که افراد را برای ورود به بازار کار آماده کنند. اگر می‌خواهید بدانید که حسابدار کیست و کارآموزی حسابداری چیست و چه مزایایی دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

استخدام

بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این سوال را می‌پرسند که برای کارآموزی حسابداری کجا بریم؟ دقت داشته باشید که اکثر آگهی‌های شغلی که در آن‌ها کارفرما از شما سابقه کار زیر دو سال می‌خواهند، مخصوص کارآموزها هستند. معمولا این شغل‌ها دستمزد پایین‌تری در مقایسه با مشاغلی دارند که سابقه کار بیش از ۲ سال از شما می‌خواهند. بنابراین، شما می‌توانید در کاریابی‌های اینترنتی مثل جاب ویژن، آگهی‌های کارآموزی حسابداری را پیدا کنید.

حسابداری یکی از مشاغلی است که جای پیشرفت خیلی زیادی دارد. بنابراین، هر چه سطح تحصیلات، تجربه و دانش خود را بالا ببرید، در این شغل موفق‌تر خواهید شد. بهترین راه برای افزایش تجربه و دانش در این حوزه، شرکت در دوره‌هایی با حقوق پایین و بعضاً بدون حقوق است. اما مطمئن باشید که جواب صبر و تلاش‌های خود را با استخدام شدن در شرکت‌های معتبر و طی کردن پله‌های موفقیت خواهید گرفت.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام حسابدار کارآموز در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

کارآموزی چیست و چه اهمیتی دارد؟

کارآموزی چیست

کارآموزی چیست و چه اهمیتی دارد؟

حتماً این سوال در ذهنتان ایجاد شده که کارآموزی حسابداری چیست و چه مزایایی دارد. برای پاسخ به این پرسش، باید در ابتدا با مبحث کارآموزی به طور کلی آشنا شوید.

یکی از مهم‌ترین معیارهای مد نظر کارفرمایان در فرآیند جذب نیروی انسانی جدید، داشتن سابقه کار است. داشتن تجربه سبب می‌شود که فرد به سرعت خود را با محیط جدید وفق دهد و کارها با سرعت بیشتری انجام شوند. با این حال، همه‌ ما در ابتدای دوران حرفه‌ای خود فاقد سابقه و تجربه‌ کار بوده‌ایم.

کارفرمایان این موضوع را درک می‌کنند و می‌دانند که نیروهای باتجربه زیادی منتظر آگهی‌های دعوت به همکاری آن‌ها نیستند. از سوی دیگر، جذب یک نیروی باتجربه و باسابقه، نیازمند پرداخت دستمزد بسیار بیشتری نسبت به یک نیروی فاقد سابقه کار است. حتی اگر یک نیروی باسابقه جذب سازمان شود، هیچ تضمینی نیست که آن نیرو دقیقاً آن طوری باشد که کارفرما انتظار دارد. البته پیش از استخدام، مصاحبه برگزار می‌شود ولی با یک جلسه مصاحبه نمی‌توان به طور کامل با ویژگی‌های مثبت و منفی کارجویان آشنا شد و بهترین‌های آن‌ها را انتخاب کرد.

به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌ها دوره‌هایی تحت عنوان دوره‌ کارآموزی (internship) برگزار می‌کنند و در پایان این دوره‌ها، شایسته‌ترین کارآموزها را برای جایگاه‌های شغلی خالی خود انتخاب می‌کنند. چنین دوره‌هایی می‌توانند از چند هفته تا حتی ۲ سال طول بکشند و می‌توانند با حقوق یا بدون حقوق باشند.

این دوره‌ها هم برای کارفرمایان و هم برای کارجویان مفید هستند. کارفرمایان از طریق برگزاری این دوره‌ها می‌توانند شایسته‌ترین نیروها را با دستمزدی پایین جذب کرده و در سیستم خود پرورش دهند. به علاوه، اگر این دوره‌ها رایگان نباشند، دستمزد آن‌ها در مقایسه با یک شغل واقعی بسیار پایین‌تر است. بنابراین، مقدار زیادی از کارهای سازمان، توسط کارآموزهایی انجام می‌شود که دستمزدی نمی‌گیرند یا دستمزد بسیار پایینی دارند.

البته مزایای چنین دوره‌هایی برای کارجویان نیز بسیار زیاد است. مهمترین مزیت آن‌ها این است که تجربه‌ بسیار ارزشمندی در اختیار کسانی می‌گذارند که به تازگی می‌خواهند وارد بازار کار شوند. همچنین، اکثر کارفرمایان، کارآموزان خود را بیمه می‌کنند و این بیمه برای آن‌ها سابقه کار محسوب می‌شود. بنابراین، شانس آن‌ها برای پیدا کردن شغل بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این، تا زمانی که وارد بازار کار یک شغل نشوید، نمی‌توانید با قطعیت بگویید که آیا به آن کار علاقه دارید یا خیر. دوره‌های internship، دیدی واقعی از آن حرفه در ذهن شما ایجاد می‌کنند و راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا به آن شغل علاقه دارید یا خیر.

نباید از یاد برد که بعضی از این دوره‌ها مثل دوره‌ کارآموز حسابداری در بانک، با حقوق هستند و معمولاً شانس جذب شدن در پایان چنین دوره‌هایی بسیار زیاد است. اگر می‌خواهید بدانید که مزایا و وظایف کارآموزی حسابداری چیست، در بخش‌های بعدی با ما همراه باشید.

برای مشاهده آگهی‌های کارآموزی حسابداری کلیک کنید.

کارآموزی حسابداری چیست ؟

کارآموزی حسابداری چیست

دوره کارآموز حسابداری، برای آماده‌سازی حسابداران به منظور ورود به بازار کار ارائه می‌شود. معمولاً سازمان‌هایی که چنین دوره‌هایی را ارائه می‌دهند، در پایان دوره از میان کارآموزان، شایسته‌ترین‌ها را به عنوان حسابدار انتخاب می‌کنند. بنابراین، شرکت در چنین دوره‌هایی فرصتی مناسب برای کسانی است که‌‌ می‌خواهند دوران حرفه‌ای خود را آغاز کنند. کارآموز حسابداری، به یک سازمان گزارش می‌دهد تا دانش و تجربه‌اش در رشته‌ی حسابداری بالا برود و همچنین پروژه‌ها و گزارش‌های مالی را انجام می‌دهد.

در بلاگ جاب ویژن بخوانید: معرفی کار نیمه وقت حسابداری؛ بررسی مزایا و معایب شغلی

شرح وظایف کارآموزی حسابداری چیست؟

در طول دوره کارآموزی، مسئولیت‌ها و وظایفی به کارآموزها محول می‌شوند. انجام دادن درست این وظایف مهم است. زیرا در صورتی که کارآموز وظایف خود را به خوبی انجام ندهد، ممکن است که از دوره کنار گذاشته شود و قطعاً در پایان دوره، شانس استخدام در همان سازمان را از دست خواهد داد. این وظایف و مسئولیت‌ها عبارت‌اند از:

  • کمک کردن به تهیه‌ گزارش‌های پایان ماه
  • کمک کردن به اصلاح صورت‌‌‌حساب‌های بانکی، پرداختی و دریافتی
  • کمک کردن به حسابرس‌ها
  • اصلاح حساب‌های ترازنامه
  • همکاری با تیم مالی برای برنامه‌ریزی‌های سالانه
  • پشتیبانی از تیم پردازش پرداخت
  • نقد کردن چک‌های اعتباری
  • کمک کردن در دیتا اینتری و ثبت و ضبط کامل داده‌های مالی
  • کار کردن با نرم‌افزارهای حسابداری
  • یادگیری چگونگی کار کردن به صورت بخشی از یک تیم حسابداری برای گردآوری و تحلیل داده‌ها، رهگیری اطلاعات و پشتیبانی از شرکت یا مشتریان
  • پیگیری کارها و پروژه‌ها

شرایط ورود به دوره کارآموزی حسابداری چیست؟

حتی دوره‌های بدون حقوق نیز شرایطی برای پذیرفتن کارآموزان دارند. هدف بسیاری از سازمان‌ها از برگزاری چنین دوره‌هایی، آماده‌سازی حسابدارها و انتخاب بهترین افراد برای استخدام است. بنابراین، چنین سازمان‌هایی وقت و انرژی خود را برای کسانی که صلاحیت‌های لازم جهت حضور در این دوره‌ها را ندارند، تلف نمی‌کنند. اما شرایط استخدام کارآموز و ورود به دوره کارآموزی حسابداری چیست؟

  • داشتن حداقل مدرک کاردانی حسابداری یا دانشجو بودن در این رشته یا رشته‌های مرتبط مثل اقتصاد
  • کسب نمرات و معدل مناسب در دروس حسابداری
  • داشتن درک پایه‌ای خوب از اصول حسابداری
  • مهارت‌های ریاضیاتی مناسب
  • تسلط بر مجموعه‌ نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس، به ویژه اکسل
  • تسلط بر کارهای نرم‌افزاری و مهارت‌های ICDL
  • مهارت‌های گفتاری و نوشتاری قوی
  • مسئولیت‌پذیری بالا
  • توجه به جزئیات
  • انگیزه و میل بالا به یادگیری
  • توانایی انجام چندین کار به صورت همزمان

مطلب مرتبط: معرفی بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران و مزایای حسابداری آنلاین برای کسب و کارها

گزارش کارآموزی حسابداری چیست؟

گزارش کارآموزی حسابداری

گزارش کارآموز حسابداری، خلاصه‌ای از تجربیاتی است که کارآموز در دوره به دست آورده است. بسیاری از کارفرمایان، از کارآموزان می‌خواهند تا در پایان دوره‌، این گزارش را نوشته و ارائه دهند. نوشتن این گزارش اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌توان گفت که هر چه بهتر آن‌ را بنویسید، شانس شما برای جذب شدن در آن سازمان بیشتر می‌شود.

این گزارش شامل جزئیات تجربه‌ها و آموخته‌های شما در دوره، از جمله توصیف موقعیت خود در سازمان، کارهایی که انجام داده‌‌اید و مهارت‌هایی که آموخته‌اید، است.

گزارشی که کارآموز ارائه می‌دهد، باید جزئیات کلیدی تجربه‌ کارآموز حسابداری را پوشش دهد و شامل مروری بر مهارت‌هایی باشد که کسب شده‌اند. البته، کارفرما نیز دستورالعمل‌هایی برای نوشتن این گزارش به شما خواهد داد و باید دقیقاً از آن‌ها پیروی کنید. این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل محتوای مورد نیاز، فرمت گزارش و… باشد. حالا که می‌دانید گزارش کارآموزی حسابداری چیست، باید با نحوه تهیه آن به صورت قدم به قدم آشنا شوید:

  • نوشتن صفحه‌ عنوان
  • فهرست مطالب
  • اطلاعاتی زمینه‌ای در رابطه با شرکت
  • توصیف جایگاه و مسئولیت‌های خود
  • تشریح چیزهایی که یاد گرفته‌اید و مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید
  • نتیجه‌گیری و پیشنهادات

برای کارآموزی حسابداری کجا بریم؟

یکی از سوالاتی که دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری می‌پرسند، این است که بهترین راه برای یافتن سازمان‌های معتبر جهت گذراندن دوره کارآموزی حسابداری چیست؟

جایگاه شغلی حسابداری، جایگاهی است که در تمامی سازمان‌ها وجود دارد. در حالی که حسابداری کسب‌وکارهای کوچک را تنها یک یا دو نفر تشکیل می‌دهند، سازمان‌های بزرگ دپارتمان‌های مالی و حسابداری دارند. چنین سازمان‌هایی به طور پیوسته نیازمند جذب نیروی جدید در تمامی زمینه‌ها، از جمله نیازمند جذب حسابداران تازه‌نفس هستند. چنین سازمان‌هایی هر از چندگاهی دوره‌های internship برای حسابداران برگزار می‌کنند.

رزومه ساز

علاوه بر این، فعالیت اصلی برخی از سازمان‌ها، انجام پروژه‌های حسابداری برای سازمان‌های دیگر است. این سازمان‌ها به طور پیوسته این دوره‌ها را برگزار و از میان شایسته‌ترین افراد، نیروی کار جدید و باانگیزه را جذب می‌کنند.

اما چگونه می‌توانید این دوره‌ها را پیدا کرده و در آن‌ها شرکت کنید؟ معمولاً بسیاری از آگهی‌های شغلی که در آن‌ها از کارجویان سابقه کار زیر دو سال خواسته شده باشد، نوعی internship محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش فرصت‌های شغلی در وب‌سایت جاب ویژن، فیلتر «گروه شغلی» را روی گزینه‌ «مالی و حسابداری» و فیلتر «سابقه کار» را روی گزینه‌ «کمتر از ۲ سال» قرار دهید و روی دکمه‌ «جستجو در میان مشاغل» کلیک کنید.

بسیاری از فرصت‌های شغلی که به شما نمایش داده می‌شوند، فرصت‌های کارآموزی هستند. همچنین، امکان گذراندن دوره کارورزی هنرستان در زمینه حسابداری مالی، امور مالیاتی و… وجود دارد.

اگر می‌خواهید در دوره‌های آموزشی این رشته شرکت کنید، می‌توانید به بخش «توانمندتر شو» در وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کرده و با استفاده از فیلترهای موجود، دوره‌های آموزشی معتبر جاب ویژن را مشاهده کرده و در آن‌ها شرکت کنید.

برای آشنایی بیشتر با شرایط استخدام حوزه حسابداری، مقاله «راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

کارآموزی حسابداری در بانک

کارآموزی حسابداری در بانک

مزایای کار در بانک و شرکت در دوره کارآموزی حسابداری چیست؟ بانک‌ها از جمله سازمان‌هایی هستند که نیاز بالایی به استخدام حسابداران دارند. سطح حقوق یک کارآموز در بانک مناسب است و به همین دلیل، میزان تقاضا برای این مشاغل زیاد است.

از آن‌جایی که شغل حسابدار بانک با دیگر شغل‌های حسابداری کمی تفاوت دارد و به طور کلی، محیطی کاری بانکی محیط خاص و حساسی است و جای اشتباه زیادی به کارکنان خود نمی‌دهد، بانک‌ها برای بسیاری از جایگاه‌های شغلی خود، دوره‌های internship برگزار می‌کنند. کارآموزان در بانک با مفاهیم، اصطلاحات و عملیات مختلف بانکی آشنا می‌شوند و کار در محیط واقعی بانک را تجربه می‌کنند.

این دوره، مانند دوره‌ بانکداری تنها برای کسانی برگزار می‌شود که رزومه‌ آن‌ها مورد تأیید بانک قرار گرفته و در مصاحبه‌ شغلی پذیرفته شده‌اند. دوره‌های کارآموزی در بانک معمولاً ۶ ماه تا دو سال طول می‌کشند، شامل حقوق و مزایای کامل هستند و شما باید در انتها گزارشی را به کارفرمای خود تحویل دهید. معمولاً اکثر کارآموزان پس از طی این دوره، در بانک استخدام می‌شوند.

جمع‌بندی

با خواندن این مقاله، متوجه شدید که کارآموزی حسابداری چیست و چه مزایایی دارد. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌ حسابداری برای آماده شدن جهت ورود به بازار کار باید در دوره‌های کارآموزی این رشته شرکت کنند. چنین دوره‌هایی می‌توانند با حقوق یا بدون حقوق باشند و مدت آن‌ها از چند هفته تا چند سال متفاوت است. تنها افرادی در این دوره‌ها پذیرفته می‌شوند که فارغ‌التحصیل یا دانشجوی یک رشته‌ مرتبط باشند و صلاحیت‌های مورد نظر کارفرما را داشته باشند.

دوره‌های internship مزایای زیادی هم برای سازمان ارائه‌دهنده و هم برای کارآموزان دارند. سازمان‌ها از طریق برگزاری این دوره‌ها می‌توانند شایسته‌ترین نیروها را با حقوق نسبتاً پایین جذب کنند و آن‌ها را مطابق با سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های خود پرورش دهند. کارآموزان نیز تجربه‌ و سابقه کار لازم برای ورود به بازار کار را پیدا می‌کنند، مهارت‌های زیادی کسب کرده و با افراد با تجربه‌ای آشنا می‌شوند که می‌توانند بلیط ورود آن‌ها به بازار کار باشند.

منبع:

Zippa

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه