آیا گذراندن دوره‌های آنلاین می‌تواند به تقویت رزومه شما کمک کند؟

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 8دقیقه
آیا گذراندن دوره‌های آنلاین می‌تواند به تقویت رزومه شما کمک کند؟

به گفته بسیاری از متخصصین منابع انسانی، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در هنگام مصاحبه شغلی، داشتن یک رزومه جامع و استاندارد است. اما بسیاری از تازه فارغ‌التحصیلان و افراد بدون سابقه کار با نحوه نوشتن یک رزومه حرفه‌ای آشنایی چندانی ندارند و به دنبال پاسخ سوال «چگونه رزومه کاری خود را قوی کنیم؟» هستند. یکی از روش های تقویت رزومه برای این‌گونه افراد، نوشتن دوره‌ها و مهارت‌های گذرانده شده در رزومه است.

رزومه ساز

اما این پرسش متداول در هنگام رزومه نویسی وجود دارد که آیا اضافه کردن دوره‌های آنلاین هم می‌تواند به تقویت کردن رزومه کمک کند؟ بسته به نوع دوره، سطح گواهینامه دوره و حوزه کاری، پاسخ این سوال می‌تواند مثبت یا منفی باشد. در این مقاله، علاوه بر اشاره به جوانب مختلف و مزایا و معایب درج این دوره‌ها در رزومه، به بررسی پاسخ این پرسش در حالت‌های مختلف نیز خواهیم پرداخت.

آیا باید نام دوره‌های آنلاین را در رزومه خود بنویسیم؟

آیا باید نام دوره‌های آنلاین را در رزومه خود بنویسیم؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از راه‌های تقویت رزومه تحصیلی یا کاری، نوشتن نام دوره‌ها و مهارت‌هایی است که گذرانده‌اید. اما آیا این نکته درباره دوره‌های آنلاین نیز صدق می‌کند؟ حقیقت این است که پاسخ این سوال بسته به این که شما قصد اپلای داشته باشید، هدفتان از رزومه‌نویسی، نوشتن رزومه تحصیلی یا رزومه پژوهشی باشد و یا در حال ساخت رزومه کاری برای یک آگهی استخدامی باشید، متفاوت خواهد بود. در این مقاله به بررسی درج این دوره‌ها در رزومه کاری خواهیم پرداخت.

اگر دوره‌های آنلاینی که گذرانده‌اید، با شغل موردنظری که قصد دارید برای آن درخواست ارسال کنید مرتبط باشد، می‌تواند شانس شما را برای دعوت به مصاحبه بیشتر کند. به‌عنوان مثال، ذکر چند دوره آموزشی مرتبط در زمینه توسعه وب به کارفرمایان احتمالی نشان می‌دهد که شما مهارت و تجربه لازم برای این کار را به دست آورده‌اید. علاوه بر این، نوشتن نام یک دوره آنلاین در رزومه خود اثبات می‌کند که شما فردی فعال و علاقه‌مند به یادگیری مهارت‌های جدید هستید که برای کارفرمایان ارزش بسیاری خواهد داشت.

دوره‌های آنلاین چیست؟

باتوجه به این که دوره‌های آنلاین، روش یادگیری انعطاف‌پذیر و تطبیق‌پذیری برای افراد مختلف ارائه می‌دهند، روزبه‌روز به طور فزاینده‌ای در حال گسترش هستند. دوره‌های آنلاین کوتاه‌تر از دوره‌های سنتی دانشگاه هستند و موضوعات یا مهارت‌های خاصی را پوشش می‌دهند.

این دوره‌ها معمولا به‌صورت آنلاین از طریق پلتفرم‌هایی همچون Coursera یا Udemy ارائه می‌شوند. از آنجایی که معمولا دوره‌های آنلاین به‌صورت خودآموز هستند، اغلب می‌توانید آن‌ها را در عرض چند هفته گذرانده و به اتمام برسانید.

باتوجه به توضیحات گفته شده، آیا گذراندن دوره‌های آنلاین و نوشتن نام آن‌ها در رزومه، به تقویت رزومه کاری کمکی می‌کند؟ در ادامه، با بررسی مزایا و معایب قراردادن نام این دوره‌ها در رزومه، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

مزایای نوشتن نام دوره‌های آنلاین در رزومه

مزایای نوشتن نام دوره‌های آنلاین در تقویت رزومه

یکی از مهم ترین راهکارها برای اضافه کردن به وزن رزومه و حرفه‌ای‌تر نشان دادن آن، می‌تواند قراردادن نام چند دوره آنلاین در رزومه باشد.

مهم‌ترین مزیت‌های افزودن دوره‌های آنلاین به رزومه عبارت‌اند از:

• اگر به فکر تغییر شغل هستید یا قصد دارید در حوزه کاری فعلی خود ارتقا پیدا کنید، نوشتن نام این دوره‌ها می‌تواند نشان دهد که شما فعال و تشنه یادگیری دانش هستید. این امر برای اثبات جدیت شما برای تغییر و پیشرفت، عالی است.

• دوره‌های آنلاین می‌توانند هر شکاف و وقفه‌ای را در بین سوابق اشتغال شما پر کنند. اگر شما برای نگهداری از بچه‌های خود، سفر یا موارد دیگر، مدتی را بیکار بوده‌اید، با افزودن دوره‌های آنلاین می‌توانید نشان دهید که از آن زمان به طور موثری استفاده کرده و مهارت‌های خود را به‌روز نگه داشته‌اید.

• گذراندن دوره‌های آنلاین و نوشتن نام آن‌ها در رزومه نشان می‌دهد که شما با تکنولوژی راحت بوده و همگام با زمان پیش می‌روید. در دنیای کسب‌وکار امروزی، دانش فنی یک مهارت باارزش محسوب می‌شود.

باتوجه به توضیحات گفته شده، اگر به دنبال راهکاری برای نحوه تقویت رزومه هستید، می‌توانید چند دوره آنلاین را گذرانده و به رزومه خود اضافه کنید. فقط توجه داشته باشید که باید برای این کار، دوره‌هایی که با شغل درخواستی شما مرتبط هستند و از طریق منابع معتبر ارائه می‌شوند را انتخاب نمایید. با کمی وقت گذاشتن، از این طریق می‌توانید رزومه‌ای حرفه‌ای‌تر و قوی‌تر بسازید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع رزومه‌نویسی برای کارجویان

معایب نوشتن نام دوره‌های آنلاین در رزومه

معایب نوشتن نام دوره‌های آنلاین در تقویت رزومه

نوشتن نام دوره‌های آنلاین در رزومه، علاوه بر داشتن مزایای بسیار، معایبی نیز دارد. از جمله مهم‌‌ترین معایب این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یکی از نقاط ضعف این کار این است که کارفرمایان یا مدیران استخدام ممکن است کیفیت آموزش شما را زیر سوال ببرند. از این گذشته، هر فردی می‌تواند در یک دوره آنلاین ثبت‌نام کرده و بدون این که الزاما چیزی یاد بگیرد، آن را تکمیل کند.

• نگرانی دیگر این است که فهرست کردن دوره‌های آنلاین می‌تواند رزومه شما را در هم و بر هم کند. باتوجه به این که مدیران منابع انسانی برای جذب هر نیروی استخدامی جدید، ده‌ها یا حتی صدها رزومه را بررسی می‌کنند، قطعا یک رزومه کاری مختصر و مرتب که به‌راحتی قابل‌ارزیابی است را ترجیح می‌دهند. بنابراین، اگر دوره‌های آنلاینی که گذرانده‌اید به‌صورت مستقیم با شغل موردنظرتان مرتبط نیستند، بهتر است آن‌ها را در رزومه خود وارد نکنید.

• نوشتن جزئیات بیش از حد درباره تحصیلات و دوره‌های آموزشی خود – آنلاین یا آفلاین – می‌تواند بیش از آن که به تقویت رزومه شما کمک کند، به ضررتان تمام شود. پس اگر در مورد وارد کردن نام دوره‌هایی در رزومه خود تردید دارید، بهتر است آن‌ها را ننویسید و به‌جای آن بر روی مهارت‌ها و تجربه‌های مرتبط خود تمرکز کنید.

نحوه انتخاب دوره‌های آنلاین برای کمک به تقویت رزومه

نحوه انتخاب دوره‌های آنلاین برای تقویت رزومه

همان‌طور که گفته شد، گذراندن یک دوره آنلاین مرتبط با شغل موردنظرتان، می‌تواند به شما در رقابت با سایر کارجویان کمک کند و شانستان را برای دعوت به مصاحبه شغلی و استخدام در موقعیت شغلی موردعلاقه‌تان افزایش دهد.

هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب دوره آنلاین و واردکردن آن در رزومه به این نکات توجه کنید:

ارتباط دوره با شغل موردنظر

در هنگام انتخاب دوره آنلاین باید به این سوال پاسخ دهید که آیا دوره به ‌طور مستقیم با موقعیت شغلی‌ای که قصد دارید برای آن رزومه ارسال کنید مرتبط است؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت است، اطلاعات این دوره را در رزومه خود درج نمایید.

به‌عنوان مثال، اگر قصد دارید برای موقعیت شغلی توسعه‌دهنده وب رزومه بفرستید و یک دوره آنلاین در زمینه HTML/CSS گذرانده‌اید، حتما به این موضوع در رزومه خود اشاره کنید؛ چرا که این دوره ارزشمند بوده و کاملا با شغل موردنظرتان مرتبط است.

مطلب مرتبط: برای شرکت‌ها رزومه مهم‌تر است یا پروفایل لینکدین؟

کیفیت دوره

بدیهی است که همه دوره‌های آنلاین با کیفیت یکسان ارائه نمی‌شوند. اگر قصد دارید نام یک دوره آنلاین را در رزومه خود بنویسید، مطمئن شوید که منبع و ارائه‌دهنده آن معتبر است. به‌عنوان نمونه، Coursera و Udemy دوره‌های باکیفیتی ارائه می‌کنند که ارزش وارد کردن در رزومه را دارند.

مدت‌زمانی که از شرکت در دوره گذشته است

تنها دوره‌هایی که در چند سال اخیر گذرانده‌اید، در رزومه خود قرار دهید. این دوره‌ها ثابت می‌کنند که شما از ترندها و تکنولوژی‌های فعلی آگاه هستید.

اگر با بررسی این سه معیار هنوز از این که نوشتن نام دوره آنلاین مدنظرتان به تقویت رزومه شما کمک می‌کند مطمئن نیستید، بهتر است احتیاط کنید و به این دوره اشاره‌ای نکنید. چرا که داشتن یک رزومه قوی بدون داشتن دوره آنلاین بهتر از داشتن رزومه‌ای ضعیف همراه با آن دوره است.

فرمت و قالب‌بندی دوره‌های آنلاین در رزومه

فرمت و قالب‌بندی دوره‌های آنلاین در تقویت رزومه

یکی از نکات مهم در هنگام واردکردن دوره‌های آنلاین در رزومه، نوع فرمت و قالب‌بندی آن‌ها است. نحوه نوشتن این دوره‌ها به شرح زیر است:

• نام دوره، موسسه‌ای که آن را ارائه کرده و تاریخی که آن را به پایان رسانده‌اید را بنویسید.
• اگر دوره به‌صورت مستقیم با شغلی که قصد دارید برای آن رزومه بفرستید مرتبط است، توضیح مختصری از آنچه آموخته‌اید، درج کنید.
• اگر لینکی به دوره دارید (مثلا در Coursera یا Udemy)، آن را نیز قرار دهید.
به‌عنوان نمونه می‌توان این‌گونه نوشت:
دوره‌های آنلاین مرتبط:
• HTML/CSS، Coursera، مارس 2020
• مقدمه‌ای بر روان‌شناسی، Udemy، ژانویه 2019

همان‌طور که مشاهده کردید، ذکر دوره‌های آنلاین مرتبط می‌تواند به تقویت رزومه شما کمک بسیاری کند. علاوه بر این، راهکاری مناسب برای نشان دادن مهارت‌های شما و اثبات تعهدتان نسبت به یادگیری مادام‌العمر خواهد بود.

با این وجود، پیش از این که هر دوره‌ای را به رزومه خود اضافه کنید، باید دو نکته را در نظر داشته باشید:

1. تنها دوره‌های مرتبط با شغلی را که برای آن در سایت استخدامی رزومه ارسال می‌کنید، بنویسید. اگر دوره آنلاین ارتباط مستقیمی با شغل موردنظرتان ندارد، بهتر است آن را از رزومه حذف نمایید. چرا که شما قصد دارید مطمئن شوید که صرفا همه مواردی که در رزومه خود درج می‌کنید، به شما در انتخاب شدن به‌عنوان بهترین گزینه توسط کارفرما کمک می‌کند. پس نباید جزئیات غیرمرتبط نوشته شود.

2. منبع دوره را حتما در نظر بگیرید. تنها در صورتی که موسسه یا وب‌سایت آن معتبر بود، آن دوره را به رزومه خود اضافه کنید. در غیر این صورت، بهتر است آن را مطرح نکنید.

آیا می‌توان دوره‌های آنلاین رایگان را در رزومه خود وارد کرد؟

جواب کوتاه آن این است: بله. شما هر دوره آموزشی را که گذرانده‌اید، می‌توانید در رزومه خود وارد کنید. چه دوره آنلاین باشد و چه مطالعه کتاب و مقاله مرتبط و خواه رایگان باشد و یا برای یادگیری آن هزینه پرداخت کرده باشید. چرا که نشان می‌دهد شما به طور مستمر در حال تلاش برای توسعه مهارت‌های فنی و نرم خود هستید. این موضوعی است که برای کارفرمایان ارزشمند است.

علاوه بر این، اثبات می‌کند که شما تمایل دارید زمان و پول خود را برای پیشرفت حرفه‌ای خود سرمایه‌گذاری کنید که این نیز برای کارفرمایان جذاب خواهد بود.

مطلب مرتبط: چطور در کمتر از 10 دقیقه رزومه انگلیسی بنویسیم؟

گذراندن کدام دوره‌های آنلاین به تقویت رزومه کمک می‌کند؟

گذراندن کدام دوره‌های آنلاین به تقویت رزومه کمک می‌کند؟

بستگی دارد؛ اگر به دنبال پیداکردن شغلی در زمینه‌ای خاص هستید، بهتر است دوره‌هایی که به شما کمک می‌کند در آن حوزه، برجسته نشان داده شوید، در رزومه درج کنید. به‌عنوان مثال، اگر به دنبال یافتن موقعیت شغلی مناسبی به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب هستید، باید بدانید چه نوع کدی باید استفاده شود. برای اثبات این توانایی، گذراندن دوره‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت و درج آن‌ها در رزومه مفید خواهد بود. اما اگر به دنبال بهبود مهارت‌های خود هستید و اهداف شغلی خاصی ندارید، هر دوره‌ای می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برخی از دوره‌های آنلاین محبوب که به حرفه‌ای‌تر کردن رزومه شما کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

• دوره‌های آنلاین از ارائه‌دهندگان مطرحی همچون Coursera، Udacity و edX
• دوره‌های فنی مانند برنامه‌نویسی یا بوت‌کمپ دیتا ساینس
• دوره‌های طراحی از پلتفرم‌هایی مانند Skillshare
• دوره‌های مهارت‌های نرم مانند مدیریت زمان یا سخنرانی در جمع

همان‌طور که گفته شد، گذراندن دوره‌های آنلاین و درج آن‌ها در رزومه علاوه بر این که به تقویت رزومه شما کمک می‌کند، راهکاری مناسب برای اثبات این موضوع به کارفرمایان است که به‌صورت مستمر به دنبال ارتقای مهارت‌های خود و پیشرفت به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای هستید. پس هر دوره‌ای که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که با رشته و حوزه کاری شما مرتبط است و به شما در دستیابی به اهداف شغلی‌تان کمک می‌کند.

دوره‌های ارائه‌دهندگان معروفی همچون Coursera، Udacity و edX، همیشه کارفرمایان احتمالی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند به شما در برتری پیدا کردن نسبت به سایر کارجویان کمک کنند. گذراندن دوره‌های طراحی از پلتفرم‌هایی مانند Skillshare نیز برای وارد کردن در رزومه بسیار مناسب هستند. نوشتن نام این دوره‌ها اثبات می‌کند که شما از فکرکردن خارج از چارچوب و امتحان چیزهای جدید ترسی ندارید.

دوره‌های مهارت‌های نرم مانند مدیریت زمان یا سخنرانی در جمع نیز می‌توانند مکمل‌های مفیدی برای رزومه شما باشند. گذراندن این دوره‌ها و نوشتن نام آن‌ها در رزومه اثبات می‌کند که شما می‌توانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید و تحت فشار و در زمان بحران به خوبی کار کنید. کارفرمایان همیشه برای این‌گونه مهارت‌ها ارزش قائل هستند. بنابراین با درج نام این دوره‌ها در رزومه می‌توانید آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی دوره‌های آنلاین، مزایا و معایب نوشتن نام دوره‌های آنلاین در رزومه و فرمت و قالب‌بندی نوشتن آن‌ها در رزومه پرداختیم. علاوه بر این، به این سوال که آیا گذراندن دوره‌های آنلاین می‌تواند به تقویت رزومه شما کمک کند یا خیر، پاسخ دادیم.

در پاسخ به این سوال باید گفت این به شما بستگی دارد که به دوره‌های آنلاین در رزومه خود اشاره کنید یا خیر. اگر احساس می‌کنید که دوره‌ها با شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، مرتبط هستند و باعث برتری شما نسبت به سایر رقبای شغلی می‌گردند، حتما به آن‌ها در رزومه اشاره نمایید. اما اگر آن‌ها غیرمرتبط هستند و شانس شما را برای رسیدن به شغل دلخواهتان افزایش نمی‌دهند، بهتر است آن‌ها را کنار بگذارید.

بررسی ارتباط دوره با شغل موردنظر، کیفیت دوره و مدت‌زمانی که از گذراندن دوره گذشته است، به شما در این تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد.

منبع:
ascourse.com

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه