چگونه بدون داشتن سابقه کاری یک رزومه خوب بنویسیم؟

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 8دقیقه
چگونه بدون داشتن سابقه کاری یک رزومه خوب بنویسیم؟

نوشتن رزومه بدون سابقه کار و ارسال یک درخواست شغلی بدون تجربه کاری، برای بسیاری از ما یک چالش بزرگ و گاهی گیج‌کننده است. معمولا نمی‌دانیم که رزومه را چطور شروع کنیم، چه قالب رزومه‌ای انتخاب کنیم و چگونه مهارت‌های شغلی خود را روی کاغذ بیاوریم. از همه مهم‌تر این که ممکن است این سوال برایمان پیش بیاید که اصلا مگر بدون داشتن سابقه کار و تجربه کاری می‌شود رزومه نوشت و در سازمانی استخدام شد؟

رزومه ساز

اما واقعیت است که باید از یک جا شروع کرد و کارفرمایان هم حتما این مسئله را درک می‌کنند. روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای نگارش رزومه بدون داشتن تجربه کاری وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کاری بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که بهترین روش نوشتن و قالب این نوع رزومه چیست.

پس اگر شما هم در حال تحصیل هستید و یا تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و می‌خواهید بدون سابقه کاری، برای موقعیت شغلی دلخواهتان رزومه بنویسید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مراحل گام‌به‌گام نوشتن رزومه بدون سابقه کار

مراحل گام‌به‌گام نوشتن رزومه بدون سابقه کار

تفاوتی نمی‌کند فارغ‌التحصیل رشته شیمی یا مهندسی شیمی باشید، در رشته دندانپزشکی مشغول تحصیل باشید یا به دنبال راهکاری برای ساخت رزومه حسابدار باشید؛ نحوه نگارش رزومه برای رشته‌های مختلف یکسان است و فقط کافی است اصول کلی آن را یاد بگیرید. درصورتی‌که تجربه ساخت رزومه را ندارید و برایتان مشکل است می‌توانید از رزومه ساز جاب ویژن استفاده کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌صورت رایگان، رزومه خود را بسازید.

در ادامه به‌صورت گام‌به‌گام، مراحل نوشتن رزومه بدون سابقه کار را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

1. بهترین قالب و سبک را برای رزومه خود انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در نمونه رزومه کارآموز و نمونه رزومه تازه فارغ التحصیل های موفق دیده می‌شود، انتخاب مناسب‌ترین قالب و سبک برای این نوع رزومه است. در واقع، هنگامی که می‌خواهید رزومه‌ای بدون تجربه کاری بنویسید، باید قالب و سبکی برای رزومه خود انتخاب کنید که نقاط قوتتان را برجسته کند و نقاط ضعفتان را کم‌اهمیت نشان دهد.

قالب مناسب برای این نوع رزومه

اگر تمایل دارید به متداول‌ترین نوع رزومه در رزومه‌نویسی پایبند باشید، می‌توانید از رزومه زمانی معکوس استفاده کنید. این فرم رزومه که در اغلب مواقع، بهترین نوع رزومه است، تجربه‌های کاری را به ترتیب زمانی معکوس، یعنی از آخرین شغل به اولین شغل، فهرست می‌کند.

البته باتوجه به نداشتن تجربه کاری حرفه‌ای، می‌توانید بخش تجربه کاری را با بخش «تجربه مرتبط» جایگزین کنید و اطلاعاتی مانند فعالیت‌های داوطلبانه، کارآموزی و دوره‌های فوق‌برنامه را در این قسمت وارد کنید.

اما اگر در حال تغییر شغل هستید و سابقه کاری در تخصص جدید ندارید و یا تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و تجربه کاری خاصی ندارید، رزومه عملکردی می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد؛ چرا که با این نوع رزومه می‌توانید بر مهارت‌های خود تاکید بیشتری کنید.

باتوجه به توضیحات گفته شده، بهتر است در هنگام ساخت رزومه بدون سابقه کار از رزومه عملکردی به‌جای رزومه زمانی استفاده نمایید. در این نوع رزومه می‌توانید تجربه‌های خود را از طریق دسته‌بندی آن‌ها بر اساس مهارت‌های ویژه نشان دهید. مثلا می‌توانید در قسمت تجربیات، به مهارت «فروش» اشاره کنید و با گذاشتن بولت‌هایی، نمونه‌هایی از مهارت‌های فروش خود در دوره دبیرستان یا دانشگاه را بنویسید.

انتخاب یک سبک مناسب برای رزومه

پس از این که درباره مناسب‌ترین نوع رزومه‌نویسی برای رزومه کارآموزی و یا رزومه بدون تجربه کاری تصمیم گرفتید، باید یک تمپلیت نیز برای این کار در نظر بگیرید. سبک‌ها و تمپلیت‌های مختلفی برای یک رزومه کاری وجود دارد. اما شما باید سبکی را انتخاب کنید که مناسب شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، باشد و تجربه کاری شما را درخشان جلوه دهد.

یکی از متداول‌ترین سوالات کارجویان این است که سبک مناسب برای رزومه بدون سابقه کار، فرمتی سنتی‌ و رسمی است یا غیررسمی و مدرن؟ پاسخ به این پرسش تا حد زیادی به نوع شغلی که برای آن درخواست ارسال می‌کنید، بستگی دارد.

به‌عنوان مثال، اگر رزومه شما، یک نمونه رزومه برای کارآموزی در حوزه‌ای سنتی مانند شرکت حقوقی یا حسابداری محسوب می‌شود، بهتر است از یک رزومه ساده و کلاسیک با طراحی مینیمال استفاده کنید. اما درصورتی‌که برای شغلی در زمینه استارتاپ فناوری و یا حوزه‌ای بسیار خلاقانه درخواست می‌دهید، می‌توانید فرم مدرن‌تری را انتخاب نمایید که دارای عناصری گرافیکی و بصری است.

در نتیجه، انجام تحقیقات درباره سازمان موردنظر و درک فرهنگ سازمانی آن‌ها پیش از ارسال درخواست، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب سبک مناسب رزومه، کمک کند.

2. خلاصه‌ای کامل و مناسب برای یک رزومه بدون سابقه کار بنویسید

نوشتن خلاصه‌ کامل و مناسب برای یک رزومه بدون سابقه کار

خلاصه رزومه، این امکان را برای کارفرمایان به وجود می‌آورد که در همان ابتدای خواندن رزومه، تصوری از شرایط کلی شما پیدا کنند. علاوه بر این، خلاصه رزومه، صلاحیت‌ها، مهارت‌ها و تجربه‌های مرتبط شما را برای موقعیت شغلی موردنظر برجسته می‌کند.

حتی اگر سابقه و تجربه کاری مرتبطی ندارید هم می‌توانید این قسمت را با نوشتن عبارات مناسب پر کنید. به‌عنوان مثال، اگر مهارت‌های مرتبطی را در دوران مدرسه یا دانشگاه کسب کرده‌اید و یا مطالبی مرتبط با آن شغل مطالعه کرده‌اید، می‌توانید آن را در خلاصه رزومه بگنجانید. بدین ترتیب بدون اشاره به تجربه‌های کاری می‌توانید این قسمت را نیز انجام دهید.

مطلب مرتبط: رزومه عملکردی یا functional چیست؟

3. بخش سابقه کاری را با بخش‌های دیگر جایگزین کنید

هنگامی که سابقه کار ندارید، ممکن است پیش خود فکر کنید که پذیرش درخواست شما غیرممکن است یا ممکن است با خود فکر کنید که چگونه قرار است یک رزومه کامل یک‌صفحه‌ای بدون تجربه کاری بنویسید. خوشبختانه بسیاری از استخدام‌کنندگان به دنبال چیزی بیشتر از تجربه کاری رسمی و حرفه‌ای هستند.

شما می‌توانید به‌جای سابقه کاری، موارد دیگری را در رزومه خود قرار دهید که به‌عنوان نمونه می‌توان به مهارت‌های مرتبط، تجربیات زندگی (مدرسه، دوره‌های آموزشی، کارآموزی) و سوابق تحصیلی اشاره کرد. ترکیبی از این اطلاعات می‌تواند به شما در اثبات شایستگی‌هایتان برای شغل موردنظر، بدون داشتن سابقه کاری، کمک کند.

استفاده از یک سایت رزومه ساز رایگان مانند جاب ویژن می‌تواند به شما در انتخاب بخش‌های مختلف رزومه بدون تجربه کاری و اولویت‌بندی این بخش‌ها، کمک بسیاری کند. علاوه بر این، با استفاده از یک رزومه‌ساز در میزان وقت و انرژی شما نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

در ادامه به شش بخش جایگزین در رزومه بدون سابقه کار اشاره خواهیم کرد که می‌توانید برای جلب نظر کارفرمایان در رزومه خود قرار دهید.

دوره‌های کارآموزی

دوره‌های کارآموزی حتی اگر بدون دستمزد باشند، از نظر فنی به‌عنوان تجربه‌ای کاری پذیرفته می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید این دوره‌ها را همانند یک شغل با درآمد، در بخش تجربه کاری حرفه‌ای قرار دهید.

فعالیت‌های داوطلبانه

اضافه‌کردن فعالیت‌های داوطلبانه در رزومه به کارفرمایان نشان می‌دهد که شما فردی باانگیزه و پرشور هستید که دو ویژگی یک کارمند ایده‌آل محسوب می‌شوند. برای فهرست‌کردن کارهای داوطلبانه، از نوشتن عنوان شروع کرده و سپس سازمان و تاریخ این فعالیت‌ها را ذکر کنید. سپس می‌توانید تجربه خود را در قالب چند نکته بولت گذاری شده، توضیح دهید.

فعالیت‌های فوق‌برنامه

اگر فعالیت‌های فوق‌برنامه شما به صنعت و حوزه‌ای که برای آن رزومه می‌فرستید مرتبط است، می‌تواند به تقویت رزومه بدون سابقه کار و نشان‌دادن توانایی‌های شما به کارفرما کمک بسیاری کند. از جمله فعالیت‌های فوق‌برنامه مناسب برای رزومه می‌توان به فعالیت در انجمن دانشجویی، باشگاه زبان، تیم ورزشی و کارهای هنری اشاره کرد.

این فعالیت‌ها نشان‌دهنده وجود مهارت‌هایی همچون برقراری ارتباط، کارگروهی، خلاقیت و توانایی صحبت در جمع هستند. این فعالیت‌های فوق‌برنامه را می‌توانید در قسمتی از بخش تجربه‌های مرتبط یا به‌عنوان قسمتی از بخش تحصیلات یا دستاوردها فهرست کنید.

جوایز

اهمیت جوایز در نوشتن رزومه بدون سابقه کار

دریافت جایزه نشان‌دهنده تمایز شما نسبت به دیگر همتایانتان است و اثبات می‌کند که شما به دلیل موفقیت یا عملکرد برجسته خود، تشویق شده‌اید. پس اگر جوایزی را دریافت کرده‌اید، حتما به آن‌ها در رزومه خود اشاره کنید تا از این طریق کارفرمایان را تحت تاثیر قرار دهید.

اگر در حال نوشتن یک رزومه بدون سابقه کار دانشجویی هستید، می‌توانید جوایز مربوط به پیشرفت تحصیلی را در این قسمت بنویسید. قسمت جوایز را می‌توان در بخش تحصیلات قرار داد و یا این که یک بخش ویژه برای جوایز در رزومه خود در نظر گرفت. حتی اگر تنها یک جایزه دریافت کرده باشید هم این مطلب صدق می‌کند و باید آن را برجسته کنید.

پروژه‌ها

اشاره‌کردن به پروژه‌ها در یک رزومه بدون تجربه کاری، راهی مطمئن و خلاقانه برای نشان‌دادن برخی از تجربیات مرتبط شما است که باعث می‌شود از دید کارفرمایان متمایز شوید. این پروژه‌ها بسته به شرایط شما می‌توانند شامل پروژه‌های دبیرستان، دانشگاه یا پروژه‌های شخصی باشند. به‌عنوان نمونه، کارکردن روی یک وب‌سایت، داشتن پیجی با فالوور بالا و انجام پروژه‌های کدنویسی، پروژه‌هایی هستند که می‌توانید در رزومه خود به آن‌ها اشاره کنید.

سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌ها

اضافه‌کردن سرگرمی‌ها و علایق در رزومه بدون سابقه کار می‌تواند به شناخت کارفرمایان از شخصیت، انگیزه‌ و مهارت‌های شما کمک بسیاری کند. البته این نکته را در نظر بگیرید که باید علایق مرتبط با شغل موردنظرتان را در رزومه بیاورید.

مثلا اگر می‌خواهید یک رزومه کارآموزی برای استارتاپی در حوزه فناوری بسازید، باید به سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌هایتان در زمینه مرتبط با فناوری اشاره کنید. به‌عنوان نمونه می‌توان از کدنویسی، توسعه وب‌سایت و فتوشاپ نام برد. این سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‎ها را می‌توانید در یک بخش اختصاصی قرار دهید.

4. سوابق تحصیلی خود را توضیح دهید

سوابق تحصیلی شما به‌عنوان یک کارجوی بدون تجربه کاری، مهم‌ترین مدرک شما برای اثبات صلاحیت شغلی‌تان است و اهمیت ویژه‌ای دارد. یک راهکار برای برجسته‌کردن سوابق تحصیلی این است که ابتدا رشته تحصیلی خود را توضیح دهید و به واحدهای درسی مرتبط با شغل موردنظر اشاره کنید.

در نتیجه، باتوجه به این که برای پذیرش در اولین تجربه کاری خود، رزومه بدون سابقه کار ارسال می‌کنید، اشکالی ندارد که این بخش تجربیات تحصیلی را طولانی‌تر کرده و مفصل‌تر توضیح دهید. این بخش را می‌توانید با اشاره به انجمن‌های دانشجویی که عضو آن بوده‌اید، بورس‌های تحصیلی و جوایز یا افتخارات خود گسترش دهید.

علاوه بر این، اگر معدل بالایی دارید، آن را نیز در رزومه خود بنویسید تا از این طریق بر اخلاق کاری و پتانسیل‌های خود تاکید بیشتری کنید. این جزئیات برای استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام مفید خواهد بود و می‌تواند جایگزینی برای تجربه کاری و راهکار دیگری برای ارزیابی رزومه شما باشد.

5. بر روی مهارت‌های مرتبط خود تمرکز کنید

تمرکز روی مهارت های مرتبط در رزومه بدون سابقه کار

تسلط بر مهارت‌های مرتبط با شغل موردنظر، شما را نسبت به سایر کارجویان متمایز می‌کند و شانستان را برای دعوت به مصاحبه افزایش می‌دهد. بااین‌حال، اگر مهارت‌های فنی شما نیز مانند بسیاری از کارجویان بدون تجربه محدود است، می‌توانید در این نوع رزومه بر روی مهارت‌های نرمی که در طول زندگی به دست آورده‌اید، تمرکز کنید.

مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های بین‌فردی یا مهارت‌های ارتباطی، تقریبا در هر صنعت و حوزه‌ای کاربرد دارند و کارفرمایان در سراسر جهان برای این مهارت‌ها ارزش قائل هستند. از جمله مهارت‌های نرم پراهمیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تفکر انتقادی
• مهارت‌های ارتباطی
• مهارت‌های رهبری
• مهارت‌های کار گروهی
• مهارت‌های سازمانی
• نگرش مثبت
• مهارت‌های مدیریت زمان
• مهارت‌های حل مسئله

علاوه بر داشتن برخی از مهارت‌های نرم، احتمال دارد به چند مهارت سخت نیز مسلط باشید و بتوانید به رزومه بدون سابقه کار خود اضافه کنید. این مهارت‌های فنی می‌توانند از طریق آموزش یا تجربه عملی به دست بیایند. تاکید بر مهارت‌های سخت می‌تواند باعث تقویت رزومه شما و متمایز شدنتان نسبت به دیگر کارجویان شود؛ بنابراین در بخش مهارت‌ها، فهرستی از مهارت‌های نرم و مهارت‌های فنی خود را بنویسید.

6. قالب‌بندی مناسبی برای رزومه خود در نظر بگیرید

قالب‌بندی مناسب رزومه، باعث خوانایی و آسان‌تر خوانده‌شدن رزومه شده و مهارت‌ها و تجربیات شما را برجسته‌تر می‌کند.

رعایت نکاتی مانند عدم قرار دهی متن رزومه در مرکز، تغییر بخش «تجربه کاری» به «تجربه مرتبط» و از این طریق گنجاندن اطلاعات مربوط به فعالیت‌های فوق‌برنامه، کارهای داوطلبانه و دوره‌های آموزشی مرتبط در آن و استفاده از ارقام برای آسان‌کردن خواندن رزومه، به بهترشدن فرمت رزومه در زمانی که تجربه کاری ندارید، کمک خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های قالب‌بندی مناسب برای رزومه می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه‌نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

7. رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی سفارشی‌سازی کنید

در هنگام نوشتن رزومه بدون سابقه کار، بهترین کار این است که رزومه خود را سفارشی‌سازی کنید و به شغل خاصی که قرار است برای آن رزومه ارسال نمایید، اختصاص دهید.

برای این کار، شرح شغل موردنظر را خوانده و ببینید برای استخدام فرد موردنظر، به دنبال چه مهارت‌هایی هستند. از بین آن مهارت‌ها، مهارت‌هایی را که دارید یادداشت کرده و در بخش مهارت‌های رزومه قرار دهید. می‌توانید از نام این مهارت‌ها در قسمت‌های مرتبط دیگری مانند خلاصه رزومه یا بخش تجربه‌های مرتبط نیز استفاده کنید.

تطبیق‌دادن مهارت‌ها با خواسته‌های آگهی استخدام اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که بسیاری از سازمان‌ها از سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) برای اسکن کلمات کلیدی رزومه استفاده می‌کنند. در نتیجه برای این که رزومه شما فیلتر نشود و شانس بیشتری برای استخدام داشته باشید، باید به این نکته دقت کنید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به این سوال که چگونه بدون داشتن سابقه کاری یک رزومه خوب بنویسیم، پاسخ دادیم. انتخاب بهترین قالب و سبک رزومه، نوشتن یک خلاصه کامل و مناسب، جایگزین‌کردن بخش سوابق کاری با بخش‌های دیگری مثل کارآموزی، پروژه‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه، توضیح سوابق تحصیلی با جزئیات کامل، تمرکز بر روی مهارت‌های نرم و سخت مرتبط، درنظرگرفتن قالب‌بندی مناسب و ساده و سفارشی‌سازی کردن رزومه برای هر موقعیت شغلی، 7 مرحله‌ای هستند که انجام گام‌به‌گام آن‌ها به نوشتن یک رزومه بدون سابقه کار مناسب کمک می‌کند.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که با استفاده از رزومه‌ساز دوزبانه رایگان جاب ویژن می‌توان بخش‌های گفته شده را بسیار راحت انجام داد؛ در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌صورت هم‌زمان رزومه استاندارد و حرفه ای فارسی و انگلیسی رایگان ساخت و برای فرصت‌های شغلی مختلف ارسال نمود.

منبع: resumegenius.com

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه