هرآنچه کارجویان باید در رابطه با فرم استخدام بدانند + نمونه فرم‌ استخدامی

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
هرآنچه کارجویان باید در رابطه با فرم استخدام بدانند + نمونه فرم‌ استخدامی

بسیاری از کارفرمایان از کارجویان می‌خواهند که صرف نظر از شغلی که متقاضی آن هستند، فرم استخدام پر کنند. این فرم، براساس سازمان یا شغل می‌تواند یک فرم آنلاین، یک فرم کاغذی یا یک فایل Word باشد که باید آن را از طریق ایمیل برای کارفرما ارسال کنید. حتی اگر برای آگهی دعوت به همکاری کارفرما، رزومه فرستاده و نامه‌ی اختصاصی داشته باشید، ممکن است از شما خواسته شود تا این فرم را پر کنید. یکی از اهداف سازمان‌ها از تقاضا از کارجویان برای پر کردن فرم‌های استخدامی، داشتن اطلاعات یک‌دست از کارجویان است. اکثر سازمان‌ها می‌خواهند که از قوانین جذب نیروی انسانی پیروی و از تبعیض پیشگیری کنند.

استخدام

به ویژه در سازمان‌های بزرگ، ممکن است سیاست‌های شرکت اینگونه باشد که هر کارجو باید یک فرم پر کند. سپس، این فرم در پرونده‌ی کارجو بایگانی می‌شود.

نکته‌ی بسیار مهم: اگر از شما خواسته شود که فرم را امضاء کنید، در واقع با این کار، صحت اطلاعاتی را که در فرم است، تأیید می‌کنید. بنابراین، هرگز در چنین فرم‌هایی، اطلاعات نادرست وارد نکنید؛ زیرا ممکن است مشکلات قانونی برای شما ایجاد شود.

وارد کردن اطلاعات نادرست در فرم استخدام شرکت، می‌تواند منجر به رد شدن درخواست شما شود. همچنین، حتی اگر پذیرش شوید، ممکن است با مشخص شدن نادرست بودن اطلاعات، شغلتان را از دست بدهید.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با اهمیت فرم درخواست استخدام صحبت کنیم. خواهیم گفت که هدف سازمان‌ها از این گونه فرم‌ها چیست و این فرم‌ها چه انواعی دارند. به علاوه، به شما می‌گوییم که چه اطلاعاتی از طریق این فرم‌ها از شما خواسته می‌شود. در انتها نیز می‌توایند یک نمونه از این فرم‌ها را مشاهده کنید. با سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن همراه باشید.

هدف سازمان‌ها از فرم استخدام چیست؟

فرم‌های درخواست شغل، بخشی از روند رسمی پذیرش نیروی انسانی در شرکت‌ها هستند. گاهی اوقات، سازمان‌ها از متقاضیان شغل می‌خواهند تا این فرم‌ها را پر کنند. یکی از اهداف سازمان‌ها از این کار، جمع‌آوری اطلاعات همه‌جانبه و درست در رابطه با تمامی کارجویان است.

فرم استخدام سازمان

معمولا در این فرم‌ها، اطلاعاتی از شما خواسته می‌شود که در نوشتن رزومه کاری یا در اکثر انواع قالب رزومه، به آن‌ها توجهی نمی‌شود. بعضی از این اطلاعات عبارتند از:

  • معرف شخصی یا حرفه‌ای
  • کارفرمایان سابق
  • سابقه‌ی کامل تحصیلی

اگر می‌خواهید رزومه‌ی خود را همراه با این فرم برای کارفرما بفرستید، هر دو را کاملا بررسی کنید تا هیچ اختلافی با هم دیگر نداشته باشند. به طور کلی می‌توان گفت که سازمان‌ها از این فرم‌ها سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند که در زیر در رابطه با هر یک از آن‌ها به تفکیک صحبت می‌کنیم.

دسترسی به اطلاعات مختصر و درست در رابطه با کارجو

هدف اصلی سازمان‌ها از فرم‌های پذیرش نیروی انسانی، غربالگری اولیه‌ی متقاضیان کار است. اطلاعات تماس، سابقه‌کار، سوابق تحصیلی و معرف‌ها، اطلاعاتی هستند که از طریق این فرم‌ها از کارجو به کارفرما منتقل می‌شوند. اطلاعات دیگر ممکن است شامل مهارت‌های مرتبط با شغل مثل تسلط به زبان‌های خارجی یا نرم‌افزارهای کامپیوتری، حقوق درخواستی و نوع همکاری درخواستی (پاره‌وقت یا تمام‌وقت، دورکاری یا حضوری) باشد. کارفرما با نگاهی گذرا به این فرم، می‌فهمد که رزومه‌ی کدام کارجویان ارزش بررسی بیشتر را دارد.

مطالب مرتبط: مزایا و نحوه استفاده از کاریابی‌های آنلاین برای استخدام

 آشنا شدن بهتر با کارجویان

اطلاعاتی که کارجویان با پر کردن این فرم‌ها در اختیار کارفرمایان می‌گذارند، روند مصاحبه‌ی شغلی را تسهیل می‌کند. معمولا در نوشتن رزومه کاری، در موزد سوابق کاری و مهارت‌ها، بزرگ‌نمایی می‌شود تا روی کارفرما تأثیر بگذارد. به عبارت دیگر، گاهی اوقات کسی که در نوشتن رزومه مهارت داشته باشد، شانس بیشتری نسبت به کسی دارد که در نوشتن رزومه ضعیف است ولی همان میزان شایستگی را برای تصاحب آن فرصت شعلی دارد. گاهی اوقات حتی افرادی که شایستگی کمتری دارند، با مهارت در رزومه‌نویسی، فرصت‌های شغلی را به چنگ می‌آورند که برای سازمان اصلا خوب نیست.

در مقابل، کسانی که متقاضی درخواست شغل در یک سازمان‌ هستند، همگی باید یک فرم استخدام را پر کنند که در آن، جایی برای بزرگ‌نمایی شایستگی افراد باقی نمی‌ماند. به عبارت دیگر، این فرم‌ها، شرایط را برای رقابت عادلانه‌تر بین متقاضیان شغل، فرآهم می‌آورد.

کارفرمان این فرم‌ها را برای شناخت ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی افراد نیز استفاده می‌کنند. البته بعضی از سازمان‌ها، از متقاضیان می‌خواهند که در کنار این فرم‌ها، در یک آزمون شخصیت‌شناسی نیز شرکت کنند. بعضی از مهم‌ترین این آزمون‌ها، عبارتند از آزمون رغبت‌سنجی شغلی هالند، آزمون شخصیت‌شناسی نئو، آزمون شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز با MBTI، آزمون هوش‌های چندگانه و آزمون هوش هیجانی.

رزومه ساز

گاهی اوقات این آزمون‌ها در جلسه‌ی مصاحبه‌ از شما گرفته می‌شوند. در صورتی که با سوالات این آزمون‌ها آشنایی داشته باشید، می‌توانید جواب درست‌تری به آن‌ها بدهید. همچنین، با شرکت در این آزمون‌ها می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و روی نقاط ضعفتان کار کنید.

امضاء گرفتن از کارجو در فرم استخدام برای تصدیق اطلاعات

یکی از دلایل استفاده‌ی سازمان‌ها از این فرم ها این است که از متقاضی بخواند تا اطلاعاتش را با امضاء کردن فرم، تصدیق کند. کارجویان می‌توانند هرگونه اطلاعات درست یا نادرستی را در رزومه‌ی خود وارد کنند و هیچ تعهد قانونی برای درست‌بودن این اطلاعات ندارند. بنابراین، سازمان‌ها از شما می‌خواهند تا با امضا کردن فرم همکاری، صحت اطلاعاتی را که در آن وارد کرده‌اید، تصدیق نمایید. این کار، نوعی امتیاز حقوقی به سازمان می‌دهد تا در صورت درست نبودن اطلاعات بتواند علیه شما اقدام قانونی انجام دهد. بنابراین، باز هم تأکید می‌کنیم که حتما اطلاعات خود را به طور کاملا صحیح در این فرم‌ها وارد کنید.

مطلب مرتبط: با بهترین کانال استخدام ایران آشنا شوید!

پر کردن فرم استخدام در کدام مرحله از پذیرش انجام می‌شود؟

معمولا اولین مرحله در تقاضا برای پذیرش در یک فرصت شغلی، ارسال رزومه به آگهی‌های استخدامی است. شما می توانید با مراجعه به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در سایت جاب ویژن، با استفاده از فیلترهای متعدد، فرصت‌های شغلی مناسب خود را پیدا کنید و برای آن‌ها رزومه بفرستید.

معمولا، روال به این صورت است که پس از تأیید اولیه‌ی رزومه‌ی کارجو، از او خواسته می‌شود که یک فرم درخواست همکاری را پر کند. کارفرما این فرم را بررسی و با فرم‌های پر شده توسط کارجویان دیگر، مقایسه می‌کند. در صورت صلاحدید، شما به مصاحبه‌ی شغلی دعوت می‌شوید. البته گاهی اوقات در هنگام مصاحبه از شما خواسته می‌شود تا فرم را پر کنید. در این حالت، فرم‌ها در هنگام تصمیم‌گیری نهایی در مورد نتایج مصاحبه، بررسی می‌شوند.

انواع فرم‌های استخدامی

در بالا اشاره کردیم که در چه مرحله‌ای از پروسه‌ی جذب، باید فرم پذیرش پر کنید. اما این فرآیند به چه شکلی اجرا می‌شود و این فرم‌ها چه انواعی دارند؟

  • فرم‌های آنلاین: یکی از رایج‌ترین انواع فرم‌ها، فرم‌های آنلاین هستند. این فرم‌ها معمولا روی سایت سازمان نیازمند نیروی انسانی قرار دارند. البته ممکن است از شما خواسته شود تا یک اپلیکیشن روی گوشی خود نصب کرده و با استفاده از آن، فرم آنلاین را پر کنید. گاهی اوقات، ارسال یک نامه‌ی اختصاصی یا رزومه، به عنوان درخواست همکاری شما در نظر گرفته می‌شود و نیازی به پر کردن فرم آنلاین نیست.
  • فرم‌های حضوری: بعضی شرکت‌ها از شما می‌خواهند تا با حضور در محل شرکت، یک فرم درخواست استخدام را پر کنید. بعضی وقت‌ها ممکن است از شما خواسته شود تا این کار را در جلسه‌ی مصاحبه انجام دهید.
  • فرم‌های ایمیلی: گاهی اوقات نیز فایل Word فرم در اختیار شما قرار می‌گیرد و از شما خواسته می‌شود تا آن را پس از پر کردن، برای کارفرما ایمیل کنید.

انواع فرم استخدام

به علاوه، ممکن است بعضی از سازمان‌ها، فرم‌های درخواست همکاری متفاوتی برای جایگاه‌های شغلی مختلف داشته باشند. به عنوان مثال، فرم استخدام منشی با فرم درخواست استخدام کارشناس فروش، تفاوت داشته باشد. دقت داشته باشید که دقیقا فرم همان شغلی را که متقاضی آن هستید، انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

اطلاعاتی که در فرم استخدام شرکت از شما خواسته می‌شود

معمولا در این فرم‌ها از شما خواسته می‌شود تا اطلاعات تماس، سابقه‌کار و سوابق تحصیلی خود را بنویسید. بعضی از شرکت‌ها از شما معرف می‌خواهند.

اطلاعات شخصی

معمولا در یک فرم درخواست همکاری، باید اطلاعات شخصی زیر را وارد کنید:

  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس محل سکونت به همراه کد پستی
  • شماره تلفن
  • آدرس ایمیل
  • شماره ملی
  • تاریخ تولد
  • سوابق قضایی

سوابق تحصیلی

در فرم‌های درخواست همکاری خیلی از سازمان‌ها، جزئیات سوابق تحصیلی از شما خواسته می‌شود:

  • مدرک تحصیلی
  • دانشگاه‌ه‌هایی که از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اید
  • معدل هر کدام از مقاطع تحصیلی
  • رتبه‌ی کنکور

سابقه کار

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در فرم‌ استخدام وارد کنید، سوابق کاری شماست:

  • کارفرما
  • آدرس، تلفن و ایمیل محل کار قبلی
  • عنوان شغل و مسئولیت‌های شغلی
  • حقوق
  • تاریخ شروع و پایان مشاغل قبلی
  • دلیل ترک شغل
  • اطلاعات تماس کارفرمایان سابق

معرف

بعضی از سازمان‌ها در فرم‌های درخواست همکاری از شما می‌خواهند تا یک یا چند معرف نام ببرید:

  • نام معرف
  • شغل و محل کار معرف
  • نسبت معرف با شما
  • آدرس، شماره تلفن و ایمیل معرف

در پر کردن فرم درخواست همکاری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

پر کردن فرم‌های درخواست همکاری، چندان هم ساده نیست. پاسخ دادن به بعضی از سوالات در این فرم‌ها، مثل حقوق درخواستی، کاری است که نیاز به دقت فراوان و اطلاعات قبلی دارد. به علاوه، گاهی اوقات ممکن است از شما خواسته شود تا فرم را در محل مصاحبه پر کنید و بنابراین باید تمامی اطلاعات را از قبل آماده کرده باشید. در اینجا، مهمترین نکاتی که باید در پر کردن فرم درخواست همکاری رعایت کنید، به شما می‌گوییم.

به یاد داشته باشید که تنها اطلاعات صحیح را در فرم درخواست همکاری وارد کنید و از وارد کردن اطلاعاتی که از آن‌ها اطمینان ندارید، بپرهیزید. حتما پیش از پر کردن فرم درخواست همکاری، در رابطه با میزان حقوق شغلی که متقاضی آن هستید، تحقیق کنید تا بهترین جواب را به سوال حقوق درخواستی بدهید.

نکته‌ی دیگری که باید در پر کردن هر نوعی از فرم درخواست همکاری رعایت نمایید، اجازه گرفتن از معرف‌ها و کارفرمایان قبلی برای ارجاع دادن به آن‌‌ها است. می‌توانید از کارفرمایان قبلی، از اساتید خود در دوران تحصیل یا از دوستان خود به عنوان معرف نام ببرید. خویشاوندان خود را به عنوان معرف، انتخاب نکنید.

پر کردن درخواست همکاری آنلاین

در صورتی که فرم درخواست همکاری آنلاین باشد، پیش از هر شروع پاسخگویی به آن، اتصال اینترنت خود را بررسی کنید. تنها زمانی پر کردن فرم را شروع کنید که مطمئنید می‌توانید آن را به پایان برسانید. گاهی اوقات قطع شدن اتصال اینترنت، بستن مرورگر یا هر اتفاق دیگری که باعث نیمه‌تمام ماندن فرم استخدام شود، شانس کامل کردن فرم از شما می‌گیرد و ممکن است آن فرصت شغلی را به همین راحتی از دست بدهید.

فرم استخدام آنلاین

دقت داشته باشید که پر کردن بعضی از فرم‌های درخواست همکاری آنلاین، ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد و بنابراین، زمانی این کار را شروع کنید که می‌دانید وقت خالی زیادی دارید. دقت داشته باشید که ممکن است فرم‌های جایگاه‌های شغلی مختلف در یک سازمان، با هم دیگر متفاوت باشند. بنابراین، مراقب باشید که فرم درست را انتخاب کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید برای یک فرصت شغلی منشی‌گری درخواست دهید، فرم استخدام منشی را انتخاب کنید.

پر کردن فرم استخدام حضوری

اگر از شما خواسته شود با حضور در محل شرکت یا در جلسه‌ی مصاحبه، یک فرم کاغذی دریافت و پر کنید، همه‌ی اطلاعاتی را که فکر می‌کنید ممکن است در آن فرم از شما خواسته شود، به همراه داشته باشید. از کارفرما بپرسید که آیا می‌توانید فرم را در خانه پر کنید؟ اگر جواب، مثبت بود حتما این کار را انجام دهید. پیش از بردن فرم به خانه، آن را با دقت نگاه کنید و مطمئن شوید که فرم درست به شما داده شده است. فرم را با دقت بخوانید و سوالات خود را بپرسید. دقت داشته باشید که فرم کاغذی را در حد امکان، تمیز پر کنید. برای مثال، اگر خط خوردگی دارید، آن را با غلط‌گیر پاک کنید.

ایمیل کردن فرم درخواست همکاری برای کارفرما

در صورتی که از شما خواسته شود تا فرم خام را دانلود کرده و پس از پر کردن، ایمیل کنید، به مواردی مثل فرمت خواسته شده توجه داشته باشید. گاهی اوقات فرم خام دارای فرمت Word است ولی از شما خواسته می‌شود تا پس از پر کردن، آن را با فرمت pdf ارسال کنید. دقت داشته باشید که فرم را به ایمیل اشتباهی ارسال نکنید و فقط آن را به آدرس ایمیلی که به شما اعلام شده است، ارسال نمایید و از ارسال فرم برای دیگر ایمیل‌های مرتبط با سازمان، خودداری کنید.

نمونه فرم درخواست همکاری

در زیر می‌‌توانید یک نمونه فرم استخدام را ببینید.

نمونه فرم استخدام

جمع‌بندی

خیلی از سازمان‌ها، پس از دریافت رزومه و نامه‌ی اختصاصی کارجویان به دنبال انتشار آگهی‌های دعوت به همکاری، از آن‌ها می‌خواهند که یک فرم درخواست همکاری را پر کنند. مهم‌ترین اهداف این کار، دسترسی به اطلاعاتی جامع و درست از کارجویان، تسهیل فرآیند مصاحبه و تعهد گرفتن از کارجویان در رابطه با صحت اطلاعات وارد شده در فرم است. این فرم می‌تواند آنلاین باشد، یک فایل خام باشد که باید پس از پر کردن، آن را ایمیل کنید یا یک فرم کاغذی باشد که باید به صورت حضوری یا حتی در جلسه‌ی مصاحبه، آن را پر کنید.

مهم‌ترین اطلاعاتی که در فرم درخواست همکاری از کارجویان خواسته می‌شوند، اطلاعات تماس، اطلاعات شخصی، سابقه کار، سوابق تحصیلی و معرف‌ها و کارفرمایان قبلی هستند. فرم‌های درخواست همکاری را باید با دقت و با صداقت کامل پر کنید. در پر کردن فرم‌های آنلاین باید از اتصال اینترنت و امکان تکمیل فرم مطمئن شوید. پیش از رفتن به مصاحبه، تمامی اطلاعاتی را که ممکن است در یک فرم درخواست همکاری از شما تقاضا شود، به همراه داشته باشید؛ زیرا ممکن است در مصاحبه از شما خواسته شود تا فرم را پر کنید. در ارسال فرم درخواست همکاری از طریق ایمیل باید به فرمت خواسته شده‌ی فرم پر شده، دقت داشته باشید.

انتخاب فرم درخواست همکاری صحیح و متناسب با شغلی که مد نظر دارید، خبر دادن به معرف‌ها پیش از ارجاع دادن به آن‌ها، تحقیق در رابطه با میزان حقوق در گروه شغلی مورد نظر و تمیز پر کردن فرم‌های کاغذی، از دیگر نکات در پر کردن فرم استخدام هستند که تأثیر زیادی روی شانس جذب شدن شما در آن سازمان دارند.

منبع: Career Trend

نویسنده

دسته بندی :
قانون کار
بدون دیدگاه